Onko naiset ...

Jäykkis

Kiinnostaisi tietää, onko naiset oikeasti hyviä ns. potkulajeissa eli siis lajeissa, joissa käytetään myös jalkoja?
Olen kuntosalilla käydessä seurannut sivusta karateharjoituksia ja ainakin näennäisesti potkut ovat naisille alusta alkaen helpompia kuin monelle miehelle (kuten minulle).
Mutta onko naisten potkuissa tehoa? Voiko nainen pärjätä miehelle karateottelussa? Kilpailuissa naisten ja miesten sarjat on kuitenkin erikseen.

7

1890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

Nainen ei pärjää yhtä kauan ja samalla teholla harjoitelleelle miehille. Ellei nainen ole poikkeuksellinen lahjakkuus ja mies uskomaton töhö. Voima ero on niin valtava miehen eduksi.

• shogun

Syy on ilmeisesti se että naiset ovat ainakin yleensä harrastuksen alku vaiheessa notkeampia kuin miehet, koska naiset harrastavat kaikenlaisia airobikkejä ja voimisteluja jne vapaa-aikanaan ja koulun liikuntatunneilla.
        Mutta harrastuksen edetessä tilanne tasaantuu ja ylipäänsä asia on aika yksilöllinen.

• Andy

Mielenkiintoinen kysymys, jota voi katsella monista näkökulmista.

Naiset ovat ehkä keskimäärin notkeampia ja pystyvät siksi helpommin tekemään etenkin korkeita potkuja teknisesti puhtaasti. Toisaalta 80kg mies potkaisee ilman muuta samalla harjoitusmäärällä kovempaa kuin 50kg nainen. Mutta lyönneissä miehen etu on vielä suurempi, koska miesten kädet ja hartianseutu ovat suhteellisesti vahvemmat kuin naisilla. (Tiedetään, lyönnissä tarvitaan koko vartaloa, mutta käsi välittää voiman.) Siksi nainen voi potkuvoimassa päästä lähemmäs miehen tasoa kuin lyönneissä. Usein naisten lyönnit ovat niin heikkoja, että niillä ei juuri voi miestä vahingoittaa kuin muutamaan pieneen kohteeseen (nenään, munille...) mutta potkuun saa nainenkin niin paljon voimaa, ettei niitä ole mukava ottaa vastaan.

Nainen ei voi tasapäisesti otella teknisesti samantasoisen miehen kanssa, vaikka molemmat painaisivat saman verran. Naisilla on luonnostaan suurempi rasvaprosentti ja pienemmät lihakset, joten saman painoinen (harjoitellut) mies on fyysisesti vahvempi. Siksi sarjat ovat erikseen.

• Sisar

No siis olen ehkä huono tähän vastaamaan, mutta voinhan käyttää itseäni esimerkkinä. Olemme kurssilla ainoat tytöt parini kanssa ja aivan selkeästi alakynnessä lähes asiassa kun asiassa, voimaa on vähemmän ja ehkäpä vähän hennommat (akkamaisemat) otteet. Potkut on kuitenkin sellanen homma mikä mulla oli heti kohillaan, ja potkin myös kovaa. Tekniikka napsahti aika kohdalleen heti alkuun ja voima oli mukana kiitettävästi. Potkut todellakin ON mun vahvin puoli kamppaillessa, varsinkin miehiä vastaan.. Ei niinkään polvipotkut, mutta muut.

-Muay Thai-

• Jäykkis

Te siis kamppailette myös miehet ja naiset keskenänne, varmaankin harjoituksissa. Pärjäätkö mielestäsi miestä vastaan harjoituskamppailussa, siis sellaista miestä, joka on jolla on jo harjoitusta takana, kuten sinulla. Täysin aloittelijoita ei tässä lasketa, koska luulisin, että miehet, joilla ei vielä ole taitoja jotenkin luonnostaan arkailevat kamppailla potkuja käyttävän naisen kanssa. Jos taas käytettäisiin pelkästään käsiä, voisi ehkä aloitelijamieskin mielestäni pärjätä.

• Naboo

Itse olen ainoa tyttö seurassa, lukuunottamatta yhtä ylempää vyötä, jonka kanssa en hirveästi treenaile. Potkut ei ole mun juttu, edes tyttöä tai pientä vastuttajaa vastaan. Olen paljon notkeampi kuin jätkät, vaikken ole ennen harrastanut mitään vastaavaa. Ryhmässä on muutama aikidon ja jujutsun harrastaja, heille en pärjää. Treenailen enimmäkseen samantasoisten kanssa. Loistavasti olen pärjännyt heitä vastaan...

• Anonyymi

Joskus ammattikoulussa ollessa joku 7luokkalainen tyttö potkaisi mua munille, silloin ainakin tuntui sille että myös tytön potkussa on voimaa 😂

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      183
      2570
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      37
      2430
    3. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      58
      2129
    4. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      108
      2083
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      70
      2034
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      40
      2030
    7. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      63
      1384
    8. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      125
      1205
    9. Poistettuun aloitukseen

Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei
      Suhteet
      24
      1117
    10. Vaikeneminen

Tylsää kun nainen meni kuoreen 🫤
      Ikävä
      55
      968
    Aihe