Pösö 406 oli kallein auto, jonka olen

omistanut.

Pösön hinta käytettynä on vain vajaat puolet saman ikäisen Avensiksen arvosta TM:n keltaisen liitteen mukaan. Lisäksi Pösön epävarmaan tekniikkaan olen joutunut sijoittamaan melkoisesti rahaa eri syistä. Vaikka ajoltaan Pösö onkin mielestäni aivan kelpo, silti en Peugeot merkkisiä autoja enää pihalleni hanki.

24

2469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joukossa ...

      Sinä olet monien joukossa jolla ei ole varaa kalliimpiin autoihin. Tyydy vain olemaan sossun luukulla.

    • jos kerran

      se on vastaa Tojoa puolta halvempi, kyllä hintaerolla jotain pientä korjaakin!!!! Uuden omistaminen merkistä riippumatta vasta kallista onkin.

      • sittenkin.

        Pösöä ei köyhän kannata ostaa. Sen vaihtoarvo lähentelee romuraudan hintaa. Valitan.


      • silkkaa rahaa

        verrattuna Peugeot merkkisiin autoihin. Mielestäni autojen laatuero ei sitä selitä. Kyseessä on vain jokin yleinen "Pösö on paska" kansanviisaus, joka nyt vaan on jäänyt elämään omaa elämäänsä. Pösö on autona mainio!


    • hinnat senkun laskee

      406 on erittäin hyvä auto hintaluokassaan. Jos otetaan hintaluokka 2000 euroa, mitä sillä sitten saa... 1998 mallisia pikkuautoja ja saman ikäisen ison perheauton, ruostumattomalla korilla, aivan loistavilla ajo-ominaisuuksilla, mukavuudella, hiljaisuudella jne jne. En pysty ymmärtämään miten esim. saman hintaluokan ford ka tai saman hinta ja kokoluokan toyota carina tai mazda 626 edes kilpailisi 406:den kanssa. Toki, myönnetään, pikkasen pitää osata tehdä itsekin jotta pösöllä pärjää kohtuullisin kuluin. Mutta ei se taka-akselin osien vaihto tai yläkääntölaakerin vaihto mitään ydinfysiikkaa ole. Lisäksi... menee noita osia muistakin autoista... Itse olen ajanut 406:lla 5 vuotta, vuosittain rahaa mennyt normaalien huoltojen päälle, keskimäärin 55 euroa korjauksiin. Käytäppä auto kerran hitsattavana (japanilaiset) niin tuo 55 euroa menee moninkertaisesti. Mutta, jotakin hyvääkin näiden herjaajien kommentoinnissa. Juuri tuon vuoksi näitä saa niin halvalla, herjatkaa lisää jos kohta saisi mukavan 607:n pikkurahalla!!

      • aika reippaasti.

        Oma 410.000 ajettu 406 HDI on vaatinut uutta: - Iskarit kpl (Todellista tarvetta vaihtoon ei ollut) -Pakoputken takaosa -Lokasuojien reunuksien maalaus -Tuulilasi -Hihnapyörä -Polttoaineen siirtopumppu -Ohjaustehostimen pumppu -Moottorin kaapelointi -Keskuslukituksen keskusyksikkö -Ilmamäärän mittaus anturi -Etujousien yläpään laakerit -Etupyörän laakeri -Koiran luut 4kpl -Raidetangon pallonivel -Käsijarrukamat -Jarrulevyt ainakin kertaalleen kaikki 4kpl. Työt on tehnyt pääosin merkkihuolto, joten kyllähän noista kustannuksia on syntynyt itseasiassa aika saatanasti.


      • pösöilijä
        aika reippaasti. kirjoitti:

        Oma 410.000 ajettu 406 HDI on vaatinut uutta: - Iskarit kpl (Todellista tarvetta vaihtoon ei ollut) -Pakoputken takaosa -Lokasuojien reunuksien maalaus -Tuulilasi -Hihnapyörä -Polttoaineen siirtopumppu -Ohjaustehostimen pumppu -Moottorin kaapelointi -Keskuslukituksen keskusyksikkö -Ilmamäärän mittaus anturi -Etujousien yläpään laakerit -Etupyörän laakeri -Koiran luut 4kpl -Raidetangon pallonivel -Käsijarrukamat -Jarrulevyt ainakin kertaalleen kaikki 4kpl. Työt on tehnyt pääosin merkkihuolto, joten kyllähän noista kustannuksia on syntynyt itseasiassa aika saatanasti.

        Lentää ne kivet Toyotan ja Mersunkin ikkunaan!!


      • Luulen niin
        aika reippaasti. kirjoitti:

        Oma 410.000 ajettu 406 HDI on vaatinut uutta: - Iskarit kpl (Todellista tarvetta vaihtoon ei ollut) -Pakoputken takaosa -Lokasuojien reunuksien maalaus -Tuulilasi -Hihnapyörä -Polttoaineen siirtopumppu -Ohjaustehostimen pumppu -Moottorin kaapelointi -Keskuslukituksen keskusyksikkö -Ilmamäärän mittaus anturi -Etujousien yläpään laakerit -Etupyörän laakeri -Koiran luut 4kpl -Raidetangon pallonivel -Käsijarrukamat -Jarrulevyt ainakin kertaalleen kaikki 4kpl. Työt on tehnyt pääosin merkkihuolto, joten kyllähän noista kustannuksia on syntynyt itseasiassa aika saatanasti.

        Tämähän oli ironiaa, eikö niin? Noilla kilomtereillä, muutkin autot tarvitsevat kyllä tuon verran kulutusosia...


      • jokumuu

        Oma kymmenvuotias 406 ei ilmeisesti tiedä olevansa ruostumaton, takakontin pohja ja takapään apurunko ovat talven jäljiltä aika murheellisen näköisiä. Takapenkin alapuolinen lattia on käynyt vedenpoistoreikien vierestä jo sen verran pehmeäksi että äänieristeet ovat jatkuvasti märkinä. Tämä on yllättävästi muutenkin ollut kalleinta autonpitoa tähän asti. Kyllähän kuluvaa palikkaa vielä uusii jos niiden kuoletusajan saa pitkäksi, mutta kovasti ei viitsisi vaihtaa tavaraa autoon jonka korikaan ei enää mene montaa vuotta hitsaamatta. Mukava auto ajaa kyllä, ja hankintahinta oli sen verran ystävällinen ettei sillä kovin kummallista kihveliä saa. Jutut sähkövioista ovat omien kokemusten perusteella höpöhöpöä, valitettavasti myös puheet ruostumattomuudesta.


      • Niin toimii
        jokumuu kirjoitti:

        Oma kymmenvuotias 406 ei ilmeisesti tiedä olevansa ruostumaton, takakontin pohja ja takapään apurunko ovat talven jäljiltä aika murheellisen näköisiä. Takapenkin alapuolinen lattia on käynyt vedenpoistoreikien vierestä jo sen verran pehmeäksi että äänieristeet ovat jatkuvasti märkinä. Tämä on yllättävästi muutenkin ollut kalleinta autonpitoa tähän asti. Kyllähän kuluvaa palikkaa vielä uusii jos niiden kuoletusajan saa pitkäksi, mutta kovasti ei viitsisi vaihtaa tavaraa autoon jonka korikaan ei enää mene montaa vuotta hitsaamatta. Mukava auto ajaa kyllä, ja hankintahinta oli sen verran ystävällinen ettei sillä kovin kummallista kihveliä saa. Jutut sähkövioista ovat omien kokemusten perusteella höpöhöpöä, valitettavasti myös puheet ruostumattomuudesta.

        406:den korissa on pari paikkaa jotka tulisi tietää tuon ruostumisen kannalta. Selkeä suunnitteluvirhe on tuo takapenkin alusen ruostuminen. Tankin ja korin väliin pakkautuva lika ja muta jää sinne muhimaan ja aikaa myöden aiheuttaa tähänkin kovaan koriin ruostumista. Jos tuon aikanaan putsaa niin ongelmaa ei esiinny. Toinen paikka on etulokasuojien takaosan alaosa. Sinne kertyy uskomaton määrä mutaa ja soraa. Helppo puhdistaa. Apurunko on kaikissa autoissa enemmän tai vähemmän pintaruosteessa, siitä en huolta kantaisi.


      • jokumuu
        Niin toimii kirjoitti:

        406:den korissa on pari paikkaa jotka tulisi tietää tuon ruostumisen kannalta. Selkeä suunnitteluvirhe on tuo takapenkin alusen ruostuminen. Tankin ja korin väliin pakkautuva lika ja muta jää sinne muhimaan ja aikaa myöden aiheuttaa tähänkin kovaan koriin ruostumista. Jos tuon aikanaan putsaa niin ongelmaa ei esiinny. Toinen paikka on etulokasuojien takaosan alaosa. Sinne kertyy uskomaton määrä mutaa ja soraa. Helppo puhdistaa. Apurunko on kaikissa autoissa enemmän tai vähemmän pintaruosteessa, siitä en huolta kantaisi.

        Kyllähän apurungot ja tukivarret ovat muissakin autoissa olleet jossain määrin ruosteessa. Tässä 406:ssa kuitenkin taka-apurungosta irtoaa tavaraa jo "levyinä" eli mistään pintaruosteesta ei voida enää puhua. Lisäksi reilummin ruskeaa on varapyöräkotelon pohjassa (ulkopuolella) sekä tavaratilan alapuolisissa pitkittäiskoteloissa. Ja taisi sitä olla tavaratilan lattiassakin, siinä apurungon kohdalla. Perässä ei ole minkäänlaisia kolarikorjauksen jälkiä joten siitä tuskin on kysymys. Eihän se ole yllätys että rauta ruostuu, mutta kymmenvuotiaaksi "ruostumattomaksi" autoksi omani on kyllä yllättävän ruosteinen.


      • Missä ero
        jokumuu kirjoitti:

        Kyllähän apurungot ja tukivarret ovat muissakin autoissa olleet jossain määrin ruosteessa. Tässä 406:ssa kuitenkin taka-apurungosta irtoaa tavaraa jo "levyinä" eli mistään pintaruosteesta ei voida enää puhua. Lisäksi reilummin ruskeaa on varapyöräkotelon pohjassa (ulkopuolella) sekä tavaratilan alapuolisissa pitkittäiskoteloissa. Ja taisi sitä olla tavaratilan lattiassakin, siinä apurungon kohdalla. Perässä ei ole minkäänlaisia kolarikorjauksen jälkiä joten siitä tuskin on kysymys. Eihän se ole yllätys että rauta ruostuu, mutta kymmenvuotiaaksi "ruostumattomaksi" autoksi omani on kyllä yllättävän ruosteinen.

        Mikähän mahtaa olla erilaisten maalien vaikutus asiaan. Oma 1997 mallinen, hopeanharmaa, on mainitsemistasi paikoista ruostevapaa, apurungossa toki pientä pintaruostetta, mutta sekin vain pisteinä siellä täällä. Vai voiko olosuhteet vaikuttaa niin että jos suolassa ajetaan reilusti, käy noin. Ehkä tuo on todennäköisempää.


      • fgdfgrfgerger

        " Toki, myönnetään, pikkasen pitää osata tehdä itsekin jotta pösöllä pärjää kohtuullisin kuluin. Mutta ei se taka-akselin osien vaihto tai yläkääntölaakerin vaihto mitään ydinfysiikkaa ole. Lisäksi... menee noita osia muistakin autoista... " Ei vittu taka-akselit mene muista kuin pösöistä.


      • Hieman tarkkuutta
        fgdfgrfgerger kirjoitti:

        " Toki, myönnetään, pikkasen pitää osata tehdä itsekin jotta pösöllä pärjää kohtuullisin kuluin. Mutta ei se taka-akselin osien vaihto tai yläkääntölaakerin vaihto mitään ydinfysiikkaa ole. Lisäksi... menee noita osia muistakin autoista... " Ei vittu taka-akselit mene muista kuin pösöistä.

        Kiitos asiallisesta kielikuvasta. Ja menee niitä akseleita muistakin, esim. sitikoista. Ja tuo 406 akseli ei mene mihinkään, koiranluita, puslia ja auraustankoja siihen vaihdetaan. Ja noita osia menee kyllä muistakin.


      • jokumuu
        Missä ero kirjoitti:

        Mikähän mahtaa olla erilaisten maalien vaikutus asiaan. Oma 1997 mallinen, hopeanharmaa, on mainitsemistasi paikoista ruostevapaa, apurungossa toki pientä pintaruostetta, mutta sekin vain pisteinä siellä täällä. Vai voiko olosuhteet vaikuttaa niin että jos suolassa ajetaan reilusti, käy noin. Ehkä tuo on todennäköisempää.

        Voihan se olla että vuosimallienkin välillä olisi eroa pintakäsittelyssä. Korin ulkopeltien sinkitys näyttäisi kyllä toimivan hyvin, jos jostain kohdasta irtoaa maali niin se ei ruostu pitkään aikaan. Ehkä pohjassa se maali on sitten irronnut jo vuosia sitten. Oma auto on kyllä viihtynyt etelä-Suomessa koko ikänsä joten suolaakin se on kyllä nähnyt. Lapissa kai kestää kori kuin kori pidempään ruosteettomana.


      • Hahhatihaa
        Luulen niin kirjoitti:

        Tämähän oli ironiaa, eikö niin? Noilla kilomtereillä, muutkin autot tarvitsevat kyllä tuon verran kulutusosia...

        Väitätkö sinä, että muihin autoihin tarvitsee vetää uudet sähköjohdot? Ehkä sitikkaan ja pösöön mutta muihin ei kyllä tarvitse.


    • olekkaan

      Eipäs olekkaan köyhyys ilo vaikka se naurattaa.

      • täällä mesoaa

        yrittävät jotenkin pönkittää halpaa autovalintaansa.


      • pösilöfanithan
        täällä mesoaa kirjoitti:

        yrittävät jotenkin pönkittää halpaa autovalintaansa.

        ne köyhiä on kun pitää ajella tuollaisella eniten arvoaa menettävällä automerkillä. Toyota on arvoauto eli paras jälleenmyyntiarvo.


    • Avaaja

      Vaikka en enää Pösöä ostakaan, niin en myös Toyotaakaan, joka ei ajo-ominaisuuksiltaan ole koskaan ollut kovin kaksinen. (Corolla-Avensis luokissa.) Todennäköisesti valinta menee Passat-Mondeo-Audi-Skoda-akselille. Sori vaan tämän palstan Toyota-fanit.

      • parane

        sillä Passat on vikanainen auto ja Mondeo ruostuu herkästi. Skoda on skeida merkki = naapurit nauraa sulle ja Audi on vikanainen ylikallis wolski. Osta siis Citroen C5. Saat mukavan, ylellisen, hiljaisen auton jollaista jousitusta ei ole muilla merkeillä tarjota. Eikä ruostu ja ajomukavuus peittoaa muut merkit 10-0.


      • vasta,
        parane kirjoitti:

        sillä Passat on vikanainen auto ja Mondeo ruostuu herkästi. Skoda on skeida merkki = naapurit nauraa sulle ja Audi on vikanainen ylikallis wolski. Osta siis Citroen C5. Saat mukavan, ylellisen, hiljaisen auton jollaista jousitusta ei ole muilla merkeillä tarjota. Eikä ruostu ja ajomukavuus peittoaa muut merkit 10-0.

        skeida vikanainen merkki onkin. Kaikki nauraa sitikalle kun taas Skoda on nykyään arvostettu auto ja myydyinkin.


    • kaipaukasella

      ajoin 11-vuotta pösöllä ja laskeskelin tuossa juuri kuitesta (kaikki tallessa) kuluja niin kuukautta kohti tuli n.20e euroa korjaus/huoltokuluja, joten en pidä pösöä ollenkaan huonona autona, mutta omalla paikkakunnalla, kun tuo Laakkonen sitä edustaa, niin en sieltä aio ostaa yhtään ainutta pirssiä edes muuta merkkiä en sieltä osta!! Pösöön olin täysin tyytyväinen ja parempaa saa kaupoista etsiä, mutta joskus on jostain tingittävä, kun palvelu on perseestä ko. liikkeessä

    • Anonyymi

      Höpö höö seuraavakknpösö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8505
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4608
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4168
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3692
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3166
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2930
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2636
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2103
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2076
    Aihe