Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Xanor

Living hell

Heippa!
Onko kellään kokemuksia Xanor-nimisestä ahdistuslääkkeestä?
Lääkäri kirjoitti mulle tänään 30:n tabletin reseptin sitä paniikkihäiriöön ja yleiseen ahdistukseen... ja pelottaa aloittaa niiden syönti. En ole ennen syönyt mitään lääkkeitä tähän vaivaan.

18

5603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • assistant

      Xanor on alprazolaamipohjainen bentsoditsepiinien ryhmään kuuluva lääke. Sitä käytetään juuri mainitsemiesi oireiden lievitykseen, usein jonkin seretoniiniselektiivisen mielialalääkkeen tukena, mutta se toimii kyllä usein yksistäänkin. Jatkuvassa käytössä tyypillinen annostus on 3x0,5 mg vuorokaudessa. Pitkään suurina annoksina käytettäessä alprazolaami saattaa aiheuttaa riippuvuutta, mutta riski on selkeästi pienempi kuin esim Diapamilla. Tiedän tapauksia, jossa po. lääkitystä on käytetty menestyksekkäästi jopa yli 3 vuotta säännöllisesti ilman havaittua toleranssin syntyä. Jatkuva lääkitys tulee lopettaa vähitellen, jotta vältytään sivu/vieroitusoireilta. Voit kyllä aloittaa lääkityksen aivan turvallisin mielin. Ilmeisesti Sinun kohdallasi on tarkoitus kokeilla lääkitystä siten, että otat lääkettä vain tilanteissa, joissa paniikki on odotettavissa, päätellen kirjoitetusta lääkemäärästä. Jos niin olisi, silloin se, mitä edellä kirjoitin jatkuvasta käytöstä ei tietenkään sellaisenaan päde. On hyvä muistaa, että nopein lääkinnällinen vaikutus esim. alkavaan paniikkikohtaukseen on saatavissa pitämällä tablettia kielen alla, mistä aine imeytyy nopeasti verenkiertoon. Nieltäessä tabletti alkaa vaikuttaa 0,5-1,5 tunnin kuluttua. Toivotan Sinulle pikaista paranemista.

      • annukka

        No itse asiassa en voi yhtyä tuohon edelliseen viestiin. Xanor on kaikista eniten riippuvuutta aiheuttava bentso. Mulla on monta tuttavaa, jotka on elinikäisessä kusessa sen kanssa, mutta tiedän että he ovat rouskineet niitä pilsuja kuin leipää, mikä on tietenkin typerää, olipa sitä sitten kuinka paskana tahansa.
        Mut jos sun alkup.kirjoittaja elämä on helvettiä, on se riski otettava että niistä vieroittautuminen voi olla aika raskas prosessi. Mut ei tosiaankaan mahdoton! Ota mahdollisimman harvoin se lääke. Ja se voikin olla niin, että opit olemaan niissä painajaismaisissa tilanteissa VÄHITELLEN, tuon lääkkeen ollessa apunasi kun "opettelet" uudestaan elämän aakkosia... mulla itellä ollut paniikkihäiriö, joten tiedän kyllä joitain tuntemuksia... :) Onnea matkaan!


      • assistant
        annukka kirjoitti:

        No itse asiassa en voi yhtyä tuohon edelliseen viestiin. Xanor on kaikista eniten riippuvuutta aiheuttava bentso. Mulla on monta tuttavaa, jotka on elinikäisessä kusessa sen kanssa, mutta tiedän että he ovat rouskineet niitä pilsuja kuin leipää, mikä on tietenkin typerää, olipa sitä sitten kuinka paskana tahansa.
        Mut jos sun alkup.kirjoittaja elämä on helvettiä, on se riski otettava että niistä vieroittautuminen voi olla aika raskas prosessi. Mut ei tosiaankaan mahdoton! Ota mahdollisimman harvoin se lääke. Ja se voikin olla niin, että opit olemaan niissä painajaismaisissa tilanteissa VÄHITELLEN, tuon lääkkeen ollessa apunasi kun "opettelet" uudestaan elämän aakkosia... mulla itellä ollut paniikkihäiriö, joten tiedän kyllä joitain tuntemuksia... :) Onnea matkaan!

        Jokaisella ihmisellä on vastuu omasta lääkityksestään. Kirjoittaessani tuota vastausta lähtökohtani oli, että lääkettä käytetään ohjeiden mukaan ja annostus on järkevä. Jos joku alkaa käyttää lääkettä poikkeuksellisen suurina annoksina tilanne tietenkin saattaa muuttua täysin. Omakohtaisena kokemuksena voin kertoa, että minulle kirjoitettiin paniikkiin Xanoria ja söin sitä yhtäjaksoisesti liki kaksi vuotta, annoksen oltua 3 x 0.5 mg vuorokaudessa. Lääkitys toimi erinomaisesti ja oireet häipyivät muutamassa päivässä lääkityksen aloittamisesta. Lääkitys purettiin tarpeettomana n. 2 vuoden käytön jälkeen kolmen viikon kuluessa, asteittain vähentäen, eikä minulla ollut tuona aikana minkäänlaisia vieroitusoireita. Lääkityksen lopettamisesta on nyt kulunut yli kymmenen vuotta eivätkä paniikkioireet ole palanneet.


      • kumipää
        annukka kirjoitti:

        No itse asiassa en voi yhtyä tuohon edelliseen viestiin. Xanor on kaikista eniten riippuvuutta aiheuttava bentso. Mulla on monta tuttavaa, jotka on elinikäisessä kusessa sen kanssa, mutta tiedän että he ovat rouskineet niitä pilsuja kuin leipää, mikä on tietenkin typerää, olipa sitä sitten kuinka paskana tahansa.
        Mut jos sun alkup.kirjoittaja elämä on helvettiä, on se riski otettava että niistä vieroittautuminen voi olla aika raskas prosessi. Mut ei tosiaankaan mahdoton! Ota mahdollisimman harvoin se lääke. Ja se voikin olla niin, että opit olemaan niissä painajaismaisissa tilanteissa VÄHITELLEN, tuon lääkkeen ollessa apunasi kun "opettelet" uudestaan elämän aakkosia... mulla itellä ollut paniikkihäiriö, joten tiedän kyllä joitain tuntemuksia... :) Onnea matkaan!

        että xanor on pahin bentso? kai se on vähän yksilöllinenkin asia,miten mikäkin aine vaikutaa. olisko sun mielestä joku alprox vaikka parempi lääke?


      • annukka
        kumipää kirjoitti:

        että xanor on pahin bentso? kai se on vähän yksilöllinenkin asia,miten mikäkin aine vaikutaa. olisko sun mielestä joku alprox vaikka parempi lääke?

        No, ainoastaan mitä oon nähny mulle läheisten ihmisten elämää xanoreiden kanssa.. mut en kyllä tosiaan voi sanoa, että se on PAHIN bentso. Sori!


      • Ovidiu
        kumipää kirjoitti:

        että xanor on pahin bentso? kai se on vähän yksilöllinenkin asia,miten mikäkin aine vaikutaa. olisko sun mielestä joku alprox vaikka parempi lääke?

        Sama vaikuttava aine, alpratsolaami, eri valmistaja.


      • Ovidiu

        On se kumma, miten Diapam-tuotemerkkiä pidetään jotenkin pahana tabuna. Diatsepaami alkaa vaikuttaa nopeasti, toisin kuin alpratsolaami ja on pitkäkestoisempi vaikutukseltaan kuin alpratsolaami.

        Kaikkiin bentsoihin voi jäädä koukkuun eikä Xanor/Alprox tee siinä poikkeusta. Jotkut ovat jopa pitäneet siitä irrottautumista hankalana. lyhyt- ja keskipitkävaikutteisten bentsojen vieroitusoireisiin sitten määrätäänkin pitkävaikutteisia, kuten klonatsepaamia ja diatsepaamia.

        Kuinkakohan moni muuten mahtaa tietää sen, että kun jenkit syövät Valiumia, se on vain eri tehtaan valmistama vastaava lääke kuin Diapam.


    • anonyymi

      moi.harmi että joudun kirjoitamaan anonyyminä kun nämä jännitykset ja kahvikuppi neuroosit on joku tabu.ton x lääkkeen käyttämien kyllä autaa.vaikka elämässä pitäisi kohdata kaikki vaikeat asiat.sosiaalisesta jännittämisestä voi toipua.masennus tuppaa uusimaan itse olin 7v.välillä syämättä mitään lääkkeitä.sitten tuli masennus uudestaan.mut se on nyt hallussa.taidat olla nuori ihminen joten toivotan Sulle onnea elämässä!

