Wallaksen tilalle Webasto

seilaajalämmittäjä

Wanha 1800 Wallas sanoi työsopimuksen irti jo pari kesää sitten. Varmaan sen olisi saanut vielä kuntoon, mutta uusi termostaattiohjattu diesel-lämmitin kuitenkin kiinosti enemmän. Webasto 2000D on kait halvin termostaattiohjattu, jonka kaupasta löytää. Sellainen siis... Tilasin vehkeen veneasennus-sarjalla, vaikkakin sarjasta jäi käyttämättä pakoputken kansiläpivienti ja tankkiliitin. Wallas tipahti mukavasti syliin, kun sen päällä olevat kaksi kiinityspulttia avasi. Muiden johtojen ja hallintapaneelin kanssa vierähti ehkä tunti ja eikun Webastoa asentamaan! Ihmisten kommenteista olin saanut käsityksen, että melko äänekäs värkki on tämä Webasto. Aloin siis heti rakentaa laitteelle omaa koteloa lasikuituisesta 2x60Ah akkulaatikosta. Vuorasin laatikon sisäpuolelta äänieristeellä ja tein siihen tarvittavat läpiviennit ilman imulle, puhallukselle, polttoaineelle ja pakoputkelle. Periaate on se, että koko härveli pumppuineen päivineen on samaisessa kompaktissa äänieristetyssä paketissa. Paketista lähtee sitten vain putket raitisilman imulle ulkoa, lämpimän ilman puhallus sisätiloihin, sekä Wallasperiaattella toteutettu pakoputki vanhaan Wallaksen kansiläpivientiin. Polttoilma imetään siis pakoputkea jäähdyttäen tuplaputkella. Kytkennän halusin tehdä siten, että laite ei käynnisty ja saammuu silloin, kun päävirta on veneessä katkaistuna. Tämä onnistuu näppärästi releohjauksella siten, että rele katkaisee Webaston käyttökykimen punaisen johtimen virtariirin sillon, kun päävirta on katkaistu. Rakensin myös erillisen kytkimen sijoitettuna takaruffiin, jolla saa releestä herätteen pois myös, jolloin Webaston voi kätevästi puolinukuksissa sammuttaa jos yöllä tulee kuuma. Tai vastaavasti laittaa päälle mikäli tulee kylmä. Muuten kytkentä ohjeen mukaan, eli päävirrat suoraan akkuun ja termostaatti käyttökytkimen johtosarjaan vastuksen tilalle. Tarvittavia extra tarvikkeita: - Halkaisijaltaan 80mm taipuisaa rosterista ilmastointiputkea (samanlaista kuin se pakoputkikin) pakoputken ympärille. - Halkaisijaltaan 60mm alumiininen läpivienti koteloon pakoputken ulostuloreikään. - Messinkinen T-liitin polttoaineen ryöstöön. - Rele. - Katkaisija. - Kuuman kestävää silikoonia. - Polttoaineen suodatin. - Sähköjohtoa, kolvi, tinaa, abikoliittimiä, letkuklemmareita, pensalekkua... Niitä perusjuttuja. Käyttökokemukset: Testasin ja toimii, eikä pauhaa sen enempää kuin wanha Wallaskaan!

5

1603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa-72

      Ei paha..kaikenlaista olet vissiin värkännyt, mutta hieno homma jos toimii!!

    • Liika on liikaa

      Webastoilla on ollut elektroniikan kanssa ylikuumenemisesta johtuneita ongelmia autoasennuksissa, mittaile vähän lämpöjä kuinka korkealle nousee siinä äänieristyskotelossasi.

      • vois kyllä laittaa

        Joo lämpömittarin voisi koteloon kyllä ujuttaa. Tänään käytin vehjettä kuivilla koko päivän, eikä ainakaan vielä valittanut mistään... Toisaalta kun raittiin ilman imu on ulkoa, niin sen pitäisi samalla sitä kyllä jäähdyttää, koska lämpöelementti on laitteessa juuri ennen ulospuhallusta.


      • karhu 3
        vois kyllä laittaa kirjoitti:

        Joo lämpömittarin voisi koteloon kyllä ujuttaa. Tänään käytin vehjettä kuivilla koko päivän, eikä ainakaan vielä valittanut mistään... Toisaalta kun raittiin ilman imu on ulkoa, niin sen pitäisi samalla sitä kyllä jäähdyttää, koska lämpöelementti on laitteessa juuri ennen ulospuhallusta.

        Meillekin vaihdettiin veneeseen viime kesänä vanha Wallas uuteen Webastoon. Mitä tulee Webaston äänekkyyteen, ääntä pitää nimenomaan ja vain polttoainepumppu. Se naksuttaa ja jos pumppu on esim. ruuveilla kiinni veneen rakenteissa, niin naksutus voi olla häiritsevää. Meillä asiaa hoidettiin siten, että pumpppua ei kiinnitetty mihinkään kalusteeseen ja pumppu kiedottiin huolellisesti äänieritysmattoon. Pumpun ongelmahan on se, että se ei saa olla kaukana ( max 1,5 m) pa-tankista. Etäisyys itse laitteesta ei sen sijaan ole kriittistä ja jos tankki on kajuutan punkan alla, naksutus kuuluu väkisinkin kajuutassa. Wallaksen pumppuhan on itse lämmittimen yhteydessä ja lämmitin oli ainakin meillä sijoitettu veneen perään sopivaan takalaatikkoon, niin kuin nyt Webastokin. Aika luonnollinen juttu tuo pumpun naksutus mutta hyvällä eristyksellä ja vähän asenteella siitä ei tule ongelmaa. Sinänsä olen ollut tyytyväinen Webaston moitteettomaan toimintaan. Wallasta sen sijaan huollettiin keskimäärin kerran kaudessa. Samoin luopuminen erillisestä valopetroolisäiliöstä on ollut mukavaa, nythän lämppäri ottaa polttoaineen suoraan veneen päätankista.


      • äänekkyys
        karhu 3 kirjoitti:

        Meillekin vaihdettiin veneeseen viime kesänä vanha Wallas uuteen Webastoon. Mitä tulee Webaston äänekkyyteen, ääntä pitää nimenomaan ja vain polttoainepumppu. Se naksuttaa ja jos pumppu on esim. ruuveilla kiinni veneen rakenteissa, niin naksutus voi olla häiritsevää. Meillä asiaa hoidettiin siten, että pumpppua ei kiinnitetty mihinkään kalusteeseen ja pumppu kiedottiin huolellisesti äänieritysmattoon. Pumpun ongelmahan on se, että se ei saa olla kaukana ( max 1,5 m) pa-tankista. Etäisyys itse laitteesta ei sen sijaan ole kriittistä ja jos tankki on kajuutan punkan alla, naksutus kuuluu väkisinkin kajuutassa. Wallaksen pumppuhan on itse lämmittimen yhteydessä ja lämmitin oli ainakin meillä sijoitettu veneen perään sopivaan takalaatikkoon, niin kuin nyt Webastokin. Aika luonnollinen juttu tuo pumpun naksutus mutta hyvällä eristyksellä ja vähän asenteella siitä ei tule ongelmaa. Sinänsä olen ollut tyytyväinen Webaston moitteettomaan toimintaan. Wallasta sen sijaan huollettiin keskimäärin kerran kaudessa. Samoin luopuminen erillisestä valopetroolisäiliöstä on ollut mukavaa, nythän lämppäri ottaa polttoaineen suoraan veneen päätankista.

        Minulla kovin ääni koko paketissa on nyt lämmitysputkista kuuluva suhina. Pumpun jyskytyksen kuulee kun sitä oikein keskittyy kuuntelemaan. Suhinastakin pääsisi varmaan eroon, kun rakentaisi äänenvaimennuksen puhallusputkeen juuri Webaston perään, mutta antaa olla. Minulla tankista pumpulle kertyy yhteenlaskettua matkaa varmaan pari metriä. Ratkaisin mahdollisen imuongelman käyttämällä tankilta suodattimelle asti 6mm letkua ja hyödyntäen lappoilmiötä. Suodattimelta pumpulle menevä 30cm pätkä vasta on Webaston omaa ohutta nylonputkea. Itse pumppu on suunnilleen polttoainetankin yläreunan tasolla, joten imukorkeudeksi jää huonoimmillaankin noin 30cm maksimissaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3481
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      21
      2432
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1985
    4. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1891
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1868
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1592
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      29
      1450
    8. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1437
    9. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1394
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1334
    Aihe