Kotipuutarhan lannoitus

Kesäkupsuttelija

Viljelemme kesämökillämme kohtuullisen runsasta yrttipuutarhaa ja vaatimattomissa oloissa menestyviä hyötykasveja. Lisäksi merellä saaressa olevalla tontillamme on lukuisia kivenkoloja, joissa maata on hiukan paranneltu ja joihin on istutettu läpikesän kukkivia pihan kaunistuksia.

Kysymys kuuluukin: Voiko kanin papanoita käyttää lannoitteena?

Hankimme talouteemme viime syksynä rex-rotuisen kaniinin. Se tuottaa noin kahvimukillisen papanoita vuorokaudessa. Samantapaisia kuin luonnossa näkee jänisten jäljiltä, mutta paljon pienempiä, ehkä kooltaan tuollaisia ison pippurin kokoisia.

Voiko näitä papanoita siis käyttää maan parannusaineena? Voiko niitä huoletta kylvää yrttipenkkiin vai ainoastaan kukkapenkkeihin? Vai onko tavara liian tuhtia lannoitteeksi?

Joka tapauksessa tuntuu hullulta pistää papanoita kassikaupalla roskiin kuukausittain. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa? Onko papanoille hyötykäyttöä? Emme kyllä aio ryhtyä kanankakan valmistajien kanssa kilpailemaan...

Terveisin Pupufarmarit

5

4462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi

sopivat ihan hyvin lannoitteeksi ihan niinkuin kanankakkakin. Itse laitoin aikoinaan pupun papanat marjapensaille eikä ne huonoa tykänneet.

• Outi

Minä ole tarpeeksi pöpi mennäkseni kesäisin lähimetsään muovipussin kanssa keräämään jäniksen- ja poronpapanoita. Eivät maksa mitään eivätkä edes haise, kuten kaupasta ostettu kanankakka. Ehkä sellainen toiminta ( siis että kyykkii maassa ja noukkii kakkaa talteen )ei naapurin silmissä vaikuta ihan täyspäiseltä, mutta siitä minä viis.

• LinKola
        Outi kirjoitti:

Minä ole tarpeeksi pöpi mennäkseni kesäisin lähimetsään muovipussin kanssa keräämään jäniksen- ja poronpapanoita. Eivät maksa mitään eivätkä edes haise, kuten kaupasta ostettu kanankakka. Ehkä sellainen toiminta ( siis että kyykkii maassa ja noukkii kakkaa talteen )ei naapurin silmissä vaikuta ihan täyspäiseltä, mutta siitä minä viis.

...täytyy aina kompostoida, ennen kasveille laittoa.

Kaupasta ostetut on tietenkin valmiiksi 'palanutta' lantaa.

Hyötykasveista puhuttaessa lienee itsestään selvää?

• Anonyymi

Tapoinkohan nyt omat marjapuskat ja perennat kun jäniksen papanat suoraan laitoin niitten puskien juurelle?

• Anonyymi

Mitä näin jännää seuraavaksi kysellään ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe