Mitä sanoa kaverille ku se antaa rotalleen..

Hantta

kun mun kaverini...(nimeltä mainitsematon, tällä hetkellä..)
antaa rotallee sellaista leivälle laitettavaa suklaalevitettä!siinä on valkoista ja ruskeaa suklaata.se antaa sitä rotalleen lusikalla(ei kovin paljoa mutta kuitenkin).En uskalla sanoa koska pelkään että ystäväni lyö/suuttuu mulle!aijon näyttää tämän hänelle sitten kun olen saanut järkeviä vastauksia!Kaverini myös antaa rotalleen Ranskalisia,Lihapullaa,Kalapuikkoa kaikke ei niin terveellistä ihmisellekkään.Olen todella huolissani hänen rotasta,Ja kun olen saanut tänne vastauksia aijon näyttää tämän hänelle, Vaikka saisin sitten selkääni...toivon että hän tulee järkiinsä kun lukee vastaukset joita odottaisin...

15

2628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratsan

      No ei liene ihan viisas ruokavalio rotalle? Ei ole moiset rotan ruokaa ainakaan jatkuvasti!! Varsinkaan se suklaalevite. Silloin tällöin on mukavaa hemmotella rottaakin herkuilla, kunhan pääravinto on terveellistä. Rotta ei voi hyvin jos sitä ruokitaan jatkuvasti rasvaisella ja suolaisella ruoalla ja se lyhentää myös paljon elinaikaa.

      • tyttö

        rotta kuolla kupsahataa pian.. jos sama ruokavalio jatkuu... ei sillon tällön haitaksi oo jos herkkuja syöttää.. mut usein ei rotan kannalta hyväksi... rotan terveydelle ei tee hyvää lihavuus.. kerro ihan rohkeasti sille kaverillesi mitä ajattelet.. ei se sinua tapa ehkä vähän loukkaantuu.. mutta eiköhän se lepy kun ajattelee.. =))


    • tytteli

      Rotta on hyvin pitkälti kaikkiruokainen, mutta joidenkin ruokien suhteen tulee olla varovainen. Perus ruokana rotalla on jyväseos, jota on hyvä olla jatkuvasti tarjolla. Ruuan tulee olla monipuolista ja terveellistä. Rotalle voi tarjota esimerkiksi kuivattua leipää, keitettyinä perunaa, puuroa, riisiä ja lihaa. Hyviä vaihtoehtoja ovat myös koiranruoka, kananmuna ja hedelmät. Kasviksia voi tarjota päivittäin. Vältä ruoissa RASVAA, SUOLAA,SOKERIA ja MAUSTEITA. Ne eivät ole rotalle hyväksi. Rotalla tulee olla myös raikasta vettä tarjolla joka päivä.

      • Cuinna

        Hmm.. Mietin sitä että onko se paha jos rotalle antaa ranskalaisia? mietin vaan että ranskalaisissahan sikäli ei ole rasvaa eikä suolaa, vaan ne tulevat vasta sitten kun ne paistetaan rasvassa ja suolassa. Siis jos rotalle lämmittää ranskiksia ihan ilman rasvaa ja suolaa, eikai se niin epäterveellistä voi olla? sehän on vain pottua... ja toiseksi, jos rotalle saa antaa koiran KUIVAruokaa, niin miksei sitten koiranmakkaraa? Koirillekaan ei saa antaa suolaista/rasvaista, joten koiranmakkara ei voi olla kovin epäterveellistä. ja jos kerran lihaa rotille on annettava, miksei koiranmakkaran muodossa?? Ihmisille tarkoitetut lihathan ovat ainakin epäterveellisiä.. Ainakin yleensä.. Entä sellaiset pienet whiskas kissanhyytelöruoka pussukat joita on eri makuja? Niitä rotat varmaan rakastaisivat.. Hmm.. olisi mukava jos joku hieman valaisisi minua. Kuinka paljon rasvaista ja suolaista rotat sitten kestävät? kannattaako puuro tehdä maitoon vai veteen? Saako ihmiselle keitettyä (hiukan suolaa) riisiä antaa suoraan rotille vai onko keitettävä ihan uusi satsi ilman suolaa? Suolakiveä ei rotille pidä antaa koska ne saavat ruuastaan jo tarpeeksi suolaa, sanotaan eräässä rottakirjassa. Mutta eiväthän ne saa jos niille ei missään muodossa sitä saa antaa. Muuten, siemensekoituksessakin on suolaa, niin ainakin pakkauksessa lukee.


      • rottatyttö
        Cuinna kirjoitti:

        Hmm.. Mietin sitä että onko se paha jos rotalle antaa ranskalaisia? mietin vaan että ranskalaisissahan sikäli ei ole rasvaa eikä suolaa, vaan ne tulevat vasta sitten kun ne paistetaan rasvassa ja suolassa. Siis jos rotalle lämmittää ranskiksia ihan ilman rasvaa ja suolaa, eikai se niin epäterveellistä voi olla? sehän on vain pottua... ja toiseksi, jos rotalle saa antaa koiran KUIVAruokaa, niin miksei sitten koiranmakkaraa? Koirillekaan ei saa antaa suolaista/rasvaista, joten koiranmakkara ei voi olla kovin epäterveellistä. ja jos kerran lihaa rotille on annettava, miksei koiranmakkaran muodossa?? Ihmisille tarkoitetut lihathan ovat ainakin epäterveellisiä.. Ainakin yleensä.. Entä sellaiset pienet whiskas kissanhyytelöruoka pussukat joita on eri makuja? Niitä rotat varmaan rakastaisivat.. Hmm.. olisi mukava jos joku hieman valaisisi minua. Kuinka paljon rasvaista ja suolaista rotat sitten kestävät? kannattaako puuro tehdä maitoon vai veteen? Saako ihmiselle keitettyä (hiukan suolaa) riisiä antaa suoraan rotille vai onko keitettävä ihan uusi satsi ilman suolaa? Suolakiveä ei rotille pidä antaa koska ne saavat ruuastaan jo tarpeeksi suolaa, sanotaan eräässä rottakirjassa. Mutta eiväthän ne saa jos niille ei missään muodossa sitä saa antaa. Muuten, siemensekoituksessakin on suolaa, niin ainakin pakkauksessa lukee.

        heips... saa rotille suolaisia ruokia jonkun verran antaa... käyttäkäämme tässä omaa maalaisjärkeämme... itse syötän jauhelihaa,,,lihaa pitäsii antaa pari kertaa viikossa.. ei kissan ruokakaan paha vaihtoehto ole (jos on kovin suolaista ei usein).... olit oikeassa ei koirillekkaan kuulu syöttää suolaa.. mutta on eri asia jos syötät makkarapötkön koiralle tai sitten rotalle (koko)... puuro mielummin veteen,,, suolaisen riisin voi antaa,, sitä suolakiveä ei kuulu antaa koska ne saavat sitä juuri niistä siemensekoituksista.. jota kuuluu olla joka päivä saatavana...ja raikasta vettä... itselläni on kolme poika rottaa terveitä ja iloisia kaikki... ehkä hieman yli syötettyjä (syövät kaiken mitä annan) mutta terveitä silti... käyttäkäämme siinä suolan ja rasvan antamisessa omaa järkeämme.. eikä syötetä usein mitään suklaa voita.. =)


      • Leena
        Cuinna kirjoitti:

        Hmm.. Mietin sitä että onko se paha jos rotalle antaa ranskalaisia? mietin vaan että ranskalaisissahan sikäli ei ole rasvaa eikä suolaa, vaan ne tulevat vasta sitten kun ne paistetaan rasvassa ja suolassa. Siis jos rotalle lämmittää ranskiksia ihan ilman rasvaa ja suolaa, eikai se niin epäterveellistä voi olla? sehän on vain pottua... ja toiseksi, jos rotalle saa antaa koiran KUIVAruokaa, niin miksei sitten koiranmakkaraa? Koirillekaan ei saa antaa suolaista/rasvaista, joten koiranmakkara ei voi olla kovin epäterveellistä. ja jos kerran lihaa rotille on annettava, miksei koiranmakkaran muodossa?? Ihmisille tarkoitetut lihathan ovat ainakin epäterveellisiä.. Ainakin yleensä.. Entä sellaiset pienet whiskas kissanhyytelöruoka pussukat joita on eri makuja? Niitä rotat varmaan rakastaisivat.. Hmm.. olisi mukava jos joku hieman valaisisi minua. Kuinka paljon rasvaista ja suolaista rotat sitten kestävät? kannattaako puuro tehdä maitoon vai veteen? Saako ihmiselle keitettyä (hiukan suolaa) riisiä antaa suoraan rotille vai onko keitettävä ihan uusi satsi ilman suolaa? Suolakiveä ei rotille pidä antaa koska ne saavat ruuastaan jo tarpeeksi suolaa, sanotaan eräässä rottakirjassa. Mutta eiväthän ne saa jos niille ei missään muodossa sitä saa antaa. Muuten, siemensekoituksessakin on suolaa, niin ainakin pakkauksessa lukee.

        Koiran kuivaruuan antamisessa yksi idea on, että rottien hampaat kuluvat samalla. Koiranmakkaroissa on tietääkseni enemmän lisäaineita kuin kuivaruuissa.

        Ihmisille tarkoitetut lihat epäterveellisiä? Nyt en ymmärrä... Omani syövät koiranruokaa, joten muuta lihaa en anna, mutta ihan hyvin voi antaa kypsennettyä lihaa (esim. jauhelihaa) hippusen silloin tällöin.

        Kissanruuissa on runsaasti proteiineja ja rasvapitoisuuskin on liian korkea rotille. Koiranruuista rotille sopivat sapuskat, joissa rasvaa on alle 10 % (omieni ruuassa on muistaakseni 7,5 %).

        Puurot tehdään veteen, koska suurin osa rotista on laktoosi-intolerantikkoja.

        Minä keitän rotilleni yleensä riisit ja makaronit ilman suolaa. Silloin tällöin annan kyllä suolaakin sisältävää riisiä.

        Mitä siemenseosta annat? Ainakaan Supa Ratissa ei suolaa ole.

        Minä yritän välttää talvisin suolapitoista ruokaa kaikin keinoin, kesähelteillä suolan tarve kasvaa ja silloin voi rotille antaa suolakiven.

        http://www.geocities.com/leenanrotat


      • Hantta
        rottatyttö kirjoitti:

        heips... saa rotille suolaisia ruokia jonkun verran antaa... käyttäkäämme tässä omaa maalaisjärkeämme... itse syötän jauhelihaa,,,lihaa pitäsii antaa pari kertaa viikossa.. ei kissan ruokakaan paha vaihtoehto ole (jos on kovin suolaista ei usein).... olit oikeassa ei koirillekkaan kuulu syöttää suolaa.. mutta on eri asia jos syötät makkarapötkön koiralle tai sitten rotalle (koko)... puuro mielummin veteen,,, suolaisen riisin voi antaa,, sitä suolakiveä ei kuulu antaa koska ne saavat sitä juuri niistä siemensekoituksista.. jota kuuluu olla joka päivä saatavana...ja raikasta vettä... itselläni on kolme poika rottaa terveitä ja iloisia kaikki... ehkä hieman yli syötettyjä (syövät kaiken mitä annan) mutta terveitä silti... käyttäkäämme siinä suolan ja rasvan antamisessa omaa järkeämme.. eikä syötetä usein mitään suklaa voita.. =)

        että niissä ranskalasissa on rasvaa on väkeviä mausteita..ainakin omasta miekestäni..


      • lala
        Cuinna kirjoitti:

        Hmm.. Mietin sitä että onko se paha jos rotalle antaa ranskalaisia? mietin vaan että ranskalaisissahan sikäli ei ole rasvaa eikä suolaa, vaan ne tulevat vasta sitten kun ne paistetaan rasvassa ja suolassa. Siis jos rotalle lämmittää ranskiksia ihan ilman rasvaa ja suolaa, eikai se niin epäterveellistä voi olla? sehän on vain pottua... ja toiseksi, jos rotalle saa antaa koiran KUIVAruokaa, niin miksei sitten koiranmakkaraa? Koirillekaan ei saa antaa suolaista/rasvaista, joten koiranmakkara ei voi olla kovin epäterveellistä. ja jos kerran lihaa rotille on annettava, miksei koiranmakkaran muodossa?? Ihmisille tarkoitetut lihathan ovat ainakin epäterveellisiä.. Ainakin yleensä.. Entä sellaiset pienet whiskas kissanhyytelöruoka pussukat joita on eri makuja? Niitä rotat varmaan rakastaisivat.. Hmm.. olisi mukava jos joku hieman valaisisi minua. Kuinka paljon rasvaista ja suolaista rotat sitten kestävät? kannattaako puuro tehdä maitoon vai veteen? Saako ihmiselle keitettyä (hiukan suolaa) riisiä antaa suoraan rotille vai onko keitettävä ihan uusi satsi ilman suolaa? Suolakiveä ei rotille pidä antaa koska ne saavat ruuastaan jo tarpeeksi suolaa, sanotaan eräässä rottakirjassa. Mutta eiväthän ne saa jos niille ei missään muodossa sitä saa antaa. Muuten, siemensekoituksessakin on suolaa, niin ainakin pakkauksessa lukee.

        ...on valmiina jo aika lailla rasvaa, se ei siis ole "vain pottua". Huomaat kyllä kun vaikka uunin pelliltä lappaat ranskalaisia lautaselle, että uunin pelti on ihan rasvainen. Ranskalaiset EIVÄT ole rotan ruokaa. Ellet sitten tarkoita itse tehtyjä viipaloituja perunoita, jotka paistat rsvakeittimessä.
        Yleensäkin järki mukaan eläinten ruokintaan, jos jotain ruoka-ainetta epäilee, niin mieluummin on antamatta. Rotta on kaikkiruokainen, mutta se ei tarkoita että se voi syödä esim.sipsejä. ja suolasta; Jos ihminen painaa vaikka 60kg ja rotta 700g, niin siitä voi hieman verrata sitä suolamäärää, mitä rotta voi syödä. Olen silti rotilleni antanut tummaa riisiä, mikä on laimeassa suolavedessä keitetty (siis itselleni tehty)ihan hyvällä omalla tunnolla. Jos rotilleen haluaa puuroa antaa, on varmempaa tehdä se veteen.


      • lala
        lala kirjoitti:

        ...on valmiina jo aika lailla rasvaa, se ei siis ole "vain pottua". Huomaat kyllä kun vaikka uunin pelliltä lappaat ranskalaisia lautaselle, että uunin pelti on ihan rasvainen. Ranskalaiset EIVÄT ole rotan ruokaa. Ellet sitten tarkoita itse tehtyjä viipaloituja perunoita, jotka paistat rsvakeittimessä.
        Yleensäkin järki mukaan eläinten ruokintaan, jos jotain ruoka-ainetta epäilee, niin mieluummin on antamatta. Rotta on kaikkiruokainen, mutta se ei tarkoita että se voi syödä esim.sipsejä. ja suolasta; Jos ihminen painaa vaikka 60kg ja rotta 700g, niin siitä voi hieman verrata sitä suolamäärää, mitä rotta voi syödä. Olen silti rotilleni antanut tummaa riisiä, mikä on laimeassa suolavedessä keitetty (siis itselleni tehty)ihan hyvällä omalla tunnolla. Jos rotilleen haluaa puuroa antaa, on varmempaa tehdä se veteen.

        "Ranskalaiset EIVÄT ole rotan ruokaa. Ellet sitten tarkoita itse tehtyjä viipaloituja perunoita, jotka paistat rsvakeittimessä."

        Tuli vähän tyhmä lause, joten väännän rautalangasta. Itse tehdytkään ranskalaiset eivät kuulu rotan ravintoon. Lisäksi raaka peruna voi aiheuttaa vatsanväänteitä.

        Muuten aiheen aloittajalle jos todella pelkäät, että "ystäväsi" lyö sinua, onko hän silloin ystävä? Jos neuvottuasi rotan oikeassa ruokinnassa hän suuttuu sinulle, et ole luultavasti paljonkaan menettänyt :/ Tee sinä oikein, koska "ystäväsi" ei tee! :)


    • Kallo

      No on toi aika järkytöntä mut sä voit sanoo et se vois antaa sille vähän terveelisenpää ruokaa koska se saattaaaaaaa Kuolla!

    • 17+20

      Onko kaverillasi vain yksi rotta? Rotta on LAUMAELÄIN ja tarvitsee AINA lajitoverin. Kaverisi ei kyllä ole kovin vastuullinen. Ja mainitsemasi ruuat eivät tosiaankaan kuulu rotan ruokavalioon.

    • MitäSaakelia

      Rotta voi kuolla jos sille antaa suklaata!! Onpa ystäväsi kamala eläinrääkkääjä. Mutta jos hän kerran tahtoo tappaa rottansa niin siitä vaan. >:(

    • geh

      Eiköhän aloittajan kaverin rotta ole ollut montussa jo monta vuotta.
      Suklaassa ei ole rotille mitään sen vaarallisempaa kuin ihmisille. Taisi MitäSaakelia sekoittaa rotan nyt koiraan, jolle suklaan sisältämä teobromiini on vaarallista.

      Eli ei ole terveellistä, mutta eipä se sitä rottaa kuitenkaan tapa.

    • sarppenteeri

      Minä ainakin sanoisin suoraan, että tietääkö ystäväsi, ettei rotalle saa antaa mitään rasvaista, sokeripitoista tai liian mausteista, jota nuo kaikki ovat. Ei hän siitä voi pahastua.

    • Stepat

      Aina löydän nää vanhimmat keskustelut :DD mutta rotille saa antaa suklaata mielellään tummaa 90% mut oikeestaan kaikki käy

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe