Ihanat aurinkoiset kevät ilmat ja luonto ! Pyöräilykausi on alkanut, virallisesti meilläpäin vapusta. On koko kesän kestävä. Laatikoissa odottaa vihko, matkan ylös merkkaamista, nimi per kymmenen km. Kesän lopulla arvontaa osallistuneiden kesken... Pyöräilessä saa tuntea kesätuulen pehmeyden kasvoillaan, kesän tuoksut sieraimillaan ja katsella kesähuntuun puhkeavia puita, sinisien järvien vapaasti välkehtiviä pinntoja. Järvi ottaa mielellään matkailijan viileään syleilyynsä, virkistäen ja hoitaen. Taas matka jatkuu. Voi poiketa välillä tutun metsän siimekseen, ottaa polun päästä kiinni ja lähteä pienelle kävelylenkille, kun satula liikaa hiertää näin uutuutaan... Voi sitä lintujen riemulaulua! On kuin kohtaisi helisevän äänimeren, joka tulvahtaa korvien kuultavaksi! Sinivuokkojen täyteen loistoonsa avautuneet terälehdet, hymyilevät kohtaajalleen. Suurien iki kuusien humina, vihreät sammalematot, pitkien matalien kuusenoksian alla on turvallisen hämärää. Voi miltei aistia menninkäisten ja metsänpeikkojen hyväntuulisuuden. Tuo lempeä rauha, sammalpehmeys houkuttelee kulkijaa riisumaan tossunsa jaloistaan, tai ainakin kädellään koskettamaan sammaleen viileänpehmeää nukkapintaa. Polku jatkuu... Männyt niin jyhkeät, suorat rungot ja vihreät oksat, sinisen sinistä taivasta vasten. Kulkijan katse kiertää auringonpaisteisia oranssinhehkuisia runkoja ylös uudelleen ja uudelleen. Vetää syvään henkeä, tämä pihkantuoksu auringon lämmittämistä puidenrungoista! Kaiken yllä, lintujen kevätriemukonsertti ja puiden rauhoittava humina. Kiitollisin mielin kulkija palaa pyörälleen. Ennen sitä: Kiittää metsää, taas tästä uudesta uudistavasta, parantavasta kokemuksesta. Ei missään voi olla nain kauniin sinistä, korkeaa taivasta kuin Suomessa! Kaunista ja Onnellista Suomen Suvea Kaikille Nautitaan Tästä Yhteisestä Rikkaudesta ! Vaeltaja
Suomen ihanat maastot ja metsät
85
2501
Vastaukset
Mikään muu ei ärsytä minua niin paljon nykyään kuin juuri nuo tuollaiset hupipyöräilijät. Mun työmatkan pilaajat ajelevat ylinopeuksilla kapeaa pyörätietä ja parkeeraavat just lootansa kohdalle tien tukoksi. Niitä joutuu kyttäämään ja varomaan kun ne hullun tavalla ajelevat idiootti vetimissään ja suhauttelevat ohitse miltä puolen sattuu. kyllä pyörätielläkin pitäisi olla nopeusrajoitus. Ja herran tähden joutuuko niitä koko kesän taas välttelemään ja kärsimään. Olenpa jo miettinyt, että kusiskohan siihen lootaan joku aamu.
- luonnossa retkeilijä
nämä maastossa ja luonnossa pyöräilevät sinun työmatkasi varrella ole?
luonnossa retkeilijä kirjoitti:
nämä maastossa ja luonnossa pyöräilevät sinun työmatkasi varrella ole?
Väitätkö että valehtelen. Se on juuri sitä laatikkoon kirjoittaja sakkia. Työmatkani kulkee kahden kaupungin välin ja maaseutua välissä.
- ihmettelen vaan,
miljoona kirjoitti:
Väitätkö että valehtelen. Se on juuri sitä laatikkoon kirjoittaja sakkia. Työmatkani kulkee kahden kaupungin välin ja maaseutua välissä.
että noin katkeroituneesti suhtaudut pyöräilyyn. Jos maastossa ajelee, ei varmasti osu sinun pyörätiellesi.
ihmettelen vaan, kirjoitti:
että noin katkeroituneesti suhtaudut pyöräilyyn. Jos maastossa ajelee, ei varmasti osu sinun pyörätiellesi.
Maastossa pyöräilen minäkin. joka päivä sen saamarin laatikon ohi. Ja tie on tukkeessa. Ja se että ne pyöräilijät häiritsevät on totta. Ihan turha haukkua siitä minua.
- luonnossa retkeilijä
miljoona kirjoitti:
Maastossa pyöräilen minäkin. joka päivä sen saamarin laatikon ohi. Ja tie on tukkeessa. Ja se että ne pyöräilijät häiritsevät on totta. Ihan turha haukkua siitä minua.
Jos ajat pyörätiellä, se ei ole mitään maastopyöräilyä. Sopu sijaa antaa.
luonnossa retkeilijä kirjoitti:
Jos ajat pyörätiellä, se ei ole mitään maastopyöräilyä. Sopu sijaa antaa.
Sun mielipiteesi ei minua kiinnosta.
- äreellä päällä :(
hengitä ihmeessä pari kertaa syvään ja laske 10. :) hymysuulla kaikille on tilaa... !!!
äreellä päällä :( kirjoitti:
hengitä ihmeessä pari kertaa syvään ja laske 10. :) hymysuulla kaikille on tilaa... !!!
Jos olette itse pikkukylältä, missä maitolavalla kun istuu tien vieressä niin pari ohiajajaa menee päivässä joille voi nostaa iloisena kättä, niin aika vaikeata on varmaan ymmärtää mitä on pyöräileminen nykyään kaupungin kaduilla ja pyöräteillä. Kova miettiminen muuten sekin, kun sen pysäyttää jonnekin, miten lukitsee ja kahlitsee ettei se ole kadonnut kauppareissulla. Kaukana on romanttinen luonnon ihannointi. Niin paljon katupölyäkin olen hengittänyt, että antibioottikuuri piti hakea viime viikolla. Hymyileminen ei valitettavasti auta, tilaa ei tule sen paremmin.
- Mutta maaseutu on
miljoona kirjoitti:
Jos olette itse pikkukylältä, missä maitolavalla kun istuu tien vieressä niin pari ohiajajaa menee päivässä joille voi nostaa iloisena kättä, niin aika vaikeata on varmaan ymmärtää mitä on pyöräileminen nykyään kaupungin kaduilla ja pyöräteillä. Kova miettiminen muuten sekin, kun sen pysäyttää jonnekin, miten lukitsee ja kahlitsee ettei se ole kadonnut kauppareissulla. Kaukana on romanttinen luonnon ihannointi. Niin paljon katupölyäkin olen hengittänyt, että antibioottikuuri piti hakea viime viikolla. Hymyileminen ei valitettavasti auta, tilaa ei tule sen paremmin.
lähellä. En minäkään lähtisi esim. Helsingissä pyöräilemään, tuskin autoilemaankaan, sen verran arkajalka tai turvallis lähtökohtainen olen. Mutta jos haluaa pyöräillä vaihtoehtoja löytyy... Esim. ystäväni oli Ranskassa matkalla joka tehtiin pyörillä, melko pienillä etaapeilla, hyvin järjestettyjä ihania ruokataukoja, hedelmineen, juustoineen ja kuohuviineineen oli matkan varrella. Että yleellisyyttäkin on, kun voi ja osaa etsiä... Harmi! Maitolaitureita ei taida enää löytyä kuin A.Hirvosen aikoinaan juontamasta ohjelmasta "maitolaituri". Heinäladotkin, ovat valokuvattavaa ja sillä tavalla säilytettävää, suomalaista katoavaa perinnettä... Harmi minusta, Agraari kulttuurimme jäänteet ovat säilyttämisen arvoisia! Tuo varkausongelma, josta kirjoitit on todella suuri. Vailitella vain täytyy, niitä poistuneita aikoja, jolloin suomalainen oli rehellinen. Katupöly on niitä pahimpia keuhkoja stressaavia aineita. Mitkä lyijy ja muut saastemäärät hengitämme keväisin pölyäviltä kaduilta! Ilmenee sitten poskiontelotulehduksina ym. allergioina. Niistä itsekin kärsin, onneksi välillä tulevat keväiset vesisateet helpoittavat asiaa. Ja katujen vesisiivous. Nautitaan tästä keväästä kuitenkin ja tulevasta kesästä! Hyvää kesää Sinulle! terv. aloittaja
- paas todellakin
kusta sinne lootaan, se olis juuri sopivaa sinulta, joka olet niin MINÄ MINÄ MINÄ...
- Ne kuule kiroilee ja
tappelee reviireistään,ihan siinä kuin muutkin elukat! Ei aknnata romantisoida.
- eri kanteilta
sinä katsot huonoja puolia, joku toinen hyviä.
- Täälläkin... ... ...
Positiivista päivää Sinulle! t.al
- hande
Kuin Toivo Kuulan sävelmästä. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Jos Kaunottarella maantielle sotkee. Pian puhkeaa kumi, eikä se ole Sultan. Metsästä örveltää, puuta halannut mies, piikki kyynärpäästä roikkuen. Serbokrotatian ja suomen sekoituksella hän selittää tulleensa juuri valaistukseneeksi. Kertoo kuinka Suuri Johtaja ajaa umpikumirenkain halki hymyilevän kansanjoukon. Kansa heittää hänelle merisuolaa ja liivatelehtiä, ettei ojahan ajaisi hän.
kaunis, tutustui siihen millä pelillä tahansa, - pyöräily on kesällä kivaa. Pitäisiköhän aloittaakin aktiivsempi harrastus tänä kesänä.
Mitäpä vielä aktiivisempaa keksitkään kun jo rullaluisteletkin. Hih hih. Miten olis riippuliito vaihteeksi, voisi olla vähemmän vastaantulijoita.
- Ja hanki kypärä
Ellei ole ennestään.
miljoona kirjoitti:
Mitäpä vielä aktiivisempaa keksitkään kun jo rullaluisteletkin. Hih hih. Miten olis riippuliito vaihteeksi, voisi olla vähemmän vastaantulijoita.
kule...ei sen takia tarvia ilmaan nousta, he ihelles vaan :)) Mutta toinperrään, - pidän pyöräilystä, ja aikoinaan kun en ollut niin kiinni tässä työhommassa, tai tein työtä normaalimmalla työajalla, pyöräilin vapaa-ajallani jopa 50 kilsaakin kerralla, eikä tuntuna missää. Ja elä naura, jos mie jokatoinen ilta kävisin rullaluistimilla lenkin ja jokatoinen polkupyörällä..silleen, - tietysti pitkiä aikoja mie en voi olla kottoo pois, mutta tunnin verran voin..ja onhan miulla kahtena päivänä viikossa 6 - 7 tuntia "vappaata", senkun käyttää pyöräilyyn, se tuntuski jossai, ainakin hmmmm :/
Pirrejuupas kirjoitti:
kule...ei sen takia tarvia ilmaan nousta, he ihelles vaan :)) Mutta toinperrään, - pidän pyöräilystä, ja aikoinaan kun en ollut niin kiinni tässä työhommassa, tai tein työtä normaalimmalla työajalla, pyöräilin vapaa-ajallani jopa 50 kilsaakin kerralla, eikä tuntuna missää. Ja elä naura, jos mie jokatoinen ilta kävisin rullaluistimilla lenkin ja jokatoinen polkupyörällä..silleen, - tietysti pitkiä aikoja mie en voi olla kottoo pois, mutta tunnin verran voin..ja onhan miulla kahtena päivänä viikossa 6 - 7 tuntia "vappaata", senkun käyttää pyöräilyyn, se tuntuski jossai, ainakin hmmmm :/
Silloin se on kivaa se pyöräileminen kun voi omaan tahtiin pyöräillä, mutta kun joutuu toisia varomaan niin hankalaa on. Täällä kun niillä on niin kova vauhti ja eivät tiedä liikennesäännöistä mitään, kun pyöräilevät vain noiden "pyöräily kampanijoiden aikana". Sellaista nopeaa pyöräilijää on vaikea kohdata, kun ei meinaa osata välimatkoja kunnolla arvioida. Ja kun tulevat tuulen alta, ei haise eikä kuulu. Sit kun sujahtelevat ohi niin kyllä säikkyy. Taitaa alkaa iän myöten ne refleksitkin hidastumaan... Mun koira inhosi myös kaikkia nopeita hiljaisia pyöräilijöitä ja rullaluistelijoita ja rullahiihtelijöitä. Se yritti napata niistä sauvoista kiinni. Ei se tavallisista sauvakäveliöitä ollut moksiskaan, mutta yritti hyökätä kyllä rullaluistelijoihin kiinni, kun se säikähti niitä, ihan ku minäki. Potkulaudan ostin lapsenlapselle ja se tuntuu olevan kiva. Pihapiirissä olen antanut potkutella.
- Aprikos
miljoona kirjoitti:
Silloin se on kivaa se pyöräileminen kun voi omaan tahtiin pyöräillä, mutta kun joutuu toisia varomaan niin hankalaa on. Täällä kun niillä on niin kova vauhti ja eivät tiedä liikennesäännöistä mitään, kun pyöräilevät vain noiden "pyöräily kampanijoiden aikana". Sellaista nopeaa pyöräilijää on vaikea kohdata, kun ei meinaa osata välimatkoja kunnolla arvioida. Ja kun tulevat tuulen alta, ei haise eikä kuulu. Sit kun sujahtelevat ohi niin kyllä säikkyy. Taitaa alkaa iän myöten ne refleksitkin hidastumaan... Mun koira inhosi myös kaikkia nopeita hiljaisia pyöräilijöitä ja rullaluistelijoita ja rullahiihtelijöitä. Se yritti napata niistä sauvoista kiinni. Ei se tavallisista sauvakäveliöitä ollut moksiskaan, mutta yritti hyökätä kyllä rullaluistelijoihin kiinni, kun se säikähti niitä, ihan ku minäki. Potkulaudan ostin lapsenlapselle ja se tuntuu olevan kiva. Pihapiirissä olen antanut potkutella.
nastaa, kun kaikissa pyörissä olis sellanen räpätin tai lehmänkello, joka kilkattais, niin osais varoa. Eihän ne himopyöräilijät, jotka polkee 40 km/t muista sitä kelloa soittaa, kun vasta ihan takana. Silloin sitä aina tulee väistäneksi just väärään suuntaan, kun ei ehdi edes katsomaan taakseen, kun jo ovat kohdalla. Olisko niitä potkulautoja aikuiselle? Olen miettinyt, jotta sellanen olis aika kätevä peli asfaltilla. Olishan sitten muillakin katsomista, kun täti-ihminen potkis ohi. Eikö ne laatikot vois laittaa sivummalle, vaikka ojan toiselle puolelle pellon laitaan. Kyllähän ne pyöräilijät tarvii lepoakin välillä, niin vois hetken huokasta ojan pientareella. Tai vaikka puun oksaan roikkumaan. Vois kyllä sieppo tehdä pesän.
- Ahvenanmaan ympäripyöräily
Pirrejuupas kirjoitti:
ja kiitos kutsusta, - mistä lähettään? :))
Lähtö vaikka Kustavin lauttarannasta, saaristolaivoilla ja takaisin sitten isolla paatilla. Aika auki.... t. aloitt.
Aprikos kirjoitti:
nastaa, kun kaikissa pyörissä olis sellanen räpätin tai lehmänkello, joka kilkattais, niin osais varoa. Eihän ne himopyöräilijät, jotka polkee 40 km/t muista sitä kelloa soittaa, kun vasta ihan takana. Silloin sitä aina tulee väistäneksi just väärään suuntaan, kun ei ehdi edes katsomaan taakseen, kun jo ovat kohdalla. Olisko niitä potkulautoja aikuiselle? Olen miettinyt, jotta sellanen olis aika kätevä peli asfaltilla. Olishan sitten muillakin katsomista, kun täti-ihminen potkis ohi. Eikö ne laatikot vois laittaa sivummalle, vaikka ojan toiselle puolelle pellon laitaan. Kyllähän ne pyöräilijät tarvii lepoakin välillä, niin vois hetken huokasta ojan pientareella. Tai vaikka puun oksaan roikkumaan. Vois kyllä sieppo tehdä pesän.
Hei vaan. Joo se laatikko joka on mun työmatkan varrella on huonossa paikassa. Ja ne hupipyöräilijät pyöräilevät vain tän kampanjan ajan, kun on niin hieno saada se nimi sinne vihkoon. Ei ne edes tiedä liikennesäännöistä pyöräteillä. Ja niitä kellojansa ne kilkuttaa ihan huvikseen kun on kiva mummoja säikytellä. Olen potkutellut se on kiva. Sillä ei pääse edes kovin ja hiukan pitää harjoitella sitä tasapainoa ensin kun lähtee oiken liikenteeseen...
- Pirre*
Ahvenanmaan ympäripyöräily kirjoitti:
Lähtö vaikka Kustavin lauttarannasta, saaristolaivoilla ja takaisin sitten isolla paatilla. Aika auki.... t. aloitt.
oisikin varmasi kiva reissu :) Sitä vaan en tiijjä minkä vuoden kesänä.. :/
- Pirre*
miljoona kirjoitti:
katoin niitten hintoja, ja turkasen kalliita olivat ainakin tuolla Lapin urheiluliikkeissä, mutta kuulemma olivat viimosen päälle "ajo" ominaisuuksiltaan. Ymmärrän täysin närkästyksesi näitä "kilpapyöräilijöitä" kohtaan, minusta/kin pitäisi ajonopeuksia rajoittaa niillä väylillä joilla on muutakin liikennettä, - jalankulkijoita ja tavallisia työmatka pyöräilijöitä, - ja olethan sie niin pienikin,..ei sinua ole ees helppo havaita sieltä liikenteen joukosta,..hi..
- Meriläinen
Pirre* kirjoitti:
katoin niitten hintoja, ja turkasen kalliita olivat ainakin tuolla Lapin urheiluliikkeissä, mutta kuulemma olivat viimosen päälle "ajo" ominaisuuksiltaan. Ymmärrän täysin närkästyksesi näitä "kilpapyöräilijöitä" kohtaan, minusta/kin pitäisi ajonopeuksia rajoittaa niillä väylillä joilla on muutakin liikennettä, - jalankulkijoita ja tavallisia työmatka pyöräilijöitä, - ja olethan sie niin pienikin,..ei sinua ole ees helppo havaita sieltä liikenteen joukosta,..hi..
huristellaan tehtaalla paikasta toiseen välillä. On pitkät matkat ja kävelemiseen menisi koko tauot.
- Ruotsissa sairaaloissa
Meriläinen kirjoitti:
huristellaan tehtaalla paikasta toiseen välillä. On pitkät matkat ja kävelemiseen menisi koko tauot.
Aikoinaan... Kätevä k-neuvo! t.aloitt.
- Tarpeeksi ajoissakin
Aprikos kirjoitti:
Ja hihkaisen kiitokset, myös kävelijöille. S-Kello on turvallisuusväline, eikä moittimisväline, niinkuin siihen usein suhtausutaan. Tietysti riippuu taas siitä kellonkin käyttäjästä. " Yhteispelillä se sujuu..." t.al.
- Kuitenkin on sen
miljoona kirjoitti:
Hei vaan. Joo se laatikko joka on mun työmatkan varrella on huonossa paikassa. Ja ne hupipyöräilijät pyöräilevät vain tän kampanjan ajan, kun on niin hieno saada se nimi sinne vihkoon. Ei ne edes tiedä liikennesäännöistä pyöräteillä. Ja niitä kellojansa ne kilkuttaa ihan huvikseen kun on kiva mummoja säikytellä. Olen potkutellut se on kiva. Sillä ei pääse edes kovin ja hiukan pitää harjoitella sitä tasapainoa ensin kun lähtee oiken liikenteeseen...
Oman kunnon kohentaminen, eikä nimenkirjoitus vihkoon. Toisaalta onhan saavutuksia mukava kirjatakin, ja kilpailla itsensä kanssa. Ei se ole aina niin helppoa, sohvaperunahoukutusvietteleemyösmonialiikkujia, me vain sinnitellään sieltä ylös ja joka kerta helpommin... Ystävällisyyttä, meille on kyllä kaikille tilaa, ja jokaisella on myös oikeus liikkumiseen ja liikkumattomuuteen. terv. aloittaja
Kuitenkin on sen kirjoitti:
Oman kunnon kohentaminen, eikä nimenkirjoitus vihkoon. Toisaalta onhan saavutuksia mukava kirjatakin, ja kilpailla itsensä kanssa. Ei se ole aina niin helppoa, sohvaperunahoukutusvietteleemyösmonialiikkujia, me vain sinnitellään sieltä ylös ja joka kerta helpommin... Ystävällisyyttä, meille on kyllä kaikille tilaa, ja jokaisella on myös oikeus liikkumiseen ja liikkumattomuuteen. terv. aloittaja
Sinä saat pitää mielipiteesi ihan kuin minäkin omani. Eiköhän se ystävällisyys lähde siitä että jokainen voi oman mielipiteensä pitää ja tuoda myös julki. Ihan turhaan yrität opettaa toisten huomioonottamista minulle. Mene ennemminkin sinne laatikolle, ota tuoli ja istu siellä opettamassa sitä ystävällisyyttä ja muiden huomioonottamista niille jotka sitä eivät osaa.
- onkin vastakkainen
miljoona kirjoitti:
Sinä saat pitää mielipiteesi ihan kuin minäkin omani. Eiköhän se ystävällisyys lähde siitä että jokainen voi oman mielipiteensä pitää ja tuoda myös julki. Ihan turhaan yrität opettaa toisten huomioonottamista minulle. Mene ennemminkin sinne laatikolle, ota tuoli ja istu siellä opettamassa sitä ystävällisyyttä ja muiden huomioonottamista niille jotka sitä eivät osaa.
kanta, moniin niihin vastakkaisiin. Onko niin että ainoastaan SAA Kkirjoittaa vapaasti negatiivista, mutta EI positiivista? Eihän enää olla murkkuikäisiä! t.al
- Toistaa,
Pirre* kirjoitti:
oisikin varmasi kiva reissu :) Sitä vaan en tiijjä minkä vuoden kesänä.. :/
Eka joskus aikoja sitten. Jäi hyvät muistot. Tiet siellä ovat sittemmin paljon parantuneet! t.al
- lupasi laittaa
Aprikos kirjoitti:
Pyörän pinnojen väliin pahvinpalan, pyykkipojalla ja huiskun etutankoon ja sillä sitten päristelemään keskustan kujille, kuin "klopit" aikoinaan ! Silloin miehet laittoivat pyykkipojat housunlahkeisiin, etteivät lahkeet jää lepattaessa rattaiden väliin, muistatteko? terv. aloitt.
onkin vastakkainen kirjoitti:
kanta, moniin niihin vastakkaisiin. Onko niin että ainoastaan SAA Kkirjoittaa vapaasti negatiivista, mutta EI positiivista? Eihän enää olla murkkuikäisiä! t.al
ihan mitä lystäät.
- liikkuja laukaisee
miljoona kirjoitti:
koirille ominaisen saalistusvietin... Myös koiranomistaja
liikkuja laukaisee kirjoitti:
koirille ominaisen saalistusvietin... Myös koiranomistaja
Samaa juttelee mun kaverikin jolla on koira. Vaikea löytää ulkoilutusreittejä kun ensin joutuu menemään kävely-/pyöräilyteitä pitkin pitkiä matkoja ennen kun löytää pienempiä polkuja. Se onkin iso koira ja nykäisee omistajaa kunnolla kun ne nopeat ohikulkijat sujahtaa ohi. Koko ajan saa olla varuillaan. Syksyllä ja talvella on niin kiva ulkoiluttaa koiraa kun ei niitä "välinekuntoilijoita" näy. Se on vaan tämä kevät ja laimenee syksyä kohti.
- kestää ja olla
miljoona kirjoitti:
Samaa juttelee mun kaverikin jolla on koira. Vaikea löytää ulkoilutusreittejä kun ensin joutuu menemään kävely-/pyöräilyteitä pitkin pitkiä matkoja ennen kun löytää pienempiä polkuja. Se onkin iso koira ja nykäisee omistajaa kunnolla kun ne nopeat ohikulkijat sujahtaa ohi. Koko ajan saa olla varuillaan. Syksyllä ja talvella on niin kiva ulkoiluttaa koiraa kun ei niitä "välinekuntoilijoita" näy. Se on vaan tämä kevät ja laimenee syksyä kohti.
tarkkana! tt
- Julku
Etkös sie olekkin sieltä vaara-karjalasta? Siis Pohjois-Karjalasta? Siellä on mäkiä ja mutkia, vaihteleva maasto, juuri pyöräilyyn sopiva. Ajelppa vaikka Joensuusta Lieksaan päin! Autollakin ne maisemat saa hengen salpautumaan, niin ihanaa seutua se on. Pyörällä polkiessa ehdit ihailla niitä kaikessa rauhassa. Tai miten olisi Koli? Kyllä kelpaa pyöräillä ja nauttia Suomen kansallismaisemasta. Ei muuta kuin kypärä päähän ja letti suorana kohti kesää!!!
Julku kirjoitti:
Etkös sie olekkin sieltä vaara-karjalasta? Siis Pohjois-Karjalasta? Siellä on mäkiä ja mutkia, vaihteleva maasto, juuri pyöräilyyn sopiva. Ajelppa vaikka Joensuusta Lieksaan päin! Autollakin ne maisemat saa hengen salpautumaan, niin ihanaa seutua se on. Pyörällä polkiessa ehdit ihailla niitä kaikessa rauhassa. Tai miten olisi Koli? Kyllä kelpaa pyöräillä ja nauttia Suomen kansallismaisemasta. Ei muuta kuin kypärä päähän ja letti suorana kohti kesää!!!
mäkiä riittä, ei tarvia Kolille astikaan polkea.. hi...ehkä pikkusen pitkä meikän kunnolle :)) Mutta meiltä vaikka järven ympäri, ja Punkaharjujen kautta Savonlinnaan, - on maisemaa ja mäkeä pullistaa :)
- kummastakaan paikasta
Julku kirjoitti:
Mutta kyllä Suomanmaassa niitä kauniita paikkoja riittää! :) Karukin voi olla kaunista, esim. Lapin tunturimaisemat vaivaiskoivuineen... Tämä L-S rannikkoseutu on minun maastoani. Kypätä, tottakai, mutta letille ei vielä riitä. Tuulentuivertama kyööä on. Tämä kevätsade saa luonnon vihertämään aivan silmissä. Kesämieltä, Julkulle myös puseroon...
- ymmärsin väärin
Julku kirjoitti:
Kesänjatkoja kuitenkin ;)
- Meriläinen
hommata se pyörä tänä kesänä? En viitti, silloin pyöräilisin kaikki pienetkin matkat täällä. Tykkään kävellä ja nauttia luonnosta. Oikein antoisaa pyöräilykesää sinulle, suomen luonto ON upea joka puolella suomea.
- Hanki ihmeessä!
Takatarakat ovat nykyisin huonoja istuttavia, eikä miestenpyörien tankoja enää näy paljon missään. t. aloitt. :)
- Meriläinen
Hanki ihmeessä! kirjoitti:
Takatarakat ovat nykyisin huonoja istuttavia, eikä miestenpyörien tankoja enää näy paljon missään. t. aloitt. :)
naisten pyörän hommaan jos hommaan. Täällä pääsee kävellen joka paikkaan, pikkukaupungin etuja. Vaara piilee siinä jos hommaan pyörän niin kävely jää vähemmälle. On siitä kokemusta, siksi olen tullut tulokseen joka kesä nyt viimeisen viiden vuoden aikana ja aina miettiessäni... ehkä ensi kesänä :)
- paksurenkainen
Meriläinen kirjoitti:
naisten pyörän hommaan jos hommaan. Täällä pääsee kävellen joka paikkaan, pikkukaupungin etuja. Vaara piilee siinä jos hommaan pyörän niin kävely jää vähemmälle. On siitä kokemusta, siksi olen tullut tulokseen joka kesä nyt viimeisen viiden vuoden aikana ja aina miettiessäni... ehkä ensi kesänä :)
pyöra minullakin vaan on. Pitkillä matkoilla vaihteita saisi olla enemmän. Ei se kävelyä vie pois, on hyvä harrastaa monipuolista liikuntaa... Ihan kaupunkipyöräilyä en harrasta. Nyt ulos... terv. aloitt.
- Kommentteja tullut
En lukenut kuin pari ensimmäistä. Jätänkö siihen. Pahantuulisuus tarttuu pian minuunkin, huh huh... Suomenmaassa on kyllä niin paljon tilaa, että kaikille löytyy väylät. Yritäppä kitkerä kannanottaja, ottaa uusi suunta ja ehkäpä hiukan positiivisempi, ja katsoa aurinko alkaa paistamaan SINULLEKIN ja luonto antaa antimiaan! terv. aloittaja .
Sinä osaat nauttia,kuten minäkin,luonnon ihmeistä;-) Juuri noin vietän taas tänä kesänä vapaapäiviäni, pyörällä pikkuevästä mukana ja katseltavaa riittää. Järven rannalla voi istua ja lukea hetken kirjaakin lintujen liverryksessä jos malttaa irroittaa katseensa maisemasta:-) Minä kyllä jätän nimikirjoituksen antamiset joten pysyn pois näiden äksyilijöiden tieltä, ainakin postilaatikoiden kohdalla:-) Elämyksellisiä pyöräretkiä sinulle vaeltaja;-)
- Laatikkoon, kun se
Kohdalle sattuu. En kuitenkaan mikä himo kirjaaja ole, välillä jää pitkät ajat kirjaamatta, kun ei "looraa "joka suunnalla olekkaan. Lisäksi koiran ulkoilutus ottaa omansa, ei sitä aina ehdi niin pitkiä lenkkejä. Kesästä kyllä nautin! Ei haittaa vaikka tulee ryppyotsaista palautetta,jokaisella saa olla mielipiteensä. Itse olen niin itsekäs, etten halua aikaani ja elämääni turhalla pahantuulisuudella pilata. Ihan oikeitakin vastuksia tulee elämässä ihan tarpeeksi. Siksi hyvä tuuli on mielestäni paras matkaseura. Nautitaan kesästä t.vaeltaja
- Aprikos
mutta rakastan metsässä vaeltelua. Siellä metsän kauneuden ja rauhan keskellä koen Jumalani läheisyyden syvemmin, kuin kaupungin melskeessä. Metsässä kulkiessani ja luonnon kauneutta ihaillessani täyttyy sydämeni kiitoksella Häntä kohtaan, joka kaiken tämän kauniin on luonut ja antanut iloksemme.
- oikeassa, luonnossa
Voi kohdata Luojan ja myös itsensä. Ja itsessään olevän Luojan. Pyhäpäivää toiv. vaeltaja
- Uusi pyöräilijä minäkin
Joka paikkaanhan se kiire täytyy viedä, jopa kävellen matkaamiseenki. Aina on niitä joiden tiellä muut ovat, ei siitä pääse mihinkään. Vaikka menisi luontopolulle ihan vain sen luonnon vuoksi, niin yleensä sielläkin löytyy joku hikipäässä kuntoileva jonka tiellä ne hitaammat ovat. Täytyisi vain yrittää sopeutua toisiimme, sillä kaikki ei tosiaan ole kellokaulassa liikkeellä. Tuolla ylenpänä oli hieman äreitä mielipiteitä toisten nopeudesta ja kiireestä, ja samaan hengenvetoon valitetaan että toiset ovat kuitenkin heidän tiellään. Onkohan se ihmisen kiire jotenkin valikoitua laatua, jos muut pitävät kiirettä se on paha, jos muut ovat tiellä ja hidastelevat sekin on pahan. Oma vauhti tuntuisi olevan juuri se ainut oikea. Aloituksessa oli kuitenkin se tärkein asia, että pitäisi osata nähdä se luonto yksityiskohtia myöden. Usein ne luontoelämykset katoavat joutumisesta paikasta toiseen jossakin ajassa, silloin moni asia jää havaitsematta. Niin se on myös jopa kotinurkilla liikuttaessa, moni ei huomaa niitä kotinurkilla tapahtuvia asioitakaan. Työmatkatkin voi tehdä myös monella tavalla, jäädä junan alle tutussa tasoristeyksessä tai sitten havaita se tuttu aikataulussa kulkeva juna. Joka päivä voi löytää tutulla polulla uusia asioita, vaikka olisi sitä kulkenut vuodesta toiseen ja tuntisi sen kuin omat taskunsa. Hyviä pyöräily hetkiä Vaeltajalle edeskin päin. Ja nykytekniikka voisi hoitaa ne kilometrien laskennat kätevästi, ei tarvitsisi aina osua sinne nimilaatikon kohdalle. Silloin olisi vapaampi liikkua erireittejä käyttäen.
- Kannanotto Sinulla
Ihminen usein sokeutuu lähellä ja joka päivä kohtaamiinsa asioihin. Etenkin jos on ns. oravanpyörä elämä, ja monilla on. Se on sääli, koska niin paljon kaunista menee silmien ja korvien ohi. Mutta sitä ei näe, ennenkuin pysähtyy. Pysähtyy myös henkisesti. Luin joskus viisaan lauseen: "Pyri elämään tavallista elämääsi, epätavallisella tavalla." Tuo viisasus sisältää paljon, jos siihen syventyy... Joo, on minulla pyörämittari, jäi vain talliin talveksi ja patteri pitää uusia! :) Luulen pyöräilijöiden olevan melko tarkasti itsensä kanssa liikenteessä, onhan pyöräilijä se heikompi astia verrattuna autoon. Meitä suomalaisia on niin vähän, ettemme ole tottuneet jonottamaan. Muuallapäin maailmaa ihmiset senkin osaavat paremmin ja kauniimmin, kun pakko on kouluttanut. :( ja sitten :) Anteeksi tämä myöh, vastaus olin töissä. Hymyillään kun kohdataan, -jos ei annetaan se hymy kanssakulkijoille. :) kulkija, vaeltaja...
- se onkin
tarkoitettu, tuo luonto. Miten mahtavasti kaikki onkaan suunniteltu! Niin luonto, kuin me ihmiset. Kaikki tapahtuu ajallaan.
- siitä tulee
väkisinkin hyvä mieli! t.al
- henri|
kukaan löytänyt. Itse en ole kerennyt etsimään, kun on ollut yhtä sun toista tekemistä.
- ahaa elämyksiä
on ollut, mutta ne kaikki ovat olleet käpyjä! Onko vielä liian aikaista? parempi myöhään
- Heikunkeikku
...kun pyöräilykausi on alkanut. Kivasti kerroit ja noinhan moni varmaankin tekee. Meikäläinen on vaan niin kummallinen, että en osaa yhdistellä tekemisiä. Tarkoitan, että kun lähden pyöräilemään, otan sen kuntoiluna ja siihen ei "mahdu" maisemien katselut. Kun pyöräillään, niin sitten kans pyöräillään. Niinkuin semmonen kylähullu, joka paahtaa menemään tukka putkella, vanhan kaakin silmäsuojat molemmin puolin silmiä, ettei Vaan pyörälemistä häiritse maiseman kauneus. Naama punaisena, hiki otsassa ja vimmattua polkemista. Ehkä hivenen vauhdin hidastusta, jos joku tulee vastaan, ettei huomaa "hullun-virnettä" naamalla ja ohituksen jälkeen taas täysvauhti päälle. Ja joka kerta yritys saada parempi aika, kuin edellisellä kerralla. Sitten kun menen maisemia katsomaan, niin ajan mieluummin autolla valitsemaani paikkaan, jätän auton oottelemaan ja lähden kameran kera metsään. Jos lähden kävelemään, niin sitten kans kävelen, enkä meinaa. Semmonen hissukseen tapahtuva "sunnuntaikävely" ei miellytä. Enkä nyt ees paljon liioitellutkaan...
- Meriläinen
löyty eroavaisuuksia ajatuksissa :) Ikinä en lähde mihinkään vain kuntoilemaan paitsi kuntosalille. Aina kun ulos lähden nautin näkymistä, ja varsin olen sunnuntai kävelijä arkenakin. Töihinkin lähden ajoissa että saan ihastella lintuja ja pupuja, sekä oravia. Ihan tuli hyvä olo eihän aina ollakaan samanlaisia. Marjaankin kun menen nautin luonnosta ja kannolla istumisesta, marjoja tulee sitten sen verran kun tulee.
- Energioita pursuava
kirjoituksesi oli! Sain siitä puhtia tähän, vähän hämärään iltapäivään, joka kas kummaa, rupeaakin valaistumaan... ;) Eihän se haittaa, vaikka olisi silmäsuojat, ja korvissa musiikki pauhaisi kuulokkeista, onhan sentään sieraimet auki, joilla haistella näitä kevättuulia! t. aloitt.
- tässä väännän
Meriläinen kirjoitti:
löyty eroavaisuuksia ajatuksissa :) Ikinä en lähde mihinkään vain kuntoilemaan paitsi kuntosalille. Aina kun ulos lähden nautin näkymistä, ja varsin olen sunnuntai kävelijä arkenakin. Töihinkin lähden ajoissa että saan ihastella lintuja ja pupuja, sekä oravia. Ihan tuli hyvä olo eihän aina ollakaan samanlaisia. Marjaankin kun menen nautin luonnosta ja kannolla istumisesta, marjoja tulee sitten sen verran kun tulee.
että niin minäkin... Saatte itse päätellä kumpaa mieltä... t.al.
- menen, kyllä
Meriläinen kirjoitti:
Ämpärin täytyisi ensin olla täysi, vasta sitten... Usein kyllä mersänhenget järjestävät kuitenkin niin, että menee kiertämiseen, siinä sämalla tietysti metsästä nauttimiseen ihailuun ja kun jo on puoli kuollut väsymyksestä, löytyykin se kunnon marjapaikka! Siinä sitten väkisin, ahne kun on , täytyy viimeisillä voimilla noukkia tinkinsä täyteen... terv.kokemuksen rintaääni
- Meriläinen
menen, kyllä kirjoitti:
Ämpärin täytyisi ensin olla täysi, vasta sitten... Usein kyllä mersänhenget järjestävät kuitenkin niin, että menee kiertämiseen, siinä sämalla tietysti metsästä nauttimiseen ihailuun ja kun jo on puoli kuollut väsymyksestä, löytyykin se kunnon marjapaikka! Siinä sitten väkisin, ahne kun on , täytyy viimeisillä voimilla noukkia tinkinsä täyteen... terv.kokemuksen rintaääni
kuuluu siihen mihin meidät yleensä on opetettu, minutkin. Ensin työ ja sitten huvi....niin jos jaksaa enään. Olen ottanut oman tavan elää ja se on nauti elämästä kun vielä voit, haudassa ei kysytä kuinka hyvin olet leiviskäsi hoitanut. Viimeisessä hengenvedossa voit miettiä kannattiko kaikki hosuminen, vai olisiko sittenkin pitänyt ottaa helpommin. Nämä ovat vain näitä minun ajatuksiani ja tiedän ettei monikaan allekirjoita tätä, mutta viis siitä. Minähän elän omaa elämääni.
- Heikunkeikku
Meriläinen kirjoitti:
...hyvä olo siitä, että voi helposti ja positiivisessa hengessä kertoa oman mielipiteensä. Todeta vaan, että mä ajattelen tai teen tällä tavalla :) Meidän ei passais yhdessä lähteä vaikkapa marjoja noukkimaan tai pyöräilemään. Naurattaa pelkkä ajatuskin :) Minä kieppuisin marjasangon kans, kauhoen vinhaa vauhtia pomurilla marjoja ja sinä istuisit kannon "noukassa" ja kattelisit maisemia. Heh. Sua pistäis vihaksi mun hosumiseni ja minä ajattelisin, että eikö kannonpääs vois istua muulloin, kuin marjankeruun aikana :) Mun hyvä ystäväni on semmonen sunnuntaikävelijä. Voi kävellä vaikka kuinka kauan aikaa hissukseen. Olemme kumpainenkin sitä mieltä, että emme ole sopivia lähtemään yhdessä kävelemään. Ystäväni valittaa, että kävelen liian lujaa ja saa juosta mun peräs ja minä valitan, että tartteeko sitä hissutella niin hitaasti, että koko ajan saa pysähtyä odottamaan. Tästä "kauheudesta" huolimatta olemme parhaita ystäviä. Punttisalille en halua. Oon kyllä kokeillut, mutta se on tosi tylsää ja mieluummin kasvatan papua käsivarsiin hyötyliikunnan avulla.
- Heikunkeikku
Energioita pursuava kirjoitti:
kirjoituksesi oli! Sain siitä puhtia tähän, vähän hämärään iltapäivään, joka kas kummaa, rupeaakin valaistumaan... ;) Eihän se haittaa, vaikka olisi silmäsuojat, ja korvissa musiikki pauhaisi kuulokkeista, onhan sentään sieraimet auki, joilla haistella näitä kevättuulia! t. aloitt.
..palautteesta. Kovasti nauratti, kun kirjoitit, että Onhan sentään sieraimet auki.... :D Jotain hyvää palautetta täytyi keksiä. Ja hyvähän se olikin. Tuli vaan kovasti mieleen palautteen antaminen oppilaalle ja nimenomaan sellaisen esityksen jälkeen, jossa kaikki on mennyt väärin. Ei pidä tyrmätä pientä soittajaa, ryntäämällä niihin kaikkiin virheisiin, vaam on hyvä ensin sanoa, mitä hyvää siinä oli ja vasta sen jälkeen varovasti keskittyä virheiden korjaamiseen. Joskus oikein tuumii, että Mitähän hyviä asioita oikein keksisi, kun edellisellä tunnilla opetetut asiat ovat viikon aikana kääntyneet täysin vääriksi. Vähän samanlaisilla (verrattavissa) olevilla lauseilla (että onhan sentään sieraimet auki....) on joskus aloitettava kappaleen opetus :)
- kasvattava
Heikunkeikku kirjoitti:
..palautteesta. Kovasti nauratti, kun kirjoitit, että Onhan sentään sieraimet auki.... :D Jotain hyvää palautetta täytyi keksiä. Ja hyvähän se olikin. Tuli vaan kovasti mieleen palautteen antaminen oppilaalle ja nimenomaan sellaisen esityksen jälkeen, jossa kaikki on mennyt väärin. Ei pidä tyrmätä pientä soittajaa, ryntäämällä niihin kaikkiin virheisiin, vaam on hyvä ensin sanoa, mitä hyvää siinä oli ja vasta sen jälkeen varovasti keskittyä virheiden korjaamiseen. Joskus oikein tuumii, että Mitähän hyviä asioita oikein keksisi, kun edellisellä tunnilla opetetut asiat ovat viikon aikana kääntyneet täysin vääriksi. Vähän samanlaisilla (verrattavissa) olevilla lauseilla (että onhan sentään sieraimet auki....) on joskus aloitettava kappaleen opetus :)
ammatti! En kuitenkaan "ota osaa" :) -Sillä sen myötä kasvattelet myös omaan puutarhaasi monenlaisia kukkasia! Esim. ilon, myötätunnon, niitä pii-iitkiä kärsiväkkisyyden ja pitkämielisyyden viheroksia,( jotka yleensa kasvavat tavallisesti vain juolavehnän pituisiksi) Rakkauden ruusuja, hetken päivänsiniä,onnellisuuden omenankukkia... Sinä istuttelet myös niitä tiedon kultajyviä, mutta ennen kuin niitä pystyy kylvämään, täytyy olla omassa laarissakin siemenet valmiina. Olin aikoinaan Kaustisella viikon, lapsi ja vanhempi, "näppäri" kurssilla. Lapset kyllä oppivat! Mutta meillä vanhemmilla vaihtui viulunsoiton opettaja, joka päivä... Sitten keksimme syynkin siihen, siis aina yhdet opettajan hermot kulutimme loppuun päivän aikana... :( Siksi tuo "osanotto" tässä tulee kuitenkin. Siispä toivottelen: Antoisaa Rentouttavaa Kesäaikaa Sinulle, olet sen todella ansainnut! ps. Oletko lukenut Simo Skinnarin kirjan, Pedagoginen rakkaus. (Oli minusta hyvä) terv. jousi rääkyy vieläkin tällä aloittajalla
- Heikunkeikku
kasvattava kirjoitti:
ammatti! En kuitenkaan "ota osaa" :) -Sillä sen myötä kasvattelet myös omaan puutarhaasi monenlaisia kukkasia! Esim. ilon, myötätunnon, niitä pii-iitkiä kärsiväkkisyyden ja pitkämielisyyden viheroksia,( jotka yleensa kasvavat tavallisesti vain juolavehnän pituisiksi) Rakkauden ruusuja, hetken päivänsiniä,onnellisuuden omenankukkia... Sinä istuttelet myös niitä tiedon kultajyviä, mutta ennen kuin niitä pystyy kylvämään, täytyy olla omassa laarissakin siemenet valmiina. Olin aikoinaan Kaustisella viikon, lapsi ja vanhempi, "näppäri" kurssilla. Lapset kyllä oppivat! Mutta meillä vanhemmilla vaihtui viulunsoiton opettaja, joka päivä... Sitten keksimme syynkin siihen, siis aina yhdet opettajan hermot kulutimme loppuun päivän aikana... :( Siksi tuo "osanotto" tässä tulee kuitenkin. Siispä toivottelen: Antoisaa Rentouttavaa Kesäaikaa Sinulle, olet sen todella ansainnut! ps. Oletko lukenut Simo Skinnarin kirjan, Pedagoginen rakkaus. (Oli minusta hyvä) terv. jousi rääkyy vieläkin tällä aloittajalla
...tai voep olla olemattakii....:) Siis kärsivällisyyttä kasvattava. Tosin se on sen verran mukavaa puuhaa, että en oikeastaan tunne olevani kärsimätön tai tympiintynyt opettamisesta. On muistettava, että oppilas on yleensä monta vuotta samalla opettajalla. Heillä on viikottain yhteinen, sovittu, aika tapaamiseen. Oppilas kasvaa ja kehittyy näiden vuosien aikana. Monia tapahtumia tapahtuu ja opettaja ikäänkuin "elää" oppilaan eri vaiheita. Kyse on muustakin, kuin vain siitä soittamisesta. Soittotunneista jää "muistot" koko loppuelämäksi. On tosi haikeaa, kun oppilas lopettaa. Haluaisin aina, että se ihan vimppa tunti peruttaisiin. Siksi, koska se on molemmille niin haikea. Viime torstaina yksi oppilas oli viimeisellä tunnilla. Hän on käynyt tunneilla 7 vuotta. Oppilasta itketti, mutta yritti olla mahdollisimman luonteva. Kuten minäkin. Tämä oppilas oli ostanut minulle lahjaksi, kuinkas muuten, pienen punotun korin. Korissa oli kolme pientä, puuvartista, puutarhatyökalua. Pikkuruinen hara, pikkuruinen lapio ja pikkuruinen kuokka. Tosi hellusia. Sitten korista löytyi siemenpusseja, siellä oli persiljaa, lehtisalaattia, rucola-salaattia, basilikaa ja ruohosipulia :) Ymmärsin, että koska hän tiesi, että pidän siemenistä ja muusta sellaisesta ja hän halusi jotenkin suuren suuresti ilahduttaa minua, niin oli päätynyt tällaiseen lahjaan. No, minua rupes kauheesti itkettämään. Sitten oppilas otti kortin ja luki siitä kirjoittamansa runon. Se kuului näin: Kukkain silmät katsovat sun silmäis valohon, vaan kaunein kukka kuitenkin sun kirkas hymys on. Kun seisoin siinä, kori kädessä ja kuuntelin oppilaan runoa, niin oli, kuin olis puukolla pistetty kurkkuun. Alkoi ihan tosissaan itkettämään. Enkä kyennyt sanomaan sanaakaan. Laitoin sen korin flyygelin päälle ja halattiin. Kumpaakin itketti. Sitten vaan käännyttiin ja mentiin kumpikin oman flyygelin eteen istumaan ja ruvettiin soittamaan. Saatiin aikaa "kerätä" itsemme :) Asiasta toiseen. Olen varma, että keksimänne syy siihen, kun opettaja vaihtui päivittäin, on aivan väärä. Lapsille on tärkeää, että se opettaja on sama. Koska lapsen opetus on aivan erilaista, kuin aikuisen. Aikuinen omaksuu asiat toisella tavalla. Ja aikuiselle ei ole tärkeää, sanooko tänään yks opettaja jotakin ja toisena päivänä toinen opettaja. Kesäkursseille ja muihin vastaaviin menee kyllä opettajiksi ne, jotka siitä hommasta tykkäävät. Eli innokkaat ja jo valmiiksi kärsivälliset. Tällaiset kesäkurssit ovat ylimääräistä työtä, eikä semmosiin mene ketään, joka ei siitä työstä pidä. Että suupielet vaan ylöspäin, eivät opettajat teihin aikuisiin hermostuneet :) Ja tää on kyllä totta. En ole lukenut Simo Skinnarin kirjaa, mutta pistin sen tohon paperille muistiin. Pedagogisia kirjoja oon lukenut paljon ja paljon kursseja takana. Pianopedagogisilla kursseilla (jotka ovat joka vuosi eri paikkakunneilla) käsitellään opetusta eri näkökulmista ja eri luennoitsijoiden voimalla. Mielenkiintoista.
- myös täällä...
Heikunkeikku kirjoitti:
...tai voep olla olemattakii....:) Siis kärsivällisyyttä kasvattava. Tosin se on sen verran mukavaa puuhaa, että en oikeastaan tunne olevani kärsimätön tai tympiintynyt opettamisesta. On muistettava, että oppilas on yleensä monta vuotta samalla opettajalla. Heillä on viikottain yhteinen, sovittu, aika tapaamiseen. Oppilas kasvaa ja kehittyy näiden vuosien aikana. Monia tapahtumia tapahtuu ja opettaja ikäänkuin "elää" oppilaan eri vaiheita. Kyse on muustakin, kuin vain siitä soittamisesta. Soittotunneista jää "muistot" koko loppuelämäksi. On tosi haikeaa, kun oppilas lopettaa. Haluaisin aina, että se ihan vimppa tunti peruttaisiin. Siksi, koska se on molemmille niin haikea. Viime torstaina yksi oppilas oli viimeisellä tunnilla. Hän on käynyt tunneilla 7 vuotta. Oppilasta itketti, mutta yritti olla mahdollisimman luonteva. Kuten minäkin. Tämä oppilas oli ostanut minulle lahjaksi, kuinkas muuten, pienen punotun korin. Korissa oli kolme pientä, puuvartista, puutarhatyökalua. Pikkuruinen hara, pikkuruinen lapio ja pikkuruinen kuokka. Tosi hellusia. Sitten korista löytyi siemenpusseja, siellä oli persiljaa, lehtisalaattia, rucola-salaattia, basilikaa ja ruohosipulia :) Ymmärsin, että koska hän tiesi, että pidän siemenistä ja muusta sellaisesta ja hän halusi jotenkin suuren suuresti ilahduttaa minua, niin oli päätynyt tällaiseen lahjaan. No, minua rupes kauheesti itkettämään. Sitten oppilas otti kortin ja luki siitä kirjoittamansa runon. Se kuului näin: Kukkain silmät katsovat sun silmäis valohon, vaan kaunein kukka kuitenkin sun kirkas hymys on. Kun seisoin siinä, kori kädessä ja kuuntelin oppilaan runoa, niin oli, kuin olis puukolla pistetty kurkkuun. Alkoi ihan tosissaan itkettämään. Enkä kyennyt sanomaan sanaakaan. Laitoin sen korin flyygelin päälle ja halattiin. Kumpaakin itketti. Sitten vaan käännyttiin ja mentiin kumpikin oman flyygelin eteen istumaan ja ruvettiin soittamaan. Saatiin aikaa "kerätä" itsemme :) Asiasta toiseen. Olen varma, että keksimänne syy siihen, kun opettaja vaihtui päivittäin, on aivan väärä. Lapsille on tärkeää, että se opettaja on sama. Koska lapsen opetus on aivan erilaista, kuin aikuisen. Aikuinen omaksuu asiat toisella tavalla. Ja aikuiselle ei ole tärkeää, sanooko tänään yks opettaja jotakin ja toisena päivänä toinen opettaja. Kesäkursseille ja muihin vastaaviin menee kyllä opettajiksi ne, jotka siitä hommasta tykkäävät. Eli innokkaat ja jo valmiiksi kärsivälliset. Tällaiset kesäkurssit ovat ylimääräistä työtä, eikä semmosiin mene ketään, joka ei siitä työstä pidä. Että suupielet vaan ylöspäin, eivät opettajat teihin aikuisiin hermostuneet :) Ja tää on kyllä totta. En ole lukenut Simo Skinnarin kirjaa, mutta pistin sen tohon paperille muistiin. Pedagogisia kirjoja oon lukenut paljon ja paljon kursseja takana. Pianopedagogisilla kursseilla (jotka ovat joka vuosi eri paikkakunneilla) käsitellään opetusta eri näkökulmista ja eri luennoitsijoiden voimalla. Mielenkiintoista.
Kiitos, kiitos... Kuinka ollakkaan, sait niitä siemeniä! ;) Se on haikeaa, monien vuosien jälkeen päästää siipiensä alta lentoon... Samoin kokevat myös vanhemmat, kun lapselle tulee aika itsenäistyä ja lähteä kotoa... Siinä on ilo ja suru,luopumisen haikeus ja onnellisuus siitä, että omat siipensä alkavat kantaa. Kauniisti oli oppilaasi oivaltanut ja kiintymyksensä osoitti, kuten Sinäkin. Työ on tehty, mutta siemenistä kasvaa monenlaisia "kukkia" elämän puutarhassa. Työnilo on varmasti osoitus siitä että olet oikealla alalla! Olisi Sinusta voinut tulla hyvä lääkäri, tai hoitajakin. Mutta etenkin nuoret tarvitsevat elämänsä alkupuolella empaattista ja läsnäolevaa ihmistä, oli sitten vanhempi tai opettaja. Onnea työhösi edelleen. Se vanhempien ryhmä, olimme enemmän harrastelijoita, oli todella mukava tutustua erilaisiin opettajiin, kaikki hyvin taitavia, innostavia ja huumorintajuisia! :) Se oli meidän porukalla keksimä "vitsi" :) Hauskaa meillä siellä oli ja ylpeitä olimme pienistämme, kun soittivat hienosti päätösjuhlassa itse Järvelän johdolla. Pienimmät olivat polvenkorkuisia. Me vanhemmatkin saimme esiintyä, siitä en mitään muista, niin jännitti. Musiikki on ihanaa. Käyn paikallisen musiikkikoulun konserteissa usein. Harmi vain ettei yleisöä ole kovinkaan paljon. Todella hienoja esityksiä olen,ilmaiseksi (eivät ole maksullisia) saanut kuulla. terv. ketj. aloittaja
- lukea vastauksesi
Heikunkeikku kirjoitti:
Ja kirjoittaa saamasi runo ylös! "Kukkain silmät katsovat sun silmäs valohon, vaan kaunein kukka kuitenkin sun kirkas hymys on." Jotenkin mielessäni rupesi suvivirsi soimaan... Muistan niitä tunnelmia, kun olin nii-in helpoittunut, nyt koulu on ohi! Ei, kuin pieni hetki, -jo tuli ikävä kaikkea yhteistä ja tuleva kouluton elämä, alkoi pikkuisen ahdistella seinillään, tai seinättömyydellään... Siitä se elämä sitten alkoi... Opettamisen iloja edelleenkin, -teet arvokasta työtä! :) t.aloittaja
- kulkijantähti
sieltä metsästä pois, mitä sinne viedäänkin, eväspaperit ym.
- Heikunkeikku
...samaa mieltä kanssasi. Mutta tämä samaa mieltä oleminen ja sen sanominen ei ollut syynä tähän vastaukseeni, vaan galleriasi Kuvat. Ovat meinaan Älyttömän kauniita. Hienoja. Ovatko sinun ottamia vai jostakin "lainattuja" ? Kauniita ovat :)
- kulkijantähti
Heikunkeikku kirjoitti:
...samaa mieltä kanssasi. Mutta tämä samaa mieltä oleminen ja sen sanominen ei ollut syynä tähän vastaukseeni, vaan galleriasi Kuvat. Ovat meinaan Älyttömän kauniita. Hienoja. Ovatko sinun ottamia vai jostakin "lainattuja" ? Kauniita ovat :)
pääkuva on Ursan kuvia ja muut WWF:n taustakuvista otettuja.
- Ja noukin muidenkin
Tuo oli hyvä huomautus. Ihan sydämeen sattuu, kun luontoon heitellään tuosta vain surutta kaikki jäte... t.aloitt.
- kulkijantähti
Ja noukin muidenkin kirjoitti:
Tuo oli hyvä huomautus. Ihan sydämeen sattuu, kun luontoon heitellään tuosta vain surutta kaikki jäte... t.aloitt.
kaikenlaista roskaa, minulla on myöskin tapana keräillä niitä pois.
- Enemmän, kuin
kulkijantähti kirjoitti:
poisnoukkijoita!
- olikaan ...
kulkijantähti kirjoitti:
Roska päivässä! Siis noukitaan. Pitäiskö ruveta kampannoimaan: ÄLÄ HEITÄ YHTÄÄN ROSKAA PÄIVÄSSÄ ! olisi paljon helpompaa ENNALTA ehkäistä...
- kulkijantähti
olikaan ... kirjoitti:
Roska päivässä! Siis noukitaan. Pitäiskö ruveta kampannoimaan: ÄLÄ HEITÄ YHTÄÄN ROSKAA PÄIVÄSSÄ ! olisi paljon helpompaa ENNALTA ehkäistä...
jokaisen olisi omalta kohdaltaan ennalta ehkäistävä roskaamista.
- otsikko aiheesta
kulkijantähti kirjoitti:
jokaisen olisi omalta kohdaltaan ennalta ehkäistävä roskaamista.
Olisi tärkeää meille kaikille. Luulen että kaikki kannattavat heittämättä jättämistä, mutta mistä kummasta ne roskat syn...? t.al
- meirikki
Minun työkaluni on fillari, kesät/talvet. Vain ihan paukkupakkasilla tai myteröissä turvaudun "pitkin hampain" bussikyytiin. Käytän lähiössä pyöräteitä, ja miten monasti olen suorastaan kironnut, kun joku himourheilija kaahaa ohitseni, ei toivoakaan et olisi kilauttanut tulostaan - hänen on tie asenteella:/ Pyörätie on yhteinen, vaan erivauhdissa on myös käyttäjiä, - nämä pienen auton hinnan pyöriinsä laittaneet ovat melko varmasti muuallakin ihmisiä joiden kanssa en halua olla tekemisissä. Saatan tosiaan pysähtyä tienlaitaan, kun kevään leskenlehdet näen, eli vauhtini ei ole päätä huimaava, en tuki toisen ohi pääsyä, en vain pidä siitä et mopon vauhtia polkeva ei varoita lähestyessään, - olenpa joskus huutanut ohjukselle et opi kilikellosi käyttö. No keskisormi nousee alle aikayksikön;))) Enpä niin kaipaa enää maaseutu matkailua pyörällä:)
- Ja siksi kait törmäät
Monennäköisiin ja tapaisiin pyöräilijöihin. Kunnioitettava asenne, mennä säällä kuin säällä pyörällä, tunnen kaltaisiasi myös, ja nostan hattua! On valitettavaa, ettemme osaa antaa arvoa kanssaliikkujille. Niitä on myös autoilijoissa. Muutama vuosi sitten, kävin sukuloimassa ja lapsia oli autossani, kun omakotialueen aidantakaa peruutti pakettiauto hurjaa vauhtia suoraan eteemme! Sain juuri ja juuri väistettyä. Lapsetkin pelästyivät hirveästi. Sydän kurkussa ajelin eteenpäin, kun peruutuspeilistä näin kyseisen miehen viittoilevan minulle,luulin hänen yrittävän pyytää anteeksi huolimattomuuttaan, oli paha paikka pysähtyä. Hetken kuluttua hän kaarsi autoni eteen, syöksyi autostaan ja suoraan takaovelle, yrittäen sitä auki,ja huusi minulle, sun poikas näytti minulle keskaria ##### #### kiroillen perään... Ei puhettakaan kiitoksesta, kun nopea reagointini esti kolarin! Vaan oli käydä n. 6v. pojan kimppuun autossani. Onneksi nokkela poika, (joka ei ollut minun lapseni) laittoi oven sisältä säppiin ja mies jäi sadattelemaan kiitokseksi ### tienviereen. Lähdimme ajamaan, ja hihkaisin takapenkille, oliko totta, että näytit keskaria? Tuo oli yllätys, nyt minullekin, mihin mies oli reagoinut! Vastaus kuului epäröimättä, "Joo, kun tuo ajoi aivan typerästi, piti sille näyttää!" Keskustelut käytiin käytöstavoista, mutta mies ei varmaan vieläkään osaa ajatella, että säästimme hänet suureltä peltiremontilta ja ennenkaikkea lapset säästyivät loukkaamasta. Että keskarin valta tuli minulle kerta heitolla tutuksi, ja näin kovalla ryminällä! Huh Kiroilemaankaan en ole vielä oppinut! t.al
- meirikki
Ja siksi kait törmäät kirjoitti:
Monennäköisiin ja tapaisiin pyöräilijöihin. Kunnioitettava asenne, mennä säällä kuin säällä pyörällä, tunnen kaltaisiasi myös, ja nostan hattua! On valitettavaa, ettemme osaa antaa arvoa kanssaliikkujille. Niitä on myös autoilijoissa. Muutama vuosi sitten, kävin sukuloimassa ja lapsia oli autossani, kun omakotialueen aidantakaa peruutti pakettiauto hurjaa vauhtia suoraan eteemme! Sain juuri ja juuri väistettyä. Lapsetkin pelästyivät hirveästi. Sydän kurkussa ajelin eteenpäin, kun peruutuspeilistä näin kyseisen miehen viittoilevan minulle,luulin hänen yrittävän pyytää anteeksi huolimattomuuttaan, oli paha paikka pysähtyä. Hetken kuluttua hän kaarsi autoni eteen, syöksyi autostaan ja suoraan takaovelle, yrittäen sitä auki,ja huusi minulle, sun poikas näytti minulle keskaria ##### #### kiroillen perään... Ei puhettakaan kiitoksesta, kun nopea reagointini esti kolarin! Vaan oli käydä n. 6v. pojan kimppuun autossani. Onneksi nokkela poika, (joka ei ollut minun lapseni) laittoi oven sisältä säppiin ja mies jäi sadattelemaan kiitokseksi ### tienviereen. Lähdimme ajamaan, ja hihkaisin takapenkille, oliko totta, että näytit keskaria? Tuo oli yllätys, nyt minullekin, mihin mies oli reagoinut! Vastaus kuului epäröimättä, "Joo, kun tuo ajoi aivan typerästi, piti sille näyttää!" Keskustelut käytiin käytöstavoista, mutta mies ei varmaan vieläkään osaa ajatella, että säästimme hänet suureltä peltiremontilta ja ennenkaikkea lapset säästyivät loukkaamasta. Että keskarin valta tuli minulle kerta heitolla tutuksi, ja näin kovalla ryminällä! Huh Kiroilemaankaan en ole vielä oppinut! t.al
Samaisessa tilanteessa olisi tullut sellainen meteli, valitettavasti ehkä lapsosetkin olisivat nähneet minusta "ei kunnioitettavia" piirteitä. Niin, mun pyöräily on sellaiset vain 10-15km päivässä, ja kun sen bussilla liikkumaan joudun se vie kamalasti aikaa. Kas kun ei ole poikkisuuntaista liikennettä, eli joudun meneen melki keskustaan - vaihtaakseni bussiin joka tulee toistakautta parin kilsan säteelle. Jos olen käynyt kaupassa, saadun ostoslistan mukaisesti, voi kassissani olla kolmenkin huushollin ostoksia,- ei jaksa kävellen kanniskella.Tässä fillarini kori ja tarakka on oiva kantoväline:) Minä inhoan talvea, kylmää vapaa-ajallani, vaan tässä ei nyt olekaan siitä kysymys. Sanoisin, et mukavuuden halusta työni sujumisesta. Nautinnollisia hetkiä sinulle pyöräilyreissuillesi, hieno oli aloituksesi, eläväinen visio:)
- Meriläinen
Ja siksi kait törmäät kirjoitti:
tuli hauska tarina, työkaverin sukulainen oli menossa naimisiin ja häneltä kuusi vuotias tyttönen kysyi mitä tarkoittaa tämä ja samalla näytti keskaria. No tämä mies sitten miettimään mitä tytölle vastaisi ja sanoi että se tarkoittaa tsemppiä. Aina kannatta miettiä mitä lapsille vastaa ja kuinka valehtelee. Tuli hääpäivä ja kaikki istuivat kirkossa kun pappi vihki paria, tyttö istui edempänä ja nousi seisomaan tuolille ja etsi tämän miehen siitä parin rivin takaa ja hymyillen näytti hänelle keskaria. Siinä oli hymyjä ja kauhistuksia ympärillä ollut, voi kamalaa noin nuori tyttö ja vielä hymyilee. Oli pikkasen nolona ollut tämä työkaveri, en kylläkään kysynyt oliko selittänyt tytölle että sellaista ei saa tehdä.
- kun vasta myöhään
meirikki kirjoitti:
Samaisessa tilanteessa olisi tullut sellainen meteli, valitettavasti ehkä lapsosetkin olisivat nähneet minusta "ei kunnioitettavia" piirteitä. Niin, mun pyöräily on sellaiset vain 10-15km päivässä, ja kun sen bussilla liikkumaan joudun se vie kamalasti aikaa. Kas kun ei ole poikkisuuntaista liikennettä, eli joudun meneen melki keskustaan - vaihtaakseni bussiin joka tulee toistakautta parin kilsan säteelle. Jos olen käynyt kaupassa, saadun ostoslistan mukaisesti, voi kassissani olla kolmenkin huushollin ostoksia,- ei jaksa kävellen kanniskella.Tässä fillarini kori ja tarakka on oiva kantoväline:) Minä inhoan talvea, kylmää vapaa-ajallani, vaan tässä ei nyt olekaan siitä kysymys. Sanoisin, et mukavuuden halusta työni sujumisesta. Nautinnollisia hetkiä sinulle pyöräilyreissuillesi, hieno oli aloituksesi, eläväinen visio:)
Selvisi syy, luulin että kiittämään noin änkeää! Hyviä pyöräreissuja Sinulle Meirikki, antamuksinesi, olet tärkeä pyöräjuhta :)! vaeltaja
- Aina TÄYTYY puhua
Meriläinen kirjoitti:
tuli hauska tarina, työkaverin sukulainen oli menossa naimisiin ja häneltä kuusi vuotias tyttönen kysyi mitä tarkoittaa tämä ja samalla näytti keskaria. No tämä mies sitten miettimään mitä tytölle vastaisi ja sanoi että se tarkoittaa tsemppiä. Aina kannatta miettiä mitä lapsille vastaa ja kuinka valehtelee. Tuli hääpäivä ja kaikki istuivat kirkossa kun pappi vihki paria, tyttö istui edempänä ja nousi seisomaan tuolille ja etsi tämän miehen siitä parin rivin takaa ja hymyillen näytti hänelle keskaria. Siinä oli hymyjä ja kauhistuksia ympärillä ollut, voi kamalaa noin nuori tyttö ja vielä hymyilee. Oli pikkasen nolona ollut tämä työkaveri, en kylläkään kysynyt oliko selittänyt tytölle että sellaista ei saa tehdä.
Totta ! -Ainakin lapsille. Lapset eivät myöskään ymmärrä itseensä kohdistuvaa leikinlaskua, tai huumoria, miksi sitä nimitetäänkin... Lapsi on kuin: "Tapula raasa" tyhjä taulu jonka muistiin tarrautuu kaikki! Ole siis tarkkana, lasten kanssa ja vain aito oma itsesi! t.aloittaja
- Niin minustakin
Hyvä ystävä, hyvät eväät ja hyvä satula... Kukapa sitä muuta matkalleen haluaakaan! :) Kauniita ilmoja ja myötätuulta,sen lisäksi toivoo vaeltaja
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?741410Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,13957Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79882Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.90818Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51704- 53654
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv45605Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs47603Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot134598Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.50564