Onko ehdotuksia pitkälle (20m) eteläseinustalle, siis paahteeseen, kasveja? Pidän kovasti kääpiövuorimännystä ja yleensäkin vuorimännystä ja olenkin ajatellut, että seassa voisi olla näitäkin muutama, sillä seinusta on tosiaankin pitkä. Jotain valkoisena kukkivaa sekä yleensäkin jotain hentoa väriä sekaan voisi laittaa, sillä sokkeli on melko korkea ja tumma. Joku varmaan nyt ehdottaa, että kääntyisin pihasuunnittelijan puoleen, mutta en halua suunnittelijaa, vaan tietoa, mikä kasvi sopii keskenään yhteen ja kestää vielä kovaa paahdetta. Olisin vastauksista todella kiitollinen.
Eteläseinustalle?
17
1267
Vastaukset
- Kuivaan paahteeseen
Maksaruohot ja patjarikko tulee mieleen ensimmäisenä. Maksaruohoja on vähän korkeampiakin, patjarikko on kaunis, mutta matala, leviää ja on ilman kukkiakin kaunis.
- valkoisena ja
punertavana. Patjarikkoa on ainakin valkoisena, voi olla että vaaleanpunertavanakin, mutta sen viehättävyys perustuu vain vähän aikaa kukintaan. Se on koristeellinen muutenkin.
- pensasangervot
ovat myös oikein kauniita, rennosti kasvavia, kuivaa kestäviä ja kauniisti kukkivia pehkoja, ehkä sopisi minimäntyihisi ?
- Spiraea densiflora
vaaleanpunertavin kukin on oikein hyvä pensas, jolla on syksyllä kaunis syysväri, ei vaadi erityisempää hoitoa, leikkausta, ellei halua madaltaa niitä ja sietää hyvin kuivuutta ja toinen on idänvirpiangervo, spiraea chamaedrygolia, kukki paljon valkoisena, ei vaadi paljon kasvupaikaltaan, molemmat on lamoavan rentoja, ei suureksi kasvavia, mutta jos liian lähelle istutat, kääpiövuosimäntysi jäävät piiloon. Mitä haluat korostaa ? Jos niitä kääpiövuorimäntyjä, niin parempi valita jotain matalampaa, mutta sehän taas ei peitä talosi korkeaa, tummaa sokkelia eli summasummarum, mitä haluat ? Kääpiövuorimänty on kasvi, jonka täytyisi päästä esiin, sehän menettää merkityksensä ja tarkoituksena, jos sen rinnalle istuttaa jotain huomion vievää, eli mites jos maalaisit sokkelin vaaleaksi ?
- ???
""Joku varmaan nyt ehdottaa, että kääntyisin pihasuunnittelijan puoleen, mutta en halua suunnittelijaa, vaan tietoa, mikä kasvi sopii keskenään yhteen ja kestää vielä kovaa paahdetta"" Minulla tuntuu kipua polvessa ja vasemmassa kyynärpäässä, särkee nilkasta ja kädessä outo mustelma. En halua mennä lääkärille, voisiko täällä joku kertoa minulle mikä minua vaivaa.
- 0712
Olen varmaan ymmärtänyt täysin väärin tämän palstan tarkoituksen, ilmeisesti minkäänlaisia neuvoja, mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia ei saa kysellä vaan siihen pitää käyttää maksullista palvelua. Mikähän tämän palstan idea oikein on?
0712 kirjoitti:
Olen varmaan ymmärtänyt täysin väärin tämän palstan tarkoituksen, ilmeisesti minkäänlaisia neuvoja, mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia ei saa kysellä vaan siihen pitää käyttää maksullista palvelua. Mikähän tämän palstan idea oikein on?
on juuri se, keskustella, kysellä, ja kertoa. Ja ketä ei kiinnosta vastata, tai muuten kommentoida, niin sehän on helppoa jättää väliin. Lukee ja antaa olla. Arvostelut ja riitelyt ei auta ketään, eikä rakenna mitään.
- nöyrä tyhmä
marja-liisa41 kirjoitti:
on juuri se, keskustella, kysellä, ja kertoa. Ja ketä ei kiinnosta vastata, tai muuten kommentoida, niin sehän on helppoa jättää väliin. Lukee ja antaa olla. Arvostelut ja riitelyt ei auta ketään, eikä rakenna mitään.
Kiitos sinulle.
- kumpi ja kampi
marja-liisa41 kirjoitti:
kumma kun yksi ja sama aina ja vain vastailee ,eikö Suomessa kukaan muu tiedä puutarhasta mitään vai tekeekö ne muut hommia puutarhassa eikä ole aikaa päivystää täällä ?olis kiva joskus saada vaihtoehtoisiakin vastauksia ,jonkun toisen mielipide , vai yksikö oikea niitä on joka asiasta?
- Marita6
Minulla on eteläseinustalle istutettuna seuraavat kukkaset jotka ovat viihtyneet hyvin: karpaattienkello (sin ja valk), ketoneilikka (punainen), sammalleimun eri värejä, kaukasian pitkäpalko (valk.), kevätkaihonkukka (hennon sin.), japaninhanhikki (kelt). Olen erotellut luonnonkivillä kaikki omiin lokerikkoihin ja kahteen lokerikkoon olen laittanut keskelle hieman isommat kivet ja koristepatsaat niiden päälle. Minusta tämä on ollut onnistunut kukkapenkki.
- kruunaa kaiken ?
Onko ne tonttupatsaita ? Varmaan....
- Marita6
kruunaa kaiken ? kirjoitti:
Onko ne tonttupatsaita ? Varmaan....
Ei kuule viisastelija ole todellakaan tonttupatsaita vaan toinen on aivan vain erikoisen muotoinen kivi toisen kiven päällä ja toinen on harmaa kivinen enkeli makaamassa kiven päällä. Jos sinulla ei ole mitään järkevää kommenttia ihmisten kirjoitteluun niin painu vaikka nukkumaan.
- puutarhaaja
Jos haluat peittä sokkelia näkymästä, niin noista ehdotelluista matalista perennoista ei apua ole, vaikka kauniita aurinkoisen paikan kasveja ovatkin. Suunnittele vaikka vuorimännyistä ja erilaisista pensasangervoista näyttävä, vaihteleva korkeuksinen pensasryhmä. Myös pensasruusut viihtyvät auringossa, kunhan maa ei ole ihan rutikuiva.
- mieltä
Minun mielestäni näiltä palstoilta saisivat olla pois sellaiset henkilöt jotka eivät asiallisesti OSAA vastata kysymyksiin . Niin, meidän talossamme on myös korkea , tumma kivijalka ,12m pitkä . Olen ratkaissut ongelman istuttamalla siihen vaaleanpunaista ja valkoista syysleimua,todella runsaasti ja myös väriminttua on siinä .Leimu ja minttu vaativat sitten kastelua , ei lehdille,aurinkoisella paikalla .Minun kukkapenkkini on noin 80cm päässä kivijalasta,ei siis kiinni siinä ja on todella mahtavasti aina kukkinut,Ei liiallista typpilannoitusta.Meillä kasvivalintaan vaikutti se että talvella korkealta putoava lumi olisi rikkonut pensaat ja lumen putoamista emme halua estää , vapaata tilaa kun on .
- Alkuperäinen!!!!!
Kiitos ehdotuksista! Jäi mieleen tuo, että kääpiövuorimännystä tulee hyvin pieni... Pidän paljon vuorimännystä ja sen kääpiömuodosta, mutta en ole tullut ajatelleeksi, että myös ihan vuorimänty voisi olla se ykkösjuttu tuossa seinustalla. Olen vain pelännyt, että jos siitä kasvaa aikaa myötä rujon näköinen puska??? Mutta ehkä typistelemällä sen saisi näyttämään siinä seinustalla paremmalta pidempään. Ja sitten noita angervoja kaveriksi. Niiden vuorimäntyjen haluaisin siinä olevan se korostetumpi kasvi ja tietysti siihen kaveriksi jotain muuta, sillä pelkkä vuorimäntyrivi voisi olla vähän tylsä. En halua alkaa sokkelia maalaamaan, sillä sitten siinä sotisi talon värit keskenään. Olisiko vuorimänty ja angervot huono valinta noin pitkälle seinustalle?
- viherpeukku
Esim vuorimänty ja koivuangervo on melko yleinen yhdistelmä uudempien taloyhtiöiden pihoilta. Kääpiövuorimäntyjä on useaa eri lajiketta, joten on myös mahdollista valita juuri oikean kokoinen. Toisaalta normaalikaan vuorimänty ei kovinkaan nopeasti kasva ylimittaan, jos sitä joka kesä typistää. Lisää kasveja ei varmaankaan ole tarve lisätä, sillä pitkä ja kapea istutus voi tulla levottomaksi ja tasapainottomaksi jos siihen tunkee kaikkea mahdollista. Itse käyttäisin joko kahta havua(pilarimainen kataja oli mielessä) ja yhtä pensasangervoa tai toisin päin. Eli hyvältä kuullostaa. Jopa yhden lajin pensasangervoistutus pehmentäisi seinänvierustan olematta siltikään tylsän näköinen. Tärkeintä on ottaa huomioon eri lajien kasvukorkeus, jotta pensasmännyt nousevat angervoja korkeammaksi. Matalia ja nättejä olisivat esim keiju-ja rinneangervo.
- Alkup.
viherpeukku kirjoitti:
Esim vuorimänty ja koivuangervo on melko yleinen yhdistelmä uudempien taloyhtiöiden pihoilta. Kääpiövuorimäntyjä on useaa eri lajiketta, joten on myös mahdollista valita juuri oikean kokoinen. Toisaalta normaalikaan vuorimänty ei kovinkaan nopeasti kasva ylimittaan, jos sitä joka kesä typistää. Lisää kasveja ei varmaankaan ole tarve lisätä, sillä pitkä ja kapea istutus voi tulla levottomaksi ja tasapainottomaksi jos siihen tunkee kaikkea mahdollista. Itse käyttäisin joko kahta havua(pilarimainen kataja oli mielessä) ja yhtä pensasangervoa tai toisin päin. Eli hyvältä kuullostaa. Jopa yhden lajin pensasangervoistutus pehmentäisi seinänvierustan olematta siltikään tylsän näköinen. Tärkeintä on ottaa huomioon eri lajien kasvukorkeus, jotta pensasmännyt nousevat angervoja korkeammaksi. Matalia ja nättejä olisivat esim keiju-ja rinneangervo.
Kiitos ehdotuksistasi:) Tuota rinne- ja keijuangervoa olen itsekin miettinyt vuorimännyn kaveriksi. Täytyy lähteä etsiskelemään sopivan kokoiseksi kasvavaa vuorimäntyä, todennäköisesti päädyn johonkin kääpiömuotoon varmuuden vuoksi. Pelottaa tuo normaali vuorimänty, kun olen nähnyt niistä niitä ränsistyneitä muotoja lähinnä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2664654Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1333019Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442847Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k232590Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761791Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061644Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281511- 591400
- 951282
- 471169