Apua!!

Shetlanninponi

Käyn yhellä tallilla hoitamassa Shetlanninponi Suskia, ja aina kun sillä ratsastetaan ni se tarvitsee häntäremmin. Sillo se aina potkii taakse ja sivulle, ja enkä mä oikein sit uskalla laittaa ´sille sitä... oon monesti kuttunu jonkun muun laittamaan sille sen remmin ja ne on sen saaneet sille helposti.. Hävettää...! Voitteko antaa neuvoja miten saisin sille sen häntäremmin!!!

10

2602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elora

      ...itse onnistuin "kouluttamaan" ponin kiltiksi häntäremminlaitossa laittamalla sen paikoilleen vaikka poni miten potkisi tms. Yritin vaan väistellä pahimpia potkuja ja laitoin sen. Ei mennyt edes 2 viikkoa kun poni jo tajus ettei potkiminen mitään auta. Se on varmaan nopein keino mutta jos et uskalla niin en sit tiiä mitään...

      Poni tekee tätä sinulle luultavasti koska pelkäät ehkä sitä? Se vaistoaa sen ja kun pyydät toisen laittamaan sen, sinä annat periksi ponille.

      Kokeileppas ainakin esittää pelkäämätöntä ja luottavaista ja vaan laittaa sn vaikka poni yrittäisi saada sinuu lopettamaan.

      En usko, että ponin selkä tai hännänalus on kipeä, jos se antaa muiden laittaa sen.

      Toivottavasti oli apua. :)

      • ratsastaja tyttö..

        kannattaa mennä reilusti ponin viereen pistämään häntäremmiä, kun se alkaa potkia olet niin kaukana sen jaloista että sillä ei ole mahdollisuutta osua sinuun.. kun olet laittanut häntäremmin anna ponille pieni makupala. jos poni joskus sattumalta potkaisee sinua nipistä sitä ronskisti pepusta ja sano ei, niin että poni tajuaa, että teki väärin ja sitä ei saa toistaa.. älä kuitenkaan mene ponin potku etäisyydelle tahallaan, koska se "sotisi" varsinaista "koulutusta" vastaan.. yritä näin!! nipistys pitää tehdä kovaa niin että se tuntuu, mutta ei niin että se oikein sattuu ponia, ettei poni vain rupea sinua "vihaamaan"...


      • chocol@te
        ratsastaja tyttö.. kirjoitti:

        kannattaa mennä reilusti ponin viereen pistämään häntäremmiä, kun se alkaa potkia olet niin kaukana sen jaloista että sillä ei ole mahdollisuutta osua sinuun.. kun olet laittanut häntäremmin anna ponille pieni makupala. jos poni joskus sattumalta potkaisee sinua nipistä sitä ronskisti pepusta ja sano ei, niin että poni tajuaa, että teki väärin ja sitä ei saa toistaa.. älä kuitenkaan mene ponin potku etäisyydelle tahallaan, koska se "sotisi" varsinaista "koulutusta" vastaan.. yritä näin!! nipistys pitää tehdä kovaa niin että se tuntuu, mutta ei niin että se oikein sattuu ponia, ettei poni vain rupea sinua "vihaamaan"...

        Ensinnäkin ei ole mistään USKALLUKSESTA kiinni, mennäkö VÄISTELEMÄÄN POTKUJA kuten ensimmäinen vastaaja neuvoi; hyvänen aika, jonkinlaista itsesuojeluvaistoa pitää ihmisellä olla, eikä hevosen kanssa pidä joutua tilanteeseen että antaa sen riehua ja itse "koittaa väistellä"! Pitää keksiä keino saada se riehuminen loppuamaan!

        Toiseksi hevosen potkut sattuu sitä enemmän, mitä kauempana on hevosesta, ja se jalka yltää muuten yllättävän pitkälle (shettikselläkin), eli pitäisi tehdä juuri päinvastoin kuin "ratsastajatyttö" neuvoi eli olla mahdollisimman LÄHELLÄ hevosta. Niin kaukaa et pysty kurkottelemaan häntäremmiä kiinni, etteikö hevonen yltäis potkaisemaan. En ole kyllä kokeillut, mutta en usko.

        Ja sitten, kun kerran muilla ihmisillä poni antaa laittaa remelin ihan nätisti, se on siihen tottunut mutta kunhan vittuilee. (Jos ei antaisi kenenkään laittaa, tämä olisikin ihan eri juttu.)Ja siinä ei muuten todellakaan mitään pikkusesti nipistellä, vaan jos minulle rupeaa pikkuponi esittämään jotain niin se saa turpaan ihan tosissaan!! Eli minä läimäytän perseelle täysiä ja mieluiten sillä häntäremmin pätkällä kun sattuu kädessä olemaan, ja karjaisen. Se on viisas poni, tietää kyllä millon tarvii käyttäytyä ja milloin ei.

        En mitenkään tarkoittanut masentaa/haukkua sinua joka kysyit, varmasti tulet pärjäämään ihan loistavasti ponin kanssa kun vähän komennat ja vielä tärkeempää, luotat vaan ittees:)! Mutta kehottaisin näitä vastaajia miettimään vähän mitä neuvoo ja millä kokemuksella, siis en sano että itsekään olisin paljoa kokenut, mutta kuitenkin... Juuri turvallisuutta pitää ajatella heti ensimmäiseksi.

        Hevonen on muuten laumaeläin, laumassa arvojärjestys, ei tasavertaisuutta. Hevonen on tyytyväinen ja rauhallinen silloin, kun ihminen on sen yläpuolella - sen ei tarvitse itse huolehtia mistään. Että hevosta ei saisi komentaa koska se rupeaa "vihaamaan" on höpöhöpöä, se eläin ja sen vaistot ei vaan yksinkertaisesti


      • chocol@te
        chocol@te kirjoitti:

        Ensinnäkin ei ole mistään USKALLUKSESTA kiinni, mennäkö VÄISTELEMÄÄN POTKUJA kuten ensimmäinen vastaaja neuvoi; hyvänen aika, jonkinlaista itsesuojeluvaistoa pitää ihmisellä olla, eikä hevosen kanssa pidä joutua tilanteeseen että antaa sen riehua ja itse "koittaa väistellä"! Pitää keksiä keino saada se riehuminen loppuamaan!

        Toiseksi hevosen potkut sattuu sitä enemmän, mitä kauempana on hevosesta, ja se jalka yltää muuten yllättävän pitkälle (shettikselläkin), eli pitäisi tehdä juuri päinvastoin kuin "ratsastajatyttö" neuvoi eli olla mahdollisimman LÄHELLÄ hevosta. Niin kaukaa et pysty kurkottelemaan häntäremmiä kiinni, etteikö hevonen yltäis potkaisemaan. En ole kyllä kokeillut, mutta en usko.

        Ja sitten, kun kerran muilla ihmisillä poni antaa laittaa remelin ihan nätisti, se on siihen tottunut mutta kunhan vittuilee. (Jos ei antaisi kenenkään laittaa, tämä olisikin ihan eri juttu.)Ja siinä ei muuten todellakaan mitään pikkusesti nipistellä, vaan jos minulle rupeaa pikkuponi esittämään jotain niin se saa turpaan ihan tosissaan!! Eli minä läimäytän perseelle täysiä ja mieluiten sillä häntäremmin pätkällä kun sattuu kädessä olemaan, ja karjaisen. Se on viisas poni, tietää kyllä millon tarvii käyttäytyä ja milloin ei.

        En mitenkään tarkoittanut masentaa/haukkua sinua joka kysyit, varmasti tulet pärjäämään ihan loistavasti ponin kanssa kun vähän komennat ja vielä tärkeempää, luotat vaan ittees:)! Mutta kehottaisin näitä vastaajia miettimään vähän mitä neuvoo ja millä kokemuksella, siis en sano että itsekään olisin paljoa kokenut, mutta kuitenkin... Juuri turvallisuutta pitää ajatella heti ensimmäiseksi.

        Hevonen on muuten laumaeläin, laumassa arvojärjestys, ei tasavertaisuutta. Hevonen on tyytyväinen ja rauhallinen silloin, kun ihminen on sen yläpuolella - sen ei tarvitse itse huolehtia mistään. Että hevosta ei saisi komentaa koska se rupeaa "vihaamaan" on höpöhöpöä, se eläin ja sen vaistot ei vaan yksinkertaisesti

        tohon loppuun piti tulla, että "ei vaan yksinkertaisesti toimi niin".


    • Anonyymi

      Pyydä apua? Mutta kannattaisikohan omistajalle puhua sopivan satulan hankkimisesta, turhaan ajovarusteita ratsastukseen sotketaan? Kannattaa pyytää omistaja joku kerta mukaan tallille, niin voisitte laittaa häntäremmin yhdessä. Poni saattaa käyttäytyä häntäremmiä laittaessa jollain paremmin, jos poni on oppinut että hänelle ei kiukutella. Kuitenkin häntäremmin laitosta pukittelu saattaa kuitenkin johtua kivusta ja siitä huonoista kokemuksista.

      • Anonyymi

        kannattaa katsoa milloin viesti on kirjoitettu. tuosta aloituksesta on yli 18 vuotta aikaa eli todennäköisesti ponikin on jo montussa. nykyäänhän tilanne olisi ihan eri ja häntäremmin käyttö itsessään erittäin kyseenalaista


    • Anonyymi

      En ymmärrä sitä, kuinka monet hevos ihmiset usein vähättelevät shetlanninponeja. On omituista törmätä sellaisiin lausahduksiin kuin ” miksi pidät siitä niin hyvää huolta se on vain shettis” , ”ei se tarvitse kunnon satulaa se on vain shettis” tai ” ei sillä ole mitään väliä mitä sille syöttää sehän on vain shettis”. Millä perusteella shettis ei ole oikea poni? Miksi se ei ansaitse tulla hoidetuksi ja ruokituksi hyvin ja miksi sen pitäisi kärsiä huonosti istuvan satulan kanssa joka ratkaistaan häntäremmillä. Jokainen poni ja hevonen ansaitsee tulla hoidetuksi hyvin ja jokainen niistä on arvokas.

      • Anonyymi

        En ole kyllä itse ikinä kuullut tuollaisia lauseita... Taisit kyllä keksiä ne omasta päästäsi. ;)


    • Anonyymi

      Ensinnäkin älä vittu laita sille ponille häntäremmiä sen takia se poni todennäköisesti juuri potkii. Häntäremmi sattuu ponia/hevosta AINA se aiheuttaa kipua ja tuskaa ponille eli jos oikeasti välität ponista niin mene sitten vaikka ilman satulaa tai kieltäydy laittamasta sille häntäremmiä.

    • Anonyymi

      Se potkii koska se häntäremmi sattuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe