Teen valmistus?

Herukka

Kuinka tehdään oikeaoppinen tee teenlehdistä,tähän asti olen litkutellut pussiteetä,mutta nyt tarvitsis tosiaan ohjetta kuinka teetä haudutetaan??
Kerrothan ohjeesi ihan juurtajaksain

9

1399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Earl Grey

      Teenlehdet ovat ihan samoja teenlehtiä pussissakin.

      Olen tuhrannut irtoteen kanssa monet, monet kerrat enkä välitä siitä puuhasta siivilöinteineen sun muine kommervenkkeineen lainkaan. Paljon helpompaa ja siistimpää on käyttää teepusseja.

      Teepussia vain ei huljuteta häthätää omassa kupissa, jäähtyneessä vedessä, vaan teepussit (määrä juojien ja halutun teemäärän mukaan) pannaan LÄMMITETTYYN teekannuun, päälle kaadetaan juuri ja juuri kiehumapisteeseen kuumennettu (ei kiehutettu) vesi ja pussien annetaan hautua kannussa 3–5 minuuttia.

      • teejuoppo

        "Olen tuhrannut irtoteen kanssa monet, monet kerrat enkä välitä siitä puuhasta siivilöinteineen sun muine kommervenkkeineen lainkaan. Paljon helpompaa ja siistimpää on käyttää teepusseja."

        Mitä vaikeaa on käyttää teesihtiä kuppiin kaadettaessa? Onko kovin vaikeaa kaataa teekannusta lopputee lehtineen vessanpönttöön?

        Mielestäni pusseissa ei saa niin hyviä teelaatuja kuin irtoteenä, mutta minä ostankin paljon teetä etnisistä liikkeistä, joista saa sellaisia teelajeja, joita ei marketeista löydy. Markettien teehyllyjä pyrin välttämään niiden teenkorvikkeiden voimakkaiden esanssihajujen vuoksi.


      • Earl Grey
        teejuoppo kirjoitti:

        "Olen tuhrannut irtoteen kanssa monet, monet kerrat enkä välitä siitä puuhasta siivilöinteineen sun muine kommervenkkeineen lainkaan. Paljon helpompaa ja siistimpää on käyttää teepusseja."

        Mitä vaikeaa on käyttää teesihtiä kuppiin kaadettaessa? Onko kovin vaikeaa kaataa teekannusta lopputee lehtineen vessanpönttöön?

        Mielestäni pusseissa ei saa niin hyviä teelaatuja kuin irtoteenä, mutta minä ostankin paljon teetä etnisistä liikkeistä, joista saa sellaisia teelajeja, joita ei marketeista löydy. Markettien teehyllyjä pyrin välttämään niiden teenkorvikkeiden voimakkaiden esanssihajujen vuoksi.

        No MINÄ vain inhoan teekannussa turvonneita teenlehtiä enkä välitä ottaa turhia askeleita WC-pöntölle saakka kannua tyhjentämään – kun se ei edes tyhjene kunnolla (ja WC on tarkoitettu periaatteessa aivan muuhun käyttöön). Tiskialtaan lavuaarin tukkeeksi saakka tuota teetöhnää riittää enemmän kuin tarpeeksi.

        Markettien teehyllyissä on valinnan varaa pussiteenkin osalta. Kaikki teelaadut eivät ole maustettuja.

        Kukin tehköön tyylillään. Minä koetin kertoa, kuinka saan omalla tavallani teetä, joka tyydyttää itseäni.


      • cook

        että vihreä tee nautitaan perinteisesti laihana ja jos teetä hauduttaa liikaa muodostuu kitaniinia joka taas aiheuttaa teelle kitkerän maun.


    • vink

      No suunnilleen silleen että keitän ensin reilusti vettä vedenkeittimessä. Sitten kaadan sitä vettä teekannuun ja annan olla jonkun aikaa, että kannu lämpenee (eikä siis jäähdytä sitä varsinaista teevettä). Sitten se lämmitysvesi pois, ja teetä kannuun niin monta teelusikallista, kuin aiot saada siitä teekupillisia ja vielä yksi lisää, tuo "one for the pot" on ainakin se perinteinen ohje.

      Kun teet teetä ekaa kertaa, mittaa myös vesi teekupilla; myöhemmin muistat jo omasta kannustakin, että mihin saakka kaadetaan vettä tietylle määrälle teetä. Veden pitää olla kuumaa, mutta ei kiehuvaa. Sitten kansi päälle ja haudutetaan 3-5 minuuttia, eri teelaaduissa on varmaan eri haudutusajat ja usein se lukee paketissakin. On osittain myös makuasia, toiset tykkää pitempään haudutetusta teestä. Ite käytän teepannun päällä vielä pannumyssyä. Jos haluaa välttää niitteen teenlehtien kanssa sähläämistä, niin voi käyttää sellaista jutskaa miksikähän sitä sanotaan, minkä sisään teelehdet laitetaan sinne kannuun ja sitten otetaan koko jutska pois. Vanhoissa hyvissä arabian teekannuissa ainakin oli mukana kannen alle laitettava siivilä jo itse kannussa. Mulla itsellä on halpisversio, jossa tuota hienoutta ei ole...Samoille lehdille voi sitten laittaa toisenkin satsin teetä, sen sijaan sitä ensimmäistä ei kannata kauaa säästellä, jos teenlehdet ovat vielä pannussa, käy pian kitkeräksi.

      Vielä jippo, jos juo teen maidon kanssa: maito laitetaan kuppiin ennen teen kaatamista, ja oikeaoppisesti maitokin olisi lämmitettyä.

    • mehunirroittaja

      Tapaan usein laittaa teepussin mukiin, jossa on kylmää vettä. Muki mikroon niin kauaksi, että vesi on kiehunut puoli minuuttia. Näin saa takuulla kaikki mehut irti teestä. Muuten pussitee jää liian laihaksi. Viimeiset pisarat puristetaan vielä sormin irti pussista kun se otetaan pois astiasta. Teen kaikki aromit irtoavat vasta kun vesi on yli 100-asteista, eli kylmään kuppiin kaadettu vesi kerkeää jäähtyä ennen kuin aromit irtoavat. Mikro-konstilla tehty tee on melkein kuin oikea, haudutettu tee

      • nohuhhhuh

        no justiinsa. :D


    • random tyyppi

      Varmaan melko kitkerää tuo mikro tee. Irtoteestä on helppo valmistaa teetä (eikä tarvitse kannua niin paljon huuhtoa ) kun käyttää teesiivilä systeemiä, joita voi ostaa kaupasta. Sellasta mihin pistetään lehdet sisään ja suljetaan, usein metallisia. Helppo pestä eikä synny niin paljon roskaa kun pussi teestä. Itse olen tehnyt erinomaista mustaa teetä lehdistä näin: ruokalusikallinen lehtiä siivilä härpäkkeeseen, muki ja härpäke sinne, kuumaa vettä, 2 minuuttia, vola. Hieman hunajaa ja maitoa niin on syntynyt mieto englantilainen tee. Mitä pidempään teetä hauduttaa sen voimakkaampaa ja joskus kitkerää. Teehen voi joutua muutamia lehtiä härpäkkeen raoista, mutta tuskin se maailmaa kaataa. Kannullista tehdessä teelehtiä lusikallinen per juoja plus yksi kannulle ja tuo nimenomainen härpäke on kätevä siinä mielessä, että sen voi ottaa pois niin ei loppu kannu jää liikaa hautumaan juoma kelvottomaksi. Kannua keittäessä isompi härpäke tai useampi olisi tietysti kätevä. Teelehdet tarvitsevat hieman tilaa.

    • teeniinkuinsinullesopii

      Vaimokkeeni tekee teen kuumentamalla kupillisen vettä mikrossa ja laittaen likoamaan metallisessa värkissä teelusikallisen irtoteetä - itse käytän kahvikeitintä eli tarvittava määrä vettä keittimeen, pussi kannuun ja antaa kuuman veden valua kannuun - valmis kun vedet on hörhöttyneet eli vain höyryä enää tulee keittimestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe