Eroon kilppareista

Ongelma

Ystävällisenä syntymäpäivälahjana sain akvaarion missä asustaa 2 kilpikonnapariskuntaa. Miten ihmeessä pääsen konnista eroon kun en pidä niistä. Kyllä minä hoidan niitä pakon sanelemana, mutta ansaitsisivat paljon paremman kodin jostain muualta. Minulla oli kilpikonnakuume joskus vuonna 1 tai 2 ja sitten nämä ystävälliset ihmiset muistivat asian ja toteuttivat toiveeni.
Jos kukaan ei huoli niitä niin mikä on armollisin tapa päästä niistä eroon?
Niitähän annetaan pois koko ajan, tuntuu niin turhalta kun kukaan ei huoli niitä.
Auttakaa hyvät ihmiset, en minä eläinrääkkäystäkään siedä ja pian minusta tulee sellainen ellen saa apua.

26

6390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roosa

      Etkö olisi muka voinut ilmoittaa lahjan saatuasi ettet tahdo sitä?! Kyllähän suokonnien ottajia riittää jos sinulla on oikean kokoinen akvaario ja tarvittavat varusteet? Eikö kauppa ota niitä takaisin? Konnia on siis yhteensä neljä, kun kirjoitit kahdesta pariskunnasta? Akvaarion on siis oltava TODELLA suuri, ainakin 100 l uintitilaa per konna? Missäpäin asustat? Itselläni on kaksi punakorvaa.

      • Ongelma

        En voi palauttaa sitä, sillä nämä "ihanat" ihmiset ovat sen hankkineet ihan minua varten. Akva on jonkun vanha ja siinä olevat pariskunnat ovat 6- ja 10-vuotiaita. Altaan koko ei millään riitä sekään, sillä se on vain reilut 300 l.
        Ehkä tämä antaja ajatteli kun minulla on kala-akvaario niin suorastaan hyppisin riemusta kun saisin ne joskus haluamani kilpikonnat. Voisin vielä pitää akvan ja tehdä siitä sellaisen kala-akvaarion mitä olen suunnitellut (kunnollisen puhdistuksen jälkeen) mutta niitä kilpikonnia inhoan. Anteeksi vaan, mutta ainakin myönnän sen rehellisesti. Jos sulla on joku vinkki millä pääsen niistä eroon niin kerro ihmeessä.
        Oiskohan ainoa vaihtoehto eläinlääkäri ellei kukaan huoli niitä? Niin ja lopettaako eläinlääkäri yleensä kilpikonnia? Kyllä tää on kaameeta.


      • Ongelma

        Minä voin vaikka henkilökohtaisesti kuljettaa ne konnat 300 km säteellä Ulvilasta (20 km Porista).


      • Roosa
        Ongelma kirjoitti:

        Minä voin vaikka henkilökohtaisesti kuljettaa ne konnat 300 km säteellä Ulvilasta (20 km Porista).

        On kyllä aika "erikoista" (suorastaan törkeää) että ne tuttavasi ovat hankkineet sinulle noin monta konnaa tietämättä aiheesta mitään. Eihän neljä konnaa, ja kun ne alkaa lisääntymään, mitenkään mahdu 300 litraiseen akvaan jos lämmittelypaikka vielä on sisäpuolella. En mie kyllä tiiä mitä niille vois tehä, kamalalta tuntuu et ne sen takia olisi lopetettava, eläinlääkärit piikittää tietääkseni kyllä. Älä nyt tee mitään hätiköityä!

        Entä jos kysyt suoraan ottaisivatko tuttavasi ne itselleen? En usko että pelkkiä konnia kukaan kiinnostuu ottamaan, varusteet kuitenkin maksavat todella paljon noin isolle pesueelle. Laita paljon annetaan -ilmoituksia kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, kauppojen seinille ja nettiin joka puolelle, laita myös että annat ne pariskunnittain, et yksin. Tosi kinkkinen tilanne. Yritä myös kysellä esim. erilaisista kasvitieteellisistä puutarhoista ym. paikoista, joskus sellaisetkin paikat ottavat trooppisia eläimiä. Itseäni lisäkonnat kyllä kiinnostaa, mutta tilaa ei kyllä löydy enää enempää.


      • kit
        Roosa kirjoitti:

        On kyllä aika "erikoista" (suorastaan törkeää) että ne tuttavasi ovat hankkineet sinulle noin monta konnaa tietämättä aiheesta mitään. Eihän neljä konnaa, ja kun ne alkaa lisääntymään, mitenkään mahdu 300 litraiseen akvaan jos lämmittelypaikka vielä on sisäpuolella. En mie kyllä tiiä mitä niille vois tehä, kamalalta tuntuu et ne sen takia olisi lopetettava, eläinlääkärit piikittää tietääkseni kyllä. Älä nyt tee mitään hätiköityä!

        Entä jos kysyt suoraan ottaisivatko tuttavasi ne itselleen? En usko että pelkkiä konnia kukaan kiinnostuu ottamaan, varusteet kuitenkin maksavat todella paljon noin isolle pesueelle. Laita paljon annetaan -ilmoituksia kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, kauppojen seinille ja nettiin joka puolelle, laita myös että annat ne pariskunnittain, et yksin. Tosi kinkkinen tilanne. Yritä myös kysellä esim. erilaisista kasvitieteellisistä puutarhoista ym. paikoista, joskus sellaisetkin paikat ottavat trooppisia eläimiä. Itseäni lisäkonnat kyllä kiinnostaa, mutta tilaa ei kyllä löydy enää enempää.

        Tilanne kieltämättä on vähän hankala... Totta on, että yleensä konna halutaan tarvikkeineen ja ilman vermeitä liikkuvat konnat jäävät ilman kotia... Lisäksi vielä periaate on, että yksi konna/akvaario, koska konnat rupeaa hirveän helposti tappalemaan keskenään...

        Parasta on ehkä kuitenkin viedä ainakin osa konnista eläinlääkärille piikitettäväksi... Tervettä konnaa on ikävä viedä lopetettavaksi, mutta parempi niin kuin antaa se jollekin huonoon kotiin... Kysele kuitenkin jos konnille löytys koti jostain ja valista konnien lahjoittajia, että kenellekään ei pidä ostaa eläintä lahjaksi!


      • Konna
        kit kirjoitti:

        Tilanne kieltämättä on vähän hankala... Totta on, että yleensä konna halutaan tarvikkeineen ja ilman vermeitä liikkuvat konnat jäävät ilman kotia... Lisäksi vielä periaate on, että yksi konna/akvaario, koska konnat rupeaa hirveän helposti tappalemaan keskenään...

        Parasta on ehkä kuitenkin viedä ainakin osa konnista eläinlääkärille piikitettäväksi... Tervettä konnaa on ikävä viedä lopetettavaksi, mutta parempi niin kuin antaa se jollekin huonoon kotiin... Kysele kuitenkin jos konnille löytys koti jostain ja valista konnien lahjoittajia, että kenellekään ei pidä ostaa eläintä lahjaksi!

        No älä nyt ainakaan niille tuttavillesi niitä anna! Eivät ihan järjissään taida olla jos ostavat lahjaksi eläimiä jotka elävät vaikkapa 60 vuotta...
        Minä olen punakorvia huonoista oloista keräillyt ja vienyt niitä sitten el.lääkärille lopetettavaksi :( että tee mieluummin niin jos et löydä niille uusia koteja ja se on kyllä aika vaikeaa jos ethalua allasta mukana antaa.
        Yhden konnan lopetus maksoi minulla 42 euroa, kahden taas 68 euroa. Mutta niitä ei siis kukaan muu voi lopettaa kuin el.lääkäri!
        Lääkäri selitti minullekkin että ensin niille annetaan rauhoittava/unipiikki ja sen annetaan vaikuttaa 10 tuntia! koska matelijoilla on niin hidas aineenvaihdunta ja sitten vasta lopetuspiikki.
        Kyllä on sulla uskomattomia tuttavia!


      • Konna
        Konna kirjoitti:

        No älä nyt ainakaan niille tuttavillesi niitä anna! Eivät ihan järjissään taida olla jos ostavat lahjaksi eläimiä jotka elävät vaikkapa 60 vuotta...
        Minä olen punakorvia huonoista oloista keräillyt ja vienyt niitä sitten el.lääkärille lopetettavaksi :( että tee mieluummin niin jos et löydä niille uusia koteja ja se on kyllä aika vaikeaa jos ethalua allasta mukana antaa.
        Yhden konnan lopetus maksoi minulla 42 euroa, kahden taas 68 euroa. Mutta niitä ei siis kukaan muu voi lopettaa kuin el.lääkäri!
        Lääkäri selitti minullekkin että ensin niille annetaan rauhoittava/unipiikki ja sen annetaan vaikuttaa 10 tuntia! koska matelijoilla on niin hidas aineenvaihdunta ja sitten vasta lopetuspiikki.
        Kyllä on sulla uskomattomia tuttavia!

        Mutta korostan vielä että eläinlääkärillä rauhallinen lopetus taitaa olla kyllä ainoa ratkaisu, jos niistä nopeasti eroon haluat.


      • Konnien omistaja.

        Vastaan nimimerkki roosan kommentteihin!
        Huomasin että ilmoitus on jo vanha mutta Miten väität että jos sen joka oli omistanut 4 konnaa
        että jos ne alkaa lisääntymään ja omistat itsekin konnia... Punakset lisääntyvärt harvoin ja yleensä munivat huomaamattomasti ja syövät munansa sitä paitsi meidän konnat on muninu monesti ja olemme yrittäneet hautoa munia mutta ne ovat aina olleet tyhjiä sitä paitsi punaksen munien kuoriutumiseen menee noin 100 päivää...
        Kyllä munat voi hävittää siinä ajassa..


    • Tine

      Hei koitappa vielä laittaa ilmoituksia, esimerkiksi http://www.parhain.com/phpBB/index.php Jos uusi koti konnille kuitenkin löytyisi, kun niitä ei enää suomeen tietääkseni tuoda. Olisi tosi sääli lopettaa terveitä konnia. Toivottavasti konnille löytyy koti.

    • konnat lähti taivaaseen.

      lopettaa konnasi kivuttomasti. Maksaa vähän mutta kyllä ne sen ansaitsee enemmän kun että yrittäisit niitä itse tapaa.
      Aina on konnaihmisiä jotka niitä haluaa..yritä ensin hyvää koita

      • Ongelma

        Joo, olen laittanut ilmoituksia ympäriinsä eikä ainoatakaan yhteydenottoa ole tullut. Sain ajan eläinlääkäriltä tällä viikolla ja aion lopetuttaa kaikki konnat. En edes ajattele pitkittää asiaa, sillä kaikkien konnaystävien murheeksi minun on myönnettävä suoraan, että en voi sietää niitä. Ilmoitin antajille asiasta, sillä ajattelin, että he voisivat ottaa takaisin antamansa lahjan. Olivat aika loukkaantuneita, mutta eivätpä kelvanneet heillekään. No, joka tapauksessa tunnen tekeväni kaikille palveluksen sillä että annan lääkärin lopettaa ne. Niin ja tästä opin yhden asian. Kuulutan joka paikassa, että älkää ihmeessä ostako eläimiä koskaan lahjaksi, tehkää tekin samoin (ketkä tätä lukevatkin). Niin ja jos antaa eläimen/eläimiä lahjaksi niin pitäisi olla ainakin valmis ottamaan se/ne takaisin.


      • Konna
        Ongelma kirjoitti:

        Joo, olen laittanut ilmoituksia ympäriinsä eikä ainoatakaan yhteydenottoa ole tullut. Sain ajan eläinlääkäriltä tällä viikolla ja aion lopetuttaa kaikki konnat. En edes ajattele pitkittää asiaa, sillä kaikkien konnaystävien murheeksi minun on myönnettävä suoraan, että en voi sietää niitä. Ilmoitin antajille asiasta, sillä ajattelin, että he voisivat ottaa takaisin antamansa lahjan. Olivat aika loukkaantuneita, mutta eivätpä kelvanneet heillekään. No, joka tapauksessa tunnen tekeväni kaikille palveluksen sillä että annan lääkärin lopettaa ne. Niin ja tästä opin yhden asian. Kuulutan joka paikassa, että älkää ihmeessä ostako eläimiä koskaan lahjaksi, tehkää tekin samoin (ketkä tätä lukevatkin). Niin ja jos antaa eläimen/eläimiä lahjaksi niin pitäisi olla ainakin valmis ottamaan se/ne takaisin.

        Niinpä :( Kurja juttu mutta kohdallasi kyllä aivan oikea...
        Kyllä ne konnien lahjaksiantajat olivat törkimyksiä :(
        Mutta eläinlääkäri ne lopettaa asiallisesti...


      • jantsu
        Ongelma kirjoitti:

        Joo, olen laittanut ilmoituksia ympäriinsä eikä ainoatakaan yhteydenottoa ole tullut. Sain ajan eläinlääkäriltä tällä viikolla ja aion lopetuttaa kaikki konnat. En edes ajattele pitkittää asiaa, sillä kaikkien konnaystävien murheeksi minun on myönnettävä suoraan, että en voi sietää niitä. Ilmoitin antajille asiasta, sillä ajattelin, että he voisivat ottaa takaisin antamansa lahjan. Olivat aika loukkaantuneita, mutta eivätpä kelvanneet heillekään. No, joka tapauksessa tunnen tekeväni kaikille palveluksen sillä että annan lääkärin lopettaa ne. Niin ja tästä opin yhden asian. Kuulutan joka paikassa, että älkää ihmeessä ostako eläimiä koskaan lahjaksi, tehkää tekin samoin (ketkä tätä lukevatkin). Niin ja jos antaa eläimen/eläimiä lahjaksi niin pitäisi olla ainakin valmis ottamaan se/ne takaisin.

        Moi sun killpareilla voi olla toivoo jos kerrot niistä enemmän...missä tämä paikka on ja hinta??


      • Swanny

        Lopettaminen on aivan turhaa, jos eläimet ovat hyväkuntoisia. Jotkut eläin kaupat ottavat niitä myydäkseen. Koita tarjota niitä kaikkialla, kyllä ne joku huolii..
        Toivottavasti löydät konnillesi hyvän kodin.


      • Konnien omistaja.
        Swanny kirjoitti:

        Lopettaminen on aivan turhaa, jos eläimet ovat hyväkuntoisia. Jotkut eläin kaupat ottavat niitä myydäkseen. Koita tarjota niitä kaikkialla, kyllä ne joku huolii..
        Toivottavasti löydät konnillesi hyvän kodin.

        Eläin kaupat eivät ota täysikasvuisä... -.-


    • mike

      HEI! jos kertoisit mistä päin olet niin ehkä voisin auttaa sinua?!? itse etsin kilpikonnia ja minulla on 100l akvaario hommattuna kun ajattelin että käyn eläinkaupasta kilpparin ostamassa...olen tykästynyt niihin kunnolla....olen itse rovaniemeltä mutta liikun pajon alueella rovaniemi-oulu

      • kit

        Hanki ensin isompi akvaario ja ryhdy sitten miettimään konnan hankintaa... Alle 250 litraseen altaaseen ei kannata suokonnaa etes yrittää asuttaa varsinkin jos konna on aikuinen...

        http://www.maakilpikonna.com/html/vesikilpikonnat.html osotteesta löydät lisää tietoa...


      • Ongelma

        No niin, kilpikonnat on nyt sitten asiallisesti lopetettu. Enkä minä olisi antanut niitä kuin pareittain enkä missään tapauksessa 100l altaaseeen. Ne oli kaikki niin isoja että vaativat 100l/yksilö tilaa.
        Kilpikonnia on kyllä tarjolla pilvin pimein. Niitä on ilmaiseksi tarjolla koska ihmiset ottavat niitä eivätkä tajua
        a) miten työlästä niiden hoitaminen on
        b) kuinka kauan ne elävät
        Jos joku on valmis ottamaan kilpparin niin voisi varautua sellaiseen 60 vuoden hoitoon, viikoittaiseen vedenvaihtoon ja suhteellisen kalliiseen ruokaan.


      • Konna

        Juu älä missään nimessä kilpikonnaa ala survoa 100 l altaaseen! Yleensä pidetään minimi-altaana 250 litraa (edellyttäen että silloin on altaan ulkopuolelle vielä rakennettu maa-alue) Eläinsuojeluyhdistys pitää miniminä 450 l ja kun minulla oli 600 litrainen allas, tuntui välillä että sekin on liian ahdas...


    • Laura
      • Anonyymi

        Et ilmeisesti lukenut kaikkia viestejä? Konnat on jo lopetettu eläinlääkärissä.


      • Laura
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti lukenut kaikkia viestejä? Konnat on jo lopetettu eläinlääkärissä.

        No voi reppanoita! Harmi! Myönnän kyllä etten lukenut kaikkia viestejä....


    • coolgirl

      jooh...
      Kannattas pistää ilmotuksii joka paikkaa ja voisin mä tietysti ottaa... heh:)
      meillä meinaa kuoli entinen ja sitä entinen jouduttiin viemää jonnekki...:(

    • kiinnostunut kilpikonnista

      Hei!
      Onkohan kilpikonnasi maa vai vesikilpikonnia?
      Vai joko olet kilppareillesi löytänyt kodin?

      Minulla oli joskus kauan sitten kilpikonna, ja voisin ehkä antaa kodin sellaiselle taas.
      Minulla sattuu terraario/akvaariokin olemaan vielä jossain!

      Missä päin kilpikonnat asustelevat?

      • Raimo

        Hei!

        Vieläkö kiinnostaa vai joko sait kilpikonnasi?
        Minulla on vähän samanlainen tilanne. Kahdelle suokilpikonnalle pitäisi löytää uusi koti!

        Asun Helsingissä, puh 040 7310487


    • en katsonut

      sorii...en katsonut tarkemmin tuota sinun ilmoituksen päivämäärrää..tai noh vuotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe