Kuinka vakavasti

Torspo123

on suhtauduttava autoni GV 3.3 - 04 kojetaulussa syttyneeseen moottirin varoitusvaloon? Ohjekirja sanoo, että ajon jatkaminen voi vaurioittaa moottoria tai katalysaattoria. Kuitenkin oma kokemukseni on, että tällaisten valojen todellinen arvo on nolla. Edellisessä GV 3.8 - 96:ssa sama valo syttyi - vein huoltoon - vaihtoivat tulpat ja tulpanjohdot - tähtitieteellinen lasku. Otin muuten akunkengän irti, jolloin valo sammui. Oli pari päivää pimeänä, kunnes syttyi uudelleen. Onko aika vaihtaa taas tulpat ja johdot?

14

3710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vojakkeri

      "Kuitenkin oma kokemukseni on, että tällaisten valojen todellinen arvo on nolla." Just joo. Kyllä se valo on siellä ihan tarkoituksella kertomassa alkavasta ongelmasta. No, miksi et noudattaisi kokemuksesi ääntä tässäkin tapauksessa...

      • Torspo123

        että jonkun täytyy tuo sanoa: "ei ne valot siellä turhaan ole". No, ei kai ole. Mutta turhasta on turha maksaa.


      • veli ponteva
        Torspo123 kirjoitti:

        että jonkun täytyy tuo sanoa: "ei ne valot siellä turhaan ole". No, ei kai ole. Mutta turhasta on turha maksaa.

        ...tollasen vikadiagnoosijärjestelmän lähtökohta on se, että se ilmottaa vikalampulla, jos joku järjestelmä tai toiminto ei toimi oikein. Ei ne tosiaan turhaan siellä ole. Täysin mahdotonta sanoa pelkän vikavalon perusteella, millaisesta viasta on kyse, ja pitääkö siihen suhtautua vakavasti. Vika voi olla pieni, joka ei käytännössä vaikuta juurikaan mihinkään, mutta myös vastaavasti vika voi olla vaikkapa pahenevaa laatua, joka saattaa johtaa isompiinkin vaurioihin. Uskosin että syy olis hyvä selvittää, eriasia sitten harkita tekeekö asialle mitään. Vikakoodien luku ei paljoa maksa, ja siinä nyt sitten yleensä selviää, tarvitseeko vika akuuttia ensiapua.


      • TownG
        veli ponteva kirjoitti:

        ...tollasen vikadiagnoosijärjestelmän lähtökohta on se, että se ilmottaa vikalampulla, jos joku järjestelmä tai toiminto ei toimi oikein. Ei ne tosiaan turhaan siellä ole. Täysin mahdotonta sanoa pelkän vikavalon perusteella, millaisesta viasta on kyse, ja pitääkö siihen suhtautua vakavasti. Vika voi olla pieni, joka ei käytännössä vaikuta juurikaan mihinkään, mutta myös vastaavasti vika voi olla vaikkapa pahenevaa laatua, joka saattaa johtaa isompiinkin vaurioihin. Uskosin että syy olis hyvä selvittää, eriasia sitten harkita tekeekö asialle mitään. Vikakoodien luku ei paljoa maksa, ja siinä nyt sitten yleensä selviää, tarvitseeko vika akuuttia ensiapua.

        Itellä palanut vikavalo vuoden, on luettu tietokoneella merkkiliikkessä ja vähän muuallakin. Viimeksi vaihdatin EGR venttiilin, niin kone ilmoitti, eipä sammunut valo, maksoi muuten250ekee. Tuo vikavalon palaminen on nykyautoilla suuri vitsaus ei yksistään Chryslerissä. Ai niin ajattelin seuraavaksi vaihdattaa lambdan, siis takamaisen se tulee ihan omasta päästä, tai oikeastaan auto itsessään ilmoittaa tuota vikaa. Laita sitä virta avainta 5 kertaa on off asentoon auto ilmoittaa joko vilkuttamalla merkkivaloa tai kuten itsellä antamalla äänimerkin, esim 5 vilkautusta tauko ja yksi vilkautus silloin on vikakoodi 51 sitten vaan kattelet mitä pitää uusia. Taulukko löytyy netistä.


      • mmakine
        TownG kirjoitti:

        Itellä palanut vikavalo vuoden, on luettu tietokoneella merkkiliikkessä ja vähän muuallakin. Viimeksi vaihdatin EGR venttiilin, niin kone ilmoitti, eipä sammunut valo, maksoi muuten250ekee. Tuo vikavalon palaminen on nykyautoilla suuri vitsaus ei yksistään Chryslerissä. Ai niin ajattelin seuraavaksi vaihdattaa lambdan, siis takamaisen se tulee ihan omasta päästä, tai oikeastaan auto itsessään ilmoittaa tuota vikaa. Laita sitä virta avainta 5 kertaa on off asentoon auto ilmoittaa joko vilkuttamalla merkkivaloa tai kuten itsellä antamalla äänimerkin, esim 5 vilkautusta tauko ja yksi vilkautus silloin on vikakoodi 51 sitten vaan kattelet mitä pitää uusia. Taulukko löytyy netistä.

        Muistakaa sitten lukea ihan ajatuksella mitä se vikakoodi tarkoittaa ja mistä se voi johtua. Esimerkikis jos saat vikakoodin jossa kerrotaan että takimmaisen lambdan jännite ei mahdu ohjearvoihin, se ei sitten tosiaan välttämättä tarkoita sitä että se lambda olisi rikki! Epäilyksenalaisen laitteen ja sitä sähköistävän purkin välillä on usein iso kasa piuhaa ja liittimiä tai laite voi tarvita alipainetta tai jonkun muun anturin tietoa toimiakseen virhekooditta. Eli kun saat selville vikakoodin niin: 1. Mikä laite se on, mitä se tekee, milloin ja miksi 2. Mitkä muut laitteet vaikuttavat sen toimintaan, mikä muu se voisi olla a) mutta ei todistettavasti ole b) saattaa aiheuttaa tietyissä olosuhteissa 3. Onko piuhat, alipaine- ym. -letkut kunnossa, tukossa, poropeukaloiden jäljiltä väärässä järjestyksessä. 4. Voiko epäilyksenalaisen laitteen mitata jollakin edullisella tavalla, esim vastus tai jännite. 5. Voiko epäilyksenalaisen laitteen tarkastaa jollakin monimutkaisemmalla menetelmällä esim. merkkiliikkeessä. Ja nyt varmaan ymmärrätte miksi merkkiliikkeissä käy niin usein niitä juttuja että luetaan koodit, vaihdetaan osa, kirjoitetaan lasku ja palataan viikon päästä asiaan kun vika uusiutuu.


    • vaan niin

      kauan kuin kulkee! Revi kaikki joutavat varoitusvalot hitolle!

      • Torspo123

        juuri noin aion tehdä. Kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa, niin hyvä tulee. Menen aamulla lukemaan tuon koodin, että tiedän mitä johtoa tulee painaa syvemmälle.


      • neoni
        Torspo123 kirjoitti:

        juuri noin aion tehdä. Kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa, niin hyvä tulee. Menen aamulla lukemaan tuon koodin, että tiedän mitä johtoa tulee painaa syvemmälle.

        minulla oli neonissa kans samanlaista, moottorin varoitusvalo paloi, "no bus error" näkyi mittaristossa, auto ei aina käynnistynyt, ei pysynyt aina käynnissä. Vika löytyi stereoitten takaa, yksi johto koski maahan. Niin pienestä se oli kiinni. Huollossa olisin maksanut 300€ jaksoin itse perehtyä asiaan, kävin läpi kaiken, mitä vaan keksin. ja viimeisestä paikasta se löytyi.


      • Torspo123
        neoni kirjoitti:

        minulla oli neonissa kans samanlaista, moottorin varoitusvalo paloi, "no bus error" näkyi mittaristossa, auto ei aina käynnistynyt, ei pysynyt aina käynnissä. Vika löytyi stereoitten takaa, yksi johto koski maahan. Niin pienestä se oli kiinni. Huollossa olisin maksanut 300€ jaksoin itse perehtyä asiaan, kävin läpi kaiken, mitä vaan keksin. ja viimeisestä paikasta se löytyi.

        vikakoodi oli muistaakseni 51, joka tarkoittaa, että polttoaineen paluukierron venttiili on sen ilmoittanut. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin. Luulen itse, että se johtui liian tiukasta tankin korkista, joka ei ollut alkuperäinen. Ei saanut korvausilmaa tarpeeksi ja teki alipainetta tankkiin. Diagnoosi maksoi 94 euroa ja aivan turhaan. Asentaja sanoi, että sen lampun olisi voinut jättää koko autosta pois, koska se ilmoittaa vaan ongelmista päästöissä.


      • mmakine
        Torspo123 kirjoitti:

        vikakoodi oli muistaakseni 51, joka tarkoittaa, että polttoaineen paluukierron venttiili on sen ilmoittanut. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin. Luulen itse, että se johtui liian tiukasta tankin korkista, joka ei ollut alkuperäinen. Ei saanut korvausilmaa tarpeeksi ja teki alipainetta tankkiin. Diagnoosi maksoi 94 euroa ja aivan turhaan. Asentaja sanoi, että sen lampun olisi voinut jättää koko autosta pois, koska se ilmoittaa vaan ongelmista päästöissä.

        Minun mielestäni alipaine tankissa on kyllä sellainen vika mikä kannattaa korjata. Jos vikavalo syttyy niin ei taida polttoaineen paineetkaan olla ihan kohdallaan. Ja ei kyllä ilmoita ongelmista päästöissä, ei varmasti. Pakokaasuanalysaattorit ovat asia erikseen. Vikavalo ilmoittaa ongelmista moottorin sähköisissä järjestelmissä ja saattaa palaa silloinkin kun päästöjä ei tule lainkaan, esim sen takia kun moottori ei käynnisty... Ehkä seuraavan kerran päätät lukea vikakoodit ihan itsekin ennen kuin raahaat Vojan pajalle? Ja kuten todettu, ajatuksella.


      • veli ponteva
        Torspo123 kirjoitti:

        vikakoodi oli muistaakseni 51, joka tarkoittaa, että polttoaineen paluukierron venttiili on sen ilmoittanut. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin. Luulen itse, että se johtui liian tiukasta tankin korkista, joka ei ollut alkuperäinen. Ei saanut korvausilmaa tarpeeksi ja teki alipainetta tankkiin. Diagnoosi maksoi 94 euroa ja aivan turhaan. Asentaja sanoi, että sen lampun olisi voinut jättää koko autosta pois, koska se ilmoittaa vaan ongelmista päästöissä.

        Kun tarttee täällä vinkua vikalampun turhuudesta ja maksuista! Ota se lamppu pois, niin ei häiritse sen palaminen. Ja mitä tulee asentajan kommentteihin lampun ilmottavan päästöongelmista, osoittaa se ettei asentaja tiedä mistä puhuu. Niitä vikakoodeja on kaikkiaan olemassa satoja, ja ne on luokiteltu eri osa-alueisiin. Liittyen moottoriin, vaihteistoon, ym ajoneuvon ohjaustekniikkaan. Niinkuin aiemmin tuossa viittasin, saattaa vikalampun sytyttämä vika olla pieni, joka ei juuri vaikuta mihinkään. Yleensä näin onkin, jos mottori käy ja kukkuu ja auto liikkuu. Se voi parhaimmillaan olla iso apu vian paikallistamisessa. Vikakoodi kertoo suuntaa, josta vikaa voi lähteä hakemaan, ja ajantasalla oleva asentaja pystyy sen avulla usein nopeastikin paikantamaan vian korjaamokäsikirjojen vianhakukaavioiden avulla. Itselläni on ollut vikalamppu 3 perättäisessä autossa, ja kokemusta myös muiden autoista. Yhdessäkään ei ole vikalamppu syttynyt ns. omia aikojaan, vaan aina sihen on liittynyt jokin ongelma joka sen on sytyttänyt. Toki muitakin kokemuksia varmasti on ongelmapesistä, joissa vastaavat valot vilkkuvat yhtenään. Chrysler ei ainakaan mun kokemuksen perusteella kuulu niihin.


      • kaukonen tare
        Torspo123 kirjoitti:

        vikakoodi oli muistaakseni 51, joka tarkoittaa, että polttoaineen paluukierron venttiili on sen ilmoittanut. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin. Luulen itse, että se johtui liian tiukasta tankin korkista, joka ei ollut alkuperäinen. Ei saanut korvausilmaa tarpeeksi ja teki alipainetta tankkiin. Diagnoosi maksoi 94 euroa ja aivan turhaan. Asentaja sanoi, että sen lampun olisi voinut jättää koko autosta pois, koska se ilmoittaa vaan ongelmista päästöissä.

        Olen nähnyt vvoyagereja joissa muovitankki kasassa.Ei kannata riskeerata, tankki ja sisälläoleva tietysti kaikki sikakallista,


    • sanna150

      moikka mulla crysler vojager 2004juur vaihettu syyläri la alkoi moottorin valo palaa en tiiä miksi vikakoodi näytti ihme lukua 0035

      • DGC

        Code 35 - Open or shortened condition detected in the radiator fan high or low speed relay circuits.

        Jäähdytyspuhaltimen tai sen releiden piuhoja irti, huonosti kiinni tai väärässä järjestyksessä. Valo syttyi luultavasti silloin, kun auto olisi halunnut käynnistää puhaltimen ensimmäistä kertaa syyläriremontin jälkeen, sitä aiemmin vika ei tullut ilmi kun puhallinta ei ole tarvittu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe