Hei! Olen perustamassa toiminimeä. Olen kuullut, ettei yritystilin avaaminen kannata, vaan mieluummin toiminimelle kannattaisi ottaa ykstityistili. Kannattaako tähän sitten ottaa myös Visa electron vai jättääkö kortit kokonaan pois? Miten esim. hoidatte homman, kun ostatte postimerkkejä, tulostinmustetta tms. tavaraa firmalle, johon tilisiirto ei käykään? Miten sitten muut pankkipalvelut? Haetteko pankista esim. viitenumerot laskuihin vai käytättekö jotain omaa systeemiä viesteissä? Kiitos paljon avusta :)
yksityistili vai yritystili
14
8891
Vastaukset
- vielä tähän
Sellainen asia tuli vielä mieleen, että pitääkö se Y-tunnus olla jo silloin kun tilin avaa? Vai eikö yksityistiliä avattaessa saa puhu pankissa yrityksestä yhtään mitään? Kiitos vielä :)
- gfdgfdfgh
Kun perustin toiminimen niin avasin vain uuden tilin omassa Nordea Solossani, tili oli siis omissa nimissäni, mutta siellä liikkui vain toiminimen rahaa. Täten ei tarvinnut perustaa mitään yritystiliä tai maksaa yrityspakettia. Koska toiminimi on oikeastaan sama kuin se henkilö, niin nuo kortitkin voi olla yksityisnimissä. Niistä ostoista joista saat käteiskuitin laitat kuitin toiminimen kirjanpitoon, ne ovat toiminimen kuluja. Koska tälläinen tili on yksityishenkilön tili, niin on ihan sama onko laskuissa viitenumero vai ei. Jos haluat viitenumerot voit niitä laskeskella esim. http://www1.nordea.fi/P636v/H636V000.asp?L=fi tai sitten laittaa kaikkiin laskuihin viitenumeron "1232".
- ja roikkuu
Palvelumaksujen suuruus riippuu kyllä täysin omasta pankkisuhteesta. Itse maksan vain yrityskortista 1,5/kk vaikka toiminimellä on oma tili. Ainakin mulle on kätevämpää kun firman pankkikortilla maksetut menot menee suoraan firman pankkitililtä. Paremmin pysyy omat ja firman rahat hallinnassa.
- Sepi
Kirjanpidollisesti yritystili on parempi koska silloin tiliotteelle tulee näkyviin päiväsaldot ja päivän otot ja panot yhteensä kultakin pankkipäivältä. Toimintasi laajuuskin merkitsee tässä asiassa jotain. Jos tililläsi on on vain muutama tapahtuma kuukaudessa on aika yhdentekevää millainen tili sinulla on. Jos rahaliikenteesi on vilkkaampaa, esim 20-30 sivua tiliotteella kuukaudessa on kirjanpitäjän helpompi tehdä kirjaukset kun päiväsaldot on näkyvissä kultakin päivältä.
- ..,m.m,.mm,mm
Kannattaa myös huomioida tiliä avatessa, että jos tarvitset maksupäätettä, tuskin saat sitä henk.kohtaiselle tilillesi. Ja jos saisitkin, näkyisi asiakkaan kuitissa yrityksesi nimen sijasta oma nimesi, ei kovin edustavaa.
- asiallisista vastauksista!
..,m.m,.mm,mm kirjoitti:
Kannattaa myös huomioida tiliä avatessa, että jos tarvitset maksupäätettä, tuskin saat sitä henk.kohtaiselle tilillesi. Ja jos saisitkin, näkyisi asiakkaan kuitissa yrityksesi nimen sijasta oma nimesi, ei kovin edustavaa.
Mukavaa, että aloittava yrittäjä saa tukea :) Eli toiminimen toiminta ei ole kovin laajaa, ehkä pari kolme laskua kirjoitan kuukaudessa. Taidanpa siis ottaa yksityistilin ja siihen electron kortin pienempiä ostoksia varten. Olipa kiva saada selvyys noihin viitenumeroihinkin. Luulin, että pankki määrää ne jotenkin ja että joutuisin niistä maksamaan :D Olenpa uusavuton ;)
- yksi yrittäjä
asiallisista vastauksista! kirjoitti:
Mukavaa, että aloittava yrittäjä saa tukea :) Eli toiminimen toiminta ei ole kovin laajaa, ehkä pari kolme laskua kirjoitan kuukaudessa. Taidanpa siis ottaa yksityistilin ja siihen electron kortin pienempiä ostoksia varten. Olipa kiva saada selvyys noihin viitenumeroihinkin. Luulin, että pankki määrää ne jotenkin ja että joutuisin niistä maksamaan :D Olenpa uusavuton ;)
Eli tosiaan sinun tilanteessasi tuo yksityistili johon liitetty pankkikortti on varmasti kaikkein paras ja edullisin vaihtoehto. Viitenumeroiden käyttäminen kuuluu nimenomaan yritystiliin. Ja yritystilissä niitä käytetään koska niiden niiden käyttäminen on halvempaa kuin ilman -yritystilillä maksat jokaisesta rahan liikkeestä. Viitenumerot saa siis pankista tai netistä ilmaiseksi. Useat pienyrittäjät käyttävät (varsinkin toiminimet) omaa tiliään ja laskuissa ei ole viitenumeroita. Ota tarkkaan selvää mitä laskuun kannataa kirjoitaa. Mainitse ketkä ovat kaupan osapuolet, päivämäärät, ep, mitä tehty tai myyty ja etenkin monelta unohtuvat viivästysmaksut jos rahaa ei ajallaan tulekaan. Plus että tavara on muujän omaisuutta ennen kuin koko kauppahinta on maksettu. Nämä on joskus jäänyt pidempääkin yrittäjänä olleelta pois laskupohjista. Nämä kaikki tulee tutuksi tekemisen kautta. Onnea uudelle yrittäjälle! (äläkä koskaan jätä veroja maksamatta!)
- tapiolasta mm.
Tapiola Pankista saa mm. rajoittamattoman säästötilin, jonka varoja voi käyttää rajoituksetta ja vastaanottaa tilisiirtoja. Se sopii käytännössä pienille yrityksille aluksi. Korttiahan siihen ei voi liittää, mutta ne korttimaksut voi kierrättää sitten yksityistilin kautta.
- vastaajille!
Kirjanpitokustannusten kannalta lähinnä ajattelin ottaa toiminimelle oman tilin. Kirjanpitäjät taitaa suurin osa laskuttaa kuitit/kk mukaan ja muutenkin on kuulemma parempi, kun on antaa vain "yrityksen" tietoja kirjanpitäjälle. Ja senkin takia ajattelin ottaa erillisen tilin, ettei tule vahingossa niitä arvonlisäverorahoja käytettyä omiin menoihin tms. Kumpi on sitten kirjanpidon ja pankkimaksujen kannalta halvempaa: yksityistili, jolle on oma korttinsa vai tuollainen säästötili ja korttimaksujen kierrättäminen? Mitä tuo "rajoittamaton" tarkoittaa?
- no problems
vastaajille! kirjoitti:
Kirjanpitokustannusten kannalta lähinnä ajattelin ottaa toiminimelle oman tilin. Kirjanpitäjät taitaa suurin osa laskuttaa kuitit/kk mukaan ja muutenkin on kuulemma parempi, kun on antaa vain "yrityksen" tietoja kirjanpitäjälle. Ja senkin takia ajattelin ottaa erillisen tilin, ettei tule vahingossa niitä arvonlisäverorahoja käytettyä omiin menoihin tms. Kumpi on sitten kirjanpidon ja pankkimaksujen kannalta halvempaa: yksityistili, jolle on oma korttinsa vai tuollainen säästötili ja korttimaksujen kierrättäminen? Mitä tuo "rajoittamaton" tarkoittaa?
Rajoittamaton tarkoittaa, että varat ovat aina nostettavissa ja siirrettävissä toiseen pankkiin tai toiselle tilille ja siihen voi myös vastaanottaa tilisiirtoja muista pankeista. Kyllähän ne alvit pysyy hallinnassa, kun jakaa myynnin 1,22 niin saa alvittoman osuuden. Periaatteessa Tapiolasta saa myös yrityspalvelut, mutta alkuvaiheessa voi yhtä hyvin käyttää omalla nimellä olevaa tiliä. Pienyrittäjän asiat hoituvat kyllä sen kautta ihan mainiosti. Voihan sen Tapiolan käyttelytilin ottaa ainoastaan yrityksen käyttöönkin vallan mainiosti. Sinne saa kyllä kaksikin käyttelytiliä ja kaksi korttia jos haluaa.
- ja hämillään.
no problems kirjoitti:
Rajoittamaton tarkoittaa, että varat ovat aina nostettavissa ja siirrettävissä toiseen pankkiin tai toiselle tilille ja siihen voi myös vastaanottaa tilisiirtoja muista pankeista. Kyllähän ne alvit pysyy hallinnassa, kun jakaa myynnin 1,22 niin saa alvittoman osuuden. Periaatteessa Tapiolasta saa myös yrityspalvelut, mutta alkuvaiheessa voi yhtä hyvin käyttää omalla nimellä olevaa tiliä. Pienyrittäjän asiat hoituvat kyllä sen kautta ihan mainiosti. Voihan sen Tapiolan käyttelytilin ottaa ainoastaan yrityksen käyttöönkin vallan mainiosti. Sinne saa kyllä kaksikin käyttelytiliä ja kaksi korttia jos haluaa.
No niin pankissa käyty ja yksityistilin sain kyllä, mutta lykkäsivät kuitenkin yritystilien hinnaston kouraan :( Olen nyt vähän öönä, että miten tässä näin kävi ja mitä tämä nyt tulee maksamaan. Kuulemma ottavat maksun aina, kun tilille tulee tai sieltä lähtee rahaa :o Ei mulla oo koskaan aiemmin tilit mitään maksaneet, tosin olen sen verran nuori, että olen aina saanut ne alennukset kaikista nettipankeista sun muista. Ihmeellistä tämä elämä.
- sitä saa mitä tilaa
ja hämillään. kirjoitti:
No niin pankissa käyty ja yksityistilin sain kyllä, mutta lykkäsivät kuitenkin yritystilien hinnaston kouraan :( Olen nyt vähän öönä, että miten tässä näin kävi ja mitä tämä nyt tulee maksamaan. Kuulemma ottavat maksun aina, kun tilille tulee tai sieltä lähtee rahaa :o Ei mulla oo koskaan aiemmin tilit mitään maksaneet, tosin olen sen verran nuori, että olen aina saanut ne alennukset kaikista nettipankeista sun muista. Ihmeellistä tämä elämä.
Kun olisit voinut avata tilin suoraan netissä omalle nimellesi mainitsematta mitään yrityksestäsi. Saat ollakin hämilläsi. Sitä saa mitä tilaa, kun mainitsee yrityksestä niin tottakai he haluavat myydä kalliimman paketin!
- mut yritystilin hinnastolla.
sitä saa mitä tilaa kirjoitti:
Kun olisit voinut avata tilin suoraan netissä omalle nimellesi mainitsematta mitään yrityksestäsi. Saat ollakin hämilläsi. Sitä saa mitä tilaa, kun mainitsee yrityksestä niin tottakai he haluavat myydä kalliimman paketin!
Ei kaikkea voi aina tietää! Ja sanoin tahtovani yksityistilin ja niin näissä sopimuspapereissa lukeekin. Olisi kyllä ollut kätevä avata se netin kautta, mutta en tosiaan tiennyt tällaisesta mahdollisuudesta.
- omassa pankissa
sitä saa mitä tilaa kirjoitti:
lainaa, sijoituksia tai muita palveluja, eli olet jotenkin kannattava asiakas niin hoida asia näin. Avaat nettipankissa normaalin tilin, menet pankkiin sen oman virkailijasi luokse ja pyydät häntä muuttamaan tilin yrityksen nimiin. Muista ottaa kaupparekisteriote mukaan ja vähätellä sitä mitä tilillä tapahtuu, älä vaan kehu kuinka rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Sitten sinulla on maksuton tili yrityksen nimissä, nettipankista voit tulostaa tiliotteen kalenterikuukaudelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733