Busteriini kaipaisin enempi potkua, kun siinä on Yamaha 9,9 vuodelta -85, joka palvellut erittäin hyvin ja on toimintakuntoinen yhä edelleenkin.
Kiinnostus pyörisi samanmerkin 20 hevosvoiman 2-T mootorin suuntaan.
Auki olevia kymysyksiä on......
Missä kulkee suunnilleen raja, että kannattaa hankkia 4- tahtimoottori polttoainetaloutta ajatellen.
Itselläni on viimevuosina kertynyt ajotunteja enempi, kuin 30 ja vähempi, kuin 50 tuntia kesässä. Tulevaisuudessa, ehkä enempi, kun jään eläkkeelle.
4- tahti moottori lienee jonkinverran painavampi, kalliinpi hankkia ja joidenkin tietojen mukaan huonompi käynnistyyn.
20 moottori, onko käsin narusta käynnistettäissä yliraskas nykiä.
Nykyiset 2-T moottorit soveltuuko, esim pienimääräiseen vetouisteluun.
Tai tietenkin voinhan tuota harrastaa entisellä 9,9 moottorillani.
4- tahtimoottorit on muotisana, muutten ole oppinut muodin mukana kulkemaan, enkä kauppamiesten kehuja kuunteleen.
Yamaha 20 2-T
15
7727
Vastaukset
- Mike
Jos lasket että 4t moottori vie n. 25% vähempi kuin 2t (täyskuormalla)
Ja vie 40 % vähempi kuin ajat hidas!
Jos Buster ei jaksaa mennää plaaniin 9,9 moottorilla, käytät kaikki hevosvoimat moottorista!
Mutta jos vene menee plaaniin, ja ei tarvi pitää kaasu pohjassa et käytät kaikki hv!
Sitävarten jopa 20 hv 2t moottori joskus voi olla taloudellisemppi käyttää kuin 9,9!
Jos ostat 4t kone älä osta niin painava moottori! “Liukku kynnys” kasvaa ja tarvit enemmän voima moottorista!
Voisitkin pistä pienempi potkuri nousu ja pitää vene puhdas alle! (on edullisin tapaa saada venepaketti toimimaan!)
Onko Mini Buster ? ei sitten kannata laita enemmän kuin 15 hp! - Skipper
Itselläni kokemusta vuodesta -89 minibuster ja 20 hv yamaha paketista. Kone on vähän turhan tehokas, mutta lähtee hyvin plaaniin ja kestää kuormaa. Kone painaa 50kg. 20hv 4-T:nen painaa muistaakseni päälle 70kg, joten unohda se!!
Yamaha D-malli on tuoreöljyvoitelulla ja toimii hyvin pitempäänkin hiljaa ajettaessa.Mielestäni maailman parhaita 2-tahtisia.Loistovehje :)
Polttoaineenkulutus on tuossa kokoluokassa "sekundäärinen" asia. Nelari kuluttaa vähemmän, muttei niin paljon vähemmän, että sillä olisi taloudellista merkitystä. Lisäksi 4-T:n huolto on kalliimpi. 2-T on itsehuollettavissa, mutta 4-T vaatii jo tietämystä ja työkaluja (venttiilien välyksen tarkastus ja säätö. Hammashihnan kireyden tark. säätö...jne).
Jos veneesi on Mix, niin ainakaan ensimmäisiin malleihin ei yamahani oikein mahtunut. Ohjauskahva otti moottorikaivon etuseinään kiinni.... - Buster R
Buster R 4.15, max35 hv, 6henkilöä 160kg
Tuo nousi liukuun jopa kahden hengen kuormalla 9,9 2-T moottorilla, mutta sitten muuta kuormaa ei saanut olla.
GPS:n mukaan yksin ajaissa kulki 32 km/h
Retkeillessä kolmen hengen ja kuorman kanssa vaatii sitten varmaan tuon 20 heppaa, ettei homma mene räpimiseksi.
Tuota isompaa moottoria en mielelläni hanki, koska kertyy sitten tuota painoa ja hintaa.
20 2-T Yamaha tuntuisi järkevältä.
Kauppiailla on ollu jotain kevät tarjouksia,,, joissa kehotetaan soittamaan ja iloisesti yllättymään.
Tuo yllätys katotaan sitten ensimmäisenä arkipäivänä.- Ykä
Jos päädyt Jammun 2-kymppiseen niin vaadi kauppaa hierottaessa pakoputken aukiporaus samaan hintaan. Kone paranee ja puhtia tulee 2-3 solmun verran lisää.
Polttoainetalous jopa paranee kun ajetaan sopivalla nopeudella.
Jos busterisi on lyhytperäiselle koneelle, niin koneen mukana tuleva potkuri on sopiva. Pitkärikisessä 20 on pienempi nousuinen potkuri ja pakoputken porauksen jälkeen on järkevää vaihtaa pykälää jyrkempään. Kierrokset karkaa täydellä kaasulla muuten liian korkealle. Koneessa on kierrosluvun rajoitin, mutta se puuttuu peliin turhan myöhään.
Tietysti, sitä kasun määrääkin voi itse säätää sopivasti. - Skipper
Itselläni ei kokemuksia ko. yhdistelmästä, mutta hyvin on näyttänyt joillain mökkinaapureilla toimivan. "Porauksesta" sen verran, että kyse ei ole "virittämisestä" vaan tehon palautuksesta. D-mallin 20:n on alunperin 25hv ja pakopuolelle on laitettu jonkunlainen virtaushaitta. Käsittääkseni ihan kannattava toimenpide. Itselläni ei ole ollut siihentarvetta, joten tieto tulee lähinnä alan lehdistä....
Tehonlisäys tarkoittaa sitten sitä että vene on rekisteröitävä....
Käsikäynnistys on tarpeeksi kevyt, eikä yleensä tarvitse montaa kertaa nykäistä... :)
Hyvää veneilykesää - on pelle
Skipper kirjoitti:
Itselläni ei kokemuksia ko. yhdistelmästä, mutta hyvin on näyttänyt joillain mökkinaapureilla toimivan. "Porauksesta" sen verran, että kyse ei ole "virittämisestä" vaan tehon palautuksesta. D-mallin 20:n on alunperin 25hv ja pakopuolelle on laitettu jonkunlainen virtaushaitta. Käsittääkseni ihan kannattava toimenpide. Itselläni ei ole ollut siihentarvetta, joten tieto tulee lähinnä alan lehdistä....
Tehonlisäys tarkoittaa sitten sitä että vene on rekisteröitävä....
Käsikäynnistys on tarpeeksi kevyt, eikä yleensä tarvitse montaa kertaa nykäistä... :)
Hyvää veneilykesää"Tehonlisäys tarkoittaa sitten sitä että vene on rekisteröitävä.... "
Taidat olla täysi pelle !! - on pelle on pelle
on pelle kirjoitti:
"Tehonlisäys tarkoittaa sitten sitä että vene on rekisteröitävä.... "
Taidat olla täysi pelle !!Luehan Skipperin viesti uudelleen ja mikäli ymmärrät lukemasi pidät jatkossa moiset säälittävät mölyt pötsissäsi. Skipper kirjoittaa Yamahan kohdalla tehon palautuksesta. Tehon lisäys 25 hv:aan tarkoittaa tosiaankin rekisteröimistä.
- Mike
on pelle on pelle kirjoitti:
Luehan Skipperin viesti uudelleen ja mikäli ymmärrät lukemasi pidät jatkossa moiset säälittävät mölyt pötsissäsi. Skipper kirjoittaa Yamahan kohdalla tehon palautuksesta. Tehon lisäys 25 hv:aan tarkoittaa tosiaankin rekisteröimistä.
Onko semmoinen laki olemassa! Yamaha 20hv 4t on sama moottori kuin Merc/Mariner 25! miksi ei laki koske sitä moottori?? Olisin iloinen jos Kesko sai selitellä sitä!!
- Anonyymi
Hei kuule, Tohatsun 20hv 4-tahtia suosittelen. Painaakin vain 45kg. Tämän kommentin kirjoitin vain koska joitain ärsyttää vanhojen ketjujen nosta. Aloittaja luultavasti jo hyvän aikaa ollut mullan alla.
- Anonyymi
Onko nyt ihan eka kun haluat ärsyttää?
- Anonyymi
Pellepuuhia. Itse nostit vanhaa horinaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pellepuuhia. Itse nostit vanhaa horinaa.
Mitähän tämäkin horisija mahtaa tarkoittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko nyt ihan eka kun haluat ärsyttää?
Siitäkin asiasta kehittyy kohta yleinen rähinä, että airoilla pieksävät ohikulkevia veneitä.
HAHAHAHAH. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitäkin asiasta kehittyy kohta yleinen rähinä, että airoilla pieksävät ohikulkevia veneitä.
HAHAHAHAH.Nyt otat kiireesti ne tohtorin määräämät lääkkeet!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt otat kiireesti ne tohtorin määräämät lääkkeet!
Onko olemassa nauramisen estäviä lääkkeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176