Kiinostaisi tietää millaisia nokka-akseleita kannattaisi koittaa ahdettuun koneeseen ,Ilman että väännöt putoavat alhaalta, niin kuin tahtoo käydä jos laittaa vaparin virinokat turbokoneeseen.
Ottakaa kantaa !!
Turbo nokat ??
7
2027
Vastaukset
- t.urbo
unohda vaparien nokat. asteita 270...290 ja pienempi ovarlapp kuin vastaavissa vaparin nokissa
- Kimple
Nostoa sais ilmeisesti olla milli pari normaalia enemmän ??!. Ja asteita suhtkoht hillitysti?!
- mice
Kimple kirjoitti:
Nostoa sais ilmeisesti olla milli pari normaalia enemmän ??!. Ja asteita suhtkoht hillitysti?!
Kyllä moni turbo kone toimii ihan normaali nokilla parhaiten Onhan se hiljaisessa kaupunki ajossa mukava kun ei röpötä eikä pöpötä
- P.P.
mice kirjoitti:
Kyllä moni turbo kone toimii ihan normaali nokilla parhaiten Onhan se hiljaisessa kaupunki ajossa mukava kun ei röpötä eikä pöpötä
Turbo saa nokan "vaikuttamaan" tiukemmalta yläkierroksilla kuin se onkaan, eli ihan huoletta voit pistää koneeseen rauhallisen nokan/nokat ja nauttia väännöstä SEKÄ tehosta. Itse sanoisin, että asteita 260-270 mukavaan katuajoon.
- esa h
P.P. kirjoitti:
Turbo saa nokan "vaikuttamaan" tiukemmalta yläkierroksilla kuin se onkaan, eli ihan huoletta voit pistää koneeseen rauhallisen nokan/nokat ja nauttia väännöstä SEKÄ tehosta. Itse sanoisin, että asteita 260-270 mukavaan katuajoon.
mulla 90 luvun alussa sierra jossa oli mild turbo nokka muistaakseni 270 kiersi tonne 10 tonnin nurkille mutta alle 2000 r/m tapahtunu mitään muuten oli ihan kiva peli ja harvemmin sitä tyhjällä häynnillä ajellaan kertoo tämä jotain alakieros väännöistä kun nätissä kaupunki ajossa kulutus n 16 l / 100 km maan tiellä meni pintakaasulla reilua 100km / h ja kulutus 8 l pintaan
- t.urbo
Kimple kirjoitti:
Nostoa sais ilmeisesti olla milli pari normaalia enemmän ??!. Ja asteita suhtkoht hillitysti?!
turbon kanssa ei ole tarvis ahnehtia asteiden ja nostojen kanssa. Itselläni on 280 astetta ja 10 mm nostoa. En viitsi edes kertoa mitä on revitty irti heppoja kun et kuitenkaan uskoisi! Kansi on 16-v kahdella nokalla joten overlapin kanssa pystyy hyvin pelailemaan ja muutenkin molempia pystyy säätämään erikseen. Imunokan aikaistus vaikuttaa juuri alavääntöön huipputehojen kärsiessä. Muistaa täytyy ettei kone ole yhdestä ainoasta palikasta kiinni vaan kaikkien osien summa sekä turbolla varustettuna aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien kesken!!! Esim. jos haluat huippuväännön alas niin on turha haikailla huipputehoja 8000 rpm ja päinvastoin! Pienellä ahtimella herää nopeasti ja on mukana alhaalta mutta toimii "tulppana" ylhäällä. Isolla ahtimella puolestaan alhaalla toimii kuin löysä vapari ja ylhäällä tehoraja tulee vastaan vasta kun lompsasta loppuu hillot;)
En tiedä onko koneesi yhdellä vai kahdella nokalla mutta joitain valmiitakin nokkia löytyy. Jos olet hakemassa alavääntöä, suosittelisin asteeiltaa max.280 ja noston voisit lisätä 10...12 mm:iin. Muista kuitenkin että noston (ja tietty asteidenkin) lisäys aiheuttaa aika moiset kiihtyvyyden lisäyksen venttiilien kiihtyvyydelle joten jousiin on on syytä kiinniittää huomiota. Jos et halua kierroksia lisää voit hyvin vähentää asteitakin esim. 260...270 ja samalla ei tarvitse jousiinkaan koskea! Muista kuitenkin tarkistaa noston lisäyksen yhteydessä että venat pääsevät esteettä aukeamaan (jouset ei pohjaa, jousilautanen ei ota kiinni ohjurikumiin/ohjaimeen, vent. ei ota mäntään)
Suuri etu on juuri alaväännön hakemisella: välttämättä ei tarvitse pensasyöttöön koskea(riippuu järjestelmästä) koska ruokinta riittään ja on miellyttävä ajella
Sitten tiedoksi irvileuoille että aiheesta voisi kirjoittaa kirjan ja tässä oli vain suuntaa antavia vinkkejä!!!! - Kimple
t.urbo kirjoitti:
turbon kanssa ei ole tarvis ahnehtia asteiden ja nostojen kanssa. Itselläni on 280 astetta ja 10 mm nostoa. En viitsi edes kertoa mitä on revitty irti heppoja kun et kuitenkaan uskoisi! Kansi on 16-v kahdella nokalla joten overlapin kanssa pystyy hyvin pelailemaan ja muutenkin molempia pystyy säätämään erikseen. Imunokan aikaistus vaikuttaa juuri alavääntöön huipputehojen kärsiessä. Muistaa täytyy ettei kone ole yhdestä ainoasta palikasta kiinni vaan kaikkien osien summa sekä turbolla varustettuna aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien kesken!!! Esim. jos haluat huippuväännön alas niin on turha haikailla huipputehoja 8000 rpm ja päinvastoin! Pienellä ahtimella herää nopeasti ja on mukana alhaalta mutta toimii "tulppana" ylhäällä. Isolla ahtimella puolestaan alhaalla toimii kuin löysä vapari ja ylhäällä tehoraja tulee vastaan vasta kun lompsasta loppuu hillot;)
En tiedä onko koneesi yhdellä vai kahdella nokalla mutta joitain valmiitakin nokkia löytyy. Jos olet hakemassa alavääntöä, suosittelisin asteeiltaa max.280 ja noston voisit lisätä 10...12 mm:iin. Muista kuitenkin että noston (ja tietty asteidenkin) lisäys aiheuttaa aika moiset kiihtyvyyden lisäyksen venttiilien kiihtyvyydelle joten jousiin on on syytä kiinniittää huomiota. Jos et halua kierroksia lisää voit hyvin vähentää asteitakin esim. 260...270 ja samalla ei tarvitse jousiinkaan koskea! Muista kuitenkin tarkistaa noston lisäyksen yhteydessä että venat pääsevät esteettä aukeamaan (jouset ei pohjaa, jousilautanen ei ota kiinni ohjurikumiin/ohjaimeen, vent. ei ota mäntään)
Suuri etu on juuri alaväännön hakemisella: välttämättä ei tarvitse pensasyöttöön koskea(riippuu järjestelmästä) koska ruokinta riittään ja on miellyttävä ajella
Sitten tiedoksi irvileuoille että aiheesta voisi kirjoittaa kirjan ja tässä oli vain suuntaa antavia vinkkejä!!!!näistä tiedoista. Mulla on 1.6:nen twincam kone ja se on vakio nokilla. Tehoa tietysti saisin lisää ahtoja nostamalla mutta sitäkin on tullut toisissa moottoreissa koitettua 2,5 kiloon asti. Siinä vaan alkaa tulla ongelmia kokoonpanon kestävyydessä, eikä ahdinkaan tahdo kauaa sitä kestää.
Tässä tän hetkisessä koneessa oli kilon ahdoilla 310 heppaa , ja 1,5 ahdoilla 360 heppaa. Vääntöä oli 5200rpm:ssä 400 newtonia. Tavoitteena olisi tietysti väännön ja tehon lisääntyminen ilman ahtojen nostoa. Kunnon nokilla varmaan pääsisi kilolla 350 heppaan. Koneessani on nyt nostoa nokissa vain 7,6 milliä. Toda racingiltä löytyisi mielestäni asialliset nokat. 256 astetta 9 millin nostolla. Mitä mieltä noista olette ??. Löytyisi myös 264 asteiset 10.3 millin nostolla..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753587
- 622694
- 812617
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582408Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2482112- 431912
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151471EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408