Petrooli

vero

Tuttavalla on petroolisaappi.
Sillä on tähän saakka saanut ajaa ilman
tiisseliveroa, mutta nyt huomasivat, että sitähän pitääkin ruveta verottamaan. Uusi laki tuli voimaan vuoden alusta.

Siis, käyttövoimavero (tiisselivero) on 1540 kiloa painavalta autolta 1,072 euroa/päivä ja se lasketaan päivittäin. Jos vuodessa on 366 päivää,
niin se maksaa 392,35 euroa (2332,81 mummun markkaa) vuodessa!

Takavuosina tehtiin jopa oma laki kotimaisen petrosaabin verovapaudesta,
jolla pensarohmua markkinoitiin ja saatiin ostajat koukkuun tuon epäonnistuneen
talousihmeen hankkimiseksi.

On sinne taas päättäjiksi tietävat ja osaavat miehet valittu voi helvetti.
Jokainen autoilija tietää, ettei huoltamoitten tapeista ole moottoripetroolia myöty enään vuosikymmeniin, vaikka veneilijät sitä haluaisivatkin ostaa.
Sensijaan muutama 80- luvun auto saattaa vielä liikenteessä olla, joka raahaa tarpeettomia petroolivarusteita mukanaan, ja jonka
rekisteriotteessa on maininta " käyttövoima bensiini ja moottoripetrooli ".

Autonhan voi tietenkin muutoskatsastaa pelkästään käyttövoimalle bensiini, kun purkaa petrrolivarusteet pois, mutta siitäkin kertyy kuluja, joita ei juuri tuon ikäiseen autoon kannata sijoittaa.

Jos todella aikovat "petrooliautolla" käyttövoimaveron maksattaa, niin heidän täytyy muös varmistaa, että sitä saa tankatakkin kohtuullisen tiheästä huoltoasema verkosta.

Tuskin kukaan tuota pertoolin savun hajua kaipaamaan on jäänyt, mutta vitsinä tuota voisi kertoa mailmalle, meidän päättäjien älykkyyden tasosta ja minkälaisella asiantuntemuksella tämän maan asioita hoidetaan.
Kukahan poliitikko tämänkin idean takana on.
Jos tiedät, kerro, laitan hänelle postia.

9

8584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KJS

      Onko kellään tietoa että kuinka paljon noita petrosappeja ja talpotteja vielä on liikenteessä?

      • on vielä ?

        Tuttavallani on tuollainen hyväkuntoinen Saabvanhus ja saatuaan tiedon uudesta verosta poisti sen kilvistä.
        Oishan hän sillä vähäiset ajonsa ajellut, siitäkin huolimatta, vaikka se 12 litraa satasella syökin.
        Moninverroin enempi rahaa palaa nyt hankkimalla pikkuruokaisempi uudempi auto, koska tuo oli jo hintansa haukkunut ja ainoaksi kulungiksi muodostui polttoaine ja vakuutuskulut.

        Ei noita petroautoja kovinkaan montaa liene,
        mikähän viha päättäjillä noita kohtaan on.

        Ladan ostoa suunnitteli.....


    • timo

      Niin ja eikö se ollut vielä niin,että tuo
      verovapaus koski vain tehdasvalmisteisia petrooliautoja.Jos petroolilaitteet asensi
      jälkeenpäin joutui maksamaan tuon veron.
      Olis itelläki tuossa kohtuu hyväkuntoinen "petro"
      saabi pihalla.On nykyisin kylläkin bensakäyttöinen,eikä autossa ole vuosiin käytetty petroolia! eikä sitä myydä missään?! mutta silti pitäisi maksaa veroa!

      Taitaa tuo muutoskatsastus olla ainut
      vaihtoehto.Autoon ei tarvitse tehdä rakenteellisia
      muutoksia koska petroolivermeet on moottori tilan puolelta poistettu.Jäljellä on ainoastaan alkuperäinen polttoainetankki,eli tankata voi kahteen reikään :-)

      Ennen kuulumatonta,että bensa-auto onkin käytännössä "diesel"-auto.
      Eikö siinä bensan hinnassakin ole jo valmiiksi 75%
      veroa litraa kohti...

    • tämä on perhana.

      Minulla sattui olemaan vielä erittäin hyvässä kunnossa oleva
      petrooli Saappi vuodelta 1984 ja nyt siitä mätkäistiinkin
      polttoainevero, josta en ole saanut mitään varoitusta etukäteen,
      vaikka moottoripetroolia ei ole saanutkaan kymmeneen vuoteen.

      Satuin vielä teettämään siihen remonttia, alatukivarret 120,
      jäähdytin 140, virranjakaja 30, muu sytytysjärjestelmä 100,
      ruostesuojaus 200, renkaat 240, laturin hihna, ja kaikki turhaan.!!!!!!
      Siis nyt kaikki turhaan!!!!!!

      No, nuo veromaksut 190,47 tietysti pitää maksaa ulosoton uhalla, joten
      maksan ne ilomielin välttyäkseni ylimääräisiltä sakkorangaistuksilta.

      Mutta, maksulapun (ajoneuvoverolipun) saatuani vein heti rekisterikilvet
      pois (19.01.2004), niin saanko sen jälkeiseltä ajalta ajoneuvovero- ja
      polttoainevero palautuksen,
      a) perusveron osuudelta (37,180)
      b) käyttövoimaveron osuudelta (153,296)

      Ja, miksi tuo lasku on vain 143 päivältä, eikö se olisi
      ollut parasta koko vuodelta, niin kuin monessa muussakin asiassa
      käytetään. Minä en halua tuollaisia pätkämaksuja, joista pitää
      maksaa jollekkin pankille niin ja niin monta euroa maksupalkkioita.

      Joka tapauksessa voin sanoa, että minua on petetty pahemman kerran
      määräämällä jälkikäteen tietimättäni käyttövoimaveroa autosta,
      johon ei ole saanut moottoripetroolia enään kymmeneen vuoteen.

      Joten, pyydän, että tuo käyttövoimavero palautettaisiin kokonaan
      minulle, koska siitä ei ole tiedotettu etukäteen minulle. Lasku
      tuli jälkikäteen. Olisittehan voineet laittaa käyttövoimaverolaskun vaikka
      kaksi vuotta jälkikäteenkin. Silloin se olisi ollut 782,56 euroa
      kahdelta vuodelta, ihan ilman minun tietimättä ja sekin olisi minun ollut
      pakko maksaa.

      Voi jukra, mitenhän tässä käy. Joudunko maksamaan vielä tästä
      solvaavastani kirjoituksestani vielä sakkoja (kunnianloukkaus).

    • Herran pelko

      Herra antaa,
      Herra ottaa,
      mutta ei hylkää,
      vain kiusaa vähän.

    • pläplä

      mikä on petrooli
      noopeee

      • Perästä tulee

      • Anonyymi
        Perästä tulee kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli

        EIköhän nuo haisusaapit ja -talbotit ole jo pääosin paalissa, onneksi...

        Nuo saabit ja talbotit eivät pärjänneet hajuissa ollenkaan PetrooliWarrelle, jonka tein 80-luvun alussa. Useita vuosia sillä tuli ajeltua, vaikkei sillä mielellään peruuttanut pitkiä matkoja. Eikä kukaan ajanut mielellään sen perässä, ohi piti päästä nopeasti. Aluksi ajo oli edullista, mutta kun petroolin hinta nousi ja sille tuli dieselvero, myin sen pois.


    • Anonyymi

      petroolia iholla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9059
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      385
      3750
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2785
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2635
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2485
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2484
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      151
      1767
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1592
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1550
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe