Kuka tietää suomalaisesta moottorikaljaasi Jukurasta. Se upposi joskus 60 luvun lopulla Utön lähellä vuodon saatuaan. Laiva oli melkoinen rumilus ja uiva ruumisarkku. Se rahtasi puutavaraa ainakin pohjanlahden satamista kai Tanskaan. Jukura esiintyy yhdessä Joni Skiftesvikin kirjassa. Olisin kiinnostunut lisätiedoista. Mikä Jukuran nimi oli aikaisemmin ja missä ja milloin se oli rakennettu? Minkälaisia vaiheita sillä oli esimerkiksi sodan aikana?
maux Jukura
15
762
Vastaukset
- ms Parma
Viikymmentä luvun puolella siitä takavarikoitiin suuri pirtu lasti .
- ms parma
ms Parma kirjoitti:
Viikymmentä luvun puolella siitä takavarikoitiin suuri pirtu lasti .
viisikymmenluvulla
- Vanha romu
Suomen tunnetuimpia salakuljetuslaivoja. Meni 1961 pohjaan törmättyään johonkin Itämerellä tai sitten laiva hajosi merenkäynnissä.
- Anonyymi
Tai sitten tapahtui jotakin muuta...tai ei tapahtunut...
- Anonyymi
Kävin Jukurassa syömässä, veljeni oli paksuna. Posliinilautasissa oli Suomen lippu ja nimi Helmi. Veljeni Aarno Toivo Anttila ja Matti Valtonen molemmat Pateniemestä, olivat laivassa sen haaksirikossa. Kaikki laivassa olleet pelastuivat. Kapteenin nimi oli Eerikäinen (ehkä Turusta). Laivan runko oli puuta ja pukströöti oli katkaistu sekä runko vahvistettu teräksellä.
- Anonyymi
Siis puosuna ei paksuna
- Anonyymi
60-luvun loppupuolella oli Turussa Wärtsilän telakan vieressä Pitkänsalmen puolella hylky jolla sama nimi. Olin sukeltajan hanttimies ja hylky räjäytettiin kahteen osaan ja osat vedettiin vinssillä maihin.
- Anonyymi
Ota näistä selvää: Toisten tietojen mukaan laiva upposi Itämereen ja toisten tietojen mukaan oli myöhemmin Turussa romutettavana. Siis nostettiinko se, olikohan kovinkin kannattava operaatio, kuka siitä vastasi jne? Vaikeata uskoa että olisi koskaan ryhdytty nostamaan, eli mitä ilmeisemmin asiasta on virheellisiäkin tietoja.
- Anonyymi
Haveri oli marraskuussa 1961. Parin nettitiedon mukaan tosiaan hinattiin Turkuun (vuosi?) ja upposi siellä sittemmin Korppoolaismäen kärkeen. En tunne Turun seutua, mutta tämä tieto tukenee tuota sukeltajan kertomusta Pitkänsalmen puolella olleesta hylystä.
- Anonyymi
Kyllä vaan. Sama hylky. Vedettiin se kahtena kappaleena maihin.
- Anonyymi
Veljeni kertomuksen (puosu) mukaan Jukura ei uponnut, vaan jäi myrskyssä kellumaan puutavaralastinsa ansiosta, joka oli niin hyvin kiinnitetty. Alus ja asuintilat täyttyivät vedellä. Yläpuoliset osat huuhtoutui myrskyävään mereen. (Puulaiva puutavaralastissa) Alus tosiaan hinattiin johonkin. Kapteeni Eerikäisen kädet saivat pahoja palovammoja, hänen ampuessaan hätäraketteja. Oli tosiaan entinen pirtulaiva.
- Anonyymi
Tuo moottorikaljaasi ei ilmeisesti uponnut kokonaan Utössa vaan hyvin kiinnitetty puutavaralasti piti sen pinnalla. Sieltä tuo epäonnen alus oli jonkun toimesta saatu hinattua Pitkäänsalmeen Korppolaismäenkärkeen. Olen itse käynyt tuossa aluksessa kun se vielä oli osittain ehjä ja minulla on siitä jäljellä yksi valokuva kun se oli jo ihan romuna.
- Anonyymi
Kuvan kai voisi lähettää Äänimereen >> aanimeri. Ja jos jollakin muulla on kuvia mainitusta aluksesta.
Äänimeressä on mahtava valokuvakokoelma suomalaisista aluksista, varustamohistorioita jne. Jokainen voi auttaa osaltaan kartuttamaan merenkulun historiaa jo nyt valtavan hienosti ja laajasti hoidetulla palstalla. Valokuvia, varustamotietoja, tarinoita maailman meriltä ym. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvan kai voisi lähettää Äänimereen >> aanimeri. Ja jos jollakin muulla on kuvia mainitusta aluksesta.
Äänimeressä on mahtava valokuvakokoelma suomalaisista aluksista, varustamohistorioita jne. Jokainen voi auttaa osaltaan kartuttamaan merenkulun historiaa jo nyt valtavan hienosti ja laajasti hoidetulla palstalla. Valokuvia, varustamotietoja, tarinoita maailman meriltä ym.Äänimeri on hyvä sivusto, käyn usein. Valokuvia ym. Hienoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161638
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361376Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 1201126
- 521115
- 571061
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892