Jo useamman kuukauden on molemmissa nivustaipeissa ollut laajahkot (varmaan yli 10 senttiä halkaisijaltaan) ihottuman tyyliset punoittavat alueet. Ne ilmestyivät jossain vaiheessa akneen tarkoitetun isotretinoin kuurin loppuvaiheissa, joten oletin sen johtuneen ihon ohenemisesta. Nyt kun ne eivät kuitenkaan ole sieltä minnekään hävinneet (pysyneet suunnilleen samankokoisina koko ajan), rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin ja taitaa olla silsa kyseessä. Ainakin tuntomerkit täsmäävät, eli punoittavat läiskä jolla on hyvin selkeät tummat rajat ja myöskin ihon alaisia "nystyröitä" on rajan tuntumassa. Suurempia ongelmia tämä ei minulle koskaan aiheuttanut, mitä nyt pientä kutinaa joskus, joten en vaivautunut lääkäriinkään aiemmin menemään. Netistä asiaa tarkemmin tutkailtuani huomasin, että ensin suositellaankin itsehoitotuotteiden kokeilua. Kenelläkään kokemusta, mitkä olisi tehokkain voide ihosilsan hoitoon?
silsa nivustaipeessa
4
12018
Vastaukset
- Suski
Dactacortia minulle suositteli lääkäri, saatavissa sekä voiteena että jauheena. Myös apteekissa osaavat neuvoa, kyseessä on erittäin yleinen vaiva. Kannattaa ehdottomasti hoitaa tarkkaan: leviää nopeasti jalkoihin ja hiuspohjaan, jossa hoito jo huomattavasti hankalampaa.
- juu-u
Rupesin käyttämään daktacortia ja heti parin päivän jälkeen alueet vaalenivat ja reunoilla olleet nystyrät hävisivät käytännössä. (sekä kutina hävisi kokonaan) Nyt kuitenkin noin viikon jälkeen koko alue lävähti tummanpunaiseksi? Nystyrät ovat poissa, mutta alue on tummempi kuin koskaan aiemmin. Mahtaakohan kyseessä sittenkään olla silsa... Vai olisko kyseessä pelkkä ihon "ärsytys" (johtuen voiteesta) joka häviää kun vaan jatkan hoitoa?
- minä
asiaan lähdin kysymään neuvoa täältä. Aivan samat tuntomerkit kuin sinulla ja peri suomalaisena jästipäänä kun en lääkäriin uskalla mennä olen hoitanut tätä hydrokortisonilla. Ainakin kutina on helpottanut mutta ihottuma alue ei ainakaan ole pienentynyt.
Täytyy kokeilla tuota edellä vastanneen lääkettä kanssa jos sais asian viimein kuntoon kolme kuukautta kestäneen oireen takia. - Saakeli1234
Munat kannattaa pestä, äläkä käytä samoja alkkareita 2kk putkeen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592