Kohta vastantekoon

Silmua pukkaa

Muistaako kukaan milloin on paras aika tehdä koivusta vastoja talveksi, oliko se kesäkuussa täydenkuun jälkeen joitakin päiviä vai mitä?

4

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhannuksen aikaan

      Vihta on tehtävä ennen juhannusta, varsinkin ne jotka tehdään talveksi.

      • juhannuksen jälkeen

        ja voi tehdä koko heinäkuun. Mikään aika ei päde siihen lehden pysymiseen. Kaikki riippuu siitä, miten vasta tehdään. Vastakset ladotaan nippuun kaikki lehden kiiltävä puoli alaspäin, kun nippu on sopiva, se puolitetaan ja käännetään niin , että vastan kummallekkin puolelle vastakset tulee lehden karhea , siis alus puoli päälle. Näin ei kylvettäessä lehdet takerru ihoon kiini, eivätkä irtoile. Vastaa voi käyttää useita kertoja, eikä varise. Minut on kurssitettu, kun olen tehnyt jo viisi vuotta vastoja kaupalliseen myyntiin. Vastan koko ja oikea pannan teko on vielä asia erikseen, se vaatii jo harjoittelua, eikä sitä voi tässä opastaa. Mutta se että on joku vastanteko viikko, ja tarinat lehtien pysymisestä on ihan huu haata.


      • viherpeukku
        juhannuksen jälkeen kirjoitti:

        ja voi tehdä koko heinäkuun. Mikään aika ei päde siihen lehden pysymiseen. Kaikki riippuu siitä, miten vasta tehdään. Vastakset ladotaan nippuun kaikki lehden kiiltävä puoli alaspäin, kun nippu on sopiva, se puolitetaan ja käännetään niin , että vastan kummallekkin puolelle vastakset tulee lehden karhea , siis alus puoli päälle. Näin ei kylvettäessä lehdet takerru ihoon kiini, eivätkä irtoile. Vastaa voi käyttää useita kertoja, eikä varise. Minut on kurssitettu, kun olen tehnyt jo viisi vuotta vastoja kaupalliseen myyntiin. Vastan koko ja oikea pannan teko on vielä asia erikseen, se vaatii jo harjoittelua, eikä sitä voi tässä opastaa. Mutta se että on joku vastanteko viikko, ja tarinat lehtien pysymisestä on ihan huu haata.

        Minä olen niitä tehnyt varastoon roikkumaan pitkin kesää. Yleensä juhannuksena yhden satsin ja siitä eteenpän miten on koivikkoon sattunut. Säilymisessä ei ole mitään eroa. Hyviä ovat kaikki. Ja noin minäkin teen, että "väärin"päin ne lehdet siihen vihtaan. Eikä iso ole se paras. Mahtavia vinkkejä oli tuossa. Vieläkö olisi joku perustavan laatuinen neuvo? Kyselee ei kurssitettu vastanvääntäjä.


      • onttomukulakiurunkannus
        viherpeukku kirjoitti:

        Minä olen niitä tehnyt varastoon roikkumaan pitkin kesää. Yleensä juhannuksena yhden satsin ja siitä eteenpän miten on koivikkoon sattunut. Säilymisessä ei ole mitään eroa. Hyviä ovat kaikki. Ja noin minäkin teen, että "väärin"päin ne lehdet siihen vihtaan. Eikä iso ole se paras. Mahtavia vinkkejä oli tuossa. Vieläkö olisi joku perustavan laatuinen neuvo? Kyselee ei kurssitettu vastanvääntäjä.

        Uudesta kasvusta tehty vihta on tietysti paras ja tuoksuu parhaalta, eikö totta! Meillä kasvaa mökin pihapiirin laitamilla paljon 1-2-metrisiä koivuja, joita alku- ja keskikesällä estottomasti karsin vihdantekoon. Tästä tuohtuneina ne alkavat kasvattaa uusia oksia, saadakseen enemmän yhteyttävää vihrää pinta-alaa. Niinpä minulla on vielä syksylläkin uutta kasvustoa, josta saa melkein keväisen tuoksuisia vihtoja. Onhan se tietysti julmaa koivua kohtaan ja selvää ryöstöviljelyä, mutta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe