grand voyagerin nopeusmittarin näyttö

wattahell

Meni -02:sta grand voyagerista nopeusmittarin näyttö rikki eli vaikka ajelen nopeusmittarin viisari ei inahdakkaan.Oisko siitä mennyt vaijeri poikki vai onko siinä joku sähköinen systeemi tuolle viisarille?

23

4442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei vaijeria

      Ei ole vaijeria. Taitaa autosi olla manuaalilaatikolla? Automaattilaatikko saa nopeussingnaalin samasta paikasta, kuin mittari.

      • wattahell

        automaatti on......


      • veli ponteva
        wattahell kirjoitti:

        automaatti on......

        Kuten tuossa edellä jo viitattiin, nopeustieto tulee mittarille ja vaihteistolle samalta anturilta, joten jos laatikko toimii muuten normaalisti, anturi lienee ehjä. Nopeusanturin signaali kulkeutuu ensin vaihteiston ohjausboksiin, sieltä väylää pitkin muihin auton ohjausboxeihin. Muistaakseni body control module huolehtii mittariston toiminnasta. Pyöriikö matkamittari? Entä onko autossa ajotietokone, juokseeko kilometrit siellä? Jos juoksee, on vika mitä todennäköisimmin itse nopeusmittarissa. Toimiiko mittaristo muuten kaikilta osin? Koita mittariston itsediagnoosia, painamalla trippimittarin nollausnappulaa ja laittamalla samaan aikaan virta-avaimesta virrat päälle. Tämän pitäisi kytkeä vuorotellen merkkilamput ja mittarit toimintaan, jolloin selviää onko itse mittaristo ehjä.


      • mmakine
        veli ponteva kirjoitti:

        Kuten tuossa edellä jo viitattiin, nopeustieto tulee mittarille ja vaihteistolle samalta anturilta, joten jos laatikko toimii muuten normaalisti, anturi lienee ehjä. Nopeusanturin signaali kulkeutuu ensin vaihteiston ohjausboksiin, sieltä väylää pitkin muihin auton ohjausboxeihin. Muistaakseni body control module huolehtii mittariston toiminnasta. Pyöriikö matkamittari? Entä onko autossa ajotietokone, juokseeko kilometrit siellä? Jos juoksee, on vika mitä todennäköisimmin itse nopeusmittarissa. Toimiiko mittaristo muuten kaikilta osin? Koita mittariston itsediagnoosia, painamalla trippimittarin nollausnappulaa ja laittamalla samaan aikaan virta-avaimesta virrat päälle. Tämän pitäisi kytkeä vuorotellen merkkilamput ja mittarit toimintaan, jolloin selviää onko itse mittaristo ehjä.

        Jonkun vuosimallin mittareita ovat isot pojat esson baarissa kuulemma korjanneet juottamalla mittariston takana olevan piirilevyn juotokset uusiksi. Ei kuullosta ollenkaan mahdottamalta ajatukselta minun mielestäni. Peugeot 406:tta tämä piinaa ihan tyyppiviaksi asti.


      • wattahell
        veli ponteva kirjoitti:

        Kuten tuossa edellä jo viitattiin, nopeustieto tulee mittarille ja vaihteistolle samalta anturilta, joten jos laatikko toimii muuten normaalisti, anturi lienee ehjä. Nopeusanturin signaali kulkeutuu ensin vaihteiston ohjausboksiin, sieltä väylää pitkin muihin auton ohjausboxeihin. Muistaakseni body control module huolehtii mittariston toiminnasta. Pyöriikö matkamittari? Entä onko autossa ajotietokone, juokseeko kilometrit siellä? Jos juoksee, on vika mitä todennäköisimmin itse nopeusmittarissa. Toimiiko mittaristo muuten kaikilta osin? Koita mittariston itsediagnoosia, painamalla trippimittarin nollausnappulaa ja laittamalla samaan aikaan virta-avaimesta virrat päälle. Tämän pitäisi kytkeä vuorotellen merkkilamput ja mittarit toimintaan, jolloin selviää onko itse mittaristo ehjä.

        on ajotietokone jonka matkamittari pelittää.Kaikki muu tuntuu pelaavan paitsi se nopeusmittarin näyttö.Taitaa pörhölle mennä euro poikineen ,kun sen korjauttaa....


      • veli ponteva
        wattahell kirjoitti:

        on ajotietokone jonka matkamittari pelittää.Kaikki muu tuntuu pelaavan paitsi se nopeusmittarin näyttö.Taitaa pörhölle mennä euro poikineen ,kun sen korjauttaa....

        Juotosviat on tosiaan noita kraisujenkin mittaristoja vaivannut. Sinne melkein viittais vika, jos kerran ajotietokoneen kilsat juoksee. Eppäilenpä, että pörhöllä eivät ala mittaristoja juottelemalla korjailemaan, vaan ehdottavat mittariston vaihtoa kokonaisuudessaan. On ehkä kaukaa haettua, mutta jos kyse olis juotosongelmasta mittariston piirilevyllä, napakka lyönti kämmenellä kojelautaan vois auttaa. Vahvistais ainakin ongelman sijainnin, jos nopeusmittari edes hetkellisesti alkais toimimaan..


      • wattahell
        veli ponteva kirjoitti:

        Juotosviat on tosiaan noita kraisujenkin mittaristoja vaivannut. Sinne melkein viittais vika, jos kerran ajotietokoneen kilsat juoksee. Eppäilenpä, että pörhöllä eivät ala mittaristoja juottelemalla korjailemaan, vaan ehdottavat mittariston vaihtoa kokonaisuudessaan. On ehkä kaukaa haettua, mutta jos kyse olis juotosongelmasta mittariston piirilevyllä, napakka lyönti kämmenellä kojelautaan vois auttaa. Vahvistais ainakin ongelman sijainnin, jos nopeusmittari edes hetkellisesti alkais toimimaan..

        missä se mittarin piirilevy sijaitsee mittarin takanako?


      • Ihmettelen!
        veli ponteva kirjoitti:

        Juotosviat on tosiaan noita kraisujenkin mittaristoja vaivannut. Sinne melkein viittais vika, jos kerran ajotietokoneen kilsat juoksee. Eppäilenpä, että pörhöllä eivät ala mittaristoja juottelemalla korjailemaan, vaan ehdottavat mittariston vaihtoa kokonaisuudessaan. On ehkä kaukaa haettua, mutta jos kyse olis juotosongelmasta mittariston piirilevyllä, napakka lyönti kämmenellä kojelautaan vois auttaa. Vahvistais ainakin ongelman sijainnin, jos nopeusmittari edes hetkellisesti alkais toimimaan..

        Eikös ne juotosviat ja mittariston heikko maadoitus ole GS-mallin ongelmia? RG:ssä ei kai ole näitä liiemmin esiintynyt.


      • Onkohan vika siinä?
        wattahell kirjoitti:

        missä se mittarin piirilevy sijaitsee mittarin takanako?

        Hiukan epäilen juotosvikaa, niinkuin tuohon jo kirjoitin, mutta mittariston irrotus on helppo juttu. Ratin etupuolella mittarin edessä oleva musta n. 15cm leveä muoviosa on vain painamalla kiinni. Nosta se irti, niin saat kaikki mittarin edessä olevan kehyksen kiinnitysruuvit näkyviin. Ota kehys pois, niin saat mittarin kiinnitysruuvit näkyviin. Ota mittari pöydälle ja pura piirilevy näkyviin. Kun se on näkyvissä, on tinaukset helppo juottaa varmuuden vuoksi uudelleen.


      • mk-98
        wattahell kirjoitti:

        missä se mittarin piirilevy sijaitsee mittarin takanako?

        alkaa epäilyttää. Grand-mallin mittariin en ole perehtynyt,mutta samalla systeemillä varmaan kuin muissakin vojissa? Eli koko höskä samassa paketissa,kun mittarin vetää ulos. Mutta jos intoa piisaa,lue sivulta 4 otsikoilla: "matkamittari" ja "ohjausyksikkö",siellä on meikäläisen puumerkillä vähän saman tapaista ongelmaa,toivottavasti olisi sinun tapaukseen jotain korjausvinkkejä


      • wattahell
        Onkohan vika siinä? kirjoitti:

        Hiukan epäilen juotosvikaa, niinkuin tuohon jo kirjoitin, mutta mittariston irrotus on helppo juttu. Ratin etupuolella mittarin edessä oleva musta n. 15cm leveä muoviosa on vain painamalla kiinni. Nosta se irti, niin saat kaikki mittarin edessä olevan kehyksen kiinnitysruuvit näkyviin. Ota kehys pois, niin saat mittarin kiinnitysruuvit näkyviin. Ota mittari pöydälle ja pura piirilevy näkyviin. Kun se on näkyvissä, on tinaukset helppo juottaa varmuuden vuoksi uudelleen.

        Kiitos hyvistä ohjeista.Laitan infoa ,kun olen juotokset tsekannut ,että korjaantuiko vika sillä. Jos se ei kuitenkaan sillä korjaannu voiko pölhölän(pörhön) testeri paikallistaa tuollaista vikaa ylipäätään ,että missä se sitten vois olla?? onko muuten uuden mittarin hinnasta tietoa,että pitääkö istuutua ennenkuin sitä puhelimella kysyy(melko varmaan pitää)?


      • Kilometrit ei mittarissa
        wattahell kirjoitti:

        Kiitos hyvistä ohjeista.Laitan infoa ,kun olen juotokset tsekannut ,että korjaantuiko vika sillä. Jos se ei kuitenkaan sillä korjaannu voiko pölhölän(pörhön) testeri paikallistaa tuollaista vikaa ylipäätään ,että missä se sitten vois olla?? onko muuten uuden mittarin hinnasta tietoa,että pitääkö istuutua ennenkuin sitä puhelimella kysyy(melko varmaan pitää)?

        Käytetty mittaristo voisi siinä mielessä tulla kyseeseen, että se on vain monitori. Ajetut kilometrit ovat muualla yksikössä. Kuinka tarkaa mallin on olatava sama, on sitten toinen juttu.


      • wattahell
        Kilometrit ei mittarissa kirjoitti:

        Käytetty mittaristo voisi siinä mielessä tulla kyseeseen, että se on vain monitori. Ajetut kilometrit ovat muualla yksikössä. Kuinka tarkaa mallin on olatava sama, on sitten toinen juttu.

        tuo on tollanen vaaleataustainen vähän retrohenkinen jos tarvetta vaihdolle ilmenee niin toki käytettyäkin vois miettiä,mutta katsotaan sitä sitten...


      • mmakine
        Ihmettelen! kirjoitti:

        Eikös ne juotosviat ja mittariston heikko maadoitus ole GS-mallin ongelmia? RG:ssä ei kai ole näitä liiemmin esiintynyt.

        Niin, sanoin että jonkun vuosimallin, en edes ajatellut eri varustetasoja. En tiedä onko Chryslerissä oikeasti vialliseksi "tiedettyä" mittaristoa mutta muistelen jostain niistäkin lukeneeni. Ainakin minun mielestäni se on niin pieni homma että kannattaa yrittää. Tulee ainakin herkisteltyä liittimet kun käyttää sitä irti.


      • Onkohan vika siinä? Ihmette...
        mmakine kirjoitti:

        Niin, sanoin että jonkun vuosimallin, en edes ajatellut eri varustetasoja. En tiedä onko Chryslerissä oikeasti vialliseksi "tiedettyä" mittaristoa mutta muistelen jostain niistäkin lukeneeni. Ainakin minun mielestäni se on niin pieni homma että kannattaa yrittää. Tulee ainakin herkisteltyä liittimet kun käyttää sitä irti.

        Aivan - helppo homma ja siksi annoinkin tuolla ylempänä aloittajalle neuvoja miten mittari irroitetaan. GS RG ei tarkoita varustetasoja vaan GS-malli on vanhempi korimalli 96-00 ja RG tuli 01. Juuri noissa 96-00 malleissa on ollut näitä juotosongelmia ja myös mittarin maadoitusongelmia. Koska itsellä on RG mallinen Voyager, olen erittäin kiinnostunut siitä, jos tässäkin mallissa näitä vikoja ilmenee ja siksi esitin epäilyni. Samalla myös halusin tuoda esille, ettei eri malleissa esiintyviä vikoja sekoitettaisi keskenään, ellei ole aihetta. PS. Jos käyttäisimme aina samoja nimimerkkejä, niin olisi helpompi ymmärtää kuka sanoo mitäkin :) HAUSKAT VAPUT


      • wattahell
        Onkohan vika siinä? Ihmette... kirjoitti:

        Aivan - helppo homma ja siksi annoinkin tuolla ylempänä aloittajalle neuvoja miten mittari irroitetaan. GS RG ei tarkoita varustetasoja vaan GS-malli on vanhempi korimalli 96-00 ja RG tuli 01. Juuri noissa 96-00 malleissa on ollut näitä juotosongelmia ja myös mittarin maadoitusongelmia. Koska itsellä on RG mallinen Voyager, olen erittäin kiinnostunut siitä, jos tässäkin mallissa näitä vikoja ilmenee ja siksi esitin epäilyni. Samalla myös halusin tuoda esille, ettei eri malleissa esiintyviä vikoja sekoitettaisi keskenään, ellei ole aihetta. PS. Jos käyttäisimme aina samoja nimimerkkejä, niin olisi helpompi ymmärtää kuka sanoo mitäkin :) HAUSKAT VAPUT

        Otin mittariston irti ,ettei se ollut enää kuin johtojen liittimestä kiinni.Sitä siinä aikani heiluttelin ja ihmettelin millä se liitin siitä irtoaa?? siinä oli sellainen liikkuva punainen lukitus systeemi.Vedin sen taakse ,mutta liitin oli yhä tiukasti kiinni.Onkos siinä joku jippo millä sen saa kokonaan irti? no joka tapauksessa mittari alkoi pelaamaan ,kun sitä liitintä vähän nitkuttelin....


      • Onko sittenkin juotosvika?
        wattahell kirjoitti:

        Otin mittariston irti ,ettei se ollut enää kuin johtojen liittimestä kiinni.Sitä siinä aikani heiluttelin ja ihmettelin millä se liitin siitä irtoaa?? siinä oli sellainen liikkuva punainen lukitus systeemi.Vedin sen taakse ,mutta liitin oli yhä tiukasti kiinni.Onkos siinä joku jippo millä sen saa kokonaan irti? no joka tapauksessa mittari alkoi pelaamaan ,kun sitä liitintä vähän nitkuttelin....

        Kerran olen mittarin irti ottanut, enkä muista millainen liitin siellä oli. Muualla Voyagerissa liittimissä oleva punainen pieni osa on vain kynnen lukitus. Kun sen vetää hiukan ulos (ei tarvitse ottaa pois kokonaan), pääsee painamaan lukituskynttä ja liitin irtoaa samalla vedettäessä. Kynttä on vaikeahko painaa vain käsin, mutta sopivilla kapeilla pihdeillä painaminen onnistuu helpommin. Tämä pätee esim. lasinpyyhkijoiden johtoliittimeen, joka löytyy konehuoneesta kuskin kohdalta. Johto menee lasinpyyhinkoteloon sisään heti liittimen vierestä. Tällä liitimellä on hyvä harjoitella, kun se on helposti käsiteltävissä.


      • wattahell
        Onko sittenkin juotosvika? kirjoitti:

        Kerran olen mittarin irti ottanut, enkä muista millainen liitin siellä oli. Muualla Voyagerissa liittimissä oleva punainen pieni osa on vain kynnen lukitus. Kun sen vetää hiukan ulos (ei tarvitse ottaa pois kokonaan), pääsee painamaan lukituskynttä ja liitin irtoaa samalla vedettäessä. Kynttä on vaikeahko painaa vain käsin, mutta sopivilla kapeilla pihdeillä painaminen onnistuu helpommin. Tämä pätee esim. lasinpyyhkijoiden johtoliittimeen, joka löytyy konehuoneesta kuskin kohdalta. Johto menee lasinpyyhinkoteloon sisään heti liittimen vierestä. Tällä liitimellä on hyvä harjoitella, kun se on helposti käsiteltävissä.

        Joo arvelinkin ,että siinä on joku kikka kolmonen mitä pitää käyttää.Kiitos vinkistä...


      • mk-98
        wattahell kirjoitti:

        Otin mittariston irti ,ettei se ollut enää kuin johtojen liittimestä kiinni.Sitä siinä aikani heiluttelin ja ihmettelin millä se liitin siitä irtoaa?? siinä oli sellainen liikkuva punainen lukitus systeemi.Vedin sen taakse ,mutta liitin oli yhä tiukasti kiinni.Onkos siinä joku jippo millä sen saa kokonaan irti? no joka tapauksessa mittari alkoi pelaamaan ,kun sitä liitintä vähän nitkuttelin....

        vielä kuitenkin se piirilevyn tinaus siitä liittimen ympäriltä. Itsellä kävi samoin,liitin irti ja takaisin. Hetken jo luulin vian olevan ohi,mutta jonkin ajan kuluttua ilmeni samat ongelmat. Mittari irti uudestaan ja tinakolvia perään,eipä ole vikaa enää ilmennyt(nyt koputan puuta)... Tosiaan 6 nastaa piti juottaa,3:n tuli johto,mutta tinasin nekin samalla.


      • wattahell
        mk-98 kirjoitti:

        vielä kuitenkin se piirilevyn tinaus siitä liittimen ympäriltä. Itsellä kävi samoin,liitin irti ja takaisin. Hetken jo luulin vian olevan ohi,mutta jonkin ajan kuluttua ilmeni samat ongelmat. Mittari irti uudestaan ja tinakolvia perään,eipä ole vikaa enää ilmennyt(nyt koputan puuta)... Tosiaan 6 nastaa piti juottaa,3:n tuli johto,mutta tinasin nekin samalla.

        Ok.Annan olla noin ,mutta heti jos vähänkään oireilee niin teen em. homman....


      • Town&Country -01
        veli ponteva kirjoitti:

        Kuten tuossa edellä jo viitattiin, nopeustieto tulee mittarille ja vaihteistolle samalta anturilta, joten jos laatikko toimii muuten normaalisti, anturi lienee ehjä. Nopeusanturin signaali kulkeutuu ensin vaihteiston ohjausboksiin, sieltä väylää pitkin muihin auton ohjausboxeihin. Muistaakseni body control module huolehtii mittariston toiminnasta. Pyöriikö matkamittari? Entä onko autossa ajotietokone, juokseeko kilometrit siellä? Jos juoksee, on vika mitä todennäköisimmin itse nopeusmittarissa. Toimiiko mittaristo muuten kaikilta osin? Koita mittariston itsediagnoosia, painamalla trippimittarin nollausnappulaa ja laittamalla samaan aikaan virta-avaimesta virrat päälle. Tämän pitäisi kytkeä vuorotellen merkkilamput ja mittarit toimintaan, jolloin selviää onko itse mittaristo ehjä.

        veli pontevan ohjeilla tein diagnostiikan niin nopeusmittari rupesi toimimaan Kiitoksia ohjeista.


      • Regnessem
        Onkohan vika siinä? kirjoitti:

        Hiukan epäilen juotosvikaa, niinkuin tuohon jo kirjoitin, mutta mittariston irrotus on helppo juttu. Ratin etupuolella mittarin edessä oleva musta n. 15cm leveä muoviosa on vain painamalla kiinni. Nosta se irti, niin saat kaikki mittarin edessä olevan kehyksen kiinnitysruuvit näkyviin. Ota kehys pois, niin saat mittarin kiinnitysruuvit näkyviin. Ota mittari pöydälle ja pura piirilevy näkyviin. Kun se on näkyvissä, on tinaukset helppo juottaa varmuuden vuoksi uudelleen.

        Neuvoja siitä miten tuon muoviosan saan nostettua? Ei meikäläisen nakeilla saa mitään otetta millä irtoaisi. Eikä oikein millään ruuvimeissilillä kehtaa vääntää, jottei halkeaisi.


    • Junttupeebu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4542
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2563
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      175
      1735
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      260
      1602
    5. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1470
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      122
      1347
    7. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1277
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1269
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      76
      1252
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      996
    Aihe