Terhi 440 + 6 hp = kokemuksia?

pieni put-jetti

Mitä suosittelisitte moottoriksi Terhi 440 -veneeseen. Millaisia käyttökokemuksia?

Messupuheiden jälkeen tuntusi hyvältä joku 4-tahtinen kone (joka kuitenkin painaa enemmän kuin vaastaava 2-tahtinen; suositusteho lienee laskettu 2-tahtisen painon mukaan).

Entä, onko mitään ideaa laittaa kölilistaa Terhi ABS-veneeseen? Entisissä (muita merkkejä) lasikuituisissa veneissämme on sellainen kyllä ollut; se tuntui asinakin mielessä hyvältä kun rantautui kivikkoiselle rannalle.

Millaisia ovat nuo uudet "mustat" Suzukit, esim. DF6S verrattuna "valkoiseen" Johnsoniin J6R.
Onko käytännössä merkitystä kun Suzuki on yksi sylinterinen ja Johnson taas kahdella. Laturi näyttää Suzukissa tehokkaammalta 6 A kun Johnsonissa se on 4 A, onko tällä merkitystä?

26

34583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terhi 440

      Minulla on terhi 440 veneessä 5 hp nelitahti-Johnson vm.2003 joka painaa 25 kg.

      Tämmöisellä koneella paketti on erinomainen
      omaan käyttööni mikä on kalastus/vetouistelu.
      Vene kulkee tällä koneella maksimissaan ehkä n. 7-8 solmua eli ei mikään raketti ole. Ei se sitä ole
      kyllä isommallakaan koneella kun ei plaaniin nouse kuitenkaan, mutta isommalla kuormalla
      muutama lisähevosvoima voisi olla tarpeen.

      Hyvä vene, tosi vakaa, mutta avoveneessä ei ole
      kattoa pään päällä, olen harkinnut vaihtoa.
      Ja Johnsonin koneessakaan ei ole ollut moittimista, ajoin viime kesänä n. 100 tuntia.

      Minun tietääkseni Johnson on Suzukin tekemä eli
      ne ovat ihan samoja koneita, vain kuoret on eri.

      • pieni put-jetti

        Ainakin JohnsonSuzuki 4-tahitinen 6 hv on täysin erilainen: sylinterimäärän, rakenteen, painon, laturin ja esim. erillisen pa-tankin suhteen.

        Terhin 440 ohjeista kuulemma löytyy muuten suurin suositeltava paino moottorille: 37 kg.
        4-tahtiset 8 - 10 hp menevät rajoille ja ylikin (esim. Honda BF8 = 42 kg). Yksin ajaessa saattaa siis keula tupata nousemaan? Onko kokemusta?


      • pieni put-jetti
        pieni put-jetti kirjoitti:

        Ainakin JohnsonSuzuki 4-tahitinen 6 hv on täysin erilainen: sylinterimäärän, rakenteen, painon, laturin ja esim. erillisen pa-tankin suhteen.

        Terhin 440 ohjeista kuulemma löytyy muuten suurin suositeltava paino moottorille: 37 kg.
        4-tahtiset 8 - 10 hp menevät rajoille ja ylikin (esim. Honda BF8 = 42 kg). Yksin ajaessa saattaa siis keula tupata nousemaan? Onko kokemusta?


      • Jari M.
        pieni put-jetti kirjoitti:

        Ainakin JohnsonSuzuki 4-tahitinen 6 hv on täysin erilainen: sylinterimäärän, rakenteen, painon, laturin ja esim. erillisen pa-tankin suhteen.

        Terhin 440 ohjeista kuulemma löytyy muuten suurin suositeltava paino moottorille: 37 kg.
        4-tahtiset 8 - 10 hp menevät rajoille ja ylikin (esim. Honda BF8 = 42 kg). Yksin ajaessa saattaa siis keula tupata nousemaan? Onko kokemusta?

        Kyllä keula on vähän koholla jo paikallaan seisoessa, kun istuu yksin perässä. Silloin tuuli kääntää venettä aika helposti. Kun lähtee liikkeelle, niin keula tietysti kohoaa vielä paljon lisää, vaikka onkin vain 20 kg kone 65 kg kippari. Pakko on käyttää jatkovartta ja siirtyä edemmäs istumaan. Rakensin teleskooppivarren, jonka avulla voi halutessaan ohjata myös toiseksi etummaiselta penkiltä. Kaasuakaan ei tarvitse täysillä pitää yksin ajaessa.

        Ei tuohon keulan kohoamiseen vaikuta pelkästään koneen paino, suurempi syyllinen on soutamiseen suunniteltu kupera pohjan muoto. Tästä huolimatta en hauku venettä, se on muuten varsin vakaa ja tukevan oloinen. Maisemiakin saa ihastella pidempään, kun matka ei joudu niin nopeasti. :)


      • Kannattaa kokeilla
        Jari M. kirjoitti:

        Kyllä keula on vähän koholla jo paikallaan seisoessa, kun istuu yksin perässä. Silloin tuuli kääntää venettä aika helposti. Kun lähtee liikkeelle, niin keula tietysti kohoaa vielä paljon lisää, vaikka onkin vain 20 kg kone 65 kg kippari. Pakko on käyttää jatkovartta ja siirtyä edemmäs istumaan. Rakensin teleskooppivarren, jonka avulla voi halutessaan ohjata myös toiseksi etummaiselta penkiltä. Kaasuakaan ei tarvitse täysillä pitää yksin ajaessa.

        Ei tuohon keulan kohoamiseen vaikuta pelkästään koneen paino, suurempi syyllinen on soutamiseen suunniteltu kupera pohjan muoto. Tästä huolimatta en hauku venettä, se on muuten varsin vakaa ja tukevan oloinen. Maisemiakin saa ihastella pidempään, kun matka ei joudu niin nopeasti. :)

        eikö kukaan ole kokeillut säätää trimmikulmaa!

        eli konetta alaspäin ni keula laskee kans.
        >kantsis koklaa!!!


    • Jari M.

      Löytyy juuri tuollainen paketti, samanlaista konetta et tosin saa kaupasta: Evinrude 6 vm. 1973.

      Veneestä: Järkevä maksimiteho lienee juuri 6 hv, vaikka 9,9 sallitaan. 6 heppaiset on vielä sopivan kevyitä. Enemmällä teholla voi saavuttaa paremman kulun isolla kuormalla, muttei mitään muuta. Ainakaan vauhti ei parane ollenkaan, soutuvenehän tuo kuitenkin pääasiassa on. Terhin esitteessä on joskus luvattu 9 solmua 6 hv teholla, kovempaa tuskin pääsee millään koneella.

      Koneista: Itsekin olen katsellut kalastuskäyttöä ajatellen nelitahtisten suuntaan. Painoa ei saisi olla kohtuuttomasti, vene näyttää jo nyt vähän peräpainoiselta laiturissa seistessään. Vanha kone painaa 20 kg, kevyimmät nelitahtiset 25 kg (Suzuki ja Mercury/Mariner). Jonsonin 6:ssa on kyllä ominaisuuksia, mutta painoa liikaa (31 kg). Johnsonin 5 on puolestaan sama kuin Suzuki. (Nämä tiedot siis koskevat nelitahtisia.)

      Selvan malleista löytyy hyvältä kuulostava uutuus: 6 hv nelitahti painevoitelulla, kannen yläpuolisella nokka-akselilla ym. hilavitkuttimilla, teknisesti siis hyvin edistynyt kone ja painaa jotenkin siedettävät 27 kg.

      Omassa viestissäsi vertasit 4-tahtista Suzukia (DF6S) 2-tahtiseen Johnsoniin (J6R). Jos hidasta ajoa tulee paljon kalastuksessa tms., arvostat varmasti nelitahtisen tyhjäkäyntiominaisuuksia: pieni kulutus eikä karstoitu. Johnson käy kyllä 2:lla sylinterillään erittäin tasaisesti ja varmasti vääntöä riittää, mutta siihen hyvät puolet sitten loppuvatkin. Ei ole edes erityisen kevyt 4-tahtisiin verrattuna (26 kg).

      Että tällaisia ajatuksia.

      -Jari M.

    • purjehtija

      en kyllä suosittelisi ylimääräisten reikien tekemistä ABS veneeseen tai ainakin tiivistämisen kanssa oltava huolellinen (sikaflex)(kölilista)

    • Jerek

      Olen vertailut T440 toisen veneen vasta...
      Nopeus: T440 (140kg) 5 hk Merc.5hv.4t = 8,5 solm (nokka pystyssä)
      Toinen vene: R15 (170kg) sama moottori = 9,7 solm (plaanissa)ja siinä oli kölirauta valmiina!

      • Viki

        Kokeile sitten soutaen, kumpi lie nopeampi? Ettei tuo toinen vaan olisi moottorivene, jossa tasaperä joka vetää vettä perässään soutuhommissa?

        440 on soutuvene, teräväperäinen vesilinjasta ja yllättävän hyvä soudettava. Sitä voi aja myös koneella, mutta tuo 8,5 kn viisiheppaisella on enemmän kuin mihin meikäläisen samankokoinen jammu pystyy. Jos istun perässä niin viisiheppaisella kulkee 5 kn keula (erittäin) pystyssä. Jos siirtyy keskituhdolle yksin ajellessa niin puoliplaanaa n. 7-8 kn.

        Jokaiseen käyttötarkoitukseen pitää hankkia sopiva vene. 440 on soutuvene, verkkovene ja virvelöintivene. Varauksin myös uisteluvene, yksin uistellessa keula nousee ja suuntavakavuus on onneton tuulisella kelillä. 440 ei ole mottorivene eikä nopeakulkuinen yhteysvene. Jos se pitää saada kulkemaan nopeasti, niin parasta pistää puoliplaanavan fiskarin hinaukseen :-)

        Minä suosittelisin siihen mahd. kevyttä konetta, 2-3,5 hp kaksitahtinen, vauhtia saa 5-6 kn.

        Kölirautaa ei ole minullakaan, ABS köli kestää kulutusta toisin kuin lasikuitu.


      • Jerek
        Viki kirjoitti:

        Kokeile sitten soutaen, kumpi lie nopeampi? Ettei tuo toinen vaan olisi moottorivene, jossa tasaperä joka vetää vettä perässään soutuhommissa?

        440 on soutuvene, teräväperäinen vesilinjasta ja yllättävän hyvä soudettava. Sitä voi aja myös koneella, mutta tuo 8,5 kn viisiheppaisella on enemmän kuin mihin meikäläisen samankokoinen jammu pystyy. Jos istun perässä niin viisiheppaisella kulkee 5 kn keula (erittäin) pystyssä. Jos siirtyy keskituhdolle yksin ajellessa niin puoliplaanaa n. 7-8 kn.

        Jokaiseen käyttötarkoitukseen pitää hankkia sopiva vene. 440 on soutuvene, verkkovene ja virvelöintivene. Varauksin myös uisteluvene, yksin uistellessa keula nousee ja suuntavakavuus on onneton tuulisella kelillä. 440 ei ole mottorivene eikä nopeakulkuinen yhteysvene. Jos se pitää saada kulkemaan nopeasti, niin parasta pistää puoliplaanavan fiskarin hinaukseen :-)

        Minä suosittelisin siihen mahd. kevyttä konetta, 2-3,5 hp kaksitahtinen, vauhtia saa 5-6 kn.

        Kölirautaa ei ole minullakaan, ABS köli kestää kulutusta toisin kuin lasikuitu.

        Joo.. Kyllä Terhi oli paremppi soutaa! Mutta R15 on aika hyvä myös! Olet oikeassa että venetyypi valinassa on paljon vaihtoehtoja!
        ABS kestää kulutusta, mutta jos haljeta ei voi korjata!
        440 köli on aika matala!=ei hyvä vene verkkokalastukseen...
        Terhi on hiukan paremppi kuin muut "järviveneet" mutta pohja on silti pyöreä kevyt vene
        = kiikerä = ei hyvä virvelikalastukseen! Moottori = nokka pystyssä, hengenvaarallista! Oikea kokoset airot on hyvä olla jos soutamiseen on hyvä.! Mielipide vain!
        (anteeksi jos oli huono tavaus..)


      • Terhi 440
        Jerek kirjoitti:

        Joo.. Kyllä Terhi oli paremppi soutaa! Mutta R15 on aika hyvä myös! Olet oikeassa että venetyypi valinassa on paljon vaihtoehtoja!
        ABS kestää kulutusta, mutta jos haljeta ei voi korjata!
        440 köli on aika matala!=ei hyvä vene verkkokalastukseen...
        Terhi on hiukan paremppi kuin muut "järviveneet" mutta pohja on silti pyöreä kevyt vene
        = kiikerä = ei hyvä virvelikalastukseen! Moottori = nokka pystyssä, hengenvaarallista! Oikea kokoset airot on hyvä olla jos soutamiseen on hyvä.! Mielipide vain!
        (anteeksi jos oli huono tavaus..)

        Joopajoo, en voi ihan allekirjoittaa kaikkia näitä asioita. Ja minulla on kyseinen vene jatkuvassa käytössä, talvella tosin nurinpäin nurmikolla, mutta uskon tietäväni mistä puhun
        ja vertailukohtia löytyy myös, ollut muita veneitä ja veneilty on.

        ABS-muovi ei halkea jos venettä pitää oikein.
        Ei tarvii antaa veden jäätyä niin että se halkeaisi. Ja jos halkeaa niin kyllä näitäkin korjaamaan pystyy. Oikeaa kittiä pitää käyttää
        ja välipohjaan ei saa jäädä vettä.

        Terhi 440 ei myöskään ole mitenkään kevyt vene,
        ja vähän ihmettelen sitä että jonkun mielestä
        se sopii hyvin souteluun. Sopii se, mutta saa olla ruista ranteissa jos hyvin sopii.
        150 kg taitaa olla painoa jo tyhjänä ilman konetta. Leveä vene =tuuli ottaa hyvin kiinni ja vedestäkin löytyy vastusta saada se kunnolla liikkeelle.

        Vene ei missään tapauksessa ole kiikkerä. Minun
        mielestäni se on kokoluokassaan erittäin vankka vene jolla voi verkolle lähteä huoletta, paljon
        ennemmin kuin tavallisilla soutuveneillä. Nurin sitä et saa millään vaikka kävelisit laidalla ja heiluttaisit. Jos jollain ihme konstilla saisit nurin niin kelluvahan se on myöskin. Kestää myös sahata keskeltä poikki ja soudella kummallakin veneenpuoliskolla erikseen, ainakin mainoksen mukaan.

        Ja nokan asennosta, nokka nousee vain jos kierroksia laittaa lisää yksin ajaessa, minua tämä ei kuitenkaan haittaa.

        Tavallaanhan 440 on ihan järjetön vene koska siinä ominaisuudet yhdistyvät kummallisella tavalla. Kumminkin ostin sen ja tosi tyytyväinen
        olen ollut, mutta kannattaa miettiä mikä kenellekin sopii.


      • Viki
        Terhi 440 kirjoitti:

        Joopajoo, en voi ihan allekirjoittaa kaikkia näitä asioita. Ja minulla on kyseinen vene jatkuvassa käytössä, talvella tosin nurinpäin nurmikolla, mutta uskon tietäväni mistä puhun
        ja vertailukohtia löytyy myös, ollut muita veneitä ja veneilty on.

