Moro kaikille, Olen tässä aloittelemassa moottoripyöräharrastusta ja eteen on tullut muutama kysymys joihin en äkkiseltään löytänyt vastausta. Olen suhteellisen lyhyt kuski (167 cm) ja olen harkinnut Kawasaki Ninja 600 cc:n ostoa ja olenkin miettinyt, että koituuko pituuteni ongelmaksi pyörän käsittelyssä. Toinen asia mitä mietin, on pyörän madallukset. Liikkeestä sanoivat, että noihin on saatavilla jotain madallussarjoja joilla pyörä madaltuu 3 senttiä. Pituuteni aiheuttamiin ongelmiin se ainakin toisi helpotusta, mutta miten käy ajettavuuden? Kolmas asia mitä mietin, on pyörän kuristukset. Eli tuota 600 kuutioista kun on saatavilla myös 25 kW:n rajoitettuna. Koska en ole aiemmin moottoripyörällä ajanut, mietin josko ostaisin pyörän rajoitettuna ja kun taidot ovat ajotuntien myötä kehittyneet, poistaisin rajoittimet. Tähän liittyen: Voinko ostaa pöyrän 25 kW:na ja katsastaa / rekisteröidä sen kuitenkin kuristamattoman pyörän mukaan? Kuinka iso homma nuo tehtaalta tulleet kuristimet ja muut on sitten poistaa? Muita kokemuksia 600:sta ninjasta? Kiitoksia vastauksista! T: Niko
Ninja 600 - Aloittelijan kysymyksiä
12
2885
Vastaukset
- Leovince sbk
Oon itse 172cm pitkä ja tallista löytyy 600 ninja, ei mitää ongelmaa pituuden kanssa. Ei kannata ostaa mitää 25KW kuristettua. On ollu ihan hyvä pyörä, mutta isompaa pitäis saada kohta alle.
- mielestäni ok.
Eli tuo ninja 600 ois varmaan sopiva, enkä usko että tarvii madaltaa , käy liikkeessä koeistumassa ite oon nimittäin pari senttiä pitempi ja oon ajanut Gpz 500-600-900 malleilla ja GTR1000:lla eikä vielä ole ollut ongelmia pituudesta.. Sit se kuristus.. jos vaan voit ajaa kortin täystehoselle,niin en suosittele ostamaan kuristettua.. koska kaasukahvan asento ja mikä vaihde päällä määrittelee hyvin pitkälti kuin lujaa pyörä liikkuu.. Noissa 600:ssa yleensä tehohuiput kuitenki vasta 8000-9000r/min eli alemmilla kierroksilla rauhallinen peli..
- Knikke 82
Olen kyllä koeistunut tuon, ja tilanne on se, että kummankin jalan varpaat yltää helposti maahan, mutta ei juuri muuta. Mietin vain, että helpottaisi paikoillaan liikuttelua ja liikennevalosäätöä kun olisi vähän enemmän maakosketusta :D Mitä tulee kuristukseen, niin iän puolesta sitä ei ole tarvis tehdä. 50 kuutioisen PV:n jälkeen tuntuu vaan jotenkin hullulta lähteä ajamaan 600 kuutioista. Mietinkin, josko jollain olisi kokemusta tuosta katsastuspuolesta / ja kuristimien poistosta.
- Leovince sbk
Knikke 82 kirjoitti:
Olen kyllä koeistunut tuon, ja tilanne on se, että kummankin jalan varpaat yltää helposti maahan, mutta ei juuri muuta. Mietin vain, että helpottaisi paikoillaan liikuttelua ja liikennevalosäätöä kun olisi vähän enemmän maakosketusta :D Mitä tulee kuristukseen, niin iän puolesta sitä ei ole tarvis tehdä. 50 kuutioisen PV:n jälkeen tuntuu vaan jotenkin hullulta lähteä ajamaan 600 kuutioista. Mietinkin, josko jollain olisi kokemusta tuosta katsastuspuolesta / ja kuristimien poistosta.
Kokemusta ei ole tosta kuristamisesta. Kuristuksen poistossa pitää mun mielestä käyttää pyörä dynossa ja käydä katsastuskonttorilla, en ole varma, mutta kannattaa soittaa akelle ja kysyä.
- nämä katsastukset
Knikke 82 kirjoitti:
Olen kyllä koeistunut tuon, ja tilanne on se, että kummankin jalan varpaat yltää helposti maahan, mutta ei juuri muuta. Mietin vain, että helpottaisi paikoillaan liikuttelua ja liikennevalosäätöä kun olisi vähän enemmän maakosketusta :D Mitä tulee kuristukseen, niin iän puolesta sitä ei ole tarvis tehdä. 50 kuutioisen PV:n jälkeen tuntuu vaan jotenkin hullulta lähteä ajamaan 600 kuutioista. Mietinkin, josko jollain olisi kokemusta tuosta katsastuspuolesta / ja kuristimien poistosta.
Elikkäs jos ostat kuristetun pyörän ja haluat siitä täystehoisen virallisesti , pyörästä täytyy tietenkin ensin poistaa ne kuristukset, sit käyttää dynossa, eli testaavat paljonko tehoa irtoo, sit sen paperin kanssa katsastukseen.. Maksua voi kertyä tästä 200-300euroa,riippuen mitä velottavat huollossa. Ja ainut missä voit katsastaa on A-katsastus, eli "valtion konttorit".
- mika2
Knikke 82 kirjoitti:
Olen kyllä koeistunut tuon, ja tilanne on se, että kummankin jalan varpaat yltää helposti maahan, mutta ei juuri muuta. Mietin vain, että helpottaisi paikoillaan liikuttelua ja liikennevalosäätöä kun olisi vähän enemmän maakosketusta :D Mitä tulee kuristukseen, niin iän puolesta sitä ei ole tarvis tehdä. 50 kuutioisen PV:n jälkeen tuntuu vaan jotenkin hullulta lähteä ajamaan 600 kuutioista. Mietinkin, josko jollain olisi kokemusta tuosta katsastuspuolesta / ja kuristimien poistosta.
Turha sun on olla huolissasi miten jalat yltää maahan, kun pyörän potkiskelu satulasta käsin parkkiksella on muutenkin vähän sitä sun tätä. Valoissa pyörää pidetään vain toisella jalalla toisen jalan ollessa jarrupedaalilla.
- er556
tota joo 167cm olet pitkä en kylla taju miten toi pitys voi olla onkelma ite olen 173cm pitkä enkä ole itten vilä kokenut lyheksi aja ikinä Ja minkän takia haluat rajota teho sa voit rajota teho kyllä mutta siitä on kyllä vähe hyöty koska suurin osa kolareista ajetaan pienissä nopeuksissa eli käytänossa sä et ehkäse mitä.
- kawwailija
Tervetuloa hienon harrastuksen pariin!! Ja malttia alkuun! toisaalta sinulla näyttää olevan tuo oikea asenne/ideaa, hatunnosto siitä! Kyllä se tuo vakiotehonen 600:nen on ihan jees, kun vaan maltat alussa, ei sitä tuppia tarvii kääntää niin reilusti ni sillo ei oo mitään hätää. Voithan sitä kysellä josko jollain pyöräpajalla ammattimies osais jollain helpolla tavalla sitä vähän "kuristaa" aluksi jos siltä tuntuu. Toinen vaihtoehto on että hankit/lainaat/vuokraat aluksi hetkeksi 125:sen ja sillä pieni väliporras siihen. Tosiaan jos vaan varpaat sutii tannerta niin hiukan se voi hankalaa olla varsinkin taaksepäin saada pyörää liikkumaan, muuten varmaan hetken totuttelun myötä menee hienosti, ota reilusti vaan toiselle jalalle se valoissa yms. ja jos pientäkään ylämäkeä niin takajarrulla, siltä on sitte helppo lähteä liikkeelle, ja valoissa yms. takajarru kannattaisi muutenkin pitää päällä, jos auto esim. pukkaa takapyörään, ei karkaa mopo alta eikä niin helpolla kaada sinua vrt. etujarruun, eikä työnnä risteävien alle. Kyllähän se pieni madalluskin on mahdollinen, ja jos siltä tuntuu niin eikun vaan, sitten varoo vaan kynnyksiä/hidasteita/reunakiviä liittymissä ettei katteita karsi joka paikassa. Tottakai se ihan piirun verran ottaa kallistus varaa pois muttei se ole kyllä juuri mitään, ja tuskin tulet kanttailemaan niin rajoja myöten, ainakaan aluksi. muuten ajettavuus ei juuri muutu, jousitusvara/kovuus tietysti vähän muuttuu. Varo katumaalauksia/kaivonkansia/hiekkaa, uutta asfalttia/paikkauksia/pikinauhoja, ovat pirun liukkaita. Muista vilkku pois päältä, liian monella pyörällä näkee vilkun välkkyvän missä sattuu/risteyksien jälkeen kmtolkulla, varmasti jonkun kerran on auto tullut eteen tästäkin syystä!! Kun yleisin selitys on ettei nähnyt.. Älä aja autojen takana liian lähellä --> näet/näyt! aikaa itselle ennakoida ja aikaa sille idiootille joka ajaa takanasi ihan liian lähellä, koska äkkijarrun tullessa voit jarrutella hillitymmin itse kun tilaa on edessä, jolloin apina takanakin ehtii ehkä jarrutella tulematta päällesi!, et ole katveessa/näkymättömissä. Varaudu joka kerta esim. risteykseen tullessa ettei risteävä välttämättä ole havainnut sinua/SAATTAA tulla eteen! (AINA kun kolahtaa, sinua sattuu niin s*******tanan varmasti/olet yleensä se altavastaaja..) Kaarteet/mutkat vasta-ohjauksella! kevyt veto päällä tasakyytiä, niin pyörä menee kuin itekseen :) Jos näyttää ettei käänny älä panikoi ja käännä mutkan suuntaisesti, silloin pyörä nousee pystyyn ja mennään lepikkoon että raikaa.. laske ennemmin siitä kylelleen vaan, turvallisempaa se, kuin myös jos esim. hirvi eteen ja ehdit/ei muuta mahollisuutta, Pyörä kylelleen vaan surutta! liukumalla.. lähes pahin mahollinen motoristille on "pää edellä" hirven kylkeen.. Ja lopuksi yleinen winkki, ostaa aluksi kunnon varusteet itselle! (ne maksaa ittensä takaisin monikertaisesti jos jotain sattuu/mukavuudessa/kestävyydessä) ja lopuilla rahoilla pyörä. Puuh.... siinä vähän asian vierestäkin.. :) Toivottelen mukavia kilometrejä jos/kun pärräilemään pääset, morjestellaan!
- Knikke 82
Moro kawwailija, ja kiitoksia kattavista vastauksista ja vinkeistä. Pitääpä selvitellä AKE:lta tuota, että voiko tehdasrajoitetun pyörän rekisteröidä / katsastaa "täysitehoiseksi" ja sitten vain käydä otattamassa rajoittimet pois ilman katsastuksia. Mitä tulee noihin varusteisiin, niin ajatus on ollut, että panostaisi niihinkin ihan kunnolla. Budjetti niihin on noin 1500 ... sillä varmaan saa jo vähintään kohtuulliset varusteet (kypärän, takin, housut, kengät ja hanskat)? Kypäristä ainakin Arai taitaa olla hyvä hankinta? Suosituksia?
- On ok merkki
Knikke 82 kirjoitti:
Moro kawwailija, ja kiitoksia kattavista vastauksista ja vinkeistä. Pitääpä selvitellä AKE:lta tuota, että voiko tehdasrajoitetun pyörän rekisteröidä / katsastaa "täysitehoiseksi" ja sitten vain käydä otattamassa rajoittimet pois ilman katsastuksia. Mitä tulee noihin varusteisiin, niin ajatus on ollut, että panostaisi niihinkin ihan kunnolla. Budjetti niihin on noin 1500 ... sillä varmaan saa jo vähintään kohtuulliset varusteet (kypärän, takin, housut, kengät ja hanskat)? Kypäristä ainakin Arai taitaa olla hyvä hankinta? Suosituksia?
Itselläni on ollut käytössä neljä kesää Arai Condor, joka taitaa olla edelleen merkin halvimmasta päästä. Kypärä on hiljainen ja Arain kypärät yleensä ottaen ovat pärjänneet testeissä hyvin. Tärkein asia valinnassa on luonnollisesti kypärän istuvuus. Tärkeä seikka joka kannattaa huomioida ostotilanteessa on se, että aluksi kypärän pitää olla tiukka, sillä muutaman käyttökerran jälkeen se muotoutuu ja näin ollen löystyy. Jos ostat ns. "sopivan" kokoisen kypärän, se tulee muutaman kuukauden käytön jälkeen olemaan sinulle liian suuri. Selvää on tietenkin, että ostohetkellä se ei saa kuitenkaan painaa eikä puristaa mistään kohtaa, mutta kauttaaltaan se saa olla tiukka. Tietääkseni Arain mallistossa on eri mallisia kypäriä, joka on hyväasia sillä meidän kaikkien kaalit eivät ole samanmuotoisia. Joissain liikkeissä on myös Arain "koeajomahdollisuus". Kokemuksia Arain kalleimmista malleista ei ole, mutta tuskin ovat ainakaan huonompia. Kyseisellä budjetilla saa varmasti hyvät ajovarusteet.
- vierailija7111
Kts. myös Kawasaki 250r jos tuo 600 alkaa tuntua liian isolta.
- välimalli kans
ninja 400r ? varmaan niitäkin myynnissä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310041Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523335Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493093- 642805
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022159- 1142113
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251973Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651591Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221336