Kuraattorin vaitiolovelvollisuus!!!

tiinus

Saako koulukuraattori kertoa YHTÄÄN MITÄÄN vanhemmille? Vaikka oppilas olisi huonossakin tilanteessa, jossa olisi suorastaan välttämätöntä kertoa jostakin vanhemmille, saako koulukuraattori kertoa vanhemmille ilman oppilaan lupaa? Oma kuraattorini aikoo kertoa yhden jutun äidilleni, ja sitä en halua. Kuraattori sanoi että kuraattori saa kertoa vanhemmille jos oppilas tekee itselleen pahaa. Suomen laki kuulemma käskee kertomaan. Onko se totta?

Toivoisin että vastaisitte varmalta pohjalta, ettekä anna pelkkiä arvaluja, tämä on tärkeää! Kiitos!

13

7211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on...

Serkku meni puhumaan huolistaan kuraattorille, joka väitti ettei tietenkään kerro mitään jutuista eteenpäin, keskusteluhan on luottamuksellinen... toisin kävi: petturi kuraattori soitti ensin sossuille ja sitten vanhemmille: tulos huostaanotto ja serkun perhe on nyt henkisesti ihan hajalla. En tosiaankaan ihmettele että sossut saa paljon tappouhkauksia. Olen nähnyt miten kierosti ne toimii, ihan vihaksi pistää kuinka ne esim. syyttelevät suloista ja kilttiä tätiäni alkoholistiksi ja muka aiheuttanut lapsensa päihdeongelmat ( serkun alkoholin käyttö on enemmänkin nykyteinin normaalia luokkaa.)
      VAROITAN: älkää luottako kehenkään!

• sara

ikävä kyllä käytännösä sellaista ei ole olemassakaan kuin vaitiolovelvollisuus.
      sunkin kuraattori tekee mielestään poikkeuksia vain sillon,silloin ja tällöin.omasta mielestään syyt ovat aina hyviä

Sano kuraattorille,että pistää lapun oveen jossa lukee "Minulla on osittainen vaitiolovelvollisuus tai murto-osa vaitivelvollisuus"

• Päivi

Ei kuraattorille salaisuuksia voi kertoa.
      Empä usko kuitenkaan että hän pahalla aikeella voi asioita eteenpäin sossulle, vanhemmille tai opettajille

• paskaaporukkaa

Mielestäni ne saa vaan sillon sanoa jos on vaaraksi itselle tai mulle et esim jos kertoo kuraattorille et aikoo tehä itsarin tai tappaa jonkun ja on siinä tosissaan nii sillon ne kai saa et esim tupakasta ja alkoholista ei sais kertoo mut kummasti kaverini avautu kuraattorille ja sano et on käyny ryyppäämässä, mitä teki kuraattori? Sossuilmotuksen, kaveri joutu sit käymää porukoitten kans sossussa juttelemassa pariinki kertaan, siinä se nähään mite etes kuraattoriin ei voi luottaa ja mitä luokkaa se niitten "vaitiolovelvollisuus" oikee on... ite totesin etten kerro kuraattorille enää mitään!

• En siis ole alalla..

Nimimerkki "paskaaporukkaa" yllä vastaakin ihan hyvin, mutta lisäisin...

Viranomaisella on velvollisuus ilmoittaa vanhemmille ja lastensuojeluun, jos lapsi on vaarassa. Tämä vaarassa olo pitää sisällään myös sen, että "lapsen kehitys on vaarassa".
      Tuo taas tarkoittaa sitä, että lapsi esimerkiksi kokee tai tekee jotakin kehitykselleen haitallista tai liian kuormittavaa (vaikkei siis olisi hengenvaarassa). "Kehitys" tässä tapauksessa tarkoittaa sekä fyysistä että psyykkistä kehitystä.

Tuo "kehitys vaarassa" voi tarkoittaa jotakin, jota lapsi tekee (kieltäytyy syömästä, viiltelee pahasti isteään) tai mitä vanhemmat tekevät (vaikka vanhempien välinpitämättömyyttä lasta kohtaan/liikaa vastuuta vaikka sairaasta vanhemmasta) tai mitä lapsi muutoin joutuu kokemaan (vaikka vakava koulukiusaaminen, joka masentaa lapsen).

Ongelma sitten on siinä, minkä kukin työntekijä (vaikka koulukuraattori) katsoo vaarantavan lasta/nuorta. Se on veteen piirretty viiva.

Itse en ikinä ilmoittaisi mitään minnekään ellen ole sitä asianomaisen kanssa käynyt huolellisesti läpi: mikä huolestuttaa, miksi, mitä sille voisi tehdä ja miksi olisin ottamassa yhteyttä vanhempiin/lastensuojeluun.

• Hyvä vastaus joka kattoi kaiken tarvittavan tiedon👍

• Riippuu paljon tilanteesta jos henkilö on kertonut kuraattorille satuttavansa itseään tai toista henkiilö kuraattori tai muu salassapitosopuksen alla toimiva henkilö saa kertoa henkilölle jolle hän uskoo henkilön olevan vaaraksi. Riippuen mitä olet tarkalleen sanonut kuraattorille kuraattori saa myös kertoa jotain asioita sossulle mutta tämä riippuu kertomiesi asioiden vakavuudesta. Jos kerroit kuraattorille että käytät paljon päihteitä ja alkoholia (jolloin olet vaarassa itsellesi) kuraattorilla tai muulla salassapitosopimuksen alaisena toimivalla henkilöllä on oikeus kertoa siittä eteenpäin

• tarkkanasiellä

Vastaillaan 15v vanhoihin aloituksiin.

• tarkkanasiellä kirjoitti:

Näköjään en jaksanu kattoo et millo toi oli postattu se vaan sattu näkyy mulle tos etusivul

• Anonyymi
        tarkkanasiellä kirjoitti:

Joista ihmiset hakee apua vieläkin. :)

• Anonyymi

Meilläpäin kuraattori ei kertonut edes raiskauksesta joka kohdistui 13 vuotiaaseen. Tekikö kuraattori oikein ? Mitäpä perke.. luulette ?

• Anonyymi

Tappelen mun kuraattorin knssa tällä hetkellä siitä, että se on tehnyt rikosilmoituksen raiskauksesta joka tapahtui kun olin 13 tällä hetkellä olen 17 ja en halua että mun äiti tietää mutta se on jo sossuille ja poliisille ilmotellut ihan tarpeeksi vaikeeta ilman noita eri asiahan ois jos tietäisin syyllisen henkilöllisyyden yms. mut ei mitään muistikuvia. Ainakin tiiän etten yhellekään sossulle tai kuraattorille en aatellut enää puhua.

• Anonyymi

Vanha aloitus mutta eihän nää asiat vanhene. Tällaisen tekstin löysin:

Koulukuraattorilla on vaitiolovelvollisuus. Kuraattori on kuitenkin lastensuojelulain 25 §:n mukaisesti ilmoitusvelvollinen, jos hän on tehtävässään saanut tietää lapsesta, jonka olosuhteet edellyttävät mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä.

Tyttäreni sanoi yks päivä että mä käyn kuraattorilla juttelee. Sanoin että -no hyvä, haluutko iskälle kertoo millaisista asioista juttelette? -en -okei, ei tarvii, hyvä että käyt juttelee jos ja kun siltä tuntuu.

Meillä on aika avoin ja kiva suhde. Mutta on teinitytön elämässä varmaan monia asioita mitä on helpompi jutella ulkopuoliselle ja naisihmiselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      143
      1859
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      280
      977
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      838
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      797
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      692
    7. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      671
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      640
    10. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      634
    Aihe