Kuinka monella homesairaalla on kaihi? Minulla on molemmissa silmissä alkava kaihi. Minulla on ollut pitkiä kortisonikuureja noin 17 kertaa - pisimmillään jopa neljä kuukautta isoilla annoksilla ensin. Ilman kortisonia olisin kuollut, sillä se on ainoa hoito, jolla tulehtuneet keuhkot saadaan kuntoon. Home aiheuttaa inflammation keuhkoihin mja siinä ei siis ole mukana bakteeri tai virus (ainakaan alussa). Antibiootia on annettu suojaksi, ettei tulehtuneelle limakalvolle alkaisi kasvaa bakteereita. Faktatietoa Wikipediasta: Systeemisellä kortikosteroidihoidolla on todettu olevan yhteys takakapselin alaiseen kaihiin, ja myös pitkäaikainen inhaloitava kortikosteroidihoito voi lisätä kaihiriskiä http://www.kaypahoito.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=6&p_url=http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50035 Toki muitakin riskitekijöitä on ja tuossa joitakin: Riskitekijät · Kaihin taustalla on monia syitä. Ikääntymisen lisäksi kaihin kehittymiseen vaikuttavat: o Naissukupuoli ja perinnölliset tekijät § Naisilla kaihin ilmaantuvuus on ilmeisesti suurempi kuin miehillä (RR 1.8, 95 %:n luottamusväli 1.30 2.50) B, 4. § Perinnöllisillä tekijöillä voidaan selittää noin 50 % ikään liittyvästä kaihista 7. o Diabetes § Diabetes lisää erityisesti kuorikaihin ja takakapselin alaisen kaihin riskiä (RR 1.6, 95 %:n luottamusväli 1.10 2.40) A, 8. o Ultraviolettisäteily § Auringonvalolle, etenkin UVB-säteilylle, altistuminen näyttää lisäävän erityisesti kuorikaihin ja takakapselin alaisen kaihin muodostumista (OR 1.63, 95 %:n luottamusväli 1.01 2.63) B, 9. o Steroidit § Systeemisellä kortikosteroidihoidolla on todettu olevan yhteys takakapselin alaiseen kaihiin, ja myös pitkäaikainen inhaloitava kortikosteroidihoito voi lisätä kaihiriskiä Lue itse lisää: http://www.kaypahoito.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=6&p_url=http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50035
Sain kaihin kortisonista
46
5998
Vastaukset
- kaihia???
Heillähän kortisoni on käytössä jatkuvasti, tosin pieninä annoksina, ei homesairaille annettavina hevoskuureina kylläkään. Eläinlääkäri kertoi, ettei missään tapauksessa saa hoitaa eläintä jatkuvasti kortisonilla. Se kuulemma tappaa eläimen loppuviimein, ellei sitä tee se hoidettava sairaus. Eli pitää olla hyvinkin varovainen miten eläimiä hoidetaan ja kuntoutetaan. Mutta meneekö se nyt niin, että tutkimuksissa hiirten keuhkot tulehtuivat pahasti, eläimet eivät kestä kortisonia, näistä ei vain voi päätellä mitään suhteessa ihmisiin?
- astmaatikkoö
tosi harmillista kuulla. Tämäkin vielä. Itsellä myös silmälääkäritarkastukset kahden vuoden välein kaihin varalle runsaan lääkityksen takia. Onko sinulla kontrollit usein? Voiko kaihin tuloa välttää? Mitä oireita olet mahdollisesti huomannut? Kiitos jos viitsit vastata.
- hilkkaliisa
1)Kuinka usein kontrollit? Kävin kaksi vuotta sitten silmälääkärissä. Silloin ei vielä merkkejä harmaakaihista. Lääkäri sanoi että AINAKIN kahden vuoden välein - mieluummin kerran vuodessa silmälääkärille. * Keuhkolääkäri kerran vuodessa ja aina tarvittaessa * Korva-, nenä ja kurkkutautien lääkäri kerran vuodessa ja aina tarvittaessa (allerginen nuha silmäallergia yleensä samalla henkilöllä) 2) Voiko välttää? Katso syyt Wikipedian sivuilta (ylipaino, auringon UV-säteilyltä suojautuminen ym. mihin voit itse vaikuttaa) 3)Oireita minulla: Silmissäni on ollut kova särky homealtistuksesta asti TTL 2003 (harmaakaihi ei aiheuta särkyä - silmäallergia ja kuivat silmät aiheuttaa kipua) - kännykän näyttö näytti olevan kuopalla vasemmalla puolella (on hajataittovirhekin) - en näe selvästi sanomalehteä, TV:ta Nyt vielä silmälasit auttaa ja sain uudet silmälasit. Odotellaan!
- aiheuttaa
hilkkaliisa kirjoitti:
1)Kuinka usein kontrollit? Kävin kaksi vuotta sitten silmälääkärissä. Silloin ei vielä merkkejä harmaakaihista. Lääkäri sanoi että AINAKIN kahden vuoden välein - mieluummin kerran vuodessa silmälääkärille. * Keuhkolääkäri kerran vuodessa ja aina tarvittaessa * Korva-, nenä ja kurkkutautien lääkäri kerran vuodessa ja aina tarvittaessa (allerginen nuha silmäallergia yleensä samalla henkilöllä) 2) Voiko välttää? Katso syyt Wikipedian sivuilta (ylipaino, auringon UV-säteilyltä suojautuminen ym. mihin voit itse vaikuttaa) 3)Oireita minulla: Silmissäni on ollut kova särky homealtistuksesta asti TTL 2003 (harmaakaihi ei aiheuta särkyä - silmäallergia ja kuivat silmät aiheuttaa kipua) - kännykän näyttö näytti olevan kuopalla vasemmalla puolella (on hajataittovirhekin) - en näe selvästi sanomalehteä, TV:ta Nyt vielä silmälasit auttaa ja sain uudet silmälasit. Odotellaan!
"Silmissäni on ollut kova särky homealtistuksesta asti." Muistaakseni olit altistunut Streptomykeeteille, jotka tuottavat valinomysiiniä. Katso tarkemmin kirjasta "Myrkylliset mikrobit sisätiloissa" sivu 69.
- ollut kaihia...
hilkkaliisa kirjoitti:
ja hänen silmänsä hoidettiin ammattitaudin piikkiin. Joten toivottavasti hän on ohjeistanut muutkin, miten tuo ammattitaudin piikkiin saadaan. Vai onko niin, että joku saa ja joku ei, riippuen siitä osaako hoitaa asioitaan ja kenen kanssa käy kauppaa.
- julkisesti kertoi
ollut kaihia... kirjoitti:
ja hänen silmänsä hoidettiin ammattitaudin piikkiin. Joten toivottavasti hän on ohjeistanut muutkin, miten tuo ammattitaudin piikkiin saadaan. Vai onko niin, että joku saa ja joku ei, riippuen siitä osaako hoitaa asioitaan ja kenen kanssa käy kauppaa.
pyysi kyllä, ettei kukaan muu ala vielä silloin vaatimaan mitään vastaavaa, ettei häneltäkin sitä evätä. En tiedä miten kävi.
- .,.,.,.,m,m,m,m,m
hilkkaliisa kirjoitti:
että ei kannata käydä samalla lääkärillä! Minä tein näin ja luulin, että siitä on hyötyä, vaai ei ollut. Tuo lääkäri vaan vedätti ja pimmitti asian vakavuutta. Menin uudelle läääkärille ja hän kaudistui nenäni limakalvon tilaa. Määräsi heti leikkaukseen, ja sanoi, että limakalvot ovat kuin kynnöpelto. Ei niinkuin lammnepinta.
- hilkkaliisa
.,.,.,.,m,m,m,m,m kirjoitti:
että ei kannata käydä samalla lääkärillä! Minä tein näin ja luulin, että siitä on hyötyä, vaai ei ollut. Tuo lääkäri vaan vedätti ja pimmitti asian vakavuutta. Menin uudelle läääkärille ja hän kaudistui nenäni limakalvon tilaa. Määräsi heti leikkaukseen, ja sanoi, että limakalvot ovat kuin kynnöpelto. Ei niinkuin lammnepinta.
Nenä on ollut kipeänä. Siinä oli useita viikkoja kestänyt haavauma. Onneksi se meni umpeen jo. Minulla on astma ja allerginen nuha (työperäisiä molemmat)
- myrkyt
aiheuttavat myös kaihia: "On muitakin hermosoluja, joiden kimppuun nämä myrkyt käyvät. Myrkyt voivat vaurioittaa esismerkiksi silmän rakennetta ja aiheuttaa harmaakaihin eli cataractan tai silmänpainetaudin eli glaukooman." http://yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html
- hilkkaliisa
ja kiitos tiedosta. Printtaan nuo tiedot ja ilmoitan vakuutusyhtiö IF:ille, että ammattitaudin hoito on aiheuttanut minulle kaihin. He saavat sitten hoitaa leikkauksen kustannukset ...
- ammattiastmaa
lääkitty vuosikausia, mutta voihan se tulla tietty muutenkin. Näin nuorena ei haluaisi.
- reumainen
Itse sain tänä vuonna tiedon silmänpohjan rappeumasta (Etenee sokeuteen, ei ole mitään parannuskeinoa). Tätä edelsi puoli vuotta kestänyt ajoittainen silmien kirvely ja särky. Kaksi vuotta sitten pohjat olivat vielä terveet. Olen vahvasti sitä mieltä että tämä johtuu sädesienistä / homeista työpaikalla, vaan eihän niitä suostuta tutkimaan. Olen aikani tapellut, vaan enää en yksinkertaisesti jaksa. Sairastuin nivelreumaan tässä aiemmin.
- parikymmentä vuotta
kaihin alku. Ei ole edennyt. Ja kortisonia olen syönyt vielä kauemmin. Syön paljon antioksidantteja ym. Hoidan jopa reumani niillä. Vaan ei nuo silmälääkäritkään noteeraa yhtään noita homeita kuten ei muutkaan lääkärit. Luomet on ollut turvoksissa.
- hilkkaliisa
parikymmentä vuotta kirjoitti:
kaihin alku. Ei ole edennyt. Ja kortisonia olen syönyt vielä kauemmin. Syön paljon antioksidantteja ym. Hoidan jopa reumani niillä. Vaan ei nuo silmälääkäritkään noteeraa yhtään noita homeita kuten ei muutkaan lääkärit. Luomet on ollut turvoksissa.
..että paljosta kortisonin syönnistä se kaihi johtuu tässä iässä. Yleensä kaihi tulee 70 - 90 vuotiaille
- ei ole sama
hilkkaliisa kirjoitti:
..että paljosta kortisonin syönnistä se kaihi johtuu tässä iässä. Yleensä kaihi tulee 70 - 90 vuotiaille
kuin jollakin yksilöllä. Minulla on todettu kaihi 45-vuotiaana ja veljelläni vähän nuorempana. Ja ne on jo leikkattukin. Näkö on erinomainen. Kumpikaan emme ole syöneet mitään lääkkeitä. Yksilötasolla ei pysty sanomaan mistä kaihi tulee. Et sinäkään!
- muuten sitten
ei ole sama kirjoitti:
kuin jollakin yksilöllä. Minulla on todettu kaihi 45-vuotiaana ja veljelläni vähän nuorempana. Ja ne on jo leikkattukin. Näkö on erinomainen. Kumpikaan emme ole syöneet mitään lääkkeitä. Yksilötasolla ei pysty sanomaan mistä kaihi tulee. Et sinäkään!
myrkyttyneet.
- laitonta tosin täällä
Silmänpohjan rappeumaan ainoana oireita helpottavana lääkkeenä on lääke kannabis. Se myös on ainoa, tosin siksi siitä ei saa puhua, joka avaa todellisuudessa keuhkoja, tutkimuksia vaan piilotellaan julkisuudessa. Astmapiiput kun ovat maassamme niin iso bisnes, että kilpaileva ja tehokkaampi lääke täytyy kieltää täysin. Myös kipulääkkeenä kemikaaleja paljon parempi! Laittomuus asiassa tekee asian hankalaksi, lääkekannabis on maassamme käytössä, byrokratia vaan on tehty niin vaikeaksi, ettei lääkettä juuri kukaan saa, tungetaan vaan myrkkyjä apteekin hyllyiltä! Olemme ongelmamme kanssa lainsuojattomia maassamme, meillä ei ole mitään oikeuksia eikä kukaan ole mistään vastuussa meidän terveytemme tuhoamisesta, miksi siis meidän itse lakeja pitäisi kunnioittaa? Olen vuosia etsinyt tietoa asiasta, laittomuuden vuoksi en ole uskaltanut siihen tarttua, mutta kun mistään ei apua saa, alkaa toivo loppumaan. Hollantiin muuttoa olen miettinyt, siellä kun lisänä työttömyys EU:n alhasinta, eli työtäkin ilmeisesti saisi, liekö siellä tätä meidän ongelmaa lainkaan, tuntuu luetun perusteella siellä ihmisoikeudet olla käytössä toisin kuin täällä! Toki vieras maa ja vieras kieli aristaa, mutta kun tuntuu että täällä asiat menevät vain huonompaan suuntaan yleisestikin, saati sitten meillä joilla koskaan mitään oikeuksia ole ollutkaan... Terveysala on jo nyt ajettu alas ja säästöt ovat vasta tulossa, joten toivoa oikeuden toteutumisesta ei ole eikä meille oikeusturvaa ole, alkaa vaihtoehdot olemaan vähissä, jotain pitää tehdä, muutakin kuin alistua odottamaan kuolemaa!
- poistettiin ketju
laitonta tosin täällä kirjoitti:
Silmänpohjan rappeumaan ainoana oireita helpottavana lääkkeenä on lääke kannabis. Se myös on ainoa, tosin siksi siitä ei saa puhua, joka avaa todellisuudessa keuhkoja, tutkimuksia vaan piilotellaan julkisuudessa. Astmapiiput kun ovat maassamme niin iso bisnes, että kilpaileva ja tehokkaampi lääke täytyy kieltää täysin. Myös kipulääkkeenä kemikaaleja paljon parempi! Laittomuus asiassa tekee asian hankalaksi, lääkekannabis on maassamme käytössä, byrokratia vaan on tehty niin vaikeaksi, ettei lääkettä juuri kukaan saa, tungetaan vaan myrkkyjä apteekin hyllyiltä! Olemme ongelmamme kanssa lainsuojattomia maassamme, meillä ei ole mitään oikeuksia eikä kukaan ole mistään vastuussa meidän terveytemme tuhoamisesta, miksi siis meidän itse lakeja pitäisi kunnioittaa? Olen vuosia etsinyt tietoa asiasta, laittomuuden vuoksi en ole uskaltanut siihen tarttua, mutta kun mistään ei apua saa, alkaa toivo loppumaan. Hollantiin muuttoa olen miettinyt, siellä kun lisänä työttömyys EU:n alhasinta, eli työtäkin ilmeisesti saisi, liekö siellä tätä meidän ongelmaa lainkaan, tuntuu luetun perusteella siellä ihmisoikeudet olla käytössä toisin kuin täällä! Toki vieras maa ja vieras kieli aristaa, mutta kun tuntuu että täällä asiat menevät vain huonompaan suuntaan yleisestikin, saati sitten meillä joilla koskaan mitään oikeuksia ole ollutkaan... Terveysala on jo nyt ajettu alas ja säästöt ovat vasta tulossa, joten toivoa oikeuden toteutumisesta ei ole eikä meille oikeusturvaa ole, alkaa vaihtoehdot olemaan vähissä, jotain pitää tehdä, muutakin kuin alistua odottamaan kuolemaa!
kun arvosteltiin lääkäreitä. Eivät kestä lääkärit kritiikkiä.
- mitä sanotaan
muuten sitten kirjoitti:
myrkyttyneet.
Kaihille on tilastollisia "syitä". Ne saat selville nettiä selaamalla. Mikään myrkytys ei ole listalla. Ja mitenkäs me sisarukset olemme "myrkyttyneet" ihan omilla tahoillamme yhtäaikaisesti. Äly hoi ja hoitoon....
- JooseppiRajoilta
parikymmentä vuotta kirjoitti:
Kaihi ja silmänpohjan rappeuma ovat eri sairauksia.
- syitä, mm
mitä sanotaan kirjoitti:
Kaihille on tilastollisia "syitä". Ne saat selville nettiä selaamalla. Mikään myrkytys ei ole listalla. Ja mitenkäs me sisarukset olemme "myrkyttyneet" ihan omilla tahoillamme yhtäaikaisesti. Äly hoi ja hoitoon....
- eosinofiliaako
hilkkaliisa kirjoitti:
jos syö kortisoonia. Mene ja pyydä päästä verikokeeseen, jossa otetaan valksoluerittely. Lyön vaikka vetoa, että sinulla on korkeat esosinfiiliarvot!!!! Luin tuolta jostain aikaisemmin, että sinulla on mysö nenä oireita,ja käyt kontrollissa korva nenä ja kurkkutautilääkärillä. Voihan se olla, että läkärisi tietää jo , että sinulla on korkeita eosinofiiliarvoja, mutta he eivät sano. He ovat sitä mieltä että mitäs sinä sillä tiedolla teet. Hyppyyttää kontrollissa ja opettelee tautiasi, sinun tietämättäsi. Pyydä verikoktulokset itsellesi kotiin ja katso niistä onko eosinofiilejä laskettu, eli onko otettu valkosoluerittelyä. Jos eosinofiilit ovat korkeat olet hemeatologin potilas, ei keuhkolääkärin tai allergialääkärin.
- .,.,.,.,.,.,., .,.,.,.,
hilkkaliisa kirjoitti:
Oulun yläpuolelata, tai onko sukusi Oulun yläpuolelta, jostain Kittilän korvilta.
- sokea Veera
mitä sanotaan kirjoitti:
ns. solunsalpaaja, eli tuohoaa niitäkin soluja jota ei pitäsi. Solusitahan se ihminen koostuu. ELi kortisooni tuohoaa silmän rekenteen soluja.
- homesairailla on?
syitä, mm kirjoitti:
Onko lääkäri kertonut, millainen kaihinne on? Tuossahan on aika selkeät erot, mistä se kaihi tulee.
- myrkyistä
syitä, mm kirjoitti:
Eipä tuossa puhuta myrkyistä. Ja kun todetaan, että nuorempana saatu kaihi on VARMASTI kortisonista, niin itse en ole koskaan kortisonia käyttänyt vaikka kaihin olen nuorena saanut. Tuossa listassa taitaa olla "vanhuuden kaihi" ainoa jota ei voi saada nuorena. Muita syitä on runsaasti.
- hilkkaliisa
ei ole sama kirjoitti:
"On muitakin hermosoluja, joiden kimppuun nämä myrkyt käyvät. Myrkyt voivat vaurioittaa esismerkiksi silmän rakennetta ja aiheuttaa harmaakaihin eli cataractan tai silmänpainetaudin eli glaukooman." http://yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html Riskitekijät http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaihi · Kaihin taustalla on monia syitä. Ikääntymisen lisäksi kaihin kehittymiseen vaikuttavat: o Naissukupuoli ja perinnölliset tekijät § Naisilla kaihin ilmaantuvuus on ilmeisesti suurempi kuin miehillä (RR 1.8, 95 %:n luottamusväli 1.30 2.50) B, 4. § Perinnöllisillä tekijöillä voidaan selittää noin 50 % ikään liittyvästä kaihista 7. o Diabetes § Diabetes lisää erityisesti kuorikaihin ja takakapselin alaisen kaihin riskiä (RR 1.6, 95 %:n luottamusväli 1.10 2.40) A, 8. o Ultraviolettisäteily § Auringonvalolle, etenkin UVB-säteilylle, altistuminen näyttää lisäävän erityisesti kuorikaihin ja takakapselin alaisen kaihin muodostumista (OR 1.63, 95 %:n luottamusväli 1.01 2.63) B, 9. o Steroidit § Systeemisellä kortikosteroidihoidolla on todettu olevan yhteys takakapselin alaiseen kaihiin, ja myös pitkäaikainen inhaloitava kortikosteroidihoito voi lisätä kaihiriskiä http://www.kaypahoito.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=6&p_url=http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50035
- hilkkaliisa
.,.,.,.,.,.,., .,.,.,., kirjoitti:
Oulun yläpuolelata, tai onko sukusi Oulun yläpuolelta, jostain Kittilän korvilta.
Olen itse syntynyt Oulussa. Isä on Isokyröstä ja äiti Karjalasta. Isä ja äiti eivät ole ainakaan samaa sukuhaaraa :D
- hilkkaliisa
JooseppiRajoilta kirjoitti:
Kaihi ja silmänpohjan rappeuma ovat eri sairauksia.
Myöskään viherkaihi ei ole kaihi vaan.... Minulla on tulossa harmaakaihi
- lukja
hilkkaliisa kirjoitti:
"On muitakin hermosoluja, joiden kimppuun nämä myrkyt käyvät. Myrkyt voivat vaurioittaa esismerkiksi silmän rakennetta ja aiheuttaa harmaakaihin eli cataractan tai silmänpainetaudin eli glaukooman." http://yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html Riskitekijät http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaihi · Kaihin taustalla on monia syitä. Ikääntymisen lisäksi kaihin kehittymiseen vaikuttavat: o Naissukupuoli ja perinnölliset tekijät § Naisilla kaihin ilmaantuvuus on ilmeisesti suurempi kuin miehillä (RR 1.8, 95 %:n luottamusväli 1.30 2.50) B, 4. § Perinnöllisillä tekijöillä voidaan selittää noin 50 % ikään liittyvästä kaihista 7. o Diabetes § Diabetes lisää erityisesti kuorikaihin ja takakapselin alaisen kaihin riskiä (RR 1.6, 95 %:n luottamusväli 1.10 2.40) A, 8. o Ultraviolettisäteily § Auringonvalolle, etenkin UVB-säteilylle, altistuminen näyttää lisäävän erityisesti kuorikaihin ja takakapselin alaisen kaihin muodostumista (OR 1.63, 95 %:n luottamusväli 1.01 2.63) B, 9. o Steroidit § Systeemisellä kortikosteroidihoidolla on todettu olevan yhteys takakapselin alaiseen kaihiin, ja myös pitkäaikainen inhaloitava kortikosteroidihoito voi lisätä kaihiriskiä http://www.kaypahoito.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=6&p_url=http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50035
Siinä sanotaan "voivat". Yksilötasolla ei voi sanoa, mistä kaihi johtuu.
- eosinofilikko
Kaihi on minullekin muodostumassa kortisoonin vuoksi. Lisäksi kortisooni on lisännyt painoa kohta kymmenen kiloa. Haittavaikutukset lista kortisoonista on pitkä kuin nälkävuosi. Apteekkari sanoi, että hän ei uskaltaisi syödä kortisoonia. Oletko kuullut kortsoonipsykoosista. Joillakin ihmisillä on mennyt mielenterveys jne.. Kortisoonihan on hormooni! Lisämunuaisenkuorikerroksen tuottama ns. stressihormooni. Eli kunolet stressantunut, niin kehossa on kehonmomaa tuottamaa kortisoonia normaalia enemmän. Onko veresi eosinofiileja koskaan mitatttu, eli onko sinulle tehty valksouluerittelyä, jossa voidaan todeta, ettei vain eosinofiilit aiheuta keuhkosi tulehdusta. Minulla on juuri näin, ensin kaikki home epäilyt ym.. ja sitten pitkien aikojen päästä vasta todettiin ruotsalaisen aptekkarin ja saksalaien hematologin avustuksella, että minulla on eosinofilia, ja siinä syy monekirjaviin oireisiin. Tässä maassa ei osata tuota tautia kunnolla. Muutamia vuosia vasta on meillä lääkärit opetelleet tuota sairautta.
- artsipavaan
Millä eosinofiiliaasi hoidetaan??? Oletko parantunut???
- henkilö mutta
artsipavaan kirjoitti:
eikös kortisoni ole se joka juuri eosinofilaan auttaa? sitähän ei monilla kosteusvaurioista sairastuneista ole olleenkaan, siis eosinofiaa ja siksi kortisoni ei heille auta yhtään
- kortisoni on
henkilö mutta kirjoitti:
eikös kortisoni ole se joka juuri eosinofilaan auttaa? sitähän ei monilla kosteusvaurioista sairastuneista ole olleenkaan, siis eosinofiaa ja siksi kortisoni ei heille auta yhtään
"pelastanut" varmalta kuolemalta. Ja jo monta kertaa.
- tulehdus ollut päällä
kortisoni on kirjoitti:
siihen kortisoni auttaa. Joten hyvä, että lääkärit tutkivat nuo eosinofiilit ensin ja vasta sen jälkeen määräävät kortisonia, joka on hirvittävän vaarallinen lääke väärin käytettynä! Ja onhan se vaarallinen lääke oikeinkin käytettynä, vaihtoehtoja vain on vähän. Mutta määrät ja kuurin pituus onkin sitten jo tärkeää katsoa oikein, samoin kortisonin vahvuus.
- erehdyttävä tauti
artsipavaan kirjoitti:
kortisoonilla,sytostateilla, ja interferonilla. Riippu tietysti puoskarin taidoista. Joku tai usemmat lääkärit ei edes osaa koko sairautta!! Näin he ovat itse sen minulle ilmaisseet. En ole valitettavsti parantunut, mutta esim. interferoonin aikana voin jokatoinen päivä hyvin. Hajuaisti palautui hetkittäin. En ole haistanut ainakan 30 vuoteen yhtään mitään .Tiedän tapauksia , jotka on ns. parantunut, liekö siihen syynä sitten se , että taudin syntyperä on erilainen. Minulla, tai oikeammin suvullamme tauti on perinnöllinen. Olkaa tarkkana eosinofiilien kanssa !! Niiden ei saa vatoimenaan riehua ihmiskehossa
- .,.,. .,.,.,.,.
kortisoni on kirjoitti:
Kortisooni on hyvä ensiapuun. Oma tukehtumiseni on ollut myös lähellä, mutta kortisoonipiikki on ns. pelastanut, kerta toisensa jälkeen.
- näin meilä...
tulehdus ollut päällä kirjoitti:
siihen kortisoni auttaa. Joten hyvä, että lääkärit tutkivat nuo eosinofiilit ensin ja vasta sen jälkeen määräävät kortisonia, joka on hirvittävän vaarallinen lääke väärin käytettynä! Ja onhan se vaarallinen lääke oikeinkin käytettynä, vaihtoehtoja vain on vähän. Mutta määrät ja kuurin pituus onkin sitten jo tärkeää katsoa oikein, samoin kortisonin vahvuus.
kiinnostunut mitä hänen työkalulleen/kropalleen tehdään, tai ei tehdä. Eosinofiilein tarkastaminen/valmistumeinen laboratoriossa vie muutam tunnin, eikäi ole kallis koe, ei vie kuntaa konkurssiin. Lulisi joka kunnassa olevan sen verran varaa, ja hyvää tahtoa, että eosionofiilit tarkastetaan keuhko ja neneä tulehduksia jatkuvasti sairastavalta. Itse sain melkein polvilani rukoilla aikanaan veriarvojen jatkuvaa mittausta, ja toisen kerran piti polvillaan rukoilla polyypeista otettavaksi patologiset näytteen. Vastaus oli vuosikausia, ei ne ole kuin tavallisia vaarattomia lihaskasvaimia. Vaan eipä olletkaan melkein sataprosenttisesti kudosmaassa oli eosinofiilista kudosmassaa !!
- olkaa tarkkana
henkilö mutta kirjoitti:
vaan tilapäisesti tuhoaa verestä eosinofiilit. Eosinofiilien kasvuun, eli solutehtaaseen pitäsisi päästä vaikuttamaan, ettei keho tuottaisi solutehtaassaan liikakasvua, mutta miten? Sytostaattikaan ei auttanut. Solut ovat villiintyneet, niin ne ovat, ja edelleen kysyn MIKSI? esim. omat eosinofiilit laskivat 2,1 0,02:een seitsemässä päivässä, mutta kun kuuri loppui niin tunsin jo kolmantena päivänä ,että eosinofiilit nousee ja lujaa. Menin verikokeeseen viikon päästä siitä kun kotisoonikuuri oli loopunut ja eosinofiilit oli hybereosinofiilien tasolla, eli yli 1,5. Viitearvot ovat lukkaa 0 - 0,4 ja minulla on jatkuvasti noin 1, 5- 2,1, eli sama ilman desimaalia, viitearvot 0-400, ja minulla on noin n.1500-2000. Ja jos eosinofiilit ovat jatkuvasti koholla, eli yli 1,5 pidempään, kuin puoli vuotta voidaan katsoa potilaan sairastavan hybereosinofilaiaa ja seurukset ovat kamalia. Etenevä eosinofilia/hes. Oireiden lista on pitkä ja vaikea: sydänoireet, keskushermostoireet, keuhkooireet, nenäoireet, sulistooireet,munuaisoireet niveloireet, tässä joitankin oireita mainitskseni, joista itse kärsin oikeastaan kaikista, ainoastaan suolisto-oireet puuttuu oirelistastani. Jos teillä on korkeita eosinofiiliarvoja niin vaatikaa kunnollista ja oikeaa hoitoa, hoitamttomana elämä on helvettiä!!!!!!
- hilkkaliisa
kortisoni on kirjoitti:
Ilman kortisonia olisin todellakin kuollut. Mitä tarkoitat että "Ainoastaan "Hilkkaliisan" kortisoni on 4.5.2009 klo 12.06 "pelastanut" varmalta kuolemalta. Ja jo monta kertaa. (kopio) Kyllä se on pelastanut miljoonia muitakin.
- "inflammation keuhkoih...
saitko hilkkaliisa kortisonia astman oireiden pahenemiseen, vaiko johonkin keuhkosairauteen? Eikös astma ole keuhkoputkilla ja helpotu kun ne keuhkoputkien tulehdukset saadaan hoidettua? Onko astma myös keuhkotulehdusta? Mikä erottaa keuhkosairauden, kroonisen, jossa nuo keuhkot jatkuvasti tulehtuu tuosta astmasta? Kun nuo keuhkot tulehtuvat homeista, mitä lääkärit siitä kertovat, miten tutkivat? Keuhkokuva? Onko kyse silloin astman oireilun pahenemisesta ja kun astma ei oireile se keuhkotulehdus on sitten lievä ja hoituu sisään hengitettävillä astmalääkkeillä? Ja kun tämä avaava lääke avaa, avaako se keuhkoputket vaiko keuhkot? Missä se tulehdus astmassa normaalisti on, putkistossa - eikö`? Ja kun astma vaikeutuu se tulehdus onkin sitten keuhkoissa, ei enää putkissa ja sitä hoidetaanko kortisonilla. Ja kuuri voi olla suurina annoksina jopa 4 kk? Hirveä sairaus todellakin, jos joutuu syömään 17 pitkää kuuria, jotta astma helpottaa, vaikka ei enää ole työelämässäkö? Vai söitkö nämä kuurit ja kävit siellä homepaikassa töissä ja opiskelitko näiden kortisonikuurien avulla niissä homepaikoissa? Lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta kortisonikuuria, jos en samaan aikaan ole pois sieltä opiskelupaikasta jossa oireilen. Ne opinnot ei vain etene, joten nyt lisättiin vain astmalääkkeitä sitten. Kuinka moni on saanut kortisonikuurin, vaikka ei olekaan pois sieltä missä sairastuu? Ja mistä löydän sellaisen lääkärin pääkaupunkiseudulta?
- vaadi hoitoa
mutta ne ovat kallitta kunnille ja kupungeille. ÄLÄ HYVÄ IHMINEN SUOSTU NOIN SUURIIN KORTSOONIMÄÄRIIN. Normaalisti astama hoituu vähemmällä kortisoonilla. Jos sinulla on astam?? Kokeile Singulairia!
- kaiken kokenut
eosinofilia tai inflitraatio. Inflitraation tulehdusolukasauma esim.keuhkoissa. Minulla inflitraatioita aiheuttaa runsas eosinofiilinen määrä keuhkoissa.
- hilkkaliisa
Minulla ei ole kovinkaan usein flunssaa, mutta jos tulee, niin joudun käymään päivystyksessä hengittelemässä spiralla Atrodualia ja kortisonikuurille. Kun olin työssä homesairaalassa, niin siellä ollessa jouduin aina uudelleen kortisonikuurille. Vihdoin keuhkolääkäri ja työterveyslääkäri "huomasivat" etten kestä työpaikan hometta. Sitten kuntoutuksen, sairausloman ja kuntoutustutkimuksen jälkeen "pääsin" uudelleenkoulutukseen. Koulukin oli homeinen ja opiskelin kortisonin ja hengityssuojainten turvin. Keuhkot tulehtuivat (ei mikään keuhkokuume). Singulair on mennyt jo syksystä 1999. Se ei yksin auta. kaikki mahdolliset astmalääkkeet oli käytössä, mutta sairastuin aina uudelleen, kun palasin työhön hometyöpaikalle. Työpaikan home tietenkin kiellettiin "ei meillä kukaan muukaan oireile" (vaikka moni oireili ja sairastui ja joutui yksi työkyvyttömyyseläkkeellekin ennen minua ja minun jälkeeni) Hometaloista ja hometalon hajuisten ihmisten läheltä on pysyttävä poissa. Hometaloista ja hometalon hajuisten ihmisten läheltä on pysyttävä poissa. Hometaloista ja hometalon hajuisten ihmisten läheltä on pysyttävä poissa. Hometaloista ja hometalon hajuisten ihmisten läheltä on pysyttävä poissa.
- ,.n,..n,.,.
.,mn,.,n.,.,n
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712973
- 462574
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792138
- 951956
- 321712
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil201222