Muuttajat/jämähtäneet

Kun puhutaan elintasosta, ei voi sivuuttaa taloutta. Kun puhutaan taloudesta, ei voi sivuuttaa kannattavuutta. Kepu on puolustanut meillä paikalleen pysähtynyttä talousajattelua. Sen talouspoliittisen linjan ydin on ollut maatalousvaltaisuuden ja aluepoliittisesti ohjautuneen teollistumisen puolustaminen. Kaikki muutokset on torjuttu aina yksimielisesti. Kokooomuksen ja demarien linja on ollut toinen. Ne eivät halua puolustaa sitä, että meillä on pakko tuottaa vuodesta toiseen samoja tuotteita samoissa paikoissa maata. Jos esim. demarit olisivat menetelleet näin, he olisivat puolustaneet henkeen ja vereen kaikeinlaisen työllistävän kutomoteollisuuden säilyttämistä valtion subventioilla. Näin ei onneksi ole ollut. Työväenliikkeen maltillinen osa on aina kokenut, että pääasia on työn rittävyys ja siitä maksettavan palkan suuruus. Toissijainen asia on se, mitä ja missä kulloinkin tuotetaan. Jos tuotanto on kannattavinta Kemijärvellä, tuotetaan siellä, jos taas pääkaupunkiseudulla, tuotetaan siellä. Rakenteellisten muutosten sietäminen ja hyväksyminen ovat koituneet myös palkansaajien eduksi. Kun tuotetaan sellaista, missä kannattavuus on hyvä, myös palkansaajille jää suurempi osuus. Tämä ajatus on sinipuna-Suomessa mielletty varsin hyvin. Toisin on Kepulandiassa, missä aina halutaan jatkaa sitä, mitä on vuosisadat tehty. Ja mieluummin muiden kustannuksella. Suomalaisen vaurauden rotaatiosta on huolehtinut koulutus. Ei olekaan mikään ihme, että niin Kokoomus kuin maltillinen vasemmisto ovat aina korostaneet koulutuksen, tutkimuksen ja tuotekehityksen merkitystä. Koulutuksen kautta yhä usemapi työläisperheen lapsi on päässyt vihreälle oksalle nauttimaan elintasosta. Olen itse tällainen esimerkkitapaus, joten tiedän mistä puhun. Edellytyksenä on ollut valmius rakneteellisiin muutoksiin. Suomifilmien maalaisidylliä ei voi siirtää tämän päivän oikeaan elämään, vaikka Kepu kuinka sitä tahtoisi. Suomen on pitänyt vireänä muutosvalmius ja halu kulkea kehityksen kärjessä. Tämä on onnistunut kohtalaisesti Kepun ja kommunistien jarrutuksesta huolimatta. Nyt jarrumiehenä onkin enää Kepu, kun komuista päästiin. Ja kansa on vihdoin älyämässä, että pitää luopua myös Kepusta, jotta kansa myös pysyi vauraana.

34

878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä varsinainen

      punasilmäinen kieroilija.

      • mmp:ta

        jos hän puhuu vastoin totuutta. Kai sitten totuuden tiedät, kun sanot mpp:n kieroilevan. Vai onko sinunkin tietämäsi totuus sama kuin mpp:n, kun et toista totuutta kerro?


      • puskittelee!!!
        mmp:ta kirjoitti:

        jos hän puhuu vastoin totuutta. Kai sitten totuuden tiedät, kun sanot mpp:n kieroilevan. Vai onko sinunkin tietämäsi totuus sama kuin mpp:n, kun et toista totuutta kerro?

        Buahhaahhaaaa olen saitilta poissa. buahahhaaaa Narsisti on jälleen syönyt sanansa.


      • asiasta?
        puskittelee!!! kirjoitti:

        Buahhaahhaaaa olen saitilta poissa. buahahhaaaa Narsisti on jälleen syönyt sanansa.

        Siis mpp on sinunkin milestäsi oikeassa. Miksi sitten möläytit tuon, kun sekin meni väärin? Liian kovaa on nyt kepulaisella, kepu laskee, demut nousee ja kapi kummittelee päässä. Huh huh!


    • loppumaton lahjoittaminen

      Totta haastelet. MTK:n poliittinen siipi Maalaisliitto-Kepu on keskittynyt veronmaksajien rahojen vastikeettomaan lahjoittamiseen maanomistajille - hehtaariperusteella. Tukiaispolitiikka säilöö tappiollista maatalousharrastusta ja jähmettää alueiden taloutta museoiksi. Samalla menetämme investoinnit kannattavaan ja tulevaisuuden elinkeinotoimintaan. Näin syntyy tappioiden ja taantumisen kierre, joka parhaillaan jäytää elinvoimaa ja tyhjentää maakuntia. Tukiaiset alentavat merkittävästi kansalaisten ostovoimaa ja elintasoa sekä tuottavat inflaatiota. Vastikeettomien tukiaisten jakelu kuolleeseen maatalouteen ja jämähtäneeseen aluepolitiikkaan on sitäkin irvokkaampaa, mitä enemmän työttömiä ja konkursseja aiheutuu oikeassa taloudessa. Työntekijät ja yritykset joutuvat kustantamaan itsensä ja lisäksi kiviriippana roikkuvat maanomistajat ja kuihtuvat kepu-alueet. Kepun alkanut kuolinkamppailu ilmenee kasvaneena populismina, tukiaisten sementointina ja ympäristövihamielisyytenä: Kepun EU politiikan pyrkimys on sementoida maataloustukaiset ja siten estää tutkimusrahoituksen kasvu. Kotimaan poltiikan tavoite on kiihdytetty tukiaisten jakaminen maanomistajille kun se poliittisesti on ongelmatonta. Tukiaiset pyritään rakentamaan pysyviksi ja vaikeasti purettaviksi rakenteellisin keinoin. Kepun ympäristöpolitiikka on luontovihamielistä. Metsästäjät ja maanomistajat saavat rellestää luonnossa miten haluavat. Nyt kepu suunnittelee heille ammuskeluoikeutta myös luonnonsuojelualueilla. Hylkeetkin pitäisi ampua. Edes Saimaan norpaa ei kepu suostu suojelemaan tehokkaasti, kun muutama verkonlaskija joutuisi virittämään vehkeensä kauemmas kuuteista...

      • Uusi-Ukki

        Juuri noin käytännössä Kepulandiassa toimitaan, voi kun osaisinkin tuonkin asia noin hyvin julkituoda, siitä sinulle 10-nen pistettä kuka lienetkin.??????????? Siis kaikki raha, mitä Meidän Maanviljelijöille hassataan on vastiikketonta, heitä siis elätetään täydellisesti kotiin, kuten ennenvanhaisia "Ruotimummuja" vieläkö moni muistaa, edes sitä aikaa, no nyt se on kuitenki palannut Suomeen takaisin, tosin jalostetussa muodossa. Näin on näreet.?


      • Tuottavat ruokaa
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Juuri noin käytännössä Kepulandiassa toimitaan, voi kun osaisinkin tuonkin asia noin hyvin julkituoda, siitä sinulle 10-nen pistettä kuka lienetkin.??????????? Siis kaikki raha, mitä Meidän Maanviljelijöille hassataan on vastiikketonta, heitä siis elätetään täydellisesti kotiin, kuten ennenvanhaisia "Ruotimummuja" vieläkö moni muistaa, edes sitä aikaa, no nyt se on kuitenki palannut Suomeen takaisin, tosin jalostetussa muodossa. Näin on näreet.?

        Loisivat punikki demarit vain pahan hajuista paskaa, Näin on näreet puna-ukki???


      • Uusi-Ukki
        Tuottavat ruokaa kirjoitti:

        Loisivat punikki demarit vain pahan hajuista paskaa, Näin on näreet puna-ukki???

        Ja niin helvetin kallista ruokaa, jota saataisiin ostettua muualta Euroopasta puolta halvemmalla. Eikö sinulle "Sit sontiaiselle", mene noikin selvä asia sinne typerään kupoliisi. Äläkä yhtään vaahtoa "Viisauksinesi", sinä Maalaistollikko, paremmin tuun ja sanon, oli ennenvanhainen sanonta, kun jonkun asian toivottiin menevän perille. No sinulle Keputollolle ei tietenkään mene perilla yksinkertaisinkaan asia. Se mikssi minä näinkin ronskia tekstiä tuotan, johtuu ainoastaan siitä, että minä en enää tälläiällä kärsi noita "Järjettömiä"Kepuliviisaita" ylimielisine heittoineen, pyydän anteeksi oikeilta ihmisiltä, mutta en tyhmiltä Kepulireppanoilta.?????


      • juoruämmältä
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Ja niin helvetin kallista ruokaa, jota saataisiin ostettua muualta Euroopasta puolta halvemmalla. Eikö sinulle "Sit sontiaiselle", mene noikin selvä asia sinne typerään kupoliisi. Äläkä yhtään vaahtoa "Viisauksinesi", sinä Maalaistollikko, paremmin tuun ja sanon, oli ennenvanhainen sanonta, kun jonkun asian toivottiin menevän perille. No sinulle Keputollolle ei tietenkään mene perilla yksinkertaisinkaan asia. Se mikssi minä näinkin ronskia tekstiä tuotan, johtuu ainoastaan siitä, että minä en enää tälläiällä kärsi noita "Järjettömiä"Kepuliviisaita" ylimielisine heittoineen, pyydän anteeksi oikeilta ihmisiltä, mutta en tyhmiltä Kepulireppanoilta.?????

        paloi päreet. Buaahhaaahaa.


      • edelleen
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Ja niin helvetin kallista ruokaa, jota saataisiin ostettua muualta Euroopasta puolta halvemmalla. Eikö sinulle "Sit sontiaiselle", mene noikin selvä asia sinne typerään kupoliisi. Äläkä yhtään vaahtoa "Viisauksinesi", sinä Maalaistollikko, paremmin tuun ja sanon, oli ennenvanhainen sanonta, kun jonkun asian toivottiin menevän perille. No sinulle Keputollolle ei tietenkään mene perilla yksinkertaisinkaan asia. Se mikssi minä näinkin ronskia tekstiä tuotan, johtuu ainoastaan siitä, että minä en enää tälläiällä kärsi noita "Järjettömiä"Kepuliviisaita" ylimielisine heittoineen, pyydän anteeksi oikeilta ihmisiltä, mutta en tyhmiltä Kepulireppanoilta.?????

        Juonenkylän aikaa. Ulkomaisia maataloustuotteita saa nykyään tuoda ja tuodaan vapaasti ilman tulleja. Minä syön vain uusiseelantilaista lammasta, paljon italialaista ja espanjalaista kinkkua, ranskalaista ja englantilaista juustoa, saksalaista makkaraa, espnjalaisia tomaatteja, mutta en minä osaa maaviljelijöitä syyttää, jos jotkut ostavat aina kotimaista.


      • sanoisit
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Juuri noin käytännössä Kepulandiassa toimitaan, voi kun osaisinkin tuonkin asia noin hyvin julkituoda, siitä sinulle 10-nen pistettä kuka lienetkin.??????????? Siis kaikki raha, mitä Meidän Maanviljelijöille hassataan on vastiikketonta, heitä siis elätetään täydellisesti kotiin, kuten ennenvanhaisia "Ruotimummuja" vieläkö moni muistaa, edes sitä aikaa, no nyt se on kuitenki palannut Suomeen takaisin, tosin jalostetussa muodossa. Näin on näreet.?

        jos sinulla olisi nälkä? Yritäppä kuvitella että' sinulla ei olisi ylipainoinen vartalosi vaan nälkiintynyt luukasa


    • demarit ovat

      aina halunneet. Konkreettisista asioista tulee nyt mieleen vain tuo viimeinen uusi sosialistinen ja suurelta osin demarijohtoinen Valco. Mitenkäs siinä kävikään. Duunarithan ne myös ensimmäisenä olivat sitä mieltä, että Nokian pitää nämä vanhakantaiset paperi-,kaapeli-ja kumihommat lopettaa ja keskittyä kännyköihin. Nämä ovt vain esimerkkejä monien joukossa. Ja entäpä sitten nämä Kekkosen ja Kepun aikansaamat onnettomuudet. Perustivat yliopiston Ouluun ja Rautaruukin Raaheen. Ovat nostaneet Oulun jopa valtakunnanosakeskuseksi. Aloittivat muuten rautateiden sähköistämisenkin jo vuonna 1963. Olisivat Helsingin ratikat hyvin riittäneet sähköisiksi kulkuvälineiksi. Tässäkin vain muutamia pysähtyneisyyden esimerkkejä

    • sosialistiset linnakkeet

      Maataloustuotteiden, sekä yritysidean standartisointi ei ole meillä edennyt siinä tahdissa kuin teollisuuden vastaava kehitys on mennyt eteenpäin, esimerkiksi pyykkipoikia tehdään nykyään määrämittaisiksi jo sarjatyönä. Kuten kaikki tiedämme, niin rakentteeliset muutokset ovat otettu teollisuudessa, sekä palvelualoilla iloiten vastaan, Itellassa kiitellään johdon kauaskantoisia päätöksiä, jossa kehityksen tuoma runsas tuotto jaetaan työllistettyjen kesken, kuten sosialitinen aate ja SAK:n juntta velvoittaa. Samoin Stora-Enson kannattavuus on lisännyt työntekijöiden sitoutumista konsernin tuottavuusohjelmaan ja palkinnut näin tuloksentekijät runsain mitoin. Vaurauden rotaatiossa on vain voittajia, toissijainen asia on se, mitä ja missä kulloinkin tuotetaan oli se sitten kannattavaa tai ei. Suomen on pitänyt kehityksen kärjessä koulutus ja innovaatioihin panostaminen, joita Keskusta on ajanut voimakkaasti eteenpäin. Tämä ovat onnistunut kohtalaisesti demarien ja kommunistien jarrutuksesta huolimatta, nämä puolueet jotka vastustavat kaikkea muutosta, joista jokainen olemme hyvin perillä. Ps. Keskustan pysähtyneen talousajattelun helmet näyttävätkin olevan Euroopan moderneimpia yrityksiä!!

    • korkealle

      Vasureiden koulutus on tunnettua laajalti ja vihreän oksan on moni löytänytkin. Autonasentaja Martti Korhonen on kohonnut Vasemmistoliiton korkeimmalle nokka-akselille, ilman että kytkin olisi luistanut. Ylioppilas on vasemmistossa jo kova sana, joka on vienyt monet ministeriksi asti. Sähkömiehestä on leivottu pääjohtajia, eikä leipurikaan tee poikkeusta. Kirvesmies Lauri Ihalainen paistattalee päivää SAK:n kardinaalien konklaavissa itse paavina. Nyt keväällä SAK:ssa paavi vaihtuu ja jäämme odottamaan mielenkiinnolla koska savumerkki alkaa nousta Hakaniemen torin järjestötalon korsteenista.

      • Uusi-Ukki

        Kyllä ne ajat ovat ohi, kun Ylioppilasta pidettiin jotenkin erikoisena, sehän oli lähinnä Kokoomuksen Heraspoikien etuoikeus, vielä 60-ntä luvulle asti. Nyt kun ajattelevat työväenluokan ihmiset, alkoivat tuottaa Ylioppilaita, myskin Ylipalvottu lakki pudotettiin hiukan maanpinnalle. Se taatusti on tervehdyttänyt tätäkin Ylioppilaspalvontaa mitä Oikeistonpiireissä harrastettiin. Muuten mitä taas tulee noihin mainitsemiisi Työväenluokan johtomiehiin, he ovat kaikki saavuttaneet asemansa "Järjen valollaan", vaikka tuo kannanottosi muuhun viittaakin. Halusit siis suorastaan Vittuilla näille Työväestöstä nousseille yhteiskuntamme napamiehille. Kas kun et maininnut yhtään Kokoomuslaista nousukasta, kyllä sieltäkin on nousut eliittiin ihmisiä ilmän ylioppilaslakkia. Veisaat tuota iänikuista vanhaa virttä, valitettavasti.?


      • järjenvaloa!
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Kyllä ne ajat ovat ohi, kun Ylioppilasta pidettiin jotenkin erikoisena, sehän oli lähinnä Kokoomuksen Heraspoikien etuoikeus, vielä 60-ntä luvulle asti. Nyt kun ajattelevat työväenluokan ihmiset, alkoivat tuottaa Ylioppilaita, myskin Ylipalvottu lakki pudotettiin hiukan maanpinnalle. Se taatusti on tervehdyttänyt tätäkin Ylioppilaspalvontaa mitä Oikeistonpiireissä harrastettiin. Muuten mitä taas tulee noihin mainitsemiisi Työväenluokan johtomiehiin, he ovat kaikki saavuttaneet asemansa "Järjen valollaan", vaikka tuo kannanottosi muuhun viittaakin. Halusit siis suorastaan Vittuilla näille Työväestöstä nousseille yhteiskuntamme napamiehille. Kas kun et maininnut yhtään Kokoomuslaista nousukasta, kyllä sieltäkin on nousut eliittiin ihmisiä ilmän ylioppilaslakkia. Veisaat tuota iänikuista vanhaa virttä, valitettavasti.?

        Buahhaahhaaaa, sillähän valaisis varmaan sitten koko Suomen. Buahhaaa Olemme ylioppilaat tasapäistäneet, niin olettekin. Jos kuuden ja puolen keskiarvolla pääsee lukioon, ja ylioppilaskirjoitusten taso on samaa luokkaa demareiden ansioista, kuin ennenvanhaan oppikoulujen sisäänpääsykokeet, niin jo vain on työväenluokka tosiaankin alkanut silloin tuottaa ylioppilaita. Ilmankos kansa sitten niin tyhmää onkin, että vieläkin demareita äänestää.


      • korkealle
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Kyllä ne ajat ovat ohi, kun Ylioppilasta pidettiin jotenkin erikoisena, sehän oli lähinnä Kokoomuksen Heraspoikien etuoikeus, vielä 60-ntä luvulle asti. Nyt kun ajattelevat työväenluokan ihmiset, alkoivat tuottaa Ylioppilaita, myskin Ylipalvottu lakki pudotettiin hiukan maanpinnalle. Se taatusti on tervehdyttänyt tätäkin Ylioppilaspalvontaa mitä Oikeistonpiireissä harrastettiin. Muuten mitä taas tulee noihin mainitsemiisi Työväenluokan johtomiehiin, he ovat kaikki saavuttaneet asemansa "Järjen valollaan", vaikka tuo kannanottosi muuhun viittaakin. Halusit siis suorastaan Vittuilla näille Työväestöstä nousseille yhteiskuntamme napamiehille. Kas kun et maininnut yhtään Kokoomuslaista nousukasta, kyllä sieltäkin on nousut eliittiin ihmisiä ilmän ylioppilaslakkia. Veisaat tuota iänikuista vanhaa virttä, valitettavasti.?

        Ei tuo sinunkaan virsikirja aivan uusinta painosta edusta, olin tunnistavani kaikki säkeet jo ennestään kuulluilta. Tuo ylioppilas status ei ole hallinnut pitkiin aikoihin porvaripuolueen päättäjiä, eikä varsinkaan sillä oppimäärällä edetty pääjohtajaksi asti. Useat vasemmistolaiset päättäjät ovat edelleen vähemmän koulutettuja suoritusportaan henkilöitä, jotkut sentään Murikka-opiston käyneitä osaavia räksyttäjiä. Asiantila on vielä 2000-luvulla tällainen, valitettavasti!


      • maailma näyttää
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Kyllä ne ajat ovat ohi, kun Ylioppilasta pidettiin jotenkin erikoisena, sehän oli lähinnä Kokoomuksen Heraspoikien etuoikeus, vielä 60-ntä luvulle asti. Nyt kun ajattelevat työväenluokan ihmiset, alkoivat tuottaa Ylioppilaita, myskin Ylipalvottu lakki pudotettiin hiukan maanpinnalle. Se taatusti on tervehdyttänyt tätäkin Ylioppilaspalvontaa mitä Oikeistonpiireissä harrastettiin. Muuten mitä taas tulee noihin mainitsemiisi Työväenluokan johtomiehiin, he ovat kaikki saavuttaneet asemansa "Järjen valollaan", vaikka tuo kannanottosi muuhun viittaakin. Halusit siis suorastaan Vittuilla näille Työväestöstä nousseille yhteiskuntamme napamiehille. Kas kun et maininnut yhtään Kokoomuslaista nousukasta, kyllä sieltäkin on nousut eliittiin ihmisiä ilmän ylioppilaslakkia. Veisaat tuota iänikuista vanhaa virttä, valitettavasti.?

        Muorisi hameen alta ...tule pois sieltä ja ala nuolemaan kapin persettä reiluna homona kuin mies konsanaan ja näin on rahjake näreet ja puukuulat...


      • ei lakkoiluun
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Kyllä ne ajat ovat ohi, kun Ylioppilasta pidettiin jotenkin erikoisena, sehän oli lähinnä Kokoomuksen Heraspoikien etuoikeus, vielä 60-ntä luvulle asti. Nyt kun ajattelevat työväenluokan ihmiset, alkoivat tuottaa Ylioppilaita, myskin Ylipalvottu lakki pudotettiin hiukan maanpinnalle. Se taatusti on tervehdyttänyt tätäkin Ylioppilaspalvontaa mitä Oikeistonpiireissä harrastettiin. Muuten mitä taas tulee noihin mainitsemiisi Työväenluokan johtomiehiin, he ovat kaikki saavuttaneet asemansa "Järjen valollaan", vaikka tuo kannanottosi muuhun viittaakin. Halusit siis suorastaan Vittuilla näille Työväestöstä nousseille yhteiskuntamme napamiehille. Kas kun et maininnut yhtään Kokoomuslaista nousukasta, kyllä sieltäkin on nousut eliittiin ihmisiä ilmän ylioppilaslakkia. Veisaat tuota iänikuista vanhaa virttä, valitettavasti.?

        tarvitse kovin suurta järjen valoa. Ainut kriteeri nousta Ihalaiseksi Ihalaisen paikalle on into pistää lakko joka saumassa jossa on pikkuisenkin aihetta. Jos ei ole aihetta sen keksiminen. Siinä ei järjen säteilyllä ole paljonj tekemistä.


    • Minäpä päättelen:

      Joskus täällä kepulaisetkin pystyivät panemaan vastaan asioillakin. Mutta siitä on jo kauan. Aivan aseettomiksei he ovat käyneet. Polittiisessa keskustelussa sonta ja henkilökohtaiset herjat ovat huono ase, ei ase ollenkaan. On sanottu, että "jos rupeat nimittelemään vastapuolta, olet jo hävinnyt taistelun". Kepulaiset siis kokevat taistelunsa jo hävinneen. Kapille jo aikoja sitten, ja yhä selvemmin sinulle, uudelle ukille ja monelle muulle. Ilmeisesti he kokevat, että kepu on jo siinä tilassa, että sen puolesta ei kannata yrittää taistella niin heikoilla aseilla, joita heillä on. Heidän voimansa on ollut vain kepun voimassa, ja kun kepu putoaa, heiltäkin tyystin katoaa se vähäinen hengen voima, mitä heillä joskus on ollut, ja sen tilalle nousee saasta sieltä jostain ilkeän ihmisluonteen pimeimmistä syövereistä. Ei ole helppoa olla kepulainen näinä aikoina. Ei, varsinkaan, jos on tyhmä ja kyvytön jopa poliittiseen keskusteluun. Sen verran tyhmäkin sentään ymmärtää, että tajuaa kepun olevan nyt lirissä, josta se ei enää kuivin jaloin selviä, ja se heidät lopullisesti suistaa raiteiltaan ja tekee tuollaisiksi, kuin kepulaisilta saamistasi vastineista ilmi käy.

      • se narsisti

        jo kurkkii. Kohta tulet tietenkin reilusti kehumaan lisää itseäsi, kun nyt taas jälleen kerran on sairautesi sinusta vallan napannut. Viini on muuten viisasten juoma. Ei sinun pitäisi sitä lipitellä.


      • mutta, mutta

        Kun tulee riittävästi lunta tupaan, niin kantakirja nimerkkisi mmp halusit jättää nyt piiloon, eikö niin?


    • Niinpä niin

      Kun puhutaan ihmisistä. silloin ei voida unohtaa inhimillisyyttä, se on mentävä aina myös talousajattelun yläpuolelle. Eräs ihmisten elämän perusta on sosiaalinen elämä ja yllättävän monelle myös ympäristötekijät. Puhutaan juurista, jotka tarkoittavan sekä sukuyhteisöä,-historiaa ja alueellisuutta (kotiseutua). Ihmisillä on tarve olla lähellä toisiaan, toisilla tämä tarve on vahvempi kuin toisilla, mutta kaikilla se kuitenkin jossakin määrin on. Mikäli Suomen kokoisessa maassa ei olisi harjoitettu aluepolitiikkaa, meillä olisi merkittävästi suuremmat sosiaaliset ongelmat, kuin nyt ovat. On vaikeaa kuvitella tuottavuuden lisääntyvän, jos ihmiset voivat pahoin. Aikoinaan ja vielä nytkin osassa maailmaa ihmisiä pakkosiirrettään, ilman mitään mielekkäitä perusteita. Siirtojen syynä on usein avuttomuuden aiheuttaminen, koska ihmisten hallittavuus on tehokkaampaa silloin, jos heidän lähi-ihmissuhteensa on katkaistu. Vaikka yksilöille ongelmia koituisikin, kuitenkin hajalleen sijoitettujen yhteistoiminta ei ole mahdollista. Tämä tekee hallitsemisen helpommaksi, samoin yhteiskunnallisen väkivallan. Aluepolitiikassa, kuten muussakin yhteiskunnallisessa toiminnassa, tulee tehdä arvovalintoja talouden ja ihmisten välillä. Suomen kokoisessa maassa on hyvä, että on useita kehittyviä aluekeskuksia, koska näin yhteisölliset siteet eivät pääse katkeamaan. Ihmisten muuttovalmiuksia voidaan lisätä koulutuksella, taloudellisilla palkinnoilla, kaupunkirakenteen kehittämisellä ja työyhteisön sosiaalisuuden rakentamisella, mutta kaikesta huolimatta on olemassa ryhmä, joiden muutattaminen ei ole mielekästä, eikä missään mielessä kannattavaakaan. Muuttaminen on hankalaa, sen huomaa, kun keskustellaan virastojen hajasijoittamisesta, se on yksilöille ongelmallista. Muutto myös pääkaupunkiseudulle, merkitsee varsin monelle samanlaisia pulmia, niin vaikeaa kuin sen myöntäminen täällä olevalle ja ikänsä asuneelle onkin. Hyvää vappua kaikille!

      • sanoistasi

        tuossa oli jo jotain järkeäkin. Pysy linjallasi. YX-vaan, joka kyllä sua välillä vähän "nuijiikin". Hyvää vappua!


      • Joopa Joo

        Se miksi karsatan Demareita ja Kokoomusta. Tämän nämä puolueet unohtivat Kasvukeskuspolitiikassaan. Onneksi se on nyt kuollut ja kuopattu.


    • alas !

      Talouksien kehittymistä on kuvattu nelivaiheisella mallilla. 1.Tuotannontekijäkeskeinen vaihe. Tässä vaiheessa talous ja kasvu perustuu perinteisiin tuotannontekijöihin: luonnonvaroihin ja määrällisesti huomattavaan mutta ei välttämättä korkeasti koulutettuun työvoimaan. 2.Investointikeskeinen vaihe. Tässä vaiheessa talouden kilpailukyky ja kasvu perustuvat yritysten kykyyn ja haluun investoida voimakkaasti. Yritysten pyrkimyksenä on käyttää parasta mahdollista teknologiaa, jota on saatavilla kansainvälisiltä markkinoilta. 3.Innovaatiokeskeinen vaihe. Toimialojen ja tuoteryhmien moninaisuus kansainvälisillä markkinoilla kasvaa. Syntyy vakiintuneita aloja täydentäviä ja tukevia teollisuuden- ja palvelualoja ja huomattava määrä uusia yrityksiä. 4.Vaurauskeskeinen talous. Tässä vaiheessa talouden kasvu perustuu ensisijassa aiemmin luotuun vaurauteen, jota pyritään pitämään yllä yritysostoin ja fuusioin, ei niinkään investoimalla uuteen tuotannolliseen pääomaan, tuotannollinen toiminta yrittäjäriskeineen jää taka-alalle. Olemme siirtymässä tai jo siirtyneet vaiheeseen 4. Vaurauskeskeiseen vaiheeseen kypsyneiden kansantalouksien ja myös puolueiden, työmarkkinajärjestöjen ja hallinno on kyettävä uusiutumaan. Puolueet ja ay-järjestöt, kykenevät yleensä vain kosmeettisiin uudistuksiin. Yritysmaailma sen sijaan uusiutuu ja sopeutuu. Uuden tietoyhteiskunnan yritystoimintaa luovat uudet yritykset. Niiden toiminta-ajatus ja visiot, tavat organisoitua esimerkiksi tehokkaasti verkostoitumalla jne. ovat aivan toisenlaisia kuin teollisen yhteiskunnan yrityksillä. Meillä puolueista tuonne menneisyyteen ovat jääneet Kepu ja SDP. Demarit oikeastaan vaiheiden 2 ja 3 välimaastoon, Kepu on sentään kyennyt nusemaan hieman nykyaikaisemmaksi. Demarit ja kepulaiset tuntuvat ajattelevan, että he hallitsevat muuttumattomana pysyvää poliittista järjestelmää vanhoilla metodeilla – edustuksellisten kerran neljässä tai kuudessa vuodessa valittavien jäykkien päätöksenteko-organisaatioiden avulla – jotka alunperin kehittyivät palvelemaan orastavaa teollisuusyhteiskuntaa alkeellista teknologiaa hyväksikäyttäen. SDP ja sen liitännäisjärjestö SAK ovat eritoten käyneet byrokratisoitumisprosessin. Alussa on liike, anarkistiset ideat ja halu muuttaa maailmaa, vaikka ei vielä tarkkaan tiedetä, mitä tavoitellaan ja miten. Lopulta on organisaatio, puolue, byrokratia, palkatut toimitsijat, säännöt, ”oikea käyttäytyminen”, teknokraattinen peli systeemissä systeemin ehdoin, aatteellisen keskustelun hautautuminen päivän rituaalien alle. Olet siis totaalisen väärässsä, taas kerran, avauksesi kanssa, koska et sokealta demariuskolta ja kepukaunalta näe todellisuutta. Valitettavaa, että olet itsekin taantunut tuolle tasolle.

      • käsitykselleni

        jotta SAK/demarit ovat kuin mafia, ja demarit puolueena on pelkkä yhteiskunnan, ja kansalaisten kusetusosato, ökyrosvojen hyväksi.


    • cs-tonttu

      Mikä on todellinen vaihtoehto kepu:n tilalle? Pois pitää ensin sulkea kaksi muuta "suurta" puoluetta. Jäljelle jääneistä, RKP ja vihreät ovat jo maansa myyneet. Jäljellä on vain Perussuomalaiset ja Kristilliset - olisikin mielenkiintoista nähdä... Epäilen vahvasti, että nykyiset hallituspuolueet eivät pystyisi täyttämään edes opposition laatukriteereitä, siitä hyvänä esimerkkinä on SDP. Syynä siihen on taas se, että Halonen ei salli ”hänen agenttejansa” häirittävän.

    • jämähtänyt

      Pahiten täällä menneisyyteen taitaa olla jämähtänyt herra Tollo, MPP itse Ihminen on ainakin 200 vuoden ajan kokenut elävänsä murroksessa ja ollut huono hahmottamaan oman aikansa keskeisimpiäkin ilmiöitä. Marx esitti kurjistumisteoriansa kohta pari sataa vuotta sitten. Missä se kurjistuminen näkyy? Kuinka paljon kurjampaa työväestön elämä on nyt kuin tuolloin? Silti sosialistiset puolueet - SDP niiden joukossa, pohjaavat edelleen ohjelmansa pohjan tuohon teoriaan. Siinä sitä on jämähtäneisyyttä kerrakseen

    • tie on nnähty

      Se näivettää muös "kasvukeskuspaikkakunnat". Tämän laman työttömyys on suurelta osin kasvukeskuspolitiikan aikaan saannosta. Jos yritysrahoitusta olisi saanut normaalisti Kokoomuksen ja demareiden hallituskaudella olisi kasvukeskusten ulkopuolella voimakas pienyritys kanta. Se on ainoa joka nyt työllistää mutta ne harvat pienyritykset jotka olivat yritysrahoituksen piirissä Niinistö/Lippos-aikana eivät pysty työllistämään määrättömästi. Lipposen aikana esimerkiksi täällä Lapin läänissä oli kolmen vuoden yrityrahoitus sidottu etukäteen. Rahaa ei ollut mistä antaa. Samaan aikaan kasvukeskuksista palautettiin rahaa valtion kassaan enemmän kuin rahoitustarve olisi ollut Pohjois- ja Itä- Suomessa. Kemijärvi on hyvä esimerkki Niinistö/Lipposlaisesta kasvukeskuspolitiikasta. Kun yksi iso laitos päättää pistää "luukut" kiinni niin koko kaupunki on katastrofissa. Entäs jos pineyritystoi8mnnan rahoitus olisi toiminut normaalisti? Kemijärvellä olisi kasvuyrityksiä jotka työllistäisivät nytkin. Nyt ei tarvitsisi pumpata valtion rahaa Kemijärvelle. Tyhmä on tyhmää vaikka sen tekee Demarit ja Kokoomuskin.

    • Niiniröinti

      melkein 20 vuotta. Tuona aikana vasemmistolainen insinööri, psykologi. psykiatri, lääkäri, dramadurgi itkivät ja iloitsivat samassa oravapyörässä. Tuo oravapyörä oli todellinen paradoksaali. He kokivat ja näikvät vain sen, mitä heidän oravapyöränsä sisällä oli. Kaiken muun he torjuivat. Edellä kirjoitamani valaiskoon Mielipidepankkia, jotta hän pääsisi pois oravapyörästään ja oppisi näkemään, mitä todellisuudessa tulee tapahtumaan. Muutoin hän jatkaa tuota samaa merkityksetöntä kirjoitteluaan. On nimittäin niin, ettei todelliset osaajat kirjoittele teidän kanssanne. On hyödyllisempää ajankäyttöä. Hyvää Vappua!

    • Kannattavuus ei suinkaan ole kehitystä määrittävä tekijä. Kannattavuus vain osoittaa sen, miten hyvin idea toimii. Koko kapitalistinen firma on vain yksi keksintö keksintöjen joukossa. Se ei ole maailman napa, tappi eikä rahaa jauhava sampo. Ainoa, joka itse asiassa rahaa tekee, on rahapaja. Sen jälkeen eri toimijat yrittävät hinnalla millä hyvänsä päästä osalliseksi tuosta rahasta. Siksi onkin järjetöntä, miksi rahaa pitää kierrättää jonkin firman kautta. Paljon helpommalla päästäisiin, kun raha jaettaisiin suoraan ihmisille ilman välikäsiä. Sen jälkeen työläiset voisivat ryhtyä palkkaamaan niin sanottuja johtajia organisoimaan tarvitsemansa tuotannon. Mitään järkeä ei ole myöskään väestön keskittämisellä. Väestö on onnellisimmillaan siellä, missä sattuu viihtymään. Kaikenmaailman teollistamispolitiikat, jotka pyrkivät väestön pakkomuuttoihin, ovat totalitaristista diktatuuria, mitä nykymuotoinen porvarihallitus puhtaimmillaan alkaa edustaakin. Siksi muutos on välttämätön. On saatava aikaiseksi ihmiskasvoinen yhteiskunta riistoon perustuvan keskitysleirilaitoksen sijaan.

      • Joopa Joo

        Juuri tuosta keskittämisestä päästiin eroon kun Sosiaalidemokraatit joutui oppositioon. Lipposen kasvukeskuspolitiikka sitä keskittämistä oli. Se on nyt haudattu. Nyt saa yritysrahoitusta joka puolella suomea, toisin kuin Lipposen hallituksien aikana. Onneksi Kokoomus on taiunut Keskustan tahtoon koko maan tasapuolisessa kohtelussa. Lipponen ehti vain saada paljon tuhoa aikaan. Nytkin kärsitään juuri sen vuoksi suurta työttömyyttä kun pienyritykset eivät voineet kasvaa muualla kuin muutamassa kasvukeskuksessa.


    • kapon perseeseen

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      659
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      631
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      88
      438
    Aihe