Oikeaoppiset pukineet

Haapis

Tere.

Siirryn 10 vuoden jälkeen ensi kesänä takaisin purjevenekantaan.

Itselläni varustusta moottoriveneilystä on kelluntahaalarit.

Mitä muuta hyödyllistä kannattaisi mielestänne hankkia?

Kenties tietyntyyppiset kengät tai vedenkestävät hansikkaat?
Ehkä jonkun mielestä kelluntahaalaritkin ovat vaikea käyttöiset purkkarissa.

Kertokaa mitä "välttämättä" tarvitsee ja miten varusteet ovat kymmenessä vuodessa muuttuneet.

12

2754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M-venemies

Meninpä aloittelevana retki-/matkaveneilijänä Hangon vierassataman saunaan kesäkuun lopulla, kymmenkunta vuotta sitten. Melkein hätkähdin, kun muuan kanssasaunoja paljastui pukuhuoneessa pitkien kalsareiden käyttäjäksi -- juhannuksen jälkiviikolla. Mutta ahaa-elämys ei antanut odottaa itseään kauankaan: "Haa -- tämän kaverinhan täytyy tietenkin olla purkkarimiehiä!"

• Viki

Joo, ei hesalaiset käytä pitkiä kalsareita kuin korkeintaan purjehtiessa, ne ovat enemmin meidän maalaisten asuste.

Melko lailla kymmenen vuotta sitten oli yksi saapuminen Hankoon, kun iltapuolella lämpötila merellä oli viiden asteen huitteilla. Taisi olla eka viikko heinäkuuta, ennen regattaa. Meriveden lämpö Itämeren portissa oli 8 astetta. Minulla oli lyhyet ja pitkät kalsarit, oli myös pitkähihainen aluspaita, college paita ja housut, pilkkihaalarit ja sadeasu. Nykyisin pilkkihaalarit on korvautuneet jollain sail/ski kamppeilla mutta tärkeintä riippumatta yksittäisen asusteen tyypistä on oikea kerrospukeutuminen. Goreteksit on jees, mutta käytännölliseen pukeutumiseen ei välttämättä tarvitse tuhlata älyttömiä rahoja. Jokainen kunnon purjehtija ymmärtää että siinä harrastuksessa ei todellakaan koreilla vaatteilla vaan hankitaan mahdollisimman käytännöllisiä vehkeitä.

Oletus on se että merellä on aina kylmä ja märkä, todennäköisesti vettä tulee kaatamalla. Sadehousujen tulee olla sellaiset, että niiden kanssa voi istua vesilätäkössä kellon ympäri persien kastumatta! Valitettavasti silloin joko pitää tinkiä keveydestä tai maksaa pöksyistä älytön hinta. Isona ihmisenä valitsin edellisen vaihtoehdon, ja Helly Hansenilla on tosi paksua ja raskasta materiaalia olevat puolihaalarihousut. Rukan "peltipöksyt" eivät kestäneet kuin pari kesää vedenpitävinä takamuksen kohdalta.

Niin, ihmettelivät Hangon vaatekaupoissa kun lapsukaisille etsittiin talvikäsineitä aurinkoisena heinäkuun päivänä.

Moottoriveneessä voi kai olla teepaitasillaan kelistä riippumatta, joteskin ei kuitenkaan tule edes kateellinen olo :-)

• M-venemies
        Viki kirjoitti:

Joo, ei hesalaiset käytä pitkiä kalsareita kuin korkeintaan purjehtiessa, ne ovat enemmin meidän maalaisten asuste.

Melko lailla kymmenen vuotta sitten oli yksi saapuminen Hankoon, kun iltapuolella lämpötila merellä oli viiden asteen huitteilla. Taisi olla eka viikko heinäkuuta, ennen regattaa. Meriveden lämpö Itämeren portissa oli 8 astetta. Minulla oli lyhyet ja pitkät kalsarit, oli myös pitkähihainen aluspaita, college paita ja housut, pilkkihaalarit ja sadeasu. Nykyisin pilkkihaalarit on korvautuneet jollain sail/ski kamppeilla mutta tärkeintä riippumatta yksittäisen asusteen tyypistä on oikea kerrospukeutuminen. Goreteksit on jees, mutta käytännölliseen pukeutumiseen ei välttämättä tarvitse tuhlata älyttömiä rahoja. Jokainen kunnon purjehtija ymmärtää että siinä harrastuksessa ei todellakaan koreilla vaatteilla vaan hankitaan mahdollisimman käytännöllisiä vehkeitä.

Oletus on se että merellä on aina kylmä ja märkä, todennäköisesti vettä tulee kaatamalla. Sadehousujen tulee olla sellaiset, että niiden kanssa voi istua vesilätäkössä kellon ympäri persien kastumatta! Valitettavasti silloin joko pitää tinkiä keveydestä tai maksaa pöksyistä älytön hinta. Isona ihmisenä valitsin edellisen vaihtoehdon, ja Helly Hansenilla on tosi paksua ja raskasta materiaalia olevat puolihaalarihousut. Rukan "peltipöksyt" eivät kestäneet kuin pari kesää vedenpitävinä takamuksen kohdalta.

Niin, ihmettelivät Hangon vaatekaupoissa kun lapsukaisille etsittiin talvikäsineitä aurinkoisena heinäkuun päivänä.

Moottoriveneessä voi kai olla teepaitasillaan kelistä riippumatta, joteskin ei kuitenkaan tule edes kateellinen olo :-)

No, junttihan minäkin olen -- ei sitä muuta miksikään viimeisen kolmannesvuosisadan asuminen kaupungissa, joka on muille Hesa ja täkäläisille kuulemma Stadi.

Osaan toki käyttää pitkiä kalsareita minäkin -- ulkotöissä ja ulkoillessa, tarpeen mukaan. Talvellakaan niitä ei sisätyöläinen kuitenkaan voi käyttää edes työmatkoilla, koskapa niissä tulee sietämättömän tukala olo sisällä eikä kalsareitakaan viitsi sentään aamuin illoin vaihtaa. Mieluummin palelee muutaman minuutin kuin on kuumissaan koko päivän.

Kuitenkin: kesäkuussa vedet ja sen myötä myös meri-ilma ovat useina kesinä niin viileät, että pitkät kalsarit ovat purkkarin sitloorassa varmasti ihan paikallaan. En siis suinkaan pilkkaa niiden käyttöä ja saattaisinpa purjehtijana hyvinkin käyttää itsekin.

Olen minä sen verran ollut purkkareissa gastina, että olen ymmärtävinäni homman viehätyksestä jotakin. Minusta vain ei ainakaan nykyisellään ole purjehtijaksi. Saa nähdä, onko tuonnempanakaan...

• Viki
        M-venemies kirjoitti:

No, junttihan minäkin olen -- ei sitä muuta miksikään viimeisen kolmannesvuosisadan asuminen kaupungissa, joka on muille Hesa ja täkäläisille kuulemma Stadi.

Osaan toki käyttää pitkiä kalsareita minäkin -- ulkotöissä ja ulkoillessa, tarpeen mukaan. Talvellakaan niitä ei sisätyöläinen kuitenkaan voi käyttää edes työmatkoilla, koskapa niissä tulee sietämättömän tukala olo sisällä eikä kalsareitakaan viitsi sentään aamuin illoin vaihtaa. Mieluummin palelee muutaman minuutin kuin on kuumissaan koko päivän.

Kuitenkin: kesäkuussa vedet ja sen myötä myös meri-ilma ovat useina kesinä niin viileät, että pitkät kalsarit ovat purkkarin sitloorassa varmasti ihan paikallaan. En siis suinkaan pilkkaa niiden käyttöä ja saattaisinpa purjehtijana hyvinkin käyttää itsekin.

Olen minä sen verran ollut purkkareissa gastina, että olen ymmärtävinäni homman viehätyksestä jotakin. Minusta vain ei ainakaan nykyisellään ole purjehtijaksi. Saa nähdä, onko tuonnempanakaan...

On niitä hellekelejäkin, joissa uikkaritkin ovat liikaa vaikka ollaan keskellä Suomenlahtea, mutta todennäköisempää on viileys ja kosteus, etenkin jos purjehditaan yöaikaan.

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen, miten rätit on muuttuneet kymmenessä vuodessa voisi vielä sanoa, jotta ne hyvät ratkaisut, jota oli silloin, ovat edelleen hyviä ratkaisuja. Goretexin ja paukkuliivien yleistyminen on muuttanut vähän tilannetta. Kelluntatakit tai haalarit eivät mielestäni ole kovin järkeviä pukineita nykyisellään.

Lopettakaa energian tuhlaus, toimiston lämpöjä alemmas ja kunnon kalsarit jalkaan!

• Antsu

Aikanaan mulla oli yksi mittatilauspuku... märkäpuku. Nyt ylivoimaisesti kallein omistamani vaatekerta on kunnon Goretex sadeasu. Kirpaisee pahasti ostohetkellä, mutta ei kertaakaan sen jälkeen. Entinenkään ei huonommasta päästä ollut, eikä edes vielä vuotanut mistään uutta ostaessa, mutta sen jälkeen ei ole enää "joutunut" sadeasua pukemaan, sen tekee ihan vapaaehtoisesti ennenkuin kunnolla satakaan tai roiskuu. Sadeasun lisäksi fleecehousut ja -pusero ja siinä onkin kaikki, mitä olen erityisesti purjehdusvaatetta tarvinnut. Kirpaisun vain moninkertaistaa se, että hyvä asu pitäisi olla kaikilla, ei vain kipparilla. Mutta jotain jää säästöönkin, se asu korvaa hyvinkin purjeveneestä puuttuvan suojan, edes isompaa sprayhoodia en ole itse kaivannut, vain sellaisen juuri luukun peittävän. Suosittelen kokeilukierrosta venenäyttelyssä ja henkistä valmistautumista hintalappujen katseluun.

Kansikengät on mukavat muuallakin kuin veneessä ja ylimääräinen hyvä ominaisuus hyvän pidon lisäksi on sileä pohja, joka ei tuo roskaa ja hiekkaa sisään sen enempää merellä kuin maissakaan. Ne eivät kuitenkaan 10 vuodessa ole suuremmin muuttuneet.

• Purjehtija

Minä ole 10 vuoden ajan käyttänyt Sastan Gore Tex laskettelupukua hyvällä menestyksellä. En ole sen kummenpaa sadeasua kaivanut esiin, ne kun tahtoo hiostaa että on melkein sama onko mitään sadeasua. Se on sellainen kevyt-toppa joten se ei ole liian hikinen kesälläkään ja kun keli kylmäksi äityy niin polypropyleeni kerrastoa alle ja Wind stopper fleeceä väliin. Kuvaavaa on se että mulla on talvella laskettelurinteeessä samat kamat päälla -20 asteessa kun Heinäkuussa merellä. Se johtuu siitä että rinteessä liikutaan ja tuotetaan lämpöä, veneessä taas istutaan tuntikausia paikallaan ja tuulen jäähdyttävä vaikutus on suuri. Erittäin hyvät ja lämpimät käsineet löysin kiipelyvälinekaupasta ne oli vedenpitävät fleece uretaani hanskat muistaakseni Duofold tai joku pirun kalliit mutta lämpimät vaikka läpimärkänä ja niillä on tosi hyvä käsitellä köysiä (kiipeilyyn tarkoitettu), halvempi on Hong Kongin neopreeni hanskat mutta ne ei kestä köysien käsittelyä ja kädet on parin tunnin jälkeen niin kuin rusinat. Viisi vuotta sitten kyllästyin palelemaan kumisaappaissa ja sijoitin Dubarryn nahka Goretex saappaisiin ja sen jälkeen ei ole jalkoja palellut. Näissäkin asioissa pätee vanha viisaus halpaa ja hyvää ei ole samassa paketissa. Paukkuliivit ovat kaikkein mukavin liivi päällä veneessä mutta parin kesän takaisen uimaretken perusteella ne eivät ole mitkään pelastusliivit. Ensinnäkin niistä puuttuu jalkojen välistä kulkeva nauha joka estää niitä nousemasta ylös kun ollaan veden varassa, harvalla meistä on kuitenkaan niin atleettisen V-muotoinen rintakehä että se pysyisi paikallaa ilman ns. persremmiä. Toinen on se että se täynnä ilmaa niin pullea ja hankalan mallinen että niiden kanssa uiminen on mahdotonta. Siis kokemukseni perustella haararemmitön liivi nousee veteen pudotessa pään yli ja estää uimisen. Sen kanssa pystyy kellumaan mutta vaatii ehdottomasti haararemmin.

• Luxu

Haararemmin tarpeen voi jokainen ajatteleva tiedostaa viimeistään Gotland Runtissa tapahtunutta haaveria muistellessaan.
        Paukkuliivi vain kaikille ja niihin haararemmit ja lapset jokavuosi harjottelemaan niiden kanssa uimista (tekevät sen ilomielin), tulee samalla vaihdetuksi patruuna ja "nalli".
        Olennaista on kuitenkin veneessä pysyminen. SIIS KÄYTTÄKÄÄ TURVALIINAA JA VALJAITA!
        Sastan G-T-haalareissa minäkin jo toistakymmentä vuotta - mainio asu.

• Juntti

Lasketteluasu, ulkoilupuku, purjehdusasu...
        Valitse hengittävä materiaali. Kelluntahaalarin solumuovi ei läpäise kosteutta, eikä tarvitse edes rehkiä niin loppupäivästä on aivan märkänä. Core-Tex on hyvä materiaali, pitää veden ulkona ja hengittää edes vähän. Itselläni on polypropyleeni Helly-Hansen ja on erittäin epämiellyttävä, kun ei hengitä. Pikkuasiat ratkaisevat, joko henkselit tai haararemmi, liikkuvuus on tärkeää. Reilusti vaatetta mukaan merelle, after sail on asia erikseen. Sitten voi vetää päälle siistiä ja mukavaa ja vaikkapa luopua pitkistä kalsareistakin.

• Kielenhuoltaja
        Juntti kirjoitti:

Valitse hengittävä materiaali. Kelluntahaalarin solumuovi ei läpäise kosteutta, eikä tarvitse edes rehkiä niin loppupäivästä on aivan märkänä. Core-Tex on hyvä materiaali, pitää veden ulkona ja hengittää edes vähän. Itselläni on polypropyleeni Helly-Hansen ja on erittäin epämiellyttävä, kun ei hengitä. Pikkuasiat ratkaisevat, joko henkselit tai haararemmi, liikkuvuus on tärkeää. Reilusti vaatetta mukaan merelle, after sail on asia erikseen. Sitten voi vetää päälle siistiä ja mukavaa ja vaikkapa luopua pitkistä kalsareistakin.

W. L. Gore & Associates, Inc:n valmistama mikrokuitu-tekstiilimateriaali on nimeltään GORE-TEX®, ei CORE-. Merkitykset: ”gore” = hurme (haavasta vuotanut veri), ”core” = ydin, sydän, keskus jne.

”Polypropyleenin” (engl. polypropylene) oikea suomenkielinen nimi on polypropeeni. Sanan näkee suunnilleen yhtä usein virheellisessä kuin oikeassakin muodossaan. Polyeteeni (engl. polyethylene) osataan sentään paljon useammin kirjoittaa oikein; muotoa ”polyetyleeni” näkee varsin harvoin.

• Elan33
        Juntti kirjoitti:

Goretex lasketteluasu on oikein hyvä ja monikäyttöinen ympärivuoden.

Pahimmissa ja kylmimmissä keleissä kuitenkin suosin haukkumaasi kelluntapukua. Yksiosaisena vielä lämpimämpi ja pehmentääpä veneen "iskujakin". Hyvä kannella torkkumiseen! Eikä edes goretex hengitä, jos on rankkasateessa, koska vesi puvun pinnalla tukkii "höyryaukot".

• n.n.
        Kielenhuoltaja kirjoitti:

W. L. Gore & Associates, Inc:n valmistama mikrokuitu-tekstiilimateriaali on nimeltään GORE-TEX®, ei CORE-. Merkitykset: ”gore” = hurme (haavasta vuotanut veri), ”core” = ydin, sydän, keskus jne.

”Polypropyleenin” (engl. polypropylene) oikea suomenkielinen nimi on polypropeeni. Sanan näkee suunnilleen yhtä usein virheellisessä kuin oikeassakin muodossaan. Polyeteeni (engl. polyethylene) osataan sentään paljon useammin kirjoittaa oikein; muotoa ”polyetyleeni” näkee varsin harvoin.

:-) Ihan hyvä korjaus. Yksi syy tosin sille, miksi minua tuskastuttaa purjehduspalstoille kirjoittaminen, on se, että suuri osa purjehduksen harrastajista on aineopettajia - ja pahimmassa tpauksessa äikänopeja... (Tässäkin on vissiin kaksi pilkkuvirhettä...:-))

• toope

Hangossa must.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe