psykoosi alkoholista??

???

olin ystäväni luona viettämässä vappua PELKÄN alkoholin voimin.. tarpeeksi kun olin juonut "sekosin".. eli menetin täysin todellisuudentajun.. ystävien kertoman mukaan olin nähnyt "asioita" mitä ei oikeasti ollut, en reagoinut mitenkään jos joku yritti puhua vaan tuijotin "tyhjyyteen" ja olin omissa maailmoissani ja lopuksi sain vielä kunnon paniikkikohtauksen.. näin on käynyt monesti ennenkin, nykyään aina vain useammin.. selvinpäinkään en tunne enää oloani kovin tasapainoiseksi.. tunnen olevani tavallista herkempi ihminen. pienet vastoinkäymiset saavat heti ajattelemaan itsemurhaa. huumeita en käytä ja juomisen yritän nyt lopettaa kokonaan. osaako kukaan kertoa mistä on kyse? pelkään mennä lääkärin juttusille.

24

12894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wtqoiy

      En tiedä paljonko (ja mitä) otit, mutta kohtuullinen alkoholimäärä ei laukaise normaalissa ihmisessä kuvaamasi kaltaista psykoositilaa. Alkoholi voi toimia ja usein toimiikin laukaisevana ärsykkeenä, jos henkilöllä on ennestään taipumusta psykoottisiin oireihein. Jos sinulle on käynyt noin ennenkin, olisi kannattavaa mennä "lääkärin juttusille".

      • vielä.

        Usein psykoosi on oire jonkin asteisesta skitsofreniasta tai orastavasta sellaisesta.


      • ???
        vielä. kirjoitti:

        Usein psykoosi on oire jonkin asteisesta skitsofreniasta tai orastavasta sellaisesta.

        hui.. kirjottakaa jos jollain samanlaisia kokemuksia


      • catha

        Voi olla ihan vain alkoholin aiheuttama psykoosi eli alkoholi psykoosi. Alkoholin kohdalla tunnetaan neljä eri puhtaasti alkoholin aiheuttamaa psykoottista häiriötä. Yksi on delirium tremens eli juoppohulluus, joka on vieroitus tilaan liittyvä vakava psykoottinen häiriö. Loput kolme on alkoholin vaikutuksen alaisuudessa ilmeneviä psykoottisia häiriöitä, jotka voivat jäädä useaksikin viikoksi päälle. Näiden psykoottisten häiriöiden syntymiseen voi riittää ihan muutamakin annos alkoholia.


      • sitten
        catha kirjoitti:

        Voi olla ihan vain alkoholin aiheuttama psykoosi eli alkoholi psykoosi. Alkoholin kohdalla tunnetaan neljä eri puhtaasti alkoholin aiheuttamaa psykoottista häiriötä. Yksi on delirium tremens eli juoppohulluus, joka on vieroitus tilaan liittyvä vakava psykoottinen häiriö. Loput kolme on alkoholin vaikutuksen alaisuudessa ilmeneviä psykoottisia häiriöitä, jotka voivat jäädä useaksikin viikoksi päälle. Näiden psykoottisten häiriöiden syntymiseen voi riittää ihan muutamakin annos alkoholia.

        ihan normaalia? näin voi käydä kenelle vaan? eli ei tarvitse huolestua?


      • catha
        sitten kirjoitti:

        ihan normaalia? näin voi käydä kenelle vaan? eli ei tarvitse huolestua?

        Siinä tapauksessa ei tarvitse huolestua, jos vastaavanlaisia oireita ei ole selvinpäin. Huom! Siis mitään vastaavanlaisia oireita. Eli oireita on ilmennyt vain ja ainoastaan alkoholin käytön yhteydessä. Mutta alkoholin käyttö sinun pitää lopettaa kokonaan. Alkoholin aiheuttamat psykoottiset häiriöt voivat toistuessaan jäädä päälle pidemmäksikin aikaa ja niin että paranemiseen vaaditaan psykoosi lääkitystä. Lisäksi on tietysti riski että alkoholin käyttöä jatkaessa laukeaakin mahdollinen piilevä skitsofrenia tai muu vakava mielenterveyden häiriö. Lisäksi tuollainen lyhyempikin psykoottinen häiriö voi jättää jäännös oireena jonkin ahdistuneisuushäiriön.


      • Anonyymi
        sitten kirjoitti:

        ihan normaalia? näin voi käydä kenelle vaan? eli ei tarvitse huolestua?

        Kyllä toi on suuri vale!!!


    • deeppis

      Mitä ihmeen pelkäämistä lääkäriin menossa on? Ei se pure. En tajua näitä ihmisiä, jotka ei uskalla mennä lääkäriin, jos se vaikka sanoo että on sairaus. Ei se sillä lääkäriin menemättömyydellä parane, korkeintaan pahenee. Onko sitten kivaa joutua väkisin viedyksi piipaa-autolla mielisairaalaan, kun ei ole uskaltanut mennä ajoissa hoitoon? Alkoholihan on myrkky, ja aiheuttaa myrkytyksen, joka voi oireilla persoonakohtaisesti eri tavoin. Aika paljon saa juoda, että se vaikuttaa mieleen sairastuttavasti, sitäpaitsi harvemmalla ihmisellä on oikeasti terveen paperit. Harva on tutkituttanu ittensä perinpohjin, että voi esittää sellaisen paperin.

      • lekuriinko

        Lääkäri sanoo taatusti sulle, että älä ota enää viinaksia ja that´s it!


    • Miten saan ystäväni hoitoon

      Uskoisin että alkoholi on yksi stressitekijä muiden hämmentävien ja uuvuttavien asioiden joukossa, ja ilmeisesti se voi laukaista harhatilojakin ja mahdollisesti jopa psykoosin jossain tilanteissa. Pitkän ryyppyputken jälkeen puolestaan selviäminenkin voi sekoittaa mieltä eli aiheuttaa ns. juoppohulluutta, mutta tuosta ei tapauksessasi taida olla kyse kun kerran olit maistissa silloin kun menit sekaisin. En ole mikään mielenterveysasioiden tuntija, mutta en usko että olisit välttämättä mennyt varsinaiseen psykoosiin, koska taisit tulla tolkkuihisi selvittyäsi ja nyt kuuntelet ystäviesi mielipiteitä terveydestäsi ja ymmärrät että lääkärille olisi hyvä mennä. Sinuna menisinkin ilman muuta lääkärille varmistamaan että terveytesi ei turhaan pääse luisumaan alaspäin. Monet ongelmat voidaan estää ja parantaa sillä, että kertomasi kaltaiset herkkyystilat tutkitaan ja aletaan etsiä mielenterveyttä tukevia asioita että pysytkin turvassa ja saisit itsellesi sopivaa hoitoa. Lääkärille menoa ei missään nimessä kannata pelätä, mutta tee varalta etukäteen paperille lista kaikista oireistasi ja kysymyksistä mihin haluat vastauksen, niin saat vastaanottoajastasi täyden hyödyn itsellesi. Levollista mieltä ja aurinkoista kesää sinulle!

    • aparo

      herkät ihmisethän ne eniten kärsii omista hölmöilyistään, mut jos mokailujen takana on lähes aina alkoholi kannattanee harkita streittausta.. itsekin sen näen parhaana vaihtoehtona, mut se on jo riippuvuuden kehittäneillä hölmöille pirun vaikeeta. suurin osa lääkäreistä ja muista alan ammattilaisista ja osaa suhtautua kaikkeen hyvin, jos vain hakee apua omasta tahdostaan ja on valmis tekemään kompromisseja!!!

      kaikkee parasta!!!!

      • bpd

        Mulla tuli kerran kunnon minipsykoosi alkoholista. Varmasti sekin vaikutti, kun olin nukkunut huonosti. Selvinpäinkin on tosin välillä todellisuudentaju horjunut. En oo koskaan kuitenkaan varsinaisessa psykoosissa ollut ja nykyään oon aika tasapainoinen. Ap:n teksti kuulostaa kyllä pelottavan tutulta. =/
        Mutta minä kyllä hain apua jo paljon ennen noita psykooseja.


    • buranax

      mulla täysin sama!!! Mietin et pitäsköhä luopuu viinaksista ku vintti sekoaa ja mielikuvituskaverit tulee..

      • hämmentynytlyyli

        mul on täysin sama juttu ton viinan kanssa että pitäiskö vaan kokonaan lopettaa alkoholin käyttö! Kun juon näen harhoja eli saatan kuvitella jonkun henkilön aivan toiseksi ja puhun täysin perättömiä juttuja. Kerran kännispäissäni mulla oli vintti totaalisen sekaisin kun aloin näkemään yliluonnollisia mielikuvituksen tuottamia asioita. Siinä kohtaa siskoni oli aivan pölkyllä päähän lyöty;D Ensin sisko kuvitteli että heitän vitsiä mutta se oli sitten jatkunut kuulema useamman tovin niin siinä kohtaa huoli oli alkanut painaa. Onneksi olin nukahtanut tämän jälkeen enkä aamulla ollut enää muistanut mitään illasta:S En näe siis todellakaan aina mutta useasti silloin kun ottaa vähän enemmän. Joo tiedän että apuna toimii vähempi naukkailu mutta välillä pienempikin määrä iskee ihan odottamattomalla tavalla niin nykyään pelkään edes mennäkkään mihinkään missä alkoholia tarjotaan etten vain vahingossakaan sorru;S


    • sig. Freudin flunssa

      Mielikuvituskaverit ei sinänsä mikään vaaranpaikka oo, hyvänen aika. Niiden sukupuolella enemmänkin!
      Tällainen introvertti, puoliksi skidsoidi jätkä rapautuisi ennenpitkää nopeaan, ellei miellyttävät mielikuvitusnaiset olsi mielessä "läsnä".

      Hyvin tunnettu italialainen ihmismielen tutkija, psykologian prof. ilmaisi kantansa vakuuttavast: "ne joilla on mielikuvitusystäviä, selviävät paremmin kuin ihmiset ilman niitä.

    • Selincro nalmefeeni

      Selincro Vaikuttava aine nalmefeeni on spesifinen opioidireseptorien salpaaja. Reseptoreihin kiinnittyessään se vähentää alkoholin tuomaa mielihyvää
      Nalmefeeni on ensimmäinen suun kautta otettava lääkevalmiste, jonka on kontrolloiduissa kliinisissä monikeskustutkimuksissa osoitettu vähentävän raskasta alkoholinkäyttöä.
      Markkinoilla olevien alkoholismin hoidon tukilääkkeiden käyttötarkoitus on täysraittiuden ylläpitäminen, kun taas nalmefeenivalmisteen ensisijainen tavoite on vähentää alkoholin liikakäyttöä.
      - Tämä on historiallinen päivä Biotielle. Olemme erittäin tyytyväisiä Lääkevalmistekomitean myönteiseen lausuntoon ja odotamme komission lopullista ,,,,

    • turpaan pakottajille

      "Onko sitten kivaa joutua väkisin viedyksi piipaa-autolla mielisairaalaan, kun ei ole uskaltanut mennä ajoissa hoitoon? "


      vedä sinä piipaa v ittu päähäsi.

    • Anonyymi

      Mulla on tullut 2pv juomisesta silleen et krapula päivän jälkeisenä yönä oon nähny viikatemiehen sängyn päässä ja se hengittänyt raskaasti, käden kokoisia hämähäkkejä yrittää tulla sänkyyn ja siitä yritän pukkia pois. Välillä pystyn liikkuu ja välillä en ollenkaan. Pumppu hakkaa ja hikoiluttaa ja naama vääntelehtii mitä ihmeellisimpiin asentoihin.. Sillon jätin parin päivän juomiset. Nykyään yhdenkin päivän alkoholimäärä on tippunut tosi paljon näiden takia. Kiitos ei enää tuollaisia oloja.

    • Anonyymi

      Hyvä olut tai viini yhdessä lääkkeiden kanssa on ainoa joka auttaa elämään tässä maailman paskimmassa maassa.

      Psykoosi olisi olla osa tätä?

    • Anonyymi

      Terve olin Kuopion keskustan r kioskilla kunnes yht äkkiä olevinaa joku mies vieressäni alkoi nauramaan ja puhumaan oudolla äänen sävyllä ja katsoi ihme ilmeellä mutta oikeasti näin ei ollut ja kohta kaikki ihmiset alkoi puhumaan samalla äänellä ja pumppu hakkasi täysiä ja keho vaihteli lämpötilaa edes takas kuuma kylmä ja hui nyt pelottaa taas ku koko ajan tätä viestiä kirjottaessa kuulen vielä niitä ääniä ja aisti näkyjä välillä kestänyt noin 6tuntia nyt katoin omia vanhempia nii niilläkin tässä ku oon käymässä nii kasvot vaihtu yht äkkiä itekseen pariksi sekunniksi ja takas Ja olevinaa jos joku vaikka sano jotai nii minä kuulin eri tavalla sen ja sit seki ku kattoivat tuossa pottukoiraa nii telkkaristaki sen pottukoiran ääni muuttu itsessään ja puhu jostai ihme tappo jutuista mistä lie mut oikeesti puhu jostai kalastuksesta tyylii ja en osaa puhua normaalisti ja unohtelee asioiit

    • Anonyymi

      Ja nyt minä näin ku punanen pallo oli lattialla ja hävisi vaan

    • Anonyymi

      Meidän toimituksessa ei vedetä viinaa kaksin käsin.

    • Anonyymi

      Meidän toimitus ei vedä kännejä kesken töiden.

    • Anonyymi

      Mä en reagoi ihmisten juttuigin vaan koska ne on ihan vitun tyhmiä tai ääliömäisiä juttuja.

      Ei siihen tarvitse känniä päälle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe