hevosen pito

Nena

Haluisin kysellä et mitä maksaa hevosen ylläpito, jos ei lasketa mukaan tallivuokraa johon sisältyy täyshoito. Eli kengitykset, vakuutukset, jne. kaikki sellaset säännölliset ja pakolliset menot lähinnä. Olen itse harrastanut ratsastusta ja muutenkin hevosen hoitoa lapsuudessa ja teini-iässä. Taukoa tuli noin 6 vuotta ja nyt 24-vuotiaana olen taas päässyt harrastukseen kiinni ja oma heppa olisi toiveena. Oma hevoseni olisi hintaluokkaa 3000 euroa ja se tulisi ihan harrastuskäyttöön ainakin näin alussa, kilpailuja katsellaan sitten myöhemmin ja niihin varmaan rahaakin saa enemmän palamaan. Joten kaikki pollenomistajat voisitteko laittaa omia menoarvioitanne tänne?

9

1508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Robena

Itse ostin syksyllä lämppärin. Pidän sitä omassa tallissani. Vakuutusmaksu on 12€ vuodessa! Hinta riippuu ihan hevosen iästä,rodusta ja vakuutuksia on monta erilaista. Itselläni vain se perusvakuutus. Kengitys maksaa n. 10€, joskus ei mitään. Heinät olen saanut pilkkahintaan 0,50€/paali. Yleensä isot pallopaalit maksaa n. 20€ ja pikku paalit 1€/paali. Purut eivät maksa oikeestaan mitään, kun haen tutuilta. Lisämenoja on tullut sitten loimien ostoista yms. Jos on kiinteät tulot itsellä niin kyllä hevosen kanssa pärjää. Itse yllätyin siitä, että hevosen pito ei olekaan niin kallista kuin luulin.

• Elora

...Kengitykset n. 70€ kerta, ruokinta, mahdolliset äkkinäiset eläinlääkärikulut ja kaikki muut yhteensä n. 500€/kk. Riippuu tietty täysin hevosesta ja sen ruokamääristä, kavioiden kunnosta, vakuutuksista, varusteista jne.

• = )

Itselläni on ollut poni ylläpitoa vastaan kolme vuotta.
      Kengitän ponini 6-7 vko:n välein. Meidän kengitykset maksaa kesällä n. 60 euroa talvella n. 80 euroa, kun tulee hokit 4kpl joka jalkaan. Hinta riippuu todella paljoin kengittäjästä. Ei kannata ottaa huonoa, koska kegitys on tarkkaa, koska pitää olla tarkat jalan asennot yms.

Ruokiin minulla menee seuraavasti:
      Pasture mix (20kg) n. 20 euroa
      kivennäinen (10kg) n. 30 euroa vitamiini, en muista hintaa.
      Pasturea pitää ostaa kuukusittain tai useammin. 10 kg kivennäinen riittää 1½ vuotta(suurinpiirtein)..

Madotan ponini 4 kertaa vuodessa. Yksi putkilo on 20 euron kohdilla.
      Rokotus kerran vuodessa n. 20 euroa. Riippuu tietysti ketä rokottaa, jos eläinlääkäri tulee paikanpäälle hinta voi olla suurempi.

Hampaiden raspaukseen menee n.40 euroa. Taas riippúu eläinlääkäristä..

Hevosen varusteisiin menee tietysti rahaa. Loimia saa jostain kirppareilta, itse olen ostanut kaupoista. Loimien hinnat tietty riippuvat merkistä tarkoituksesta yms. ostin bucasin loimen ja sen hinnaksi tuli jotai 300-400 euroa n. 200 euron kaulakappale.. Sitten on kaikki toppa-, villa, -kuivatus ja talliloimet viltit.

Suojat maksavat keskimäärin 50 euroa, riippuu taas kerran merkistä ja ostopaikasta. Escadronit maksavat n. 90 euroa. Takasten hivutussuojat on halvemmat ja niin edespäin.
      Pintelit 4kpl on taas jotain 50 euroa.

Satula on kalliimpi, en tiedä mitä hevosesi mukaan tulee, mutta satulan hinnaksi voi tulla vaikka mitä, riippuu ostaako uutena vai käytettynä..
      Suitset on n. 30-´50 euroa, riippuu merkistä(vaihteeksi taas niin)..

Jos rupeaisit kisaamaan aluetasolla niin hevosen vuosimaksu kilpailulupa on 17 euroa, seuran jäsenyys varsinainen jäsen n. 35 euroa, riippuu seurasta ja aluelupa on 12 euroa, kun sen maksaa ajallaan, muyöhemmin 17 euroa.. (TÄMÄ ON OMALLA ALUEELLANI!!)
      Kilpailuissa menee yhdenluokan lähtömaksuun yleensä 9-10 euroa (riippuu luokasta) ja eläinlääkäri maksuun 4 euroa, se tarvitsee maksaa kerran/ kisat..

öö tässä oli jotain, ja jotain unohdin varmasti pistää, mutta jos sinulle tulee jotain mieleen niin kysy pois, jos vaikka osaisin auttaa.. =)

• Nena

Kiitos paljon, nuokin tiedot auttoivat paljon! Olisin kysellyt vielä vakuutusmaksuista, millainen vakuutus ja millainen poni sinulla on? Hiukan jäin miettimään noita pintelien hintoja, 50 €?? Käsittääkseni 4 pinteliä saa jo 10 eurolla, vaikka olisi villapintelitkin. Laatu tietenkin maksaa mutta aika korkea hinta kuitenkin. Yksi kysymys vielä: Mitä sisältää tuo Pasture mix? =)

• = )
        Nena kirjoitti:

Kiitos paljon, nuokin tiedot auttoivat paljon! Olisin kysellyt vielä vakuutusmaksuista, millainen vakuutus ja millainen poni sinulla on? Hiukan jäin miettimään noita pintelien hintoja, 50 €?? Käsittääkseni 4 pinteliä saa jo 10 eurolla, vaikka olisi villapintelitkin. Laatu tietenkin maksaa mutta aika korkea hinta kuitenkin. Yksi kysymys vielä: Mitä sisältää tuo Pasture mix? =)

Minulla on risteytysponi. Se on seitsemän vuotta tänävuonna. Sen oikea oistaja hoitaa vakuutukset, muut hommat maksan itse, joten en oikein tiedä niistä, mutta sinun kannattaa kysyä joltain joka hoitaa näitä' tai vakuutusyhtiöltä, luulisinn(?)..

Juu taisin heittää nuo hinnat vähän unessa. Ajattelin varmaan, että niissä on patjat mukana hinnassa.. :)

Se on mysliä. En nyt muista tarkkaan, mutta siinä on kaikkea hyvää (he he). Se muunmuassa sisältää valkosipuli, joka on erittäin hyvää varsinkin talvisaikaan. Voin pistää sinulle myöhemmin sen sisällöstä.
        Minun entinen kouluvalmentajani suositteli sitä minulle ja olen siitä asti syöttänyt sitä ja ponini voi erittäin hyvin. Monet ratsastajat syöttävät sitä. Mutta jos vain sopii niin kirjoitan lisää myöhemmin! :)

Jos tulee vielä mieleen voin yrittää auttaa! =)
        Onnea hevosesi kanssa!! Millainen sinulle muuten tulee??

• = )
        = ) kirjoitti:

Minulla on risteytysponi. Se on seitsemän vuotta tänävuonna. Sen oikea oistaja hoitaa vakuutukset, muut hommat maksan itse, joten en oikein tiedä niistä, mutta sinun kannattaa kysyä joltain joka hoitaa näitä' tai vakuutusyhtiöltä, luulisinn(?)..

Juu taisin heittää nuo hinnat vähän unessa. Ajattelin varmaan, että niissä on patjat mukana hinnassa.. :)

Se on mysliä. En nyt muista tarkkaan, mutta siinä on kaikkea hyvää (he he). Se muunmuassa sisältää valkosipuli, joka on erittäin hyvää varsinkin talvisaikaan. Voin pistää sinulle myöhemmin sen sisällöstä.
        Minun entinen kouluvalmentajani suositteli sitä minulle ja olen siitä asti syöttänyt sitä ja ponini voi erittäin hyvin. Monet ratsastajat syöttävät sitä. Mutta jos vain sopii niin kirjoitan lisää myöhemmin! :)

Jos tulee vielä mieleen voin yrittää auttaa! =)
        Onnea hevosesi kanssa!! Millainen sinulle muuten tulee??

Elikkäs lupasin sulle "juttua" Pasturesta.
        Tässä on ihan hyvät sivut, kannattaa käydä kattomassa!
        http://www.hevosia.com/html/hevoselle/rehut/hevoselle_rehut.htm

• Nena
        = ) kirjoitti:

Elikkäs lupasin sulle "juttua" Pasturesta.
        Tässä on ihan hyvät sivut, kannattaa käydä kattomassa!
        http://www.hevosia.com/html/hevoselle/rehut/hevoselle_rehut.htm

Vai sellasta on Pasture mix :) Kiitoksia vaan tiedoista! Juu siis suunnitteilla on vasta hankkia hevonen, en ole vielä hankkimassa... Itse olisin jo valmis mutta täytyy vielä suostutella sisko mukaan projektiin ;)

• Mitenkähän hevoset on lainkaan tulleet toimeen aiemmin, vuosisatojen ajankin ilman noita kaikenlaisia tilpehöörejä, madotuksia ym, ja raspaamisiakin..;-)

• katherine
        MagnusVonLagerbom kirjoitti:

Mitenkähän hevoset on lainkaan tulleet toimeen aiemmin, vuosisatojen ajankin ilman noita kaikenlaisia tilpehöörejä, madotuksia ym, ja raspaamisiakin..;-)

Noh, eiväthän ne hevoset olekaan yhtä kauan eläneet kuin nykyään. En usko, että villihevoset on eläneet yhtä kauan kuin nykyiset kesyhevoset. Veikkaisin että villihevosille aika maksimi ikä on ollut joku 10-15v.

Madotuksen tarvetta tietysti luonnossa ei ole niin ollut, koska hevoset vaihtavat jatkuvasti paikkaa. Madothan elävät esim. lantakasoissa, joista ne sitten siirtyvät hevosiin. Tietysti matoja on välillä tullut ja sitten hevosia on vaan kuollut, kun madot vie voiton. Elämä vaan menee niin.

Raspauksen tarve kasvaa kun käytetään kuolaimia. Kuolaimet voi aiheuttaa hyvinkin paljon kipua, jos hevosella on "ylimääräistä" suussa. Toki huonot hampat vaikuttaa myös esim. syömiseen ja varmasti villihevosia on kuollut siihenkin, että ei vaan ole saanut syötyä.

Rokotukset on erityisen tärkeitä, kun liikutaan vieraiden hevosten lähellä (vaihdellaan tallia, käydään kisoissa yms.), koska vierailla hevosilla on vieraat pöpöt. Jos hevonen elää vain omalla tallilla, johon ei tule uusia hevosia, ei rokotuksiakaan tarvita.
        Villihevoslaumassa koko laumalla on samat pöpöt, jolloin rokotuksilla ei ole niin merkitystä. Mutta toki välillä luonnossa kävi niin, että koko lauma sairastui ja kuoli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162