    • Living hell

      Niin,
      mulle määrättiin niitä 0,25 mg:n tabletteja. Aluksi yksi päivässä ja sen jälkeen voin halutessa nostaa vähitellen nostaa annostusta. Mutta korkeintaan 3 tabl./päivä.
      Otin ekan pillerin perjantaina ja ainakin toistaiseksi oon ajatellu kokeilla syödä vaan 1 tabl./päivä.
      Tänään aamulla kun heräsin, mun vasen kämmen tuntu puutuneelta. Siis, se ei ollu kunnolla puutunut mut kuitenkin jotenkin outo. Mahtaako olla jotain lääkkeen sivuvaikutuksia?
      Ja kyllä olen nuori, 22 v.
      Ja kyllä, elämä on ollut yhtä helvettiä.
      Joten ihan mielelläni kiitos syön noita lääkkeitä.

      • Assistant

        Kuulostaa ihan hyvälle nuo lääkärisi ohjeet. Toivottavasti Sinulla on uusi aika pian, koska nuo 30 tablettia eivät riitä pitkäksi aikaa ja jos joudut tilanteeseen, että tarvitset nuo 3 tablettia päivässä selviytyäksesi et oikein voi lopettaa kertaheitolla, vaan asteittain vähentäen. Alussa tuo lääke voi väsyttää ja nukuttaa normaalia enemmän. Uskonkin, että olet nukkunut vähän huonossa asennossa ja sikeästi kätesi päällä, jolloin kätesi on puutunut siitä. Nimimerkki Kumipäälle vielä tiedoksi, että tuo mainitsemasi Alprox on Xanorin rinnakkaislääke (vaikuttava aine alprazolaami kummassakin). Ne ovat eri tehtaiden sama valmiste. Tsemppiä vain kaikille ja aurinkoista kevättä.


      • kumipää
        Assistant kirjoitti:

        Kuulostaa ihan hyvälle nuo lääkärisi ohjeet. Toivottavasti Sinulla on uusi aika pian, koska nuo 30 tablettia eivät riitä pitkäksi aikaa ja jos joudut tilanteeseen, että tarvitset nuo 3 tablettia päivässä selviytyäksesi et oikein voi lopettaa kertaheitolla, vaan asteittain vähentäen. Alussa tuo lääke voi väsyttää ja nukuttaa normaalia enemmän. Uskonkin, että olet nukkunut vähän huonossa asennossa ja sikeästi kätesi päällä, jolloin kätesi on puutunut siitä. Nimimerkki Kumipäälle vielä tiedoksi, että tuo mainitsemasi Alprox on Xanorin rinnakkaislääke (vaikuttava aine alprazolaami kummassakin). Ne ovat eri tehtaiden sama valmiste. Tsemppiä vain kaikille ja aurinkoista kevättä.

        että sama asia ne ovat, se oli kompa sille, joka sanoi, että xanor on paha asia. Alprox on muistaakseni hieman halvempi kuin xanor!


    • Living hell

      Ensinnäkin, assistant (käsittääkseni ennen kirjoitit nimellä Mikko):Tietosi ovat olleet korvaamattomia! Kiitos hirmuisen paljon kun jaksat käydä tällä palstalla kirjoittelemassa! =)
      Niin, ja sitten itse asiaan...
      Eilisillasta lähtien minulla on ollut pieni jatkuva päänsärky. Ei mikään hermojaraastavan kova, mutta häiritsevä kuitenkin. Voiko lääkkeen sivuvaikutuksena olla päänsärkyä? (Kuten huomaatte, olen neuroottinen ja panikoiva) Nytkin luon itselleni kauhukuvia lähestyvästä aivoverenvuodosta tms.
      Niin, ja sitten vielä sellainen kysymys (jos jollain olisi tietoa), että voinko ottaa tavallisen särkylääkkeen (esim.burana) nyt kun olen myös Xanor-kuurilla?
      Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

      • assistant

        Kirjoittelin todella Mikko nimimerkillä näille palstoille muutamia kertoja, kunnes meitä Mikkoja alkoi tulla muitakin. Sekaannusten välttämiseksi katsoin viisaimmaksi vaihtaa nimimerkkini.
        Tuo lievä päänsärky on kyllä yksi Xanorin sivuvaikutuksista. Pelottavuutta saattaa osaltaan lisätä vielä se, että päänsärkyyn usein liittyy tuollaista näkötarkkuuden heikkenemistä (hetkittäistä sumenemista). Mielestäni voit kyllä rauhoittaa mielesi tuosta aivokasvaimen pelosta. Xanor lääkityksen aikana voit kyllä ottaa saunnaisesti normaali särkylääkkeen. Voit myös kokeilla aluksi vaikutusta miedolla versiolla. Jatkuvaan käyttöön en noita särkylääkkeitä kyllä suosittele. Jos päänsärkysi jatkuu haitallisena ja säännöllisenä viikkokausia, keskustele lääkärisi kanssa jatkotoimista. Tiesitkö muuten, että Xanor saattaa vahvistaa merkittävästi joidenkin potilaiden kohdalla alkoholin vaikutusta. On hassua, että noiden bentsodiatsepiinin johdannaisten kanssa vaikutukset eri yksilöillä ovat hyvin erilaisia, mitä alkoholin käyttöön tulee. Joillekin tietty lääke vahvistaa vaikutusta ja toiselle ei, kun taas toisen bentson kohdalla tilanne voi noilla henkilöillä olla juuri päinvastainen.
        Aurinkoisia kevätpäiviä toivotellen!


      • Living hell
        assistant kirjoitti:

        Kirjoittelin todella Mikko nimimerkillä näille palstoille muutamia kertoja, kunnes meitä Mikkoja alkoi tulla muitakin. Sekaannusten välttämiseksi katsoin viisaimmaksi vaihtaa nimimerkkini.
        Tuo lievä päänsärky on kyllä yksi Xanorin sivuvaikutuksista. Pelottavuutta saattaa osaltaan lisätä vielä se, että päänsärkyyn usein liittyy tuollaista näkötarkkuuden heikkenemistä (hetkittäistä sumenemista). Mielestäni voit kyllä rauhoittaa mielesi tuosta aivokasvaimen pelosta. Xanor lääkityksen aikana voit kyllä ottaa saunnaisesti normaali särkylääkkeen. Voit myös kokeilla aluksi vaikutusta miedolla versiolla. Jatkuvaan käyttöön en noita särkylääkkeitä kyllä suosittele. Jos päänsärkysi jatkuu haitallisena ja säännöllisenä viikkokausia, keskustele lääkärisi kanssa jatkotoimista. Tiesitkö muuten, että Xanor saattaa vahvistaa merkittävästi joidenkin potilaiden kohdalla alkoholin vaikutusta. On hassua, että noiden bentsodiatsepiinin johdannaisten kanssa vaikutukset eri yksilöillä ovat hyvin erilaisia, mitä alkoholin käyttöön tulee. Joillekin tietty lääke vahvistaa vaikutusta ja toiselle ei, kun taas toisen bentson kohdalla tilanne voi noilla henkilöillä olla juuri päinvastainen.
        Aurinkoisia kevätpäiviä toivotellen!

        Juu,
        tiesin ton alkoholi-jutun. Ja sen takia oonkin päättänyt etten juo alkoholia ollenkaan lääkityksen aikana.
        Niin, ja eipä siitä ryyppämisestä loppupeleissä muutenkaan mitään hyötyä ole. Jää vaan paha maku suuhun koko hommasta loppujen lopuksi.
        Joskus sitä on vaan harhaisesti kuvitellu että alkoholi tuo avun ongelmiin. No, kyllähän se sen yhden illan auttaa, mutta krapulassa onkin aina kahta kauheampi olo.
        Ja samantien jos nyt lääkityksen takia lopetan juomisen, niin voin lopettaa sen lopullisesti ja kokonaan.
        Aurinkoisia kevätpäiviä sinullekin! =)


      • Käyttäjä
        Living hell kirjoitti:

        Juu,
        tiesin ton alkoholi-jutun. Ja sen takia oonkin päättänyt etten juo alkoholia ollenkaan lääkityksen aikana.
        Niin, ja eipä siitä ryyppämisestä loppupeleissä muutenkaan mitään hyötyä ole. Jää vaan paha maku suuhun koko hommasta loppujen lopuksi.
        Joskus sitä on vaan harhaisesti kuvitellu että alkoholi tuo avun ongelmiin. No, kyllähän se sen yhden illan auttaa, mutta krapulassa onkin aina kahta kauheampi olo.
        Ja samantien jos nyt lääkityksen takia lopetan juomisen, niin voin lopettaa sen lopullisesti ja kokonaan.
        Aurinkoisia kevätpäiviä sinullekin! =)

        Käytin alussa päivittäin xanoria ja vaikutus tuntui häviävän.Nyt kun käytän vaan tarvittaessa(1/vk)niin väsyttää melkoisesti.
        Häviäiskö väsymys jos käyttäisin jatkuvasti?
        Satunnaisesti käytettynä tuntuis tehoavan paremmin.
        Vahvuutena mulla 1mg tabletti.Määrätty 3xpv,itse vähensin.
        Vaikuttaa noin puolentunnin sisällä.Asioilla menee noin pari tuntia ja sit kolme tuntia unta,AINA.
        Miten lievitän väsymystä???


      • Nasu
        Käyttäjä kirjoitti:

        Käytin alussa päivittäin xanoria ja vaikutus tuntui häviävän.Nyt kun käytän vaan tarvittaessa(1/vk)niin väsyttää melkoisesti.
        Häviäiskö väsymys jos käyttäisin jatkuvasti?
        Satunnaisesti käytettynä tuntuis tehoavan paremmin.
        Vahvuutena mulla 1mg tabletti.Määrätty 3xpv,itse vähensin.
        Vaikuttaa noin puolentunnin sisällä.Asioilla menee noin pari tuntia ja sit kolme tuntia unta,AINA.
        Miten lievitän väsymystä???

        Kaikki psyyke-lääkkeet väsyttää jonkin verran, olen ite käyttänyt Xanoria,Cipramiliä,Aurorixia ja nyt sepramiliä. Cipramil taitaa olla niitä ainuita jotka ei niin väsytä,mutta ovat kalliita,ja tosi hyviä!!! Opiskelijana pitää käyttää kaikista halvempia. Xanor on halpa, niitä en itse saa koska niihin voi jäädä riippuvaiseksi, mukamas. Aurorix, ei välttämättä nimi oikein,mut lääke väsytti valtavasti, aina piti ottaa päikkärit,2 tunnin vähintään!!!


      • Been_there_done_that
        Käyttäjä kirjoitti:

        Käytin alussa päivittäin xanoria ja vaikutus tuntui häviävän.Nyt kun käytän vaan tarvittaessa(1/vk)niin väsyttää melkoisesti.
        Häviäiskö väsymys jos käyttäisin jatkuvasti?
        Satunnaisesti käytettynä tuntuis tehoavan paremmin.
        Vahvuutena mulla 1mg tabletti.Määrätty 3xpv,itse vähensin.
        Vaikuttaa noin puolentunnin sisällä.Asioilla menee noin pari tuntia ja sit kolme tuntia unta,AINA.
        Miten lievitän väsymystä???

        Mr Käyttäjä...

        Say hello to benzodiazepine tolerance!
        You need to take a long tolerance break.


    • Siiri

      Itse olen kärsinyt jännittämisoireista ja kahvikuppineuroosista jo monia vuosia (lähes 10), ja voin omalta kohdaltani sanoa että ilman lääkitystä ei normaalielämä onnistuisi. Aikoinaan olisi myös kirjoitukset jääneet väliin, samoin yliopisto-opintojen loppuunsaattaminen. Olen kokeillut monia eri lääkkeitä, masennuslääkkeistä en ole apua saanut, paras vaihtoehto on ollut juuri xanor-lääkitys. Välillä olen pitänyt pidempiä taukoja, mutta tällä hetkellä käytän lääkettä päivittäin. En halua mitenkään yllyttää näiden lääkkeiden käyttöön, halua vain tuoda esille henkilökohtaisen kantani, eli mieluummin näitä otan kuin että makaisin kotona neljän seinän sisällä luultavasti masentuneena ja työttömänä. Tämä oli lähellä ennenkuin tajusin hakea apua tilanteeseeni. Joillakin erilaisista terapioista voi olla apua, itse en tätä ole havainnut (ehkä osaltaan myös asenteesta johtuen). Tsemppiä kaikille jännittäjille, meitä on tässä maassa todella paljon(enemmän kuin itse voisimme kuvitella..)!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe