voisiko joku kiltti auttaa? :) miten laitetaan ravihevoselle valjaat? mistä aloitetaan?
Apua!
8
2923
Vastaukset
- Ninniw
Yritän nyt auttaa, vaikka ei sitä ihan kirjekurssilla sitäkään opetella... Kannattaa etsiä joku talli, jossa saa harjoitella. Luulenpa, että melkeen jokainen hevosenomistaja jaksaa sen verran neuvoa. Ne remmitkään kun ei ihan ekalla kerralla välttämättä jää päähän.
Ensin laitetaan suitset päähän, aivan kuin ratsullekin. Sitten laitetaan silat selkään, niin että häntäremmi tulee taaksepäin ja sekkikoukku eteen. Silojen oikea paikka löytyy samalla tavalla kuin satulankin. Mahavyö tulee kiinni n. kämmenen leveyden verran kainalosta taaksepäin. Kiinnitä mahavyö oikeaan solkeen, se on niistä kahdesta mahdollisesta vaihtoehdosta alempi.
Rintaremmi laitetaan kaulan ympäri niin, että vetoliinat tai lyhyessä rintaremmissä kiinnitysremmit tulevat taaksepäin. Sopiva paikka rintaremmille on siinä, missä kaula muuttuu lavaksi. Liian alhaalla se hankaa herkästi. Sitten nostetaan kärryjen aisat aisalenkkeihin. Jos aisoissa ei ole selvää merkkiä, mihin kohdalle niiden pitäisi aisalenkeissä mennä, niin 3-4 kämmenenleveyttä aisan päästä on sopiva kohta. Kuitenkin siinä kärryjen kapeimmalla kohdalla. Molempien puolien pitää olla samalla kohdalla, etteivät kärryt ole vinossa! Mahavyön tiukkuuden voi tässä välissä tarkistaa vetämällä aisasta alaspäin. (Sillätavalla sitä on myös helppo kiristää.)
Sitten siellä alhaalla roikkuu semmoinen n. metrin pituinen remmi (,joka toivottavasti on sykeröllä.) Se nostetaan aisalenkin takaa hevosen ja aisan välistä ja kierretään samoin päin etupuolelle aisalenkkiä muutama kierros. Sitten taas (alakautta) aisalenkin takaa ja siitä syntyvästä "silmukasta" remmi pudotetaan yläkautta läpi ja laitetaan solkeen. Tiukalle saa laittaa, mutta alaremmi ei saa kiristää enää mahavyötä.
Jos käytetään varmuusremmiä eli yläremmiä, niin sen kiertäminen alotetaan aisan ympärille sitten aisan yläpuolelta ja aisalenkin eteen siihen kohtaan, minne alaremmin kääriminen päättyi. Muutama kierros ensin siihen ja sitten samanlainen lukko aisalenkin takaa, kuin alaremmiinkin. Hevosen oikealla puolella on tätä remmiä pidemmästi, kuin vasemmalla, koska remmi tulee kiinni "itseensä". Eli siis oikealla puolella remmiä pitää jäädä niin pitkästi vapaaksi, että se yltää vasemmalle puolelle saman remmin solkeen kiinni. Yläremmiä ei ole pakko käyttää ja harvemmin olen nähnyt sitä treeniajossa käytettävän. Sitä ei siis joka valjaissa ole.
Sitten laitetaan rintaremmi kiinni. Lyhyt rintaremmi laitetaan silojen kaikkien remmien alta taakse ja mikäli siinä on reilusti pituutta, sitä kierretään ympäri kerran tai pari ennen solkeen laittamista. Rintaremmin pitää olla kiinni napakasti, niin ettei se turhia hölsky, mutta liian tiukalle ei saa laittaa, sittenkin se hankaa. Pitkässä rintaremmissä taas on sellaiset liinat, jotka laitetaan ensin alaremmin ja mahavyön välistä ja kierretään sitten aisojen ympäri muutamaan kertaan. Kärryissä on sitten semmoiset koukut, joihin liinan saa kiinni. Tässä on taas tärkeää, että molemmat puolet tulevat samalla tavalla, etteivät kärryt jää vinoon. Sovella tätä kohtaa sitten rintaremmin mukaan.
Lopuksi laitetaan ohjat. Ohjat laitetaan ensin silojen päällä olevien renkaiden läpi ja sitten vielä rintaremmin kaulan yli menevän remmin alta. Siitä sitten kiinni kuolainrenkaaseen ja soljet kiinni.
Kun työvaiheet on toistettu hevosen molemmilla puolilla, niin hevonen on valmis ajelulle. :)
Toivottavasti en selittänyt ihan ihmeellisyyksiä, en jaksa enää tarkistaa, kun tuli näin pitkästi. Toiset korjatkoon, jos puhun höpöjä.- minä
Kiitos iha hirveesti!!!!! :) :)
- ninniw
minä kirjoitti:
Kiitos iha hirveesti!!!!! :) :)
Kiva, että voin olla avuksi. Saa kysyä myös muuta. Autan, jos osaan. Lähinnä ravureiden kanssa pyörin, mutta pysyn selässäkin. Tosin taso vain n. heB.
Olen suunnitellut, että voisin tehdä omat ajosivut nettiin. Olisko hyvä idea? Siitä kun tuntuu löytyvän niin vähän asiaa. Millaista sisältöa toivoisitte? Itse ajattelin laittaa valjastuskuvia ja selostusta, ehkä myös työvaljastuksista. Sitten jos saisin jostain semmosen koodin, että saisin keskustelupalstan pystyyn, niin semmonen. Ja tietysti raviurheilusta jotain. Kuulostaako tarpeelliselta? Tai sitten voisin tehdä hoitsulleni sivut ja laittaa sinne noita valjastusjuttuja. - minä
ninniw kirjoitti:
Kiva, että voin olla avuksi. Saa kysyä myös muuta. Autan, jos osaan. Lähinnä ravureiden kanssa pyörin, mutta pysyn selässäkin. Tosin taso vain n. heB.
Olen suunnitellut, että voisin tehdä omat ajosivut nettiin. Olisko hyvä idea? Siitä kun tuntuu löytyvän niin vähän asiaa. Millaista sisältöa toivoisitte? Itse ajattelin laittaa valjastuskuvia ja selostusta, ehkä myös työvaljastuksista. Sitten jos saisin jostain semmosen koodin, että saisin keskustelupalstan pystyyn, niin semmonen. Ja tietysti raviurheilusta jotain. Kuulostaako tarpeelliselta? Tai sitten voisin tehdä hoitsulleni sivut ja laittaa sinne noita valjastusjuttuja.joo tosi hyvä idea muuten toi ajosivujen tekeminen! :) joo.. sisältönä voisi olla valjastusta, kuvia ja sen semmosta. Kuulostaa kyllä tarpeellliselta. Voisinks mä kysyä viel yhtä asiaa? et pidetäänkö ravi ohjista samalla tavalla kiinni ku ratsastaessa? tai sille tiiäkkö? :)
- ninniw
minä kirjoitti:
joo tosi hyvä idea muuten toi ajosivujen tekeminen! :) joo.. sisältönä voisi olla valjastusta, kuvia ja sen semmosta. Kuulostaa kyllä tarpeellliselta. Voisinks mä kysyä viel yhtä asiaa? et pidetäänkö ravi ohjista samalla tavalla kiinni ku ratsastaessa? tai sille tiiäkkö? :)
Raviohjat pidetään ihan vaan nyrkissä, ohja ei mene pikkusormen ja nimettömän välistä. Raviohjissa on yleensä semmoset lenkit, jotka säädetäään sopivalle kohdalle ja nistä pidetään kiinni. Aivan ehdottomat, jos hevonen on pyrkivä ajaa. Muuten kyllä pärjää hyvin ilmankin. Pidät ohjista kiinni niin ku parhaalta ja tukevimmalta tuntuu.
- minä
ninniw kirjoitti:
Raviohjat pidetään ihan vaan nyrkissä, ohja ei mene pikkusormen ja nimettömän välistä. Raviohjissa on yleensä semmoset lenkit, jotka säädetäään sopivalle kohdalle ja nistä pidetään kiinni. Aivan ehdottomat, jos hevonen on pyrkivä ajaa. Muuten kyllä pärjää hyvin ilmankin. Pidät ohjista kiinni niin ku parhaalta ja tukevimmalta tuntuu.
Kiitti :)
- heppähöperö
Moikka!! Hyvähän se on että kyselee neuvoja, mutta jos asiat on noin uutta ja outoa kannattais hommata paikalle sellainen joka osaa hommat. Valjaiden laitto ei ole vaikeaa, vaikka tavara määrä näyttää paljolta. Olet vain mukana kun joku sellainen joka osaa valjastaa hevosen seuraat mitä hän tekee. Seuraavalla kerralla voi jo itse olla kaverina laittamassa valjaita. Ei tarvi montaa kertaa olla mukana henkilöä joka osaa valjastuksen, kohta sen osaat jo sinäkin:)
- Anonyymi
Laita kuva mihin keppihevosen paikkaan Rinta remmi tulee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6717477Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?435291HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3032886- 1662307
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki362285- 241834
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401698mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k121672Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4111628Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t51627