Ehkä olen turhan kriittinen, mutta yritän pysyä totuudessa.
1. Steinerkoulu on passivoiva.
-Totta, sillä 1. et(tai lapsesi) voi tietää miten pärjäät(tai lapsesi). Koska Todistuksia ei saa numeroina, muutoin kuin erikoispyynnöillä ja silloinkin todennäköisesti kuulet: "Emme mielellämme anna numeroita". Todistukset ovat kirjallisia, joissa voi lukea Esim. Matematiikka: et oikein osannut plus-laskuja. tai: osasit hyvin plus laskut hyvä sinä(nimi). Et voi vertailla miten pärjäät vertaistesi kanssa, koska hekin saavat yhtä epämääräiset todistukset.
2. Et saa valita mitään valinnaisia kursseja ennen 10 luokkaa ja silloinkin vaihto ehdot ovat: psyka, Matikka Laaja tai lyhyt, Fysiikka samoin, Tsa(taiteellisesti suuntautuneet aineet), Saksa. On myös kuultu, että jos 2 oppilasta valitsee ranskan, sekin on mahdollista. Tämä järjestelmä passivoi oppilaita, koska he eivät saa valita haluamiaan aineita, vaan kaikki on pakollista kaikille.
3. (Koskee vain lukio osuutta) Steinerissä myös luokat 10-12 ovat 1-jaksoisia, eli ei koeviikkoa vaan eri aineita opiskellaan koko vuosi. Eli et voi motivoitua ja ajatella nämä 2 kuukautta kovaa työtä ja saan tästä jaksosta hyvät numerot. Ajattelle jos sinulle tulee loppuvuodesta motivaation puute ja kaikkien aineiden kokeet menevät huonosti.
4. Voit olla vaikka kuinka fiksu ja taitava, niin silti joudut etenemään hitaimpien tahdissa. Omasta edistyneiden ryhmästä on turha haaveilla se olisi vastoin steinerin "perustuslakia".
2. Steinerkoulussa ei kiusata.
-Väärin, todella väärin. Steinerissä vain peitetään se, että siellä kiusataan, koska meidän koulummehan on niin upea, ettei ketään kiusata. Minua kiusattiin ja kaveriani kiusattiin. Kiusaus tapoja omista kokemuksista: Pistellään neulalla syrjitään, haukutaan idiootiksi, heitellään liidulla, tönitään, väännetään(kierretään) kättä. sen lisäksi yhtä oppilasta haukuttiin noidaksi ja lyötiin. Miksi tähän ei puututa? En osaa varmaksi sanoa, mutta luulen, että kyse on siitä, että Steinerissä jokainen saa olla itsensä ja edetä tahtiinsa(jos kiusaaminen ei haittaa). tuntuu siltä, että myös kiusata saa jos haluaa.
Steinerkoulu maksaa.
-Tavallaan, sillä siellä on kannatus maksut, jotka ovat vain puoli pakolliset.
Minun kannattaa laitta lahjakas lapseni Steineriin.
-Ei missään nimessä, sillä siellä hänen älylliset kykynsä menevät hukkaan, koska hän joutuu etenemään hitaimpien tahtia.
Steiner on eliittikoulu
-Hah hah ennemminkin työläiskoulu, sillä sehän perustettiin tuppakka työntekijöiden lapsille.
Steinerissä tehdään paljon töitä.
-Totta, aivan liikaa. Kirjat kirjoitetaan ja kuvitetaan itse ja voit kuvitella millaista on lukea jos käsialasi on suttuinen ja piirustus taitosi vähäinen. itse asiassa intensiivinen kirjojen teko aloitetaan vasta 3. luokalla, jolloin oppilaat osaavat kirjoittaa ja lukea. Sitä ennen ja myös sen jälkeenkin piirretään paljon. Joka päivä piirretään 9 vuoden ajan tai ainakin lähestulkoon. Kirjoitetaan myös joka päivä 3-9 luokilla. noin 3-6 sivua päivä jos oikein muistan. Käsityöt sekä veisto ovat molemmille sukupuolille molemmat pakollisia. Oppilaita seisotetaan muistaakseni 5 vuoden ajan joka aamu vähintään 10 minuuttia. Usein muistaakseni 20-30 minuuttiakin, tai ainakin pitkältä ajalta se silloin tuntui. Sen aikana tehdään aamutoimet, joihin kuuluu huilun soittoa, tömistyksiä, taputuksia ja jonkinlaista ääntelyä.
Steinerkoululaisista kasvaa suvaitsevaisia
-Ei, pikemminkin päin vastoin. Eräskin 9-vuotta steinerissä ollut ihannoi Hitleriä ja muutkin olivat sillä luokalla aika ahdasmielisiä ja myös sitä ylemmällä luokalla.
Jotkut lapset pitävät Steinerkoulusta ja joillekin se sopii.
-Kyllä, muttei tosiaankaan kaikille.
Kysykää minulta vielä lisää Steinerkoulusta. Tahdon kertoa siitä.
Lue Millainen on Steiner-koulu.
53
20568
Vastaukset
- Maarit
taitaa olla sen laatuinen, ettei sen puiminen täällä parane. Olet ilmeisesti ollut koulukiusaamisen kohteena ja siitä katkera. Se olisi voinut tapahtua missä koulussa tahansa. Jos kiusaamista ei ota puheeksi opettajan ja vanhempien kanssa, ei siihen ehkä saa apua. Kaikki kiusaaminen kun ei näy.
Jos joku tuttavasi ihailee Hitleriä, se ei totisesti ole hänen käymänsä koulun vika.
Hitler ei suvainnut steinerkouluja, koska niissä ei eroteltu ihmisiä vamman eikä rodun perusteella.- Ex-steineri
http://www.kolumbus.fi/porin.steinerkoulu/pedagogiikka.htm
Siellä näät miten he harjoittelevat natsi tervehdystä, joko uskot, että oli koulun vika?
(itse asiassa se taitaa olla kyllä eyritmiää, mutta kannattaa katsoa ja vetää omat päätelmaät). - voi räkä!
Ex-steineri kirjoitti:
http://www.kolumbus.fi/porin.steinerkoulu/pedagogiikka.htm
Siellä näät miten he harjoittelevat natsi tervehdystä, joko uskot, että oli koulun vika?
(itse asiassa se taitaa olla kyllä eyritmiää, mutta kannattaa katsoa ja vetää omat päätelmaät).Olitko eurytmiatunneilla koskaan? Kuva on still kuva eurytmiatunneilta ja osa jotakin liikesarjaa. Ihan sama kuin painiottelusta otettaisiin halailevien miesten kuva ja sanottaisiin, että siinä on homoja, perkele!
- billy-boy
Totta on. Hössötystä se on.
Ei niistä kukaan kovin näkyvään asemaan ole elämässä noussut. - Tytti
Tuttavani laittoi lapsensa kouluun ja melko pian ädin & lapsen piti erota luterilaisesta kirkosta?? Joku kertoi selitykseksi että Mr. Steiner oli uskonnonvastainen ja ilmeiseti okkultismia harrastava. Kuulostaako tutulta???
- Fiona
Mullakin on huonoja kokemuksia Steiner-koulusta. Tuttavani pisti lapsensa sinne, ja lapset oli viisaampia tarhaiässä. Ne joutuu koko ajan kysymään vanhemmiltaan asioista, joita normaalissa koulussa opetetaan ja vanhemmat valehtelee, ettei ne mee koulussa sanomaa niin kuin asiat on!
- niinpä
niin ne väittävät..steiner oli antisemisti.
itse en ole koskaan hyväksynyt sitä maailmaa,se on oma asiani.
Olen sitä mieltä nykyinen peruskoulu takaa aivan riittävän pohjan opiskeluun ja elämään.Tällä hetkellä peruskoulun opetus on aivan varmasti riittävä,kun vertaa esim.Steinerkouluun.Itsellä on myös kokemuksia lapsista steinerkoulusta-ihan lähipiiristä.Kun vertasin asioita mitä opetetaan steiner koulussa 3.luokalla ne samat asiat on opetettu jo peruskoulun 1.luokan keväällä.Se selviää ihan vertailemalla annettuja tehtäviä-peruskoulun ekaluokan kirjaan.
Mutta jos joku haluaa laittaa lapsensa steinerkouluun -se olkoon hänen asiansa.Itse en laittaisi. - Maarit
niinpä kirjoitti:
niin ne väittävät..steiner oli antisemisti.
itse en ole koskaan hyväksynyt sitä maailmaa,se on oma asiani.
Olen sitä mieltä nykyinen peruskoulu takaa aivan riittävän pohjan opiskeluun ja elämään.Tällä hetkellä peruskoulun opetus on aivan varmasti riittävä,kun vertaa esim.Steinerkouluun.Itsellä on myös kokemuksia lapsista steinerkoulusta-ihan lähipiiristä.Kun vertasin asioita mitä opetetaan steiner koulussa 3.luokalla ne samat asiat on opetettu jo peruskoulun 1.luokan keväällä.Se selviää ihan vertailemalla annettuja tehtäviä-peruskoulun ekaluokan kirjaan.
Mutta jos joku haluaa laittaa lapsensa steinerkouluun -se olkoon hänen asiansa.Itse en laittaisi.Steinerkouluissa opetus lähtee lapsen kehityksestä. Opetetaan asioita sen tasoisesti, mikä kunakin ikäkautena lapselle parhaiten sopii. Siksi esim. peruskoulun kolmasluokkalaista ja steinerkoulun kolmasluokkalaista ei kannata yrittää verrata taidoissa keskenään. He ovat opiskelleet eri tavalla ja eri asioita. Kun yhdeksäs luokka loppuu, kummastakin koulusta pääsevä hallitsee kutakuinkin samat perusasiat. Seinerkoululainen on sen lisäksi saanut yhdeksän vuoden ajan kehittyä taide- ja taitoaineissa laajemmin, koska opetuksessa on näitä aineita enemmän kuin peruskoulussa. Kahden kielen opiskelu aloitetaan jo ensimmäisellä luokalla, aluksi lyhyinä tuokioina ja leikkien ja lorujen avulla. Uskontoa steinerkouluissa opetetaan ihan samalla tavalla kuin muissakin kouluissa, eli suuri osa käy luterilaisessa uskonnonopetuksessa, mutta muihinkin uskontokuntiin kuuluvat voivat saada oman tunnustuksensa mukaista opetusta. Myös elämänkatsomustiedon valinta on mahdollinen. Steinerkouluista kirjoitetaan ylioppilaaksi varsin hyvin arvosanoin, mutta lukiovaihe kestää neljä vuotta juuri sen tähden, että siihen sisältyy runsaasti muutakin kuin teoriaopiskelua. Steinerkoululaiset voivat tietysti yhdeksännen luokan jälkeen siirtyä myös muihin lukioihin eikä heidän keskimääräinen suoriutumisensa niissä ole todellakaan heikkoa.
- höpö
Maarit kirjoitti:
Steinerkouluissa opetus lähtee lapsen kehityksestä. Opetetaan asioita sen tasoisesti, mikä kunakin ikäkautena lapselle parhaiten sopii. Siksi esim. peruskoulun kolmasluokkalaista ja steinerkoulun kolmasluokkalaista ei kannata yrittää verrata taidoissa keskenään. He ovat opiskelleet eri tavalla ja eri asioita. Kun yhdeksäs luokka loppuu, kummastakin koulusta pääsevä hallitsee kutakuinkin samat perusasiat. Seinerkoululainen on sen lisäksi saanut yhdeksän vuoden ajan kehittyä taide- ja taitoaineissa laajemmin, koska opetuksessa on näitä aineita enemmän kuin peruskoulussa. Kahden kielen opiskelu aloitetaan jo ensimmäisellä luokalla, aluksi lyhyinä tuokioina ja leikkien ja lorujen avulla. Uskontoa steinerkouluissa opetetaan ihan samalla tavalla kuin muissakin kouluissa, eli suuri osa käy luterilaisessa uskonnonopetuksessa, mutta muihinkin uskontokuntiin kuuluvat voivat saada oman tunnustuksensa mukaista opetusta. Myös elämänkatsomustiedon valinta on mahdollinen. Steinerkouluista kirjoitetaan ylioppilaaksi varsin hyvin arvosanoin, mutta lukiovaihe kestää neljä vuotta juuri sen tähden, että siihen sisältyy runsaasti muutakin kuin teoriaopiskelua. Steinerkoululaiset voivat tietysti yhdeksännen luokan jälkeen siirtyä myös muihin lukioihin eikä heidän keskimääräinen suoriutumisensa niissä ole todellakaan heikkoa.
mistä johtuu kirjoitukset huonoista kokemuksista?
luokallemme tuli normaaliin lukioon "huippuoppilas" steinerkoulusta.Hyvä kun selvisi luokalta rääppien läpi-loppujen lopuksi ei saanut kirjoitettua edes papereita.Opiskelutekniikka oli aivan per****ään.
ja lapsilähtoista..eli jos lasta ei kiinnosta oppiminen -sen ei tarvitse oppia??? - Maarit
höpö kirjoitti:
mistä johtuu kirjoitukset huonoista kokemuksista?
luokallemme tuli normaaliin lukioon "huippuoppilas" steinerkoulusta.Hyvä kun selvisi luokalta rääppien läpi-loppujen lopuksi ei saanut kirjoitettua edes papereita.Opiskelutekniikka oli aivan per****ään.
ja lapsilähtoista..eli jos lasta ei kiinnosta oppiminen -sen ei tarvitse oppia???ei suinkaan tarkoita sitä, että lapsi saa valita opiskelemattomuuden. Sen sinä kyllä ymmärrät, jos luet ed. tekstini. Kyse, kuten kirjoitin, on siitä, että lapselle opetetaan hänen kehitystasonsa mukaisesti asioita. Hyvin teoreettinen opetus alimmilla luokilla tappaa lapsen luovuuden ja oppimisen ilon. Tätä koetetaan steinerkoulussa välttää. Lapsilähtöisyys tarkoittaa myös sitä, että lapsen luonne otetaan huomioon, hyväksytään ihmisten erilaisuus eikä pyritä painamaan samaan muottiin kaikkia ihmisiä. Silti jokaisen oppilaan kaikkia puolia pyritään kehittämään, ei ylikorostamaan olemassa olevia luonteenpiirteitä.
Se, että sinä tunnet yhden steinerkoululaisen, joka ei tavallisessa lukiossa pärjännytkään, ei todista mitään. Steinerlukioihin tulee joka vuosi myös oppilaita tavallisilta yläasteilta eivätkä hekään kaikki ota menestyäkseen. Minä tiedän myös lukuisan määrän steinerkoulusta tavallisiin lukioihin siirtyneitä, loistavasti pärjääviä/pärjänneitä nuoria. Kaikissa steinerkouluissa ei ole tai ei ole ollut lukiovaihetta. Siksi näitä esimerkkejä steinerkoulusta tavallisiin lukioihin siirtyneistä on niin runsaasti. - höpö
Maarit kirjoitti:
ei suinkaan tarkoita sitä, että lapsi saa valita opiskelemattomuuden. Sen sinä kyllä ymmärrät, jos luet ed. tekstini. Kyse, kuten kirjoitin, on siitä, että lapselle opetetaan hänen kehitystasonsa mukaisesti asioita. Hyvin teoreettinen opetus alimmilla luokilla tappaa lapsen luovuuden ja oppimisen ilon. Tätä koetetaan steinerkoulussa välttää. Lapsilähtöisyys tarkoittaa myös sitä, että lapsen luonne otetaan huomioon, hyväksytään ihmisten erilaisuus eikä pyritä painamaan samaan muottiin kaikkia ihmisiä. Silti jokaisen oppilaan kaikkia puolia pyritään kehittämään, ei ylikorostamaan olemassa olevia luonteenpiirteitä.
Se, että sinä tunnet yhden steinerkoululaisen, joka ei tavallisessa lukiossa pärjännytkään, ei todista mitään. Steinerlukioihin tulee joka vuosi myös oppilaita tavallisilta yläasteilta eivätkä hekään kaikki ota menestyäkseen. Minä tiedän myös lukuisan määrän steinerkoulusta tavallisiin lukioihin siirtyneitä, loistavasti pärjääviä/pärjänneitä nuoria. Kaikissa steinerkouluissa ei ole tai ei ole ollut lukiovaihetta. Siksi näitä esimerkkejä steinerkoulusta tavallisiin lukioihin siirtyneistä on niin runsaasti.henkilökohtaisesti tiedän lapsen joka on 3.luokalla joka ei halua käydä koulua.olisi jopa halunnut vaihtaa tavalliseen kouluun viime keväänä-syksynä kun koulussa "ei opi mitään".
Nyt kasvaessaan onkin tyytyväinen ettei vaadita mitään ja kun luokalle ei voi jäädä"sanoo itse" ei ole väliä vaikken osaakkaan mitään..Ei kiinnosta-saa piirtää jos ei huvita.
Mutta se siitä. - Maarit
höpö kirjoitti:
henkilökohtaisesti tiedän lapsen joka on 3.luokalla joka ei halua käydä koulua.olisi jopa halunnut vaihtaa tavalliseen kouluun viime keväänä-syksynä kun koulussa "ei opi mitään".
Nyt kasvaessaan onkin tyytyväinen ettei vaadita mitään ja kun luokalle ei voi jäädä"sanoo itse" ei ole väliä vaikken osaakkaan mitään..Ei kiinnosta-saa piirtää jos ei huvita.
Mutta se siitä.Minulla on kolme lasta steinerkoulussa. Taidan olla aika paljon paremmin selvillä sen toimitatavoista. Tietysti steinerkoulutkin ovat myös keskenään erilaisia. Jos kolmasluokkalainen sanoo, ettei opi koulussa mitään, ei se taida olla kovin objektiivinen näkemys asiasta. Mistä hän sellaista on päähänsä saanut?Mihin hän vertaa omaa oppimattomuuttaan? - Taustalla kuuluu ihan muiden ihmisten ääni, ei pienen koululaisen. Ja jos lapsella on tuollainen tunne, kannattaa asia ottaa puheeksi opettajan ja vanhempien kesken. Meidän perheellä ja lasten opettajilla on paljon keskusteluja keskenämme. Se on yksi parhaita puolia tässä koulussa. Opettajien ja vanhempien yhteistyö pelaa loistavasti.
- Joni
höpö kirjoitti:
henkilökohtaisesti tiedän lapsen joka on 3.luokalla joka ei halua käydä koulua.olisi jopa halunnut vaihtaa tavalliseen kouluun viime keväänä-syksynä kun koulussa "ei opi mitään".
Mutta se siitä.Luokallamme oli yksi, joka ei tehnyt oikeastaan koskaan mitään, mutta se päästettiin aina läpi luokaltaan. Kunnes hän sitten siirtyi erityiskouluun joskus viidennellä luokalla.
Eli Steinerissä ei jää luokalleen. Mutta jos on todella eli todella pahoja vaikeuksia oppia, niin erityiskouluun saatetaan laittaa. Mutta ei sinne ketään "normaalia" laiskuria laiteta. Muuten en lukenut 9. luokalle mennessä koskaan kokeisiin, mutta kuinkas kävikään. Ainoat läheltä piti ehdot tuli käsitöistä, joka on mielestäni naurettaavaa. - Maarit
Joni kirjoitti:
Luokallamme oli yksi, joka ei tehnyt oikeastaan koskaan mitään, mutta se päästettiin aina läpi luokaltaan. Kunnes hän sitten siirtyi erityiskouluun joskus viidennellä luokalla.
Eli Steinerissä ei jää luokalleen. Mutta jos on todella eli todella pahoja vaikeuksia oppia, niin erityiskouluun saatetaan laittaa. Mutta ei sinne ketään "normaalia" laiskuria laiteta. Muuten en lukenut 9. luokalle mennessä koskaan kokeisiin, mutta kuinkas kävikään. Ainoat läheltä piti ehdot tuli käsitöistä, joka on mielestäni naurettaavaa.jos et hoitanut tehtäviäsi? Eikä luokalle jättäminen mitään auta, jos lapsella on sellaisia ongelmia, ettei hän kykene normaaliopetuksesta hyötymään. Parempi keino onkin siirtää erityiskouluun. Erityiskouluun siirtäminen ei vain ole aina helppoa. Vanhemmat saattavat vastustaa eikä paikkoja niissä aina ole. On myös varmistuttava siitä, ettei siirto vie ojasta allikkoon.
Ei muuten ole olemassa sääntöä, jonka mukaan kukaan ei voi steinerkoulussa jäädä luokalle. - :O)
Maarit kirjoitti:
jos et hoitanut tehtäviäsi? Eikä luokalle jättäminen mitään auta, jos lapsella on sellaisia ongelmia, ettei hän kykene normaaliopetuksesta hyötymään. Parempi keino onkin siirtää erityiskouluun. Erityiskouluun siirtäminen ei vain ole aina helppoa. Vanhemmat saattavat vastustaa eikä paikkoja niissä aina ole. On myös varmistuttava siitä, ettei siirto vie ojasta allikkoon.
Ei muuten ole olemassa sääntöä, jonka mukaan kukaan ei voi steinerkoulussa jäädä luokalle.sanon että kyllä täällä ainakin steinerkoulun opettaja vanhempainillassa kertoi että luokalle ei voi jäädä.Numerollinen todistuksen lapsi saa 8.luokalla.
- Joni
Olen kyllä kullut, että jotkut luulevat Steinerissä palvottavan aurinkoa. Mutta okkultismi ei pidä paikkaansa eikä ainakaan minun tietääkseni kenenkään ole tarvinnut erota kirkosta Steinerin takia.
- :O)
Joni kirjoitti:
Olen kyllä kullut, että jotkut luulevat Steinerissä palvottavan aurinkoa. Mutta okkultismi ei pidä paikkaansa eikä ainakaan minun tietääkseni kenenkään ole tarvinnut erota kirkosta Steinerin takia.
kysymys miksi vesi kimaltelee
steinerkoululainen vastaa"ne on ne vesikeijut veden pinnalla(3 lk.)
ihan uusi asia mulle:O) - Joni
Maarit kirjoitti:
Steinerkouluissa opetus lähtee lapsen kehityksestä. Opetetaan asioita sen tasoisesti, mikä kunakin ikäkautena lapselle parhaiten sopii. Siksi esim. peruskoulun kolmasluokkalaista ja steinerkoulun kolmasluokkalaista ei kannata yrittää verrata taidoissa keskenään. He ovat opiskelleet eri tavalla ja eri asioita. Kun yhdeksäs luokka loppuu, kummastakin koulusta pääsevä hallitsee kutakuinkin samat perusasiat. Seinerkoululainen on sen lisäksi saanut yhdeksän vuoden ajan kehittyä taide- ja taitoaineissa laajemmin, koska opetuksessa on näitä aineita enemmän kuin peruskoulussa. Kahden kielen opiskelu aloitetaan jo ensimmäisellä luokalla, aluksi lyhyinä tuokioina ja leikkien ja lorujen avulla. Uskontoa steinerkouluissa opetetaan ihan samalla tavalla kuin muissakin kouluissa, eli suuri osa käy luterilaisessa uskonnonopetuksessa, mutta muihinkin uskontokuntiin kuuluvat voivat saada oman tunnustuksensa mukaista opetusta. Myös elämänkatsomustiedon valinta on mahdollinen. Steinerkouluista kirjoitetaan ylioppilaaksi varsin hyvin arvosanoin, mutta lukiovaihe kestää neljä vuotta juuri sen tähden, että siihen sisältyy runsaasti muutakin kuin teoriaopiskelua. Steinerkoululaiset voivat tietysti yhdeksännen luokan jälkeen siirtyä myös muihin lukioihin eikä heidän keskimääräinen suoriutumisensa niissä ole todellakaan heikkoa.
Sanoit, että tietysti voi 9. luokan jälkeen siirtyä muihin lukioihin. Se on totta, mutta... Minua opettajat yrittivät painostaa pysymään steinerissä. Eräs opettaja sanoi, että enhän ole lähdössä, ja sanoi, ettei ole järkeä siirtyä muihin lukioihin. Samaa sanoi "opo" lainausmerkeissä siksi, että ei oikeastaan hoitanut opo hommia hyvin. Toisena vaihtoehtonani oli lähihoitaja linja, johon menevät hakemukset piti lähettää aiemmin, mutta opo ei lähettänyt. Ei se silti mitään kun pääsin ykkösvaihtoehtoonikin. Mutta en hänen ansiostaan, sillä lopullisesti hakemukset lähetti toinen opettaja.
Sen lisäksi "opo" neuvoi suurin piirtein näin: Älkää menkö muihin lukioihin ei siinä ole mitään järkeä, täälläkin voi opiskella ylioppilaaksi ja saada päästötodistuksen. ja näin: Älkää menkö ammattioppilaitoksiin, sillä olisitte kolmen vuoden päästä muutenkin samoissa hommissa samoilla palkoilla. Niin, että se siitä painostusvapaista valinnoista. No politikoin niin, että sanoin: "En todennäköisesti vaihda koulua". En itse asiassa valehdellut koska minusta tuntui, että muut koulut olisivat jotenkin kauheita. Mutta kun ajattelin miten paljon olin Steinerissä kärsinyt kiusaamisesta ja ahdasmielisyydestä ja huonosta luokka hengestä, niin päätin ottaa suuren riskin. Näin myöhemmin ajatellen se oli ehkä fiksuin suurehkoista ratkaisuista mitä elämäni aikana olen tehnyt.
Tällä hetkellä olen luokattomassa lukiossa ja opiskelu motivaationi on noussut huikeasti, mitä se oli steineriin verrattuna. Motivaatio on ehkäpä tärkein tekijä opiskelussa menestymiselle.
Steinerissä pyynnöillä hankituista numerotodistuksistani näkee miten keski arvoni muuttui 7. luokka 6.2 8. lk 6.6 9. lk 7.0 luokattoman lukion 1.vuosikurssi n.8.3 Tällä hetkellä toista Vuosikurssia: 8.4. Tästä näätte miten motivaatio vaikuttaa. Kuten olen sanonut Steiner on passivoiva ja tukahdutti motivaationi. Eikä tässä kaikki, sen lisäksi uudessa lukiossa on parempi työilmapiiri. Itsetuntoni on sen lisäksi noussut numeroiden myötä ja uskon pystyväni hankkimaan korkea koulutuksen. Luokattomassa lukiossa olen jopa alkanut lukea kokeisiin, jollaista motivaatiota Steinerissä minulla ei ollut
Muuten entiselle luokalleni Steineriin tuli 4 uutta oppilasta(eka kerta sitten 1. lk:n). Heistä kaksi on jo lopettanut. Näiden lisäksi Ex-luokalleni on tullut paluumuuttajana eräs ulkomaailmaan lähtenyt opiskelija, hän opiskeli tekniikan alaa yhdistelmä opinnoin n. 6 kk. ennen paluuta Steineriin. - eleonur
Mun muutama ystävä on käynyt tuon koulun. Toinen ystävistä, oli syvästi uskonnolinen Kristitty ja On edelleen. Siellä juuri saa olla erilainen, se mikä on.
Minun kokemukseni tavallisesta koulusta muuttui numeroiden tulon myötä KANNUSTAVASTA vaativaksi.
Käsitykseni steinerkoulusta on myönteinen. Juuri se kirjojen teko ym. luova toiminta tekee koulusta vertailukelpoisen tavallisen koulun kanssa.
Laittaisin tulevat lapseni mieluusti ko.kouluun. Olen muuten itsekin syvästi uskonnollinen. (kristitty) uskonto ei vaikuta. - :-P
:O) kirjoitti:
kysymys miksi vesi kimaltelee
steinerkoululainen vastaa"ne on ne vesikeijut veden pinnalla(3 lk.)
ihan uusi asia mulle:O)ajattele miten ihanaa että sanoo noin. Minusta tuntui että lapsuus riistettiin tavallisessa koulussa..ei enää kehdannut edes leikkiä vaikka teki mieli.
- Maarit
eleonur kirjoitti:
Mun muutama ystävä on käynyt tuon koulun. Toinen ystävistä, oli syvästi uskonnolinen Kristitty ja On edelleen. Siellä juuri saa olla erilainen, se mikä on.
Minun kokemukseni tavallisesta koulusta muuttui numeroiden tulon myötä KANNUSTAVASTA vaativaksi.
Käsitykseni steinerkoulusta on myönteinen. Juuri se kirjojen teko ym. luova toiminta tekee koulusta vertailukelpoisen tavallisen koulun kanssa.
Laittaisin tulevat lapseni mieluusti ko.kouluun. Olen muuten itsekin syvästi uskonnollinen. (kristitty) uskonto ei vaikuta.ja meidän lapset tietävät esim. Raamatusta paljon. Koulusta on tullutkin tästä hyvää palautetta. Sitä, että lapsille on luettu Raamatun kertomuksia, pidetään arvossa. Niitä luetaan myös koulussa.
Juuri nämä keijujutut olen ennenkin kuullut perusteluna sille, että kyllä lapsista nyt pakanoita tulee. Mutta katsokaa ja lukekaa satukirjoja!! Nehän ovat täynnä näitä tarinoita. Kyllä lapsi omalla tavallaan tietää, että ne ovat mielikuvitusta, mutta on niin ihana heittäytyä välillä mielikuvitusmaailmaan. Minun mieheni, joka on aikoinaan käynyt vanhanajan kansakoulun, kertoo vieläkin, miten haikeata oli, kun kolmannella luokalla satutunnit loppuivat. Hänestä oli ollut ihaninta alaluokilla kuunnella opettajan lukemia satuja ja antaa mielikuviteksen lentää. - :O)
:-P kirjoitti:
ajattele miten ihanaa että sanoo noin. Minusta tuntui että lapsuus riistettiin tavallisessa koulussa..ei enää kehdannut edes leikkiä vaikka teki mieli.
söpöä että opetetaan.Kyllä mä vaan olen huolissani.
Mutta olkoon asia. - ._.
Tiedättekö kuka oli Antonin laVey? Satanismin oppi-isä ja saatanan kirkon perustaja. Tähän herraan Rudolph Steinerilla oli yhteyksiä. Voi vain miettiä millaisia....
- Maarit
söpöä että opetetaan.Kyllä mä vaan olen huolissani.
Mutta olkoon asia.Meillä on vanhin jo 8. luokalla steinerkoulussa eikä varmasti usko keijujen saavan vettä välkehtimään!! Mutta, kukapa tietää, vastaisiko kujeillakseen sinulle juuri niin...
- Maarit
._. kirjoitti:
Tiedättekö kuka oli Antonin laVey? Satanismin oppi-isä ja saatanan kirkon perustaja. Tähän herraan Rudolph Steinerilla oli yhteyksiä. Voi vain miettiä millaisia....
yli äyräitten.
- ._.
Maarit kirjoitti:
yli äyräitten.
Faktaa se on, väitätkö ettei olisi?
- Maarit
._. kirjoitti:
Faktaa se on, väitätkö ettei olisi?
en ala keskustella. Se ei johda mihinkään. Sen vain sanon, että "hedelmistään puu tunnetaan". Meillä on hyvät kokemukset steinerpedakogiikasta vuosien ajalta. Sen hedelmät ovat hyviä.
- ._.
