Pääseekö neuvolan kautta

ruokaterapeutille?

Pojalla (2v) paljon allergioita: kotimaiset viljat, maissi, porkkana, soija, herne, kananmuna, siitepöly(ei tarkkaa tietoa mikä siitepöly), tomaatti, pinaatti... Eikä nämä näytä olevan lopullisia kun oireita vaan pukkaa koko ajan. Ongelma on se, ettemme enää tiedä mitä pojalle syöttäisi!! Pari päivää sitten luin netistä noista lisäaineista, että ne on saatettu tehdä viljoista ym... Lastenlääkäri ei mitään niistä maininnut ja nyt tuntuu ettei mikään käy! Raavitaan, huudetaan, ollaan joko ripulilla tai ummella... Ilmeisesti ei edes panadol tai zyrteck käy kun niissä on sorbitolia tms. Alkaa usko loppua... Kotialtistuksista ei tunnu tulevan mitään kun aina löytyy joku toinen allergia ja tehdyt altistukset pitäisi siis aloittaa alusta. Tätä on kestänyt jo vuosi! Eikä tiedetä yhtään, että mille on 100% allerginen... Kysymykseni siis on, että saako neuvolasta lähetettä jollekkin ravintoterapeutille joka opastaisi ruoka-ainevalinnoissa. Pelkään, että poika ei saa tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita koska ruokavalio on niukka(ja tämä siksi, etten ole tottunut näin moniin allergioihin). Joku allergialääke pitäisi myös saada... Lastenpolilla käyty mutta sieltä ei oikein mitään heru. Sanotaan vaan, että altistelette vaan kotona. Yksityiseen meillä ei ole varaa..

9

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      jos joku nopeasti vastaa niin uskallanko antaa pojalle zyrteckiä. Hänelle on määrätty sitä 1vuotiaana kun sai vakavan allergisenreaktion kananmunasta. nyt siitepölyt haittaa, nenä vuotaa ja röhisee. Huomenna kyllä soitan lääkärille mutta josko tänään jo saisi helpotusta..

      • Allerginen aikuinen

        Sinuna soittaisin esim. alueesi päivystykseen ja kysyisin, voitko antaa lapselle Zyrteciä, tuskin täällä kukaan uskaltaa antaa hoito-ohjeita, soita ja kysy.


    • äitipöllö

      Jos Zyrtec mikstuura ei sovi, pyydä resepti Zyrtec tipoille. Tipoissa ei ole (juurikaan) muuta kuin se vaikuttava aine, ja ne voi sekoittaa pieneen määrään lapselle sopivaa juomaa tai tiputtaa sokeripalaan. NEuvolanlääkäriltä voi saada lähetteen ravintoterapeutille, jos terveyskeskuksessa sellainen toimii. Sairaalan ravitsemusterapeutille saa lähetteen vain sairaalan lääkäriltä. Noista lisäaineista ja siitä, mistä ne on tehty, ei välttämättä ole kovinkaan paljon tietoa ravintoterapeuteilla. Aika monelle on vain sanottu, että se ja se saattaa kyllä olla viljasta tehty, mutta ei voi aiheuttaa oireita. Mutta käytännössä herkimmät allergikot saavat oireita mistä vain, mikä on edes nähnyt jotain allergeenia. Ja vielä se, että vilja-allergikon kanssa kannattaa olla tarkkana, että ne sopivat viljat, joita on käytössä, eivät sisällä jäämiä sopimattomista viljoista. Esim. Myllyn Paras tai Nalle riisihiutaleet eivät ole herkimmille vilja-allergikoille riittävän puhtaita, eli sisältävät jäämiä muista viljoista. Noiden samojen ongelmien kanssa painiskelevia ja painiskelleita ihmisiä löytyy mm. Allergia- ja astmaliiton keskustelupalstalta ja http://www.histamiini.com/ Ainakin Histamiinista löytyy mm. lista lääkkeistä, jotka sisältävät jotain viljapohjaista ainetta, eli eivät sovi herkimmille vilja-allergikoille.

    • maammax2

      www.allergia.com Tuolta löytyy jotain tietoa. Meidän keskussairaalassa ainakin saa ravitsemusterapeutille ajan lasten polin kautta ja noita altistuksia tehdään myös lastenosastolla. Soita oman sairaalan ravitsemusterapautille ja kysy asiaa. Voin sanoa että kevät jos mikä on hiukan vaikeaa aikaa tehdä altistuksia ja saada selville mikä on se mille reagoi?!? Meidän neidillä joka on jo 9v oli jos vaikka millaista allergiaa, mutta nykyään on helpottanut. Paitsi kevät jolloin hänellä on vatsa ja iho-oireita koska on allerginen koivulle ja jos olet kuullut ristiallergiasta, hän ei voi syödä esim. omenaa keväällä muuten kyllä. Että näin... Toivottavasti tuo auttoi jotenkin.

    • Apuja tässä

      Ruokaterapeutti ei tiedä lisäaineista ym. juuri tavan talliaista enempää. Parempaan tulokseen pääset luultavasti ihan itse ottamalla googlen kauniiseen käteen ja selvittämään asian. Itse olen allerginen kymmentä ruoka aineitta lukuun ottamatta kaikelle muulle, eikä siitä ole loppujen lopuksi tullut mitään ongelmaa. Mitään luettelemaasi en pitäisi mitenkään välttämättömänä lapsen kehityksen kannalta! Mielestäni stressaat nyt ihan liikaa ongelmaan nähden. Teet kaiken ruoan itse, jolloin tiedät tasan tarkkaan mitä lapsesi saa. Lapsesi tarvitsee energiaa (rasvoista ja tärkkelyksestä), proteiinia ja vitamiineja ja hivenaineita sekä kuitua. Esimerkiksi kukkakaali sisältää (perunaan verrattuna) monin kertaisesti vitamiineja ja hivenaineita sekä kuitua. Sinuna teksin seuraavasti: Höyrytä 1-2 kasvista (niitä joita voi syödä) kerrallaan lihan lisukkeeksi. Valitse rasvaisin lihamuoto, jotta lapsesi saa energiaa. Kasviksista hän saa kuidut, hivenaineet ja vitamiinit. Unohda viljat ja vilja johdannaiset nyt vähäksi ajaksi ja muista ettei niitäkään ole mitenkään pakko syödä. Ihmiskunta on syönyt viljoja vasta 10 000 vuotta ja sitä ennen niitä ei syöty lainkaan.

    • mie vaan..

      täällä ravitsemusterapeutit on erikoissairaanhoitoa, mutta joissakin paikoissa on kyllä terppareillakin omia. Ruuissa on monia aineita joilla on kivoja nimiä jotka ei sano mitään mistä ne on tehty. Osa niistä voi aiheutta aoireita ja jotkut taas joita saattaa tunnistaa allergiaa aiheuttavan ruuan osaksi eivät taas aiheut amitään ja niitä on turha välttää. Esim viljat on juuri sellaisia joista kaikki osat ei aiheuta nitä oireita vaan joku osa, sama maito jne. Ettekö ole saaneet edes sairaalaan lähetettä? Kyllä se nyt jo ainakin pitää saada ja lapsi testeihin ja kunnon hoitoon. Tuossa kun on jo sellaisia aineita että kohta ei näppäräkään osaa laittaa ruokaa.. Altistaminen on hieno keksintö, mutta silloin pitää olla selvillä sellaiset peruselintarvikkeet joita lapsi voi syödä vaikka joka ruuan pohjana.

      • ap.

        Niinkuin alkuperäiseen viestiin kirjoitin niin on sairaalassa käyty lastenpolilla (sinne päästiin vasta kun sai vakavan allergisen reaktion kananmunasta! Olin aiemmin yrittänyt neuvolan kautta päästä testeihin mutta ei päästy!), PRICK-testit tehty ja verestä otettu vasta-aiheet(vai mitkä ne oli...). Lastenpolilla altistettiin vehnä, ei muita. Jopa kananmuna pitää testailla kotona epipenit valmiustilassa! Lääkäri sanoi, että kotona loput altistellaan ja ilmotellaan sinne. No, olen altistanut viljat ja ilmoittanut eikä lääkäriltä ole kuulunut mitään. Nyt tällä viikolla varailen uudelleen aikaa verikokeisiin ja seuraava lääkäri olisi 6kk päästä. Vaikka siellä lääkärillä käyty, tunnen, etten ole saanut riittävää tietoa asiasta. Rasvareseptejä, altistuspäiväkirjoja ym. kyllä löytyy. Juurikin tarvitsisin neuvoja ruuan laittoon. Toki voin itsekkin etsiä tietoa netistä niinkun olen tehnytkin. Tuntuu vaan välillä, että olen huono äiti kun en osaa tehdä lapselleni sellaista ruokaa mikä käy ja, että saa kaikki tarvittavat syömästään ruuasta. Tuli tänään mieleen, että kun lääkäri sanoi, että pitää siedättää lasta allergisille ruoka-aineille niin eikös se ole jopa vaarallista lapsen terveydelle? Varsinkin nuo viljat. Enimmäkseen oireilee iholla mutta mites sen suolinukan kanssa? Teenkö lapselleni hallaa siedättämällä(pienillä määrillä tosin) näille aineille? Tänään ehti napata pitsapohjan reunan(sis.kananmunaa), haukkasi kerran ja puolen tunnin sisään peppu nokkosrokolla... Ei onneksi turvonnut! Jotenkin tuntuu, että on aika yksin näiden asioiden kanssa eikä lääkäriltä saa tarvittavaa tietoa...


      • testit
        ap. kirjoitti:

        Niinkuin alkuperäiseen viestiin kirjoitin niin on sairaalassa käyty lastenpolilla (sinne päästiin vasta kun sai vakavan allergisen reaktion kananmunasta! Olin aiemmin yrittänyt neuvolan kautta päästä testeihin mutta ei päästy!), PRICK-testit tehty ja verestä otettu vasta-aiheet(vai mitkä ne oli...). Lastenpolilla altistettiin vehnä, ei muita. Jopa kananmuna pitää testailla kotona epipenit valmiustilassa! Lääkäri sanoi, että kotona loput altistellaan ja ilmotellaan sinne. No, olen altistanut viljat ja ilmoittanut eikä lääkäriltä ole kuulunut mitään. Nyt tällä viikolla varailen uudelleen aikaa verikokeisiin ja seuraava lääkäri olisi 6kk päästä. Vaikka siellä lääkärillä käyty, tunnen, etten ole saanut riittävää tietoa asiasta. Rasvareseptejä, altistuspäiväkirjoja ym. kyllä löytyy. Juurikin tarvitsisin neuvoja ruuan laittoon. Toki voin itsekkin etsiä tietoa netistä niinkun olen tehnytkin. Tuntuu vaan välillä, että olen huono äiti kun en osaa tehdä lapselleni sellaista ruokaa mikä käy ja, että saa kaikki tarvittavat syömästään ruuasta. Tuli tänään mieleen, että kun lääkäri sanoi, että pitää siedättää lasta allergisille ruoka-aineille niin eikös se ole jopa vaarallista lapsen terveydelle? Varsinkin nuo viljat. Enimmäkseen oireilee iholla mutta mites sen suolinukan kanssa? Teenkö lapselleni hallaa siedättämällä(pienillä määrillä tosin) näille aineille? Tänään ehti napata pitsapohjan reunan(sis.kananmunaa), haukkasi kerran ja puolen tunnin sisään peppu nokkosrokolla... Ei onneksi turvonnut! Jotenkin tuntuu, että on aika yksin näiden asioiden kanssa eikä lääkäriltä saa tarvittavaa tietoa...

        Allergiatestit ovat vain suuntaa-antavia. Tiesithän sen? Omat testaukset ovat paljon luotettavampia. Reseptejä ruoan valmistukseen et saa lääkäristä etkä ravitsemusterapeutilta. Ne pitää hommata ihan itse. Lääkärilläsi ei ole sinua parempaa tietoa siitä mistä aineista ruokaa laittaa ja miten. Hanki (netistä) listaus tuon ikäisen lapsen ravintotarpeesta (vitamiineineen ja hivenaineineen) ja sitten vaan kokoat viikon ruoat niin, että vaatimukset täyttyvät. Eri ravintoaineiden sisällöt löytyvät sivuilta www.fineli.fi. Jos ravintoainevaatimukset täyttyvät on ihan sama miten montaa ruoka-ainetta lapsesi syö. Jos energian tarve, proteiinien tarve, vitamiinien tarve, kuidut jne. saat kasaan vaikka syöttämällä possua, parsakaalia ja oliiviöljyä, se riittää. Ruokavaliota voit sitten aina pikku hiljaa lisätä kun sallittuja paljastuu.


    • sansuliini84

      zyrtec voi aiheuttaa kanssa allergista reaktiota.. Uskokaa tai älkää näin on näreet! Nyt on jo niin paljon kaiken maailman allergia lääkkeitä että kokeile niitä! esim. cetiritcin.. (mahdoinko kirjottaa oikein? no sinnepäin kuitenkin)..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe