Merimiestaidot kadoksissa

Pitäisikö huolestua

Kun taas alkaa uusi veneilykausi, niin minä vanhana veneilijänä olen huolestunut nuorempien vesillä olosta esim. seuraavista syistä: - ei tunneta edes merimerkkejä, vaan ajetaan esim. väärältä puolelta ja sitten ehkä kiville - ei tiedetä missä kohtaa ollaan merikortilla, ei osata navigoida - ei noudateta nopeurajoituksia, vaan ajetaan liian lujaa, muut kärsivät - ohitetaan väylällä liian läheltä urku auki, hyvä ettei tule kolaria - liian usein seistään ruorin takana keppanapullo kädessä, ei hyvä - jne, jne. Olen vuosia veneillyt ja pikkuhiljaa veneilykin on ns. juppiutunut eli minä olen nyt vesillä mitä muista. Ei mieletäni hyvä. Tähän valitettavasti syyllistyvät pääasiassa nuoremmat kuljettajat ajaen hienoilla moottoriveneillä. Minä kysyn, mitä pitäisi tehdä? Kertokaa Te viisaammat minulle.

62

4989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähäntyyliin

      Nyt kun veneet ovat rekisterissä,niin seuraavaksi pitäisi tehdä lakimuutos että veneen haltija joutuisi käymään pakollisen laivurikurssin.

      • auttaja

        Ei auta


      • jos olisi tutkinto vaatimus
        auttaja kirjoitti:

        Ei auta

        Kyllä auttaisi. Minustakin olisi ehdottomasti paikallaan, että pitäisi olla vähintään saaristolaivurikurssi.


      • skkssk
        jos olisi tutkinto vaatimus kirjoitti:

        Kyllä auttaisi. Minustakin olisi ehdottomasti paikallaan, että pitäisi olla vähintään saaristolaivurikurssi.

        Veneliikenteen ongelmat johtuvat asennevammasta,eivät koulutuksen puutteesta. Jos joku ajaa vierasvenesataman läheltä ohi daycruiserilla juuri liukukynnyksen alapuolella,ei peräaalto ole sen pienempi saaristolaivurikipparilla. Kyllä peräaallon koko ja sen aiheuttama vaara laiturissa seisoville veneille tajutaan ilman laivurikurssejakin jos halutaan. Paras tapa olisi iskeä heti kiinni virhetilanteisiin.Eli jos joku painaa perä kyntäen sataman ohi, niin satamasta heti veneen perään ja kippari puhutteluun oman käden oikeudella.Ei väkivaltaa mutta tiukka puhuttelu.


      • huonointa mahdollista
        skkssk kirjoitti:

        Veneliikenteen ongelmat johtuvat asennevammasta,eivät koulutuksen puutteesta. Jos joku ajaa vierasvenesataman läheltä ohi daycruiserilla juuri liukukynnyksen alapuolella,ei peräaalto ole sen pienempi saaristolaivurikipparilla. Kyllä peräaallon koko ja sen aiheuttama vaara laiturissa seisoville veneille tajutaan ilman laivurikurssejakin jos halutaan. Paras tapa olisi iskeä heti kiinni virhetilanteisiin.Eli jos joku painaa perä kyntäen sataman ohi, niin satamasta heti veneen perään ja kippari puhutteluun oman käden oikeudella.Ei väkivaltaa mutta tiukka puhuttelu.

        Tuo on huonoin mahdollinen ratkaisu. Puhuttelut sun muut kuuluvat virkamiesten töihin. Yksityisellä kansalaisella ei ole oikeutta puuttua toisten tekemisiin muuten kuin hätävarjelutilanteissa.


      • väärässä
        huonointa mahdollista kirjoitti:

        Tuo on huonoin mahdollinen ratkaisu. Puhuttelut sun muut kuuluvat virkamiesten töihin. Yksityisellä kansalaisella ei ole oikeutta puuttua toisten tekemisiin muuten kuin hätävarjelutilanteissa.

        Yksityinen kiinniottaminen rikoksen tapahtuessa on sallittua. Esim näet että joku rikkoo kultasepänliikkeen ikkunan. Nappaat kaveria kraiveleista kiinni ja painat maahan ilmoitat että suoritan kansalais kiinnioton ja jäät odottamaan poliisin saapumista. Tuossa lisää "suomennettua" lakipykälää kiinniotto-oikeudesta http://www.lakineuvo.fi/lakineuvonet/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=48 Mutta olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Ei oikeen osata enää ottaa riittävän lungisti. Ihme touhua näkee nykyään. No kyllä tämä taantuma taas siivoo pahimmat pellet pois mereltä.


      • se edellinen viesti
        väärässä kirjoitti:

        Yksityinen kiinniottaminen rikoksen tapahtuessa on sallittua. Esim näet että joku rikkoo kultasepänliikkeen ikkunan. Nappaat kaveria kraiveleista kiinni ja painat maahan ilmoitat että suoritan kansalais kiinnioton ja jäät odottamaan poliisin saapumista. Tuossa lisää "suomennettua" lakipykälää kiinniotto-oikeudesta http://www.lakineuvo.fi/lakineuvonet/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=48 Mutta olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Ei oikeen osata enää ottaa riittävän lungisti. Ihme touhua näkee nykyään. No kyllä tämä taantuma taas siivoo pahimmat pellet pois mereltä.

        Kysehän ei ollut kiinniotosta vaan pyrkimyksestä rankaisutoimiin, vaikka vain suullisiinkiin. Ne eivät ole missään muodossa tavallisen rivikansalaisen oikeuksia.


      • väärin meni
        se edellinen viesti kirjoitti:

        Kysehän ei ollut kiinniotosta vaan pyrkimyksestä rankaisutoimiin, vaikka vain suullisiinkiin. Ne eivät ole missään muodossa tavallisen rivikansalaisen oikeuksia.

        Väärin meni pitäisi varmaan opetella lukemaan.


      • huuhaahuuhaahuu
        jos olisi tutkinto vaatimus kirjoitti:

        Kyllä auttaisi. Minustakin olisi ehdottomasti paikallaan, että pitäisi olla vähintään saaristolaivurikurssi.

        Naurettavaa, käytännöstä kaukana olevaa puisevaa teoriaa. Veneenkuljettaja -kurssi paljon parempi.


    • Jjamma

      Moro, kyllä vanhemmatkin ja kokeneet merelleliikkujat osaavat töppäillä. Viime kesänä Nauvossa hiljensin nopeusrajoituksen kohdalla vauhtia niin että ajoin karvan yli rajoituksen. Takaa lähestyi kalastajamallinen puoliliukuva isompi vene. Hän ajoi ehkä 2 solmua lujempaa kuin minä ja ei tietenkään kapealla väylää suostunut ajamaan perässäni. Hivuttautui hiljaa rinnalle ja siinä löi tallan pohjaan. Aallot olivat melkoiset. Varsinainen teiden ritari. Itsekin kuumenin tilanteessa sen verran että rajoituksen loputtua sain taas ohittjan kiinni ja keskisormi pystyssä ohi... Laivurikursseista ei ole apua asennevammaan koska asennevammaiset eivät sellaisille mene. Yleensä juuri fiksuimmat veneilijät käyvyt kursseja eli ne jotka ilman kurssejakin pärjäisivät merellä. Tänään viimeksi kävin fillaroimassa paikallisessa pienvenesatamassa. Pariskunta oli lähdössä vanhalla HT-veneellä merelle, perässä puksutti vanha 2-t perämoottori. Mies oli ilmeisesti ostanut uuden tuliterän, vähintään 2 kertaa venettä arvokkaamman plotterin. Valehtelematta 15 minuuttia kone käyden näpräsi plotteria...meinasin vinkata että mitä jos ottaisit ihan tavallisen merikartan esille niin pääsisitte samana päivänä liikkeellekkin... :D

      • puoliliukuva.....

        jammajammalle tiedoksi että vanha kansa tietää että veneelle tullessa laitellaan moottorin ensitöiksi käyntiin että ehtii lämmetä ja siinä samalla kannetaan tavarat veneeseen ym. muut kuviot. Näin moottori on lämmennyt sopivasti kun lähdetään liikkeelle ja sitä voi kuormittaa reilusti heti alkutaipaleelta lähtien. Nuori jammajammahan ei tietystikkään näin tee vaan laittaa ensin tyttökaverin, tyttökaverin ex-liitosta olevat kakarat, picnic-eväät ja tyttökaverin hiuskihartimen daycruiseriin ja sen jälkeen kone tulille ja kaasu pohjaan. Mutta mitä sillä on väliä, pari kesäähän veneellä max. ajetaan ennen kuin laitetaan uusi malli...


      • siellä....
        puoliliukuva..... kirjoitti:

        jammajammalle tiedoksi että vanha kansa tietää että veneelle tullessa laitellaan moottorin ensitöiksi käyntiin että ehtii lämmetä ja siinä samalla kannetaan tavarat veneeseen ym. muut kuviot. Näin moottori on lämmennyt sopivasti kun lähdetään liikkeelle ja sitä voi kuormittaa reilusti heti alkutaipaleelta lähtien. Nuori jammajammahan ei tietystikkään näin tee vaan laittaa ensin tyttökaverin, tyttökaverin ex-liitosta olevat kakarat, picnic-eväät ja tyttökaverin hiuskihartimen daycruiseriin ja sen jälkeen kone tulille ja kaasu pohjaan. Mutta mitä sillä on väliä, pari kesäähän veneellä max. ajetaan ennen kuin laitetaan uusi malli...

        Oulussa tehdään juuri noin.


      • enempi

        Mielestäni erittäin hyvä on tutkiskella plotterin sielunelämää ennen reissuun lähtöä vakaasti laituriin kiinnitettynä, niin ei tarvitse sitten merellä haahuilla. Mitä tulee veneen hintaan verrattuna plotterin hintaan, niin en ymmärrä miksi niitä pitää verrata keskenään vai pitäisikö halvalla veneellä liikkua halvan kartan kanssa.


      • kumpparin kippari
        puoliliukuva..... kirjoitti:

        jammajammalle tiedoksi että vanha kansa tietää että veneelle tullessa laitellaan moottorin ensitöiksi käyntiin että ehtii lämmetä ja siinä samalla kannetaan tavarat veneeseen ym. muut kuviot. Näin moottori on lämmennyt sopivasti kun lähdetään liikkeelle ja sitä voi kuormittaa reilusti heti alkutaipaleelta lähtien. Nuori jammajammahan ei tietystikkään näin tee vaan laittaa ensin tyttökaverin, tyttökaverin ex-liitosta olevat kakarat, picnic-eväät ja tyttökaverin hiuskihartimen daycruiseriin ja sen jälkeen kone tulille ja kaasu pohjaan. Mutta mitä sillä on väliä, pari kesäähän veneellä max. ajetaan ennen kuin laitetaan uusi malli...

        Vain ääliö lämmityskäyttää laiturissa. Ei kone siinä mihinkään lämpene. Kone käyntii ja sitten tarkastetaan, että kaikki on ok. Sitten lähdetään ajelemaan satamasta/rannasta vähän avoimille vesille. Moottori lämpiää paljon nopeammin kuormitettuna kuin tyhjäkäyntiä raksuttaessaan. Kun on ajeltu vähän ulommas eikä peräaallot häiritse satamaa/ranta-aluetta, tönästää kaasu auki. Moottori lämpiää sen parin kolmen minuutin ajelun aikana ihan riittävästi toisin kuin paikallaan raksuttaessaan nokeentuu tarpeettomasti.


      • missä päin
        enempi kirjoitti:

        Mielestäni erittäin hyvä on tutkiskella plotterin sielunelämää ennen reissuun lähtöä vakaasti laituriin kiinnitettynä, niin ei tarvitse sitten merellä haahuilla. Mitä tulee veneen hintaan verrattuna plotterin hintaan, niin en ymmärrä miksi niitä pitää verrata keskenään vai pitäisikö halvalla veneellä liikkua halvan kartan kanssa.

        te veneilette, kun ahistaa noi kanssaveneilijöiden taitamattomuus vuodesta toiseen. Itse olen parikymmentä vuotta veneillyt lähinnä Turun liepeillä ja hyvin olen muiden joukkoon mahtunut ja muut minun joukkoon. Okei, joskus voi jollain olla liian iso peräaalto tilanteeseen nähden tms., mutta mitä sitten! Vois olla parempi keskittyy omasta veneilystä nauttimiseen ja lopettaa toi ainainen narina.


      • voi taas...

        Jos se nyt vaan oli ostanut sen plotterin hiljattain ja yritti saada sen näyttämään jotain. Voi ihme mikä juttu. Oliko muuten oma ohituksesi asianmukainen ja vielä keskisormen näyttö? Onko huonot hermot vai mikä mättää? Vai kenties vain kiikkerä vene? Jos ne aallot ei ohittajan mielestä olleetkaan mitään? Merelle pitää lähteä merikelpoisella venellä.


      • joo taas
        voi taas... kirjoitti:

        Jos se nyt vaan oli ostanut sen plotterin hiljattain ja yritti saada sen näyttämään jotain. Voi ihme mikä juttu. Oliko muuten oma ohituksesi asianmukainen ja vielä keskisormen näyttö? Onko huonot hermot vai mikä mättää? Vai kenties vain kiikkerä vene? Jos ne aallot ei ohittajan mielestä olleetkaan mitään? Merelle pitää lähteä merikelpoisella venellä.

        Merimiestaitoihin kuuluu hyvä tilanteen arviointikyky. Jos minä tulen vastaan 30ton pikku hinaajalla urku auki. Aika harvassa on ne veneiliät jotka eivät ota palkokasvia nenäänsä., vaikka olisikin merikelpoinen vene. Mennään tilanteen mukaan ja käytetään sitä päätä myös muitten veneitten huomioimiseen. En ymmärrä miten tällaiset keskisormi peräaalto sankarit kehtaavat tulla vierasvenesatamiin? Siellä ne samat veneet odottavat joita kaltoin on kohdeltu.


      • Väistävät
        joo taas kirjoitti:

        Merimiestaitoihin kuuluu hyvä tilanteen arviointikyky. Jos minä tulen vastaan 30ton pikku hinaajalla urku auki. Aika harvassa on ne veneiliät jotka eivät ota palkokasvia nenäänsä., vaikka olisikin merikelpoinen vene. Mennään tilanteen mukaan ja käytetään sitä päätä myös muitten veneitten huomioimiseen. En ymmärrä miten tällaiset keskisormi peräaalto sankarit kehtaavat tulla vierasvenesatamiin? Siellä ne samat veneet odottavat joita kaltoin on kohdeltu.

        Aina ammattiliikiennettä! Tämä lause kantautui erään hinaajan kovaäänisestä, kun puski 13 solmun nopeudella purjevenetapahtuman läpi. Sattui erässä etelässä sijaitsevassa salmessa kultaisen 80 luvun alkupuolella. Oi niitä aikoja :)


      • joo taas
        Väistävät kirjoitti:

        Aina ammattiliikiennettä! Tämä lause kantautui erään hinaajan kovaäänisestä, kun puski 13 solmun nopeudella purjevenetapahtuman läpi. Sattui erässä etelässä sijaitsevassa salmessa kultaisen 80 luvun alkupuolella. Oi niitä aikoja :)

        Idiootteja löytyy kaikkialta. Onhan sitä tullut epähuomiossa aina joskus kohellettua mutta tälläkertaa en ollut minä. No eiköhän näitä vahinkoja satu kaikille toisinaan? Tämä on hyvä muistaa ennenkuin ajetaan ohi fingeri pystyssä. Tämä kertomasi tapaus oli sitten silkkaa tyhmyyttä.


      • Kuomaseni.
        joo taas kirjoitti:

        Idiootteja löytyy kaikkialta. Onhan sitä tullut epähuomiossa aina joskus kohellettua mutta tälläkertaa en ollut minä. No eiköhän näitä vahinkoja satu kaikille toisinaan? Tämä on hyvä muistaa ennenkuin ajetaan ohi fingeri pystyssä. Tämä kertomasi tapaus oli sitten silkkaa tyhmyyttä.

        Ihan oikein tehty. Jos tietää oikeutensa, niin mitä sitä alkaa purjehtijoiden viraapelitapahtuman pillin mukaan mennä. Kärsikööt nahoissaan stana.


      • voi taas...
        joo taas kirjoitti:

        Idiootteja löytyy kaikkialta. Onhan sitä tullut epähuomiossa aina joskus kohellettua mutta tälläkertaa en ollut minä. No eiköhän näitä vahinkoja satu kaikille toisinaan? Tämä on hyvä muistaa ennenkuin ajetaan ohi fingeri pystyssä. Tämä kertomasi tapaus oli sitten silkkaa tyhmyyttä.

        että se oli tuo jjamma joka sormi pystyssä ohitteli, ei se alkuperäinen aaltojen tekijä....


      • huvivenho
        Väistävät kirjoitti:

        Aina ammattiliikiennettä! Tämä lause kantautui erään hinaajan kovaäänisestä, kun puski 13 solmun nopeudella purjevenetapahtuman läpi. Sattui erässä etelässä sijaitsevassa salmessa kultaisen 80 luvun alkupuolella. Oi niitä aikoja :)

        Lakihan ei tuommoista vaatimusta sisällä. Fiksu huviveneilijä kuitenkin antaa aina töissäoleville etusijan. Ikävä sanoa, mutta meidän purjehtijoiden joukossa ne tämän suhteen mäntit ovat. Yllättävän moni ei tiedä edes sitä, että moottorilla ajava purkkari on konealus.


      • vai motari
        huvivenho kirjoitti:

        Lakihan ei tuommoista vaatimusta sisällä. Fiksu huviveneilijä kuitenkin antaa aina töissäoleville etusijan. Ikävä sanoa, mutta meidän purjehtijoiden joukossa ne tämän suhteen mäntit ovat. Yllättävän moni ei tiedä edes sitä, että moottorilla ajava purkkari on konealus.

        Joskus tulee vain sellainen olo itselle että motarimiehet ei osaa väistämissääntöjä. Purkkarilla kun liikkuu moottorivoimalla. Tulee joskus moottoriveneet vähän turhankin lähelle. Samat väistämissäännöt koskevat nyt molempia eli vasemmalta tuleva väistää jne. Itse en ole viellä törmännyt purjehtiaan joka ei tietäisi olevansa "moottorivene" koneella liikuttaessa.


      • jääräpäisyyskin
        huvivenho kirjoitti:

        Lakihan ei tuommoista vaatimusta sisällä. Fiksu huviveneilijä kuitenkin antaa aina töissäoleville etusijan. Ikävä sanoa, mutta meidän purjehtijoiden joukossa ne tämän suhteen mäntit ovat. Yllättävän moni ei tiedä edes sitä, että moottorilla ajava purkkari on konealus.

        vai liekö sittenkään kyse ollut jääräpäisestä "moottorivene väistää purjein liikkuvaa" - asenteesta ,kun toissa kesänä ajelin Bågaskäristä länteen vievää veneilyreittiä. Huomasin lähestyvän purren hyvän matkan päästä, arviolta yli puolen kilometrin etäisyydeltä, jolloin päätin aloittaa väistön hyvissä ajoin, ja koska tilaa tuolla pienellä selällä riitti hyvin, myös "riittävän kaukaa" - muutin siis kurssia etelään n. 15 astetta, jolloin olisin ohittanut lähestyneen purren vähintäänkin parin sadan metrin etäisyydeltä, mikäli tämä olisi säilyttänyt alkuperäisen kurssinsa väylän suuntaisesti. Mutta mutta, eihän sitä noin herrasmiesmäisesti kyetä koskaan hanskaamaan! Tämä purkkarikin sitten muutti kurssiaan etelään, juuri sopivasti ollakseen törmäyskurssilla. Koska tilaa ja aikaa edelleen riitti hyvin, odottelin tilanteen kehittymistä josko toinen osapuoli vaihteeksi suuntaisi taas siksakille yli väylän toiseen suuntaan - mutta ei, tämä jatkoi sitkeästi kohti. Kun välimatka alkoi kutistua nostin sitten nopeutta riittävästi turvallista ohitusta varten, jolloin lopulta olin ohittanut tämän n. 50 metrin päästä. Vasta tämän jälkeen purkkari palasi entiselle reitilleen. Eipä tuossa juuri mitään tapausta ollutkaan, mutta ihmettelemään jäin, eikö tuo purjeveneen kuljettaja havainnut minua ollenkaan ( kulkuvalot olivat päällä; aurinko juuri laskemassa ja paistoi siis lännestä purkkarin takaa, joten häikäisystäkään ei juuri voinut olla kyse), vai eikö havainnut jo varhain aloittaami turvalliseksi aikomaani ohitusta, ja päätti katsoa osaako moottoriveneilijä väistää, vai lieneekö tuollainen vain yleinen käytäntö, tai sitten huomasi ohitukseni ja päätti käyttää antaami tilaa paremmin edukseen ... tiedä häntä, mutta jos kyseessä olisi ollut vastaavan lainen herrasmies, olisi hänkin voinut pienellä vaivalla hivenen suunnata kurssinsa vähän peräni takaa. No purjehtijat ovat kuin Camel mies - kulkevat omia polkujaan, ja ajatuksensa kulkevat omia latujaan!


      • idiootteja
        voi taas... kirjoitti:

        että se oli tuo jjamma joka sormi pystyssä ohitteli, ei se alkuperäinen aaltojen tekijä....

        Ohittaja joka aivan turhaan keikutti nopeusrajoitusta noudattavaa venettä. Ja tämä joka rikkoi jälkeenpäin nopeusrajoitusta ja näytti fingeriä.


      • traumaattinen kokemus.
        jääräpäisyyskin kirjoitti:

        vai liekö sittenkään kyse ollut jääräpäisestä "moottorivene väistää purjein liikkuvaa" - asenteesta ,kun toissa kesänä ajelin Bågaskäristä länteen vievää veneilyreittiä. Huomasin lähestyvän purren hyvän matkan päästä, arviolta yli puolen kilometrin etäisyydeltä, jolloin päätin aloittaa väistön hyvissä ajoin, ja koska tilaa tuolla pienellä selällä riitti hyvin, myös "riittävän kaukaa" - muutin siis kurssia etelään n. 15 astetta, jolloin olisin ohittanut lähestyneen purren vähintäänkin parin sadan metrin etäisyydeltä, mikäli tämä olisi säilyttänyt alkuperäisen kurssinsa väylän suuntaisesti. Mutta mutta, eihän sitä noin herrasmiesmäisesti kyetä koskaan hanskaamaan! Tämä purkkarikin sitten muutti kurssiaan etelään, juuri sopivasti ollakseen törmäyskurssilla. Koska tilaa ja aikaa edelleen riitti hyvin, odottelin tilanteen kehittymistä josko toinen osapuoli vaihteeksi suuntaisi taas siksakille yli väylän toiseen suuntaan - mutta ei, tämä jatkoi sitkeästi kohti. Kun välimatka alkoi kutistua nostin sitten nopeutta riittävästi turvallista ohitusta varten, jolloin lopulta olin ohittanut tämän n. 50 metrin päästä. Vasta tämän jälkeen purkkari palasi entiselle reitilleen. Eipä tuossa juuri mitään tapausta ollutkaan, mutta ihmettelemään jäin, eikö tuo purjeveneen kuljettaja havainnut minua ollenkaan ( kulkuvalot olivat päällä; aurinko juuri laskemassa ja paistoi siis lännestä purkkarin takaa, joten häikäisystäkään ei juuri voinut olla kyse), vai eikö havainnut jo varhain aloittaami turvalliseksi aikomaani ohitusta, ja päätti katsoa osaako moottoriveneilijä väistää, vai lieneekö tuollainen vain yleinen käytäntö, tai sitten huomasi ohitukseni ja päätti käyttää antaami tilaa paremmin edukseen ... tiedä häntä, mutta jos kyseessä olisi ollut vastaavan lainen herrasmies, olisi hänkin voinut pienellä vaivalla hivenen suunnata kurssinsa vähän peräni takaa. No purjehtijat ovat kuin Camel mies - kulkevat omia polkujaan, ja ajatuksensa kulkevat omia latujaan!

        Olen saanut tietää, että Veneilyliitto on palkkaamassa mielenterveyshoitjaa tällaisia tapauksia verten. Moottorimiehet voivat mennä jäsenmaksua vastaan purkamaan itseään ja saamaan apua ja lohdutusta.


      • traumaahan tuo ei
        traumaattinen kokemus. kirjoitti:

        Olen saanut tietää, että Veneilyliitto on palkkaamassa mielenterveyshoitjaa tällaisia tapauksia verten. Moottorimiehet voivat mennä jäsenmaksua vastaan purkamaan itseään ja saamaan apua ja lohdutusta.

        Enkös riittävän selvästi kirjoittanut että mitään varsinaista tapaustahan tuossa ei ollut? EI siis myöskään traumaa aiheuttanut, lähinnä vain ajatuksia. Oma lukunsa nämä toiset jatkuvasti eteen väylällä kääntyvät purjehtijat .. se pukkaa jo harmittamaan kun samaa purkkaria joutuu väistämään 2-3 kertaa saman ohituksen yhteydessä, ja vielä ruuhkaisella väylällä! Edellinen esimerkkini olikin vain harmiton kohtaaminen auringon laskussa, nämä jälemmät taas aiheuttavat suoranaista haittaa ja vaaratilanteita itselleen ja muille vesillä liikkuville. Kas kun et ryhtynyt syyttelemään väärin väistämisestä tai ryhtynyt "tuttelemaan" idioottia joka liian aikaisin väistää! Jos olisin ollut terapian tarpeessa olisin toki ryhtynyt tuolloin paikan päällä purkamaan vääryyttä kiertelemällä tuon rättikepin ympärillä rinkiä kivassa puoliplaanissa muutaman metrin etäisyydeltä ohitellen ... siinä olis sitten tuokin arvoisa purjehtija saanyt palkokasvin jälkikasvua nenuunsa, jota myös klyyvariksi kutsutaan, kun olisi kaunis purtensa mahdollisesti nokeentunut kiisselini savuista! Lähinnä tuo joidenkin teidän rättipyllyjen asennevammaisuus ihmetyttää - kun et voinut syyttää väärästä käyttäytymisestä, niin ryhdyit epäilemään henkistä tilaani. Taidat itse liikkua piireissä joissa tähän on syytäkin??


      • Mitä sitä
        traumaattinen kokemus. kirjoitti:

        Olen saanut tietää, että Veneilyliitto on palkkaamassa mielenterveyshoitjaa tällaisia tapauksia verten. Moottorimiehet voivat mennä jäsenmaksua vastaan purkamaan itseään ja saamaan apua ja lohdutusta.

        Hoitsulle purkautumaan, kun aina pääsee purkautumaan purjeveneilijän eukkoon. Aina saanut hyvät monttuhoidot, että viikseen vedot, ja vielä antanut loistavan kyydin typykälle, kun purkkarinkaput ei naisista ymmärrä, tahi piittaa tuon taivaallista. T:Satamassa nähdään taas! :)


      • koettua
        Mitä sitä kirjoitti:

        Hoitsulle purkautumaan, kun aina pääsee purkautumaan purjeveneilijän eukkoon. Aina saanut hyvät monttuhoidot, että viikseen vedot, ja vielä antanut loistavan kyydin typykälle, kun purkkarinkaput ei naisista ymmärrä, tahi piittaa tuon taivaallista. T:Satamassa nähdään taas! :)

        On noista rättileskeistä omakohtaistakin kokemusta. Mies viettää kesänsä purjeveneellään sivellen gastinsa ( Jaan-Erikin) hanuria, kun minä soittelen vaimoa! Hei pulleat purjeet ja mahtava peräsin, ne vaimollasi on ! Kiitos siitä sinulle rätti- mies!


      • Mulla....
        koettua kirjoitti:

        On noista rättileskeistä omakohtaistakin kokemusta. Mies viettää kesänsä purjeveneellään sivellen gastinsa ( Jaan-Erikin) hanuria, kun minä soittelen vaimoa! Hei pulleat purjeet ja mahtava peräsin, ne vaimollasi on ! Kiitos siitä sinulle rätti- mies!

        taasen muija on innokas purjehtija... Taidat käydä vetelemässä purjehtijoiden variksenpelättimiä. Olenkin ihmetellyt, kuka niitä retuuttaa kesäloman aikana. No, selvispä tuokin. Terveisin nimimerkki; Masto pystyssä, kellä on.


      • olekaan sama heebo
        Mulla.... kirjoitti:

        taasen muija on innokas purjehtija... Taidat käydä vetelemässä purjehtijoiden variksenpelättimiä. Olenkin ihmetellyt, kuka niitä retuuttaa kesäloman aikana. No, selvispä tuokin. Terveisin nimimerkki; Masto pystyssä, kellä on.

        jonka vaimon puristukset meikä mittailee. Ei sillä pystyssä olevalla mastolla vielä mitään tee, jos sillä ei ole muuta käyttöä kuin tuulessa huojua! Katos ku meillä moottorimiehillä on taotut männät jotka jaksaa painaa putkessa piiiiitttkäää iskua ees taas, väsymättä ;-) Jalat kuin kiertokanget, lujat, ja tehty liikkeeseen, lantio kuin kammenkaula - hyvin voideltu ja tukevilla liukulaakereilla. Painevoitelu ja öljysuihkulla jäähdytetyt männänpäät! Paapa tuosta runoillen paremmaksi niillä mastoillasi!


      • vehkeiset...
        olekaan sama heebo kirjoitti:

        jonka vaimon puristukset meikä mittailee. Ei sillä pystyssä olevalla mastolla vielä mitään tee, jos sillä ei ole muuta käyttöä kuin tuulessa huojua! Katos ku meillä moottorimiehillä on taotut männät jotka jaksaa painaa putkessa piiiiitttkäää iskua ees taas, väsymättä ;-) Jalat kuin kiertokanget, lujat, ja tehty liikkeeseen, lantio kuin kammenkaula - hyvin voideltu ja tukevilla liukulaakereilla. Painevoitelu ja öljysuihkulla jäähdytetyt männänpäät! Paapa tuosta runoillen paremmaksi niillä mastoillasi!

        aina selittää jotta tekniikka ratkaisis joitan...


      • tarkanneeksi
        jääräpäisyyskin kirjoitti:

        vai liekö sittenkään kyse ollut jääräpäisestä "moottorivene väistää purjein liikkuvaa" - asenteesta ,kun toissa kesänä ajelin Bågaskäristä länteen vievää veneilyreittiä. Huomasin lähestyvän purren hyvän matkan päästä, arviolta yli puolen kilometrin etäisyydeltä, jolloin päätin aloittaa väistön hyvissä ajoin, ja koska tilaa tuolla pienellä selällä riitti hyvin, myös "riittävän kaukaa" - muutin siis kurssia etelään n. 15 astetta, jolloin olisin ohittanut lähestyneen purren vähintäänkin parin sadan metrin etäisyydeltä, mikäli tämä olisi säilyttänyt alkuperäisen kurssinsa väylän suuntaisesti. Mutta mutta, eihän sitä noin herrasmiesmäisesti kyetä koskaan hanskaamaan! Tämä purkkarikin sitten muutti kurssiaan etelään, juuri sopivasti ollakseen törmäyskurssilla. Koska tilaa ja aikaa edelleen riitti hyvin, odottelin tilanteen kehittymistä josko toinen osapuoli vaihteeksi suuntaisi taas siksakille yli väylän toiseen suuntaan - mutta ei, tämä jatkoi sitkeästi kohti. Kun välimatka alkoi kutistua nostin sitten nopeutta riittävästi turvallista ohitusta varten, jolloin lopulta olin ohittanut tämän n. 50 metrin päästä. Vasta tämän jälkeen purkkari palasi entiselle reitilleen. Eipä tuossa juuri mitään tapausta ollutkaan, mutta ihmettelemään jäin, eikö tuo purjeveneen kuljettaja havainnut minua ollenkaan ( kulkuvalot olivat päällä; aurinko juuri laskemassa ja paistoi siis lännestä purkkarin takaa, joten häikäisystäkään ei juuri voinut olla kyse), vai eikö havainnut jo varhain aloittaami turvalliseksi aikomaani ohitusta, ja päätti katsoa osaako moottoriveneilijä väistää, vai lieneekö tuollainen vain yleinen käytäntö, tai sitten huomasi ohitukseni ja päätti käyttää antaami tilaa paremmin edukseen ... tiedä häntä, mutta jos kyseessä olisi ollut vastaavan lainen herrasmies, olisi hänkin voinut pienellä vaivalla hivenen suunnata kurssinsa vähän peräni takaa. No purjehtijat ovat kuin Camel mies - kulkevat omia polkujaan, ja ajatuksensa kulkevat omia latujaan!

        Osaatko sanoa, paljonko tuulen suunta vaihteli tuona aikana? Tuon suuruiset muutokset ovat kovin tavallisia ja niiden mukaan eletään.


      • numero1.
        tarkanneeksi kirjoitti:

        Osaatko sanoa, paljonko tuulen suunta vaihteli tuona aikana? Tuon suuruiset muutokset ovat kovin tavallisia ja niiden mukaan eletään.

        Ei vesillä eletä tuulen suunnan mukaan, vaan huomioiden kanssaveneilijät. Meriteiden tärkein sääntö on pyrkiä välttämään yhteentörmäys kaikin mahdollisin keinoin. Purjeveneen tulee valita kurssinsa siten, ettei se aiheuta muille vaaraa liikehdinnällään.


      • nro 1
        numero1. kirjoitti:

        Ei vesillä eletä tuulen suunnan mukaan, vaan huomioiden kanssaveneilijät. Meriteiden tärkein sääntö on pyrkiä välttämään yhteentörmäys kaikin mahdollisin keinoin. Purjeveneen tulee valita kurssinsa siten, ettei se aiheuta muille vaaraa liikehdinnällään.

        Älä häiritse mun menoa... Tuulen mukaan joutuu tuulella kulkeva menemään. Näin on aina ollut, myös silloin kun sääntöjä laadittiin. Eikä se mitään vaaraa aiheuta, korkeintaan näppylöitä sen naamaan, joka sen takia kokee joutuneensa tekemään toisenkin kevyen ranneliikkeen, kuten esimerkkitapauksessa tuntui käyneen. Jos noista vaaratilanne syntyy, se syntyy aivan liian pieniksi jätetyistä marginaaleista väistävän ohjailussa. Maailma on täynnä vastaavanlaisia epätäydellisyyksiä ja normaalit ihmiset elävät niiden kanssa ongelmitta.


      • tuulen suunnassa
        tarkanneeksi kirjoitti:

        Osaatko sanoa, paljonko tuulen suunta vaihteli tuona aikana? Tuon suuruiset muutokset ovat kovin tavallisia ja niiden mukaan eletään.

        Silloin oli täysin tasainen kevyt iltatuuli, ei mitään muutosta. Saattoihan tuo olla vain kiinnostunut toisesta kulkijasta ja tuli katsomaan lähempää.. Hyvin ymmärrän että purjehtijan on elettävä tuulen mukaan, ja siksikin pyrin aina antamaan mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman paljon tilaa ohituksissa. Sitä lähinnä tuolla kirjoituksellani hain, että jos kyseessä olikin tilanne, että purjehtija ei havainnut niin kaukaa aloittamaani väistöä, ja päätti sitten testata osaako motskari väistää .. ja tällaista turhaa "testaamista" pidän jo asennevammaisuutena.


      • osin samaa mieltäkin
        nro 1 kirjoitti:

        Älä häiritse mun menoa... Tuulen mukaan joutuu tuulella kulkeva menemään. Näin on aina ollut, myös silloin kun sääntöjä laadittiin. Eikä se mitään vaaraa aiheuta, korkeintaan näppylöitä sen naamaan, joka sen takia kokee joutuneensa tekemään toisenkin kevyen ranneliikkeen, kuten esimerkkitapauksessa tuntui käyneen. Jos noista vaaratilanne syntyy, se syntyy aivan liian pieniksi jätetyistä marginaaleista väistävän ohjailussa. Maailma on täynnä vastaavanlaisia epätäydellisyyksiä ja normaalit ihmiset elävät niiden kanssa ongelmitta.

        Alkuperäisenä kaukaa väistävänä hivenen otan hernettä nenään tästä sanomastasi. Suuriin marginaaleihin ei aina yksinkertaisesti ole tilaa. Mitäs minun sitten pitäisi tehdä, ellei tilaa ole väistää kumpaankaan suuntaan, kun purkkareita tulee vastaan kahden puolen väylää, pitäisikö minun väistää matalalle, kallioille, karikolle - vain sen tähden että purjehtija pitää hampaat irvessä kiinni väistämisvelvollisuudestani? Vai pitäisikö jäädä paikoilleni? Hyvät purjehtijat, etenkin te fiksuimmat tästä porukasta, valistakaahan nyt tyhmää! VAi kevyt ranneliike jne... jeps, eihän se ohjailu vaikeaa ole, kunhan vain osaisi lukea purjehtijan ajatuksia! On se kumma homma kun samaa vastaantulijaa tai ohitettavaa pitää väistää 2-3 kertaa SAMAN ohituksen aikana! EIkö purhjehtijaa koske mikään sääntö? Se että ohitettavan pitäisi pitää kurssinsa sen jälkeen kun ohittava aloittanut väistönsä .. ei taida sekään olla mikään sääntö, tai ei ainakaan koske purjehtijaa. Ensimmäinen esimerkkini ei todellakaan ollut vähimmässäkään määrin harmillinen tai lähelläkään vaaratilannetta - kuvasipa vain melko yleistä ohitustilannetta purkkarin kanssa. Mitenkä minun olisi tuossa tilanteessa pitänyt toimia jotta toimintani teidän purjehtijoiden mielestä olisi ollut oikein? Olla väistämättä, sammuttaa moottori ja nousta hytin katolle pitkä poplari auki "masto pystyssä - kelteisilläni" ja väittää olevani itsekin purjehtija , vaiko räjäyttää itseni ilmaan pois tieltä, vai olisiko pitänyt jättää vene hankkimatta ja tyytyä puutarhakalusteisiin, vai peräti palata aikakoneella hetkeen jolloin isäni siitti ja huutaa hetkeä ennen laukeamista : "vedä ulos!" ?? Jostakin kumman syystä muuten näitä omituisia kiemurteluita ei ole koskaan syntynyt kohdatessani muiden kuin Suomen lipun alla purjehtivien kanssa ... Ongelmitta tässä on elettykin, mutta se johtuu lähinnä omasta toiminnastani , vaikka vastapuoli vain aniharvoin on asiassa edesauttanut.


      • kulkutavakseen
        nro 1 kirjoitti:

        Älä häiritse mun menoa... Tuulen mukaan joutuu tuulella kulkeva menemään. Näin on aina ollut, myös silloin kun sääntöjä laadittiin. Eikä se mitään vaaraa aiheuta, korkeintaan näppylöitä sen naamaan, joka sen takia kokee joutuneensa tekemään toisenkin kevyen ranneliikkeen, kuten esimerkkitapauksessa tuntui käyneen. Jos noista vaaratilanne syntyy, se syntyy aivan liian pieniksi jätetyistä marginaaleista väistävän ohjailussa. Maailma on täynnä vastaavanlaisia epätäydellisyyksiä ja normaalit ihmiset elävät niiden kanssa ongelmitta.

        sen, että kulkee tuuliajoalla ja joutuu siis tuulen mukaan menemään, on myös itse tasan vastuussa siitä valinnasta. Eli fiksu purjeveneilijä kulkee purjeilla vain silloin, kun se ei haittaa muita.


      • persoonallisuuksia
        tuulen suunnassa kirjoitti:

        Silloin oli täysin tasainen kevyt iltatuuli, ei mitään muutosta. Saattoihan tuo olla vain kiinnostunut toisesta kulkijasta ja tuli katsomaan lähempää.. Hyvin ymmärrän että purjehtijan on elettävä tuulen mukaan, ja siksikin pyrin aina antamaan mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman paljon tilaa ohituksissa. Sitä lähinnä tuolla kirjoituksellani hain, että jos kyseessä olikin tilanne, että purjehtija ei havainnut niin kaukaa aloittamaani väistöä, ja päätti sitten testata osaako motskari väistää .. ja tällaista turhaa "testaamista" pidän jo asennevammaisuutena.

        Tunnen kyllä erikoisiakin persoonallisuuksia, mutta tuolla tavalla tahallaan käyttäytyvistä olen ainoastaan kuullut juttuja. Joku niistä jutuista varmaan on tosikin, mutta äärimmäisen poikkeuksellinen käyttäytymistapa silti. Paljon, paljon enemmän näkee kaikenlaista tahatonta hölmöilyä ja hölmöily taas ei ole kiinni etenemistavasta. Väitänpä silti, ettei moottorilla etenevä ikinä huomaa parinkymmenen asteen shiftejä tuulessa. Ja sellaisia on usein myös tasaisen tuntuisessa iltatuulessa, suurempiakin ennen tyyntymistä. Ja sisäväylillä on saarten pyörteitä aina, myös pienemmillä selillä.


      • paikkansa
        persoonallisuuksia kirjoitti:

        Tunnen kyllä erikoisiakin persoonallisuuksia, mutta tuolla tavalla tahallaan käyttäytyvistä olen ainoastaan kuullut juttuja. Joku niistä jutuista varmaan on tosikin, mutta äärimmäisen poikkeuksellinen käyttäytymistapa silti. Paljon, paljon enemmän näkee kaikenlaista tahatonta hölmöilyä ja hölmöily taas ei ole kiinni etenemistavasta. Väitänpä silti, ettei moottorilla etenevä ikinä huomaa parinkymmenen asteen shiftejä tuulessa. Ja sellaisia on usein myös tasaisen tuntuisessa iltatuulessa, suurempiakin ennen tyyntymistä. Ja sisäväylillä on saarten pyörteitä aina, myös pienemmillä selillä.

        ettei moottoriveneilijä todennäköisesti huomaa noita tuulensuunnanmuutoksia, niillä kun ei hänelle ole mitään merkitystä eivätkä ne tunnu missään. Mutta tämäkin pitäisi purjeveneilijöiden itsensä ymmärtää. Heidän mielestään loogiset liikkeet ovat moottoriveneilijän silmin järjetöntä sekoilua.


      • suunnasta miten huomaa
        persoonallisuuksia kirjoitti:

        Tunnen kyllä erikoisiakin persoonallisuuksia, mutta tuolla tavalla tahallaan käyttäytyvistä olen ainoastaan kuullut juttuja. Joku niistä jutuista varmaan on tosikin, mutta äärimmäisen poikkeuksellinen käyttäytymistapa silti. Paljon, paljon enemmän näkee kaikenlaista tahatonta hölmöilyä ja hölmöily taas ei ole kiinni etenemistavasta. Väitänpä silti, ettei moottorilla etenevä ikinä huomaa parinkymmenen asteen shiftejä tuulessa. Ja sellaisia on usein myös tasaisen tuntuisessa iltatuulessa, suurempiakin ennen tyyntymistä. Ja sisäväylillä on saarten pyörteitä aina, myös pienemmillä selillä.

        Itse olen pitänyt tapana tarkkailla veden pintaa melko tarkasti, jo uppotukkien ja veteen heitettyjen pullojen varaltakin. Seuraan myös tuulen kehittymistä ja suuntaa lähinnä pinnan väreitä seuraamalla. Suoraan edestä tai takaa tulevan tuulen voimakkuuden pieniä muutoksia on moottoriveneestä vaikea huomata, mutta sivuttaisen tuulen muutokset kyllä huomaa melko helposti ohjauksessa, koska veneen runko toimii jossakin määrin siiven tavoin kuten purjekin, jolloin kohtauskulmasta riippumatta rungon synnyttämä sivuttainen nostovoima vaihtelee melkoisesti ja sitä voimakkaammin mitä kovempaa ajaa. Liussa ilmiö vielä korostuu koska tuulipinnan momentti märkään lateraalipintaan nähden kasvaa entisestään. Sivuttaisen tuulen vaikutus on toki hyvin venekohtainen, ja siihen reagoiminen tai sen tajuaminen kuljettajakohtaista .. Ja tuona iltana ei tuuliolosuhteissa ollut mitään havaittavaa muutosta ... tosin purjeveneen kurssi kulki alussa huomattavasti lähempänä rantaa, jolloin maan läheisyyden vaikutus purjehtijan käytöksen arviointiin itse ulompana kulkiessa oli melko mahdotonta. Tässäkin hyvin tulee esiin se miten vaikeaa moottoriveneilijän on ennakoida purjehtijan liikkeitä olivatpa miten loogisia ja pakon sanelemia. Onneksi sentään purjeveneen käännökset on melko helppo havaita..


      • Ystäväiseni
        suunnasta miten huomaa kirjoitti:

        Itse olen pitänyt tapana tarkkailla veden pintaa melko tarkasti, jo uppotukkien ja veteen heitettyjen pullojen varaltakin. Seuraan myös tuulen kehittymistä ja suuntaa lähinnä pinnan väreitä seuraamalla. Suoraan edestä tai takaa tulevan tuulen voimakkuuden pieniä muutoksia on moottoriveneestä vaikea huomata, mutta sivuttaisen tuulen muutokset kyllä huomaa melko helposti ohjauksessa, koska veneen runko toimii jossakin määrin siiven tavoin kuten purjekin, jolloin kohtauskulmasta riippumatta rungon synnyttämä sivuttainen nostovoima vaihtelee melkoisesti ja sitä voimakkaammin mitä kovempaa ajaa. Liussa ilmiö vielä korostuu koska tuulipinnan momentti märkään lateraalipintaan nähden kasvaa entisestään. Sivuttaisen tuulen vaikutus on toki hyvin venekohtainen, ja siihen reagoiminen tai sen tajuaminen kuljettajakohtaista .. Ja tuona iltana ei tuuliolosuhteissa ollut mitään havaittavaa muutosta ... tosin purjeveneen kurssi kulki alussa huomattavasti lähempänä rantaa, jolloin maan läheisyyden vaikutus purjehtijan käytöksen arviointiin itse ulompana kulkiessa oli melko mahdotonta. Tässäkin hyvin tulee esiin se miten vaikeaa moottoriveneilijän on ennakoida purjehtijan liikkeitä olivatpa miten loogisia ja pakon sanelemia. Onneksi sentään purjeveneen käännökset on melko helppo havaita..

        Tuona hetkellä purjeveneiljän hetkellisen kontrollin menetys johtui suurella todenäköisyydellä, liian liukkaasta kuminyrkistä, mikä lipsahti skipparin anuksesta kaukalon lattialle.


      • selitäisi paljonkin
        Ystäväiseni kirjoitti:

        Tuona hetkellä purjeveneiljän hetkellisen kontrollin menetys johtui suurella todenäköisyydellä, liian liukkaasta kuminyrkistä, mikä lipsahti skipparin anuksesta kaukalon lattialle.

        Jäänyt vielä kirjoittamatta, että oli sen silloisen purjehtijan ilmekin melko tuskaisen kireä, eikä käden heilautukseenkaan vastannut. Hiljensinkin vielä ohituksen jälkeen ja seurailin oisko kaverilla ollut jotakin hätää, mutta happamana jatkoi matkaansa. Hankkisi hänkin moottoriveneen jos se purjehdus on niin tuskaista hommaa - itseänsä kun voi kiduttaa kotonakin vaimon valitusta kuunnellen - miksi vesillä? ;-)


      • ymmärtää
        kulkutavakseen kirjoitti:

        sen, että kulkee tuuliajoalla ja joutuu siis tuulen mukaan menemään, on myös itse tasan vastuussa siitä valinnasta. Eli fiksu purjeveneilijä kulkee purjeilla vain silloin, kun se ei haittaa muita.

        Jos hitaasti kulkevan veneen 15 asteen suunnan muutos on sinulle vaaratilanteen aiheuttaja, tai edes haitta, on syytä miettiä omia ajotapojaan uusiksi. Kyse on 6 solmun nopeudella alle 1 m/s siirtymästä sivusuunnassa. Fiksu veneilijä kulkuvoimasta riippumatta ei ajele niin pienillä marginaaleilla, että se olisi haitta. Lähtötapauksessa sen sijaan 15 asteen suunnan muutos on merkittävä, kun kohtaamista suunniteltiin kaukaa.


      • en kyllä
        suunnasta miten huomaa kirjoitti:

        Itse olen pitänyt tapana tarkkailla veden pintaa melko tarkasti, jo uppotukkien ja veteen heitettyjen pullojen varaltakin. Seuraan myös tuulen kehittymistä ja suuntaa lähinnä pinnan väreitä seuraamalla. Suoraan edestä tai takaa tulevan tuulen voimakkuuden pieniä muutoksia on moottoriveneestä vaikea huomata, mutta sivuttaisen tuulen muutokset kyllä huomaa melko helposti ohjauksessa, koska veneen runko toimii jossakin määrin siiven tavoin kuten purjekin, jolloin kohtauskulmasta riippumatta rungon synnyttämä sivuttainen nostovoima vaihtelee melkoisesti ja sitä voimakkaammin mitä kovempaa ajaa. Liussa ilmiö vielä korostuu koska tuulipinnan momentti märkään lateraalipintaan nähden kasvaa entisestään. Sivuttaisen tuulen vaikutus on toki hyvin venekohtainen, ja siihen reagoiminen tai sen tajuaminen kuljettajakohtaista .. Ja tuona iltana ei tuuliolosuhteissa ollut mitään havaittavaa muutosta ... tosin purjeveneen kurssi kulki alussa huomattavasti lähempänä rantaa, jolloin maan läheisyyden vaikutus purjehtijan käytöksen arviointiin itse ulompana kulkiessa oli melko mahdotonta. Tässäkin hyvin tulee esiin se miten vaikeaa moottoriveneilijän on ennakoida purjehtijan liikkeitä olivatpa miten loogisia ja pakon sanelemia. Onneksi sentään purjeveneen käännökset on melko helppo havaita..

        Jos ajelen koneella, en kyllä huomaa alle 30 asteen muutoksia muutoin kuin mittareista, vaikka tilannetta aktiivisesti tarkkailenkin. Vielä avotuuliin ajellessakin voi kymmenen astetta mennä hyvän aikaa noteeraamatta. En usko, että muut huomaavat sen paremmin. Aallokon suunnassa huomaa pienemmätkin, mutta nehän tulevat vasta pitkällä viiveellä, jos tuulen suunnan muutos jäi pysyväksi.


      • moottoriveneilijä.
        nro 1 kirjoitti:

        Älä häiritse mun menoa... Tuulen mukaan joutuu tuulella kulkeva menemään. Näin on aina ollut, myös silloin kun sääntöjä laadittiin. Eikä se mitään vaaraa aiheuta, korkeintaan näppylöitä sen naamaan, joka sen takia kokee joutuneensa tekemään toisenkin kevyen ranneliikkeen, kuten esimerkkitapauksessa tuntui käyneen. Jos noista vaaratilanne syntyy, se syntyy aivan liian pieniksi jätetyistä marginaaleista väistävän ohjailussa. Maailma on täynnä vastaavanlaisia epätäydellisyyksiä ja normaalit ihmiset elävät niiden kanssa ongelmitta.

        Vaaratilanteet aiheutuvat juuri sinunlaisen purjehtijan jääräpäisyydestä. "Minä menen kun minulla kerran on opikeus. Muut väistää." Turha sitten kitistä peräaalloista ja läheltä ajamisesta, jos tuolla tavalla seilaat.


      • lämmityskäyttö
        kumpparin kippari kirjoitti:

        Vain ääliö lämmityskäyttää laiturissa. Ei kone siinä mihinkään lämpene. Kone käyntii ja sitten tarkastetaan, että kaikki on ok. Sitten lähdetään ajelemaan satamasta/rannasta vähän avoimille vesille. Moottori lämpiää paljon nopeammin kuormitettuna kuin tyhjäkäyntiä raksuttaessaan. Kun on ajeltu vähän ulommas eikä peräaallot häiritse satamaa/ranta-aluetta, tönästää kaasu auki. Moottori lämpiää sen parin kolmen minuutin ajelun aikana ihan riittävästi toisin kuin paikallaan raksuttaessaan nokeentuu tarpeettomasti.

        siten, että botski on vielä kiinnitetty nartsukalla laituriin, laittaa vaihteen päälle ja antaa koneen käydä siinä lämmityskäntiä. Lämpiäminen olisi tehokkainta, pieni kuormitus ja samalla laituripaikkakin vähän ruoppaantuisi, mudat ja kaikki paskat liikenteeseen.


      • krillipihvi
        kumpparin kippari kirjoitti:

        Vain ääliö lämmityskäyttää laiturissa. Ei kone siinä mihinkään lämpene. Kone käyntii ja sitten tarkastetaan, että kaikki on ok. Sitten lähdetään ajelemaan satamasta/rannasta vähän avoimille vesille. Moottori lämpiää paljon nopeammin kuormitettuna kuin tyhjäkäyntiä raksuttaessaan. Kun on ajeltu vähän ulommas eikä peräaallot häiritse satamaa/ranta-aluetta, tönästää kaasu auki. Moottori lämpiää sen parin kolmen minuutin ajelun aikana ihan riittävästi toisin kuin paikallaan raksuttaessaan nokeentuu tarpeettomasti.

        Tiedät sitten näköjään paremmin kuin esim. 80 luvun yamahan ohjekirja, joka käskee käyttää moottoria tyhjäkäynnillä vähintään muutaman minuutin ennen liikkeelle lähtöä. Samalla tulee varmistettua että vesi kiertää kunnolla. Esim. oma Yamahani sammuu jos samantein moottorin käynnistyttyä laittaa vaihteen päälle. Kaikilla ei ole uusia vehkeitä.


      • juttu...
        suunnasta miten huomaa kirjoitti:

        Itse olen pitänyt tapana tarkkailla veden pintaa melko tarkasti, jo uppotukkien ja veteen heitettyjen pullojen varaltakin. Seuraan myös tuulen kehittymistä ja suuntaa lähinnä pinnan väreitä seuraamalla. Suoraan edestä tai takaa tulevan tuulen voimakkuuden pieniä muutoksia on moottoriveneestä vaikea huomata, mutta sivuttaisen tuulen muutokset kyllä huomaa melko helposti ohjauksessa, koska veneen runko toimii jossakin määrin siiven tavoin kuten purjekin, jolloin kohtauskulmasta riippumatta rungon synnyttämä sivuttainen nostovoima vaihtelee melkoisesti ja sitä voimakkaammin mitä kovempaa ajaa. Liussa ilmiö vielä korostuu koska tuulipinnan momentti märkään lateraalipintaan nähden kasvaa entisestään. Sivuttaisen tuulen vaikutus on toki hyvin venekohtainen, ja siihen reagoiminen tai sen tajuaminen kuljettajakohtaista .. Ja tuona iltana ei tuuliolosuhteissa ollut mitään havaittavaa muutosta ... tosin purjeveneen kurssi kulki alussa huomattavasti lähempänä rantaa, jolloin maan läheisyyden vaikutus purjehtijan käytöksen arviointiin itse ulompana kulkiessa oli melko mahdotonta. Tässäkin hyvin tulee esiin se miten vaikeaa moottoriveneilijän on ennakoida purjehtijan liikkeitä olivatpa miten loogisia ja pakon sanelemia. Onneksi sentään purjeveneen käännökset on melko helppo havaita..

        Satuin muistamaan tämän keskustelun, joka käytiin ennen lomille lähtöä. Tuli nimittäin tehtyä huima avomerimatka ja ylitettyä Suomenlahti yöllä, siis sellaisessa erittäin tasaisessa iltatuulessa. Ei matkassa mitään erikoista sinällään ollut, oli vain tekemistä, joka piti mielen virkeänä. Tuuli nimittäin kääntyili pari kertaa edestakaisin 170 ja 250 asteen välillä. Käännökset eivät olleet äkillisiä, vaan kertaluokkaa 10 astetta minuutissa. Kevyt aallokko tuli koko ajan melkein samasta suunnasta, eikä kukaan olisi merenpinnasta voinut muutoksia nähdä, purjeet ja mittarit ne tietysti helposti paljastivat. Moottorilla ajaessa parhaalla tahdollakin olisi väittänyt tuulen olleen aivan muuttumattoman.


    • Ikäseilori

      , että ehkä sinun olisi paras lopettaa veneily turhan stressin välttämiseksi.

      • kyllä oikeassa

        niin vesillä kuin maantielläkin on noita uusia kuljettajia, koheltajia sekä ehkäpä epähuomiossa ajelevia mutta kaikkein vaarallisimpia ovat provosoitujat joilla palaa käämi jolloinka he eivät itse pysty enää ajattelemaan ollenkaan järkevästi.


      • tarvittaisi
        kyllä oikeassa kirjoitti:

        niin vesillä kuin maantielläkin on noita uusia kuljettajia, koheltajia sekä ehkäpä epähuomiossa ajelevia mutta kaikkein vaarallisimpia ovat provosoitujat joilla palaa käämi jolloinka he eivät itse pysty enää ajattelemaan ollenkaan järkevästi.

        Mitään laivurikursseja mutta jokin pikakurssi jossa käsiteltäisiin ihan simppelit perusasiat.Merimerkit,väistämissäännöt yms. sekä pientä valistusta kohteliaista tavoista muita kohtaan.Totta on se mitä joku tuossa aiemmin kirjoitteli että kyse on yleisesti asenteista mutta myös paljon on yksinkertaisesti tietämättömyyttä. Tähän riittäisi helposti päivän kurssi tai ihan pikatentti jolla todistettaisiin että tiedetään edes kummaltapuolelta se punainen "keppi"kierretään jos vaikka plotteri jostain syystä ei toimikkaan...


      • Veneilijöille
        tarvittaisi kirjoitti:

        Mitään laivurikursseja mutta jokin pikakurssi jossa käsiteltäisiin ihan simppelit perusasiat.Merimerkit,väistämissäännöt yms. sekä pientä valistusta kohteliaista tavoista muita kohtaan.Totta on se mitä joku tuossa aiemmin kirjoitteli että kyse on yleisesti asenteista mutta myös paljon on yksinkertaisesti tietämättömyyttä. Tähän riittäisi helposti päivän kurssi tai ihan pikatentti jolla todistettaisiin että tiedetään edes kummaltapuolelta se punainen "keppi"kierretään jos vaikka plotteri jostain syystä ei toimikkaan...

        'Kepit' saa kiertää ihan vaan siltä puolelta kuin haluaa, tämä pätee myöskin laivoille. Väistämissäännöt ovat pakollisia.


      • toki
        Veneilijöille kirjoitti:

        'Kepit' saa kiertää ihan vaan siltä puolelta kuin haluaa, tämä pätee myöskin laivoille. Väistämissäännöt ovat pakollisia.

        "kepit" saa kierrellä mistä haluaa, se on joskus vaan vähän kalliimpaa.


      • kurssi
        tarvittaisi kirjoitti:

        Mitään laivurikursseja mutta jokin pikakurssi jossa käsiteltäisiin ihan simppelit perusasiat.Merimerkit,väistämissäännöt yms. sekä pientä valistusta kohteliaista tavoista muita kohtaan.Totta on se mitä joku tuossa aiemmin kirjoitteli että kyse on yleisesti asenteista mutta myös paljon on yksinkertaisesti tietämättömyyttä. Tähän riittäisi helposti päivän kurssi tai ihan pikatentti jolla todistettaisiin että tiedetään edes kummaltapuolelta se punainen "keppi"kierretään jos vaikka plotteri jostain syystä ei toimikkaan...

        Mielestäni rannikkolaivurikurssi on ihan OK aloittelevalle veneiliälle. Jonkinverran turhaa tietoa mutta paljon riippuu opettajasta miten painottaa merimiestapojen ja taitojen tärkeyttä.


      • kurssi kirjoitti:

        Mielestäni rannikkolaivurikurssi on ihan OK aloittelevalle veneiliälle. Jonkinverran turhaa tietoa mutta paljon riippuu opettajasta miten painottaa merimiestapojen ja taitojen tärkeyttä.

        Saaristolaivurinkurssia, rannikkolaivurinkurssi käsittelee sitten jo virtauksista johtuvaa sortoa jne, ja vaatii siten mm trigonometrian hallintaa.


      • kurssi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Saaristolaivurinkurssia, rannikkolaivurinkurssi käsittelee sitten jo virtauksista johtuvaa sortoa jne, ja vaatii siten mm trigonometrian hallintaa.

        " virtauksista johtuvaa sortoa jne, ja vaatii siten mm trigonometrian hallintaa."
        Valitettavasti trigonometriasta ei tarvitse tietää mitään. Ko. vektorilaskenta hoituu kartalla, kynällä ja viivoittimella.


    • lapsiperhe

      meillä retkivene joka ei ole todellakaan niitä kiikkerimpiä ja vauhtikin vain 6 solmua. Onneksi alkaa jälkikasvu kasvaa .Muttaman kesän on saanut pää pyöriä kuin pöllöllä kun tarkaailen kovakulkuisten veneiden ohituksia. Tälläisen ilmestyttyä horisonttiin lapsille sanotaan että istukaa lattialle.Kerran on 4 vuotiaalle täysin tyynellä kelillä sattunut iso haaveri toisen veneen ohituksen takia.. Ja tavarat lentelee. Jos keli on tyyni lapset saavat leikkiä leluillansa, tuosta oppineena enää mukana ei kulje kuin pehmo leluja..

      • ssllaa

        Moi,hitailla veneillä ongelmia tulee vilkkailla väylillä jo siitä, kun pitää keikkua kaikkien peräaalloissa, niin ohittajien ja vastaantulijoiden. Lisäksi hitaalla veneellä väistäminen vie aikaa ja esim. leveän väylän ylitys vaatii ennakointia ja muun liikenteen jatkuvaa tarkkailua.


    • venheasweötha

      olen huomannut että hyvin paljon riippuu seudusta missä päin veneilijät moikkaavat toisiaan, toisaalla se kuuluu asiaan ja toisaalla toljotetaan että kukas tuttu tuo nyt sitten muka on.
      mitkä oikein ovat pelisäännöt ?

      • pelisääntöjä ole

        Kukin moikkailee kuten itse hyväksi näkee. Jotkut kaikkia, jotkut vain tuttuja, jotkut ei ketään. Itse lähinnä noudatan tuota jälkimmäistä linjaa, mutta useimmiten vastaan kyllä vieraastakin veneestä tulevaan tervehdykseen. Jos ei nyt sitten jotain erityistä syytä ole olla vastaamatta.


    • Vesikkos

      nyt mistä saa riittävät tiedot ja taidot sekä materiaalit yms???

      Kurssille kun ehtii..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5372
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4161
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      29
      2292
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2138
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1825
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1484
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1312
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1128
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1020
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1011
    Aihe