Kele. Pakkasten tultua etuovet aukee, mutta ei mene kiinni. Auton vihdoin lämmettyä kuuluu napsahdus oven sisästä ja sitten lukot toimii taas eli ovi menee ja pysyy kiinni pitelemäti.
Kiusallinen ominaisuus etenkin jos ajan lyhyemmän matkan, toinen käsi pitelee ovea paukutellen aika-ajoin... Mitä teen?
Sumuttelin lukkosulaa näkyvään lukkosalpaan ovessa mutta ei hirveesti näytä auttavan?
Ovet ei mene kiinni?
15
18002
Vastaukset
- Nalletar
Sillä sumutan lukkopesän ja lukon (sen mitä pystyy), sännöllisin väliajoin ja lukot toimii paremmin. Syrjäyttää veden jne...
- ....
Ota joku tikku tai ruuvari ja paina se sitä siinä ovessa olevaa salpaa vasten niin että se naksahtaa lukkoon, sitte avaat sen taas kahvasta...toista tämä muutamia kertoja ja ruiki jotain lukkosula sinne välillä.
Pitäs autaa...noi salvat on yleensä voideltu jollain vaseliinilla ja kun lämpätila laskee tarpeeksi niin tuo vaseliiini on kuin tervaa ja salpa ei tahdo lukittua. - moi
juu tapellu ovien kaa kans.ainaki toisen oven saa jos painaa ulkopuolelt ja toine painaa lukon kii sisäpuolelt.hankalampi homma sit ku on yxin liikkeellä..
- Söpö
autoissa lukot ja vehkeet pelaa.
Jos ostat ranskalaisen, ajele vain kesäisin.
Silloin kaikki toimii huomattavasti paremmin.
Pieni tehdas ei halua / pysty huomioonottamaan tätä pohjoista perifeeriaa. - Leo70
Söpö kirjoitti:
Pieni tehdas ei halua / pysty huomioonottamaan tätä pohjoista perifeeriaa.Mitkähän ne ovat nämä pohjoismaihin suunnitellut ja testatut autot? Olettaisin, että muutkin kuin ranskalaiset autot toimivat paremmin kesällä kuin talvella.
- Paavo
Söpö kirjoitti:
Pieni tehdas ei halua / pysty huomioonottamaan tätä pohjoista perifeeriaa.Minulla on Citikka, ja naapurilla Volvo 940. Citikassa pelaa ovien lukotkin, mutta useamman kerran tänä talven olen avustanut Volovon lukkojen kanssa, ne joko eivät aukea tai sitten eivät men lukkoon. Tosin minä voitelen lukot aina ennen pakkaskauden tuloa ja aina pesun jälkeen.
- 405
Paavo kirjoitti:
Minulla on Citikka, ja naapurilla Volvo 940. Citikassa pelaa ovien lukotkin, mutta useamman kerran tänä talven olen avustanut Volovon lukkojen kanssa, ne joko eivät aukea tai sitten eivät men lukkoon. Tosin minä voitelen lukot aina ennen pakkaskauden tuloa ja aina pesun jälkeen.
en huomannut tehdä samaa lukon vivustoille. Tiivisteet käsittelin silikonilla, sen muistin.
Tänä aamuna lukot toimi voitelun vaikutettua kuin kassakaapin ovet (=siisti klaksahdus kun laittoi kiinni).
Mulla on ollut japsia, saksalaista ja ruottalaista kulkupeliä ennen tätä ja jossain vaiheessa - jos ei ole huomioinut kelien muutoksia niin tulee vastaavia oireita. Mazdaan piti kerra sukeltaa takaluukun kauttaovia aukomaan. Lukot niisäkin jumii tai tiivisteet jäätyy kiinni.
Turha kenenkään on rintaa röyhistellä ja ola "ähäkutti ranskalainen ei toimi pakkasilla" -mielialalla.
- ranskatar
Juuri noin, että auton lämmettyä ovi menee kiinni. Ajo on toki hankalaa, jos joutuu pitämmään
ovia käsillä kiinni.
Jos turvavyön mitta piisaa, niin laitapa turvavyö ovenkahvan kautta kiinni ja niin kätesi vapautuvat ajamiseen.
Pösöilijän "handsfree" talvikeleille ovia varten!
Olen myös miettinyt, että jos auton joskus myy, niin pitää varmaan laatia uudelle onnelliselle omistajalle uusi "niksi-ohjekirja" Pösön erityispiirteistä eri keliolosuhteisssa!- 405
asiallisista ja tästä asiattomastakin vastauksesta. Aseöljy-ruikkaus salpoihin auttoi. Nyt toimii moitteettomasti.
- Jean-Paul
Mun 405 Break -96 tehnyt tota samaa 20 asteen pakkasilla. Koska ovet levällään on paha ajaa, niin olen tehnyt näin: vedin oven kiinni toisella kädellä ja toisella nappasin keskuslukon kiinni. Ovi jää kyllä raolleen, mutta eipähän lävähdä auki mutkissa.
Joskus olen lämmittänyt oven näkyviä lukonosia vaimon vanhalla hiustenkuivaajalla. Sain ovet pysymään kiinni kunnes auto on lämmennyt riittävästi. - kikka kolmonen
Jean-Paul kirjoitti:
Mun 405 Break -96 tehnyt tota samaa 20 asteen pakkasilla. Koska ovet levällään on paha ajaa, niin olen tehnyt näin: vedin oven kiinni toisella kädellä ja toisella nappasin keskuslukon kiinni. Ovi jää kyllä raolleen, mutta eipähän lävähdä auki mutkissa.
Joskus olen lämmittänyt oven näkyviä lukonosia vaimon vanhalla hiustenkuivaajalla. Sain ovet pysymään kiinni kunnes auto on lämmennyt riittävästi.Samoja temppuja olen tehnyt kuin kikka kakkonenkin. Joskus auton hieman lämmettyä saattaa lukko jäädä kuin hakaukseen eli ovi jää hieman raolleen, mutta pysyy kiinni. Pari kertaa luotin tähän ja lähdin ajamaan. Ensimmäisessä tai viimeistään toisessa kaarteessa ovi aukesi "hakauksesta" ja lävähti kokonaan auki...vauhdissa, joten viisainta lukita keskuslukituksella. Jatkojohto ja hiustenkuivain oli vakiovarusteina takakontissa talvella. Kuivaajalla kun puhalsi oven sisäverhousta oletetun lukko/lukitusmekanismin kohdalta niin kohta taas lukko pelasi.
Ongelma oli itselläni etenkin kuskin ovessa. Uusittiin siihen kuluneet saranatapit mikä hieman paransi tilannetta, muttei poistanut ongelmaa kokonaan. Auto nyt miehelläni, jolla on aikaa leikkiä lukkojen kanssa. Itselläni uudempi 406, jonka ovet pelaavat kuin unelma. Kärsivällisyyttä ja idearikkautta kaikille ovien kanssa tuskaileville 405:n omistajille. Auto muuten hyvä ajaa ja siksi jäi meilläkin vielä omaan käyttöön. - jhgfd
405 kirjoitti:
asiallisista ja tästä asiattomastakin vastauksesta. Aseöljy-ruikkaus salpoihin auttoi. Nyt toimii moitteettomasti.
http://joo_kyllä_kuule_käkikellossa_on_iso_vieteri_ja_sitä_voi_virittää_jos_haluaa_ajan_kulkevan_joutuisammin._mutta_vieteri_voi_myös_kulua_ennenaikaisesti!.fi
- Vast kesäl
405:n ja jopa nyt samantien talvella huomasin samat oireet, mutta parasta on öljytä lukot oikein hyvin etteivät turhaan paukuta pakkasella, ja aiheuta sydäriä.Paskamoistahan se on, kun ei tiedä onko ovi lukossa vai ei. Apukuskin puoleisen oven herkistäminen lopetti raklattamisen viimein. Pahimmillaan tilanne oli se, että sai kytätä saako ovet auki missä kohdin, tahi saako niitä lukoon ollenkaan. Availe ovia ja takaluukkua.
- kmk
-joo aseöljy ollee sitten hyvää, itselläkin on lukoista kokemusta; syy siihen on liian jäykkä valmistajan vaseliini tehtaalta. 309 -tyypissä on samaa vikaa ehkä muissakin. Minä olen 405;ssä lämmittänyt hieman lämminilmapuhaltimella ovessa olevaa lukko mekanimia -oven reunan puolelta ei avaimen puoleta. varottava maalin liikakuumiamista. Lopullinen haitta poistuu jos irroitaa verhouksen ja sieltä käsittelee tai peräti irroittaa ja liuotus ja notkeampi voide lopuksi.
- 405---
tuo säiden hyppääminen vesikelistä suoraan tiukkaan pakkaseen oli jäykän voiteluaineen ohella syynä. Oven verhoilun avaaminen kävi mielessä, mutta eipä tarvinnutkaan. Kiitos silti vinkistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417054
- 323958
- 473391
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402078