Maarit kirjoitti:
en ala keskustella. Se ei johda mihinkään. Sen vain sanon, että "hedelmistään puu tunnetaan". Meillä on hyvät kokemukset steinerpedakogiikasta vuosien ajalta. Sen hedelmät ovat hyviä.
... mulla menee vähän aikaa, kun pengon sulle faktoja, hitsi... mahdanko muistaa mistä löysin ne, mutta jos et tiennyt, niin saatat tulla hämmästymään.
Minäkin hämmästyin kun löysin yhteyden ja päätin että lapsiani en koskaan steiner-kouluun laita. Mielestäni muillakin on oikeus tietää... - :O)
Maarit kirjoitti:
Meillä on vanhin jo 8. luokalla steinerkoulussa eikä varmasti usko keijujen saavan vettä välkehtimään!! Mutta, kukapa tietää, vastaisiko kujeillakseen sinulle juuri niin...
ei vastannut.Ja kun kerrottiin mitä se on..väitti että ei ole kun *opettajan nimi* väittää että ne on vesikeijuja.
- :O)
._. kirjoitti:
... mulla menee vähän aikaa, kun pengon sulle faktoja, hitsi... mahdanko muistaa mistä löysin ne, mutta jos et tiennyt, niin saatat tulla hämmästymään.
Minäkin hämmästyin kun löysin yhteyden ja päätin että lapsiani en koskaan steiner-kouluun laita. Mielestäni muillakin on oikeus tietää...samoin että uusimpien väitteiden mukaan Steiner olisi sairastanut skitsofreniaa tai "pöllytellyt" kamaa.siitä nämä kolmannet ulottuvuudet..ja muut asiat.
- Naisihminen
._. kirjoitti:
huu-haa -sivuille höpötyksinenne.
- ._.
samoin että uusimpien väitteiden mukaan Steiner olisi sairastanut skitsofreniaa tai "pöllytellyt" kamaa.siitä nämä kolmannet ulottuvuudet..ja muut asiat.
aivan se ei vielä tullut vastaan, mitä etsin... mutta näin aluksi:
Rudolf Steiner, itävaltalainen, 1861-1925
Anton Ztansor LaVey, saatanan kirkon perustaja ja satnismin oppi-isä 1930-1997
Steiner oli siis jo kuollut kun laVey syntyi, joten siinä mielessä menin metsään, mutta yhteyksiä löytyy silti, joskin toisin päin.
Steinerin ajatukset kuuluvat antroposofisiin ja teosofisiin ajatuksiin. Kuinka moni on tutustunut näihin? "Niiden, jotka nimittävät itseään antroposofeiksi, on tehtävä voitavansa, jotta reinkarnaation ja karman totuus jäsentyisi ihmismieliin jo lapsesta lähtien"
lähteitä mm.
www.uskontojenuhrientuki/steiner.html
www.evl.fi/kkh/kuo/klk/uu/steiner.htm
okkultistisia liikkeitä ovat satanismi, uusshamanismi ja esoteeriset liikkeet (kuten teosofia ja antroposofia) sekä uusnoituus. Teosofia on eniten vaikuttanut nykyajan okkultismin kehitykseen.
www.yle.fi/mikaeli/arkisto/tutkimus/snanpalvonta/satanism.html
www.yle. fi/mikaeli/arkisto/tutkimus/snanpalvonta/hissa.html
Näin aluksi vaikkapa.
Kannattaisi ainakin tutustua antroposofisiin ja teosofisiin ajatusmalleihin ja Steinerin kirjoituksiin jos on harkitsemassa lapsen laittamista steiner-kouluun ja jos nuo kirjoitukset ovat vieraita. Eri asia tietty sitten, jos kuuluu noihin ryhmittymiin... - ._.
samoin että uusimpien väitteiden mukaan Steiner olisi sairastanut skitsofreniaa tai "pöllytellyt" kamaa.siitä nämä kolmannet ulottuvuudet..ja muut asiat.
... katsoa myös steinerkirjaston kokoelmiin kuuluvan kirjallisuuden aihepiirejä:
uskontotiede
uskontoantropologia
uskontofilosofia
mystiikka
antiikin uskonnot
buddhalaisuus
kristinusko
noituus ja demonologia
okkultismi
parapsykologia
salaseurat
spiritismi
antroposofia
Steinerin teokset
noin vain muutamia mainitakseni....
ja osoite oli: http://www.abo.fi/instut/di/suomeksi/litteraturlista_finska.htm - ._.
... ei toki saa olla näihin viittauksiin tutustuessaan, kuten noin yleisestikin ottaen kritiikki tulee säilyttää, ja sitä täytyy myös pystyä vastaanottamaan.
http://www.skepsis.fi/lehti/sisallys/2001-3erva.html
löytyy heikki Ervastin kiinnostava kirjoitus "Antroposofian pseudotieteellinen maailmankuva" ja varsinkin sen viimeinen kappale "Sisäsiistiä okkultismia" herätti ainakin omia ajatuksia... - tutturuu
Maarit kirjoitti:
ei suinkaan tarkoita sitä, että lapsi saa valita opiskelemattomuuden. Sen sinä kyllä ymmärrät, jos luet ed. tekstini. Kyse, kuten kirjoitin, on siitä, että lapselle opetetaan hänen kehitystasonsa mukaisesti asioita. Hyvin teoreettinen opetus alimmilla luokilla tappaa lapsen luovuuden ja oppimisen ilon. Tätä koetetaan steinerkoulussa välttää. Lapsilähtöisyys tarkoittaa myös sitä, että lapsen luonne otetaan huomioon, hyväksytään ihmisten erilaisuus eikä pyritä painamaan samaan muottiin kaikkia ihmisiä. Silti jokaisen oppilaan kaikkia puolia pyritään kehittämään, ei ylikorostamaan olemassa olevia luonteenpiirteitä.
Se, että sinä tunnet yhden steinerkoululaisen, joka ei tavallisessa lukiossa pärjännytkään, ei todista mitään. Steinerlukioihin tulee joka vuosi myös oppilaita tavallisilta yläasteilta eivätkä hekään kaikki ota menestyäkseen. Minä tiedän myös lukuisan määrän steinerkoulusta tavallisiin lukioihin siirtyneitä, loistavasti pärjääviä/pärjänneitä nuoria. Kaikissa steinerkouluissa ei ole tai ei ole ollut lukiovaihetta. Siksi näitä esimerkkejä steinerkoulusta tavallisiin lukioihin siirtyneistä on niin runsaasti.Mitä luovuuden ylistystä se on, että kuitenkin steinerkoulussa pitää tehdä tietyllä tavalla, kaikki samalla, steinerkoululle tyypillisellä tavalla?
- tpi
Kannattaa perehtyä näihin linkkehin, joissa kerrotaan arkkihihhuli Steinerista. Sama tyyppi on kehittänyt myös biodynaamista viljelyä joka on suurinta taikauskoa maapallon pinnalla.
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=52064
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=51952
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=51580
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=46068
http://gamma.nic.fi/~luolapsi/uudet_lapset_ovat_taalla.htm - KTM
..ainakaan kirjoittamaan ole siellä oppinut! Hirveää lukea tekstiä, joka vilisee kirjoitus- ja kielioppivirheitä.
- Opettaja
Aika huvittavaakin oli lukea näitä viestejä mitä tänne oltiin laitettu. Tosi asia on, että itse en mistään hinnasta lapsiani laittaisi Steiner kouluun! Jos todella haluaa että lapsi oppii kunnon kansalaiseksi ja omillaan toimeen tulemaan ja vielä pärjäämään maailmassa, ei laita lapsiaan kyseiseen kouluun. Se on pahinta mitä lapselleen voi koulutuksesta antaa. Yleisopetus normaalissa suomalaisessa koulussa antaa parhaat mahdollisuudet ja eväät kasvaa hyvin toimeen tulevaksi aikuiseksi. Suosittelen kaikille lapsille lähikoulua muiden sijaan!!!! Steiner kouluun laittaminen on vaan vanhempien pätemisen tarvetta, erikoisuuden hakemista ja yrittämistä olla mukamas parempi! Näin se vaan on!
- SAMAA
Opettaja kirjoitti:
Aika huvittavaakin oli lukea näitä viestejä mitä tänne oltiin laitettu. Tosi asia on, että itse en mistään hinnasta lapsiani laittaisi Steiner kouluun! Jos todella haluaa että lapsi oppii kunnon kansalaiseksi ja omillaan toimeen tulemaan ja vielä pärjäämään maailmassa, ei laita lapsiaan kyseiseen kouluun. Se on pahinta mitä lapselleen voi koulutuksesta antaa. Yleisopetus normaalissa suomalaisessa koulussa antaa parhaat mahdollisuudet ja eväät kasvaa hyvin toimeen tulevaksi aikuiseksi. Suosittelen kaikille lapsille lähikoulua muiden sijaan!!!! Steiner kouluun laittaminen on vaan vanhempien pätemisen tarvetta, erikoisuuden hakemista ja yrittämistä olla mukamas parempi! Näin se vaan on!
aivan täyttä asiaa
- menkää ajatuksiinne
SAMAA kirjoitti:
aivan täyttä asiaa
Steiner-koulussa on monia hyviä puolia, mutta ihan yhtä lailla puutteita. Ihan kuin peruskoulussakin. Enkä tottavie haluaisi lastani peruskouluun, jonka opettaja on noin ennakkoluuloinen ja lietsoon keskustelukanavilla ihmisten kategorisointia mielipide-erojen perustella.
Uskontokytkökset tai paholaiskytkökset? No jaa. Eiköhön ihan peruskoulunkin penkiltä löydy jos minälaista hihhulia, jonka mielenkiinnot eivät aina päivänvaloa kestä. Ajatelkaa, hyvät ihmiset, että antroposofia on eri asia kuin Steiner pedagogiikka. Ei minulle kukaan ole tullut selittämään antroposofisia käsityksiä.
Ja sitäpaitsi miksi esim. Tony Dunderfelt pohjaa suositun värityypittelynsä Steinerin oppeihin? Onko psykologinkin arvostelukyvyssä vikaa?
Ja miksi pitäisi suosia peruskoulua, joka tuputtaa tiedollista oppia pikkulapsille ennenkuin lapset ovat ensin ihmisenä kasvaneet? Miten paljon itse muistat koulusi ekaluokan maantiedon tunneilta? Miten paljon niillä tiedoilla oli merkitystä suhteessa siihen, että olisit saanut rauhassa kehittyä omanlaiseksesi persoonaksi? - Ennakkoluuloja?
Opettaja kirjoitti:
Että niin se opettaja viestittää omasta suvaitsevaisuudestaan.
- Nlights
Opettaja kirjoitti:
Joillekin se on raha joillekin valta. Liikaa loppuun itsensä polttaneita ihmisiä, turhan rahan perässä juoksemisen ja kilpailun vuoksi. Tämä lähtee jo peruskoulusta... ja monien vanhempien kasvatusmenetelmistä. Pitää muka saada hyviä numeroita, pyrkiä sinne ja sinne ja... Miksi? Kun persoonallisuus saa rauhassa kehittyä vahvaksi itsensä ja omat vahvuutensa tuntevaksi pärjää aivan varmasti omillaan ja uskaltaa tehdä omaan tilanteeseensa parhaiten sopivia ratkaisuja. Yrittäjät ovat pääsääntöisesti juuri tällaisia ihmisiä, heidän vahvuutensa on omassa osaamisessaan. On toki myös toisenlaisia yrittäjiä, "kilpailijoita" jotka kylläkin pärjäävät useimmiten mutta eivät niinkään oman työnsä hedelmistä nauttien vaan veren maku suussa raatamalla. Kukin voi itse vetää omat johtopäätöksensä kumpaan suuntaan kannustaa sterineriläisyys tai peruskoulu. Elämä näyttää useimmille aikanaan kyllä sen ettei kilpailu ja valta ole todellakaan avain onnelliseen elämään vaan pitemmän päälle se että kykenee tekemään "omaa juttuaan" (löytää sen) ja onnistuu siinä. (Tässä avainasemassa ovat tietysti vanhemmat omalla esimerkillään, ja tärkeää on "oman jutun, tyylin, suunnan" löytyminen vaikka harrastusten kautta. Ei tietenkään tuputtamalla vaan seuraamalla lapsen kiinnostuksen kohteita ja antamalla tukea oikeissa asioissa.) Riittävä toimeentulo varmasti järjestyy sen myötä. Ei kukaan tarvitse rahaa ja omaisutta määrättömästi, parempi olisi keskittyä huolehtimaan ihmissuhteista ja keskinäisestä kanssakäymisestä siten että kaikilla olisi hyvä olla ja jokainen tulisi huomioon otetuksi. Itsekin olen kahden kouluunlähtevän lapsen isänä vahvasti puntaroinuit molempien vaihtoehtojen steiner vs peruskoulu hyviä ja huonoja puolia, huonoja löytyy molemmista ja steiner pedakogiikan pohjautuminen antroposofiseen maailmankatsomukseen häiritsee eniten, mutta en haluaisi (itse peruskoulun käyneenä) lapsia myöskään kilpailuttavaan peruskouluun jossa kaikki arviodaan numeroina ja ensimmäisten luokkien opetus on senikäiselle suurelta osin mielenkiinnotonta (en muista mitään muuta kuin liikunta- ja musiikkitunnit). Yritysmaailmaa paljolti seuraneena "kilpailu" on toki tuttua mutta omilla vahvuuksilla pärjääminen poistaa varsinaisen kilpailemisen tarpeen. Oma (ja oman perheen)kohtuullinen toimeentulo ja työstään nauttiminen riitänee, ainakin minulle. Tietysti jos ainoa tavoite elämässä on "menestyä", haalia rahaa ja päästä kansikuviin voinee katsoa itseään peiliin ja miettiä millä tasolla oma maailmankatsomus oikein on. On monia joilla olisi aika pysähtyä juuri nyt kohtaamaan itsensä, sillä se aika tulee eteen viimeistään elämän loppupuolella jolloin on myöhäistä harmitella rahan perässä juoksemista ja elämättä jäänyttä elämää. Pitäkää huolta toisistanne! (ja itsestänne myös) :)
- tyttö
Olin päälle viisi vuotta peruskoulussa. KOulupäivän jälkeen tein lähes neljä tuntia läksyjäni. Se johtui siitä, ettei minua oltu kunnolla opetettu miten niitä tehdään, esim. matemaatiikka. Alaluokilla sain läksyksi jakolaskuja. Tunnilla minulle ei kuitenkaan oltu opetettu miten niitä lasketaa, en edes tiennyt mitä tarkoitti se merkki jossa oli kaksi pistettä päällekäin. Se oli silloin ylemmillä luokilla joudui uurastamaan niin paljon, että päätäni särki päivittäin ja vatsani oli kipeä. Yläasteella vaihdoin steinerkouluun. Läksyjä tuli sopiva määärä ja opetus oli sellasita, että opetettiin tarkkaan mitä tehdään. Jos joku ei osannut opettaja jäi opettamana välitunnille oppilasta, jottei tämä jäisi epätietoisuuteen. Peruskouluissa joutui suoraan tukiopetukseen.
Päänsärkyni hävisi kokonaan vaihdettuani steinerkouluun. Minusta kritisoit steinerkouluja liikaa. Toki on totta että on erilaisia aamutoimia mutta meillä ne kestää alle 5 minuttiia ja niitä ei ole enää yläasteilla kuin ehkä kerran kuukaudessa jos sitäkään. huilua kyllä soitetaan. Siitä tulikin mieleen, että peruskoulussa en osannut lukea lainkaan nuotteja, steineriin tultuani opin nuotit huilunsoiton avulla. Steinereissä opettajat todella välittävät miten oppilaat osaavat, he eivät pyri vain saamaan numeroa oppilaasta ja laittamaan otsaan merkin: 6 oppilas. He katsovat oppilaan tason ja opettavat häntä sen mukaan. Muut etenevät saman tason mukaan kui peruskouluissaa. Todistukset kylläkin ovat inhottavia. sillä haluaisin saada numeron. ALA_LLA ON TÖMISTYS JUTUT! EI YLÄASTEILLA!- jeejeejee
Tuli ... haikea olo kun luin edellisiä viestejä.
Itse olen 13 -vuotias, menossa 7. luokalle ja
käyn Steiner -koulua.
Ihan siksi sinne menin, kun kaikki kaverinikin
olivat menossa.
Tuosta Auringon palvomisesta kuulen hyvin
usein. Kyllä, saatoimme maalata ensimmäisellä
luokalla aurinkoja, mutta siinäkin oli
tarkoituksena värien harjoitteleminen ja muu
tavallinen, jota oli tavallisessa esikoulussakin.
Toki aurinko on tärkeä siinä missä muutkin
luonnonelementit, mutta emme me _palvo_ sitä.
Vaikka teemme eurytmiantunnilla kädellä
pyöreän muodon, joka esittää aurinkoa, se
ei tarkoita, että palvoisimme ollenkaan mitään.
En käsitä, miksi Steiner -kouluista puhutaan
aina kaikkea hullua. Olen täysin samanlainen
ihminen kuin kaikki ikäiseni, tiedän täysin
samoja asioita, kuin ikäiseni. Usein kun
minulta kysytään, mitä koulua käyn ja kun
vastaukseni kuullaan, kaikki ovat ihmeissään.
Suunnilleen jokainen peruskoululainen luulee
Steiner -kouluista kaikkea hullua, mutta kun
tutustuvat esimerkiksi niitä käyviin, olemmekin
ihan samanlaisia ( samanlaisella tarkoitan
sitä, että steineriläiset eivät ole mitään
kummajaisia. )
Aamutoimet. Kyllä, toisinaan soitamme
huilulla pari musiikintunnilla harjoiteltua
lyhyttä laulua. Seisomme hetken aikaa hiljaa,
jotta kaikki hiljentyisivät ja rauhottuisivat
vierustoverin kertoman vitsin aiheuttamasta
naurukohtauksesta. Opettaja käskee meidän
usein suoristaa jalkamme ja selkämme ja pitämään
pään pystyssä, koska lysyssä seisominen ei
näytä kovinkaan kauniilta. Vähän edes
kunnioitusta opettajille, kiitos !
Ja tosiaan, kyseisiä taputuksia ja jalkojen
tömistyksiä tehtiin siinä ekalla, tokalla ja
kolmannella. Veri pääsee virtaamaan ja samalla
harjoittaa rytmikorvaa. Minusta se ainakin
oli hauskaa, sekin riippuu ihan ihmisestä.
Myös vihkotyöskentely on mielestäni mukavaa.
Voin itse piirtää minulle mieleisen vihonkannen
ja sitä haluaisi kuulemani mukaan harrastaa
moni peruskoululainenkin. Ei se ole rankkaa.
Kyllä, kirjoitamme tekstit ja muut. Joskus
sattuu oikein silmiin lukea, kuinka
kahdeksasluokkalainen peruskoulusta kirjoittaa
sanan " minunlainen ": " minun lainen. "
Myös muihin outoihin kirjoitusvirheisiin
törmään hyvin usein, koulussamme tämä olisi
harvinaista. Siksi kirjoitamme usein aineita,
joko perinteisestä aiheesta, kuten kesälomasta,
toisinaan taas siitä, miksi ihmisiä pitäisi
kunnioittaa. Tällä tavalla harjoitat samalla
kirjoitusta ja opit ottamaan kantaa asioihin.
Kun aineet ollaan kirjoitettu, opettaja
ottaa vihot päiväksi itselleen, jonka aikana
hän korjaa tekstissä ehkä olevat virheet ja
antaa sitten oppilaiden tutkailla niitä
rauhassa ja kirjoittaa puuttuvat kirjaimet
ja muut itse.
Aina puhutaan siitä, että Steiner -kouluissa
ihmisten annetaan olla persoonallisia.
Totta, me emme ole oppilaita toisensa jälkeen,
vaan kaikki ihmisiä, joilla on oma luonteensa
ja ne pitäisi saada esille. Ja sillä ei
tarkoiteta sitä, että varastelijapojasta
pitäisi kasvattaa suurrikollista. Hänessäkin
on pakko olla jotain hyvää ja sitä pitää
kunnioittaa.
Itse esimerkiksi pidän kovasti piirtämisestä
ja olen siinä taitava, samoin laulamisessa.
Saan harjoittaa näitä kahta asiaa koulussamme
päivittäin kaikkien muiden aineiden lisäksi,
muttei liikaa.
Koulussamme ei jäädä luokalle. Kolmanteen
luokkaan asti koulussamme oli eräs poika, jolta
ei opiskelu sujunut ja käyttäytyminen oli
todella törkeää. Näin päätettiin, että
erityiskoulu olisi hänelle paras vaihtoehto.
Anteeksi, jos tekstini oli sekava. Ottakaa
huomioon, että olen loukkaantunut koulumme
aliarvioinnista. : D - Opettaja peruskoulusta
jeejeejee kirjoitti:
Tuli ... haikea olo kun luin edellisiä viestejä.
Itse olen 13 -vuotias, menossa 7. luokalle ja
käyn Steiner -koulua.
Ihan siksi sinne menin, kun kaikki kaverinikin
olivat menossa.
Tuosta Auringon palvomisesta kuulen hyvin
usein. Kyllä, saatoimme maalata ensimmäisellä
luokalla aurinkoja, mutta siinäkin oli
tarkoituksena värien harjoitteleminen ja muu
tavallinen, jota oli tavallisessa esikoulussakin.
Toki aurinko on tärkeä siinä missä muutkin
luonnonelementit, mutta emme me _palvo_ sitä.
Vaikka teemme eurytmiantunnilla kädellä
pyöreän muodon, joka esittää aurinkoa, se
ei tarkoita, että palvoisimme ollenkaan mitään.
En käsitä, miksi Steiner -kouluista puhutaan
aina kaikkea hullua. Olen täysin samanlainen
ihminen kuin kaikki ikäiseni, tiedän täysin
samoja asioita, kuin ikäiseni. Usein kun
minulta kysytään, mitä koulua käyn ja kun
vastaukseni kuullaan, kaikki ovat ihmeissään.
Suunnilleen jokainen peruskoululainen luulee
Steiner -kouluista kaikkea hullua, mutta kun
tutustuvat esimerkiksi niitä käyviin, olemmekin
ihan samanlaisia ( samanlaisella tarkoitan
sitä, että steineriläiset eivät ole mitään
kummajaisia. )
Aamutoimet. Kyllä, toisinaan soitamme
huilulla pari musiikintunnilla harjoiteltua
lyhyttä laulua. Seisomme hetken aikaa hiljaa,
jotta kaikki hiljentyisivät ja rauhottuisivat
vierustoverin kertoman vitsin aiheuttamasta
naurukohtauksesta. Opettaja käskee meidän
usein suoristaa jalkamme ja selkämme ja pitämään
pään pystyssä, koska lysyssä seisominen ei
näytä kovinkaan kauniilta. Vähän edes
kunnioitusta opettajille, kiitos !
Ja tosiaan, kyseisiä taputuksia ja jalkojen
tömistyksiä tehtiin siinä ekalla, tokalla ja
kolmannella. Veri pääsee virtaamaan ja samalla
harjoittaa rytmikorvaa. Minusta se ainakin
oli hauskaa, sekin riippuu ihan ihmisestä.
Myös vihkotyöskentely on mielestäni mukavaa.
Voin itse piirtää minulle mieleisen vihonkannen
ja sitä haluaisi kuulemani mukaan harrastaa
moni peruskoululainenkin. Ei se ole rankkaa.
Kyllä, kirjoitamme tekstit ja muut. Joskus
sattuu oikein silmiin lukea, kuinka
kahdeksasluokkalainen peruskoulusta kirjoittaa
sanan " minunlainen ": " minun lainen. "
Myös muihin outoihin kirjoitusvirheisiin
törmään hyvin usein, koulussamme tämä olisi
harvinaista. Siksi kirjoitamme usein aineita,
joko perinteisestä aiheesta, kuten kesälomasta,
toisinaan taas siitä, miksi ihmisiä pitäisi
kunnioittaa. Tällä tavalla harjoitat samalla
kirjoitusta ja opit ottamaan kantaa asioihin.
Kun aineet ollaan kirjoitettu, opettaja
ottaa vihot päiväksi itselleen, jonka aikana
hän korjaa tekstissä ehkä olevat virheet ja
antaa sitten oppilaiden tutkailla niitä
rauhassa ja kirjoittaa puuttuvat kirjaimet
ja muut itse.
Aina puhutaan siitä, että Steiner -kouluissa
ihmisten annetaan olla persoonallisia.
Totta, me emme ole oppilaita toisensa jälkeen,
vaan kaikki ihmisiä, joilla on oma luonteensa
ja ne pitäisi saada esille. Ja sillä ei
tarkoiteta sitä, että varastelijapojasta
pitäisi kasvattaa suurrikollista. Hänessäkin
on pakko olla jotain hyvää ja sitä pitää
kunnioittaa.
Itse esimerkiksi pidän kovasti piirtämisestä
ja olen siinä taitava, samoin laulamisessa.
Saan harjoittaa näitä kahta asiaa koulussamme
päivittäin kaikkien muiden aineiden lisäksi,
muttei liikaa.
Koulussamme ei jäädä luokalle. Kolmanteen
luokkaan asti koulussamme oli eräs poika, jolta
ei opiskelu sujunut ja käyttäytyminen oli
todella törkeää. Näin päätettiin, että
erityiskoulu olisi hänelle paras vaihtoehto.
Anteeksi, jos tekstini oli sekava. Ottakaa
huomioon, että olen loukkaantunut koulumme
aliarvioinnista. : DHei,
Luin läpi täällä käydyn keskustelun. Olin iloinen että viimeinen kommentti tuli Steinerkoululaiselta joka puhui omasta kokemuksestaan. Uskon että Steinerkoulussa pyritään hyvään niin kuin tavallisessa peruskoulussakin. Aina se ei onnistu. Ihmiset ovat erilaisia.
Luulen myös että suurin osa huhuista ja jutuista ei perustu minkäälaiseen kokemukseen, vaan yksinkertaisesti pelkoon. Niinhän se ihminen on aina pelännyt juuri kaikkein eniten sitä mistä vähiten mitään ymmärtää tai tietää. Steinerkoulun suurin haaste voi kuitenkin olla se, että sinne kasaantuu kaikki heikot, koulukypsymättömät oppilaat jolloin tiedon tason on pakko olla aika alhainen. Toinen ongelma on tässäkin keskustelussa esiin tullut rasistinen ote. Ts. voisin tosissani pohtia lapseni laittamista Steinerkouluun jo senkin perusteella että hän saattaisi joutua yhteiskunnassamme niin outoon asemaa. Ihan kuin hän olisi jotenkin vammainen käydessään toisenlaista koulua.
Itse tunnen kolme aikuista ihmistä jotka ovat läpikäyneet Steinerkoulun. He ovat kaikki todella menestyneitä omassa elämässään.
- Muuten vaan
Tietääkö kukaan steinerkoulun opettajien palkoista...ovatko samat esim. peruskoulun luokanopettajien kanssa??
- steinerkoululainen ja ylpeä...
Tuo on turhan kritiikkinen.
Todistuksessa kerrotaan mitä voisi parantaa ja miä osaa jo tarpeeksi hyvin.Siinä kerrotaan miten opiskelija on työskennellyt lukuvuoden aikana.Tämä on paljon parmepi todistus kuin numero todisus koska jos saa vaan pelkkiä numeroita ja saaa vaikkapa 5 nii mistä hän tietää miksisai niin huono!!! Steinerissä se kirjoitetaa.
On hyvä edetä hitaasti niin oppii paremmin.
Steiner koulussa PYRITÄÄN siihen että ketään ei kiusattaisi ja kaikilla olisi mahd. hyvä olla.Samoin kuten peruskoulussa!!!! Joten sitä paitsi peruskoulussa kiusataan PALJON enemmän.
Koulu todellakin maksaa mutta se kannattaa silllä siellä on paljon parempaa opetusta!!!!!!!!
Lahjakkaan oppilaan saa laittaa steineriin!
On aivan ihanaa tehdä kannet itse sun muut.Sillä on silloin ne ovat paljon hienompia kuin jotkut tavalliset ruutuvihkot!!! Mietippä vaan kun peruskoulussa saa PÄIVÄSSÄ yli 10 sivua läksyjä miten sitä sitten jaksaa????!!!!?!?!??!?
Aamulla tehdään rytmejä,lauluja,soitetaan huiluja! Se on hauskaa,rytmeillä oppii rytmi tajun,puheharjoitusilla avataan ääntä ja opetetaan puhumaan selkeästi. Ja huilun soittaminen on kivaa! Soitetaanhan peruskouluissakin huiluja!!!!!!!!!!! Ei se ole ollenkaan rankkaa! Ehkä se sinulle vain oli rankkaa :P
Suurimmalle osalle se sopii!!! :D
Itse olen steiner koulussa 7c luokalla ja mulla on todella paljon kamujaJa vaikka oletkin vasta 13/14 vuotias, suosittelen, että luet ennen lähettämistä tekstisi huolellisesti, etteivät turhat kirjoitusvirheet pääse häiritsemään ajatustesi siirtymistä lukijalle ;o)
Liiallinen huutomerkkien käyttö ei myöskään palvele tarkoitustasi, koska se luo mielikuvan jatkuvasta kovaäänisestä huutamisesta, aivan kuten sarjakuvissakin.
Mutta ennen kaikkea, kiva kuulla että viihdyt steinerkoulussa. Muista kuitenkin, että internet on täynnä kaikkea soopaa ja jos joku asia alkaa ottaa päähän, puhu vanhemmillesi ensin. Tai opelle.
- steinerkoululainen ja ylpeä...
HYI HYI HYI JA VIELÄ KERRAN HYI,PERUSKOULU ON SYVÄLTÄ!!!!
STEINER KOULU RULETTAA- joulujuhlan vieras
Olin Steinerkoulun tilaisuudessa ja huomasin kulttuurin erilaisuuden: lapset saivat pulista (ihan mukavaa, ettei torumista ja ankaraa kieltämistä ollut) tilaisuuden aikana; jos esiintyjät takeltelivat ja tekivät "virheen", mistään ei kuulunut ilkkuvaa naurua tai hihitystä; esiintyjiä ei hoputettu. Mutta esiintyjät eivät olleet erityisen vapautuneita, rohkeita eivätkä taitavia. Lausuminen ei ollut selkeää.
Edellinen kommentti (steinerkoululainen ja ylpeä...) vahvistaa oletustani, että steinerilaisten on mahdollista pitää yllä melkoista ylimielisyyttä.
- ymmärrä
Miksi v.....tussa piti lapsi laittaa steinerkouluun? Häh!
- Steinerfaija.
Hyvinpä nuo on viihtynyt ja vanhempi 8,9 keskiarvolla lukioon menossa...
- 9,3
Steinerfaija. kirjoitti:
Hyvinpä nuo on viihtynyt ja vanhempi 8,9 keskiarvolla lukioon menossa...
Eipä tuo keskiarvo mikään saavutus ole, etenkään stainerissa, missä noita numeroita tipahtelee pikkasen helpommin.
Sääliksi käy kaikkia Stainerin käyneitä lapsia. Olin siellä itse ala-asteella kaks viikkoa ja never again, voin vannoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953859
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473245Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002857- 1362550
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572490- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172407Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212354Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232336- 642100