Taannoin oli juttua Banner 23:sta joka oli kaatunut jossain kisoissa ja uponnut. Muistaakseni vene oli saatu nurin 7 hengen miehistöllä ja spinnulla. Itselle tuli hankittua myös ko. venetyyppi ja mieltäni askarruttaa että tulviikohan vesi tosiaan sisään avoimesta luukusta jos vene kallistuu 90 astetta? Varmasti yllämainittuun asiaan on vaikuttanut runsas miehistömäärä (7) mitenkähän olisi käynyt jos olisi ollut 4 kaveria joka yleensä on maximi (ainakin minun tapauksessa.) Itse kaatuminen veneellä ei pelota kun on siitä kokemuksia kevytveneajoilta, mutta pieni epäilys vaivaa josko vene täyttyy, niin eipä auta paljon kölin päälle kavuta.
Uppoaako Banner 23?
14
1382
Vastaukset
- Joakim
Jos puhut Tampereella nelisen vuotta sitten kaatuneesta veneestä, se ei uponnut. Kaatui spinnulla kyljelleen (heti noston jälkeen), jonka jälkeen koko hölmistynyt miehistö jäi odottelemaan veneen päälle, jolloin vene kuulemma vajosi "mastoa myöten". Tällöin vettä jo pääsikin sisään ja vene kaatui ylösalaisin, josta se lopulta saatiin monen veneen avulla pystyyn.
Olen aivan varma, että 1-2 hengen nouseminen ajoissa kölille olisi nostanut veneen. Miehistöllä ei tainut olla kevytvenekokemusta, kun eivät tätä tehneet.
Kohtuu luupäisesti olivat purjehtineet, kun kryssillä oli tarvittu kolme reiviä ja G3 suuresta miehistöstä (7) huolimatta, mutta lenssillä kylmästi reivit pois ja spinnu ylös.
Olen pessyt Banner 23:n pohjan vetämällä maston topin laiturille. Ei vettä sisään. Olen nähnyt testissä hieman pienemmän nostoköliveneen (Dehler Dehlya 22), jossa kaksi henkeä kyljellään olevan veneen päällä. Ei vettä sisään.- jjj
Juuri tätä tapausta tarkoitin. Minäkin tuumin että veneen hytin luukku on niin kapea, että vettä ei pitäisi tulla normaalimiehityksellä vielä sisään. Mutta jos vene pääsi vajoamaan "mastoa myöten" niin luukkujen täytyi varmaan olla suljettuna, muutenhan vene olisi täyttynyt vedellä nopeasti? Täytynee ensikesänä kokeilla kaataa vene, vaikka laiturissa ja koekuormittaa jotta näkee paljonko 0n "pelivaraa".
Tällä kyselyllä ja mahdollisella kokeilulla on lähinnä psygologinen merkitys, kun oli muistikuva että vene uppoaisi kaaduttuaan(johon en oikein uskonut). Miten muuten käytännössä vedit maston topin laiturille, fallillako? Tulee varmaan samaa konstia käytettyä ensikesän aikana. - hydratech
jjj kirjoitti:
Juuri tätä tapausta tarkoitin. Minäkin tuumin että veneen hytin luukku on niin kapea, että vettä ei pitäisi tulla normaalimiehityksellä vielä sisään. Mutta jos vene pääsi vajoamaan "mastoa myöten" niin luukkujen täytyi varmaan olla suljettuna, muutenhan vene olisi täyttynyt vedellä nopeasti? Täytynee ensikesänä kokeilla kaataa vene, vaikka laiturissa ja koekuormittaa jotta näkee paljonko 0n "pelivaraa".
Tällä kyselyllä ja mahdollisella kokeilulla on lähinnä psygologinen merkitys, kun oli muistikuva että vene uppoaisi kaaduttuaan(johon en oikein uskonut). Miten muuten käytännössä vedit maston topin laiturille, fallillako? Tulee varmaan samaa konstia käytettyä ensikesän aikana.En tunne mainitsemaanne uppoamistapausta, mutta miehityksellä on varmasti ollut suurin osasyy uppoamiseen. Banner vajoaa varmasti kaaduttuaan varsin syvälle jos kaikki on sitkeästi pysynyt kyydissä eikä ole älynnyt hypätä pois.
Sitten kun pari aaltoa pyyhkäisee vielä lisää vettä kajuuttaan, niin avot... sinne vajoaa. Muistathan, että laituritestiäkin varten on syytä olla tyyntä, jottei joudu äyskäritalkoisiin. Muuten Banner 23 on kyllä melko helposti kaadettavissa fallilla. - Joakim
hydratech kirjoitti:
En tunne mainitsemaanne uppoamistapausta, mutta miehityksellä on varmasti ollut suurin osasyy uppoamiseen. Banner vajoaa varmasti kaaduttuaan varsin syvälle jos kaikki on sitkeästi pysynyt kyydissä eikä ole älynnyt hypätä pois.
Sitten kun pari aaltoa pyyhkäisee vielä lisää vettä kajuuttaan, niin avot... sinne vajoaa. Muistathan, että laituritestiäkin varten on syytä olla tyyntä, jottei joudu äyskäritalkoisiin. Muuten Banner 23 on kyllä melko helposti kaadettavissa fallilla.Korostetaan nyt vielä, ettei se Banner Tampereella uponnut, vaan vajosi kyljellään mastoon saakka ja kääntyi ylösalaisin ja jäi näin kellumaan miehistö pohjalla. Kohtuu ikävä tapahtuma tietysti, kun ei itse nuose pystyyn. Edellä mainittu veneen kipparin selostuksen mukaan, itse en ollut paikalla.
Bannerin kaataminen mastosta vetämällä oli muistaakseeni helppo homma. Aikaa on tosin jo 20 vuotta, joten en tarkasti muista. - jjj
Joakim kirjoitti:
Korostetaan nyt vielä, ettei se Banner Tampereella uponnut, vaan vajosi kyljellään mastoon saakka ja kääntyi ylösalaisin ja jäi näin kellumaan miehistö pohjalla. Kohtuu ikävä tapahtuma tietysti, kun ei itse nuose pystyyn. Edellä mainittu veneen kipparin selostuksen mukaan, itse en ollut paikalla.
Bannerin kaataminen mastosta vetämällä oli muistaakseeni helppo homma. Aikaa on tosin jo 20 vuotta, joten en tarkasti muista.Vene on kokoisekseen suhteellisen leveä (2,75m)ja hytin aukko suht kapea, joten ei pitäisi kovin helposti täyttyä. Kuvittelisin että vene on melko nopeasti päässyt kääntymään ylösalaisin joten se ei täyttynyt kokonaan. Pystyynsaaminen onkin ollut suurempi urakka koska veneessä on tosi leveä kansi ja matala ylärakenne sekä kölipainoa huimat 185 kg. Ohessa linkki jossa kuvia ko. venetyypistä. http://www.banner23.dk/
- Ex Banneristi
Ei se Banner niin helposti uppoa itse olen ollut mukana kaatumassa 90 astetta varmaan kymmenen kertaa ja pari kertaa on on mennyt hieman enemmänkin. Boxiin se ottaa aina vähän vettä ja joskus sisällekin mutta ei se siitä vielä uppoa.
mutta kannattaa silti pitää se alin luukku kiinni ja bisset ulkona jos haluaa olla aivan varma. Bannerissa tuskin kukaan oleskelee purjehduksen aikana.
Enemmän kannattaa keskittyä pään suojaamiseen jos mennään kiinalaisen kautta!!!
Kokeile myös jiippiä ilman spinnua siis pelkällä stooralla 16m/s tuulessa...saat aidon performance kokemuksen!- TKo
Olen hankkimassa jo toista Banner 23:sta koska on hyvin vaikea löytää yhtä hauskaa venettä 6000-8000e budjetilla.Edellinen Banner jäi samaan vene seuraan pääkaupunkiseudulle,vielä kun löytyisi muutama vene hesan alueelta voisimme perustaa oman fleetin;)
- jjj
TKo kirjoitti:
Olen hankkimassa jo toista Banner 23:sta koska on hyvin vaikea löytää yhtä hauskaa venettä 6000-8000e budjetilla.Edellinen Banner jäi samaan vene seuraan pääkaupunkiseudulle,vielä kun löytyisi muutama vene hesan alueelta voisimme perustaa oman fleetin;)
Se on tosiaan hauska purjehdittava, varsinkin jos on kokemusta kevytveneistä. Harmi että se on niin leveä ettei voi laillisesti vetää trailerilla maantiellä. Tämä vene on perämerellä joten valitettavasti en voi liittyä fleetiinne. Kokemuksia ja ajatuksia toki voisi vaihtaa jos saan yhteystietoja. Oliko sinulla masto tuettuna kannen läpiviennin kohdalta mitenkään?
- Tko
jjj kirjoitti:
Se on tosiaan hauska purjehdittava, varsinkin jos on kokemusta kevytveneistä. Harmi että se on niin leveä ettei voi laillisesti vetää trailerilla maantiellä. Tämä vene on perämerellä joten valitettavasti en voi liittyä fleetiinne. Kokemuksia ja ajatuksia toki voisi vaihtaa jos saan yhteystietoja. Oliko sinulla masto tuettuna kannen läpiviennin kohdalta mitenkään?
Mastonjalan tuennassa käytin paksuja muovikiiloja jotka lisättiin vasta pystytyksen jälkeen.
Veneessäni oli myös alabarduunat muutettu kiinteiksi joten masto pysyi hyvin "tolpillaan"
e-mailini on [email protected]
Me olemme muuten vetäneet banneria ympäri eteläsuomea eikä ongelmia ole vielä ollut,ylitystähän on vain
vaivaiset 15cm ;) - danski
TKo kirjoitti:
Vieläkö täältä löytyy banneristeja? Ja fleettiä yritätte saada kokoon? Plaanaa.com sivuilta löytyy lisäinfoa urheiluveneliitosta ja ainakin yksi banneri on jo mukana. Kuskaamisesta trailerilla sen verran että se ei tuota ongelmia, sillä 2,60m leveys sääntö koskee vain traileria, vene saa kyllä tulla tämän yli.
- 717
danski kirjoitti:
Vieläkö täältä löytyy banneristeja? Ja fleettiä yritätte saada kokoon? Plaanaa.com sivuilta löytyy lisäinfoa urheiluveneliitosta ja ainakin yksi banneri on jo mukana. Kuskaamisesta trailerilla sen verran että se ei tuota ongelmia, sillä 2,60m leveys sääntö koskee vain traileria, vene saa kyllä tulla tämän yli.
Se taitaa olla minun vanha Banner nyt sinulla (Fin-6217) Onnea matkaan.Itse siirryin ehkä vieläkin äärimmäisempään alamäki pulkkaan ja ostin Elvarin 717:n jota en malttanut olla vähän tunaamatta.
Hesassa on yksi todella tyylikäs ja fiksusti rakennettu Banner nimeltä Miia-mari omistajaa en ikävä kyllä tunne. - danski
717 kirjoitti:
Se taitaa olla minun vanha Banner nyt sinulla (Fin-6217) Onnea matkaan.Itse siirryin ehkä vieläkin äärimmäisempään alamäki pulkkaan ja ostin Elvarin 717:n jota en malttanut olla vähän tunaamatta.
Hesassa on yksi todella tyylikäs ja fiksusti rakennettu Banner nimeltä Miia-mari omistajaa en ikävä kyllä tunne.tämän purjenumero FIN-6215, joten ei taida olla sama peli. sain just siihen uudet rätit ja talven aikana tarkoitus kanssa hieman hienosäätää, jotta ensi kesänä se on iskussa. Ja tulee kyllä takas Helsinkiin kunhan kevät koittaa...
- ehkä tuleva banneristi
717 kirjoitti:
Hesassa on yksi todella tyylikäs ja fiksusti rakennettu Banner nimeltä Miia-mari omistajaa en ikävä kyllä tunne.onkohan mahdillisesti kenelläkään tietoa onko bannereita tällä hetkellä myynnissä minu on jo pitkään kiinostanu vaihtaa oma vene banneriin. alkaa pikkuhiljaa kaipaamaan veneeltä hirman vauhtia ja vaarallisia tilanteita :P
- ehkä tuleva banneristi
ehkä tuleva banneristi kirjoitti:
onkohan mahdillisesti kenelläkään tietoa onko bannereita tällä hetkellä myynnissä minu on jo pitkään kiinostanu vaihtaa oma vene banneriin. alkaa pikkuhiljaa kaipaamaan veneeltä hirman vauhtia ja vaarallisia tilanteita :P
oho tuli pikkasen kirjotusvirheitä toivottavasti ei haittaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273643- 412479
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372333Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72097Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141412
- 1291329
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2751310Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451285