Aion peruskorjata 924:ni moottorin ja siihen siis tarvitsen kaikki moottorin tiivisteet, kiertokangen- ja runkolaakerit, männänrenkaat, kannenpultit ja kiertokangenpultit mutterit.
Mistäs tämmöiset saisi Suomesta viisaimpaan hintaan?
Aion myös remppauttaa kannen, tasoitus ja venturiseetit ja asentaa autoon läppärungot. Tähän siis tarvitsisi tuplakaasareille sopivan imusarjan. Mistäs sitten semmoinen?
Tarkoitus olisi vielä hankkia (esim pro&streetistä) sopiva virinokka ja nostaa konerempan yhteydessä puristuksia veistämällä lohkon yläpinnasta hieman pois. Onko kukaan tehnyt tätä ja jos on, kuinka paljon pitäisi veistää puristusten nostamiseen noin 10:1:een?
Mistä 924:n koneremppaan tavarat?
18
1633
Vastaukset
- harrastaja
Laakerit alakertaan, ja melkein kaikki ei kanteen liittyvä varaosa pitäisi löytyä ihan perus varaosaliikkeistä. Esim. varaosamaailmasta, motonetistä yms. paikoista. VW LT 28 ja Audi 100 varaosina.
Puristusten nostoon lienee huomattavasti halvempi keino olemassa, ellei sitten ole legendaa. Viisaammat korjatkoon. Väittävät että 924:seen kun vaihtaa 924 turbon kannentiivisteen, olisi se hieman ohuempi, ja tällä nousisi puristus 9.8 paikkeille, alkuperäisestä 9.3:sta.
Yksi mitä en tekstistäsi ymmärtänyt, oli se, että autoon olisi tulossa läppärungot. Eli siis ruiskun läppärunko? Jos sen laitat, eli käytät ruiskua, mihin tarvitset tuplakaasareille imusarjaa? Jos laitat tuplakaasarit, mihin tarvitset ruiskun läppärunkoa?- coupe82
Turbon ja tavallisen tiiveste taitaa nykyisin olla sama. Näin ainankin Reinzin paketeissa.
- Remppaaja
Olen siis laittamassa autoon läppärungot (monikossa :) eli tuplakaasareiden näköiset kaasuläppärungot jokaiselle sylinterille erikseen.
Huomattavasti parempi ilman virtaus ja kierrosherkkyys tavalliseen yhdellä kaasuläpällä varustettuun yheiseen imusarjaan verrattuna.
Samalla päästään eroon ilmamääränmittarista ja kaasuläppää edeltävistä imuputkista. Läppärunkojen päihin tulee imutorvet kuten tuplakaasareihinkin ja niiden päälle sitten ilmanputsarit.
Ruiskusuuttimille pitää sitten koneistaa paikat siihen tuplien imusarjaan ja ruisku saa tarvittavat informaationsa kaasuläppäpotentiometristä, imuilman ja jäähdytysnesteen lämpötiloista, sekä imusarjan paineesta.
Tuplakaasareiden tehohyödyt, mutta polttoaineen kulutus tavallisen ruiskun luokkaa.
Läppärungot ovat tavallisella tuplakaasareiden jaolla, eli tuplien imusarjaa tarvitaan. - harrastaja
Remppaaja kirjoitti:
Olen siis laittamassa autoon läppärungot (monikossa :) eli tuplakaasareiden näköiset kaasuläppärungot jokaiselle sylinterille erikseen.
Huomattavasti parempi ilman virtaus ja kierrosherkkyys tavalliseen yhdellä kaasuläpällä varustettuun yheiseen imusarjaan verrattuna.
Samalla päästään eroon ilmamääränmittarista ja kaasuläppää edeltävistä imuputkista. Läppärunkojen päihin tulee imutorvet kuten tuplakaasareihinkin ja niiden päälle sitten ilmanputsarit.
Ruiskusuuttimille pitää sitten koneistaa paikat siihen tuplien imusarjaan ja ruisku saa tarvittavat informaationsa kaasuläppäpotentiometristä, imuilman ja jäähdytysnesteen lämpötiloista, sekä imusarjan paineesta.
Tuplakaasareiden tehohyödyt, mutta polttoaineen kulutus tavallisen ruiskun luokkaa.
Läppärungot ovat tavallisella tuplakaasareiden jaolla, eli tuplien imusarjaa tarvitaan.Tuleeko sulle hestec? K-jetissähän ei ole elektroniikkaa lainkaan, vaan kaasuläppä fyysisesti liikuttaa "venttiiliä" joka muuttaa paineen, joten ilmamäärämittarin korvaaminen ei ole ihan mutkatonta? L-jettiin moinen muutos taitaisi mennä "sukkana"? Painesäätäjä (500€?), kylmästarttiventtiili lämpöaikakytkin, ja "air auxiliry" taitaa mennä kans vaihtoon jos viriä tulee myös kanteen nokkaan.
Anyway, jos jaksat noin ison rempan tehdä, niin varmasti on mukava ajella, mutta kuulostaa niin kalliille että välirahalla vois vaihtaa 944:seen? :) Tuplakaasareitahan näyttäs käytettynä olevan tarjolla parilla sadalla eurolla, ja kulutusta lukuunottamatta tehot varmasti yltäis samaan kuin uudistetulla ruiskulla. - Remppaaja
harrastaja kirjoitti:
Tuleeko sulle hestec? K-jetissähän ei ole elektroniikkaa lainkaan, vaan kaasuläppä fyysisesti liikuttaa "venttiiliä" joka muuttaa paineen, joten ilmamäärämittarin korvaaminen ei ole ihan mutkatonta? L-jettiin moinen muutos taitaisi mennä "sukkana"? Painesäätäjä (500€?), kylmästarttiventtiili lämpöaikakytkin, ja "air auxiliry" taitaa mennä kans vaihtoon jos viriä tulee myös kanteen nokkaan.
Anyway, jos jaksat noin ison rempan tehdä, niin varmasti on mukava ajella, mutta kuulostaa niin kalliille että välirahalla vois vaihtaa 944:seen? :) Tuplakaasareitahan näyttäs käytettynä olevan tarjolla parilla sadalla eurolla, ja kulutusta lukuunottamatta tehot varmasti yltäis samaan kuin uudistetulla ruiskulla.Joo ei ole tulossa hestekkiä, eikä muuten tuommoinen systeemi l-jettiinkään onnistuisi. L-jet kun mittaa ilmaa ilmamääränmittarilla, eikä map-anturilla, joten suuri osa hyödyistä menisi hukkaan.
Laitan ruiskuksi megasquirtin joka vastaa suurin piirtein hestekkiä (ei tosin aivan yhtä monipuolinen) ja jonka rakennan itse. Kustannuksia tulee joku reilu 100e eli hyvin suurista investoinneista ei ole kysymys. Läppärungot tein käyteyistä tuplakaasareista, joten sekään paketti ei liikoja maksanut.
Sytytyksestä en ole vielä päättänyt, luultavasti aluksi pidän alkuperäisen, omassa autossani (vm -81) kun se oli onneksi sentään kärjetön jo tehtaalta.
En muuten vaihtaisi edes päittäin autoa 944:ään, koska mielestäni 924:n muodot ovat paljon klassisemmat. Moottoreistahan voi sitten olla monta mieltä, mutta 944:n kone on ainakin hurjasti kalliimpi ja hankalampi (mm. jakoremmi) värkätä itse. Tehoa jos tulen lisää vielä kaipaamaan tuon laittelun jälkeen, asentanen autoon sitten turbon. - harrastaja
Remppaaja kirjoitti:
Joo ei ole tulossa hestekkiä, eikä muuten tuommoinen systeemi l-jettiinkään onnistuisi. L-jet kun mittaa ilmaa ilmamääränmittarilla, eikä map-anturilla, joten suuri osa hyödyistä menisi hukkaan.
Laitan ruiskuksi megasquirtin joka vastaa suurin piirtein hestekkiä (ei tosin aivan yhtä monipuolinen) ja jonka rakennan itse. Kustannuksia tulee joku reilu 100e eli hyvin suurista investoinneista ei ole kysymys. Läppärungot tein käyteyistä tuplakaasareista, joten sekään paketti ei liikoja maksanut.
Sytytyksestä en ole vielä päättänyt, luultavasti aluksi pidän alkuperäisen, omassa autossani (vm -81) kun se oli onneksi sentään kärjetön jo tehtaalta.
En muuten vaihtaisi edes päittäin autoa 944:ään, koska mielestäni 924:n muodot ovat paljon klassisemmat. Moottoreistahan voi sitten olla monta mieltä, mutta 944:n kone on ainakin hurjasti kalliimpi ja hankalampi (mm. jakoremmi) värkätä itse. Tehoa jos tulen lisää vielä kaipaamaan tuon laittelun jälkeen, asentanen autoon sitten turbon.Asia meininki! :)
On itelle tullu vain netissä vastaan tuo megasquirt, mutta sen avullahan homma pitäisi onnistua. Läppärunkojen tekeminen itse on hyvä homma, tehdastekoset kun tahtoo maksaa aivan hillittömästi, vaikka ei ole juuri muusta kuin kaasunasennon välittämisestä ja läpän sulkemisesta kyse.
Minä oikeasti luulin että pistät parituhatta euroa kiinni pelkkiin läppärunkoihin. Jos saat systeemisi pelaamaan, on varmaan parempi vaihtoehto sittenkin kuin ajattelemani kaasarisysteemi.
Pidähän ajan tasalla miten homma etenee!
PS. Pystytkö bensanpaineen tekemiseen hyödyntämään k-jetistä mitä osia? - Remppaaja
harrastaja kirjoitti:
Asia meininki! :)
On itelle tullu vain netissä vastaan tuo megasquirt, mutta sen avullahan homma pitäisi onnistua. Läppärunkojen tekeminen itse on hyvä homma, tehdastekoset kun tahtoo maksaa aivan hillittömästi, vaikka ei ole juuri muusta kuin kaasunasennon välittämisestä ja läpän sulkemisesta kyse.
Minä oikeasti luulin että pistät parituhatta euroa kiinni pelkkiin läppärunkoihin. Jos saat systeemisi pelaamaan, on varmaan parempi vaihtoehto sittenkin kuin ajattelemani kaasarisysteemi.
Pidähän ajan tasalla miten homma etenee!
PS. Pystytkö bensanpaineen tekemiseen hyödyntämään k-jetistä mitä osia?Joo eli k-jetistä käy suoraan bensapumppu releineen, bensalinjat tietty ja paineensäädinkin jos ei halua (eli haluan :) sen säädettäväksi. Porschen cis:n (k-jet) bensanpaineeksi ilmoitetaan yli 3 baaria joten bensapumpun tuotto riittää hyvin myös noille läppärungoille. Lisäksi konehuoneeseen pitäisi tulla lisää tilaa kun voi heivata sen k-jetin.
Imusarjaa tuplille vaan en ole vielä keksinyt mistään. Itsellä ei ole riittävää kalustoa (eikä varmaan taitoakaan) imusarjan itse hitsailemiseen.
Tietty jos joku tämän kuuli ja haluaa sopivalla korvauksella tuommoisen väkertää niin ilmoittakaa ihmeessä. - 951
Remppaaja kirjoitti:
Joo eli k-jetistä käy suoraan bensapumppu releineen, bensalinjat tietty ja paineensäädinkin jos ei halua (eli haluan :) sen säädettäväksi. Porschen cis:n (k-jet) bensanpaineeksi ilmoitetaan yli 3 baaria joten bensapumpun tuotto riittää hyvin myös noille läppärungoille. Lisäksi konehuoneeseen pitäisi tulla lisää tilaa kun voi heivata sen k-jetin.
Imusarjaa tuplille vaan en ole vielä keksinyt mistään. Itsellä ei ole riittävää kalustoa (eikä varmaan taitoakaan) imusarjan itse hitsailemiseen.
Tietty jos joku tämän kuuli ja haluaa sopivalla korvauksella tuommoisen väkertää niin ilmoittakaa ihmeessä.Mulla on valmistusmassa omaan 3.0 litraiseen 944 turboon myös läppärunko/imusarja systeemit. Läppärunkoina käytän BMW M3 koneen läppärunkoa. Sain sen halvalla Saksasta, koska se oli vauriotunut kolarissa. Sain sen kuitenkin korjattua suhteellisen pienellä vaivalla.Muun imusarjan olen tehnyt kuidusta.Ensimmäisen version tein lasikuidusta, toinen versio on työn alla hiilikuidusta. Suosittelen myös sinulle esim lasikuituisen imusarjan tekoa. Putkista hitsaamalla tulee helposti vain sutta ja sekundaa.Kuitua pystyy kuka tahansa työstämään pienellä harjoittelulla.
Mitä tulee 944 koneeseen, niin en ymmärrä mainintaasi 944 remmejen ongelmallisuudesta. Remmien vaihto on hyvin yksinkertainen proseduuri jos on käytettävissä oikeat työkalut. - harrastaja
951 kirjoitti:
Mulla on valmistusmassa omaan 3.0 litraiseen 944 turboon myös läppärunko/imusarja systeemit. Läppärunkoina käytän BMW M3 koneen läppärunkoa. Sain sen halvalla Saksasta, koska se oli vauriotunut kolarissa. Sain sen kuitenkin korjattua suhteellisen pienellä vaivalla.Muun imusarjan olen tehnyt kuidusta.Ensimmäisen version tein lasikuidusta, toinen versio on työn alla hiilikuidusta. Suosittelen myös sinulle esim lasikuituisen imusarjan tekoa. Putkista hitsaamalla tulee helposti vain sutta ja sekundaa.Kuitua pystyy kuka tahansa työstämään pienellä harjoittelulla.
Mitä tulee 944 koneeseen, niin en ymmärrä mainintaasi 944 remmejen ongelmallisuudesta. Remmien vaihto on hyvin yksinkertainen proseduuri jos on käytettävissä oikeat työkalut.Kerrotko hieman miten lasikuidusta ja hiilikuidusta tuon imusarjan toteutus käytännössä menee? Itse hahmotan kyllä hitsaamisen, ja en äkkiseltään ymmärrä miten siitä saa sekundaa, muuten kuin hitsaamalla huonosti. Hieman työläs toki rakentaa.
Mieluummin toki helpommalla tavalla toteuttaisin, (sitten kun tarve tulee) mutta huolettaa se, kestääkö lasikuitu vetää imusarjan pultteja normaaleihin momentteihin, kestääkö kaasareiden painon ja moottorin aiheuttaman tärinän? Luulisi että kuidusta tehdystä on vaikeampi nähdä liitosten pitävyyskin?
Lasikuidusta kun en koskaan ole mitään tehnyt, voi kysymykset olla aika perusjuttuja, mutta saitko jostain lasikuituputkia, vai jouduitko ne ite jonkun verkon ympärille rakentamaan? Tarvitseeko mikään kohta imusarjasta metallisia jäykistepaloja lasikuidun alle? - 951
harrastaja kirjoitti:
Kerrotko hieman miten lasikuidusta ja hiilikuidusta tuon imusarjan toteutus käytännössä menee? Itse hahmotan kyllä hitsaamisen, ja en äkkiseltään ymmärrä miten siitä saa sekundaa, muuten kuin hitsaamalla huonosti. Hieman työläs toki rakentaa.
Mieluummin toki helpommalla tavalla toteuttaisin, (sitten kun tarve tulee) mutta huolettaa se, kestääkö lasikuitu vetää imusarjan pultteja normaaleihin momentteihin, kestääkö kaasareiden painon ja moottorin aiheuttaman tärinän? Luulisi että kuidusta tehdystä on vaikeampi nähdä liitosten pitävyyskin?
Lasikuidusta kun en koskaan ole mitään tehnyt, voi kysymykset olla aika perusjuttuja, mutta saitko jostain lasikuituputkia, vai jouduitko ne ite jonkun verkon ympärille rakentamaan? Tarvitseeko mikään kohta imusarjasta metallisia jäykistepaloja lasikuidun alle?alan kirjallisuutta on runsaasti saatavilla. Muotin teko vaatii hieman luovaa ajattelua,itse olen käyttänyt monia eri materiaaleja muotin valmistuksessa, mm. puuta,uretaanivaahtoa,kipsiä ym. Lasikuitu vaatii joissakin sovelluksissa vahvistusta.Itse olen käyttänyt alumiinia. Hiilikuitu on vahvuudeltaan ylivertainen esim. teräkseen verrattuna ja ei vaadi imusarjassa mitään vahvistuksia.Hiiilkuituisen imusarjan valmistuksessa olen käyttänyt pääasiallisesti kipsimuotteja.Kipsiä saa säkkitavarana kaikista rautakaupoista.
- Remppaaja
951 kirjoitti:
Mulla on valmistusmassa omaan 3.0 litraiseen 944 turboon myös läppärunko/imusarja systeemit. Läppärunkoina käytän BMW M3 koneen läppärunkoa. Sain sen halvalla Saksasta, koska se oli vauriotunut kolarissa. Sain sen kuitenkin korjattua suhteellisen pienellä vaivalla.Muun imusarjan olen tehnyt kuidusta.Ensimmäisen version tein lasikuidusta, toinen versio on työn alla hiilikuidusta. Suosittelen myös sinulle esim lasikuituisen imusarjan tekoa. Putkista hitsaamalla tulee helposti vain sutta ja sekundaa.Kuitua pystyy kuka tahansa työstämään pienellä harjoittelulla.
Mitä tulee 944 koneeseen, niin en ymmärrä mainintaasi 944 remmejen ongelmallisuudesta. Remmien vaihto on hyvin yksinkertainen proseduuri jos on käytettävissä oikeat työkalut.Ai remminvaihto on 944:ssä helppoa? Onkohan siinä sitten jotain eroa 924s:n koneeseen? Tutullani oli tuommoinen ja sitä ei ainakaan saanut paikalleen/kiristettyä oikein ilman jotain porschen omaa erikoistyökalua.
Tietty näppärämpi kaveri olisi voinut sellaisen jonkun ohjeen mukaan tehdä...
No hyvä pitää mielessä sitten tuo, jos vaikka joskus tulee 944/968 sopivasti kohdalle :)
Vai kuidusta olet imusarjan tehnyt? Hiilikuitu tietenkin kuulostaa kerskalta, oletko sitä lasikuituista siis käyttänyt ihan käytännössä ja toimiiko?
En tullut edes ajatelleeksi tuota mahdollisuutta. Kuinkas tuommoisessa sitten se kanteen ja läppärunkoihin kiinnittäminen sujuu, lasikuitu ei kai kestä ruuvien kiristämistä kovin tiukkaan vai kuinkas se?
Kerro ihmeessä yksityiskohtia, jos tuo on kerran toimiva vemputin niin sehän on sitten mullekin se selkeä ratkaisu! - 951
Remppaaja kirjoitti:
Ai remminvaihto on 944:ssä helppoa? Onkohan siinä sitten jotain eroa 924s:n koneeseen? Tutullani oli tuommoinen ja sitä ei ainakaan saanut paikalleen/kiristettyä oikein ilman jotain porschen omaa erikoistyökalua.
Tietty näppärämpi kaveri olisi voinut sellaisen jonkun ohjeen mukaan tehdä...
No hyvä pitää mielessä sitten tuo, jos vaikka joskus tulee 944/968 sopivasti kohdalle :)
Vai kuidusta olet imusarjan tehnyt? Hiilikuitu tietenkin kuulostaa kerskalta, oletko sitä lasikuituista siis käyttänyt ihan käytännössä ja toimiiko?
En tullut edes ajatelleeksi tuota mahdollisuutta. Kuinkas tuommoisessa sitten se kanteen ja läppärunkoihin kiinnittäminen sujuu, lasikuitu ei kai kestä ruuvien kiristämistä kovin tiukkaan vai kuinkas se?
Kerro ihmeessä yksityiskohtia, jos tuo on kerran toimiva vemputin niin sehän on sitten mullekin se selkeä ratkaisu!944 remmien vaihto ei todellakaan ole mikään ihme juttu. Alan piireissä siitä on vain tehty elämää suurempi operaatio. Se kaikista V-mäisin vaihe on niiden muovikuorien irroitus ja takaisin asennus. Remmit vaihtaa aivan normaaleilla perustyökaluilla. Itselläni menee aikaa remmien vaihtoon rauhallisesti tehtynä vajaa pari tuntia. Ainoa erikoistyökalu jota käytän on P9201, eli mittari jolla remmien kireys tarkistetaan.
Lasikuituinen versio imusarjasta oli prototyyppi. Tein hiilikuituisen lähinnä kuidun ominaisuuksien vuoksi, lisäksi saan hiilikuitua edullisesti työpaikaltani, joten oli siinäkin suhteessa perusteltua vaihtaa kuidun laatua.
Monet auton valmistajat käyttävät nykyään joko kuituisia tai muovisia imusarjoja. Esim BMW imusarjat ovat olleet jo reilu kymmenen vuotta muovista tehtyjä.Itse käytin lasikuituisessa versiossa jonkin verran alumiinisia tukirakenteita.Hiilikuituisessa ei tarvita niitä lainkaan.
- lähes 924 omistaja
Itelläkin on kohta yksi 924, josta on tarkoitus tehdä vain ratakäyttöön hupailupeli.. miksei tietty voisi katsoa saisiko siitä tehtyä sprinttiin tms. luokiteltua ajokkia, mutta kysymys kuuluukin että kuinka helposti tuohon saisi esim. Audin 5-sylinterisen turbokoneen esim. Audi 100 2.2. Turbosta? Vaihdelootahan 924:ssä on taka-akselilla, joten mitenkäs tuo voimansiirto onnistuisi?
Yksi vaihtoehto on toki myös hieman uudempi tekniikka, esim. Golffeissakin käytetty 1,8Turbo.
Vai pitääkö etsiä kartaanitekniikka ja siirtää laatikkoineen? Niin, 924 Turbotekniikat lienee vähän eri hinnoissa kuin nuo edellä mainitut..
Oisko jollakin linkkiä joskus V8:ssa olleeseen jenkkifirmaan, joka teki muutossarjoja Chevyn kasin istuttamiseksi Porscheen?- coupe82
Ei tule mullekaan mieleen sitä firman nimeä, siihen kittiin kuuluivat kaikki moottorin kiinnikkeistä lähtien. Yhden sivun löysin missä nyt mainitaan mitä osia tarvitaan:
http://www.renegadehybrids.com/944.htm
Ja tässä vähän suurempi projekti:
http://www.kellymoss.com/pages/Race Dept/944gtr928fs.htm
Tuohon vakio koneeseenkin on saanut 2,3l 2,4l lohkoa, jollen väärin muista. - RiTo
En nyt suoraa linkkiä muista, mutta firma oli kennedy engineered products. Spinnerin nettisivuilta lukijakysymysten puolelta löytyy linkki (Kuplan moottorivaihtoehdot tms.) Itse tilasin yritykseltä luettelon, mukavampi sen kanssa suunnitella, josko joskus luopuisi italialaisista :)
- RiTo
RiTo kirjoitti:
En nyt suoraa linkkiä muista, mutta firma oli kennedy engineered products. Spinnerin nettisivuilta lukijakysymysten puolelta löytyy linkki (Kuplan moottorivaihtoehdot tms.) Itse tilasin yritykseltä luettelon, mukavampi sen kanssa suunnitella, josko joskus luopuisi italialaisista :)
Olihan se suora osoitekin tuossa luettelon kannessa, kun jaksoin kaivaa sen esille... Eli www.kennedyeng.com
- 924 omistaja
RiTo kirjoitti:
Olihan se suora osoitekin tuossa luettelon kannessa, kun jaksoin kaivaa sen esille... Eli www.kennedyeng.com
..pitääpä alkaa tutkailemaan noita linkkejä kun tallissa on uusi asukki
- coupe82
Tossa on otettu pari milliä lohkosta (2,3L)
http://www.geocities.com/the_924_site/IndianRed.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978