Lapsena ja teininä kärsin monen vuoden ajan ihan vakavissani peilien yms heijastavien pintojen kammosta - siis iltaisin tai öisin, päiväsaikaan vain satunnaisesti. Illalla tuotti vaikeuksia edes kulkea peilin (tai peittämättömän ikkunan) ohi, yleensä pinkaisin niiden ohi mahdollisimman nopeasti, eikä olisi tullut mieleenkään vilkaista niihin peileihin! Illalla ennen hämärää peitin kankaalla / käänsin peilit pois näkyvistä ja peitin jopa tietokoneen näytön! Se fobia on kuitenkin laantunut omia aikojaan iän myötä vähän kerrallaan, samoin kuin pimeänpelkonikin. Mutta pari vuotta sitten aloin kammota ovikelloja! Siis tarkennettuna sitä kun oma ovikelloni soi. Usein en edes uskaltanut hiippailla ovisilmälle vaan hakeuduin asunnon perimmäiseen nurkkaan sydän pamppaillen ja hengitystä pidätellen. Nykyäänkin ovikellon soitto tuottaa minulle erittäin epämukavan olon, ja jos en odota ketään, en todennäköisesti mene ovelle. Myönnän, että tämä fobia ei ole pahimmasta päästä eikä suuremmin rajoita elämääni, eikä tarkoitukseni ollut ruikuttaa siitä. Olisi vain kiinnostavaa tietää onko kellään ollut vastaavia fobioita :) Ja ihan mielenkiinnosta: onkohan mokomilla jokin hieno nimitys??
Outoja fobioita?
9
850
Vastaukset
- Ylemies
ei se niin paljoa ole.
- NarsissinKeltainen
Minulla on peilien kammoa ollut vain hiukan. Itsellä tuo ovikello-fobia on aivan kauhea, samoin puhelin. En uskalla myöskään välillä lukea sähköposteja jos odotan jotain tiettyä vastausta. Pelästyn usein ulkoa tai rappukäytävästä kuuluvaa melua/puhetta, ehkä pelkään että joku tulee oven läpi.. :/
- kanssa ovikellokammosta
minä kärsin kans ovikellokammoista, mutta syynä on kai lähinnä maksamaton tv-lupa, joka ahistaa.
- H3rmeliini
Ite oon tällä hetkellä 13.vuotias ja mulla on tuo sama peilikammo. Mä en tiiä mikä siinä on, mut ehkä mä pelkään, että sinne peiliin tulee joku.. tai että näkisin mun takana jotain epämiellyttävää. Päivällä ei tällästä pelkoa ole. Varmaan jotenkin toisiinsa liitoksissa tuo pimeän pelko ja peilikammo? Mullakin esiintyy molempia.
- Ahdistunut hörhö
Itse olen juuri 15-vuotias ja kärsin pahasta spectrophobiasta (peilikammosta). Ahdistaa katsoa peiliin iltaisin ja jos pimeässä edes vahingossa vilkaisen peiliin olen ahdistuskohtauksen partaalla. En tiedä ollenkaan mistä se johtuisi, yksi syy saataa olla että katsoin n. 9-10 vuotiaana korealaisen "In to the mirror" kauhuelokuvan. Muistan että siitä lähtien olisin kammonnut peilejä, mutta se on vain pahentunut vuosi vuodelta. Pimeää en niinkään pelkää, ainakaan jos en ole yksin. Kammoan myös avonaisia kaappeja, auki olevia ovia pimeisiin huoneisiin. Myös jos olen huoneessani ja ovi on auki, ahdistaa hieman.
- h6hy64yh35t43h4h5
Mul on tosi outo fobia. Oon jossakin englanninkielisel foorumil törmänny muutamiin samasta fobiasta kärsiviin, mut en oo koskaa suomessa kuullu vastaavasta ja fobialle ei liene edes nimeä.
Mä nimittäin en pelkää hämähäkkejä. Mut mä pelkään niiden seittejä niin paljon, etten voi kesällä mennä parvekkeelle. Etenkin niitä kuviollisia ja jos auringonvalo paistaa niihin, ni mulle tulee kylmänväreet. Jos se seitti osuis muhun (viimeks joskus 10 vuotiaana vahingos tarttunu seitti naamalle), ni mä menisin ihan kauheeseen paniikkiin.
Mä en pysty menee metsään tms. ollenkaa tuon takia, ellei joku kävele mun edellä.
Mua ei ne semmoset kuviottomat verkot ees pelota ja niihin voin koskee, mut ne kuviolliset on tosiaan niin kauheit, et joudun sit jonkun muun ottaa verkot pois esim. parvekkeelta.
Huokaus kaikkee sitä voi "pelätä". Ja en todellakaan pysty altistamalla tuosta parantamaan itseäni.
Tää on ainaki suht outo fobia ja ihan totta joka sana. :)
Muita fobioita minulla ei ole.- h6hy64yh35t43h4h5
"I Wonder How Is This Phobia Called?
I'm deadly afraid of spider webs since I remember myself. I still remember a few nightmare I had about them repeating when I was about 5. It's not because of them, the fear came first. I never was afraid of spiders, began to be afraid for a short period of time, mostly because of a big stress, but them it balanced up, they creep me out just a bit but I still find them pretty and cool, and the webs are pretty but...I can't even look at it, I'm all shivering, I began to panic, every little touch, like my own hair on my face start to seem like a spider web and I almost hystericaly wipe my face from the "web". It just raise such panic in me, but I'm kind a fine with that. I mean it's a special phobia kind a :), I just wonder how they call it, if they do at all."
Tollasen löysin englanniks ja ihan samanlailla itelki menee. Ne seitit on nättejä, mut ei niit voi katsoa. Ja hiuksetkin välillä hyytää. Hrr. Onneks hämähäkit ei tee niin isoja verkkoja, että kaupassakäynti jäis tekemättä. xD
- Anonyymi
mulla on emetofobia
eli siis oksennuksen fobia - Anonyymi
Minulla on ahtaan paikan kammo ja korkean paikan kammo. Ahtaanpaikan kammo on pahempi, koska hissejä pitäisi joskus käyttää. Etsin aina portaat, jos mahdollista. En tiedä miten tästä pääsisi.
Luulen että se on alunperin syntymätraumasta johtuvaa. Näin pienenä unta syntymästäni. Ei tietenkään voi tietää oliko se juuri siitä, kun muistikuvia ei ole. Unessa oli vain karmea tunne, että olin rusentua jossain pimeässä paikassa, jossa seinät alkoivat puristaa minua joka puolelta. Olin kuolemaisillani ja se kauhu oli hirveä. Sitten yhtäkkiä oli valoisaa. Hirveän valoisaa, ja olin jotenkin kuin ilmassa. Mikään ei koskettanut mistään. Tällainen uni; en tiedä mistä se tuli ja näin sitä vain muutaman ensimmäisen elinvuoteni ajan, sitten en enää. Ahtaan paikan kammo on ollut minulla aina. Olisiko näillä jotain yhteyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529