polven turpoaminen säännöllisesti

Sarae8

Ongelmanani on vasemman polven turpoaminen 9 päivän välein. Polvi oireilee aina 4 päivän ajan, oireena reilu turvotus ja siitä aiheutuva jäykkyys joka hankaloittaa mm. kävelyä. Turpoamiset tulevat säännöllisesti 9 päivän välein ja oireet häviävät 4 päivässä. Väliajat polvi on täysin normaali. Löysin reumakirjasta hydrops intermittens nimisen sairauden, onko kellään kokemusta tuosta, mistään ei tietoa tunnu löytyvän.Reumapolille aikaa odottelen.

46

8780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sarae8

      Eikö kellään muulla ole samankaltaista oireilua? Minkälaisia diagnooseja olette saaneet? Nyt näyttää siltä että myös oikea nilkka alkaa oireilemaan, pientä turvotusta ja paineentunnetta on. Näinköhän siis onkaan tuota hydrops intermittenssiä.

      • sairas polvi

        Mullakin polvi turpoaa melko säännöllisesti parin viikon välein, sitten syön tulehduskipulääkettä pari päivää ja turvotus laskee. Olen juossut monilla lääkäreillä eikä kukaan keksi syytä.


      • Sarae8
        sairas polvi kirjoitti:

        Mullakin polvi turpoaa melko säännöllisesti parin viikon välein, sitten syön tulehduskipulääkettä pari päivää ja turvotus laskee. Olen juossut monilla lääkäreillä eikä kukaan keksi syytä.

        Kuinka kauan sulla on ollut oireita? Minulla muutamia kuukausia.


      • sairas polvi
        Sarae8 kirjoitti:

        Kuinka kauan sulla on ollut oireita? Minulla muutamia kuukausia.

        Mulla tää on kestänyt melkein kolme vuotta kohta.


      • Sarae8
        sairas polvi kirjoitti:

        Mulla tää on kestänyt melkein kolme vuotta kohta.

        Onko sulla pistetty kortisonia polveen? Jos niin vaikuttiko mitenkään turpoamiseen tai turpoamisrytmiin? Oletkos huomannut onko liikunnalla vaikutusta turpoamiseen. Mulle soitti reumalääkäri ja suositteli nyt 3-4 viikon liikuntataukoa. Itse en kyllä usko että sillä vaikutusta koska polvi on nyt turvonnut aina 9 päivän välein riippumatta mitä olen tehnyt. Ensi kerralla kun turpoaa suositteli että pistetään Lederspania.


      • sairas polvi
        Sarae8 kirjoitti:

        Onko sulla pistetty kortisonia polveen? Jos niin vaikuttiko mitenkään turpoamiseen tai turpoamisrytmiin? Oletkos huomannut onko liikunnalla vaikutusta turpoamiseen. Mulle soitti reumalääkäri ja suositteli nyt 3-4 viikon liikuntataukoa. Itse en kyllä usko että sillä vaikutusta koska polvi on nyt turvonnut aina 9 päivän välein riippumatta mitä olen tehnyt. Ensi kerralla kun turpoaa suositteli että pistetään Lederspania.

        On mulle melkein joka kerta laitettu kortisonia kun polvi on tyhjennetty. N. kymmenen kertaa koko tämän parin-kolmen vuoden aikana. Yhtenä kesänä tyhjennettiin ehkä viisi kertaa, jolloin tauti oikeastaan alkoi. Kyllä se kortisoni hetkeksi vaikutti. Aluksi laittoivat työterveydessä jotain lyhytvaikutteista kortisonia ja reumalääkäri suositteli tuota Lederspania, josta enemmän hyötyä. nyt viimeisimmän pistoksen taisin saada joskus loka-marraskuussa. Polvi siis edelleen reistailee, turpoaa pariksi päivää. Syön arcoxiaa ja paratabsia jolla menee parissa päivässä ohi. Tuosta liikunnan vaikutuksesta en oikein osaa sanoa, kun välillä pystyn kävelemään useita kilometrejä ilman mitään ja sitten parin päivän päästä polvi turpoaa.. Liikuntataukoa ei kukaan ole missään vaiheessa määrännyt, mutta kyllä se on vähentynyt huomattavasti, kun en uskalla lähteä pitkille lenkeille, koska pelkään että polvi taas turpoaa. Yksi ortopedi sanoi että johtuisi reisilihasten surkastumisesta, mutta epäilen sitä suuresti koska olen työssäkäyvä 25-vuotias ja teen hoitotyötä työkseni.


      • Sarae8
        sairas polvi kirjoitti:

        On mulle melkein joka kerta laitettu kortisonia kun polvi on tyhjennetty. N. kymmenen kertaa koko tämän parin-kolmen vuoden aikana. Yhtenä kesänä tyhjennettiin ehkä viisi kertaa, jolloin tauti oikeastaan alkoi. Kyllä se kortisoni hetkeksi vaikutti. Aluksi laittoivat työterveydessä jotain lyhytvaikutteista kortisonia ja reumalääkäri suositteli tuota Lederspania, josta enemmän hyötyä. nyt viimeisimmän pistoksen taisin saada joskus loka-marraskuussa. Polvi siis edelleen reistailee, turpoaa pariksi päivää. Syön arcoxiaa ja paratabsia jolla menee parissa päivässä ohi. Tuosta liikunnan vaikutuksesta en oikein osaa sanoa, kun välillä pystyn kävelemään useita kilometrejä ilman mitään ja sitten parin päivän päästä polvi turpoaa.. Liikuntataukoa ei kukaan ole missään vaiheessa määrännyt, mutta kyllä se on vähentynyt huomattavasti, kun en uskalla lähteä pitkille lenkeille, koska pelkään että polvi taas turpoaa. Yksi ortopedi sanoi että johtuisi reisilihasten surkastumisesta, mutta epäilen sitä suuresti koska olen työssäkäyvä 25-vuotias ja teen hoitotyötä työkseni.

        se hydrops intermittens? Kuullostaa kyllä ihan sille. Sen pitäisi parantua muutamassa vuodessa itsestään... Tuo tauti on harvinainen mutta tyypillinen nuorille aikuisille. Itse olen 29 ja myös hoitoalalla. Miten sulla on hermot kestänyt noin pitkään, tai ehkä tähän ajan myötä tottuu? Mutta nyt aina ahdistaa kun polvi turpoaa. Minä liikun paljon, käyn kuntosalilla, lenkillä, pelaan beach volleyta, lentopalloa ja jalkapalloa. Mielestäni turpoaminen ei ole mitenkään ollut yhteydessä liikuntaan vaan polvi on ainakin tähän asti turvonnut säännöllisesti 9 päivän välein riippumatta siitä mitä olen tehnyt. Nyt yritän pitää liikuntataukoa ensi tiistaihin milloin polven pitäisi taas turvota. Levolla suljettaisiin pois mahdollinen ortopedinen vaiva, itse en kyllä siihen usko koska polvi aina väliajat täysin normaali.


      • sairas polvi
        Sarae8 kirjoitti:

        se hydrops intermittens? Kuullostaa kyllä ihan sille. Sen pitäisi parantua muutamassa vuodessa itsestään... Tuo tauti on harvinainen mutta tyypillinen nuorille aikuisille. Itse olen 29 ja myös hoitoalalla. Miten sulla on hermot kestänyt noin pitkään, tai ehkä tähän ajan myötä tottuu? Mutta nyt aina ahdistaa kun polvi turpoaa. Minä liikun paljon, käyn kuntosalilla, lenkillä, pelaan beach volleyta, lentopalloa ja jalkapalloa. Mielestäni turpoaminen ei ole mitenkään ollut yhteydessä liikuntaan vaan polvi on ainakin tähän asti turvonnut säännöllisesti 9 päivän välein riippumatta siitä mitä olen tehnyt. Nyt yritän pitää liikuntataukoa ensi tiistaihin milloin polven pitäisi taas turvota. Levolla suljettaisiin pois mahdollinen ortopedinen vaiva, itse en kyllä siihen usko koska polvi aina väliajat täysin normaali.

        Jostain luinkin tuosta hydrops intermittensistä. Pitää huomenna työpaikalla lukea, kun on pääsy terveysporttiin niin lisää tuosta. Yhden työkaverin siskolla oli myös joskus ollut meidän ikäisenä samaa vaivaa ja mennyt noin viidessä vuodessa ohi. Joo, kyllä tässä omat hermot, sekä miehen ja työkavereiden hermot on olleet koetuksella. Musta tulee vielä niin kärttyinen kun polvi rupeaa oireilemaan ja tiedän, että seur. päivänä se on turvoksissa, enkä pysty kunnolla kävelemään. Ja yleensä tietysti sattuu juuri sille viikon ainoalle vapaapäivälle, jolloin haluaisia lähteä vaikka kaupungille, niin eipä voikaan lähteä. Olen kyllä töissä sinnitellyt, nytkin oli pari päivää vähän kipeä, mutta töissä olin ja nostelin vanhuksia ja kyykin vessoissa. Särkylääkkeen voimalla. En viitsi käydä työterveydessä, koska eivät tee muuta kuin antavat sairaslomaa. Ja onneksi on toisaalta ymmärtäväisiä työkavereita jotka antaa tehdä mun vähän kevyempiä töitä. Minäkin liikuin ennen tätä vaivaa paljon, mutta nyt on jäänyt pelkästään pyöräilyyn ja kävelyyn kaupungilla ja työmatkoilla. Olen kyllä tehnyt reisilihasharjoituksia ja yritän huomioida minkälainen asento polvella on kun kävelen ja varsinkin rappusissa. Ompa mukava, että löytyi kohtalotoveri, vaikken tätä vaivaa kenellekään haluaisi, mutta kivaa vaihtaa ajatuksia toisen kanssa jolla samat vaivat.


      • sairas polvi
        sairas polvi kirjoitti:

        Jostain luinkin tuosta hydrops intermittensistä. Pitää huomenna työpaikalla lukea, kun on pääsy terveysporttiin niin lisää tuosta. Yhden työkaverin siskolla oli myös joskus ollut meidän ikäisenä samaa vaivaa ja mennyt noin viidessä vuodessa ohi. Joo, kyllä tässä omat hermot, sekä miehen ja työkavereiden hermot on olleet koetuksella. Musta tulee vielä niin kärttyinen kun polvi rupeaa oireilemaan ja tiedän, että seur. päivänä se on turvoksissa, enkä pysty kunnolla kävelemään. Ja yleensä tietysti sattuu juuri sille viikon ainoalle vapaapäivälle, jolloin haluaisia lähteä vaikka kaupungille, niin eipä voikaan lähteä. Olen kyllä töissä sinnitellyt, nytkin oli pari päivää vähän kipeä, mutta töissä olin ja nostelin vanhuksia ja kyykin vessoissa. Särkylääkkeen voimalla. En viitsi käydä työterveydessä, koska eivät tee muuta kuin antavat sairaslomaa. Ja onneksi on toisaalta ymmärtäväisiä työkavereita jotka antaa tehdä mun vähän kevyempiä töitä. Minäkin liikuin ennen tätä vaivaa paljon, mutta nyt on jäänyt pelkästään pyöräilyyn ja kävelyyn kaupungilla ja työmatkoilla. Olen kyllä tehnyt reisilihasharjoituksia ja yritän huomioida minkälainen asento polvella on kun kävelen ja varsinkin rappusissa. Ompa mukava, että löytyi kohtalotoveri, vaikken tätä vaivaa kenellekään haluaisi, mutta kivaa vaihtaa ajatuksia toisen kanssa jolla samat vaivat.

        googlella pääsinkin terveysporttiin ja näin luki siellä: Hydrops intermittens tarkoittaa uusiutuvaa nivelturvotusta, jota esiintyy pääasiassa nuorilla aikuisilla kummallakin sukupuolella. Hyppyreumasta (palindrominen artriitti) poiketen oire tulee hyvin säännöllisin välein ja yleensä samaan niveleen. Useimmiten turvotus on polvessa. Turvotus voi vaihdella eri raajoissa tai esiintyä molemminpuolisena. Joskus oire havaitaan muussakin nivelessä, useimmiten kyynärnivelessä. Hydrops intermittens on melko harvinainen, mutta eräät julkaistut sairauden kuvaukset käsittävät useita kymmeniä potilaita. Epidemiologiasta ei ole juuri tietoa, mutta sairaus ei näytä liittyvän periytyvyyteen tai esimerkiksi vammoihin. Oireet ja ennuste Useimmat potilaat pystyvät ennustamaan turvotuksen alkamisen vähintään päivän tarkkuudella. Turvotus kehittyy 12–24 tunnin aikana yleensä 7–14 päivän välein ja häviää muutaman vuorokauden kuluttua. Turvonneessa polvessa on runsaasti nestettä, joten kävely on kankeaa. Turvotuksen hävittyä polvi on normaali. Muut oireet ovat harvinaisia. Polven runsas nivelneste on juoksevaa, mutta tulehdussoluja on vain vähän. Nivelkalvossa on havaittu vähäisiä tulehdusmuutoksia. Veritutkimukset eivät paljasta mitään poikkeavaa. Polven tyhjentäminen nesteestä ei vaikuta hydrops intermittensin kulkuun, mutta kortisonin tai osmiumhapon ruiskuttaminen polveen sekoittaa turvotusrytmin ainakin muutamaksi viikoksi. Hydrops intermittens häviää yleensä itsestään ilman jälkiseurauksia viimeistään joidenkin vuosien kuluttua. Satunnaisten tapausten on kuvattu kehittyvän nivelreuman kaltaiseksi sairaudeksi. Siis miten kellään lääkärillä ei ole tullut mieleen mitään tuollaista?!


      • Sarae8
        sairas polvi kirjoitti:

        googlella pääsinkin terveysporttiin ja näin luki siellä: Hydrops intermittens tarkoittaa uusiutuvaa nivelturvotusta, jota esiintyy pääasiassa nuorilla aikuisilla kummallakin sukupuolella. Hyppyreumasta (palindrominen artriitti) poiketen oire tulee hyvin säännöllisin välein ja yleensä samaan niveleen. Useimmiten turvotus on polvessa. Turvotus voi vaihdella eri raajoissa tai esiintyä molemminpuolisena. Joskus oire havaitaan muussakin nivelessä, useimmiten kyynärnivelessä. Hydrops intermittens on melko harvinainen, mutta eräät julkaistut sairauden kuvaukset käsittävät useita kymmeniä potilaita. Epidemiologiasta ei ole juuri tietoa, mutta sairaus ei näytä liittyvän periytyvyyteen tai esimerkiksi vammoihin. Oireet ja ennuste Useimmat potilaat pystyvät ennustamaan turvotuksen alkamisen vähintään päivän tarkkuudella. Turvotus kehittyy 12–24 tunnin aikana yleensä 7–14 päivän välein ja häviää muutaman vuorokauden kuluttua. Turvonneessa polvessa on runsaasti nestettä, joten kävely on kankeaa. Turvotuksen hävittyä polvi on normaali. Muut oireet ovat harvinaisia. Polven runsas nivelneste on juoksevaa, mutta tulehdussoluja on vain vähän. Nivelkalvossa on havaittu vähäisiä tulehdusmuutoksia. Veritutkimukset eivät paljasta mitään poikkeavaa. Polven tyhjentäminen nesteestä ei vaikuta hydrops intermittensin kulkuun, mutta kortisonin tai osmiumhapon ruiskuttaminen polveen sekoittaa turvotusrytmin ainakin muutamaksi viikoksi. Hydrops intermittens häviää yleensä itsestään ilman jälkiseurauksia viimeistään joidenkin vuosien kuluttua. Satunnaisten tapausten on kuvattu kehittyvän nivelreuman kaltaiseksi sairaudeksi. Siis miten kellään lääkärillä ei ole tullut mieleen mitään tuollaista?!

        Juuri tuo sama teksti luki reumakirjassa. Jospa sulla on kyse juuri tuosta, silloinhan on toivetta että oireet alkaa sulla piakkoin loppua kun vuosia oot niistä jo kärsinyt. Toivotaan parasta! Mulla pistettiin tällä viikolla eka kortisonipiikki (lederspan) polveen, polvi turposi sen jälkeen siksi päiväksi ja oli kovin vihlova. Nyt taas kunnossa. Kauan sulla kortisonipiikki pitää turvotuksen loitolla? Jännityksellä odotan jos vaikka sais kesän olla ilman turpoamista. Nyt on vaan alaselkä täysin jumissa ja tosi kipeä. En tiedä mistä se nyt äityi. Onko sulla ollu selkävaivoja?


      • sairas polvi
        Sarae8 kirjoitti:

        Juuri tuo sama teksti luki reumakirjassa. Jospa sulla on kyse juuri tuosta, silloinhan on toivetta että oireet alkaa sulla piakkoin loppua kun vuosia oot niistä jo kärsinyt. Toivotaan parasta! Mulla pistettiin tällä viikolla eka kortisonipiikki (lederspan) polveen, polvi turposi sen jälkeen siksi päiväksi ja oli kovin vihlova. Nyt taas kunnossa. Kauan sulla kortisonipiikki pitää turvotuksen loitolla? Jännityksellä odotan jos vaikka sais kesän olla ilman turpoamista. Nyt on vaan alaselkä täysin jumissa ja tosi kipeä. En tiedä mistä se nyt äityi. Onko sulla ollu selkävaivoja?

        Varasin ajan omalle lääkärille työterveyteen ja marssin sinne sen lappuni kanssa, minkätulostin terveysportista ja kysyn asiasta. Mutta jos se on mulla niin toivoa tosiaan vielä on. Kun mä sain lederspan kortisonin niin saattoi mennä viikkoja tai kuukausia ennen kun seuraavan kerran oireili. Mutta se päivä kun kortisoni laitettiin, niin oli usein todella kipeä, kuten mainitsit. Mullakin on nyt mennyt puolitoista viikkoa ilman turpoamista ja toivon että kestäiskin nyt jonkin aikaa. Yritän kyllä liikkua ja tehdä kaikkea mitä ennenkin. Mulla ei ole ollut selkävaivoja juurikaan, joskus menee kipeäki työn puolesta mutta ei muuten. Niskat ja hartiat sen sijaan on lähes joka päivä jumissa.


      • Sarae8
        sairas polvi kirjoitti:

        Varasin ajan omalle lääkärille työterveyteen ja marssin sinne sen lappuni kanssa, minkätulostin terveysportista ja kysyn asiasta. Mutta jos se on mulla niin toivoa tosiaan vielä on. Kun mä sain lederspan kortisonin niin saattoi mennä viikkoja tai kuukausia ennen kun seuraavan kerran oireili. Mutta se päivä kun kortisoni laitettiin, niin oli usein todella kipeä, kuten mainitsit. Mullakin on nyt mennyt puolitoista viikkoa ilman turpoamista ja toivon että kestäiskin nyt jonkin aikaa. Yritän kyllä liikkua ja tehdä kaikkea mitä ennenkin. Mulla ei ole ollut selkävaivoja juurikaan, joskus menee kipeäki työn puolesta mutta ei muuten. Niskat ja hartiat sen sijaan on lähes joka päivä jumissa.

        Nyt sitten meni tänään selkä täysin jumiin, lähellä oli etten soittanut ambulanssia niin kovaa kipu oli kun autoon jymähdin. Polven kun saa paremmaksi niin sitten tämä, istumaan en pysty nyt ollenkaan. Kyllä rupeaa todella ahdistamaan kun paikat tällälailla reistaa. Mieliala surkea kun ei pääse liikkumaan, huomenna olisi ollut mukava, leppoisa jalkapalloturnaus. Aurinko paistaa ulkona ja itse ei pysty mitään tekemään. Toivottavasti polvi nyt sillä kortisonilla rauhoittuu, toivoa ainakin on jos sullakin pitänyt oireet jonkin aikaa poissa.


      • sairas polvi
        Sarae8 kirjoitti:

        Nyt sitten meni tänään selkä täysin jumiin, lähellä oli etten soittanut ambulanssia niin kovaa kipu oli kun autoon jymähdin. Polven kun saa paremmaksi niin sitten tämä, istumaan en pysty nyt ollenkaan. Kyllä rupeaa todella ahdistamaan kun paikat tällälailla reistaa. Mieliala surkea kun ei pääse liikkumaan, huomenna olisi ollut mukava, leppoisa jalkapalloturnaus. Aurinko paistaa ulkona ja itse ei pysty mitään tekemään. Toivottavasti polvi nyt sillä kortisonilla rauhoittuu, toivoa ainakin on jos sullakin pitänyt oireet jonkin aikaa poissa.

        Voi että, toivottovasti saat selkäsikin kuntoon! Ei ole kiva jo nuorella iällä alkaa paikat kulumaan kun työvuosiakin molemmilla edessä vielä vaikka kuinka monta! Toivotaan, että polvesi alkaa pian rauhoittumaan kortisonipistoksesta.


      • sairas polvi
        sairas polvi kirjoitti:

        Voi että, toivottovasti saat selkäsikin kuntoon! Ei ole kiva jo nuorella iällä alkaa paikat kulumaan kun työvuosiakin molemmilla edessä vielä vaikka kuinka monta! Toivotaan, että polvesi alkaa pian rauhoittumaan kortisonipistoksesta.

        Eilen sitten tuntui mullakin polvi oudolta ja tänään kun heräsin, niin polvi turvoksissa! Nappasin jo eilen heti tulehduskipulääkkeen sekä tänä aamuna, että vähän auttaisi, kun töihin pitäisi mennä tänään iltavuoroon!


      • sairas polvi
        sairas polvi kirjoitti:

        Eilen sitten tuntui mullakin polvi oudolta ja tänään kun heräsin, niin polvi turvoksissa! Nappasin jo eilen heti tulehduskipulääkkeen sekä tänä aamuna, että vähän auttaisi, kun töihin pitäisi mennä tänään iltavuoroon!

        Taas eilen polvi tuntui "oudolta" ja tiesin, että tänään herätessä on polvi taas turvonnut ja niinhän se on! Laskin edelliskerrasta, josta on nyt yhdeksää päivää ja sitä edellisestä myös yhdeksän päivää, että polvi on turvonnut tänään. Onneksi on koulupäiviä ja vapaapäiviä, yritän nyt parannella polveani ilman lääkkeitä, levolla ja kylmällä. Huomenna on aika työterveyslääkärille ja siinäpähän sitten kuullaan mikä on tuomio!


    • sairas polvi

      Nostetaas tätä viestiä, jos joku huomaa tämän ja oireet itsellään.. olisi kiva tietää onko muita saman kohtalon saaneita?! Tänään menen ortopedille joka toivon mukaan suostuu polven tähystämään jotta polven nivelpinnalta saadaan kudosnäyte joka pitäisi tutkia.

    • polviturpoaa

      Vaikka onkin vanha viesti niin itselläni polvi turpoaa silloin tällöin. Toisinaan kaikki ok mutta sitten taas turpoaa. Mulla todettiin joku geeni.. reaktiivinen tulehdus. Kerran sain vatsataudin ja polvi turposi eli näin se menee jos kehossa joku bakteeri jyllää niin polvi turpoaa :)

      • PE

        Hei,

        minulla on polvi oireillut viime syksystä asti, ja juu, tosiaan 9 pv:n välein. Pari päivää menee ontuessa. Kävin kevättalvella työterveyslääkärillä joka laittoi polveen "jotain" kortisonia, eipä auttanut, lisäksi jumppaohjeita. Aiemmin, vuosia sitten toinen polveni turpoili samala tavalla ja ortopedi piikitti sitä silloin muutamia kertoja ja se kyllä auttoi aina pitkäksi ajaksi. Polven kanssa kinkkaaminen vaikuttaa nilkkoihin, selkään, tuntuu että joka paikka on kipeä niinä päivinä kun polvikin. Lääkkeenö käytän Paratabsia 1g ja Buranaa myös. Olen luullut että olen ainoa näine kummallisine oireineni. Lääkärit eivät meinaa millään uskoa että polvi tulee kipeäksi aina säännöllisesti 9pv:n välein.


    • sairas polvi

      Kiva kuulla, että muitakin kohtalotovereita on löytynyt, vaikken tätä kenellekään tahtoisi. Itsellä polvi turpoaa yhä melko säännöllisesti, noin kahden viikon välein. Ärsyttää kun illalla jo tietää että aamulla polvi on turvoksissa. Tätä on kestänyt kohta viisi vuotta, välillä meni paremmin. Nyt olen lopettanut kokonaan Salazopyrin lääkityksen, kun reumalääkäri totesi ettei sillä ole mitään vastetta.

      "Polviturpoaa" kysymys: mikä geeni ja miten se todettiin?

      • PE

        Hei

        kerron polvikuulumisia. Kävin parisen viikkoa sitten hierojalla, joka käsitteli SI-niveltäni ja ristiluuta alaselästä. Eivät olleet "oikealla paikalla" hierojan mielestä. Sen jälkeen oli ortopedille aika, ja hän laittoi kortisonipiikin polviniveleen. Seuraavana aamun nousin ylös sängystä ja kävelin ilosta hihkuen normaalisti ollenkaan ontumatta. Polvi taipui eikä tuntunut kipeältä astuttaessa. Ihan kuin ihme olisi tapahtunut! Kumpi hoito sitten auttoi enemmän, en tiedä. Polvi ei edelleenkään ole turpoillut, mutta muuten olo on hieman jäykempi kuin heti hoitojen jälkeen. Mutta silti paaljon parempi kuin ennen hoitoja.

        Toivottavasti muutkin löytävät jonkinlaista apua, mielialakin menee alas jatkuvasti kipuillessa.


    • maalaisjärkinen

      Alun perin tämä kuulostaa siltä, että vika on ollut joko alempana tai ylempänä. Esimerkiksi nilkka on ollut aavistuksen pois paikoiltaan, se aiheuttaa kipua polvessa, mutta kuvissa ei näy ensin mitään, myöhemmin nestettä ja tulehdusta jne.

      Usein nilkan sijoiltaanmeno aiheuttaa siis kipua polvessa ja vähitellen selässä, sillä selkä menee kieroon jalan /lantion virheasennon takia. Skolioosi siis kehittyy, ei se ole synnynnäinen vika yleensä.

      Vika ei ole edes välttämättä nilkassa, kyse voi olla vaikkapa jalkapöydän luusta, joka on ollut kipeä ja sitä vältellessä askel on muuttunut virheelliseksi. Siten asento muuttuu ylempänä.

      En tiedä näistä asioista tarpeeksi, mutta jonkin verran. Kansanparantaja eli jäsenkorjaaja on minulta parantanut selkävaivoja, jotka on johtuneet jaloista.

      Toisinaan kipu voi tulla myös ruokavaliosta, mutta silloin se käsitykseni mukaan esiintyy silloin tällöin, ruuan mukaan.

      Lopuksi on mainittava vielä, että mistä minä TOISEN polvesta tiedän, näkemättä. Kerron vain yleisiä totuuksia.

    • sairas polvi

      Kohtalotovereita? Polvi turpoaa yhä yhdeksän päivän välein! Buranalla ja PAnadolilla mennään. Reumalääkäri on kädetön, eikä osaa sanoa mitään, eikä polvelle tehdä mitään, koitahan jaksaa ja taputtaa olkapäälle. Olen aloittanut kuntosalilla käymisen ja rasitan polveani aikasta paljon. Edelleenkään ei viitteitä fyysisestä viasta. Voin tehdä vaikka kuinka raskaan jalkatreenin ja polvi on ennallaan, ei edes kipuja. Menee taas muutama päivä ja sitten on polvi turvoksissa, tasan YHDEKSÄN päivän välein. Tätä on nyt kestäynt KUUSI vuotta!

    • outo juttu

      Muillakin on siis tällaista, olen luullut olevani ainoa ja jotenkin kummajainen, kun lääkäritkään eivät tiedä mistä on kysymys. Polvea on tutkittu sekä reumalääkärin että ortopedin toimesta, magneettikuvakin otettu -mitään vikaa ei polvesta löydy ja silti se turpoaa 11 päivän välein tosi paksuksi möykyksi. Viimeksi siitä punkteerattiin 80 ml nivelnestettä. Siihen laitetaan aina myös kortisonia ja se yleensä auttaa pitkäksi aikaa, jopa puoleksi vuodeksi, mutta kuukausi sitten lääkäri laittoi lyhytvaikutteista ja nyt se on sitten taas turvoksissa. Tämä vaiva on ollut minulla jo melkein 20 vuotta! Kyllä se pirusti päähän ottaa, mutta päivääkään en ole ollut sairaslomalla sen takia, jotenkin vaan ei halua antaa periksi. Liikunnan tai liikkumattomuuden en ole siihen huomannut vaikuttavan.

      • sairas polvi

        Nimimerkille outo juttu:
        No huhhuh, jos olet 20 vuotta siitä kärsinyt! Syötkö polviongelmaan jotain lääkkeitä? Minä en ole antanut punktoida polveani kolmeen vuoteen, eikä sieltä varmaan tulisi kuin 5-10ml nestettä.... on se kummallista, kun mitään syytä ei tähän löydetä!


      • outo juttu
        sairas polvi kirjoitti:

        Nimimerkille outo juttu:
        No huhhuh, jos olet 20 vuotta siitä kärsinyt! Syötkö polviongelmaan jotain lääkkeitä? Minä en ole antanut punktoida polveani kolmeen vuoteen, eikä sieltä varmaan tulisi kuin 5-10ml nestettä.... on se kummallista, kun mitään syytä ei tähän löydetä!

        En syö siihen mitään muuta kuin särkylääkettä, kun tilanne päällä. Se alkoi n. 35-vuotiaana, aluksi ei ollut paljoakaan turvotusta eikä kipuakaan ja neste imeytyi nopeammin kudoksiin. Nyt vanhemmiten turvotus on vaikeutunut ja kipujakin tullut, turvotus on alkanut kertyä myös polven taakse, sitä ei aiemmin ollut. Joskus on pidempikin paussi tyhjennyksen jälkeen, ollut yli vuodenkin pois kuvioista ja palannut taas. En mielelläni antaisi punktoida, se sattuu niin paljon, mutta se helpotuksen tunne sen jälkeen...arvaahan sen kun nestettä niin paljon. Joskus mietin, että olisko joku aineenvaihdunnan häiriö?


    • Minulla on alkanut polvi nykyisin turpoaman, siellä on nestettä.
      Siellä on röntgenissä todettu kulumaa, rustoa poistuu ja vasemmassa polvessa polvilumpio on myös kulunut ja kun muljahtelee väärään kohtaan niin silloin alkaa turvotus lisääntyä ja silloin myös jalan taivutus kun sillä on painoa, aiheuttaa aika kovaa natinaa ajoittain ja sitä tulee tosi rajusti välttää ettei pahene entisestään oireet. Aiempina vuosinahan polvet pitivät sellaista rusahtelevaa ääntä kun koetti kyykistyä.

    • sairas polvi

      Mulla ei ole mitään kulumia eikä rustovaurioita. Olen itse miettinyt pääni puhki ja selannut nettiä ja yrittänyt keksiä diagnoosia tälle polvelleni. Ainoa diagnoosi mikä sopii on toi hydrops intermittens, mistä on puhuttukin tässä ketjussa. Hydrops intermittensin etiologiaa ei tunneta, joten syitä ei tiedetä tälle. Ajattelin kokeilla polveeni kinesioteippausta, kuulemma se ehkäisee turvotusta.

    • outo juttu

      kerro sitten kokemukset teippauksesta, oliko hyötyä!

      • sairas polvi

        eipä ollut apua teippausesta!


    • outo juttu

      no voi kökkö, siispä vaan turpoillaan. Itselläni on juuri nyt polvi turvoksissa ja huomenna on lomamatkalle lähtö edessä. Kyllähän se polvi vähän lomatunnelmaa vie, mutta kotona olisi vielä kurjempi olla :)

    • sairas polvi

      mie olen nyt epäillyt että voisiko mulla olla sarkoidoosi kun keuhkokuvissa näkyi hilusta ja sitten sydämessä on svt. oon vaan lukenut että sarkoidoosiin liittyy epämääräiset niveltulehdukset. lääkäri epäili että semmoista olisi, pitäisi olla enemmän oireita... ollaan taas lähtöpisteessä. no, ensi viikolla uudestaan keuhkokuvaan taysiin, jospa siellä olisi viisaampi lääkäri kuin työterveydessä.Mukavaa lomamatkaa sinulle "outo juttu"! Mulla ainakin on polvi ollut hieman parempi ulkomaanmatkoilla, en tiedä johtuuko sitten lämmöstä ja auringosta.

      • polvi2

        Hei sairas polvi,

        olen tuolla aiemmin kirjoitellut "PE". Minulla todettiin sarkoidoosi vuonna -91, sitä seurattiin eikä kortisonilääkitystä tarvinnut. Todettiin silloin ensin keuhkojen röntgenkuvasta kun yskän takia menin ja sitten diagnoosi varmennettiin koepalalla. En muista että silloin olisi polvi mitenkään vaivannut. Kyllähän sarkoidoosiin nivelvaivat liitetään. Minulla se hieroja kortisonipiikki ei pitkään auttanut. Polvi turpoillut edelleen säännöllisesti. Kai täytyy lääkärille mennä taas, vaikka usko on jo mennyt että apua saisi.


    • outo juttu

      Kävin taas kerran polven punktoittamassa, 80 ml kirkasta nestettä tuli ja olo on nyt aika bueno! Tämä yksityislääkäri arveli heti, että minulla on kyseessä juuri tämä hydrops intermittens, vaikkakin se on pääasiassa nuorten ihmisten sairaus, mutta mulla se alkoi nuorena, oli välillä pois ja tuli sitten takaisin. Muistin nimittäin eräitä vanhoja valokuvia katsellessa, että minulla oli turpoamista jo 25-26 vuotiaana ja se meni ohi parissa vuodessa eikä aiheuttanut suuria ongelmia.
      Tämä lääkäri sanoi, että kyseessä on erittäin harvinainen sidekudossairaus, hän oli jo yli 60 ja minä olin eka tätä sairastava, jonka näki livenä! Kehotti reumalääkärille menemään, reumalääkitystä voisi kokeilla, eihän ole kovin järkevää joutua jatkuvasti polvea tyhjentämään. Verikokeissa leukkarit olivat koholla (14) ja ne tutkitaan vielä tarkemmin, ihmetteli sitä kyllä, koska crp ja senkka matalat. Toivottavasti ei mitään muuta ole, ja eihän tuo 14 vielä kovin korkea ole.
      Tsemppiä sulle jatkotutkimukseen.

    • sairas polvi

      Viikon päästä olen menossa uudelle reumalääkärille, jospa hän olisi viisaampi kuin minä ja kukaan muu lääkäreistä. Buranaa syön yhä kun polvi turpoaa. Polvi turpoaa lähes 12 päivän välein ja kestää 2-4 päivää. Olen huomannut että mitä enemmän liikun sitä vähemmän polvi turpoaa. Eli jos minulla on vaikkapa vapaapäivä ja möllötän vain kotona niin polvi on silloin paljon kipeämpi ja turvonneempi. Olin viikolla verikokeissa ja taas crp koholla 14.8 vaikkei ollut tuolloin polvi turvoksissa.

    • Sairaspolvitäälläkin

      Onpa huojentavaa löytää täältä kohtalontovereita. Minulla ihan samanlaisia oireita kuin teilläkin ja luulin myös olevani ainoa. Olen 20-vuotias ja minulla oikea polvi turposi ensimmäisen kerran viimevuoden marraskuussa. Tämä tapahtui ilman mitään syytä - polveen ei ollut sattunut minkäänlaista vammaa yms. Kävin lääkärissä ja polvi oli täynnä nestettä eikä kävelystä tullut mitään. Ei viitisinyt punkteerata kun melkein huusin kivusta kun vain vähän käänteli polvea. Sain sitten sauvat ja pari päivää saikkua. Laitoin polveen nivelvoidetta ja olin burana kuurilla ja seuraavana aamuna turvotus oli melkein kokonaan hävinnyt ja parin päivän päästä polvi oli ihan normaali.
      Sama juttu tapahtui sitten tammikuun alussa uudestaan. Lääkäri pisti röntgeniin ja verikokeisiin. Röntgen oli ok, eikä verikokeissakaan mitään - tulehdusarvot, kihti ja reuma oli kaikki ok.
      Nyt olin sitten viikonlopun Helsingissä ja n. kilometrin kävelyn jälkeen polvi alkoi taas turpoamaan. Sain kuitenkin turvotuksen "pysähtymään" kun samantien laitoin kilokaupalla polveen salvaa ja otin kolme buranaa päivässä. Nyt kummatkin polvet ovat vähän jäykkiä, mutta turvotusta ei ole.
      Niin ja tosiaan sillon kun polvi turpoo niin sillon pohkeessakin tuntuu kiristystä. Onko muilla tällasta?
      Tää on niin raivostuttavaa! Tuntuu, että vaikuttaa kaikkiin elämän osa-alueisiin. Ei uskalla liikkua, kun ei halua joutua taas makaamaan kotona ja jokapäivä sattuu johonkin. Se vetää mielen aika alas.
      Huhhuh tulipas pitkä teksti, toivottavasti joku jaksoi lukea :) On vaan helpottavaa kuulla ettei ole yksin tämän asian kanssa! Mukavaa kevättä kaikille :)

    • sairas polvi

      Moi sairaspolvitäälläkin. Ikävä kuulla oireestasi. Kyllähän meitä riittää.

      Olin eilen reumakonsultaatiossa työterveydessä. Käytiin läpi vanhoja labra-arvoja. Kaikki muuten ok, mutta leukkarit, trombosyytit ja crp AINA koholla, oli polvi turvoksissa tai ei. Viimeksi kävin labroissa 22.1, jolloin polvi ei ollut turvoksissa ja crp kuitenkin 14.8. Ei ollut mitään flunssaa tai muuta mikä sen olisi nostanut.

      Polveni on magneettikuvattu ja tähystetty. Tulehdusta löytyy nilvelkalvosta, mutta mikä sen aiheuttaa on mysteeri. Kerron varmaan taas näitä samoja asioita mitä on tullut ilmi jo tässä ketjussa, mutta kun ottaa päähän! Jouduin viime perjantaina hakemaan sairaslomaa tän polven takia. Turvotus alkoi keskiviikkona ja kesti maanantaihin asti. Ja kuten olen kertonut liikkuminen tekee hyvää ensimmäisenä turpoamispäivänä. Olin siis keskiviikkona koulutuksessa enkä liikkunut juuri ollenkaan koko päivänä ja polvi oli torstaina erittäin kipeä ja hyvin turvoksissa. Jos siis olisin ollut normaalisti työvuorossa keskiviikkona, ei polvi olisi turvonnut niin paljon.

      Niin ja tiedän jo edellisenä päivänä, että huomenna polvi on taas turvoksissa. Perjantaina lääkäri totesi että pitäisi elää mahdollisimman paljon normaalia elämää! Ihan kun en sitä tietäisi. Harrastan kuntosalilla käymistä ja pidän itsestäni hyvää huota. Pyöräilen päivittäin jne.

      Mulla menee lihakset molemmista jaloista kipeäksi kun polvi on turvoksissa. Tietysti, koska ei voi kävellä normaalisti. Toivottavasti näille joskus löytyisi diagnoosi. Eilen lääkäri puhui mulle osmiumhappohoidosta sekä säteilyhoidosta ja perinteisestä leikkauksesta, jossa nivelkalvosta poistettaisiin tulehtunutta kalvoa.

      • polvi2

        Sairas polvi kirjoitti:
        "liikkuminen tekee hyvää ensimmäisenä turpoamispäivänä"
        "Niin ja tiedän jo edellisenä päivänä, että huomenna polvi on taas turvoksissa."
        "Mulla menee lihakset molemmista jaloista kipeäksi kun polvi on turvoksissa."

        Voi miten tuttuja asioita! Liikkuminen vaikka onkin hankalaa on parempaa kuin paikallaanolo. Polvikipupäivinä köpöttelen jäykillä jaloilla minäkin.
        Minulla on vaan tilanne, että on kipupäiviä ja sitten vielä kovempikipuisia päiviä. Ranteet, nilkat, niskahartia... Kävin reumalääkärillä ja verikokeissa ei ollut mitään, vain tulehdusarvot hiukan koholla. Valitin lihaskipuja raajoissa ja lääkäri määräsi vielä lisäkokeita, tuloksia ei ole vielä tullut. Fysioterapeutilla olen käynyt harjoittelemassa kyykistymistä ja lattialle menoa ja nousua. 50-vuotiaana tuntuu nololta ettei moiset enää onnistu, mutta minkäs voit.


    • elle1

      Hei outo juttu,
      mitähän sidekudossairautta lääkäri epäili?
      Polveni kipeytyivät ja turposivat marras - joulukuussa, kävely tosi hankalaa. Nyt kevään aikana laitettu kahdesti kortisonia polviin ja turvotus poissa n 4 viikkoa. Nyt toukokuun alusta molemmat polvet turvonneet 9 päivän välein ja tiedän aamulla että nyt tänään turvotus tulee, koska polvissa outo tunne heti aamulla. Turvotus on hävinnyt neljäntenä päivänä. Alkuvuodesta en niin seurannut aikaa, polvet vain olivat välillä paremmat ja välillä taas tosi turvoksissa. Osaisiko joku kertoa lääkärin nimen joka tietää jotain tästä hydrops intermittenistä, olen nyt käynyt ortopedillä, reumatologilla, terveyskeskuslääkärillä ja mitään ei kukaan tiedä.
      Tsemppiä kaikille, tää on tosi kurjaa.

    • sairas polvi

      Hydrops intermittens - siitä ei ole kovin paljon tietoa. Yhden suomenkielisen artikkelin kerran löysin mutta nyt en löydä sitäkään. Sen etiologia on tuntematon... voi kun alkaisivat tutkia asiaa enemmän koska meitä outoja polvivaivaisia tuntuu olevan enemmänkin... minusta on erittäin outoa se miksi polvi turpoaa niin säännöllisin väliajoin...

    • sairas polvi

      Jaahas, eilen kävin verikokeissa ja leukkarit koholla.. lääkäri määräsi uudestaan verikokeisiin... ei ole ennen leukkarit olleet koholla ja nyt pitää alkaa tutkimaan mistä johtuu... kiva jäädä lomalle.. polvi turpoaa sen parin viikon välein muutamaksi päiväksi yhä. tää on niin rasittavaa, seitsemän vuotta jo kestänyt.. jokohan joku keksii tähän syyn.

    • sairas polvi

      Tänään menossa taas lääkäriin... ja polvi turpoilee yhä.. nyt olen huomannut että nivusiiin ilmestyy säännöllisin väliajoin patteja, imusolmukkeet turvonneet ehkä? Patit ilmestyvät aina päivän jälkeen kun polvesta turvotus on hävinnyt. On ne vähän kipeitäkin, tuntuvat hyvin syvällä olevan, ei siis mitään finnin tapaisia. Tästä huomiosta kerron tänään lääkärille. Heinäkuun lopussa kävin labrakokeissa juuri sinä päivänä kun polvi oli erityisen turvoksissa. Tulehdusarvot 17 (crp), leukkarit koholla josta lääkäri oli huolissaan. No, menin seur. päivänä uudestaan labroihin ja leukkariarvo oli laskenut normaaliin. Selvästi liittyy tähän polven turvotukseen.
      Kuntosaliharrastusta välillä häiritsee, kun en pysty tekemään jalkatreeniä aina. Kyykkääminen vähän hankalaa kun polvi on turvoksissa, kyllä siihen pystyn mutta jätän aina väliin. Tulipahan taas avauduttua tänne.

      Lämmintä syksyä kaikille!

    • joojoomiäs

      KIHTI? Onko nivelnesteestä tutkittu uraatti. Kihtikohtauksen aikana veressä
      uraatti ei ole totuudenmukainen.

      • minullamyöspolvi

        Minulla nivelreuma. Polveni myös turpoilee noin parin viikon välrin. Jo vuosia. Lääkärillekkin tästä puhunut, hänen mukaanse ei liity reumaani. Väliajoilla polvessa ei mitään vaivaa. Ja sitten turpoaa. Edellisenä päivänä oudon tuntoinen. Seuraavana päivänä polvi on jäykkä. Vuosia tämäkin vaiva ollut..


    • ruokavaliohoito

      Oletteko huomanneet, onko tietyillä ruuilla vaikutusta polvien turpoamiseen. Itse sairastan nivelreumaa ja oireilee polvien turpoamisella. Lopetin sokerin, hiivan, gluteenin ja maidon syömisen, oireet pysyneet poissa. En tarvitse reumalääkkeitä. Kaikilla eivät kaikki neljä ruoka-ainetta aiheuta oireita, joillakin voi olla vaikkapa vain maito tai gluteeni jotka turvottavat polven. Tarkkailkaapa mitä olette syöneet edellisenä päivänä kun polvi turpoaa.

    • Anonyymi

      Itsellä samaa vaivaa. Tasan 9 päivää menee ennen kuin turpoaa uudestaan. Onko kukaan löytänyt ongelmalle ratkaisua?

    • Anonyymi

      Hei,
      En tiedä lukeeko kukaan enää tätä keskusteluketjua mutta ajattelin jakaa tietoa tänne millä keinoin itse olen nyt päässyt eroon tuosta ongelmasta. Ensiksi iso kiitos kaikista aiemmista kirjoituksista, oli hyvä tietää että en ollut yksin tämän asian kanssa!
      Käynyt ties kuinka monella eri lääkärillä mutta lopuksi löysin Turun Mehiläisestä lääkärin nimeltään Antti Airio. Hänellä oli sattunut olemaan toinen potilas samalla vaivalla. Ei osannut suoraan ratkoa ongelmaa mutta oli aito kiinnostus löytää ratkaisu. Hän antoi lopuksi diagnoosin Hydrops Intermittens. Aloitettiin Oxyklorin kuurin mutta tämän jälkeen minulla ei ollut varaa enää käydä siellä vaan sain hänet kirjoittamaan lähetteen kunnalliselle puolelle. Pääsin siellä reumalääkärille jatkamaan tutkimista. Kyselin hänen mielipidettä tuosta saamani diagnoosista ja sanoi että ei hän oikein tiedä, kun ei se tarkoita loppujen lopuksi muuta kuin että määrittelemätön turpoaminen jolle ei sit oikein voi mitään, niin lähdettiin sen sijaan hoitamaan sitä reumalääkkeillä vaikka virallisesti reumadiagnoosia en saanut, koska pitäisi olla turpoamiata väh. kahdessa raajassa. Aloitin Trexan lääkekuurin, 2 tablettia kerran viikossa. Kerrottiin että menee 2-3kk ennenkuin kuuri alkaa tehoamaan, ja kun oli mennyt 2,5kk kuurin alkamisesta niin turpoaminen loppui. Olen syönyt sekä Oxyklorinia 1tbl päivässä että Trexan 1,5tbl (pienennettiin annosta) siitä lähtien ja polvi on ollut täysin kunnossa. Viimeinen turvotus meni pois 16.9.2022 eikä ole sen jälkeen palannut. Toivon että pysyy poissa lääkityksen avulla mutta aika näyttää.
      Mutta jos joku vielä lukee tämän niin ehdotan että yritätte saada lääkäriltä reseptin Trexan lääkkeelle. Tämä auttoi minulle ja toivon että olisi avuksi jollekkin toiselle samasta ongelmasta kärsivälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe