Uusavuttomuus

ihmetyttää

En tiedä, miten on mahdollista, että kuka tahansa ei osaa rakentaa esim kasvihuonetta, aittaa tms. Itseltäni nämä asiat onnistuu, koska olen pienestä tytöstä pitäen tehnyt kaikenlaisia hommia lapsuudenkodissani. Isän kanssa tehtiin mm saunaremppa ja ulkovuoriremppa. Koulutusta minulla ei ole, mutta silmää kauneudelle ja järkeä mittasuhteissa ja tukirakenteiden käytössä. Onko se kovinkin yleistä että on peukalo oikeasti niin keskellä kämmentä, ettei osaa itse rakentaa esim roskakatosta vaan pitää ostaa se valmiina???

12

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ompa mukava kuulla, että joku vielä tekee käsillään jotain. Kai se ei ole oikein muotia. Muistuu mieleen keskustelu entisen työpaikkani kahvihuoneessa, kun työtoverit laskivat että parinkymmenen työntekijän joukossa oli kuulema kaksi käsityön tekijää. Minä olin se toinen. Niin minun mielenkiintoni heräsi ja kyselin , että mitä se toinen tekee. Vastaus oli, että se käärii sätkiä. Että semmosta!

      • en tajua

        Itse tekemällä saa just sen näköistä, kun haluaa. Ei ole kaupasta ostettua tusinatavaraa. Ja sitten se plussapuoli, että siinä säästää euroja. Ihmeen vähän tuli keskustelua tästä aiheesta. T: aloittaja


      • nappaz
        en tajua kirjoitti:

        Itse tekemällä saa just sen näköistä, kun haluaa. Ei ole kaupasta ostettua tusinatavaraa. Ja sitten se plussapuoli, että siinä säästää euroja. Ihmeen vähän tuli keskustelua tästä aiheesta. T: aloittaja

        Nykyään ei ole muotia pihistää. Kaikkeen pitää satsata ja pröystäillä. Kauppaan mennään nykyään ostamaan kallista, jotta saataisiin omaa egoa nostatettua muiden silmissä. Pirkkaa ostetaan vain salaa, kun ei ole muita näkemässä. Pihaan ostetaan se jättitrampoliini ja kaasugrilli, jotta oltaisiin ns keskivertokansalaisia. Nykyään ajatellaan lähinnä sitä, mitä muut ajattelee itsestä. Tämä kuluttaminen ei suoraan tarkoita sitä, että elintaso olisi noussut. Päinvastoin, nykyään pätkätyöläiset "syö enemmän mitä tienaa", vain näyttääkseen muille että hyvin menee. Ja kuka ihmettelikään mistä lama johtuu...


      • pikavipeillä
        nappaz kirjoitti:

        Nykyään ei ole muotia pihistää. Kaikkeen pitää satsata ja pröystäillä. Kauppaan mennään nykyään ostamaan kallista, jotta saataisiin omaa egoa nostatettua muiden silmissä. Pirkkaa ostetaan vain salaa, kun ei ole muita näkemässä. Pihaan ostetaan se jättitrampoliini ja kaasugrilli, jotta oltaisiin ns keskivertokansalaisia. Nykyään ajatellaan lähinnä sitä, mitä muut ajattelee itsestä. Tämä kuluttaminen ei suoraan tarkoita sitä, että elintaso olisi noussut. Päinvastoin, nykyään pätkätyöläiset "syö enemmän mitä tienaa", vain näyttääkseen muille että hyvin menee. Ja kuka ihmettelikään mistä lama johtuu...

        mutta ei viitsitä rakentaa itse kasvihuonetta.... Mielestäni todella outo ajattelutapa. Meidän perheessä lapsetkin rakentelevat omia juttuja, tekevät ruokaa, siivoavat. Rahan säästämiseen kannustetaan sekä siihen, että e tarkkailisivat kulutusta luonnon näkökulmasta: mitä oikeasti tarvitsee ja mikä saa jäädä kaupan hyllyyn. Lapset ovat ihan onnellisia. Kun he menevät ulos, siellä ei odota jättitrampoliini, vaan kirpparilta ostetut pyörät, jotka on itse korjattu mieleisiksi. :)Vaatteet saadaan isommilta serkuilta jne. Kulutusjuhla ei jyllää meidän perheessä. Kierrätämme kaiken mahdollisen, kompostoimme jne. Elämä on silti tai ehkä juuri sen takia mukavaa. Emme elä ryppyotsaisina, tosin joskus hieman hihitteleme kanssaihmisten valinnoille. :D


      • TyrNimaNteli
        pikavipeillä kirjoitti:

        mutta ei viitsitä rakentaa itse kasvihuonetta.... Mielestäni todella outo ajattelutapa. Meidän perheessä lapsetkin rakentelevat omia juttuja, tekevät ruokaa, siivoavat. Rahan säästämiseen kannustetaan sekä siihen, että e tarkkailisivat kulutusta luonnon näkökulmasta: mitä oikeasti tarvitsee ja mikä saa jäädä kaupan hyllyyn. Lapset ovat ihan onnellisia. Kun he menevät ulos, siellä ei odota jättitrampoliini, vaan kirpparilta ostetut pyörät, jotka on itse korjattu mieleisiksi. :)Vaatteet saadaan isommilta serkuilta jne. Kulutusjuhla ei jyllää meidän perheessä. Kierrätämme kaiken mahdollisen, kompostoimme jne. Elämä on silti tai ehkä juuri sen takia mukavaa. Emme elä ryppyotsaisina, tosin joskus hieman hihitteleme kanssaihmisten valinnoille. :D

        Ymmärrän kirjoittajia,mutta on pakko taas vähän vikuroida.Lukiessani edm.kirjoituksia tuntuvat ne hieman itsetyytyväiseltä,kun osataan tehdään käsillä,osataan säästää,osataan korjata polkupyörät,osataan laittaa ruokaa,osataan säästää,osataan opettaa luonnonmukaiseen ajatteluun jne. Olen ihan samaa mieltä,että se on hieno ja kannustettava asia.On kuitenkin niin,että lähestulkoon kaikilla lapsilla ja nuorilla ja aikuisiksikin kasvaneilla ei ole ollut mahdollisuuksia opetella kaikkea tuota.Ehkä ei ole ollut opetusta ehkä vanhempien tasolta tai on kasvettu virikkeettömässä ympäristössä ja ei ole ollut edes pyöränkorjaajaisää. Niin upeaa kuin onkin osaaminen ja säästäminen,se voi jollekin olla opettamatta mahdotonta,tulee välinpitämättömyys eikä se suinkaan ole hihittämisen arvoinen asia.


      • miksi ei olisi
        TyrNimaNteli kirjoitti:

        Ymmärrän kirjoittajia,mutta on pakko taas vähän vikuroida.Lukiessani edm.kirjoituksia tuntuvat ne hieman itsetyytyväiseltä,kun osataan tehdään käsillä,osataan säästää,osataan korjata polkupyörät,osataan laittaa ruokaa,osataan säästää,osataan opettaa luonnonmukaiseen ajatteluun jne. Olen ihan samaa mieltä,että se on hieno ja kannustettava asia.On kuitenkin niin,että lähestulkoon kaikilla lapsilla ja nuorilla ja aikuisiksikin kasvaneilla ei ole ollut mahdollisuuksia opetella kaikkea tuota.Ehkä ei ole ollut opetusta ehkä vanhempien tasolta tai on kasvettu virikkeettömässä ympäristössä ja ei ole ollut edes pyöränkorjaajaisää. Niin upeaa kuin onkin osaaminen ja säästäminen,se voi jollekin olla opettamatta mahdotonta,tulee välinpitämättömyys eikä se suinkaan ole hihittämisen arvoinen asia.

        mahdollisuutta oppia tuota kaikkea. Tietenkin kodin ilmapiirillä on suuri vaikutus lapsen kiinnostuksenkohteisiin. Mutta silti mielestäni ihan jokaisen tulisi miettiä enemmän omia kulutustottumuksiaan. Maailma menee ihan hurjaan suuntaan, tuhlaamme säälimättömästi luonnonvaroja. Mitä jää meidän jälkeen, tuleville sukupolville? Itse olen ylpeä omista ja perheeni taidoista. Tekemällä oppii, ei kirjasta lukien. Muiden lapsille tuputetaan valmista medioamössöä heti, kun he heräävät. (laitetaan töllö auki jotta saadaan itse vielä nukkua) Meidän lapset menevät heti aamupalan jälkeen ulos rakentelemaan, osaavat ottaa nauloja ja vasaran, jos tarvitsevat.


      • TyrNimaNteli
        miksi ei olisi kirjoitti:

        mahdollisuutta oppia tuota kaikkea. Tietenkin kodin ilmapiirillä on suuri vaikutus lapsen kiinnostuksenkohteisiin. Mutta silti mielestäni ihan jokaisen tulisi miettiä enemmän omia kulutustottumuksiaan. Maailma menee ihan hurjaan suuntaan, tuhlaamme säälimättömästi luonnonvaroja. Mitä jää meidän jälkeen, tuleville sukupolville? Itse olen ylpeä omista ja perheeni taidoista. Tekemällä oppii, ei kirjasta lukien. Muiden lapsille tuputetaan valmista medioamössöä heti, kun he heräävät. (laitetaan töllö auki jotta saadaan itse vielä nukkua) Meidän lapset menevät heti aamupalan jälkeen ulos rakentelemaan, osaavat ottaa nauloja ja vasaran, jos tarvitsevat.

        sitäpä juuri...olen samaa mieltä,mutta työssäni kokenut ettei se ole mahdoliista kaikille. Ei ole sellaista kotia ja pihaa jossa voisi nauloja liiteristä hakea,on paljon masentuneita ihmisiä jotka eivät jaksa muuta kuin nukkua,raahautua päivästä toiseen.Onneksi?valitettavasti heilläkin on monella lapsia,mutta ei isovanhempia. Kulutustottumus on heille ihan jotain muuta;jonnekin päivästä pois. Sinä olet ihan oikeassa,mutta se vain ei ole mahdollista kaikille.Ole iloinen TEIDÄN lapsista,yritä ottaa mukaan niitä lapsia oppimaan joilla ei ole samanlaista kotia,joilla on vain kerrostalo ja kivipihamaa.


      • Urhoska
        TyrNimaNteli kirjoitti:

        Ymmärrän kirjoittajia,mutta on pakko taas vähän vikuroida.Lukiessani edm.kirjoituksia tuntuvat ne hieman itsetyytyväiseltä,kun osataan tehdään käsillä,osataan säästää,osataan korjata polkupyörät,osataan laittaa ruokaa,osataan säästää,osataan opettaa luonnonmukaiseen ajatteluun jne. Olen ihan samaa mieltä,että se on hieno ja kannustettava asia.On kuitenkin niin,että lähestulkoon kaikilla lapsilla ja nuorilla ja aikuisiksikin kasvaneilla ei ole ollut mahdollisuuksia opetella kaikkea tuota.Ehkä ei ole ollut opetusta ehkä vanhempien tasolta tai on kasvettu virikkeettömässä ympäristössä ja ei ole ollut edes pyöränkorjaajaisää. Niin upeaa kuin onkin osaaminen ja säästäminen,se voi jollekin olla opettamatta mahdotonta,tulee välinpitämättömyys eikä se suinkaan ole hihittämisen arvoinen asia.

        Ja onhan niitä kaikenmoisia kursseja, jos ei osaa. Ei vaan viitsitä, halutaan päästä helpolla.

        Itse olen kiinnostunut kaikenlaisista asioista, joista suurimpaan osaan en ole saanut kasvatuksessani minkäänlaisia virikkeitä. Ja olen kaiken lisäksi koko ikäni asunut kaupungissa kerrostalossa (nyt vasta muuttamassa maalle), jossa jo puitteet luovat esteitä puuhastelulle. Tosin pystyy sielläkin paljon pieniä askareita tekemään. Ei siinä muu auta, kuin ottaa asioista selvää ja opetella!

        Pitää vielä mainita, että en ole ikinä ymmärtänyt sitä, kun ihmiset jo ennen ensi yrittämää antavat tekemättömyydelleen tekosyyksi sen, etteivät osaa. Mistähän hitosta sen tietää, jos ei ole edes yrittänyt? Uskokaa itseenne!


    • Palvelua arvostava

      On toisinaan -jo kansantaloudellisestikin kannattavaa ostaa palveluita. Helppoutta ja ajansäästöä...

      Olen etsiskellyt tässä valmistajia, joilta saisi koko homman täysin valmiina ja jopa talon väriin valmiiksi maalattuna. yksi on sellainen ja aion tilata sieltä pekkatuote.fi

    • Pasi0
    • kjänpi'0m9n7b6v5

      Minä taas en tiedä, miten on mahdollista, että joku ei ymmärrä, ettei kaikki ole samanlaisia. Et se sinäkään osaa jotain, mitä joku toinen osaa.
      Ei noin tyhmiä kukaan ajattele. Siispä surkea provo.

    • TrasseliTiina

      Ap korjaa autonsakin automaattivaihdelaatikon ihan issesseen. Kumma ettei naapurin YH-äiti edes sitä saatana osaa. Juristi. Luulis sillä koulutuksella osaavan. Mutta kun ollaan niin avuttomia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe