Kotiviini

tomi

moro..
onkos täällä kotiviinintekijöitä?
itse ajatelin tehdä mutten oikein 'luota'
noihin ruokakaupan valmispakkauksiin.
Onko joku kokeillut miltä maistuu itse tehty siideri kaupan valmispakkauksilla? Tai osaako joku sattumoisin tehdä itse hyvää olutta, viiniä tai siideriä, jos kyllä niin pistä ohjeita kehiin.

13

7594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vink

      Ite oon tehnyt viiniä kaupan valmispakkauksista, on se ainakin ylivoimaisesti parempaa kuin joittenkin tuttujeni omat viritelmät...kyllä varmaan marjoista ja hedelmistäkin saa hyviä, mutta pitäis sitten perehtyä enemmän asiaan. Eli siis valmispakkauksesta tehty viini on minusta hyvää. Oon tehnyt vain marjaviinejä, minusta tuntuu, että puna- tai valkoviini on sen verran vaativampi laji, että en viitsi kotona värkätä - ero on liian iso oikeisiin viineihin. Mutta noista marjaviineistä saa suunnilleen sen makuisia, mitä on alkossa marjaviinit paitsi että itse en oo tehnyt niin äkkimakeita.

      Kyllä se kotiviini onnistuu, kun noudattaa ohjeita. Olennaista on esim. viinin lappominen tarpeeksi monta kertaa, niin että siitä tulee täysin kirkasta ja kaikki hiivasakat jää pois. Ite noudatan ohjeita melko tarkasti paitsi että useamman kerran tehtyäni olen laittanut vettä vähän vähemmän ja sokeria vähän enemmän = voimakkaampi maku ja vähän enemmän alkoholia, kunhan malttaa käyttää tarpeeksi kauan.

    • kemisti

      Olen tehnyt useamman kerraan viiniä käymisainepakkauksen avulla omista marjoista. Kemikaalit voi toki ostaa erikseenkin viinitarvikeliikkeestä ja apteekista. Tärkein on puhtaus. Käymisastioiden on oltava ehdottoman puhtaita, muuten voi syntyä homemyrkkyjä. Raakoja hedelmiä ja marjoja ei liioin pidä käyttää, muuten syntyy metanolia. Käymisainepaketti sisältää kaiken tarvittavan: viinihiivan, hiivaravinteen (läh. ammoniumfosfaatti), pektolaasi-ensyymi (pilkkoo pektiinin, estäen metanolin muodostumisen, ja parantaa selkeytymistä), käymisen pysäyttäjän (esim kalsiumsulfiitti), ja kirkasteen (kitosaani, liivate, bentoniitti-savi tms.)

      Ehdottomasti parhaaseen tulokseen pääsee omilla marjoilla tai hedelmillä. Viimeisimmän viinini tein itsekeitetystä puolukkamehusta. Puolukka sisältää bentsoehappoa niin paljon, että mehu on lisättävä kolmessa erässä. Muuten käyminen ei käynnisty. Sopivia raaka-aineita ovat rusinat, omenatuoremehu (säilöntäaineeton!), puna- ja mustaherukat jne. Onnistunein viinini sisälsi 7 l puolukkamehutiivistettä, 4 l omenatuoremehua 25 litran astiassa, sokeria (tavallista) 6 kg, viinihiivapussillinen ravinne, pektolaasi jne.

      16%: n alkoholipitoisuus on ehdoton maksimi, mihin päästään, sen suuremmissa pitoisuuksissa hiiva kuolee. Nyrkkisääntö on, että mitä vähemmän prosentteja, sen paremman makuista. Kypsyttäminen toki sinällään on tärkeää. Optimaalisin käymislämpötila on alle 20 celsiusta.

      Käymisastia-vesilukkosysteemini olen rakennellut itse. Vesilukkona toimii letku, joka on viety vesiastiaan, jossa on veteen sekoitettu pari lusikallista aktiivihiilijauhetta. Täysin hajuton systeemi.

      • vink

        Hei minkä takia tuo alle 20 astetta on parempi käymislämpötila? Ainakin käy tosi hitaasti, mutta onko vaikutus lopputulokseen sitten jotenkin parempi? Tosin meikäläisen tavoitteena on saada mahdollisimman nopeasti riittävän hyvän makuista alkoholipitoista juomaa :-), mutta kunhan uteliaisuudesta kysyn. Tuosta en ole samaa mieltä, että mitä vähemmän prosentteja, sitä paremman makuista vaan mielestäni se "hyvyys" tulee makuaineiden ja alkoholin yhdistelmästä eli joillekin sorteille sopii suurempi alkoholipitoisuus kuin toisille, mutta menköön makuasian piikkiin...


      • kemisti
        vink kirjoitti:

        Hei minkä takia tuo alle 20 astetta on parempi käymislämpötila? Ainakin käy tosi hitaasti, mutta onko vaikutus lopputulokseen sitten jotenkin parempi? Tosin meikäläisen tavoitteena on saada mahdollisimman nopeasti riittävän hyvän makuista alkoholipitoista juomaa :-), mutta kunhan uteliaisuudesta kysyn. Tuosta en ole samaa mieltä, että mitä vähemmän prosentteja, sitä paremman makuista vaan mielestäni se "hyvyys" tulee makuaineiden ja alkoholin yhdistelmästä eli joillekin sorteille sopii suurempi alkoholipitoisuus kuin toisille, mutta menköön makuasian piikkiin...

        Niin, tarkemmin en tiedä, kirjoissa sanotaan, että viinihiiva toimii parhaiten tuossa lämpötilassa. Hiivan toiminnan ideahan on biologisissa entsyymeissä, lähinnä symaasissa. Kaikilla entsyymeillä on optimaalinen toimintalämpötila. Toisaalta leivinhiiva toimii parhaiten 37-asteessa. Voihan toki olla, että kyse on siitä, että liian lämpimässä käyneeseen viiniin tulee jotenkin huono maku.

        Liian väkevässä kotiviinissä tuppaa se vika, että on paha jälkimaku riippumatta käytetyistä raaka-aineista. Se ei johdu pelkästään etyylialkoholista, vaan osittain myös ns. sikunoista. On toki paljon raaka-aineita, joista tulee "pahaa" viiniä. Esim. peruna :) Tosin perunan entsyymit nopeuttavat käymistä, ja lisäävät prosentteja...


      • vink
        kemisti kirjoitti:

        Niin, tarkemmin en tiedä, kirjoissa sanotaan, että viinihiiva toimii parhaiten tuossa lämpötilassa. Hiivan toiminnan ideahan on biologisissa entsyymeissä, lähinnä symaasissa. Kaikilla entsyymeillä on optimaalinen toimintalämpötila. Toisaalta leivinhiiva toimii parhaiten 37-asteessa. Voihan toki olla, että kyse on siitä, että liian lämpimässä käyneeseen viiniin tulee jotenkin huono maku.

        Liian väkevässä kotiviinissä tuppaa se vika, että on paha jälkimaku riippumatta käytetyistä raaka-aineista. Se ei johdu pelkästään etyylialkoholista, vaan osittain myös ns. sikunoista. On toki paljon raaka-aineita, joista tulee "pahaa" viiniä. Esim. peruna :) Tosin perunan entsyymit nopeuttavat käymistä, ja lisäävät prosentteja...

        Muistaakseni siinä valmispakkauksessa, mitä itse käytän, sanotaan, että optimilämpötila on 25 astetta, mutta sitä en taas osaa sanoa, onko ero hiivoissa, vai miksi valmistaja sitten tuota suosittelee.

        Joops, voi olla, että %:n kasvattaminen ei kaikkien suussa makua paranna; makuhan voisi olla parhaimmillaan vaikka siinä 4,7 %:ssa, mutta ei semmoista kuitenkaan viitsi tehdä eikä juoda. Itse asiassa se mehu ilman alkoholia voisi olla parhaan makuista :-). En minäkään silti maksimiprosenttiin pyri, tuommonen 12-14 on aika hyvä.


      • kemisti
        vink kirjoitti:

        Muistaakseni siinä valmispakkauksessa, mitä itse käytän, sanotaan, että optimilämpötila on 25 astetta, mutta sitä en taas osaa sanoa, onko ero hiivoissa, vai miksi valmistaja sitten tuota suosittelee.

        Joops, voi olla, että %:n kasvattaminen ei kaikkien suussa makua paranna; makuhan voisi olla parhaimmillaan vaikka siinä 4,7 %:ssa, mutta ei semmoista kuitenkaan viitsi tehdä eikä juoda. Itse asiassa se mehu ilman alkoholia voisi olla parhaan makuista :-). En minäkään silti maksimiprosenttiin pyri, tuommonen 12-14 on aika hyvä.

        Viinihiivoja on todellakin erilaisia. Jos käymisainepakkauksessa puhutaan 25 asteesta, on se sille hiivalle oikea lämpötila. Vai olisikohan tuo 25 astetta hiivan "käynnistyslämpötila"? Katsohan tarkkaan. Todellakin muistan lukeneeni, että optimaalisin käymislämpötila kotiviineille olisi tarkalleen 18 astetta, mutta kuten sanottu hiivoissa on eroja.

        12-14% on minunkin mielestäni kohtuutavoite, eihän sitä pelkkää mehua tarvitse juoda. Jos haluaa paljon prosentteja, viiniähän voi vaikka tislata. Saadaan etäisesti konjakkia muistuttavaa ainetta. Tisleellähän voi väkevöidä sitten viiniä, jos haluaa vaikka 20-prosenttista ;).


      • vink
        kemisti kirjoitti:

        Viinihiivoja on todellakin erilaisia. Jos käymisainepakkauksessa puhutaan 25 asteesta, on se sille hiivalle oikea lämpötila. Vai olisikohan tuo 25 astetta hiivan "käynnistyslämpötila"? Katsohan tarkkaan. Todellakin muistan lukeneeni, että optimaalisin käymislämpötila kotiviineille olisi tarkalleen 18 astetta, mutta kuten sanottu hiivoissa on eroja.

        12-14% on minunkin mielestäni kohtuutavoite, eihän sitä pelkkää mehua tarvitse juoda. Jos haluaa paljon prosentteja, viiniähän voi vaikka tislata. Saadaan etäisesti konjakkia muistuttavaa ainetta. Tisleellähän voi väkevöidä sitten viiniä, jos haluaa vaikka 20-prosenttista ;).

        Kuulostaa kiehtovalta joskin hieman laittomalta :-). Tuo tislaaminen on vielä sen verran vaativaa hommaa, myöskin laitteiston osalta, että jätän sen teille kemisteille.

        Kyllä siinä pakkauksessa oikeasti suositellaan 25 astetta käymislämpötilaksi, mutta saattaahan olla, että tällä vain tähdätään siihen, että saadaan käymisaika lyhyemmäksi ja voidaan vedota kaltaisiini malttamattomiin kotikäyttäjiin.

        Mikähän siinä muuten on, että mielestäni säilytys pullotettuna ja korkitettuna ei millään tavalla paranna kotiviinin makua? Pakkauksen ohjeissa lukee, että parin kuukauden kuluttua maku pitäisi olla selvästi parantunut, mutta minä en kyllä huomaa mitään parannusta pullottamattomaan, mutta muuten valmiiseen tuotteeseen - maku kyllä muuttuu vähän, mutta ei mielestäni parane.


      • kemisti
        vink kirjoitti:

        Kuulostaa kiehtovalta joskin hieman laittomalta :-). Tuo tislaaminen on vielä sen verran vaativaa hommaa, myöskin laitteiston osalta, että jätän sen teille kemisteille.

        Kyllä siinä pakkauksessa oikeasti suositellaan 25 astetta käymislämpötilaksi, mutta saattaahan olla, että tällä vain tähdätään siihen, että saadaan käymisaika lyhyemmäksi ja voidaan vedota kaltaisiini malttamattomiin kotikäyttäjiin.

        Mikähän siinä muuten on, että mielestäni säilytys pullotettuna ja korkitettuna ei millään tavalla paranna kotiviinin makua? Pakkauksen ohjeissa lukee, että parin kuukauden kuluttua maku pitäisi olla selvästi parantunut, mutta minä en kyllä huomaa mitään parannusta pullottamattomaan, mutta muuten valmiiseen tuotteeseen - maku kyllä muuttuu vähän, mutta ei mielestäni parane.

        Kypsyttäminen tulee tehdä riittävän lämpimässä ja valolta (UV) suojattuna. Jos et omista viinikellaria, niin huoneenlämpöön vaan, mielellään vaaka-asentoon ettei korkki kuivu (jos käytät luonnonkorkkeja).

        Kypsyminen on biologinen prosessi, osittain maitohappokäymistä, osittain jotain muuta, tarkasti en tiedä. Joka tapauksessa eräänlainen paha maku poistuu viinistä kypsyttämisen yhteydessä. Kylmässä kypsyminen on hyvin hidasta! Tuoreessa kotiviinissä on voimakas jälkimaku, joka ei kypsyneessä tunnu. Jos haluaa oikean viinin parkkihappojen (tanniini) maun, pitää kypsyttäminen tehdä tammitynnyreissä, tai laittaa pulloihin tammilastuja. Ehkä tuo tammi on kuitenkin liioittelua, eikä edes hyvää.

        Muuten, kertaalleen tislattu kotiviini haisee ihan konjakilta. Tisleelle voisi soveltaa tynnyrikypsytystä, niin saisi vielä oikean värinkin ;).


      • vink
        kemisti kirjoitti:

        Kypsyttäminen tulee tehdä riittävän lämpimässä ja valolta (UV) suojattuna. Jos et omista viinikellaria, niin huoneenlämpöön vaan, mielellään vaaka-asentoon ettei korkki kuivu (jos käytät luonnonkorkkeja).

        Kypsyminen on biologinen prosessi, osittain maitohappokäymistä, osittain jotain muuta, tarkasti en tiedä. Joka tapauksessa eräänlainen paha maku poistuu viinistä kypsyttämisen yhteydessä. Kylmässä kypsyminen on hyvin hidasta! Tuoreessa kotiviinissä on voimakas jälkimaku, joka ei kypsyneessä tunnu. Jos haluaa oikean viinin parkkihappojen (tanniini) maun, pitää kypsyttäminen tehdä tammitynnyreissä, tai laittaa pulloihin tammilastuja. Ehkä tuo tammi on kuitenkin liioittelua, eikä edes hyvää.

        Muuten, kertaalleen tislattu kotiviini haisee ihan konjakilta. Tisleelle voisi soveltaa tynnyrikypsytystä, niin saisi vielä oikean värinkin ;).

        Oon kypsytellyt semmoisessa hieman huoneenlämpöä viileämmässä (n. 17 astetta) komerossa, jossa on sopivasti hyllyt, että pullot saa sinne vaakatasoon. Korkit on ollu silikonikäsiteltyjä luonnonkorkkeja ja pullot tavallisista alkon viinipulloista desinfioituja.

        Teen sen ilmastuksen vai miksi sitä sanotaan, tosi huolellisesti, ja siinä kai pitäisi poistua hiilidioksidit kokonaan, mutta varmaan siihen tulee muitakin kaasuja. Kuitenkaan mielestäni tuossa tekemässäni kotiviinissä ei ole (ainakaan huomattavaa) jälkimakua, vaan onpi aika pehmeän makuista maisteltavaa.

        Konjakkimaisuus sinällään kyllä houkuttelisi, mutta vaatii hirmu investoinnit kunnollinen tislauslaitteisto, ehkä sitten kun voitan lotossa - teen tietenkin edelleen kotiviiniä :-).


      • kemisti
        vink kirjoitti:

        Oon kypsytellyt semmoisessa hieman huoneenlämpöä viileämmässä (n. 17 astetta) komerossa, jossa on sopivasti hyllyt, että pullot saa sinne vaakatasoon. Korkit on ollu silikonikäsiteltyjä luonnonkorkkeja ja pullot tavallisista alkon viinipulloista desinfioituja.

        Teen sen ilmastuksen vai miksi sitä sanotaan, tosi huolellisesti, ja siinä kai pitäisi poistua hiilidioksidit kokonaan, mutta varmaan siihen tulee muitakin kaasuja. Kuitenkaan mielestäni tuossa tekemässäni kotiviinissä ei ole (ainakaan huomattavaa) jälkimakua, vaan onpi aika pehmeän makuista maisteltavaa.

        Konjakkimaisuus sinällään kyllä houkuttelisi, mutta vaatii hirmu investoinnit kunnollinen tislauslaitteisto, ehkä sitten kun voitan lotossa - teen tietenkin edelleen kotiviiniä :-).

        Itse asiassa viiden litran laboratoriolasinen (brosilikaatti, pyrex)tislauslaitteisto maksaa suunnilleen sata euroa. Ei kovin kallis investointi omiin tarkoituksiinkaan ;-). Kätevä rakentaa hyvän laitteiston itse vaikkapa vanhasta maitohinkistä ja vesijohtoputkesta... Tosin väkevät alkoholijuomat kuuluisi tislata monta kertaa tislaavalla laitteistolla, ei kertaalleen tislaavalla laboratoriolaitteella, mutta sittenhän konjakkimaisuus häviää... Kirkas viina tislautuu sata kertaisesti tehtaissa, oikeasta konjakista en ole varma. Kenties se tislataan vaan kerran.

        Hiilidioksidi sinänsä on passiivinen aine, onhan sitä kuohuviineissäkin. Happi sen sijaan hapettaa etanolin etikaksi. Etikka kyllä varmasti pilaa kotiviinit! Eli ilmauksen ideana on poistaa nimenomaan happi.

        Eipä se kypsytyksen merkitys taida loppujen lopuksi niin dramaattinen olla. Oikeilla viineillä kypsytyksellä saadaan aikaan juurikin parkin makua.


      • Kotiviinin ystävä
        kemisti kirjoitti:

        Itse asiassa viiden litran laboratoriolasinen (brosilikaatti, pyrex)tislauslaitteisto maksaa suunnilleen sata euroa. Ei kovin kallis investointi omiin tarkoituksiinkaan ;-). Kätevä rakentaa hyvän laitteiston itse vaikkapa vanhasta maitohinkistä ja vesijohtoputkesta... Tosin väkevät alkoholijuomat kuuluisi tislata monta kertaa tislaavalla laitteistolla, ei kertaalleen tislaavalla laboratoriolaitteella, mutta sittenhän konjakkimaisuus häviää... Kirkas viina tislautuu sata kertaisesti tehtaissa, oikeasta konjakista en ole varma. Kenties se tislataan vaan kerran.

        Hiilidioksidi sinänsä on passiivinen aine, onhan sitä kuohuviineissäkin. Happi sen sijaan hapettaa etanolin etikaksi. Etikka kyllä varmasti pilaa kotiviinit! Eli ilmauksen ideana on poistaa nimenomaan happi.

        Eipä se kypsytyksen merkitys taida loppujen lopuksi niin dramaattinen olla. Oikeilla viineillä kypsytyksellä saadaan aikaan juurikin parkin makua.

        Kotiviinin ystävänä ja valmistajana heitän minäkin lusikkani tähän viinikeskusteluun. Olen havainnut n. 10 vuoden valmistamisen aikana, että ainakin mustikka- ja karviaisviini paranevat säilytyksen aikana eli vuoden kuluttua maku on selvästi parempi. Kuka jaksaa vuotta odottaa? Kyllä meilläkin niitä nautitaan jo aikaisemmin, mutta ei sentään kaikkia. Raparperi-, mansikka- ja herukkaviini ovat jo parin kk:n kypsyttämisen jälkeen kelpo ainetta. Pullotusvaiheen viini on keskeneräisen makuista, vaikka olisi kuinka hyvää. Muutaman kk:n kypsyttely kannattaa.

        Noista tislausjutuista saattaisi poliisikin olla kiinnostunut, joten en suosittele kokeilemaan. Kemisti toki pystyy vetoamaan ammattiinsa ja sen harjoittamiseen:)


      • kemisti
        Kotiviinin ystävä kirjoitti:

        Kotiviinin ystävänä ja valmistajana heitän minäkin lusikkani tähän viinikeskusteluun. Olen havainnut n. 10 vuoden valmistamisen aikana, että ainakin mustikka- ja karviaisviini paranevat säilytyksen aikana eli vuoden kuluttua maku on selvästi parempi. Kuka jaksaa vuotta odottaa? Kyllä meilläkin niitä nautitaan jo aikaisemmin, mutta ei sentään kaikkia. Raparperi-, mansikka- ja herukkaviini ovat jo parin kk:n kypsyttämisen jälkeen kelpo ainetta. Pullotusvaiheen viini on keskeneräisen makuista, vaikka olisi kuinka hyvää. Muutaman kk:n kypsyttely kannattaa.

        Noista tislausjutuista saattaisi poliisikin olla kiinnostunut, joten en suosittele kokeilemaan. Kemisti toki pystyy vetoamaan ammattiinsa ja sen harjoittamiseen:)

        Kotiviinin säilyvyys on periaatteessa rajallinen. Jos olet saanut viinisi säilymään kymmenen, tai edes viisikin vuotta, täytyy viinin olla ehdottoman puhdasta! Hiivaa ei saa jäädä sekaan yhtään. Se nimittäin onnistuu pilaamaan viinin. Yleisesti sanotaan, etä kotiviinit säilyvät vain pari vuotta. Mitä kauemmin kotiviiniä säiltetään, sitä suurempi vaara on, että kehittyy homemyrkkyjä, okratoksiineja. "oikeissa" viineissä käytetään rikkidioksidia, tai sen johdannaisia juuri homemyrkkyjen estämiseen. Toisaalta käymisenpysäyttäjäaine todennäköisesti on jokin sulfiitti (rikkihapon suola, rikkidioksidin johdos). Ehkä hyvä säilyvyys selittyy sillä. Niinhän sitä sanotaan, että viini paranee vanhetessaan.

        Mitä tislaamiseen tulee, laitontahan se on kotikäyttöön. Tutkimustarkoituksessa voi kemisti kuitenkin laillisesti tislata kotiviiniä. Konjakilta se haisee, ja sisältää paljon ns. sikunoita, jopa hiukan metanolia (ei vaarallisessa määrin). Tislaus on vaan eräs analyysimenetelmä, keino erottaa kiinteät epäpuhtaudet ja eri lämpötiloissa kiehuvat jakeet.


      • Anonyymi
        kemisti kirjoitti:

        Itse asiassa viiden litran laboratoriolasinen (brosilikaatti, pyrex)tislauslaitteisto maksaa suunnilleen sata euroa. Ei kovin kallis investointi omiin tarkoituksiinkaan ;-). Kätevä rakentaa hyvän laitteiston itse vaikkapa vanhasta maitohinkistä ja vesijohtoputkesta... Tosin väkevät alkoholijuomat kuuluisi tislata monta kertaa tislaavalla laitteistolla, ei kertaalleen tislaavalla laboratoriolaitteella, mutta sittenhän konjakkimaisuus häviää... Kirkas viina tislautuu sata kertaisesti tehtaissa, oikeasta konjakista en ole varma. Kenties se tislataan vaan kerran.

        Hiilidioksidi sinänsä on passiivinen aine, onhan sitä kuohuviineissäkin. Happi sen sijaan hapettaa etanolin etikaksi. Etikka kyllä varmasti pilaa kotiviinit! Eli ilmauksen ideana on poistaa nimenomaan happi.

        Eipä se kypsytyksen merkitys taida loppujen lopuksi niin dramaattinen olla. Oikeilla viineillä kypsytyksellä saadaan aikaan juurikin parkin makua.

        yep konjakki tislataan kerralla, ehkä alkutisle poistetaan…varastoidaan pitkään
        Armanjac kuulemma tislataan kolmeen kertaan…
        Brandyistä en tiijä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe