Avioerohakemuksen II-vaihe???

Eroamassa

Olen hakenut avioeroa, puolen vuoden harkinta-aika on kulunut umpeen. Nyt pitäisi hakea eroon tuomitsemista.

Miten käytännössä hoidetaan tämä kakkos-vaihe?? Voiko sitä mitenkään tehdä ilman, että joutuu menemään taas käräjäoikeuden kansliaan (siellä on valitettavasti töissä juuri kyseisessä tehtävässä sellainen henkilö, jota en haluaisi edes kasvokkain nähdä).

Minkälainen on kakkosvaiheen hakemus? Maksaako se taas. Tarvitseeko vain täyttää kaavake/kirje ja lähettää käräjäoikeuteen?? Tarvitaanko haettaessa mitään "palaveria" tulevan ex-puolison kanssa.

Olen koittanut etsiä netistä tietoa kaikilta virallisilta tahoilta, mutta missään ei anneta tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa, ja käräjäoikeuden kansliaan meneminen lievästi kammottaa tällä hetkellä.

Löysin netistä valmiin ja selvän kaavakkeen, jolla eroa haetaan, mutta siihen tarvitaan myös puolison allekirjoitus. Onko tämä välttämätön vai pystyykö asian hoitamaan muullakin tavoin?? Tiedän, etten puolisoni allekirjoitusta saa mihinkään paperiin.

26

23267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissa

      pattitilanteessa. Et voi saada avioeroa ilman että puolisosi hyväksyy/myöntyy/allekirjoittaa eropaperit.

      • Varatuomari

        Avioeroa voi hakea toinen puoliso ilman että toinen puoliso allekirjoittaa avioerohakemusta. Eroa hakeva puoliso allekirjoittaa yksin avioerohakemuksen. Hakemuksen voi postittaa käräjäoikeudelle, sitä ei tarvitse henkilökohtaisesti viedä sinne. Käräjäoikeuden asiana on sitten antaa avioerohakemus tiedoksi sille puolisolle, joka ei ole avioeroa hakenut. Jos avioeroon ei liity mitään liitännäisvaatimuksia (esim. lasten huolto, asuminen ja elatus), käsitellään avioerohakemus kirjallisesti. Toista puolisoa ei ole tarvis tavata. Päätös tulee sitten hakijalle kotiin postitse.


      • Ukkomies
        Varatuomari kirjoitti:

        Avioeroa voi hakea toinen puoliso ilman että toinen puoliso allekirjoittaa avioerohakemusta. Eroa hakeva puoliso allekirjoittaa yksin avioerohakemuksen. Hakemuksen voi postittaa käräjäoikeudelle, sitä ei tarvitse henkilökohtaisesti viedä sinne. Käräjäoikeuden asiana on sitten antaa avioerohakemus tiedoksi sille puolisolle, joka ei ole avioeroa hakenut. Jos avioeroon ei liity mitään liitännäisvaatimuksia (esim. lasten huolto, asuminen ja elatus), käsitellään avioerohakemus kirjallisesti. Toista puolisoa ei ole tarvis tavata. Päätös tulee sitten hakijalle kotiin postitse.

        Käsitääkseni eron voi hakea tuon puolen vuoden jälkeen. Joku raja on myös kaksi vuotta. Yksi kaveri ainakin odottaa sitä kahden vuoden rajaa, kun sen saa silloin ilmaiseksi tai jotain?!?!?


      • Muuan mies
        Ukkomies kirjoitti:

        Käsitääkseni eron voi hakea tuon puolen vuoden jälkeen. Joku raja on myös kaksi vuotta. Yksi kaveri ainakin odottaa sitä kahden vuoden rajaa, kun sen saa silloin ilmaiseksi tai jotain?!?!?

        Se kaksi vuotta on alkuperäisen avioerohakemuksen voimassaoloaika. Jos eroa ei kakkoshakemuksella lopullisesti haeta sen puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen, niin kaksi vuotta erohakemuksen jättämisestä ero raukeaa. Toisin sanoen ollaan edelleen tukevasti naimisissa ja tarvitaan uusi hakemus ja uusi puolen vuoden harkinta-aika.

        Muistaakseni noin se meni.


      • Jossu
        Muuan mies kirjoitti:

        Se kaksi vuotta on alkuperäisen avioerohakemuksen voimassaoloaika. Jos eroa ei kakkoshakemuksella lopullisesti haeta sen puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen, niin kaksi vuotta erohakemuksen jättämisestä ero raukeaa. Toisin sanoen ollaan edelleen tukevasti naimisissa ja tarvitaan uusi hakemus ja uusi puolen vuoden harkinta-aika.

        Muistaakseni noin se meni.

        Avioerohakemus raukeaa vuoden kuluttua hakemispäivästä eli puoli vuotta sen jälkeen kun kakkosvaihetta on voinut hakea - siis siinä tapauksessa että kakkosvaihetta ei ole haettu. Kahden vuoden asumuseron jälkeen voi avioeron saada ilman harkinta-aikaa.


      • Eroamassa
        Jossu kirjoitti:

        Avioerohakemus raukeaa vuoden kuluttua hakemispäivästä eli puoli vuotta sen jälkeen kun kakkosvaihetta on voinut hakea - siis siinä tapauksessa että kakkosvaihetta ei ole haettu. Kahden vuoden asumuseron jälkeen voi avioeron saada ilman harkinta-aikaa.

        ...ymmärtänyt.

        Puoli vuotta harkinta-aikaa ja sen jälkeen puoli vuotta aikaa hakea eroa. Jos ei sitä tee, alkaa seuraavan kerran taas uusi puolen vuoden harkinta-aika.


      • Eroamassa
        Varatuomari kirjoitti:

        Avioeroa voi hakea toinen puoliso ilman että toinen puoliso allekirjoittaa avioerohakemusta. Eroa hakeva puoliso allekirjoittaa yksin avioerohakemuksen. Hakemuksen voi postittaa käräjäoikeudelle, sitä ei tarvitse henkilökohtaisesti viedä sinne. Käräjäoikeuden asiana on sitten antaa avioerohakemus tiedoksi sille puolisolle, joka ei ole avioeroa hakenut. Jos avioeroon ei liity mitään liitännäisvaatimuksia (esim. lasten huolto, asuminen ja elatus), käsitellään avioerohakemus kirjallisesti. Toista puolisoa ei ole tarvis tavata. Päätös tulee sitten hakijalle kotiin postitse.

        Elikkä tässä esittämässäsi tapauksessa oli kyse juuri avioeron hakemisen TOISESTA vaiheesta??

        En tarvinnut puolisoni suostumusta avioeron vireille laittamisessa.... mutta nytkö en tarvitse sitä edes harkinta-ajan jälkeenkään kun haen tuomitsemista avioeroon??


      • Muuan mies
        Jossu kirjoitti:

        Avioerohakemus raukeaa vuoden kuluttua hakemispäivästä eli puoli vuotta sen jälkeen kun kakkosvaihetta on voinut hakea - siis siinä tapauksessa että kakkosvaihetta ei ole haettu. Kahden vuoden asumuseron jälkeen voi avioeron saada ilman harkinta-aikaa.

        ... olet! Erostani on jo sen varran monta vuotta, että asiat olivat kadonneet muististani. Koetin vain kertoa, että odottamalla ei saa ilmaista eroa ja että avioerohakemuskin umpeutuu aikanaan.

        Vanhuus ei tule yksin. :D


    • Kokemusta

      Kakkosvaihe onnistuu sähköpostilla eli laitat käräjäoikeuteen sähköisen viestin.

      • Eroamassa

        Elikkä laitan sähköpostitse hakemuksen avioeroon tuomitsemiseksi.

        Toimittaako käräjäoikeus tarvittavat tiedot myös puolisolleni?
        Tuleeko minulle päätös postitse?
        Kauanko prosessi kestää?
        Maksaako tämä käsittely erikseen (niinkuin ykkösvaihe)?
        Tarvitseeko minun enää sen jälkeen, kun olen saanut tiedon avioeron voimaanastumisesta, ilmoitella siitä mihinkään virallisille tahoille?

        Onko tietoa, miten voisin ottaa tyttönimeni jälleen takaisin?

        Olen saanut sen käsityksen, että pelkkä "ilmoittaminen" maistraattiin nimenmuutoksesta riittää (ettei nimenmuutosta tarvitse virallisesti enää "hakea", kun avioero on jo selvä). Maksaakohan sekin paljon??


      • Kokemusta
        Eroamassa kirjoitti:

        Elikkä laitan sähköpostitse hakemuksen avioeroon tuomitsemiseksi.

        Toimittaako käräjäoikeus tarvittavat tiedot myös puolisolleni?
        Tuleeko minulle päätös postitse?
        Kauanko prosessi kestää?
        Maksaako tämä käsittely erikseen (niinkuin ykkösvaihe)?
        Tarvitseeko minun enää sen jälkeen, kun olen saanut tiedon avioeron voimaanastumisesta, ilmoitella siitä mihinkään virallisille tahoille?

        Onko tietoa, miten voisin ottaa tyttönimeni jälleen takaisin?

        Olen saanut sen käsityksen, että pelkkä "ilmoittaminen" maistraattiin nimenmuutoksesta riittää (ettei nimenmuutosta tarvitse virallisesti enää "hakea", kun avioero on jo selvä). Maksaakohan sekin paljon??

        Tuossa käräjäoikeuksien osoitteet:
        http://www.oikeus.fi/9228.htm

        Itse pyysin luvan ex:ltä että saan laittaa s-postiin molempien nimet. Muuten laitat vain omasi, käräjäoikeus huolehtii siitä että tuleva ex saa tiedon asiasta. Päätös tulee postissa ja me ainakin maksoimme kulut puoliksi vaikka maksu oli vain toisen puolison nimellä (avioeroasia 65 euroa, jatkokäsittely harkinta-ajan jälkeen 40 euroa.)

        Sinun ei tarvitse ilmoittaa erosta mihinkään, tieto lisätään väestötietojärjestelmään automaattisesti.

        Nimenmuutoksesta tietoa:
        http://www.maistraatti.fi/nimen_muutos.html


      • Annastiina
        Eroamassa kirjoitti:

        Elikkä laitan sähköpostitse hakemuksen avioeroon tuomitsemiseksi.

        Toimittaako käräjäoikeus tarvittavat tiedot myös puolisolleni?
        Tuleeko minulle päätös postitse?
        Kauanko prosessi kestää?
        Maksaako tämä käsittely erikseen (niinkuin ykkösvaihe)?
        Tarvitseeko minun enää sen jälkeen, kun olen saanut tiedon avioeron voimaanastumisesta, ilmoitella siitä mihinkään virallisille tahoille?

        Onko tietoa, miten voisin ottaa tyttönimeni jälleen takaisin?

        Olen saanut sen käsityksen, että pelkkä "ilmoittaminen" maistraattiin nimenmuutoksesta riittää (ettei nimenmuutosta tarvitse virallisesti enää "hakea", kun avioero on jo selvä). Maksaakohan sekin paljon??

        Tässä on virallista tietoa maistraatin sivulta==>

        Miten menettelen - " tyttönimi" takaisin?

        Puoliso voi tietyissä tapauksissa muuttaa sukunimensä ilmoitusteitse. Puoliso voi avioliiton aikana kerran joko ottaa aikaisemman sukunimensä henkilökohtaiseen käyttöön puolisoiden yhteisen sukunimen edelle (kaksoisnimi) tai luopua siitä.

        Jos puolisot ovat solmineet avioliiton ennen 1.1.1986, vaimolla on oikeus avioliiton aikana ottaa sukunimekseen se nimi, joka hänellä oli naimattomana ollessaan.

        Mikäli avioliitto on purkautunut puolison kuoleman tai avioeron vuoksi, voi puoliso ottaa takaisin sen sukunimen, joka hänellä oli viimeksi naimattomana ollessaan.

        Ilmoituslomakkeita saa sivujemme Lomakkeet -osiosta tai maistraatista. Ilmoitus on maksuton.


    • Annastiina

      Kokemuksesta voin kertoa, että kakkosvaiheen hoito pitäisi hoitua pelkällä puhelinsoitolla käräjäoikeuteen, josta sitten postitetaan teille molemmille kirje, jossa on käsittelyn viimeinen vaihe allekirjoituksia vajaa. Tämäkin maksaa jonkin verran. Mitään erillistä keskustelua aviopuolisosi kanssa et tarvitse jos sinulla itselläsi siihen ei ole tarvetta jonkin asian tiimoilta esim. huoltajuus kysymyksestä.

      Ja jos vaikka toinen osapuoli ei sitä halua allekirjoittaa, niin siitä huolimatta hakijan etu on saada yksipuolinen päätös avioerosta vaikka toinen vastustaa sitä. Ketään ei voi pakootaa olemaan naimisissa. Rohkeasti vaan soittamaan asian tiimoilta ja juttu päätökseen.

      • Varatuomari

        Ei hakemuksia sentään puhelimitse saa vireille, muutenhan minäkin voisin soittaa esim. naapurini nimissä ja panna avioeron vireille hänen puolestaan. Kirjallinen hakemus on oltava.


      • M35
        Varatuomari kirjoitti:

        Ei hakemuksia sentään puhelimitse saa vireille, muutenhan minäkin voisin soittaa esim. naapurini nimissä ja panna avioeron vireille hänen puolestaan. Kirjallinen hakemus on oltava.

        Ensimmäinen "intuitio" oli, ettei puhelimessa onnistu ... mutta kun tätä aikani päässä pyöritin, ja miksi kellään syytä täällä omahtaisesta tapahtumasta valehdellakaan ... niin voishan tuo onnistuakin. Silti, tuntuu että jossain kirjallisessa muodossa kuponkia II vaiheen vireille laittamisesta KäO:sta löydyttävä ... faksilla, tai sitten postitettuna.

        Ja voihan naapuria kiusata muullakin tavoin. Tilata sille lehtiä, Elloksen kamoja, ilmiantaa parituksesta, jne. jne. ... ja niistä olisi konkreettistakin haittaa (tieto / vahvistus II vaiheen aloittamisesta kun tulee molemmille vielä KäO:sta, ennen kuin eroon voidaan tuomita)


      • Annastiina
        Varatuomari kirjoitti:

        Ei hakemuksia sentään puhelimitse saa vireille, muutenhan minäkin voisin soittaa esim. naapurini nimissä ja panna avioeron vireille hänen puolestaan. Kirjallinen hakemus on oltava.

        Kyse oli kakkos vaiheen jatkosta, jonka sain hoidettua puhelimitse kun aika oli käsillä. Soitin ko. oikeuteen ja sieltä laittoivat sekä paperit minulle, että miehelle josta hain eroa. Kummatkin allekirjoitimme paperit ja lähetimme sen takaisin vastauskuoressa ko. oikeuteen. Näin asia hoitui, kummankaan meistä ei tarvinnut käydä kyseisessä toimistossa lainkaan kakkosvaiheen aikana. Lasku tuli minulle, koska minä hain eroa.

        Ensimmäisessä vaiheessa toki piti olla kirjallinen vaihe mutta ei enää toisessa vaiheessa.

        Ja olisin saanut eron pienellä viiveellä jos vaikke ex-mieheni ei olisi kirjoittanut alle suostumustaan eroon. Eli asia olisi mennyt haastemiehen kautta ja kestänyt ehkä pari kolme viikkoa kauemmin mutta ero olisi tullut kuitenkin.

        Kannattaa näitä lakikiemuroita katsoa esim. netistä mitä siellä on.


      • snurri
        Varatuomari kirjoitti:

        Ei hakemuksia sentään puhelimitse saa vireille, muutenhan minäkin voisin soittaa esim. naapurini nimissä ja panna avioeron vireille hänen puolestaan. Kirjallinen hakemus on oltava.

        Minä sain avioeron viime kesänä. Tilasin maistraatista puhelimitse ensin 1. vaiheen paperit, postitin ne postitse maistraattiin käräjäoikeudelle ja harkinta-ajan jälkeen soitin taas uuden puhelun samaan paikkaan saadakseni lopullisesti asiani päätökseen. Numeron sain numerotiedustelusta.Kannustan todella ihmisiä hakemaan aioeroa, jos ei asiat suju muuten kotona.Opin eroni ansiosta hoitamaan omat asiani ja surutyön jälkeen aurinko jo nousee hymyilemään taivaalle...!


    • Toissa vuonna eronnut

      Moi !

      Mä lähetin yksin II-vaiheen avioeropaperin käräjäoikeuteen. Päätöksen tulo kesti muutaman viikon. Eropäiväksi tuli se päivä, jolloin faxi oli perille mennyt. Lasku tuli tästäkin hakemuksesta. Muistaakseni 60 euroa ?
      Nimenmuutos tapahtui Maistraatissa viidessä minuutissa ja oli maksuton. Tosin piti sitten uusia passit sun muut. Että tämmöistä.

      • M35

        Joo ... kyllä mä uskon että toi onnistuu noinkin. Koska kuten alla kirjoitin, aloittamasi II vaihe ei eroon päädy, ennen kuin tuleva ex on saanut tiedon II vaiheesta, ja hänelle on annettu mahdollisuus vastineeseen (vaikka sitten haastemiehen toimesta). Yhtä lailla sinä hakijana saat tiedon, että II vaihe on otettu käsittelyyn. Eli, teoriassa "kiusaa napurille" kikka voisi mennä tähän asti ... josta sitten rikosoikeudellisia seuraamuksia luvassa hänelle.

        Tosin tuota kiusan tekemistä kun alkaa miettimään ... niin periaatteessa sellainenkin konnuus onnistuisi, että varastaa naapurin postilaatikosta II vaiheesta tulleen ilmoituksen ... allekirjoittaa sen ja pistää postiin ...


    • M35

      Kyllä minuakin hieman ihmetytti väite, ettäkö II vaiheen saisi vireille puhelinsoitolla. toki kaavakkeet voivat lähettää täytettäväksesi kotiin... mutta kuinka KäO.ssa tiedetään, että juuri sinä olet se henkilö keneksi kaavakkeessa tai puhelimessa väität.

      Mutta mistä moinen virastokammo? Eroasiat julkisia joka tapauksessa ... eli jos jotain kiinnostaa erosi niin saa sen selville muutenkin.

      Kerro joka tapauksessa kuinka menettelit ja toimiko toi "puhelinpalvelu". Ja eihän miestäsi "yllättäen" eroon tuomita, hän saa KäO:sta ilmoituksen ja mahdollisuuden vastineeseen (palautuskuoren kanssa), vasta kun se on KäO:ssa voidaan ero tuomita. Kimurantiksi homma menee, ellei hän sitäkään palauta allekirjoitettuna -- loppupelissä haastemiehen on lähdettävä asialle, ellei sälli kirjattuakaan kirjettä nouda, ja väittää ettei moista lappua posti ole koskaan tuonut... SIIS, eroa voi hakea yksin, mutta eroon ei voida tuomita toisen prosessista tietämättä ja sen tiedon allekirjoituksellaan vahvistaa (ja jos ilkeilee, niin vaivaa kyllä saa aikaiseksi monelle ... lopputulokseen se ei vaikuta)

    • justus

      MIKSET SOITA VAIKKA JONKUN TOISEN KAUPUNGIN VIRASTOON JA KYSY SIELTÄ MITEN MENETELLÄÄN!

      TOTUUS ON SE ETTÄ SEKÄ ENSIMMÄISEN ETTÄ TOISEN VAIHEEN VOI HAKEA VAIN TOINEN PUOLISOISTA, MUTTA KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ HIDASTAA KÄSITTELYÄ HIEMAN, KOSKA ASIASTA PITÄÄ AINA LÄHETTÄÄ KIRJATTU KIRJE TOISELLE OSAPUOLELLE. II VAIHE MAKSAA, KUTEN MAKSOI ENSIMMINENKIN JA SE MAKSAA, JOKA LAITTAA NIMENSÄ ALLE.. ELI YLEENSÄ EROA HAKEVA PUOLISO.

      LUULETKO TOSIAAN ETTÄ TÄÄLTÄ SAAT OIKEITA OHJEITA.. HELVETTI NYT SÄHKÖPOSTILLA TAI PUHELIMELLA KUITENKAAN.. FAXI ON VIRALLINEN, MUTTA EI VIELÄ EMAIL JA TUSKIN KOSKAAN PUHELIN.















      ..ja minähän käytän capseja, jos huvittaa..

      • Sähköposti III

        Edelliselle keskustelijalle vihjeeksi. Kannattaa perehtyä faktoihin eikä huutaa puolitotuuksia. Eli perehtykää lakeihin ja toimikaa sen mukaan.

        Kuten totesin, oman eroni II-vaihe hoidettiin pelkällä sähköpostilla. Tietoa on saatavilla mutta laiskuusko estää?

        http://www.om.fi/17236.htm


      • Nainen

        miksi kiljut naisparalle tuolla tavalla? Hänellä on varmaankin syy, miksi hän kysyy tätä asiaa tällä palstalla. Kysymyshän saattaa olla jostakin muusta eroon liittyvästä, joka vain on saanut tällaisen muodon. Sitä paitsi toiset ovat avuttomampia kuin toiset. Heitä pitää auttaa eikä rähjätä heille. Avioero on stressaavaa aikaa. Taantuu siinä fiksumpikin ihminen joskus itkeväksi pikkulapseksi.


    • sinttu

      olen sitä mieltä yritä viellä ota ensin aikaa itelle ja jos sul on lapsia se on kova pala niille ja varmaan miehellekkiin aikaa aikaa omaa aikaa kyl se siitä........

    • Onni

      Mulla on vähän niinku sama ongelma...siis I vaihe, eli harkinta aika, on haettu kunnasta A mutta siiten ajan kuluessa olen muuttanut kuntaan B, niin haenko II vaiheen eroa kunnasta A vai B?

      • Eroamassa

        ...haet eroa sen kunnan käräjäoikeudesta, missä olet kirjoilla.

        Elikkä jos olet vaihtanut paikkakuntaa, teit varmaankin väestörekisteriin muuttoilmoituksen. Mitä merkkasit kohtaan, jossa kysyttiin, missä kunnassa olet kirjoilla?

        Voithan vakituisesti asua ja tehdä töitä vaikka Helsingissä, mutta olet kirjoilla Rovaniemellä. Elikkä Rovanimeen menevät veromarkkasi ja esim. terveydenhoitopalvelut sinun pitää hankkia "kirjoilla-olo-paikkakunnaltasi" eli Rovaniemeltä. Asuinpaikka ei aina ole sama kuin kunta, jossa olet "kirjoilla".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe