Puutarhavaja siirtolapuutarhaan

Pikkarainennn

Mistä löytyisi tarpeeksi pieni puutarhavaja? Myynnissä olevat mallit on ihan liian isoja siirtolapuutarhaan. Tai jos ei muu auta niin on otettava peukalo kämmenen keskeltä ja yritettävä nikkaroida itse - mutta mistä ohjeet? Olisiko vinkata mistä kannattaisi katsella semmoista enempi kaappimaista kuin varastomaista vajantekelettä, mieluiten alle 2 m kanttiinsa.

8

2380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Rakennuksen nurkkiin kakkosneloset. Nurkkien alle harkot, joiden päälle palat huopaa. Sido nurkkatolpat toisiinsa kakkosnelosen pätkillä, ylhäältä ja alhaalta. Tee seinälle lisäksi tukipuita kakkosnelosesta, noin 60 cm välein ja sido ne toisiinsa, kuten nurkat Tee etureunasta korkeampi = helpompi rakentaa pulpettikatto kuin harjakatto. Käytä galvanoituja isoja nauloja. Tee etureunaan paikka ovelle, eli nurkasta esim 50 cm päähän pystytolppa. Kiinnitä se sekä ylä- että alapäästä kakkosnelosella, kuten muutkin seinät. Ota rakennusvaiheessa jokaisesta seinästä ristimitta, niin rakennuksesta tulee suora (helpottaa panelointia) Jos haluat rakennukseen ikkunan, rajaa se taaskin kakkosnelosilla (sekä ikkuna-aukon ylä- että alareunaan. Paneloi seinät. Katto: Laita kakkosneloset siten, että kapeampi sivu on alhalla/ylhäällä. Laita näitä noin 60 cm välein. Laudoita katto umpeen. Laita katolle huopa. Rakenna ovi: Mittaa oviaukko. Aseta vaikkapa 10 cm leveitä lautoja maahan yhtä leveälti kuin oviaukko. Naulaa lautojen yläpäästä noin 15 cm päähän vaakalauta, sekä samon alareunasta 15 cm päähän vaakalauta. Sahaa oven laudat käsisahalla tasaisiksi, sopivan korkuisiksi oviaukkoon. Lisää näiden kahden vaakapuun väliin vino lauta, joka tulee tiiviisti näiden lautojen väliin. Naulaa jokainen lauta kiinni tähän puuhun. Laita saranat paikalleen. Tee ikkuna: Tarvitset siihen pleksiä ja listaa. Leikkaa sopivan kokoinen ikkuna naulaa/ruuvaa se listalla kiinni. jne Kyllä sinä osaat, jos minäkin. Tämä vaja on siis sellainen, jossa ei ole lattiaa. Jos haluat lattian, se on yhtä helppo tehdä kuin katto:) T:äitihenkilö :D

      • Pikkarainennn

        Jösses... Kiitosta vaan vinkistä. Äkkiseltään kuulosti monimutkaiselta, mutta tarkemmin lukien ei sittenkään. Lupa kyllä on rakentaa tai laittaa vaja. