Olen surkea ajaja. Autokoulun tunneista takana yli puolet teoriat käyty, mutta tuntuu etten osaa mitään. Auto sammuu milloin sattuu, risteyksissä en osaa väistää oikein, mäkilähdöistä onnistuu ehkä 1/10. Auto nykii, liikkellelähtö on aina yhtä moottorin huutamista tai nykimistä. Mitä tässä voi oikeen tehdä? keskeytänkö koulun ja unohdan koko jutun? Vika ei varmaan voi olla opettajissa. en ollut koskaan ennen autokoulua ajanut autoa, mutta en uskonut että se olisi näin ongelmallista. itkettää, opinko koskaan ajamaan. Vittuilkaa vaan, kunhan joku asiallinen kommenttikin tänne eksyis.
en osaa ajaa
22
7633
Vastaukset
- helppoa
Kaikki ei opi salaman nopeasti, täytyy vain luottaa itseensä ja yrittää keskittyä parhaansa mukaan.Ehkä voisit harjoitella auton käsittelyä jossakin suljetulla alueella jonkun ajokortillisen kanssa. Kun tarpeeksi harjoittelee niin varmasti pitäisi onnistua. Auton sammumiseen ja nykimiseen ja epäonnistuneisiin mäkilähtöihin auttaa maltti,itsellänikään eivät lähdöt joskus onnistuneet niin hirveän mestarillisesti mutta kun vain käsittelee autoa rauhallisesti ja kuuntelee opettajan ohjeita niin kyllä se siitä.Tuskinpa sun kannattaa autokoulua lopettaa,käyt vain loput tunnit ja jos tilanne näyttää vielä pahalta niin ota lisää tunteja ennen kuin yrität inssiä.Ei kannata liian helpolla luovuttaa :)
- Veke
Pitää luottaa opettajaan että se hoitaa pois ongelmista - jos alkaa liikaa hermoilemaan unohtuu asioita ja tulee mokia. Kuvittele olevasi hidastetussa elokuvassa ja harjoittele tekniikkaa - vasta myöhemmin tarvitsee nopeutta.
Mulla on kanssa 20/30 takana ja vähän huonoja viboja ajamisesta. Lisätunnit maksaa 50€ mut aioin alustapitäen ottaa muutaman - mikä myös vähän rauhoittaa.- Kortillinen
Mulla oli kuule ihan sama juttu viime keväänä.
Sain opettajalta valitusta joka ikisen ajokerran jälkeen. Vasta ihan viimeisellä ajokerralla hän sanoikin että " jos sinä tähän tyyliin ajat niin kyllä se läpi menee ". No, eihän se kyllä ekalla menny läpi, (inssi pisti niin perkeleen vaikean reitin silloin, mutta tokalla sitten meni läpi. luottoa vain omiin kykyihin niin kyllä se siitä! - Jenni
... jos ajellaan tunneilla stadissa pääasiassa alueella Pasila-Kallio-Käpylä-Vallila, ja muilta autoilijoilta irtoo aika vähän tuota ymmärtämystä meitsin aloittelijan kykyjä kohtaan. Ajan muka liian hitaasti ja liikenteen sujuvuus mun kohdalla on sitä mitä on ...
Ei siinä voi ajatella että toimii niinkuin hidastetussa filmissä, paremminki jonku Scream4:sen tahtiin ;D. Onneksi ei sattunut mulle opelle mitään ja 1-vaiheen kortti on hallussa.
Inssin (1st time lucky) jälkeen olin niin varma omista taidoista, että ajelin Töölössä ja Kalliossa ihan onnessani pari kertaa, mutta nyt on tullut joku kauhupaniikki uudelleen, eikä mikään mahti saa mua ajeleen lähelläkään keskustaa. Syy siihen on se että yksi kaistanvaihto meinas mennä "kaupunkitekniikan" puolelle ja pelästyin aivan **keleesti. Enkä ole toipunut... Nykyään teemmä niin että kamu ajelee keskustan yli, ja sitten vaihdetaan kuskintehtävät mulle jollain sopivalla dösäpysäkillä. Motarilla uskallan ajella OK ja "kaistatkin" onnistuvat. Mutta mitä tehdä tälle pelolle, joka ei vaan tee muuta kuin pahenee ?? Voisko joku vastata, mieluummin asiantuntija. Sitten ei mitään vittuiluja, please ;) - Jenni
Jenni kirjoitti:
... jos ajellaan tunneilla stadissa pääasiassa alueella Pasila-Kallio-Käpylä-Vallila, ja muilta autoilijoilta irtoo aika vähän tuota ymmärtämystä meitsin aloittelijan kykyjä kohtaan. Ajan muka liian hitaasti ja liikenteen sujuvuus mun kohdalla on sitä mitä on ...
Ei siinä voi ajatella että toimii niinkuin hidastetussa filmissä, paremminki jonku Scream4:sen tahtiin ;D. Onneksi ei sattunut mulle opelle mitään ja 1-vaiheen kortti on hallussa.
Inssin (1st time lucky) jälkeen olin niin varma omista taidoista, että ajelin Töölössä ja Kalliossa ihan onnessani pari kertaa, mutta nyt on tullut joku kauhupaniikki uudelleen, eikä mikään mahti saa mua ajeleen lähelläkään keskustaa. Syy siihen on se että yksi kaistanvaihto meinas mennä "kaupunkitekniikan" puolelle ja pelästyin aivan **keleesti. Enkä ole toipunut... Nykyään teemmä niin että kamu ajelee keskustan yli, ja sitten vaihdetaan kuskintehtävät mulle jollain sopivalla dösäpysäkillä. Motarilla uskallan ajella OK ja "kaistatkin" onnistuvat. Mutta mitä tehdä tälle pelolle, joka ei vaan tee muuta kuin pahenee ?? Voisko joku vastata, mieluummin asiantuntija. Sitten ei mitään vittuiluja, please ;)Niin tuota joo ... Mulla on jonkunlainen ilkeä vauhtikammo, josta luulin autokoulun aikana jopa paranevani, mutta ei sitä niin vain hoidettukaan.
Puhuin kyllä opettajan kanssa, ja se ymmärsi hyvin, mutta mitään tietoa hänellä ei aiheesta ollut.
On varmaan senverran harvinaista tämä mun juttu.
Ja tämä on yksi asia johon haluan ratkaisun, eli treenaan niin kauan että opin taas luottamaan itseeni sekä auton ratissa että harrastuksissa, joita on minulla mm laskettelu ja rullaluistelu.
Jälkimmäisessä pelkään eniten sitä että kun kaadun ja saan murtuman ni voi sitä kipua :/.
Olen saanut tämän pelkojutun ihan viimevuosina,olen aina ollut sporttinen ja etsinyt näitä vauhdikkaita liikuntajuttuja, mut nyt on menty kyllä seinään tässä asiassa. En vain tiedä MIKSI?
- Höpsis
Minä ajoin kortin reilu vuosi sitten ja reippaasti yli kolmekymppisenä! Alku oli hankalaa ja tuntui ettei siitä perhana vieköön mitään tule ja etten ainakaan ikimaailmassa uskaltaisi ajaa yksin jos kortin ikinä sattuisin saamaan. Mutta kyllä se siitä alkoi sujua, usko pois niin se alkaa sujua sinullakin! Pysy rauhallisena, äläkä mieti mitä muut ajattelevat ajostasi, jos sammuu niin sammuu, ei se maailmaa kaada. Jokainen sen on joskus opetellut. Jos joku takanatuleva siitä hermostuu ja on kiireinen, niin omapa on ongelmansa. Menköön ohi! Ja väittäisin että jokaiselle tulee se ahaa-elämys ennemmin tai myöhemmin sen ajamisen kanssa, jolloin se alkaa sujua ja tuntua tosi mukavalta puuhalta. Itselläkin se alkoi sujua paremmin vasta ihan viimeisillä tunneilla. Itse pääsin ekalla läpi inssistä vaikka olin aivan hermorauniona, nyt olisi vielä kakkosvaihe ajettava tässä keväämmällä. Paljon olen ajellut ja harjoitellut, enkä missään nimessä ole mikään mestarikuski, mutta ajamisen ilo on kyllä löytynyt.
Tsemppiä, kyllä se siitä alkaa suttaantua! :) - Traktoria ajamaan
Satttuuko lähellä tai kotipaikkakunnalla olemaan kaveritasi joiden mukanan voisit päästä ajamaan ohjatusti traktoria.
Auttaa kummasti käsittämään/ymmärtämään hallintalaitteiden tarkoitusta.
Ja vauhti ei kylläkään päätä huimaa...
Samalla voit kokeilla ..opetella mäkilähtöjä.
Kytkimen oikeaa käyttöä ja likkelle lähtö kaasun merkitystä.
Ja vaihtamisen opettelu sujuu samalla laitteella..
Samoin eri kulmien hallinta ajoneuvosta..kuin kulleiden kulmien mieltäminen..
Ja älä hättäile..kukana ei ole seppä syntyissään. - paska kuski
Kiitos kaikille vastanneille, tuntuu jo paljon paremmalta. Sinä joka ehdotit traktoria, isällä kyllä olisi traktori, mutta missä voimme nyt talvella harjoitella kun yleisille teille en voi lain puitteissa mennä ajamaan.. Lisäks pelkään että autokoulun opettajat alkaa huutaa tai valittaa jos en opi niitä juttuja kun ajotunnit vähenee. kerran meinasi tosiaan itku päästä kun en päässyt yhdestä risteyksestä mihinkään (käännyin vasemmalle ja väistettäviä tuli jatkuvasti enkä nähnyt lumivallin takaa mitään, auto sammui keskelle risteystä ja muut joutuivat kiertämään minut). Haluaisin oppia käsittelemään autoa, mutta tuntuu että teen aina jotain väärin. Jospa se vielä joskus onnistuisi.
- ope itekki
siltä opelta neuvoa,kyllähän sen pitäisi itsekki ymmärtää neuvoa jos ei meinaa onnistua. Kysy rohkeasti siitähän sinä maksat :) tsemppiä
- oikein
ope itekki kirjoitti:
siltä opelta neuvoa,kyllähän sen pitäisi itsekki ymmärtää neuvoa jos ei meinaa onnistua. Kysy rohkeasti siitähän sinä maksat :) tsemppiä
Sinähän se maksava asiakas olet. Ei sillä opettajalla ole mitään oikeutta alkaa huutamaan, eikä sitä paitsi edes kannata kun voit vaihtaa koulua ja opettajan tilipussi laihenee...
- Ursa
on asiakaspalveluhommassa ja riippuvainen siitä, että autokoulun maine on hyvä. Eli että sinä kerrot tutuillekin että sinne on kiva mennä, saat asiantuntevaa apua ja kärsivällistä ohjausta. Talvi on hankalaa aikaa niillekin autoilijoille, joilla kortti on ollut taskussa pitkään. On niitä näkyvyyttä estäviä lumivalleja, liukkaita teitä (tosi kiva harjoitella mäkilähtöjä!), usein harmaata ja hämärää.
Auton sammumisen takia opella ei ole mitään syytä hermostua sinuun. =) Eikä myöskään niiden takanatulijoiden (ennen pitkää olet itse yksi heistä, joten muista sitten olla kärsivällinen). Joten ota ihan rauhallisesti. Enemmän syytä huoleen opettajalla on niiden oppilaiden kanssa jotka ehkä ovat harjoitelleet autolla ajoa pellolla ja järvenjäällä viisivuotiaasta asti ja uskovat osaavansa ja tietävänsä kaiken ja alkavat jo autokoulussa uhmata turvallisuusmääräyksiä. Auton käsittelyn oppiminen ottaa aikansa, mutta opit ihan varmasti. Asennevikaisilla on paljon isompi ongelma kuin Sinulla joka teet parhaasi. =o)
Tsemppiä ja kivaa kevättä! - SunDance
1. Jos auto sammuu liian helposti ,et paina tarpeex kaasua. Muista siis että kun se kytkin jo melkein ylhäällä 1-vaihde päällä, paina kaasupoljinta niin että kuulet auton hyrinän ja kierroslukumittari on siinä 2:sen kohdalla.
2. Mäkilähdöt: opettele sekä kytkimen että käsijarrun kans. Ope neuvoo kyllä kun kysyt "step by step" -ohjeet. Faijan autolla voisi kyllä omalla pihalla tms. harjoitella niitä mäkilähtöi, ok?
Itse olin liemessä näiden samojen asioiden kanssa, mutta tiukka keskittyminen ja usko itseensä auttoi. Hankin kortin 32 vuotiaana, ja 1-vaiheen kortti ollut mulla vasta 2 kk.
Ei muuta kuin: GO FOR IT!!! - ABCe
SunDance kirjoitti:
1. Jos auto sammuu liian helposti ,et paina tarpeex kaasua. Muista siis että kun se kytkin jo melkein ylhäällä 1-vaihde päällä, paina kaasupoljinta niin että kuulet auton hyrinän ja kierroslukumittari on siinä 2:sen kohdalla.
2. Mäkilähdöt: opettele sekä kytkimen että käsijarrun kans. Ope neuvoo kyllä kun kysyt "step by step" -ohjeet. Faijan autolla voisi kyllä omalla pihalla tms. harjoitella niitä mäkilähtöi, ok?
Itse olin liemessä näiden samojen asioiden kanssa, mutta tiukka keskittyminen ja usko itseensä auttoi. Hankin kortin 32 vuotiaana, ja 1-vaiheen kortti ollut mulla vasta 2 kk.
Ei muuta kuin: GO FOR IT!!!Otat rauhassa ajotilanteen, etkä nakkaa p*kaan siitä mitä muut saattavat ajatella ajotaidoistasi. Jos opettaja käy vittuilemaan, vastaat samalla mitalla takas. Ei asiakkaalla ole velvollisuutta kumartaa "palkollistaan". Mutta älä kuitenkaan riehaannu:)
Mutta omana aikana kannattaa harjoitella auton kontrollointia, jos se mättää. Turha maksaa 50€/½h jostain korttelirallista ajokoululle. - Traktoria ajamaan
Tarkoitan jos.
Traktori ei vaadi isoa pihamaata ajamiseen. Pienikin riittää.(harjoitteluun..ja oma pihamaa tai suljettu pihamaa jos ei oma. Laittakaa puomi vaikka tielle tai auto niin että harjoittelu tie on tukossa ..)
Jos kaasun käyttö on ongelma .Niin ainakin traktorilla voisit rauhassa tunnustella liikkeellle lähtöjä vaikka kotipihamaalla.Tai sillä faijan autollakin myös..
Traktori antaa anteeksi epätavallisen kaasunkäyntön ja samalla voit harjoitlla liikkeelle lähdöissä tarvittavaa ..kytkimen nostoa tai mäkilähdössä tarvittavaa hidasta nostoa
Samoin auton kanssa. Kumpikin toimivat samalla periaateella.(Ps auton kytkin tavallisesti huono kestämään liirausta..mäkilähtö harjoituksissa.Toisin kuin traktorin kytkin)
Älä vaan mene yleiselle tiellä ajamaan ..Mitään laitetta Ei autoa ei traktoria.Se on virhe jota älä tee.
Ja kaikesta huolimatta ..sinä osaat kyllä asiat.
Minä tiedän sen. - jussi23
Ursa kirjoitti:
on asiakaspalveluhommassa ja riippuvainen siitä, että autokoulun maine on hyvä. Eli että sinä kerrot tutuillekin että sinne on kiva mennä, saat asiantuntevaa apua ja kärsivällistä ohjausta. Talvi on hankalaa aikaa niillekin autoilijoille, joilla kortti on ollut taskussa pitkään. On niitä näkyvyyttä estäviä lumivalleja, liukkaita teitä (tosi kiva harjoitella mäkilähtöjä!), usein harmaata ja hämärää.
Auton sammumisen takia opella ei ole mitään syytä hermostua sinuun. =) Eikä myöskään niiden takanatulijoiden (ennen pitkää olet itse yksi heistä, joten muista sitten olla kärsivällinen). Joten ota ihan rauhallisesti. Enemmän syytä huoleen opettajalla on niiden oppilaiden kanssa jotka ehkä ovat harjoitelleet autolla ajoa pellolla ja järvenjäällä viisivuotiaasta asti ja uskovat osaavansa ja tietävänsä kaiken ja alkavat jo autokoulussa uhmata turvallisuusmääräyksiä. Auton käsittelyn oppiminen ottaa aikansa, mutta opit ihan varmasti. Asennevikaisilla on paljon isompi ongelma kuin Sinulla joka teet parhaasi. =o)
Tsemppiä ja kivaa kevättä!tänne tuli jätteitten polttolaitos ja rekkaralli etelä-pohjanmaalta taitaa olla joskus jumalaton voisi tehdä jolillekin terää tutustua rekan perseeseen jos lumivalliakin ylitetään niin että varpaatkin tarvitaan laskuissa KYLLÄ VOLVOSTA BEMUSTA JA AUDISTA VOI SAADA ÄKÄISEN HELIKOPTERIN PÖPELIKKÖÖN
- autoilija
SunDance kirjoitti:
Ei muuta kuin: GO FOR IT!!!joo ja muista että se ykkönenkin on iso vaihde autossa. ota kytkin kokonaan ylös vasta kun tunnet ettei se pahemmin luista enää. Jos kytkimen nostaa ylös jo kävelyvauhdissa ni sit voi sammua vaik painaaki kaasua...
- Pahis
Älä huoli auton sammumista ym. nykinöistä, vaan keskity autokoulussa oppimaan hyvä, turvallinen ja ennakoiva ajotapa ja hyvä asenne liikenteeseen. Sinulla on loppuikä aikaa opetella auton hallintaa mutta asenteet on opittava jo alussa oikein, myöhemmin niitä voi olla vaikea muuttaa
- :):)
Voin kokemuksesta sanoa miltä tuntuu,ku tekee kaikki maholliset kämmät autokoulussa....
Alussa ajotunnit meni ihan hyvin, mutta sen jälkee aloin yrittämään liikaa ja sen jälkee sammuttelin autoa pitkin risteyksii, sain auton nykimään joka paikassa ym... harjoittelin kotipihalla ja vanhemmat anto hyvän vinkin,että paina mielummin liikaa kaasua liikkeelle lähtiessä, kun liian vähän, et ei se haittaa mitään, jos auto huutaa....
Kuten edellinenkin sanoi, kunhan opit ajamaan turvallisesti ja ennakoivasti, ajon hienosäätöä ehdit oppia koko loppuelämän...:)
Ole varmempi itsestäsi, äläkä ota paineita!:)
Lohduttaudu vaikka sillä, että ajo-opettajasi on aivan varmasti nähnyt vielä huonompiakin kuskeja!:)
- Johanna
Älä hermoile ton autokoulun kanssa...tunteja on vielä jäljellä, ja siinä ehtii oppia...minäkään en ollu auton ratissa koskaan ollu, ennen autokoulua ja välillä tunnelmat oli sit samanlaiset kun sulla...Mikään ei onnistu ja aina tulee mokia..Tuntu etten ikinä voi saada ajokorttia...
Mutta VIRHEET OPETTAA, niinhän sitä sanotaan...
Mä mokailin vielä viimesessä harjotusinssissä tosi pahasti ja inssi ootti jo seuraavana aamuna...illan mietin mokia ja mahdollisia ajoreittejä...inssissä yksi pieni "turha" huomautus...(samasta asiasta huomautettiin liki jokaista mun kaveriakin...) mutta muuten virheetöntä ajoa ja kortti monenkin suureksi yllätykseksi ekalla yrittämällä :)
Tsemppiä sullekin, kyllä se siitä.. - vittuuntunut ja köyhtynyt
Itselläni on kaikki teoriat käyty jo kaksi kuukautta sitten, kaikki ajot käyty, neljännelle vaiko viidennelle lisätunnille ensi viikolla vielä lähdössä eikä loppua näy. Omasta mielestäni pärjäisin liikenteessä ihan hyvin, mutta opettaja tuskastuu koko ajan eikä prkl päästä sinne inssiin :( Siis ajan maltillisesti ja hyvin, mutta risteyksissä ja liikenneympyrässä en muka havannoi tarpeeksi muuta liikennettä ja ajan niihin aivan liian kovaa. Pään kääntelykään ei hänen mielestä pelaa. Liekö pelkät rahastukset tuolla opettajalla mielessä, en tiedä mutta mennään nyt näin.. Noh, tänään on pimeäajo ja huomenna kirjalliset, ensi viikolla toivottavasti liukasrata-ajo.. Kunhan noi nyt saa alta niin ehtiihän noilla lisätunneillaki vielä käymään :D
Omalla autolla olen harjoitellut ja se vasta helppoa on.. mutta sen selittääkin sitten automaattivaihteet :) Eli ei ole paljon mahdollisuuksia kunnolla harjoitella...
Joko olet kortin saanut? - vittuuntunut ja köyhtynyt
On noilta tunneilta kotiin päästessä päässy monet itkut jo, mut nyt alkaa olla vähän sellanen "no vitut siitä"- asenne.. Tiedän että kortin saan kun tarpeeks harjottelen, ei siinä itkut auta vaikka rahaa palaakin jo toista sataa noihin lisätunteihin.. :)
- hauska3
En osaa ajaa autoa kun koko ajan mulle tulee semmosta valitusta koko ajan teen koko ajan väärin ja mulla on ollu inssi ja 10 eri asioita on mennyt väärin auto sammu yli 5 kertaa en katsonut kävelijöitä en pysähtynyt kävelytiellä ku ihminen on ollu seisomassa en tehnyt mitään oikeastaan hyvää enkä myös autokoulussa ja tuli 5 ajotuntia lisää et kyll se on aika raskasta ja sitte kun kuulee et joku pääsisi hetin ensimmäisellä kerralla läpi ei se ole musta aika kivaa ja autokoulu kesti melkeen vuoden ja en tiedä pääsenkö tälläkään kertaa läpi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t503347- 151740
- 361721
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171661Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251392Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401322- 611299
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901085Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221033- 128984