        ABS-muovi ei halkea jos venettä pitää oikein.
        Ei tarvii antaa veden jäätyä niin että se halkeaisi. Ja jos halkeaa niin kyllä näitäkin korjaamaan pystyy. Oikeaa kittiä pitää käyttää
        ja välipohjaan ei saa jäädä vettä.

        Terhi 440 ei myöskään ole mitenkään kevyt vene,
        ja vähän ihmettelen sitä että jonkun mielestä
        se sopii hyvin souteluun. Sopii se, mutta saa olla ruista ranteissa jos hyvin sopii.
        150 kg taitaa olla painoa jo tyhjänä ilman konetta. Leveä vene =tuuli ottaa hyvin kiinni ja vedestäkin löytyy vastusta saada se kunnolla liikkeelle.

        Vene ei missään tapauksessa ole kiikkerä. Minun
        mielestäni se on kokoluokassaan erittäin vankka vene jolla voi verkolle lähteä huoletta, paljon
        ennemmin kuin tavallisilla soutuveneillä. Nurin sitä et saa millään vaikka kävelisit laidalla ja heiluttaisit. Jos jollain ihme konstilla saisit nurin niin kelluvahan se on myöskin. Kestää myös sahata keskeltä poikki ja soudella kummallakin veneenpuoliskolla erikseen, ainakin mainoksen mukaan.

        Ja nokan asennosta, nokka nousee vain jos kierroksia laittaa lisää yksin ajaessa, minua tämä ei kuitenkaan haittaa.

        Tavallaanhan 440 on ihan järjetön vene koska siinä ominaisuudet yhdistyvät kummallisella tavalla. Kumminkin ostin sen ja tosi tyytyväinen
        olen ollut, mutta kannattaa miettiä mikä kenellekin sopii.

        Minun mielestäni se on hyvä soutuvene. Hankaimet ja airot tosin vaihdoin heti, en osaa noilla "järvihankaimilla" soudella, siis avomalliset merihankaimet ja aika pitkät airot (olikohan 270 ?). Lisäksi on kahdet airoparit ja hankaimet, menee parisoutuna tosi kevyesti!

        Minun mielestäni se on hyvä soutaa, siinä on köliä joten suuntavakavuus on hyvä, eikä se vesilinjasta ole kovin leveä. Tasapainotus niin, että peräpeili ei ole vedessä. Painoa on 140 kg, minusta se on vaan hyvä, poveria soutuun niin ei tyssää vetojen välillä.


      • Viki
        Jerek kirjoitti:

        Joo.. Kyllä Terhi oli paremppi soutaa! Mutta R15 on aika hyvä myös! Olet oikeassa että venetyypi valinassa on paljon vaihtoehtoja!
        ABS kestää kulutusta, mutta jos haljeta ei voi korjata!
        440 köli on aika matala!=ei hyvä vene verkkokalastukseen...
        Terhi on hiukan paremppi kuin muut "järviveneet" mutta pohja on silti pyöreä kevyt vene
        = kiikerä = ei hyvä virvelikalastukseen! Moottori = nokka pystyssä, hengenvaarallista! Oikea kokoset airot on hyvä olla jos soutamiseen on hyvä.! Mielipide vain!
        (anteeksi jos oli huono tavaus..)

        (Vator?) R15 ei ole hyvä soutaa, tasaperän ja lättänän pohjan vuoksi vetää vettä perässään ja kiemurtelee. Suosittelisin siihen myös ihan toisenlaista moottoria kuin 5 hv, liukuvaksi veneeksihän se on suunniteltu.

        ABS:n voi korjata.

        440 köli ei ole matala (koko pohjan mittainen reilu köli), missä mottori tai soutuveneessä on syvempi köli? Miten köli vaikuttaa verkkokalastukseen?

        Ei ole kiikkerä, laidalla voi tälläinen satakiloinen seistä ilman että hörppää.

        Moottorilla ei tarvitse ajaa nokka pystyssä, tosi tyhmää (ja vaarallista) niin tehdä. Pitää pudottaa vauhti yksin takatuhdolta ajaessa viiteen solmuun tai hankkia jatkovarsi että voi ajaa keskituhdolta.


      • Jerek
        Viki kirjoitti:

        (Vator?) R15 ei ole hyvä soutaa, tasaperän ja lättänän pohjan vuoksi vetää vettä perässään ja kiemurtelee. Suosittelisin siihen myös ihan toisenlaista moottoria kuin 5 hv, liukuvaksi veneeksihän se on suunniteltu.

        ABS:n voi korjata.

        440 köli ei ole matala (koko pohjan mittainen reilu köli), missä mottori tai soutuveneessä on syvempi köli? Miten köli vaikuttaa verkkokalastukseen?

        Ei ole kiikkerä, laidalla voi tälläinen satakiloinen seistä ilman että hörppää.

        Moottorilla ei tarvitse ajaa nokka pystyssä, tosi tyhmää (ja vaarallista) niin tehdä. Pitää pudottaa vauhti yksin takatuhdolta ajaessa viiteen solmuun tai hankkia jatkovarsi että voi ajaa keskituhdolta.

        R15= Rönnqvist 15 (puoliplaanari)
        Jos T440:illa on nykyän syvä köli, malli on muutunut! T440 ei on niin kiikerä kuin muut järvimallit, ja jos nyt on parempi köli sitäkin auttaa! Köli vaikuttaa verkkokalastukseen että vene ei liikkuu tuulen mukaan sivuunpäin...
        Oletko joutunut korjata veneesi? Minä olen yrittänyt korjata Terhit "terhi fixilla" pari kertaa.. ja kaverini on testanut muutama kertaa.. ei toimii!(vaikka olemme tehnyt juuri niin kuin korjaussarjassa on lukenut!) Onko sitäkin parannut??
        Ehkä asiat on muutunut ja parantunut, sitten minulla on "vanhat" kokemukset!
        ABS kestää jos ei kolhi!..niin kaikki muutkin materiaalit kestävät!
        (kyllä T440 on silti aika turvallinen)
        Muista! Vena saa olla turvallinen vaikka matka on lyhyt!


      • Viki
        Jerek kirjoitti:

        R15= Rönnqvist 15 (puoliplaanari)
        Jos T440:illa on nykyän syvä köli, malli on muutunut! T440 ei on niin kiikerä kuin muut järvimallit, ja jos nyt on parempi köli sitäkin auttaa! Köli vaikuttaa verkkokalastukseen että vene ei liikkuu tuulen mukaan sivuunpäin...
        Oletko joutunut korjata veneesi? Minä olen yrittänyt korjata Terhit "terhi fixilla" pari kertaa.. ja kaverini on testanut muutama kertaa.. ei toimii!(vaikka olemme tehnyt juuri niin kuin korjaussarjassa on lukenut!) Onko sitäkin parannut??
        Ehkä asiat on muutunut ja parantunut, sitten minulla on "vanhat" kokemukset!
        ABS kestää jos ei kolhi!..niin kaikki muutkin materiaalit kestävät!
        (kyllä T440 on silti aika turvallinen)
        Muista! Vena saa olla turvallinen vaikka matka on lyhyt!

        Sorry, en ymmärtänyt venemerkistä r15, että se tarkoitti Rönqvistiä. Tuota venettä en ole soutanut enkä köliä nähnyt, joten vedän kaikki sanani takaisin. Se saattaa olla hyvä soudettava ja siinä saattaa olla syvempi köli kuin 440ssä, en väitä vastaan kun en tiedä.

        Kiikkeryydestä väitän vielä vastaan. En osaa suoralta kädeltä sanoa jotta mikä alle 140 kg painava "merivene" olisi vähemmän kiikkerä? Köli siinä on ollut aina, runkomuoto on ollut sama ainakin parikytä vuotta. Valitettavasti on nyt neljäkymmentä senttiä lunta kölin päällä, en pääse (tai viitsi mennä) mittaamaan sen syvyyttä.

        ABS on huoleton, ei tarvitse paikkailla, kuten lasikuitupaatissa, jossa topcoatin läpäisevästä naarmusta laminaatti alkaa imeä vettä. Huoleton vehjes, jos ei lekalla hakkaa palasiksi...

        Eihän se 440 mikään ihannevene ole, mutta helppohoitoinen ja tukeva yleissoutuvene. Korkeampi varalaita siinä saisi olla ettei pärskyisi lastin kanssa vasta-aallossa, mutta sitten se olisi jo painavampi ja vielä kallimpi hankkia (tyyris se on nytkin).


      • ville
        Viki kirjoitti:

        Sorry, en ymmärtänyt venemerkistä r15, että se tarkoitti Rönqvistiä. Tuota venettä en ole soutanut enkä köliä nähnyt, joten vedän kaikki sanani takaisin. Se saattaa olla hyvä soudettava ja siinä saattaa olla syvempi köli kuin 440ssä, en väitä vastaan kun en tiedä.

        Kiikkeryydestä väitän vielä vastaan. En osaa suoralta kädeltä sanoa jotta mikä alle 140 kg painava "merivene" olisi vähemmän kiikkerä? Köli siinä on ollut aina, runkomuoto on ollut sama ainakin parikytä vuotta. Valitettavasti on nyt neljäkymmentä senttiä lunta kölin päällä, en pääse (tai viitsi mennä) mittaamaan sen syvyyttä.

        ABS on huoleton, ei tarvitse paikkailla, kuten lasikuitupaatissa, jossa topcoatin läpäisevästä naarmusta laminaatti alkaa imeä vettä. Huoleton vehjes, jos ei lekalla hakkaa palasiksi...

        Eihän se 440 mikään ihannevene ole, mutta helppohoitoinen ja tukeva yleissoutuvene. Korkeampi varalaita siinä saisi olla ettei pärskyisi lastin kanssa vasta-aallossa, mutta sitten se olisi jo painavampi ja vielä kallimpi hankkia (tyyris se on nytkin).

        Ei muuten mee lekallakaan rikki ;-). Yksi Terhi myyjä demosi minulle lyömällä pajavasaralla räväkästi Terhin pohjaan (oli semmoinen veneen etuosan puolikas). Tulos: Pajavasara kimmahti melkein myyjän otsaan, mutta Terhiin ei tullut kummoistakaan jälkeä.


      • Jerek
        ville kirjoitti:

        Ei muuten mee lekallakaan rikki ;-). Yksi Terhi myyjä demosi minulle lyömällä pajavasaralla räväkästi Terhin pohjaan (oli semmoinen veneen etuosan puolikas). Tulos: Pajavasara kimmahti melkein myyjän otsaan, mutta Terhiin ei tullut kummoistakaan jälkeä.

        Niin olen kuulunut että ABS kestää kuin on uusi, mutta odota 6-8 vuota ja yrittä uudestaan!
        Tuttu minulle on lomakylä, ja Terhit on rikkonut "helposti" muutama vuoden kuluttua!
        Vaikka tehdas sanoi että ei kokaan mee rikki...
        Suomessa on PALJON rikkiä Terhit!! Kuinka vanha sun on? Jos on muutama vuota vanha, uskallatko testata jos kestää leka lyönti nyt?
        Toinen asia vielä... jos muovi irrottaa uretaanilta, siinä jää ilmatila! Ilmatilassa tulee kohta kondensivettä! Vettä jäättyy talvenaikana jä rikkota uretaanin "kuplia" vaikka on veneuretaanikin. (Lekalyönti varmasti irrota uretaani!)
        Ensi vuona on taas isompi ilmatila... j.n.e!
        Vaikka ei runkko rikkoo, veneessä tule vahinkkoja joka ei senjälkeen voi korjata! (Tosiasia!)


      • Viki
        Jerek kirjoitti:

        Niin olen kuulunut että ABS kestää kuin on uusi, mutta odota 6-8 vuota ja yrittä uudestaan!
        Tuttu minulle on lomakylä, ja Terhit on rikkonut "helposti" muutama vuoden kuluttua!
        Vaikka tehdas sanoi että ei kokaan mee rikki...
        Suomessa on PALJON rikkiä Terhit!! Kuinka vanha sun on? Jos on muutama vuota vanha, uskallatko testata jos kestää leka lyönti nyt?
        Toinen asia vielä... jos muovi irrottaa uretaanilta, siinä jää ilmatila! Ilmatilassa tulee kohta kondensivettä! Vettä jäättyy talvenaikana jä rikkota uretaanin "kuplia" vaikka on veneuretaanikin. (Lekalyönti varmasti irrota uretaani!)
        Ensi vuona on taas isompi ilmatila... j.n.e!
        Vaikka ei runkko rikkoo, veneessä tule vahinkkoja joka ei senjälkeen voi korjata! (Tosiasia!)

        Minä en ole kuullut, Terhejä on näilläkin kylillä runsaasti, siskolla viitisentoista vuotta vanha fun, eikäpä sille ole tarvinnut tehdä mitään korjaushommia. Paha kello kauas kuuluu, sanotaan, joten on ihmeellistä että en ole kuullut moisista ongelmista. Sellaisia lasikuitupaatteja, etenkin ns. pulpettiveneitä olen nähnyt (en kuullut), joissa laminaatti on imenyt kosteutta kun topcoatia tai gelcoatia ei ole korjattu naarmun jälkeen tai väärän talvisäilytyksen vuoksi jäätynyt vesi on repinyt sauman rikki.

        En ala venettäni lekalla hakkaamaan, oli sitten mitä materiaalia tai ikäluokkaa tahansa, sorry.

        Minun 440 on vasta kuusivuotias, ehkä kestää vielä muutaman vuoden ennen kuin se hajoaa kuin Neuvostoliitto?


      • Terhi 440
        Viki kirjoitti:

        Minä en ole kuullut, Terhejä on näilläkin kylillä runsaasti, siskolla viitisentoista vuotta vanha fun, eikäpä sille ole tarvinnut tehdä mitään korjaushommia. Paha kello kauas kuuluu, sanotaan, joten on ihmeellistä että en ole kuullut moisista ongelmista. Sellaisia lasikuitupaatteja, etenkin ns. pulpettiveneitä olen nähnyt (en kuullut), joissa laminaatti on imenyt kosteutta kun topcoatia tai gelcoatia ei ole korjattu naarmun jälkeen tai väärän talvisäilytyksen vuoksi jäätynyt vesi on repinyt sauman rikki.

        En ala venettäni lekalla hakkaamaan, oli sitten mitä materiaalia tai ikäluokkaa tahansa, sorry.

        Minun 440 on vasta kuusivuotias, ehkä kestää vielä muutaman vuoden ennen kuin se hajoaa kuin Neuvostoliitto?

        Kyllähän Jerek osittain on oikeassa.

        Monessa vanhemmassa Terhissä on ongelmia, ei kuitenkaan yleensä vielä 6-8 vuoden iässä vaan
        sitten joskus vanhempana. Uskon kuitenkin itse että tällöin kyseessä on ainakin jossainmäärin
        veneen heikko kohtelu tai hoitamattomuus, kyllä
        ABS-uretaanikonstruktio periaatteessa on kestävä.

        Oma 440 on vasta vuoden vanha joten siinä ei mitään vikaa ole. Isällä on yli 10 vuotta vanha
        385, eikä siinäkään ole mitään ongelmia.

        Minulla oli aikaisemmin 15 vuotta vanha Terhi 405 FUN jossa sen sijaan oli ongelmia. Veneen sisäpohjaan tuli halkeamat kummallekin puolelle. Jo sitä ihmettelinkin miksi edellinen omistaja oli laittanut jotain elastista kittiä siihen joka ei kestänyt vaan halkesi aina uudestaan ja minä paikkasin sitä vähän aikaa silikonilla ettei vettä menisi välipohjaan (taisi olla mennyt jo, siksi halkeamat). Lopulta vedin hiomalaikalla nuo saumat kokonaan auki perästä keulaan asti, annoin vähän aikaa kuivua ja TerhiFix:iä kunnolla ja spray-maalia päälle. Sen jälkeen se kesti ainakin pari kesää ja kun myin sen pois niin vieläkin korjaus oli ihan ehjä. Että kyllä se kitti pitää.

        Ja samanlaista olen kuullut muistakin Terhi-veneistä. Halkeamia tulee, etenkin välipohjaan.


      • ville
        Jerek kirjoitti:

        Niin olen kuulunut että ABS kestää kuin on uusi, mutta odota 6-8 vuota ja yrittä uudestaan!
        Tuttu minulle on lomakylä, ja Terhit on rikkonut "helposti" muutama vuoden kuluttua!
        Vaikka tehdas sanoi että ei kokaan mee rikki...
        Suomessa on PALJON rikkiä Terhit!! Kuinka vanha sun on? Jos on muutama vuota vanha, uskallatko testata jos kestää leka lyönti nyt?
        Toinen asia vielä... jos muovi irrottaa uretaanilta, siinä jää ilmatila! Ilmatilassa tulee kohta kondensivettä! Vettä jäättyy talvenaikana jä rikkota uretaanin "kuplia" vaikka on veneuretaanikin. (Lekalyönti varmasti irrota uretaani!)
        Ensi vuona on taas isompi ilmatila... j.n.e!
        Vaikka ei runkko rikkoo, veneessä tule vahinkkoja joka ei senjälkeen voi korjata! (Tosiasia!)

        Joo, olet oikeassa, tällaisista ongelmista olen minäkin kuullut vanhemmista Terheistä. Mutta kuten tuossa jo joku sanoi, kyllä korjaus voi onnistuakin kun sen tekee oikein. Ellei sitten ole jo sisusuretaanit menneet murusiksi.

        Mitä tulee lekalla lyöntiin, niin en tietenkään löisi venettäni vaikka voisi kestääkin. Ja vielä, pidin Terhiäni vain vuoden, seuraava on alumiinia ;-), ei silti, että mulla vielä olisi ongelmia ollut Terhin kanssa, mutta sen trailerilla pito oli työlästä varotoimenpiteineen.


      • Jerek
        ville kirjoitti:

        Joo, olet oikeassa, tällaisista ongelmista olen minäkin kuullut vanhemmista Terheistä. Mutta kuten tuossa jo joku sanoi, kyllä korjaus voi onnistuakin kun sen tekee oikein. Ellei sitten ole jo sisusuretaanit menneet murusiksi.

        Mitä tulee lekalla lyöntiin, niin en tietenkään löisi venettäni vaikka voisi kestääkin. Ja vielä, pidin Terhiäni vain vuoden, seuraava on alumiinia ;-), ei silti, että mulla vielä olisi ongelmia ollut Terhin kanssa, mutta sen trailerilla pito oli työlästä varotoimenpiteineen.

        Olen tehnyt töitä veneuretanilla, ja muutama vuotta sitten (-94) kieltivät suuren osa freon komponentit sieltä! Sen jälkeen uretaani oli ihan erilainen. Vene uretaani on silti hyvä materiaali! Jos ilmatankki puhkasta niin vahinko on lähellä! Mutta uretaanilla vene jää kellumaan (jos uretaani on kunnossa) että pääset maihin, ja vaikka käyttää sitä kauan jälkeenpäin..
        Suosittelen silti, että pitä silmä vesirajan päälle! Jos sitä muuttuu, niin uretaani imee vettä!
        Tuttulla on Terhi 415 Nova,(-90) hyvin pidetty vene muuten!
        Mutta laituri naapurin vene oli iskenyt sen vastaan, ja törmäyslistan allaoleva kantti oli murtunut.
        Kuin törmäyslista poistettiin huomasimme että runkojen sauma ei ollut tiivistetty ollenkaan!
        Uretaani oli ihan märkä ja pehmeä koko veneen ympäri! 440 ei on samalainen sauma(tai onko?) mutta sama materiaali silti..
        Lasikuitu veneet löytyy kaikken laatuset, että siinäkin pitäis olla hyvin varovainen!
        Ei on paljon hyvinsanomista Alu veneestäkään...
        Kerron vaan omat kokemukset, että en olen vain "negatiivinen" ihminen!!


      • Pieni putjetti
        Terhi 440 kirjoitti:

        Joopajoo, en voi ihan allekirjoittaa kaikkia näitä asioita. Ja minulla on kyseinen vene jatkuvassa käytössä, talvella tosin nurinpäin nurmikolla, mutta uskon tietäväni mistä puhun
        ja vertailukohtia löytyy myös, ollut muita veneitä ja veneilty on.

        ABS-muovi ei halkea jos venettä pitää oikein.
        Ei tarvii antaa veden jäätyä niin että se halkeaisi. Ja jos halkeaa niin kyllä näitäkin korjaamaan pystyy. Oikeaa kittiä pitää käyttää
        ja välipohjaan ei saa jäädä vettä.

        Terhi 440 ei myöskään ole mitenkään kevyt vene,
        ja vähän ihmettelen sitä että jonkun mielestä
        se sopii hyvin souteluun. Sopii se, mutta saa olla ruista ranteissa jos hyvin sopii.
        150 kg taitaa olla painoa jo tyhjänä ilman konetta. Leveä vene =tuuli ottaa hyvin kiinni ja vedestäkin löytyy vastusta saada se kunnolla liikkeelle.

        Vene ei missään tapauksessa ole kiikkerä. Minun
        mielestäni se on kokoluokassaan erittäin vankka vene jolla voi verkolle lähteä huoletta, paljon
        ennemmin kuin tavallisilla soutuveneillä. Nurin sitä et saa millään vaikka kävelisit laidalla ja heiluttaisit. Jos jollain ihme konstilla saisit nurin niin kelluvahan se on myöskin. Kestää myös sahata keskeltä poikki ja soudella kummallakin veneenpuoliskolla erikseen, ainakin mainoksen mukaan.

        Ja nokan asennosta, nokka nousee vain jos kierroksia laittaa lisää yksin ajaessa, minua tämä ei kuitenkaan haittaa.

        Tavallaanhan 440 on ihan järjetön vene koska siinä ominaisuudet yhdistyvät kummallisella tavalla. Kumminkin ostin sen ja tosi tyytyväinen
        olen ollut, mutta kannattaa miettiä mikä kenellekin sopii.

        Pisteytin ominaisuudet, joita pidin tärkeänä käyttötarkoituksen yms. mukaan. Hinnasta tuli lisäpisteitä. Vertailussa Terhillä tuli eniten pisteitä. Tämä oli ihan siis teknisten tietojen vertailu, eikä kokemuksella tai värillä ollut vaikutusta.

        Terhissä tuntui olevan parhaat säilytystilat ja eniten kantavuutta. Laidan mataluus on tässä vähän mietityttänyt. Ilmeisesti tuommoisen teleskooppivarren hommaaminen tulee myös eteen.

        Pahus, että messutarjoukset kerkesivät jo mennä ohi...


      • TF
        Pieni putjetti kirjoitti:

        Pisteytin ominaisuudet, joita pidin tärkeänä käyttötarkoituksen yms. mukaan. Hinnasta tuli lisäpisteitä. Vertailussa Terhillä tuli eniten pisteitä. Tämä oli ihan siis teknisten tietojen vertailu, eikä kokemuksella tai värillä ollut vaikutusta.

        Terhissä tuntui olevan parhaat säilytystilat ja eniten kantavuutta. Laidan mataluus on tässä vähän mietityttänyt. Ilmeisesti tuommoisen teleskooppivarren hommaaminen tulee myös eteen.

        Pahus, että messutarjoukset kerkesivät jo mennä ohi...

        Moi!
        Mikäli vielä tarvitset Terhi 440 veneen niin katso Nettivene.fi minulla on myynissä sellainen ,uuden veroinen hintaan 1590,-(uusi maksaa 2190,-)
        Vene on Lappohjassa(Hankoo)


    • Terhi 440

      Joo, tarkoitin omassa viestissäni että nimenomaan
      5 hp 4t johnson on suzukin tekemä, muista malleista en tiedä. Asia tuli esille silloin kun
      konetta hankin, myyjä sanoi että sama kone löytyy
      3 eri merkkisenä joista muistan nämä kaksi.

      Samaten voin vahvistaa että keula nousee yhdellä
      henkilöllä. Itelläni se ei haittaa koska silloin kyseessä on vetouistelu jossa kierroksia ei tarvii nostaa. Jos taas on enemmän porukkaa kyydissä laitan ne keulaan.

      En laittaisi veneeseen paljoa painavampaa konetta kuin tuo 25 kg.

    • Pieni put-jetti

      Selvittelin tuota DF6S laturia. Semmoinen on lisävaruste (12V 6A) noin 100 EUR lisähintaan.

      Jos noita sähköisä vempaimia on esim. kaikua ja valoja yms. niin pieni akku puoltanee paikkaansa. Kylmälaukkua tms. on jo ahneempi sähkön suhteen, joten akun mitoitusta saa miettiä. Tosin virran ehtyminen ei ole käsikäynnisteisessä niin kriittistä kuin isommissa koneissa, joita ei käsipeleillä hevin kiskota käyntiin.

      Painopisteen suhteen lie akun sijoittaminen Terhi 440:n etuboksiin olisi hyvä? Onko kokemusta?

      • Terhi 440

        Kaikuhan toimii mainiosti paristoilla tai vaikka
        pienellä mp-akulla jota tuskin kesän aikana tarvitsisi ladata uudestaan. Valo =myrskylyhty
        toimii valopetroolilla ja kaljat pysyy kylmänä
        ämpärissä järvivedessä. Jos liian lämmintä, sitten kylmälaukussa.

        Mutta jos sähköt ja laturin haluat niin akku etuboxiin voisi olla hyvä idea. Itelläni ainakin takaboxissa on tankki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe