Hondan ajo-ominaisuudet

aina Honda

Täällä näyttävät jotkut morkkaavan Hondien ajo-ominaisuuksia. Kuinka moni edes on omistanut Hondan?

Omat Hondat: Eka oli Civic vm 80, ostin sen 80-luvun puolivälissä kun sain kortin. Oli kerrassaan mahtava peli verratuna kavereiden Golfeihin ja Kadetteihin sun muihin ritsoihin. Sitten tuli Accord vm 85, tosi luksusta. Seuravat oli Prelude 88, jossa nelipyöräohjaus (Onko missään muussa merkissä edes kokeiltu?). sitten vaihdoin 90-luvun alussa uuden Preluden ja sen jälkeen on ollut liuta Accordeja, mukana yksi TypeR.

Kaikki ovat olleet aivan erinomaisia ajaa, etenkin ohjauksesta ei varmasti löydy tarkempaa missään muussa tavallisessa merkissä. Myös kaarreominaisuudet ovat upeat, Hondalla on tosi hienoa ajella kovaa mutkaista asfalttitietä. Enkäö ole ikinä havainnut että Honda ei mukamas menisi suoraan, että muka pitäis suorallakin ohjailla. Kateellisten panettelua kaikki mollaaminen, kannattais ehkä kokeilla Hondaa ennekuin alkaa mollaamaan.

45

4971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • civic

      Itse en ole vielä yhtään Hondaa omistanut mutta perheellä niitä on ollut useampi.

      Ensimmäinen oli valkonen civic -87 jonka perään ajettiin liikennevaloissa rajusti ja koko hoito meni lunastukseen.
      Sen jälkeen saatiin samanlainen mutta 5-vaihteinen sininen civic tilalle.
      Tämän jälkeen äijä tuumas että tarttee isomman auton ja ostettiin vuonna 94 viininpunanen Honda Accord 2.0EX - 90. Auto oli tosi loistava ja ensimmäinen jolla minä pääsin ajamaan kun kortin sain. Ei ollut mitään ongelmia ja kaikki pelas moitteettomasti. Sen jälkeen kun me lapset muutettiin kotoa pois ei ollut tarvetta niin suurelle autolle
      Porukat ostivat vuonna98 uuden Civic 1.5iLS VTEC:n. Tämä on nyt minun käytössä ja eipä ole tästäkään autosta pahaa sanottavaa.Joskus uutena siinä oli laturin kanssa häikkää, mutta se vaihdettiin ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

      Ennen Hondia perheellä oli muitakin autoja, mutta isän mielestä ainoostaan Peugeot oli suunnilleen ajo-ominaisuuksiltaan yhtä hyvä kun hondat.

      Itse kuitenkin jäin Accordia kaipamaan sen koon tuoman vakauden takia. Civicistäkään ei löydy moitteen sijaa mutta se on kuitenki pikku auto eikä niin vakaa kuin accord oli.

      Kerran oli huippu erään vanhan miehen kommentti kun oli jotain uutta turbo volvoo käynyt kokeileen: "tämähän lähtee melkeen kuin Honda !"

    • Civic

      Uudessa Civicissä ohjaus ei tunnu keskittävän kunnolla. Tarkoittaa sitä, että mutkasta suoralle tultaessa auton pitäisi kulkea suoraan, mutta Civic jää yleensä loivasti kaartamaan. Se pitää erikseen ohjata pikku liikkeellä oikeaan suuntaan. Voi tuntua pieneltä asialta, mutta kun on tottunut siihen, että auto ikään kuin lukee tietä ja asettuu suoralla automaattisesti kulkemaan suoraan, niin tämä tuntuu häiritsevältä.

      Kai tuohonkin ajan kanssa tottuu ?

    • Kääntäjä

      Kannattaisi ehkä kokeilla muitakin autoja kuin Hondaa ennen kuin alkaa kovin suuresti Hondan ajo-ominaisuuksia ylistämään... Ilmeisesti ainoat kokemuksesi muista ovat juuri ne kavereiden 70-luvun Kadettit ja Golfit.

      • aina Honda

        Kyllä sitä kokemusta on muistakin, vaikkei omistuksessa ole ollutkaan. Töissä olen ajanut mm. Mondeolla vm oo tuhansia kilometrejä ja väitän, ettei ajo-ominaisuuksiltaan ole lähelläkään itellä ollutta 99 Accordia. Karmeimpia ajettavia ovat olleet muutamat Rellut ja Pösöt, joita olen vuokrapirsseinä joutunut ajamaan. Esim. 406 ohjaus on kammmottavan jäykkä ja Megane 01 ei edes mene suoraan.


      • CR-V
        aina Honda kirjoitti:

        Kyllä sitä kokemusta on muistakin, vaikkei omistuksessa ole ollutkaan. Töissä olen ajanut mm. Mondeolla vm oo tuhansia kilometrejä ja väitän, ettei ajo-ominaisuuksiltaan ole lähelläkään itellä ollutta 99 Accordia. Karmeimpia ajettavia ovat olleet muutamat Rellut ja Pösöt, joita olen vuokrapirsseinä joutunut ajamaan. Esim. 406 ohjaus on kammmottavan jäykkä ja Megane 01 ei edes mene suoraan.

        Jouduin hetken ajamaan Pösön 406:lla, kun silloisesta Civic:sta hajosi sivulasi kesken moottoritieajon ja sain Honda Euroturvasta Peugeotin käyttöön. Periaatteessa 406 oli hyvä ajettava, ainoa ihmeellinen asia oli ohjauksen epätäsmällisuus ja hitaus. Moottoritiella kaistaa vaihtaessa meinasin ajaa kaiteeseen. Ensin kun käänsin rattia vasemmalle auto kääntyi sinne suht. hyvin, mutta kun piti oikaista auton kulku kaistan suuntaiseksi tapahtui ihmeellinen muljahdus ja auto jatkoi matkaa kohti kaidetta. Kääntyi se onneksi ajoissa, mutta kyllä hirvitti. Varmaan jatkuvasti kyseisellä autolla ajelija tuohonkin kyllä tottuu. Varovainen kyllä pitää olla jos on tottunut Hondan nopeaan ja erittäin täsmälliseen ohjaukseen.

        Tuo ohjauksen täsmällisyys onkin syy miksi jotkut euroautoilijat saavat Hondan kiemurtelemaan ja haukkuvat autoa. Kyseistä autoa tarvitsee vain ohjata huomattavasti kevyemmin liikkein kuin useimpia euroautoja ja suorassa pitämiseksi ei tarvitse jatkuvasti kammeta rattia, vaan pelkästään antaa auton kulkea vispaamatta ohjauspyörää.


      • Civic es
        CR-V kirjoitti:

        Jouduin hetken ajamaan Pösön 406:lla, kun silloisesta Civic:sta hajosi sivulasi kesken moottoritieajon ja sain Honda Euroturvasta Peugeotin käyttöön. Periaatteessa 406 oli hyvä ajettava, ainoa ihmeellinen asia oli ohjauksen epätäsmällisuus ja hitaus. Moottoritiella kaistaa vaihtaessa meinasin ajaa kaiteeseen. Ensin kun käänsin rattia vasemmalle auto kääntyi sinne suht. hyvin, mutta kun piti oikaista auton kulku kaistan suuntaiseksi tapahtui ihmeellinen muljahdus ja auto jatkoi matkaa kohti kaidetta. Kääntyi se onneksi ajoissa, mutta kyllä hirvitti. Varmaan jatkuvasti kyseisellä autolla ajelija tuohonkin kyllä tottuu. Varovainen kyllä pitää olla jos on tottunut Hondan nopeaan ja erittäin täsmälliseen ohjaukseen.

        Tuo ohjauksen täsmällisyys onkin syy miksi jotkut euroautoilijat saavat Hondan kiemurtelemaan ja haukkuvat autoa. Kyseistä autoa tarvitsee vain ohjata huomattavasti kevyemmin liikkein kuin useimpia euroautoja ja suorassa pitämiseksi ei tarvitse jatkuvasti kammeta rattia, vaan pelkästään antaa auton kulkea vispaamatta ohjauspyörää.

        Joo, olen mäkin joutunut ajamaan ranskanpullilla ja muilla euroilla aina joskus. Aikonaan oli lainassa sellainen 205 XS, jonka ajo-ominaisuuksia kaveri jakso aina vaahdota. Ihme peli, kaarteessakin piti pitää kaksin käsin kii, ettei olis menny suoraan. No onneks se oli lainassa vaan pari viikkoo ja sitten menin ja ostin sellasen perhe-Civicin (1.4 GL vm -88)ja sen jälkeen ei ole euroja kyllä mieli tehny, vaikka on satunnaisesti joutunut ajaa.

        On se ihme, että joku pitää jonkun volkkarin Golfin tai Focuksen ajo-ominaisuuksia hyvinä, nehän kaikki kampeaa samallalailla kaarteessa suoraan, jos ei rystyset valkeena purista rattia! Ei autoo tosiaan tartte ajaa kaksin käsin, Honda menee sinne minne se hellästi ohjaa.

        Ja vielä kun joku urputtaa jostain lyhyestä joustovarasta. So what? Ei sen auton tartte keinua kuin joku papan kiikkustuoli (ranskanpullat)vaan pitää pysyä tiessä ja tukevasti kuten Honda.


      • No jopas nyt
        Civic es kirjoitti:

        Joo, olen mäkin joutunut ajamaan ranskanpullilla ja muilla euroilla aina joskus. Aikonaan oli lainassa sellainen 205 XS, jonka ajo-ominaisuuksia kaveri jakso aina vaahdota. Ihme peli, kaarteessakin piti pitää kaksin käsin kii, ettei olis menny suoraan. No onneks se oli lainassa vaan pari viikkoo ja sitten menin ja ostin sellasen perhe-Civicin (1.4 GL vm -88)ja sen jälkeen ei ole euroja kyllä mieli tehny, vaikka on satunnaisesti joutunut ajaa.

        On se ihme, että joku pitää jonkun volkkarin Golfin tai Focuksen ajo-ominaisuuksia hyvinä, nehän kaikki kampeaa samallalailla kaarteessa suoraan, jos ei rystyset valkeena purista rattia! Ei autoo tosiaan tartte ajaa kaksin käsin, Honda menee sinne minne se hellästi ohjaa.

        Ja vielä kun joku urputtaa jostain lyhyestä joustovarasta. So what? Ei sen auton tartte keinua kuin joku papan kiikkustuoli (ranskanpullat)vaan pitää pysyä tiessä ja tukevasti kuten Honda.

        Miten auto voi pysyä tiessä jos jousitus ei pelaa?? Pikku heitto joustovarat loppuu ja metsikkö kutsuu. Miten jousto vara ja auton keinuminen liittyy toisiinsä?


      • Civic es
        No jopas nyt kirjoitti:

        Miten auto voi pysyä tiessä jos jousitus ei pelaa?? Pikku heitto joustovarat loppuu ja metsikkö kutsuu. Miten jousto vara ja auton keinuminen liittyy toisiinsä?

        Ne lyhyet joustovarat on vaan hyvä juttu, kun on pitkät joustovarat ja pehmeet jouset niin auto tottakai keinuu kuten eurot. Honda ei keinu, alusta ehkä poimii ne kuopat, mutta auto on tehty vaan nyt sellaiseksi, että se pysyy tiessä ja kovillakin nopeuksilla. Sellaisilla nopeuksilla jotkut Fokkerit ja Pösöt tai Golfit on jo metän puolella. Pitäsi tajuta, ettei niitä ole tehty kovilla nopeuksilla ajoon, kyllä ne taajamaköröttelyssä voi olla mukavia, mutta tosi ajossa ei euroista ole mihinkää.


      • T5 
        No jopas nyt kirjoitti:

        Miten auto voi pysyä tiessä jos jousitus ei pelaa?? Pikku heitto joustovarat loppuu ja metsikkö kutsuu. Miten jousto vara ja auton keinuminen liittyy toisiinsä?

        vaihtoivat nimimerkki ja otsake paikkaansa.


      • T5 
        Civic es kirjoitti:

        Ne lyhyet joustovarat on vaan hyvä juttu, kun on pitkät joustovarat ja pehmeet jouset niin auto tottakai keinuu kuten eurot. Honda ei keinu, alusta ehkä poimii ne kuopat, mutta auto on tehty vaan nyt sellaiseksi, että se pysyy tiessä ja kovillakin nopeuksilla. Sellaisilla nopeuksilla jotkut Fokkerit ja Pösöt tai Golfit on jo metän puolella. Pitäsi tajuta, ettei niitä ole tehty kovilla nopeuksilla ajoon, kyllä ne taajamaköröttelyssä voi olla mukavia, mutta tosi ajossa ei euroista ole mihinkää.

        Oletko tosissasi???
        Jousituksen "keinuminen" EI ole kiinni joustovaroista vaan iskunvaimennuksesta. Ja kallistelu kalllistuksen vaikaimista. Taitaa tosin olla vieraita juttuja Hondalijalle kun on tottunut nypyttävään ja kuopissa tökkivään alustaan ilman joustovaroja.


      • K.Ä.
        T5  kirjoitti:

        Oletko tosissasi???
        Jousituksen "keinuminen" EI ole kiinni joustovaroista vaan iskunvaimennuksesta. Ja kallistelu kalllistuksen vaikaimista. Taitaa tosin olla vieraita juttuja Hondalijalle kun on tottunut nypyttävään ja kuopissa tökkivään alustaan ilman joustovaroja.

        Joustovara ei lisää auton keinumista. Sen sijaan se pitää pyörän kiinni tien pinnassa.


      • fokkerikuski
        Civic es kirjoitti:

        Joo, olen mäkin joutunut ajamaan ranskanpullilla ja muilla euroilla aina joskus. Aikonaan oli lainassa sellainen 205 XS, jonka ajo-ominaisuuksia kaveri jakso aina vaahdota. Ihme peli, kaarteessakin piti pitää kaksin käsin kii, ettei olis menny suoraan. No onneks se oli lainassa vaan pari viikkoo ja sitten menin ja ostin sellasen perhe-Civicin (1.4 GL vm -88)ja sen jälkeen ei ole euroja kyllä mieli tehny, vaikka on satunnaisesti joutunut ajaa.

        On se ihme, että joku pitää jonkun volkkarin Golfin tai Focuksen ajo-ominaisuuksia hyvinä, nehän kaikki kampeaa samallalailla kaarteessa suoraan, jos ei rystyset valkeena purista rattia! Ei autoo tosiaan tartte ajaa kaksin käsin, Honda menee sinne minne se hellästi ohjaa.

        Ja vielä kun joku urputtaa jostain lyhyestä joustovarasta. So what? Ei sen auton tartte keinua kuin joku papan kiikkustuoli (ranskanpullat)vaan pitää pysyä tiessä ja tukevasti kuten Honda.

        Niinpä niin. Tulipa tuossa kesällä testattua vähän parikymppiä ajettu Civic 1.6 5d. Tilaa oli hyvin ja mainiot varusteet eikä moottorista ollut pahaa sanottavaa. Hyvin viimeistelty peli, ehkä vähän muovinen sisusta.

        Mutta. Kerrastaan hutero ja kelvoton ohjaus. Suoralla tiellä sai paimentaa ja kurveissa oli heikko ohjaustunto. Yksinkertaisesti autossa ei ollut sitä selvää ohjausvastetta, joka on hyvän ohjauksen tuntomerkki. On älytöntä väittää, että ohjaus mukaa kampeaa kaarteissa, sillä se on juuri se palautusmomentti, joka löytyy useimmista euroautoista ja jota minä ja monet muut arvostavat.

        Niinpä jäi tuo Civic vaihtamatta ja ajelin vielä pitkään Fokkerilla, jossa ohjaus palauttaa kunnolla ja joka myös meni suoraan ilman jatkuvaa ohjastamista.

        Jos siis haluaa koko ajan ohjastaa autoaan, niin Honda on silloin hyvä valinta. Mutta kuka haluaa ensin käätää kurvin suuntaan ja sitten vielä aivan samalla lailla takaisin ilman mitään tuntumaa ja vastetta suuntaan tai toiseen?


      • Anonyymi
        CR-V kirjoitti:

        Jouduin hetken ajamaan Pösön 406:lla, kun silloisesta Civic:sta hajosi sivulasi kesken moottoritieajon ja sain Honda Euroturvasta Peugeotin käyttöön. Periaatteessa 406 oli hyvä ajettava, ainoa ihmeellinen asia oli ohjauksen epätäsmällisuus ja hitaus. Moottoritiella kaistaa vaihtaessa meinasin ajaa kaiteeseen. Ensin kun käänsin rattia vasemmalle auto kääntyi sinne suht. hyvin, mutta kun piti oikaista auton kulku kaistan suuntaiseksi tapahtui ihmeellinen muljahdus ja auto jatkoi matkaa kohti kaidetta. Kääntyi se onneksi ajoissa, mutta kyllä hirvitti. Varmaan jatkuvasti kyseisellä autolla ajelija tuohonkin kyllä tottuu. Varovainen kyllä pitää olla jos on tottunut Hondan nopeaan ja erittäin täsmälliseen ohjaukseen.

        Tuo ohjauksen täsmällisyys onkin syy miksi jotkut euroautoilijat saavat Hondan kiemurtelemaan ja haukkuvat autoa. Kyseistä autoa tarvitsee vain ohjata huomattavasti kevyemmin liikkein kuin useimpia euroautoja ja suorassa pitämiseksi ei tarvitse jatkuvasti kammeta rattia, vaan pelkästään antaa auton kulkea vispaamatta ohjauspyörää.

        Tämä!


    • K. Äimänen

      Honda tunnetaan kyllä ihan yleisesti ajo-omituisuuksiltaan yhtenä surkeimmista autoista, ja tämä tilanne on jatkunut mallivaihdoksista toiseen. Hondien ongelmia ovat 70-luvun lopulta lähtien (onko niitäö aiemmin tehtykään) olleet puutteellinen suuntavakavuus, tunnoton ohjaus, taipumus luikerteluun suorilla, jousituksen pintakovuus, liian lyhyet ulosjoustot, takajousituksen huono kantavuus ja heikko iskunvaimennus.

      Toki omat kokemukseni ko. kerkistä ovat kovin ohkaiset. Ensimmäinen kokemus oli autokoulusta, jossa v. -85 oli upouusi Civic. Tuskin itse olisin puutteita osannut huomioida, mutta opettajat moittivat autoa mennen tullen. Ja kun välillä ajettiin BMW:llä, oli ero kuin yöllä ja päivällä. Ok, niin oli hinnassakin, mutta kun oma Ritmokin joka suhteessa (vetotapaa lukuunottamatta) lähempänä Bemua kuin Hondaa...

      Seuraava kokemus oli -90-mallisesta Accordista, jollainen oli 2 viikkoa käytössä, kun oma auto oli kolarikorjauksessa. Iso, hienon näköinen auto, mutta ominaisuudet kuin siinä autokoulun Civicissä.

      Lopulta onnistuin vielä telakoitumaan tyttöystävään, jolla oli -93 tai -94 -mallinen Civic. Kovin kauaa ei kestänyt, ennen kuin tyttöystäväkin oli sitä mieltä, että veljeni -88 mallinen Volvo 340 oli sentään ajettavuudeltaan auto tuohon kaukoidän ihmeeseen verrattuna. Onneksi velimies luopui Volvostaan, ostimme sen ja hävitimme teiniritsan. Jostain syystä rahaakin jäi.

      Varmasti Hondien ajettavuus on parantunut tämän jälkeen. Tosin tämä tila-auto Stram nyt ei oikein TM:n testissä vakuuttanut, mutta varmasti se on parempi kuin edeltäneet.

      Uudesta Accordista TM:n koeajo totesi tähän tapaan: uuden Accordin suunnittelussa oli kaksi lähtökohtaa. Uutuuden piti olla kaikin puolin parempi kuin entinen ja yhtä hyvä kuin premium-luokan kilpailijat Audi, Alfa Romeo, Volvo...

      Ensimmäisen tavoitteen osalta voi sanoa, että se saavutettiin, toisen tavoitteen osalta ei oikein voi vielä sanoa samaa.

      Ai, niin. Nelipyöräohjauksesta vielä. Johan tuota kokeiltiin Euroopassa 40-luvulla. Japanilaiset innostuivat kokeilemaan tätä 80-luvulla, jolloin suomessakin myytiin jonkun verran nelipyöräohjattuja Mazda 626:sia sekä jokunen Mitsubishi Galant Dynamic Four myös nelipyöräohjattuna.

      • premium?

        "premium-luokan kilpailijat Audi, Alfa Romeo, Volvo... "

        No ota nyt ainakin toi fiiatti pois tosta "Premium"-luokituksesta. Jos Honda on USA:ssa sijalla 4. arvostettujen autojen joukossa niin Alfa on sijalla 667. tai onkohan sen myynti edes alkanut siellä uudestaan vielä...


      • K.Ä.
        premium? kirjoitti:

        "premium-luokan kilpailijat Audi, Alfa Romeo, Volvo... "

        No ota nyt ainakin toi fiiatti pois tosta "Premium"-luokituksesta. Jos Honda on USA:ssa sijalla 4. arvostettujen autojen joukossa niin Alfa on sijalla 667. tai onkohan sen myynti edes alkanut siellä uudestaan vielä...

        ...vaikuttaa ko. lehden sisältöön.


      • ajaa
        K.Ä. kirjoitti:

        ...vaikuttaa ko. lehden sisältöön.

        Mitä tarkoitetaan tunnottomalla ohjauksella? Ovatko Honda-kuskit keskimääräistä muita parempia kuskeja, koska he osaavat ajaa hyvin hondalla. Ilmeisesti. Entä onko ohjaus huono kun se ei "keskitä"?? Tosimies pitää aina kädet ratissa, kuski ohjaa, ei auto. Irroitatko sinä liikenneympyrästä poistuttaessa kädet ratista ja odotat, että kyllä ohjauksen pitää keskittää? Missä on tosi kritiikki? Myös vaeltelu ym. on kaikilla autoilla, eikä johdu ohjauksesta yksinään, vaan esim. renkaat, iskarit, tuuli, tien laatu vaikuttavat asiaan. Omassa, 88-accordissa ohjaus ei vaella lainkaan, kulkee suoralla tiellä kuin juna. En ymmärrä näitä (kuulo)puheita Hondan ajo-ominaisuuksista, onkohan tullut liikaa luettua tekniikan maailmaa ja tuulilasia, joissa honda ei ole ikinä pärjännyt, voittaja on aina vw tai pösö. Niin, Accord on jo useana vuonna ollut USA:n myydyin automalli, eikä vain siksi, etteikö USA:ssa olisi valinnan varaa...


      • T5 
        ajaa kirjoitti:

        Mitä tarkoitetaan tunnottomalla ohjauksella? Ovatko Honda-kuskit keskimääräistä muita parempia kuskeja, koska he osaavat ajaa hyvin hondalla. Ilmeisesti. Entä onko ohjaus huono kun se ei "keskitä"?? Tosimies pitää aina kädet ratissa, kuski ohjaa, ei auto. Irroitatko sinä liikenneympyrästä poistuttaessa kädet ratista ja odotat, että kyllä ohjauksen pitää keskittää? Missä on tosi kritiikki? Myös vaeltelu ym. on kaikilla autoilla, eikä johdu ohjauksesta yksinään, vaan esim. renkaat, iskarit, tuuli, tien laatu vaikuttavat asiaan. Omassa, 88-accordissa ohjaus ei vaella lainkaan, kulkee suoralla tiellä kuin juna. En ymmärrä näitä (kuulo)puheita Hondan ajo-ominaisuuksista, onkohan tullut liikaa luettua tekniikan maailmaa ja tuulilasia, joissa honda ei ole ikinä pärjännyt, voittaja on aina vw tai pösö. Niin, Accord on jo useana vuonna ollut USA:n myydyin automalli, eikä vain siksi, etteikö USA:ssa olisi valinnan varaa...

        "Ilmeisesti. Entä onko ohjaus huono kun se ei "keskitä"?? Tosimies pitää aina kädet ratissa, kuski ohjaa, ei auto"
        Ajatko sellaisella polkypyörälläkin mieluummin jossa on pystyohjaustanko?


      • Niinpä
        ajaa kirjoitti:

        Mitä tarkoitetaan tunnottomalla ohjauksella? Ovatko Honda-kuskit keskimääräistä muita parempia kuskeja, koska he osaavat ajaa hyvin hondalla. Ilmeisesti. Entä onko ohjaus huono kun se ei "keskitä"?? Tosimies pitää aina kädet ratissa, kuski ohjaa, ei auto. Irroitatko sinä liikenneympyrästä poistuttaessa kädet ratista ja odotat, että kyllä ohjauksen pitää keskittää? Missä on tosi kritiikki? Myös vaeltelu ym. on kaikilla autoilla, eikä johdu ohjauksesta yksinään, vaan esim. renkaat, iskarit, tuuli, tien laatu vaikuttavat asiaan. Omassa, 88-accordissa ohjaus ei vaella lainkaan, kulkee suoralla tiellä kuin juna. En ymmärrä näitä (kuulo)puheita Hondan ajo-ominaisuuksista, onkohan tullut liikaa luettua tekniikan maailmaa ja tuulilasia, joissa honda ei ole ikinä pärjännyt, voittaja on aina vw tai pösö. Niin, Accord on jo useana vuonna ollut USA:n myydyin automalli, eikä vain siksi, etteikö USA:ssa olisi valinnan varaa...

        Jenkit kuluttavat päivänsä istumalla hädin tuskin liikkuvassa autossa. Silloin Hondakin voi tuntua tukevalta. Samoin, jos verrataan Accordia johonkin amerikkalaisten omaan aikaansaannokseen, se saattaa tuntua hyvältä ajaa, varsinkin, kun on hyväkuntoiset tiet ja alhaiset nopeusrajoitukset.

        Euroopassa vaatimustaso on vähän toinen ja niin on eniten myytyjen autojen luettelokin.

        Ja minä ainakin pidän keskittävästä ohjauksesta ja muutenkin sellaisesta autosta, jota ei tarvitse holhota kaiken aikaa. Jollekin toiselle riittää varmasti Hondakin. En silti tiedä, ovatko nämä Honda-kuskit muita parempia ajajia... ei kai 19-vuotias pojankoltiainen voi vielä kokemuksellaan leuhkia.


      • mies
        Niinpä kirjoitti:

        Jenkit kuluttavat päivänsä istumalla hädin tuskin liikkuvassa autossa. Silloin Hondakin voi tuntua tukevalta. Samoin, jos verrataan Accordia johonkin amerikkalaisten omaan aikaansaannokseen, se saattaa tuntua hyvältä ajaa, varsinkin, kun on hyväkuntoiset tiet ja alhaiset nopeusrajoitukset.

        Euroopassa vaatimustaso on vähän toinen ja niin on eniten myytyjen autojen luettelokin.

        Ja minä ainakin pidän keskittävästä ohjauksesta ja muutenkin sellaisesta autosta, jota ei tarvitse holhota kaiken aikaa. Jollekin toiselle riittää varmasti Hondakin. En silti tiedä, ovatko nämä Honda-kuskit muita parempia ajajia... ei kai 19-vuotias pojankoltiainen voi vielä kokemuksellaan leuhkia.

        No, on tuossa parkissa Civic LS 5d. Auto on meikällä muistaakseni 13. tai 14. oma auto. Hondia on ollut kahdeksan loput eurooppalaisia (Golf 1.8, BMW 316, Mondeo, , Peugeot 405) ja joukossa yksi Mazda 626.

        Vain Hondat ovat olleet mukavia ajaa. Eurot ovat kuin traktoreita, rattia on käännettävä voimalla ja sitten se vielä ampuu kaarteessa takaisin! Ja tarkimmat ja tunnokkaimmat ohjaukset on olleet meikäläisen mukaan juuri Hondissa eikä euroissa.

        Ja minä kyllä uskon, että Amerikassa arvostetaan Hondan ajo-omminaisuuksia tosi korkealle. On varmasti hyvä jos verrataan jenkkiautoihin ja hyvät tiet on kuin tehty Hondille. Imago on hyvä


      • akordi
        mies kirjoitti:

        No, on tuossa parkissa Civic LS 5d. Auto on meikällä muistaakseni 13. tai 14. oma auto. Hondia on ollut kahdeksan loput eurooppalaisia (Golf 1.8, BMW 316, Mondeo, , Peugeot 405) ja joukossa yksi Mazda 626.

        Vain Hondat ovat olleet mukavia ajaa. Eurot ovat kuin traktoreita, rattia on käännettävä voimalla ja sitten se vielä ampuu kaarteessa takaisin! Ja tarkimmat ja tunnokkaimmat ohjaukset on olleet meikäläisen mukaan juuri Hondissa eikä euroissa.

        Ja minä kyllä uskon, että Amerikassa arvostetaan Hondan ajo-omminaisuuksia tosi korkealle. On varmasti hyvä jos verrataan jenkkiautoihin ja hyvät tiet on kuin tehty Hondille. Imago on hyvä

        Aivan! Olen täsmälleen samaa mieltä. Honda vaihtuu taas pian uuteen Hondaan. Euroja en edes katsele


      • * * *
        akordi kirjoitti:

        Aivan! Olen täsmälleen samaa mieltä. Honda vaihtuu taas pian uuteen Hondaan. Euroja en edes katsele

        Pääasia, että olette itse tyytyväisiä. Kukin tulee autuaaksi uskollaan.


      • S.H.
        * * * kirjoitti:

        Pääasia, että olette itse tyytyväisiä. Kukin tulee autuaaksi uskollaan.

        Mikäs uskonasia tämä sitten on? Mene ja kokeile itse Hondaa, niin huomaat, mistä Honda-miehet autoaan arvostaa.

        Ei pitäisi tyrmätä toisia, ellei ole omakohtaista kokemusta. Väitän, että sinä ja muuta Hondan ajo-ominaisuuksia arvostelevat ette ole ikinä ajaneet Hondalla edes yhtä pidempää lenkkiä.


      • Insinööri
        premium? kirjoitti:

        "premium-luokan kilpailijat Audi, Alfa Romeo, Volvo... "

        No ota nyt ainakin toi fiiatti pois tosta "Premium"-luokituksesta. Jos Honda on USA:ssa sijalla 4. arvostettujen autojen joukossa niin Alfa on sijalla 667. tai onkohan sen myynti edes alkanut siellä uudestaan vielä...

        Eipä Fiat tuossa "premium"-luokituksessa ollutkaan mukana.

        Kuitenkin ainakin 90-luvun loppuun asti OMASTA MIELESTÄNI Fiatit ovat olleet vastaavan kokoisia Hondia parempia ajaa.

        Ajo-ominaisuuksista puhuttaessa kannattaa yleensä selvittää mitä tarkoittaa. Jollekin esim. auton käyttäytyminen kässärikäännöksissä on tärkeimpiä perusteita autoa arvioitaessa. Minulla arvioinnin perusteena on ollut esim. auton ohjattavuus ja ohjaustunto, toiminta ääritilanteissa, jousituksen toiminta, ajomukavuus ja vaihteiston ja toimilaitteiden helppo ja fiksu toiminta. Näistä Fiat häviää Hondalle vain viimeisessä.

        Mielestäni toisten arvioita ei kuitenkaan kannata paljoa tuijotella, jokaisella on kuitenkin omat arvioperusteet ja painotukset eli ostakaa se auto jolla mieluiten ajatte!


      • !!!
        S.H. kirjoitti:

        Mikäs uskonasia tämä sitten on? Mene ja kokeile itse Hondaa, niin huomaat, mistä Honda-miehet autoaan arvostaa.

        Ei pitäisi tyrmätä toisia, ellei ole omakohtaista kokemusta. Väitän, että sinä ja muuta Hondan ajo-ominaisuuksia arvostelevat ette ole ikinä ajaneet Hondalla edes yhtä pidempää lenkkiä.

        Ihan asialliseen sävyyn *** sentään kommentoi "akordi":n viestiä jossa sanotaan jotenkin tyyliin että Hondat on parhaita, muita en ole ajanut enkä aja.

        Ja itse olen ajanut Hondillakin vain yhden reissun kerrallaan ja ne ovat olleet niin pitkiä että perille ollan päästy, täytyy koittaa ensi kerralla ajaa "yhtä pidempi lenkki" niin Hondan ominaisuudet avautuvat ehkä ihan uudessa valossa.


      • ymmärtää
        Insinööri kirjoitti:

        Eipä Fiat tuossa "premium"-luokituksessa ollutkaan mukana.

        Kuitenkin ainakin 90-luvun loppuun asti OMASTA MIELESTÄNI Fiatit ovat olleet vastaavan kokoisia Hondia parempia ajaa.

        Ajo-ominaisuuksista puhuttaessa kannattaa yleensä selvittää mitä tarkoittaa. Jollekin esim. auton käyttäytyminen kässärikäännöksissä on tärkeimpiä perusteita autoa arvioitaessa. Minulla arvioinnin perusteena on ollut esim. auton ohjattavuus ja ohjaustunto, toiminta ääritilanteissa, jousituksen toiminta, ajomukavuus ja vaihteiston ja toimilaitteiden helppo ja fiksu toiminta. Näistä Fiat häviää Hondalle vain viimeisessä.

        Mielestäni toisten arvioita ei kuitenkaan kannata paljoa tuijotella, jokaisella on kuitenkin omat arvioperusteet ja painotukset eli ostakaa se auto jolla mieluiten ajatte!

        Alfa Romeo == Fiat


      • ...ymmärtää, että..
        ymmärtää kirjoitti:

        Alfa Romeo == Fiat

        ... koita sulla on vaatekomerossasi.


      • mahtava ajettava
        Insinööri kirjoitti:

        Eipä Fiat tuossa "premium"-luokituksessa ollutkaan mukana.

        Kuitenkin ainakin 90-luvun loppuun asti OMASTA MIELESTÄNI Fiatit ovat olleet vastaavan kokoisia Hondia parempia ajaa.

        Ajo-ominaisuuksista puhuttaessa kannattaa yleensä selvittää mitä tarkoittaa. Jollekin esim. auton käyttäytyminen kässärikäännöksissä on tärkeimpiä perusteita autoa arvioitaessa. Minulla arvioinnin perusteena on ollut esim. auton ohjattavuus ja ohjaustunto, toiminta ääritilanteissa, jousituksen toiminta, ajomukavuus ja vaihteiston ja toimilaitteiden helppo ja fiksu toiminta. Näistä Fiat häviää Hondalle vain viimeisessä.

        Mielestäni toisten arvioita ei kuitenkaan kannata paljoa tuijotella, jokaisella on kuitenkin omat arvioperusteet ja painotukset eli ostakaa se auto jolla mieluiten ajatte!

        Kokeile hondaa mutkaisella tiellä niin tiedät että alusta, ohjaus ja jousitus on kohdallaan.


      • SS,
        ymmärtää kirjoitti:

        Alfa Romeo == Fiat

        Opetella kirjoittamaan, ennenkuin tulet keskustelemaan autoista.


      • SS,
        mies kirjoitti:

        No, on tuossa parkissa Civic LS 5d. Auto on meikällä muistaakseni 13. tai 14. oma auto. Hondia on ollut kahdeksan loput eurooppalaisia (Golf 1.8, BMW 316, Mondeo, , Peugeot 405) ja joukossa yksi Mazda 626.

        Vain Hondat ovat olleet mukavia ajaa. Eurot ovat kuin traktoreita, rattia on käännettävä voimalla ja sitten se vielä ampuu kaarteessa takaisin! Ja tarkimmat ja tunnokkaimmat ohjaukset on olleet meikäläisen mukaan juuri Hondissa eikä euroissa.

        Ja minä kyllä uskon, että Amerikassa arvostetaan Hondan ajo-omminaisuuksia tosi korkealle. On varmasti hyvä jos verrataan jenkkiautoihin ja hyvät tiet on kuin tehty Hondille. Imago on hyvä

        Honda tuntuu hyvältä ajettavalta, jos ei ole riisikuppia kummempaa koskaan ajanut.


      • ????
        SS, kirjoitti:

        Honda tuntuu hyvältä ajettavalta, jos ei ole riisikuppia kummempaa koskaan ajanut.

        Tarkoitatko riisikupilla japanilaisia autoja? Sanoisin että jos et ole ajanut riisikupilla niin et tiedä autoista mitään, vrt Lexus.

        Lexusukselle muuten tarvittaisiin oma ryhmä.


      • SS,
        ???? kirjoitti:

        Tarkoitatko riisikupilla japanilaisia autoja? Sanoisin että jos et ole ajanut riisikupilla niin et tiedä autoista mitään, vrt Lexus.

        Lexusukselle muuten tarvittaisiin oma ryhmä.

        Tarkoitan riisikupilla Japanilaisia autoja.
        Olen ajanut japanilaisilla, Lexuksellakin.


      • ????
        SS, kirjoitti:

        Tarkoitan riisikupilla Japanilaisia autoja.
        Olen ajanut japanilaisilla, Lexuksellakin.

        Eli lexus ei sinun mielestäsi ole muita riiskuppeja kummempi?


      • SS,
        ???? kirjoitti:

        Eli lexus ei sinun mielestäsi ole muita riiskuppeja kummempi?

        Oikein ymmärsit.


      • lexus
        SS, kirjoitti:

        Oikein ymmärsit.

        Selvästi et varmaan edes ole kuullut nimeä Lexus ennen tätä keskustelua.

        Kerroppa sitten mikä on se mahtava länsiauto joka saa sinun ajonautinnon huippuunsa?


      • SS,
        lexus kirjoitti:

        Selvästi et varmaan edes ole kuullut nimeä Lexus ennen tätä keskustelua.

        Kerroppa sitten mikä on se mahtava länsiauto joka saa sinun ajonautinnon huippuunsa?

        En muista milloin kuulin ensimmäisen kerran Lexuksesta. Aikaa siitä kuitenkin on.
        Ajanut olen GS300:sta, sekä IS200:sta. Onhan se varmasti laadukas auto, mutta kuitenkin mauton, hajuton, muovinen ja mitäänsanomaton. Eli ei minun makuuni.

        Auto, jolla itse ajan ei liity tähän keskusteluun. Enkä sitä viitsisi mainitakkaan, koska se on varma tapa saada trollit liikenteeseen.


      • ? ? ?
        ???? kirjoitti:

        Tarkoitatko riisikupilla japanilaisia autoja? Sanoisin että jos et ole ajanut riisikupilla niin et tiedä autoista mitään, vrt Lexus.

        Lexusukselle muuten tarvittaisiin oma ryhmä.

        Lexukselle tarvittaisiin oma ryhmä, riiskupit ei käy. Kävisikö riisiämpärit?


      • Peltsi -82
        mahtava ajettava kirjoitti:

        Kokeile hondaa mutkaisella tiellä niin tiedät että alusta, ohjaus ja jousitus on kohdallaan.

        Meillä oli autokoulussa Civicci, jolla suorakin tie tuntui mutkaiselta. Opettajan mielestä viimeinen sitä laatua. Vaikka oli siinä kuulemma se hyvä puoli, ettei oppinut autokoulussa liian hyvän päälle.


      • veilä
        Peltsi -82 kirjoitti:

        Meillä oli autokoulussa Civicci, jolla suorakin tie tuntui mutkaiselta. Opettajan mielestä viimeinen sitä laatua. Vaikka oli siinä kuulemma se hyvä puoli, ettei oppinut autokoulussa liian hyvän päälle.

        Tänään oikein yritin löytää sanottaavaa Honda civic 1.5 vtec-99 autoni ohjauksesta. Auto meni suoraa kuin juna ja ajelin hetken ilman käsiä ja ei se auto lähtenyt mihinkään puoltamaan. Hiljaisessa vauhdissa auto keskitti ihan mukisematta samoin vähän kovempaa ajettaessa. Kaarteissakin oli aivan kelpo tuntuma. Hondassa on ainakin minun mielestäni erittäin tarkka ja hyvä ohjaus. Joku voi tietenkin tuota tarkkuutta pitää jonkinlaisena heikkoutena. Länsiautoissa kun tuppaa olemaan vähän klappia ja pieni ohjauspyörän liike ei vaikuta ohjaukseen.

        Jos jotain huonoa pitää oikein hakea niin auto on hiukan uraherkkä. Mutta luulen että kaikki autot suomen urateillä ohjautuu niiden urien mukaan.

        Toinen mikä ehkä on huonoa niin kääntösäde. Se voisi olla vähän pienempi.


    • euromies

      Eipä ole mitään muuta automerkkiä, joka vuodesta toiseen tekee yhtä karmeita autoja, siis ajettavuudeltaan kuin Honda. Kaikki muu on sinänsä OK, vain karmee ajettavuus pilaa Hondan. Lukekaa jokin testi, missä on viimeksi kehuttu Hondan ajettavuutta? Veikkaan ettei missään!

      Ja käykää ajamassa vertailulenkki Hondalla ja vaikka jollakin eurolla tai monien parjaamalla Toyotalla. Toyotakin pesee Hondan mennentullen.

      • InlineFour

        Luetaan muitakin kuin TM:ää tai Tuulilasia (tai Moottoria)

        Jenkeissä myytävä Acura TSX - joka on suunnilleen sama kuin Euroopan Accord 2.4 - on saanut loistavia arvosteluja kaikissa testeissä. Kaiken lisäksi sitä verrataan Audi A4 1.8T:hen ja kehutaan, miten TSX:n saa paljon halvemmalla hinnalla ja kaikilla varusteilla.

        Onko ne uudet Toyotat on tehty euromakuun? Hyvä tietää...

        Business Week:
        The more I drove it, the more I liked it. A precision-engineered Japanese car, bred for European tastes, outfitted with American luxury. About the only thing it lacks is a Bimmer or Benz badge on the front. That, and the high price.

        Consumer Reports:
        In our preliminary driving, the TSX has been very pleasant. The smoth, quiet engine is coupled to either a 6-speed namual or a 5-speed automatic transmission. The stick shift is a delight; the automatic, very smooth and responsive. The TSX is fairly agile, with responsive steering and good tire grip. The ride is quite firm though well controlled. The cabin is quiet, the seats are comfortable, and the fit and finish are impressive.

        car-data.com:
        Handling is just the right blend of quick and accurate without being too intuitive. The TSX comes with Torque Sensing Variable Assist steering which in layman’s language means it is speed sensitive and will change its characteristics depending on driving conditions. In a week of city driving we found the TSX to be nimble in tight parking spaces and at the same time more than stable enough in expressway driving.
        --
        Why no V6 and why doesn’t it have more horsepower and torque? I will admit, on paper the TSX may not look all that impressive. However, it’s the overall package that makes the TSX so much fun and satisfying to drive. Its engine and 6-speed short-throw manual transmission are perfect matches for each other. They are so in sync that they will bring a smile to your face. Its throttle response is also one of the best I’ve experienced.
        --
        theautochannel.com:
        ROADABILITY: Class-leading levels of torsional and bending rigidity in its chassis structure, a properly-tuned double-wishbone front/multilink rear suspension system, and low aerodynamic drag combine to give the TSX the response and cornering ability of a sports sedan and the supple ride comfort of a European luxury car. It's great fun on challenging roads, and smooth and quiet enough on the Interstate to cover distance in comfort.


      • löytyy

        Tuulilasi 6/03 missä oli Accord, Avensis, M6 ja Vectra. Ei ollenkaan huono ajettavuus tuon testin mukaan Accordissa... No jokainen tehköön valintansa. Autossa on muutakin, kuin pelkkä ajettavuus, vaikka se on tärkeää. Hondassa on paras moottori ja luotettavuus. Se on paljon tässä kalliiden autojen ja korjaamojen maassa!

        Mitä tulee siis "todella huonoihin" ajo-ominaisuuksiin, niin Hondan akilleen kantapää on ollut ohjaus. Alusta ei sinällään ole huono, vaan tahmea ohjaus sen tekee. Mutta usko tai et niin omistaja-asteella tottuu kaikkeen. Jopa narisevaan eukkoon repsikan penkillä : ) Honda pitää omistaa ja sitten tehdä lopullinen analyysi. Sama pätee yleensäkin japseihin, eli euroautoilijat mollaavat ne, vaikka eivät ole omistaneet niistä yhtään. Mutta yllätys yllätys:Moni japsiautoilija on vaihtanut euron japsiin ja ovat siis omistaneet euroauton. Joten eivät he potaskaa kauheasti puhu...


    • tieolosuhteisiin

      Voin väittää että Hondat on tehty hyville teille.
      Urat ovat Hondalle kauhistus. Johtuu ilmeisesti äärimmäisen tarkasta ja tukevasta alustasta.
      Koskaan en ole joutunut ostamaan yhtään alustan puslaa enkä niveltä. Accordit ovat ollee yli 200tkm ajettuja ennen vaihtoa.
      Meillä on ollut useita autoja, Mersuja, BMW,Fordi, Totoyota, Nissan, Volvo, Sumbeam ja työpaikan Jaguaarillakin olen ajanut sen verran että tiedän minkälainen se on.
      Väittäisin että hyvällä urattomalla tiellä Honda ei ole yhtään huonompi ajettavuudeltaan kuin muutkaan.
      90 luvun alussa tuli ajettua neljän hengen kuormalla 2,0exi:llä 200 km/h pitämättä ratista lainkaan kiinni, ja jäätiin henkiin.

    • 1.4 sedan

      ja mulla oli -88 Fiat Uno 1.3 . Kyllä sitä civiciä pitää ohjata koko ajan, pientä ratin liikettä suoraan ajettaessa ,tämän voi myös lukea kaikista autovertailuista joissa civic on. Uno meni suoraan ilman mitään liikettä ratissa. Nyt minulla on -80 Dodge Aspen ja Civic tuntuu menevän niin suoraan että. Jenkkiä saa ohjata siis kokoajan. Nyt tuntuu Civic tosi "sivistyneeltä" , kun olen tottunut jenkin ominaisuuksiin. Muuten renkaat vaikuttavat paljon Hondan ajo-ominaisuuksiin eli leveät ja matala profiiliset niin ajettavuus alkaa olla hyvä.

    • S.J.

      ottaa lääkkeesi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe