Kuka muistaa eniten perämoottorimerkkejä

Mikael

Kokeillaampa ajankuluksi pientä kisailua. Älkää katsoko toisten vastauksia, ennen kuin olette itse vastanneet.

Eli kuinka monta perämoottorimerkkiä muistat ulkoa? Luettele ne. Nykyisiä tai jo unholaan painuneita merkkejä. Ja jos on joku oudompi merkki, jota ehkä moni ei tunne, voisit parilla sanalla kommentoida mistä/miltä ajalta ko. mylly on?

48

10890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaa

      Flambeau oli joku jenkkiläinen perämoottori joskus 40-50 luvulla

      Erikoista tässä moottorissa oli se että sen pystyi halkaisemaan kahtia...
      Tästä oli joskus kippari-lehdessä juttu

      • Ykä

        Jo mainittujen lisäksi muutama.

        Nopsa.
        Kotimainen noin 4hv. Valmistusta kai ennen sotia. Päätyi ilmeisesti heti sodan jälkeen.

        Aldel.
        Kaksi mallia, alunperin ruotsalaismerkki, muistaakseni myös kotimaista valmistusta. 50-luvun alku.

        Näiden ja jo toisten mainitseman Terhin lisäksi (Terhiä markkinoitiin myös Tern nimellä ulkomaille) on Suomessa valmistettu ainakin yhtä perämoottoria, Pitkän sillan rannassa oleessa konepajassa joskus aikojen alussa. Merkkiä en muista. Kipparissa taitaa ollo ollut juttua Nissen palstalla.

        Bundy.
        Kävi täälläkin joskus 50-luvun puolivälssä, espanjalainen.

        König.
        Saksalainen tunnettu kilpakone, valmisti vielä -80 luvun alussa koneita siviilikäyttöönkin.

        Lutetia.
        Ranskalainen, ei enempää tietoa.

        Covetry Climax.
        Englantilainen nelitahtinen veivillä käynnistettävä häristin, kampiakseli vaakatasossa, kulmavaihde. Ainakin yksi kapple Helsingissä, Taivallahden laitureissa 50-luvulla.

        Perkins.
        Markkinoitiin myös British Anzanina. Egnlantilainen, periytyi jenkkilästä alunperin Oliver. Koneitä myytiin meilläkin joskus 60-70 luvun vaiheilla.

        Brittania, Swordfish.
        Austraalialaisia?

        Yamato.
        Japanilainen urheilumoottorimerkki.

        AMERIKKALAISIA

        Cross. Nelitahtinen tähtimoottori, 30-luku. Maailman harvinaisuus, yksi kappale Suomessa Nisse Häggblommin aarre.


        Bearcat
        Fisher Pierce
        Homelite.
        Kaikki kolme merkkiä samaa tuotetta. Nelitahtisia nelisylinterisiä noin 55hv vuosina 61-72.
        Homelite oli tunnettu myös meillä.

        Caille.
        Mennyt merkki muutamia malleja ennen sotia. Merkillä ollut edustus Suomessakin.

        Clinton.
        Kävi 50-luvulla meilläkin.

        Elto.
        Evinrude Ligt Twin Outboard. Olle Evinruden perustama uusi merkki myytyään alkuperäisen Evinrude merkkinsä. Meilläkin myynnissä joskus 50-luvun alussa. Maahantuoja Suomen Koneliike.

        Lokwood.
        Aikoinaan menestynyt merkki. 30-luvun lama tappoi jenkkilässä monta tehdasta tai ainakin ajoi tehtaan saman katon alle, Evinrude, Elto, Johnson, Lockwood = OMC, Outboard Motor Company.

        Lauson.
        Pieniä nelitahtisia koneita valmistanut tehdas.

        Martin.
        Pieni, mutta maineikas tehdas.Tuotiin meillekkin 50-luvun alussa. Koneella hyvä maine täälläkin. Kehitti erikoisen imuläppätekniikan, josta syystä koneiden hidaskäyntiominaisuudet olivat hienot, 400rpm 50- luvun alussa. Koneen myöhemmät vaiheet myyntien kautta johti Oliveriin, myös maineikas peli. Kallis teknologia vei edelleen myyntiin ja ostaja löytyi euroopasta, syntyi Perkins. Hieno kallis venttiilitekniikka hylättiin, ei menestystä. Myytiin siis myös Brithis Anzani merkillä.

        Scott Attwater.
        Alunperin ihan oma tehtaansa joka ajautui sittemmin McCullokin yhteyteen. Nimi muutettiin ensin Scott:iksi lopuksi McCulloch:ksi. Valmistus päättyi -64 tai -65. Edustaja Suomessa oli Bensow.

        Amerikassa on toiminut myös runsaasti varsinaisten valmistajien ohella joko suoraan joltain valmistajalta omalle merkille tilattuja ja myytyjä merkkejä, sekä vähän modifikoituja versioita myyneitä yrittäjiä. Ohessa seuraavia merkkejä tältä saralta.

        Champio (maahantuojana Haka-Auto), Chris-Craft, Corsair, Elgin, Eska, Firestone, Gamefisher, Hiewatha, Sea King, Sears, Wizard.... Ominaista näille on, että eri vuosina varsinainen perusmoottori on saattanut tulla eri valmistajilta, kuten Kiekhafer, Mercury, Scott Atwater, McCulloch, Eska, OMC, West Bend...

        Nythän tilanne on taas samanlainen, suuret tehtaat myy toistensa koneita omalla nimellään, teettää omia koneitaan toisilla, ostaa osakokonaisuuksia muilta...

        Merkkejä löytyy maailmalta vielä näidenkin jälkeen varmasti paljon. Ei vain tule mieleen tai en ole koskaan kuullutkaa.


      • Ykä2
        Ykä kirjoitti:

        Jo mainittujen lisäksi muutama.

        Nopsa.
        Kotimainen noin 4hv. Valmistusta kai ennen sotia. Päätyi ilmeisesti heti sodan jälkeen.

        Aldel.
        Kaksi mallia, alunperin ruotsalaismerkki, muistaakseni myös kotimaista valmistusta. 50-luvun alku.

        Näiden ja jo toisten mainitseman Terhin lisäksi (Terhiä markkinoitiin myös Tern nimellä ulkomaille) on Suomessa valmistettu ainakin yhtä perämoottoria, Pitkän sillan rannassa oleessa konepajassa joskus aikojen alussa. Merkkiä en muista. Kipparissa taitaa ollo ollut juttua Nissen palstalla.

        Bundy.
        Kävi täälläkin joskus 50-luvun puolivälssä, espanjalainen.

        König.
        Saksalainen tunnettu kilpakone, valmisti vielä -80 luvun alussa koneita siviilikäyttöönkin.

        Lutetia.
        Ranskalainen, ei enempää tietoa.

        Covetry Climax.
        Englantilainen nelitahtinen veivillä käynnistettävä häristin, kampiakseli vaakatasossa, kulmavaihde. Ainakin yksi kapple Helsingissä, Taivallahden laitureissa 50-luvulla.

        Perkins.
        Markkinoitiin myös British Anzanina. Egnlantilainen, periytyi jenkkilästä alunperin Oliver. Koneitä myytiin meilläkin joskus 60-70 luvun vaiheilla.

        Brittania, Swordfish.
        Austraalialaisia?

        Yamato.
        Japanilainen urheilumoottorimerkki.

        AMERIKKALAISIA

        Cross. Nelitahtinen tähtimoottori, 30-luku. Maailman harvinaisuus, yksi kappale Suomessa Nisse Häggblommin aarre.


        Bearcat
        Fisher Pierce
        Homelite.
        Kaikki kolme merkkiä samaa tuotetta. Nelitahtisia nelisylinterisiä noin 55hv vuosina 61-72.
        Homelite oli tunnettu myös meillä.

        Caille.
        Mennyt merkki muutamia malleja ennen sotia. Merkillä ollut edustus Suomessakin.

        Clinton.
        Kävi 50-luvulla meilläkin.

        Elto.
        Evinrude Ligt Twin Outboard. Olle Evinruden perustama uusi merkki myytyään alkuperäisen Evinrude merkkinsä. Meilläkin myynnissä joskus 50-luvun alussa. Maahantuoja Suomen Koneliike.

        Lokwood.
        Aikoinaan menestynyt merkki. 30-luvun lama tappoi jenkkilässä monta tehdasta tai ainakin ajoi tehtaan saman katon alle, Evinrude, Elto, Johnson, Lockwood = OMC, Outboard Motor Company.

        Lauson.
        Pieniä nelitahtisia koneita valmistanut tehdas.

        Martin.
        Pieni, mutta maineikas tehdas.Tuotiin meillekkin 50-luvun alussa. Koneella hyvä maine täälläkin. Kehitti erikoisen imuläppätekniikan, josta syystä koneiden hidaskäyntiominaisuudet olivat hienot, 400rpm 50- luvun alussa. Koneen myöhemmät vaiheet myyntien kautta johti Oliveriin, myös maineikas peli. Kallis teknologia vei edelleen myyntiin ja ostaja löytyi euroopasta, syntyi Perkins. Hieno kallis venttiilitekniikka hylättiin, ei menestystä. Myytiin siis myös Brithis Anzani merkillä.

        Scott Attwater.
        Alunperin ihan oma tehtaansa joka ajautui sittemmin McCullokin yhteyteen. Nimi muutettiin ensin Scott:iksi lopuksi McCulloch:ksi. Valmistus päättyi -64 tai -65. Edustaja Suomessa oli Bensow.

        Amerikassa on toiminut myös runsaasti varsinaisten valmistajien ohella joko suoraan joltain valmistajalta omalle merkille tilattuja ja myytyjä merkkejä, sekä vähän modifikoituja versioita myyneitä yrittäjiä. Ohessa seuraavia merkkejä tältä saralta.

        Champio (maahantuojana Haka-Auto), Chris-Craft, Corsair, Elgin, Eska, Firestone, Gamefisher, Hiewatha, Sea King, Sears, Wizard.... Ominaista näille on, että eri vuosina varsinainen perusmoottori on saattanut tulla eri valmistajilta, kuten Kiekhafer, Mercury, Scott Atwater, McCulloch, Eska, OMC, West Bend...

        Nythän tilanne on taas samanlainen, suuret tehtaat myy toistensa koneita omalla nimellään, teettää omia koneitaan toisilla, ostaa osakokonaisuuksia muilta...

        Merkkejä löytyy maailmalta vielä näidenkin jälkeen varmasti paljon. Ei vain tule mieleen tai en ole koskaan kuullutkaa.

        Korjaan omaa kirjoitustana vähän.
        Bundy ei ollut espanjalainen, vaan itse asiassa Cresent Bundy ja siis ruotsalainen.


    • arskaw

      joku vielä pienen kauniin ja kotimaisen Larus merkkisen ilmajäähdytteisen koneen.Punainen tankki kehänä koneen päällä ja kone hopeanvärinen,tehoa useita hevosvoimia,ainakin 2 jossei kolme.

      • Ykä

        No kun muistutit, niin tulihan se mieleen.

        Kuului noihin niin mukaviin ilmajäähdytteisiin, jotka kesähelteellä leikkasi kevyesti kiinni ja pienen odottelun jälkeen oli taas valmis käymään.....


    • montaa..

      Näitä ei liene enään markkinoilla.
      Huskvarna ( 60-70 luvulla )
      Gresentti ( 60-70 luvulla )
      Volvo ( 60-80 luvulla )
      Seagal ( 60-80 luvulla )
      Moskva ( 60-70 luvulla )
      Terhi ( 60-80 luvulla )
      Dolmar, tämä oli jonkun kiviporan tai moottorisahan lisälaite, jolla tuosta tehtiin perämoottori. Siitä olen esitteen nähnyt.
      Tämäkin taisi olla joskus 70 luvun alussa.

      Nykyisiä sitten muistuu.
      Yamaha
      Honda
      Susuki
      Seahorse
      Johnson
      Evinrude
      Mariner

      • Anonyymi

        Nykyisiä vielä Tohatsu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisiä vielä Tohatsu

        Mercury


    • Jari M.

      Mopedeista tunnettu Zündapp puuttuu vielä listalta. Isäni omisti maanantaikappaleen (siis perämoottorin) 70-luvun alussa. Piti kuulemma joskus jättää kauppareissu tekemättä, kun ei saanut käyntiin, eikä ongelma korjaamokäynneillä koskaan parantunut. Itse olen nähnyt tuon koneen vain valokuvassa, jossa peräaallosta päätellen liikkeelle oli sillä kertaa päästy.

    • venemies56

      myös italialaisella tecumseh koneella olevat aspera ja mac

      • Anonyymi

        Tecumseh on kyllä jenkkiviritys, saanut nimensä intiaanipäällikön mukaan, vai oliko tämä inkkari makaroonimaasta.


    • Tämä on jämpti,

      Siis perämoottorimerkkejä kysyit,- Eihä niitä muita ookkaa, kun Evinrude ja Johnsson.

      Jos joku muuta väittää, ei tiedä asiasta muutakuin jotain kumminkaiman Gulloppi moottorisaha kokeiluja.

    • terhiracing

      varmana on muitakin. mikäs terhi on??

    • Adler

      Jaa että mikä Terhi on se oli melko epäonnistunut yritys tehdä Suomalaista perä-
      moottoria 1960-70 luvuilla oli ainakin 5,10,15, hv:n päristimiä joskus vieläkin näkee näitä Tehejä soutupaattien perässä, lähinnä Terhi oli soutajan paras kaveri sillä monasti lähdettiin moottorin voimin vesille mutta palattiin soutaen.

      Tuli vielä mieleen Ruotsalaiset Monark ja Crecent 1960 luvulta sekä Archimedes
      Penta joka oli wanha merkki mikä jakoi pelkkänä Pentana eli Volvon kone.

    • työnorjatsorronyöstä

      kun meille tuotiin veterok ja ahti
      oli naapurissa neuvostomahti
      ja voimissaan kaksitahti
      sitten uppos ladoga-jahti
      ja loppus myös sukkahousurahti

    • 15hv

      Meidän veneen perässä hyrräs 60-luvun lopulla 15hv GALE.

      Tais kuulua samaan sarjaa kuin ukillani samaan aikaan ollut SEA KING (joka on mainittu ylempänä). Koneet oli muuten samanlaisia, mutta Galen kopassa oli musta raita ja Sea Kingin kopassa punainen.

    • Ykä2

      Jep, olet oikeassa. Gale oli aluksi koteloltaan keltainen. Myöhemmät mallit valkopohjaisia. Maahantuoja oli Suomen Koneliike.

      Gale oli OMC:n valmiste ja osia kannattaa vieläkin katsella vastaavien Evari / Johnson koneiden listoilta.

      Ohessa netissä oleva yksinäinen mainos -62 Galesta.
      http://www.old-omc.de/gale_1962/gale_1962.html

      Sea King merkillä myytiin muidenkin valmistajien tuotteita kuin OMC:n

    • K. Arponen

      Muistakaa myös kotimaiset Kiiski ja Alpo perämoottorit, sekä itävenäläinen Jakutia sport.
      Kiinassa tehtiin myös Kuli nimistä konetta 30 luvulla. Vaarilla oli semmosen motti vesipumppuna mökillä muinoin.

    • Somot

      Tomos taisi olla kaiketi Jugoslavian ihme, faija sellaisen vähävaraisena osti joskus 70-luvulla. Aika nopeasti vaihtui 2 hepan Suzukiin (ekan viikonlopun jälkeen), kyseinen suitsa toimii edelleenkin. Ei ole kai edes huollettu ikänään, pl. tulpanvaihto jokus.

    • PentaStar

      CHRYSLER ja sitä seurannut FORCE. Ah sitä ihanaa 2-tahti koneen tuoksua merellä. Chrysleristä alkoi kesä.

      • Ykä2

        Aivan oikein, Chrysler ja se jälkeläinen Force. Brunsvic osti Chyrslerin toiminnat ja ryhtyi värkkäämään jatkossa halpistuotteena Force merkillä.
        Chrylerin edeltäjä taas oli West Bend, jonka Chrysler osti.


      • Anonyymi

        Olisikohan Chrysler ollut maailman meluisin perämoottori?


    • moottoripappa

      Firestone Rubber Compay, Ohio, lukee yhden moottorini kilvessä. Firestone-perämoottorit valmisti Scott Attwaterin tehdas alihankintana. Jenkkiharrastajilta löytyi mm uudet decalit tankin kylkiin. Söpö laite!

    • Kai sitä nyt joka jätkä googlettelee eri merkkejä mutta kuinka monen kyydissä olette itse olleet/omistaneet. Tässä Jurpån merkit:
      Evinrude
      Johnson
      Mercury
      McCulloch
      Archimedes
      Crescent
      Terhi
      Yamaha
      Mariner
      Honda
      Suzuki
      Force

      Ja useat näistä vielä moneen kertaan monen kokoisina ja ikäisinä. Pistkäkää paremmaksi te rumat homopervot.

      • Joakim1

        Jäi nyt hiukan epäselväksi pitikö omistaa vai riittikö, että on ollut kyydissä. Jos piti omistaa, riittääkö, että perheessä oli vai pitikö ihan henkilökohtaisesti omistaa.

        Kyydissä Jurpån listan koneista en muista olleeni McCulloch, Crescent ja Force, mutta toisaalta olen ollut jäljellejäävien lisäksi ainakin seuraavien kyydissä: Penta, Gale, Seagull ja Tohatsu eli yksi enemmän kuin Jurpån listalla.

        Jos piti omistaa (tai perheessä oli), listalta jäävät pois Archimedes, Terhi, Honda, Suzuki ja Seagull.

        Jos piti henkilökohtaisesti omistaa, ei listaan taida jäädä kuin Mariner, Mercury ja Yamaha


      • Anonyymi

        Samat,lisäksi vielä tohatsu


    • PigDick

      Siankulli. Saattoi olla tietysti sama kun tuo tuo Seagull

    • henkkaeerik

      mulla perä moottori/moottori saha merkiltään JOBU pat no8j808.SAgno A7865. tietääkö kukaan semmosesta.

    • Onhannoitajoo

      Mulla on Firestone joka olikin jo mainittu. En ole kyllä koskaan käyttänyt enkä edes yrittänyt käynnistää. On kuitenkin kokonainen peli että kyllä varmasti käynnistyisi jos asiakseen ottaisi. Mutta en ota, ei riitä kiinnostus. Seuraava sukupolvi saa kokeilla jos haluaa, tai heittää romulavalle. Löytyy multa vanha messinki-Volvokin, se on oikeasti hieno.

    • ENmuistamuutakun

      EVINRUDEN !!!

      Ja nykyisen E-TECIN !

      Kaikki muut merkit ovat naurettavia LELUJA E- TECIN RINNALLA !

      NELITAHTISET ON HAISTAPASKAN JONNINJOUTAVIA RIHVELEITÄ E-tecin RINNALLA-eivät pärjää missään uusille E-TECEILLE !

      ILMANKOS HEILTÄ ONMENNY JÄRKI -ja hirttoköysiä tarjoilessaan he itse suunnittelevat sen köyden käyttöä
      Sillä nelitahtimyyjien älämölöstä ei voi muuta johtopäätöstä vetästä.

      On se aika surullista, jos he ei löydä ulospääsyä E-tecin aiheuttamasta suunnattomasta kurimuksestaan.-ILMANKOS HE VIHAAVAT SITÄ E-TECIN MERKKIÄ- mutta te saatanan nelitahtipölövästit ETTE KUUNNELLEET-mitä TEILLE ALUNPERINKIN KERROIN OLEVAN TULOSSA-ETTE SAATANAN PÖLÖVÄSTIT OSANNEET KUUNNELLA--TE USKOMATTOMAN DIOOTTIMAISET PÖLÖVÄSTIT !!!

      ME fiksummat ostamme E-teccejä -SILLÄ NE OVAT puhtaampia jareippaasti tehokkaampia,-kuin saastuttavat kampiakseleitaan katkovat nelitahtiset !

      • KaksitahtihörhöAsialla

        No niin, nyt on peli menetetty, E-tec-hörhö tuli tähänkin ketjuun! Lääkitys ja sähköshokit ovat ilmeisesti tehonneet sen verran että hänet on taas päästetty hoitolaitoksen kirjaston tietokoneelle. Nyt on taas maaninen vaihe päällä...


      • KoetaMENNÄ
        KaksitahtihörhöAsialla kirjoitti:

        No niin, nyt on peli menetetty, E-tec-hörhö tuli tähänkin ketjuun! Lääkitys ja sähköshokit ovat ilmeisesti tehonneet sen verran että hänet on taas päästetty hoitolaitoksen kirjaston tietokoneelle. Nyt on taas maaninen vaihe päällä...

        Viikonloppuna veneilymessuille ja tutustu erittäin fiksuihin, ja voittamattomiin moottoreihin, joiden kopassa lukee EVINRUDE E-tec, sillä ne ovat maailman mielenkiintoisimmat moottorit !


      • KaksitahtihörhöAsialla
        KoetaMENNÄ kirjoitti:

        Viikonloppuna veneilymessuille ja tutustu erittäin fiksuihin, ja voittamattomiin moottoreihin, joiden kopassa lukee EVINRUDE E-tec, sillä ne ovat maailman mielenkiintoisimmat moottorit !

        Ei tarvitse mennä, minulla on Yamaha F-40, jolla on ajeltu jo yli 10 vuotta ja ajot jatkuu...


      • Mullakinon
        KaksitahtihörhöAsialla kirjoitti:

        Ei tarvitse mennä, minulla on Yamaha F-40, jolla on ajeltu jo yli 10 vuotta ja ajot jatkuu...

        27 vuotta vanaha johnson, ja joka kevät kertanykäisyllä käyntiin.Siitä huolimatta menen venemessuille tutkimaan uusia koneita, joissa on ytyä.


      • jeesjeesEtec

        Nyt tuli ketjuun ensimmäinen asiallinen viesti, ETEC rules!


      • lapsellista
        Mullakinon kirjoitti:

        27 vuotta vanaha johnson, ja joka kevät kertanykäisyllä käyntiin.Siitä huolimatta menen venemessuille tutkimaan uusia koneita, joissa on ytyä.

        On tosiaan ihme kone tuo siun johnson,bensa lisääntyy tankissa kun ajelee ja olet hehkuttanut sitä eri palstoilla ainakin 5v ja aina se on 27 vuotta vanha ja kulkeekin 37 solmua johon ei yleensä pääse 50-60hv trimmillisellä koneellakaan.Eikö tuo kannattais jo monistaa tuolla 3D tekniikalla tulis vissiin kauhia myyntimenestys ympäri maailman ja siusta tulis miljonääri,kyllähän tuollainen ihmekone pääsis pakokaasu ym ympäristö testeistä läpi heittämällä.Aattele ny oot vain provoa spämmiä trollausta harrastava pelle ja mahdollisuus olis päästä ihme moottoris kanssa 3 D tekniikan myötä miljonääriks. .


      • EiköKUKAAN
        lapsellista kirjoitti:

        On tosiaan ihme kone tuo siun johnson,bensa lisääntyy tankissa kun ajelee ja olet hehkuttanut sitä eri palstoilla ainakin 5v ja aina se on 27 vuotta vanha ja kulkeekin 37 solmua johon ei yleensä pääse 50-60hv trimmillisellä koneellakaan.Eikö tuo kannattais jo monistaa tuolla 3D tekniikalla tulis vissiin kauhia myyntimenestys ympäri maailman ja siusta tulis miljonääri,kyllähän tuollainen ihmekone pääsis pakokaasu ym ympäristö testeistä läpi heittämällä.Aattele ny oot vain provoa spämmiä trollausta harrastava pelle ja mahdollisuus olis päästä ihme moottoris kanssa 3 D tekniikan myötä miljonääriks. .

        Ole sulle vieläkään sanonu
        , että lapsen asteelle jääneen olisi mentävä äidiltä kysymään vaipanvaihtoa.

        Puhut niin paljon sontaa, että on sitä lahkeessakin.


      • lapsellista
        EiköKUKAAN kirjoitti:

        Ole sulle vieläkään sanonu
        , että lapsen asteelle jääneen olisi mentävä äidiltä kysymään vaipanvaihtoa.

        Puhut niin paljon sontaa, että on sitä lahkeessakin.

        Kukahan tai ketkä niitä lapsellisia ihan oikeasti on,sinä e superhörhö ja muutama muu idiootti postaa tuota tahtihörhöyttä ym paskaa palstan täydeltä.Trollausta Spämmiä ja kaikkea ala arvoista uskomatonta paskaa tulee kokoajan,Meeppä peilin eteen kattoon niin siltä näet kuka täällä häiriköi ja höpöttää noita älyttömiä e ym tahtihörhöyttä pidätte yllä vuosikausia sekö ei muka lapsellista idiotismia.2T HÖRHÖT pois TROLLAAMASTA ja takas lastentarhaan tai höpölään.


    • Anonyymi

      Selva on vielä mainitsematta.

      2-tahtiset oli omaa suunnittelua ja nelarit Yamahan koneita Selvaksi väritettyinä.

      Sitten on vielä näitä kiinalaisia kuten Parsun. Ovat pääsääntöisesti jonkin asteisia kopioita esim. Yamahalta.

      Näitä kiinalaisia nelareita on vielä kait jokunen lisää. Tietääkö joku merkkejä?

      • Anonyymi

        Nissan on myös mainitsematta. Ovat 2t Tohatsuja.


      • Anonyymi

        Puuttuu myös Yanmarin Diesel-perämoottorit


      • Anonyymi

        Ja Veterok


    • Anonyymi

      prutku

    • Anonyymi

      Aika alas sai scrollata, ennen kuin Selva mainittiin. Mutta löytyihän se sieltä.

      Mutta heitetään nyt vielä yksi: Carniti. Aika merkittäväkin italialainen tekijä 70-luvulla.

      Ihme, ettei sitä kukaan ollut maininnut, vaikka kaiken maailman siperialaisia nevöhööd-merkkejä on lueteltu.

      • Anonyymi

        Mitähän lienevät nimeltään ne aasiassa käytettävät pitkäakseliset suoravetoiset perämoottorihirmut, joissa näyttää olevan melkein V6 ilman koppaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän lienevät nimeltään ne aasiassa käytettävät pitkäakseliset suoravetoiset perämoottorihirmut, joissa näyttää olevan melkein V6 ilman koppaa.

        Ovatko perämoottoreita lainkaan? Eivät mielestäni. Miten perämoottori määritellään?

        Monta sähköperämoottoria on myös mainitsematta. Samoin taitaa olla Yanmarin dieselperämoottorit sekä Ruotsissa kehitelty tehokkaampi dieselperämoottori OXE. Näyttää myös olevan Cox. Ja sitten se suuritehoisia bensakoneita tekevä Seven.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän lienevät nimeltään ne aasiassa käytettävät pitkäakseliset suoravetoiset perämoottorihirmut, joissa näyttää olevan melkein V6 ilman koppaa.

        Jenkeissä näyttää olevan myös "mud motor" tyyppisiä koneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkeissä näyttää olevan myös "mud motor" tyyppisiä koneita.

        Eli esität että "mud motor" on aloittajan tarkoittama perämoottorimerkki?
        Minä taas ehdotan että Sinbsigatendisklosa on sellainen.

        Ps. Ei, ei ehkä ihan aina maksa vaivaa nähdä paljon maksavaivaa ja kuvitella löytävänsä sieltä netistä kaiken!


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      121
      3869
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      310
      2008
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1781
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1707
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1651
    6. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1620
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      432
      1474
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1256
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      51
      1199
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      408
      1150
    Aihe