Kuinka pärjään yksinhuoltajana????

lissu

Sain viime torstaina tietää, että olen raskaana ja olen sekä onnesta että pelosta sekaisin :/ Raskaus on vielä tosi alussa... minulla on viikon päästä eka aika äitiysneuvolaan, missä nähdään monesko viikko on menossa (nyt ehkä 4vko vanha eli ei ole vielä sikiötä kehittynyt) Yritän nyt viikon sisällä päättää pidänkö lapsen vai en ja siksi kysynkin että voiko joku yksinhuoltaja-äippä kertoa kuinka on pärjännyt lapsen kanssa rahallisesti??? Olen itse 23v ja opiskelen ammattikorkeakoulussa ja teen ohessa töitä ravintolatyöntekijänä... Pitäisi lähteä luokkakaverin kanssa kuukauden päästä työharjoitteluun Kyprokselle koko kesäksi, että sekin peruuntuu JOS päätän pitää tämän. Mutta se on se pieni murhe sitten!! Olen vain huolissani että pärjäänkö tulevaisuudessa!!!! Vastailkaa ja kertokaa kokemuksianne :) :)

9

3760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuinka hyvin eri asia.

      Yksinhuoltajana taloudellisesti ei ole välttämättä ollenkaan niin tiukkaa mitä annetaan ymmärtää. Puhutaan usein toisen tilipussin puuttumisesta. Näin se ei kuitenkaan todellisuudessa aina mene. Tiivistettynä voisi sanoa että toki yksinhuoltajana on aina taloudellisesti huonommassa asemassa kun jos olisi kohtuullisesti tai hyvin tienaava mies vieressä mutta jos taas vertaa tilanteeseen että kumppani on työtön tai pienituloinen niin yksinhuoltajana et ole välttämättä yhtään köyhempi silloin kun kumppanin kanssa. Kuitenkin varmaan myös ymmärrät sen että sinun omat tulosi ovat ratkaisevassa asemassa. Jos tienaat hyvin, pärjäät yksinhuoltajanakin taloudellisesti ihan hyvin. Jos tienaat huonosti niin kukaan ei sinua elätä tosin saat silloin mahdollisesti korvauksia tukien muodossa mutta niillä eletään melko niukasti. Kuinka niukasti sitten, se on vähän katsojasta kiinni mikä on niukkaa ja mikä ei. Pienituloinen yksinhuoltaja saa vuokra-asuntoon asumistukea ja jos olet esim. opiskelija ilman kunnon tuloja niin tuki voi olla jopa 80% vuokrasta. Sitten tietenkin tulee lapsilisä joka on yh korotuksen kanssa n. 150€ yhdestä lapsesta. Sitten saat elatusapua tai tukea vähintään n. 135€ kuussa yhdestä lapsesta. Tuo elatusapu on sellainne jonka isä kuuluu maksaa jos on tuloja. Jos ei ole tai ei jos ei suostu maksamaan niin sen saa kunnalta. Määrä määräytyy isän tulojen mukaan eli voi olla paljon enemmänkun tuo mainitsemani summa. Tuo n. 135€ on kunnan maksama minimi. Tässä esim. minun tuloistani. Ansiosidonnainen päiväraha 1000€ käteen verojen jälkeen asumistuki 350€ lapsilisät yht. 2 lasta 300€, lisäksi elatusapu kahdesta lapsesta yht. 350€. Menoina vuokra 820€ muut elämiseen menevät kulut. Muista että päivähoitomaksua ei myöskään mene tosi pienituloiselta ollenkaan tai se on hyvin pieni.

      • haluaa pärjätä.

        Peesailen edellistä, mutta kysyn vielä lisäksi, että haluatko lapsen? Se on pointti. Lapsi kuuluu elämääsi koko loppuelämän ajan, ja sitä kannattaa miettiä. Jos et halua, ok; tiedät mitä tehdä, mutta jos haluat, keksit kyllä keinot, joilla saat pidettyä teidät molemmat hengissä, puhtaissa vaatteissa jne jne. Mutta vielä kysyn, että miksi työharjoittelu pitäisi peruuttaa? Vaavihan syntyisi loppuvuonna, eikö vain? Oman käsitykseni mukaan voisit varmaankin ihan hyvin olla muutaman kuukauden ulkomailla kesällä..


      • pillereiden syöntiä
        haluaa pärjätä. kirjoitti:

        Peesailen edellistä, mutta kysyn vielä lisäksi, että haluatko lapsen? Se on pointti. Lapsi kuuluu elämääsi koko loppuelämän ajan, ja sitä kannattaa miettiä. Jos et halua, ok; tiedät mitä tehdä, mutta jos haluat, keksit kyllä keinot, joilla saat pidettyä teidät molemmat hengissä, puhtaissa vaatteissa jne jne. Mutta vielä kysyn, että miksi työharjoittelu pitäisi peruuttaa? Vaavihan syntyisi loppuvuonna, eikö vain? Oman käsitykseni mukaan voisit varmaankin ihan hyvin olla muutaman kuukauden ulkomailla kesällä..

        jos en haluaisi lasta! Tulin vain heti samantien raskaaksi mitä en olisi uskonut tapahtuvan näin nopeasti. Mutta tiedät varmaan itsekin, että ei sitä varmaan koskaan ole täysin valmis oli sitä sitten 23v tai 33v, mutta asiat vaan askarruttaa. Haluan kuitenkin antaa katon pään päälle ja "normaalin" elämän meille molemmille :) asiaa olen kuitenkin miettinyt ja tullut siihen tulokseen että kun tämä ihanuus on tapahtunu sitä taistelee vaikka sitten että pärjää :D Ulkomailla on ehkä hieman vaikeampaa olla kuumuuden takia ja sitten pitäs löytää jostakin ammttigyne, joka tekisi ultrat (ja ties kuinka paljon ne siellä maksaa) ja yksilön mukaan ei tiedä kuinka vaikeat pahoinvoinnit voi tulla, niin on se aika kurjaa paahtaa itseään kaksi kolme kertaa lämpimämmässä maassa :/


    • yksinhuoltajuudesta

      Olin 4 kk:lla raskaana kun päätin näyttää ovea lapsen isälle, joka oli patologinen velkoja pakoileva valehtelija ja nosti nyrkkiä heti kun pyysin häntä hoitamaan velkansa kuntoon. Tosin olin jo silloin työelämässä, hoitovapaalla ollessa oli tiukkaa, mutta apua sain sosiaalitoimistosta. Hoitovapaan jälkeen jäin tuotannollisista ja taloudellisista syistä työttömäksi ja se se vasta rankkaa aikaa olikin - niin henkisesti kuin fyysisestikin. Asioilla on tapana selvitä ja mikä ihaninta, minulla on oma ihana lapsukainen, jonka vuoksi jaksaa uskomattoman paljon. Ystävät ovat myös tärkeitä, ystävät joiden kanssa voida puhua kun tuntuu vaikealta. Nyt lapseni on pieni ja reipas koululainen - asumme edelleen kaksistaan ja vaikka olenkin pienituloinen, olen silti pystynyt tarjoamaan lapselleni ihan hyvät puitteet. Sitä oppii kummasti säästämään muissa turhissa asioissa. Turhia ovat minulle uudet vaatteet, meikit, kotiruoan tekeminen säästää jo huimasti rahaa. Kyllä sinä pärjäät - usko itseesi.

      • kuulla

        Kiitos hirmuisesti! :) oli kiva kuulla tarinasi ja vahvisti omaakin mieltä.. ei ole minullakaan hyvät tarinat vauvan isästä :( Mutta rakkaus vauvaan ja sen haluamiseen on suuri, että eiköhän sitä pärjää yksinkin :) on ainakin yksi iso ongelma poissa kun kasvattaa hänet yksin eikä lapsen isän kanssa ;)


      • Nimetön
        kuulla kirjoitti:

        Kiitos hirmuisesti! :) oli kiva kuulla tarinasi ja vahvisti omaakin mieltä.. ei ole minullakaan hyvät tarinat vauvan isästä :( Mutta rakkaus vauvaan ja sen haluamiseen on suuri, että eiköhän sitä pärjää yksinkin :) on ainakin yksi iso ongelma poissa kun kasvattaa hänet yksin eikä lapsen isän kanssa ;)

        oikeesti suomessa on iha ok etuudet yksinhuoltajillekin. mulla on nyt yksi lapsi ja toinen tulossa ihan lähiviikkoina, tänään tein ison päätöksen jättää lapsien isä koska pärjään paremmin ilman... ikävä juttu mutta en jaksa enää sitä etten voi luottaa toiseen, mieluummin 2 lapsen yksinhuoltaja kuin 2lapsen ja 1 aikuisen yksinhuoltajana!


    • mamanen

      väkivaltaisesta miehestä viisi vuotta sitten, jäin 5:n lapsen yksinhuoltajaksi, talovelka ja talo jäi minulle. Asumistukea ei paljon saanut kun lainankoroista otetaan vain osa asumistuessa, mutta elatusmaksujen, lapsilisien ja palkan yhteissummalla tultiin toimeen, vanhimmat lapset ovat nyt jo aikuisia, asuvat edelleen kotona. Elatuksia ja muita tukia tulee siis kolmesta. Asumistuki loppui 1.5 vuotta sitten kun esikoinen alkoi saada päivärahaa. Rankkaa tämä on ollut tähänkin asti, mutta nyt ollaan tosi tiukilla kun jouduin lomautetuksi, mutta mennään päivä kerrallaan eteenpäin. Vanhin lapsi pääsi työharjoitteluun ja kesällä vakinaistetaan, pikkuisen helpottaa. Opiskelun maksut on vielä edessä neljältä lapselta, kahden ajokorttiin on rahat kerätty pikkuhiljaa, ei tämä mitään helppoa ole. En silti ole eroani päivääkään katunut. Sinkkuna olen edelleen. Ja hyvä niin.

    • valinnan, mutta

      kyllä sitä pärjää yksinhuoltajana. Elämä ei päästä silloin helpolla ja joutuu kantamaan aika paljon yksin, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Jos päätät lapsen pitää, niin luo itsellesi tukiverkko, joka auttaa sinua rahallisesti, kuuntelijan roolissa ja lastenhoidollisesti. Ja jos et sitä tukiverkkoa saa ympärillesi tarpeeksi, niin elämällä on ihmeellinen tapa saada asiat toimimaan ja sitä eräänä päivänä huomaa sen kuinka vahva itse on ja kuinka onni koostuu aivan ihmeellisistä asioista, niistä joita ei ole tiennyt olevan olemassa.

    • Oppihan sitä pärjäämään yksinhuoltaja, se vain että joissakin tueissa kusee pari asiaa. Itse olen 20v ja poikani on nyt 10kk vanha. Itse olen saanut sosiaalilta apua, mitä nyt joissakin asioissa ei tahdo luistaa, lapsilisässä on yh korotus. Se vain on tosi tärkeää ja oppii pärjäämään kunhan tukiverkosto lähellä, itselläni se on kaukana, joten käyn rahallista taistoa juuri nyt kun mietin sitä että menenkö töihi vai jäänkö kotihoidon tuelle, sillä kummallakaan en tulee toimeen. huomaat varmaan kantani jos luet sen "yhteiskunta haisee"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe