Turbo nokat ??

Kimple

Kiinostaisi tietää millaisia nokka-akseleita kannattaisi koittaa ahdettuun koneeseen ,Ilman että väännöt putoavat alhaalta, niin kuin tahtoo käydä jos laittaa vaparin virinokat turbokoneeseen.
Ottakaa kantaa !!

7

2027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t.urbo

      unohda vaparien nokat. asteita 270...290 ja pienempi ovarlapp kuin vastaavissa vaparin nokissa

      • Kimple

        Nostoa sais ilmeisesti olla milli pari normaalia enemmän ??!. Ja asteita suhtkoht hillitysti?!


      • mice
        Kimple kirjoitti:

        Nostoa sais ilmeisesti olla milli pari normaalia enemmän ??!. Ja asteita suhtkoht hillitysti?!

        Kyllä moni turbo kone toimii ihan normaali nokilla parhaiten Onhan se hiljaisessa kaupunki ajossa mukava kun ei röpötä eikä pöpötä


      • P.P.
        mice kirjoitti:

        Kyllä moni turbo kone toimii ihan normaali nokilla parhaiten Onhan se hiljaisessa kaupunki ajossa mukava kun ei röpötä eikä pöpötä

        Turbo saa nokan "vaikuttamaan" tiukemmalta yläkierroksilla kuin se onkaan, eli ihan huoletta voit pistää koneeseen rauhallisen nokan/nokat ja nauttia väännöstä SEKÄ tehosta. Itse sanoisin, että asteita 260-270 mukavaan katuajoon.


      • esa h
        P.P. kirjoitti:

        Turbo saa nokan "vaikuttamaan" tiukemmalta yläkierroksilla kuin se onkaan, eli ihan huoletta voit pistää koneeseen rauhallisen nokan/nokat ja nauttia väännöstä SEKÄ tehosta. Itse sanoisin, että asteita 260-270 mukavaan katuajoon.

        mulla 90 luvun alussa sierra jossa oli mild turbo nokka muistaakseni 270 kiersi tonne 10 tonnin nurkille mutta alle 2000 r/m tapahtunu mitään muuten oli ihan kiva peli ja harvemmin sitä tyhjällä häynnillä ajellaan kertoo tämä jotain alakieros väännöistä kun nätissä kaupunki ajossa kulutus n 16 l / 100 km maan tiellä meni pintakaasulla reilua 100km / h ja kulutus 8 l pintaan


      • t.urbo
        Kimple kirjoitti:

        Nostoa sais ilmeisesti olla milli pari normaalia enemmän ??!. Ja asteita suhtkoht hillitysti?!

        turbon kanssa ei ole tarvis ahnehtia asteiden ja nostojen kanssa. Itselläni on 280 astetta ja 10 mm nostoa. En viitsi edes kertoa mitä on revitty irti heppoja kun et kuitenkaan uskoisi! Kansi on 16-v kahdella nokalla joten overlapin kanssa pystyy hyvin pelailemaan ja muutenkin molempia pystyy säätämään erikseen. Imunokan aikaistus vaikuttaa juuri alavääntöön huipputehojen kärsiessä. Muistaa täytyy ettei kone ole yhdestä ainoasta palikasta kiinni vaan kaikkien osien summa sekä turbolla varustettuna aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien kesken!!! Esim. jos haluat huippuväännön alas niin on turha haikailla huipputehoja 8000 rpm ja päinvastoin! Pienellä ahtimella herää nopeasti ja on mukana alhaalta mutta toimii "tulppana" ylhäällä. Isolla ahtimella puolestaan alhaalla toimii kuin löysä vapari ja ylhäällä tehoraja tulee vastaan vasta kun lompsasta loppuu hillot;)

        En tiedä onko koneesi yhdellä vai kahdella nokalla mutta joitain valmiitakin nokkia löytyy. Jos olet hakemassa alavääntöä, suosittelisin asteeiltaa max.280 ja noston voisit lisätä 10...12 mm:iin. Muista kuitenkin että noston (ja tietty asteidenkin) lisäys aiheuttaa aika moiset kiihtyvyyden lisäyksen venttiilien kiihtyvyydelle joten jousiin on on syytä kiinniittää huomiota. Jos et halua kierroksia lisää voit hyvin vähentää asteitakin esim. 260...270 ja samalla ei tarvitse jousiinkaan koskea! Muista kuitenkin tarkistaa noston lisäyksen yhteydessä että venat pääsevät esteettä aukeamaan (jouset ei pohjaa, jousilautanen ei ota kiinni ohjurikumiin/ohjaimeen, vent. ei ota mäntään)

        Suuri etu on juuri alaväännön hakemisella: välttämättä ei tarvitse pensasyöttöön koskea(riippuu järjestelmästä) koska ruokinta riittään ja on miellyttävä ajella

        Sitten tiedoksi irvileuoille että aiheesta voisi kirjoittaa kirjan ja tässä oli vain suuntaa antavia vinkkejä!!!!


      • Kimple
        t.urbo kirjoitti:

        turbon kanssa ei ole tarvis ahnehtia asteiden ja nostojen kanssa. Itselläni on 280 astetta ja 10 mm nostoa. En viitsi edes kertoa mitä on revitty irti heppoja kun et kuitenkaan uskoisi! Kansi on 16-v kahdella nokalla joten overlapin kanssa pystyy hyvin pelailemaan ja muutenkin molempia pystyy säätämään erikseen. Imunokan aikaistus vaikuttaa juuri alavääntöön huipputehojen kärsiessä. Muistaa täytyy ettei kone ole yhdestä ainoasta palikasta kiinni vaan kaikkien osien summa sekä turbolla varustettuna aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien kesken!!! Esim. jos haluat huippuväännön alas niin on turha haikailla huipputehoja 8000 rpm ja päinvastoin! Pienellä ahtimella herää nopeasti ja on mukana alhaalta mutta toimii "tulppana" ylhäällä. Isolla ahtimella puolestaan alhaalla toimii kuin löysä vapari ja ylhäällä tehoraja tulee vastaan vasta kun lompsasta loppuu hillot;)

        En tiedä onko koneesi yhdellä vai kahdella nokalla mutta joitain valmiitakin nokkia löytyy. Jos olet hakemassa alavääntöä, suosittelisin asteeiltaa max.280 ja noston voisit lisätä 10...12 mm:iin. Muista kuitenkin että noston (ja tietty asteidenkin) lisäys aiheuttaa aika moiset kiihtyvyyden lisäyksen venttiilien kiihtyvyydelle joten jousiin on on syytä kiinniittää huomiota. Jos et halua kierroksia lisää voit hyvin vähentää asteitakin esim. 260...270 ja samalla ei tarvitse jousiinkaan koskea! Muista kuitenkin tarkistaa noston lisäyksen yhteydessä että venat pääsevät esteettä aukeamaan (jouset ei pohjaa, jousilautanen ei ota kiinni ohjurikumiin/ohjaimeen, vent. ei ota mäntään)

        Suuri etu on juuri alaväännön hakemisella: välttämättä ei tarvitse pensasyöttöön koskea(riippuu järjestelmästä) koska ruokinta riittään ja on miellyttävä ajella

        Sitten tiedoksi irvileuoille että aiheesta voisi kirjoittaa kirjan ja tässä oli vain suuntaa antavia vinkkejä!!!!

        näistä tiedoista. Mulla on 1.6:nen twincam kone ja se on vakio nokilla. Tehoa tietysti saisin lisää ahtoja nostamalla mutta sitäkin on tullut toisissa moottoreissa koitettua 2,5 kiloon asti. Siinä vaan alkaa tulla ongelmia kokoonpanon kestävyydessä, eikä ahdinkaan tahdo kauaa sitä kestää.
        Tässä tän hetkisessä koneessa oli kilon ahdoilla 310 heppaa , ja 1,5 ahdoilla 360 heppaa. Vääntöä oli 5200rpm:ssä 400 newtonia. Tavoitteena olisi tietysti väännön ja tehon lisääntyminen ilman ahtojen nostoa. Kunnon nokilla varmaan pääsisi kilolla 350 heppaan. Koneessani on nyt nostoa nokissa vain 7,6 milliä. Toda racingiltä löytyisi mielestäni asialliset nokat. 256 astetta 9 millin nostolla. Mitä mieltä noista olette ??. Löytyisi myös 264 asteiset 10.3 millin nostolla..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3587
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2617
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2408
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      248
      2112
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1912
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1471
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe