Vihattu ? lupiini

Lupinus hupinus

Tekee mieli komeita kirjolupiineja, mutta olenko myöhässä, vaatiiko välttämättä esikasvatuksen ? Ei ole väliä vaikka ei kukkisikaan vielä tänä vuonna, kunhan lähtisi alkuun ja ensi vuonna kukkisi. Onko esikasvatettava ehdottomasti sisällä vai itääkö lupiini jos vaikka kylvää maahan touko-kesäkuulla ?

4

723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinullekkin vastata, kun tuolla oli jo närääkin noista minun vastauksistani. Kylli täti nimenkin jo sain. Tietenkin voisin kirjoittaa ilman nimimerkkiä, mutta niin alashan minä en taivu, että rupean puskista huutelemaan. mutta tässäpä tulee vastaukseni sinulle, korostan, että en ole asiantuntija, en tietäjä, enkä edes Kylli täti. Mutta kirjolupiinejakin minulla on ollut. Kylvin siemenet 14.3. Istutin ne penkkiin toukokuunpuolen välin jälkeen, niissä oli siinä vaiheessa vasta neljä viisi lehteä.Ne kasvoivat hyvin kesän aikana, ja yksi keltainen kukkikin. Tuli seuraava kevät ja lupiinit nousi mullasta, ei kaikki, mutta aika paljon kuitenkin. Ja ne kukkivat kaikissa väreissä, ja olivat todella kauniita, kukkatertut valtavan pitkiä. No tietysti niitä ihasteltiin, ja ihmeteltiin. Tuli seuraava kevät. Penkistä nousi yksi lupiini ja alkoi tehdä kukkavartta, no yksi sentään, ajattelin. Mutta yllätys, yllätys kukka oli ihan tavallinen sininen, joita on maantien varret täynnä. Kertokaa nyt kaikki viisaat puutarhurit, mitä tässä tapahtui. Mutta sinulle vielä, kyllä ne niin komeita olivat , että kokeilu kannattaa! Ja sinulla voi olla parempi tuurikin, kuin minulla.

      • Lupinus hupilus

        Kun olen kuullut lupiinin leviävän helposti itsestään ihan liikaakin, niin kuitenkin on työ saada se itämään ja kasvamaan ? Mulle kelpais se maantienvarren lupiinikin, se on reilun komea maljakkokukkakin, vaikka varistaa paljon kukkia aikansa oltuaan, mutta niinhän ne kaikki? Kirjolupiineissa on tavattoman ihastuttavia värisävyjä, aion kokeilla, tuli mitä tuli tai vaikkei tulis mitään. Jännitetäänhän sitä yhden rivin lottoakin :))) Myydäänköhän tätä joka paikan riesaa taimitarhoilla ollenkaan, ei kehtaa mennä kysymäänkään, tunnen luultavasti itseni pöljäksi.


      • "luulen tietäväni"
        Lupinus hupilus kirjoitti:

        Kun olen kuullut lupiinin leviävän helposti itsestään ihan liikaakin, niin kuitenkin on työ saada se itämään ja kasvamaan ? Mulle kelpais se maantienvarren lupiinikin, se on reilun komea maljakkokukkakin, vaikka varistaa paljon kukkia aikansa oltuaan, mutta niinhän ne kaikki? Kirjolupiineissa on tavattoman ihastuttavia värisävyjä, aion kokeilla, tuli mitä tuli tai vaikkei tulis mitään. Jännitetäänhän sitä yhden rivin lottoakin :))) Myydäänköhän tätä joka paikan riesaa taimitarhoilla ollenkaan, ei kehtaa mennä kysymäänkään, tunnen luultavasti itseni pöljäksi.

        Ne on köyhän maan kasveja. Niitä ei saa lannoittaa. Tosin minun pihallani maantien lupiinit kasvaa siinäkin, missä on kahtena kesänä heitetty hevosen lantaa. Oiskohan joku tuholainen tuhonnut ne... tai talvimärkyys? Uusi yritys vaan!


    • mie vaan..

      lupiini on kaksivuotinen kasvi eli taimi kasvaa siemenestä tänä vuonna ja ensi vuonna kukkii ja kuolee pois. Jos sitä ei päästä siementämään lainkaan niin se voi kukkia uudelleen ensi vuonnakin, mutta ei takuuvarmasti. Lupiii on siitä hauska, että mitä paremmin sitä hoitaa sitä huonommin se kasvaa. Parhaiten se lähytee kun siemnkodat heittää maahan ja jos hyvän tahtoo niin multaa rippu päälle. Sieltä ne itsellään sitten lähtee kasvamaan. Siemeniä on saatavilla kyllä tosin ne on yleensä erikoisemman värisiä ja ulkolaisia. Taimia en ole nähnyt ja tuskin kukaan kasvattaakaan. Oman kokemuksen mukaan siirtokaan ei yleensä onnistu. Siemenet vativat kylmän eli jos kerää siemenet ja pitää se sisällä niin ne ei idä. Kaupan siemenet on käsitelty valmiiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe