Kuinka vakavasti

Torspo123

on suhtauduttava autoni GV 3.3 - 04 kojetaulussa syttyneeseen moottirin varoitusvaloon? Ohjekirja sanoo, että ajon jatkaminen voi vaurioittaa moottoria tai katalysaattoria. Kuitenkin oma kokemukseni on, että tällaisten valojen todellinen arvo on nolla. Edellisessä GV 3.8 - 96:ssa sama valo syttyi - vein huoltoon - vaihtoivat tulpat ja tulpanjohdot - tähtitieteellinen lasku. Otin muuten akunkengän irti, jolloin valo sammui. Oli pari päivää pimeänä, kunnes syttyi uudelleen. Onko aika vaihtaa taas tulpat ja johdot?

14

3812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vojakkeri

      "Kuitenkin oma kokemukseni on, että tällaisten valojen todellinen arvo on nolla." Just joo. Kyllä se valo on siellä ihan tarkoituksella kertomassa alkavasta ongelmasta. No, miksi et noudattaisi kokemuksesi ääntä tässäkin tapauksessa...

      • Torspo123

        että jonkun täytyy tuo sanoa: "ei ne valot siellä turhaan ole". No, ei kai ole. Mutta turhasta on turha maksaa.


      • veli ponteva
        Torspo123 kirjoitti:

        että jonkun täytyy tuo sanoa: "ei ne valot siellä turhaan ole". No, ei kai ole. Mutta turhasta on turha maksaa.

        ...tollasen vikadiagnoosijärjestelmän lähtökohta on se, että se ilmottaa vikalampulla, jos joku järjestelmä tai toiminto ei toimi oikein. Ei ne tosiaan turhaan siellä ole. Täysin mahdotonta sanoa pelkän vikavalon perusteella, millaisesta viasta on kyse, ja pitääkö siihen suhtautua vakavasti. Vika voi olla pieni, joka ei käytännössä vaikuta juurikaan mihinkään, mutta myös vastaavasti vika voi olla vaikkapa pahenevaa laatua, joka saattaa johtaa isompiinkin vaurioihin. Uskosin että syy olis hyvä selvittää, eriasia sitten harkita tekeekö asialle mitään. Vikakoodien luku ei paljoa maksa, ja siinä nyt sitten yleensä selviää, tarvitseeko vika akuuttia ensiapua.


      • TownG
        veli ponteva kirjoitti:

        ...tollasen vikadiagnoosijärjestelmän lähtökohta on se, että se ilmottaa vikalampulla, jos joku järjestelmä tai toiminto ei toimi oikein. Ei ne tosiaan turhaan siellä ole. Täysin mahdotonta sanoa pelkän vikavalon perusteella, millaisesta viasta on kyse, ja pitääkö siihen suhtautua vakavasti. Vika voi olla pieni, joka ei käytännössä vaikuta juurikaan mihinkään, mutta myös vastaavasti vika voi olla vaikkapa pahenevaa laatua, joka saattaa johtaa isompiinkin vaurioihin. Uskosin että syy olis hyvä selvittää, eriasia sitten harkita tekeekö asialle mitään. Vikakoodien luku ei paljoa maksa, ja siinä nyt sitten yleensä selviää, tarvitseeko vika akuuttia ensiapua.

        Itellä palanut vikavalo vuoden, on luettu tietokoneella merkkiliikkessä ja vähän muuallakin. Viimeksi vaihdatin EGR venttiilin, niin kone ilmoitti, eipä sammunut valo, maksoi muuten250ekee. Tuo vikavalon palaminen on nykyautoilla suuri vitsaus ei yksistään Chryslerissä. Ai niin ajattelin seuraavaksi vaihdattaa lambdan, siis takamaisen se tulee ihan omasta päästä, tai oikeastaan auto itsessään ilmoittaa tuota vikaa. Laita sitä virta avainta 5 kertaa on off asentoon auto ilmoittaa joko vilkuttamalla merkkivaloa tai kuten itsellä antamalla äänimerkin, esim 5 vilkautusta tauko ja yksi vilkautus silloin on vikakoodi 51 sitten vaan kattelet mitä pitää uusia. Taulukko löytyy netistä.


      • mmakine
        TownG kirjoitti:

        Itellä palanut vikavalo vuoden, on luettu tietokoneella merkkiliikkessä ja vähän muuallakin. Viimeksi vaihdatin EGR venttiilin, niin kone ilmoitti, eipä sammunut valo, maksoi muuten250ekee. Tuo vikavalon palaminen on nykyautoilla suuri vitsaus ei yksistään Chryslerissä. Ai niin ajattelin seuraavaksi vaihdattaa lambdan, siis takamaisen se tulee ihan omasta päästä, tai oikeastaan auto itsessään ilmoittaa tuota vikaa. Laita sitä virta avainta 5 kertaa on off asentoon auto ilmoittaa joko vilkuttamalla merkkivaloa tai kuten itsellä antamalla äänimerkin, esim 5 vilkautusta tauko ja yksi vilkautus silloin on vikakoodi 51 sitten vaan kattelet mitä pitää uusia. Taulukko löytyy netistä.

        Muistakaa sitten lukea ihan ajatuksella mitä se vikakoodi tarkoittaa ja mistä se voi johtua. Esimerkikis jos saat vikakoodin jossa kerrotaan että takimmaisen lambdan jännite ei mahdu ohjearvoihin, se ei sitten tosiaan välttämättä tarkoita sitä että se lambda olisi rikki! Epäilyksenalaisen laitteen ja sitä sähköistävän purkin välillä on usein iso kasa piuhaa ja liittimiä tai laite voi tarvita alipainetta tai jonkun muun anturin tietoa toimiakseen virhekooditta. Eli kun saat selville vikakoodin niin: 1. Mikä laite se on, mitä se tekee, milloin ja miksi 2. Mitkä muut laitteet vaikuttavat sen toimintaan, mikä muu se voisi olla a) mutta ei todistettavasti ole b) saattaa aiheuttaa tietyissä olosuhteissa 3. Onko piuhat, alipaine- ym. -letkut kunnossa, tukossa, poropeukaloiden jäljiltä väärässä järjestyksessä. 4. Voiko epäilyksenalaisen laitteen mitata jollakin edullisella tavalla, esim vastus tai jännite. 5. Voiko epäilyksenalaisen laitteen tarkastaa jollakin monimutkaisemmalla menetelmällä esim. merkkiliikkeessä. Ja nyt varmaan ymmärrätte miksi merkkiliikkeissä käy niin usein niitä juttuja että luetaan koodit, vaihdetaan osa, kirjoitetaan lasku ja palataan viikon päästä asiaan kun vika uusiutuu.


    • vaan niin

      kauan kuin kulkee! Revi kaikki joutavat varoitusvalot hitolle!

      • Torspo123

        juuri noin aion tehdä. Kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa, niin hyvä tulee. Menen aamulla lukemaan tuon koodin, että tiedän mitä johtoa tulee painaa syvemmälle.


      • neoni
        Torspo123 kirjoitti:

        juuri noin aion tehdä. Kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa, niin hyvä tulee. Menen aamulla lukemaan tuon koodin, että tiedän mitä johtoa tulee painaa syvemmälle.

        minulla oli neonissa kans samanlaista, moottorin varoitusvalo paloi, "no bus error" näkyi mittaristossa, auto ei aina käynnistynyt, ei pysynyt aina käynnissä. Vika löytyi stereoitten takaa, yksi johto koski maahan. Niin pienestä se oli kiinni. Huollossa olisin maksanut 300€ jaksoin itse perehtyä asiaan, kävin läpi kaiken, mitä vaan keksin. ja viimeisestä paikasta se löytyi.


      • Torspo123
        neoni kirjoitti:

        minulla oli neonissa kans samanlaista, moottorin varoitusvalo paloi, "no bus error" näkyi mittaristossa, auto ei aina käynnistynyt, ei pysynyt aina käynnissä. Vika löytyi stereoitten takaa, yksi johto koski maahan. Niin pienestä se oli kiinni. Huollossa olisin maksanut 300€ jaksoin itse perehtyä asiaan, kävin läpi kaiken, mitä vaan keksin. ja viimeisestä paikasta se löytyi.

        vikakoodi oli muistaakseni 51, joka tarkoittaa, että polttoaineen paluukierron venttiili on sen ilmoittanut. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin. Luulen itse, että se johtui liian tiukasta tankin korkista, joka ei ollut alkuperäinen. Ei saanut korvausilmaa tarpeeksi ja teki alipainetta tankkiin. Diagnoosi maksoi 94 euroa ja aivan turhaan. Asentaja sanoi, että sen lampun olisi voinut jättää koko autosta pois, koska se ilmoittaa vaan ongelmista päästöissä.


      • mmakine
        Torspo123 kirjoitti:

        vikakoodi oli muistaakseni 51, joka tarkoittaa, että polttoaineen paluukierron venttiili on sen ilmoittanut. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin. Luulen itse, että se johtui liian tiukasta tankin korkista, joka ei ollut alkuperäinen. Ei saanut korvausilmaa tarpeeksi ja teki alipainetta tankkiin. Diagnoosi maksoi 94 euroa ja aivan turhaan. Asentaja sanoi, että sen lampun olisi voinut jättää koko autosta pois, koska se ilmoittaa vaan ongelmista päästöissä.

        Minun mielestäni alipaine tankissa on kyllä sellainen vika mikä kannattaa korjata. Jos vikavalo syttyy niin ei taida polttoaineen paineetkaan olla ihan kohdallaan. Ja ei kyllä ilmoita ongelmista päästöissä, ei varmasti. Pakokaasuanalysaattorit ovat asia erikseen. Vikavalo ilmoittaa ongelmista moottorin sähköisissä järjestelmissä ja saattaa palaa silloinkin kun päästöjä ei tule lainkaan, esim sen takia kun moottori ei käynnisty... Ehkä seuraavan kerran päätät lukea vikakoodit ihan itsekin ennen kuin raahaat Vojan pajalle? Ja kuten todettu, ajatuksella.


      • veli ponteva
        Torspo123 kirjoitti:

        vikakoodi oli muistaakseni 51, joka tarkoittaa, että polttoaineen paluukierron venttiili on sen ilmoittanut. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin. Luulen itse, että se johtui liian tiukasta tankin korkista, joka ei ollut alkuperäinen. Ei saanut korvausilmaa tarpeeksi ja teki alipainetta tankkiin. Diagnoosi maksoi 94 euroa ja aivan turhaan. Asentaja sanoi, että sen lampun olisi voinut jättää koko autosta pois, koska se ilmoittaa vaan ongelmista päästöissä.

        Kun tarttee täällä vinkua vikalampun turhuudesta ja maksuista! Ota se lamppu pois, niin ei häiritse sen palaminen. Ja mitä tulee asentajan kommentteihin lampun ilmottavan päästöongelmista, osoittaa se ettei asentaja tiedä mistä puhuu. Niitä vikakoodeja on kaikkiaan olemassa satoja, ja ne on luokiteltu eri osa-alueisiin. Liittyen moottoriin, vaihteistoon, ym ajoneuvon ohjaustekniikkaan. Niinkuin aiemmin tuossa viittasin, saattaa vikalampun sytyttämä vika olla pieni, joka ei juuri vaikuta mihinkään. Yleensä näin onkin, jos mottori käy ja kukkuu ja auto liikkuu. Se voi parhaimmillaan olla iso apu vian paikallistamisessa. Vikakoodi kertoo suuntaa, josta vikaa voi lähteä hakemaan, ja ajantasalla oleva asentaja pystyy sen avulla usein nopeastikin paikantamaan vian korjaamokäsikirjojen vianhakukaavioiden avulla. Itselläni on ollut vikalamppu 3 perättäisessä autossa, ja kokemusta myös muiden autoista. Yhdessäkään ei ole vikalamppu syttynyt ns. omia aikojaan, vaan aina sihen on liittynyt jokin ongelma joka sen on sytyttänyt. Toki muitakin kokemuksia varmasti on ongelmapesistä, joissa vastaavat valot vilkkuvat yhtenään. Chrysler ei ainakaan mun kokemuksen perusteella kuulu niihin.


      • kaukonen tare
        Torspo123 kirjoitti:

        vikakoodi oli muistaakseni 51, joka tarkoittaa, että polttoaineen paluukierron venttiili on sen ilmoittanut. Ei vaikuttanut mitenkään käyntiin. Luulen itse, että se johtui liian tiukasta tankin korkista, joka ei ollut alkuperäinen. Ei saanut korvausilmaa tarpeeksi ja teki alipainetta tankkiin. Diagnoosi maksoi 94 euroa ja aivan turhaan. Asentaja sanoi, että sen lampun olisi voinut jättää koko autosta pois, koska se ilmoittaa vaan ongelmista päästöissä.

        Olen nähnyt vvoyagereja joissa muovitankki kasassa.Ei kannata riskeerata, tankki ja sisälläoleva tietysti kaikki sikakallista,


    • sanna150

      moikka mulla crysler vojager 2004juur vaihettu syyläri la alkoi moottorin valo palaa en tiiä miksi vikakoodi näytti ihme lukua 0035

      • DGC

        Code 35 - Open or shortened condition detected in the radiator fan high or low speed relay circuits.

        Jäähdytyspuhaltimen tai sen releiden piuhoja irti, huonosti kiinni tai väärässä järjestyksessä. Valo syttyi luultavasti silloin, kun auto olisi halunnut käynnistää puhaltimen ensimmäistä kertaa syyläriremontin jälkeen, sitä aiemmin vika ei tullut ilmi kun puhallinta ei ole tarvittu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      4978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3289
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2326
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      238
      1442
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1190
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1158
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe