vaeltaako vaivaisetkin?

kituliisa58

Ei ne seikkailunhalut ja luontorakkaus mihinkään katoa, vaikka nivelet hiukan kitisee ja varpaat vaikertaa. Onko kuulolla rohkelikkoja, joilla kokemusta vaivaisena vaelluksesta? Harmittaa kun sydän on paljon nuorempi kuin nuo kulkimet!

27

5565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atlatl

      ...yrittää liikkua jonkin verran. Vaivoja piisaa; Vasen olkapää kipeä,oikeasta polvesta kierukka hajalla,notkoselkä ja lievä skolioosi..... Eilen käveltiin äijän kanssa 4 tuntia mettässä,nyt polvi hiukka aristaa. Tänään pitää vähän pyöräillä,että jaksaa kesällä ajaa pidempiäkin lenkkejä. Jos työttömyys jatkuu,niin suunnitelmissa on joku pidempi reissu pyörällä,kaikki retkeilykamat messissä. Pitkällä (viikon) vaelluksella en ole ollut ikinä. Viikonloppuvaelluksia on tullut tehtyä ja niistä on selvitty hengissä. Melominen sopii jalkavaivaiselle. Onko sinulla mahdollisuutta päästä kokeilemaan lajia jonnekkin? Kyllä ne vaivat hidastaa,vaan kun ei kiireellä pilaa,niin mikäs on mennessä.

    • vaeltaa

      omaan tahtiin,taukoja pidellen.itse huomasin,että kun varoin liikkumista,olin entistä raihnaisempi.kun lääkärin kehoituksesta lähdin liikkeelle,vaivat helpottuivat sen verran,että jalsoi paremmin ja kuntosalilla oikein opastettuja harjoituksia tehden sai niveletkin kestämään,kun lihakset kunnossa. eihän tässä enää nuorruta,eikä täysin terveiksi tulla,mutta kun pysyy liikkeellä minkä pystyy,voi kauemmin nauttia täyspainoisesta elämästä ja mielikin on virkeämpi. liikkeelle luontoon vain. lisään vielä,että ihan lapissa tunturille on noustu,vaikka on nivelrikko polvissa ja selkäkään ei ihan hyvä.mutta se alastulo on se vaikeampi puoli asiassa.

    • 58-v.

      Oletko 58-v? Ja vaivanen??? Voit ollakin, mutta tuon ikäinen on vielä nuori! Mies mulla kohta kuuskuus ja ei mitään vaivoja, hakkaa vaelluksessa kakskymppisenkin, eikä missään tapauksessa harrasta mitään kuntoliikuntaa. Tekee töitä ja hyötyliikkuu, siitä kunto. Kuulemma kaikki yli viiskymppiset naisihmiset on raakkeja (sanoi nais-54 v.) vaan minä en muista enää, kun siitä on 8 v., enkä ole raihnanen mistään...

      • mieltä......

        kun luontoon lähtee,niin vaivatkin unohtuu.ei siinä vaelluksessa tarvi ketään hakata,riittää,kun itse nauttii ja siinä se kunto kasvaa pikkuhiljaa. lähde ainakin ensin omalla tutulla porukalla,jotka eivät odota mitään huippukuntoa sulta.


      • kannattaa ajattella ensteks

        asia. Silloin voisi ajatella asiaa toistenkin näkökulmasta. Ei ikä tarkoita sitä ettei voisi olla vaivoja. Jokainen meistä on erilainen - Luojalle kiitos siitä - ja joku on varustettu kestävämmillä osilla kuin toinen. Jokainen kuitenkin tahollaan yhtä arvokas, liikkui tahi ei. Itse olen VASTA 48! ja koska minulla on polyneuropatia, on liikkumiseni vuosi vuodelta hankalampaa, tasapaino alkaa heiketä ja silleen. Kuljen silti edelleen koirani kanssa pitkiä lenkkejä tiellä ja metsissä, jopa 10-12km, kunhan aikaa varaa. Tosin nyt kun reilun vuoden aikana kävelin lenkkiä n.3000km nilkkani kipeytyi sairaudesta (?!?) johtuen niin paljon, että lenkkiä on pitänyt lyhentää. Onneksi pyöräilykausi armahti ja koirakin saa edelleen liikunta-annoksensa. Eli emme ole kaikki samalla viivalla liikkumisen ja kunnon sekä raihnaisuuden suhteen, mutta se on totuus, että AINA KANNATTAA LIIKKUA, vaikka sitten pyörätuolilla.


      • jyväskylän kupeesta mies
        mieltä...... kirjoitti:

        kun luontoon lähtee,niin vaivatkin unohtuu.ei siinä vaelluksessa tarvi ketään hakata,riittää,kun itse nauttii ja siinä se kunto kasvaa pikkuhiljaa. lähde ainakin ensin omalla tutulla porukalla,jotka eivät odota mitään huippukuntoa sulta.

        Et ole tainnut sairastella kun tuollaista soopaa kirjoitat?Olen 48v ja kykenen selkä kivun takia tukiliivien kanssa ja tosi rajuilla lääkkeillä käveleen noin 8 metriä vessaan,siinäkin hiki tippuu ja näkö sumenee kivusta,7 vuos tätä nyt menossa.Vitutta kun terveet ihmiset täälä paskaa jauhaa"lenkille kyllä sielä kivut unohtuu".


      • sairas 54-v.

        Anteeksi mutta olisit miettinyt kaksi kertaa ennen kuin kirjoitat...

        Ei kai niitä vaivoja kukaan itselleen vapaaehtoisesti hanki, halua. Oletko koskaan ollut sairas? Jos et ole, ole kiitollinen siitä mutta älä arvioi/arvostele toisten sairauksia/vaivoja pelkän iän perusteella. Oletko koskaan kuullut että ikävuosista huolimatta nuorikin voi sairastua; jotkut jopa syntyvät sairaina.

        Hävettää sinun puolestasi tuo kirjoituksesi!


      • kullakin
        jyväskylän kupeesta mies kirjoitti:

        Et ole tainnut sairastella kun tuollaista soopaa kirjoitat?Olen 48v ja kykenen selkä kivun takia tukiliivien kanssa ja tosi rajuilla lääkkeillä käveleen noin 8 metriä vessaan,siinäkin hiki tippuu ja näkö sumenee kivusta,7 vuos tätä nyt menossa.Vitutta kun terveet ihmiset täälä paskaa jauhaa"lenkille kyllä sielä kivut unohtuu".

        tuskin aloittaja on niin vaivainen kuin sinä valitettavasti olet,tuskin muuten kyselisi täällä vaeltamisesta.
        soopaa en kirjoita,vaan oman kokemukseni.onneksi en ole sairastellut kuten sinä,terve en silti ole minäkään,joten pura paha olosi muualle.
        voin uskoa,että kipu tekee katkeraksi ja kiukkuiseksi,joten voimia!


      • isolla alkukirjaimella..
        kullakin kirjoitti:

        tuskin aloittaja on niin vaivainen kuin sinä valitettavasti olet,tuskin muuten kyselisi täällä vaeltamisesta.
        soopaa en kirjoita,vaan oman kokemukseni.onneksi en ole sairastellut kuten sinä,terve en silti ole minäkään,joten pura paha olosi muualle.
        voin uskoa,että kipu tekee katkeraksi ja kiukkuiseksi,joten voimia!

        Ihan samat sanat voisi sanoa sinulle eli pura paha olosi muualle! Mikä sinä olet arvioimaan kenenkään vaivoja?

        Et nyt näytä ymmärtävän hönkäsen pöläystä mistä on kyse eli vaella sinä vaikka Himalajan huipulle mutta älä vähättele toisten vaivoja! Et ole terve sinäkään, sen uskon, mutta kuka meistä täysin terve edes on? Toisilla on fyysisiä vaivoja, toisilla psyykkisiä tai sitten molempia. Elämä on!


      • ....
        isolla alkukirjaimella.. kirjoitti:

        Ihan samat sanat voisi sanoa sinulle eli pura paha olosi muualle! Mikä sinä olet arvioimaan kenenkään vaivoja?

        Et nyt näytä ymmärtävän hönkäsen pöläystä mistä on kyse eli vaella sinä vaikka Himalajan huipulle mutta älä vähättele toisten vaivoja! Et ole terve sinäkään, sen uskon, mutta kuka meistä täysin terve edes on? Toisilla on fyysisiä vaivoja, toisilla psyykkisiä tai sitten molempia. Elämä on!

        Eli sanan eteen pilkku kiitos.


      • fece
        .... kirjoitti:

        Eli sanan eteen pilkku kiitos.

        Pistäkää pihalla pilkunne ja pisteenne.


      • kertaa säännöt
        .... kirjoitti:

        Eli sanan eteen pilkku kiitos.

        No en laita kun ei ole pakko. Lyhyitä lauseita ei tarvitse erottaa toisistaan pilkulla, jos et sellaista "sääntöä" satu tietämään.

        (Huomaatkos; en laittanut pilkkua ekaan lauseeseen kun-sanan eteenkään...)


      • ....
        kertaa säännöt kirjoitti:

        No en laita kun ei ole pakko. Lyhyitä lauseita ei tarvitse erottaa toisistaan pilkulla, jos et sellaista "sääntöä" satu tietämään.

        (Huomaatkos; en laittanut pilkkua ekaan lauseeseen kun-sanan eteenkään...)

        kuinka monen sanan lause on lyhyt "sääntöjesi" mukaan?itseläsi oli 19 sanaa ja kaksi pilkupaikkaa.et kuitenkaan laittanut pilkkuja.ei kovin lyhyitä lauseita.


      • öööööööööööööööö
        .... kirjoitti:

        kuinka monen sanan lause on lyhyt "sääntöjesi" mukaan?itseläsi oli 19 sanaa ja kaksi pilkupaikkaa.et kuitenkaan laittanut pilkkuja.ei kovin lyhyitä lauseita.

        Ei mulla omia sääntöjä sentään ole. Samat säännöt on voimassa sulla ja mulla. Näitä sääntöjä voi tutkiskella suomen kieliopista, jos kiinnostusta riittää...

        Hiukan irvokasta kirjoitella (tunnustan!) täällä oikeikirjoitussäännöistä, kun ketjussa keskustellaan ihmisten sairauksista ja vammoista.

        Sen verran kuitenkin vielä lisään sinulle, että lause aloitetaan isolla alkukirjaimella ja pisteen jälkeen tulee välilyönti. Itseläsi = itselläsi, pilkupaikkaa = pilkunpaikkaa.

        Anteeksi tämä viilaus!


      • .....
        öööööööööööööööö kirjoitti:

        Ei mulla omia sääntöjä sentään ole. Samat säännöt on voimassa sulla ja mulla. Näitä sääntöjä voi tutkiskella suomen kieliopista, jos kiinnostusta riittää...

        Hiukan irvokasta kirjoitella (tunnustan!) täällä oikeikirjoitussäännöistä, kun ketjussa keskustellaan ihmisten sairauksista ja vammoista.

        Sen verran kuitenkin vielä lisään sinulle, että lause aloitetaan isolla alkukirjaimella ja pisteen jälkeen tulee välilyönti. Itseläsi = itselläsi, pilkupaikkaa = pilkunpaikkaa.

        Anteeksi tämä viilaus!

        olet fiksu,huomasit virheet :)
        kirjoitan yhä pienellä kirjaimella kaikki sanat,joten mua ei kai voi fiksuksi sitten kutsua.
        mutta nyt lopetan tämän hölynpölyn ja sinä voit siirtyä muille palstoille antamaan neuvojasi.


      • tervekuinpukki
        sairas 54-v. kirjoitti:

        Anteeksi mutta olisit miettinyt kaksi kertaa ennen kuin kirjoitat...

        Ei kai niitä vaivoja kukaan itselleen vapaaehtoisesti hanki, halua. Oletko koskaan ollut sairas? Jos et ole, ole kiitollinen siitä mutta älä arvioi/arvostele toisten sairauksia/vaivoja pelkän iän perusteella. Oletko koskaan kuullut että ikävuosista huolimatta nuorikin voi sairastua; jotkut jopa syntyvät sairaina.

        Hävettää sinun puolestasi tuo kirjoituksesi!

        Kyllä vammaset vetääkin herkästi herneen nenään. Toivottavasti musta ei tuu tommosta hermoheikkiä.


      • mkcpggskhug

      • tsemppiä sulle
        jyväskylän kupeesta mies kirjoitti:

        Et ole tainnut sairastella kun tuollaista soopaa kirjoitat?Olen 48v ja kykenen selkä kivun takia tukiliivien kanssa ja tosi rajuilla lääkkeillä käveleen noin 8 metriä vessaan,siinäkin hiki tippuu ja näkö sumenee kivusta,7 vuos tätä nyt menossa.Vitutta kun terveet ihmiset täälä paskaa jauhaa"lenkille kyllä sielä kivut unohtuu".

        Oletko Jyväskylän kupeessa-mies mitään muuta kuntoutusta yritellyt kuin lääkkeitä. asiahan on niin-enkä puhu paskaa,älä väitä,-että jos kivut on kovat niin ei ne liikkumisesta enää kovene vaan päinvastoin,liikkumiset irrottaa kehon omia huumausaineita eli endorfiineja mitkä todella auttaa kipuun. Ja liikkumista on niin monenlaista,pienestä pitää aloittaa ja harkiten lisätä. Hyvä jumppari osaa neuvoa,kysy omasta tekusta.
        Usein liikkumisen esteet on enemmän korvien välissä. Itse olen terve kuuskymppinen,mutta kunnon säilyttämiseksi kyllä saa tehdä rutosti töitä,niin lenkkeillä kuin pyöräillä,jumpata,käydä punttisalilla.Haluan elää myös loppuelämän terveenä ja siksi en anna periksi vaikka sohvaperunatauti on herkässä mullakin.
        Sisua pollaan ja hampaat irveen,makaamalla ei mikään tauti parane.
        Ruokavalio on myös tärkeä.Kasviksia ,ruisleipää ja proteiineja ja päälle suomalaisia marjoja.
        En uskokaan että noudattaisit neuvojani.


      • Tauno Tampio
        kertaa säännöt kirjoitti:

        No en laita kun ei ole pakko. Lyhyitä lauseita ei tarvitse erottaa toisistaan pilkulla, jos et sellaista "sääntöä" satu tietämään.

        (Huomaatkos; en laittanut pilkkua ekaan lauseeseen kun-sanan eteenkään...)

        pilikku? Eikö toi "pilkku" kuulosta vähän hoolta.
        Pilikku.


    • Krenppaa pukkaa :)

      Kokeileppas kerran lähteä mukaan Friskis&Svettiksen citypatikalle (jos satut olemaan Helsingistä). Jos ei jaksa koko matkaa mukana, niin aina voi hypätä ratikkaan ja kukaan ei sielä katso vinoon. Kokemuksesta tiedän että tahti on rauhallinen ja reitit kivoja porukat huippumukavia. Vois olla nostattava kokemus että pärjäätkin hienosti mukana ihan porukoissakin. Mukavaa kesää toivotellen

    • Ihaileva

      Kesällä 2004, elokuun alkupuolella vaelsimme vaimoni kanssa Kilpisjärvi-Halti-Kilpisjärvi reitin. Kohtasimme Haltille kiivetessämme seurueen, jossa oli mukana näkövammainen. Hän liikkui toisen ohjaamana, valkea sauva kädessään. Kun lähdimme paluumatkalle, tapasimme saman seurueen. Ei voinut muuta kuin ihailla ko. näkövammaisen liikkumista, vaikka välillä kivet "kolisivat" hänen jaloissaan. Varmaankaan tuo "sisupussi" ei silmillään pystynyt nauttimaan retkestä, mutta voi vain laidasta kuvitella,miten paljon hän sai muiden aistien kautta riemua ja iloa elämäänsä!

      • Tietämätöntyttönen

        Kannattaa jos on jaksamista sen verran kulkea sellaisissa paikoissa josta pääsee helposti hakemaan, jos jotain sattuu ja sellasessa paikassa, jossa on muitakin ihmisiä. Esim. Siten, että pääsee mökille yöksi ja sit aamulla taas lähtee päivä retkiä, jos tulisi huonompi päivä niin voisi jäädä lepäilemään.


    • ,.,.,,,,,,.,

      Pitää vaeltaa! Ihana kysymys ;)
      Jos on paljon merkillisiä vaivoja tutustuisin seraaviin sivuihin...

      T:Eklund

      www.homeasunto.suntuubi.com

    • stadinPeteQ

      KELAn mielestä: vaivainen vaivojaan vaikertakoon. Ja rapistukoon kuolon uneen, mitään kuntoutusta tarvita.
      Tarvajärvi aikanaan sanoi: Ylös ulos ja lenkille!
      Vierivä kivi ei sammaloidu eli liikkeelle, kukin kykyjenä mukaan. Vaikka nivelet narisivat.

      pq

      ps. onhan KELA sitä mieltä, että eivät köyhät hampaita tarvitse eli ei keinojuuria eikä kruunuja korvata!

    • neppis 42-v

      minullakin kova halu vaeltamaan, vaikken ole aikoihin uskaltanut lähteä rainaisuuden takia. minnut luoklitellaan vaikeasti vammaiseksi, mutta vielä minä jonkun tunturinhuipun saavutan. suurin este minulla on varmaankin, etten jaksa kantaa mukana itse mitään ja lepotaukoja pitäisi pitää usein.

      älä menetä uskoasi itseesi ja uskalla lähteä koettamaan sopivassa seurueessa.
      niin ne esteet voitetaan (vaikka tunturin kokoiset)

    • ei ole

      MALIKE on oiva yhdistys (järjestö? säätiö? mikä lie) johon kannattaa tutustua. On apuvälineitä jos jonkinlaista vuokrattavana.

      MAtkalle, LIikkeelle, KEskelle. Eli liikuntarajoitteisten osallistumista mahdollistava taho.

      Voi kyllä olla vähän pahemmin rajoittesille kuin aloittaja tarkoitettu, mutta varmasti voi olla vuokrattavana esimerkiksi vain huonojalkaisille, joille kanoottiin könyäminen on vaikeaa, erikoiskanootteja, joita ei saa nurin mitenkään. Rohkeasti vain yhteyttä ja kysymään, vuokraamalla tulee tuettua vielä hyvää asiaa!

      • Tikkapemonen

        Ja jos Malike ei osaa auttaa, neuvovat kyllä mistä apua saa. Ovat olleet mm pyörätuoliporukoiden kanssa Repovedellä (melontaa, vaellusta yms). Googlesta löytyy.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe