Taolaisia?

Murmeli

Onko olemassa enää todellisia taolaisia? Tao on minun tieni ja haluaisin tutustua samoin ajatteleviin henkilöihin. Jos heitä enää on...

14

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjanoppinut

      kirjojakaan suomeksi, itsellänikään ei ole kuin kaksi Tao Te Ching'n suomennosta ja "Nalle Puh ja Tao".
      Netistä löytyi yllättäen Pekka Ervast'n suomennos
      osoitteesta http://www.teosofia.net/eriusk/taoteking.htm#8osa
      Pekka Ervast on ehkä kiistanalainen henkilö.

      Olen allerginen nimeämisille, mitä on todellinen taolainen ?

      • murmeli

        Itse omaan kaikki asiaa koskevat teokset. Ja itseäni pidän taolaisena koska pyrin elämään Laotsen oppien mukaan ja löytämään ykseyden. Se olisi kovin pitkä tarina joten se siitä


      • kirjanoppinut
        murmeli kirjoitti:

        Itse omaan kaikki asiaa koskevat teokset. Ja itseäni pidän taolaisena koska pyrin elämään Laotsen oppien mukaan ja löytämään ykseyden. Se olisi kovin pitkä tarina joten se siitä

        Itselläni ei ole kuin pari versiota Tao Te Ching'stä ja tietysti Nalle Puh ja Tao !
        Joissain muissa jutuissa sivutaan taolaisuutta.
        Käsitykseni on että järjestettyä toimintaa taolaisuuden ympärillä ei ole ainakaan Suomessa -eikä esim. guru-perinnettä.

        Tunnet varmaan seuraavan:
        Chuang Tzu ja Hui Tzu kävelivät Hao-joen rannalla. Chuang Tzu sanoi ystävälleen: "näetkö kun kalat tulevat pinnalle ja uiskentelevat miten mielivät. Tuo on todella sitä, mistä kalat pitävät". Hui Tzu totesi: "Ethän sinä ole kala, joten mistä voit tietää mistä kalat pitävät?". Chuang Tzu vastasi: "Ethän sinä ole minä, joten mistä voit tietää etten minä tiedä mistä kalat pitävät?"

        Eli en voi tietää miten koet taolaisuuden, tarkoitukseni ei ollut loukata kysymällä mitä on "oikea" taolaisuus. Kuten nymfopojankin viesti tuossa aikaisemmin osoitti, väärinkäsitys oli melkö helposti käsillä. Tosin se saattoi olla minullekin osoitettu viesti.

        Sillä hetkellä, kun ihminen yrittää tarttua Taoon käsitteenä, se tulee epätodelliseksi ja kuolleeksi.


    • Tommi

      Todellisia taolaisia? Kaitpa se on 'alkuperäinen' sotkeentunut jo vuosisatoja sitten Kiinassakin. Länsimaissa se on ehkä vielä enemmän omanlaistaan. Itse en mielelläni kutsu itseäni taolaiseksi, mutta se on itseasiassa kaikista maailmanuskonnoista - tai paremminkin filosofioista - jonka kanssa olen hyvin pitkälle samaa mieltä.

    • Nymfopoika

      Mitä todellisemmaksi taolaiseksi itsensä luokittelee muusta olevaisuudesta poiketen sitä vähemmän taosta on ymmärtänyt.

    • She

      Niin...pakenee kun sitä seuraa,ja seuraa kun sitä pakenee...kuin varjo.
      On varmasti vaikeimpia oppeja selittää,ja voi "toteutua" vain jokaisen kohdalla yksilöllisesti käsitettynä.
      Laittaa miettimään asioita monelta kantilta...ja on minun elämässäni mukana.
      Muuta siitä ei voi sanoa toisille.On todella henkilökohtainen asia,siksi siinä ei ole guruja.

      • ezal

        onhan noita taositista uskontoakin olemassa ja ties kuinka monta eri koulukuntaakin omine guruineen. Niihin kun liittyy, niin aina sitoutuu johonkin ja kadottaa Taon entistä kauemmaksi.

        Kyllähän kun tao te jingiä lukee niin voi rivien välistä tulkita, että vanha karvaparta laozi myönsi itsekkin olevansa väärässä, kun yritti pukea Taoa sanoiksi :)


      • she
        ezal kirjoitti:

        onhan noita taositista uskontoakin olemassa ja ties kuinka monta eri koulukuntaakin omine guruineen. Niihin kun liittyy, niin aina sitoutuu johonkin ja kadottaa Taon entistä kauemmaksi.

        Kyllähän kun tao te jingiä lukee niin voi rivien välistä tulkita, että vanha karvaparta laozi myönsi itsekkin olevansa väärässä, kun yritti pukea Taoa sanoiksi :)

        Ahaa,täällä on joku käynyt kommentilla,en ole muistanut vilkuilla aikoihin....
        Tuota...eikä siitä sen enempää....
        ...tai oikeastaan sittenkin....
        mie ajattelisin: että kuten zen:kin,tao te ghing ajaa ihmisen umpikujaan paradokseillaan,jotta tämä pikku kierolija tai kieroiliatar,ei voisi enää paeta loputtomiin ihmiselle ominaiseen temppuilevaan selittelyyn...
        Pidän tao te chingin jutuista myös siksi ettei siihen liity sen huutelua turuilla ja toreilla.Se estää itsellään retostelunkin.


      • Murmeli
        she kirjoitti:

        Ahaa,täällä on joku käynyt kommentilla,en ole muistanut vilkuilla aikoihin....
        Tuota...eikä siitä sen enempää....
        ...tai oikeastaan sittenkin....
        mie ajattelisin: että kuten zen:kin,tao te ghing ajaa ihmisen umpikujaan paradokseillaan,jotta tämä pikku kierolija tai kieroiliatar,ei voisi enää paeta loputtomiin ihmiselle ominaiseen temppuilevaan selittelyyn...
        Pidän tao te chingin jutuista myös siksi ettei siihen liity sen huutelua turuilla ja toreilla.Se estää itsellään retostelunkin.

        Olen ehkä hiukan hidas tai jotain mutta en oikein ymmärtänyt viestiäsi... Mitä tarkoitit kieroilijalla? Ja olet monessa asiassa oikeassa, taolainen ei huutele toreilla mutta minä vain etsin ihmisiä jotka ajattelevat samoin ja ehkä kenties myös elävät Taon oppien mukaan. Meitä on liian vähän eikä ole puhe kaveria kuka ymmärtäisi


      • tao
        Murmeli kirjoitti:

        Olen ehkä hiukan hidas tai jotain mutta en oikein ymmärtänyt viestiäsi... Mitä tarkoitit kieroilijalla? Ja olet monessa asiassa oikeassa, taolainen ei huutele toreilla mutta minä vain etsin ihmisiä jotka ajattelevat samoin ja ehkä kenties myös elävät Taon oppien mukaan. Meitä on liian vähän eikä ole puhe kaveria kuka ymmärtäisi

        se pikku kieroilija on sinussa majaa pitävä "itse".
        Taolaisissa - jota sanaa karsastan mutta parempaa ei ole- on hyvää se, että en ole tavannut vielä yhtään ortodoksi-taolaista, esim. ortodoksi-buddhalaisia kyllä on.
        Riittävän tulkinnanvarainen perusteos sallii oman ajattelun.


      • she
        tao kirjoitti:

        se pikku kieroilija on sinussa majaa pitävä "itse".
        Taolaisissa - jota sanaa karsastan mutta parempaa ei ole- on hyvää se, että en ole tavannut vielä yhtään ortodoksi-taolaista, esim. ortodoksi-buddhalaisia kyllä on.
        Riittävän tulkinnanvarainen perusteos sallii oman ajattelun.

        Vastailen pääsiäisen jälkeen tarkemmin,en pääse aiemmin...
        En ole haukkunut ketään jos ehkä niin käsitettiin tässä.
        Asia koski yleensä puutteellista ja vajavaista ihmiskunnan edustajaa,siis myös itseäni...


      • she
        she kirjoitti:

        Vastailen pääsiäisen jälkeen tarkemmin,en pääse aiemmin...
        En ole haukkunut ketään jos ehkä niin käsitettiin tässä.
        Asia koski yleensä puutteellista ja vajavaista ihmiskunnan edustajaa,siis myös itseäni...

        Peeässiä:Itse olen valmis keskusteluun näistä jutuista.
        Näin aluksi voi tulla väärinkäsityksiä,mutta tutustuminenhan selkeyttää asioita,jos niin halutaan..
        Olen vain odotellut tässä,että tällä aihe alueella syntyisi jonkinmoista liiehdintää.


      • she
        she kirjoitti:

        Peeässiä:Itse olen valmis keskusteluun näistä jutuista.
        Näin aluksi voi tulla väärinkäsityksiä,mutta tutustuminenhan selkeyttää asioita,jos niin halutaan..
        Olen vain odotellut tässä,että tällä aihe alueella syntyisi jonkinmoista liiehdintää.

        Joku täällä kaipaili suomennoksista tietoa.
        Sain käsiini eilen ilmeisesti uusimman sellaisen.
        Eli nimi kuuluu nyt "Laotzi DE Dao Jing".
        Julkaisija ArtHouse.
        Englanninnos prof.Robert G.Henricks,josta suomentanut Minna Maijala.
        Julkaistu suomennoksena v. 2001.

        Kirjoitus on käännetty v.1973 Mawangduin kylästä löydretyn Li Cang-nimisen miehen haudan sisältämistä teksteistä.
        Mutta asia tietysti selitetään esipuheessa,joten ei siitä tämän enempää tähän.

        Hiljaa pysyy tämä osasto,vaikka kävijöitä näyttäää olevan ihan kohtuullisesti...


      • tao
        she kirjoitti:

        Joku täällä kaipaili suomennoksista tietoa.
        Sain käsiini eilen ilmeisesti uusimman sellaisen.
        Eli nimi kuuluu nyt "Laotzi DE Dao Jing".
        Julkaisija ArtHouse.
        Englanninnos prof.Robert G.Henricks,josta suomentanut Minna Maijala.
        Julkaistu suomennoksena v. 2001.

        Kirjoitus on käännetty v.1973 Mawangduin kylästä löydretyn Li Cang-nimisen miehen haudan sisältämistä teksteistä.
        Mutta asia tietysti selitetään esipuheessa,joten ei siitä tämän enempää tähän.

        Hiljaa pysyy tämä osasto,vaikka kävijöitä näyttäää olevan ihan kohtuullisesti...

        kts.
        http://www.nakokulma.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=305

        melko asiallisia juttuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe