raskaus ja salmiakki

kesällä

Hei,
neuvolassa tästä ei ole vielä sanottu mitään, mutta olen parilta ystävältä kuullut, että lakritsi ja salmiakki eivät olisi suositeltavia makeisia raskausaikana. Voivat kuulemma aiheuttaa supistuksia tai keskosena syntymisen. ????
Ootteko muut tälläistä kuulleet tai onko synnyttäneitä kenelle käynyt niin, että kun tuli ahmittua salmiakkia odotusaikana niin vauvakin tuli etuajassa ??

9

1929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän

Salmiakin syöntiä tulisi välttää siksi, että se on niin suolaista. Raskauden aikanahan pitäisi välttää kaikkea kovin suolaista syömistä. Suolan käyttö lisää nesteen kertymistä elimistöön ja aiheuttaa turvotusta. Samoin se saattaa altistaa toksemialle ja toksemia puolestaan altistaa ennenaikasille synnytyksille.

• Niina

Salmiakkia tai lakua tulis syödä sika paljon että laps syntyis ennen aikojaan eli ei kovinkaan todennäköistä että monikaan syö niin hirveesti et laps putkahtais pihalle. ennemminkin sitä tulee välttää just sen takii ku se on niin suolasta. Tosin mulle sanottiin eka raskauden aikana, et mun pitäis syödä salmiakkii ja suolaa et saatais verenpaine nousemaan, mulla kun oli verenpaine niin matalalla et saaatoin pyörtyillä minne sattuu.

• Sheba

...kaikenlaista juttua enkä tiedä mikä ns. tieteellinen fakta siellä takana on vai onko sellaista, mutta itse syön lakua ja salmiakkia (rv 29) eikä siitä ole moitiskeltu, saatika sitten että ennenaikaisen syntymän merkkejä olisi ollut. Verenpainetta ne voivat tosiaan nostaa, jos se on korkealla niin silloin neuvolassa käskevät olemaan ilman, mutta minullakin on aika matalalla jossain vaiheessa ja otin tavaksi natustaa turkkareita...Niin ja painonnoususta monet neuvolat ovat (joskus turhankin?) huolissaan ja sillä motkottavat kaikista namuista.

Tunnen ainakin kaksi äitiä jotka odotusaikana söivät useampaan otteeseen viikossa salmiakkia/lakua ja ihan täysaikasia vauvoja tuli...toinen oli itse asiassa reilun viikon myöhässä.....

En sitten tiedä mitä tapahtuisi jos söisi puoli kiloa päivässä, mutta harvapa sellaista kokeilee =)

• Rv 35+4

...on mulle annettu tietoa,että lakua saisi syödä raskausaikana

• Hansu
        Rv 35+4 kirjoitti:

...on mulle annettu tietoa,että lakua saisi syödä raskausaikana

Salmiakit ja lakut kohottaa verenpainetta. Kun mun verenpaineeni oli hieman laskenut niin neuvolassa kehotettiin syömään salmiakkia.

• Masuli
        Hansu kirjoitti:

Salmiakit ja lakut kohottaa verenpainetta. Kun mun verenpaineeni oli hieman laskenut niin neuvolassa kehotettiin syömään salmiakkia.

...eli vernepainettahan se nostaa, näin minullekin neuvolasta kerrottiin.
        Riippuu siis tulvesta mamista:
        jos sinulla on taipumusta korkeaan verenpaineeseen niin eipä kannata sitä enää lakulla ja salmiakilla nostaa, jos taas alhainen verenpaine niin "kohtuukäyttö"....

• mie

Ei tarvii tosiaan kiloa syödä. Eri valmisteiden pitoisuudet vaihtelee. Vahvimpia on juuri salmiakit ja pienet askit. En söisi ollenkaan. Vaarallista sikiölle ja häiritsee aivojen kehitystä. 50 grammaa joka päivä johtaa myrkytykseen. 10 grammaa voi syödä.

• lolollllooool

ei pidä avata sitä suutaan mikäli ei ole oikeasti esittää faktoja tiskiin. Tunnen monta naista itseni mukaan lukien, jotka ovat salmiakki mutustaneet raskausaikana ja eipä ole mitenkään sikiötä tai sen aivojen kehitystä haitannut. Rajansa toki kaikella. EIhän sitäkään nyt päivittäin syödä.

• hmmm...

Vaarallista sikiölle ja häiritsee aivojen kehitystä." Laittaisitko linkin, siis tieteellisen, jossa asia todetaan, kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe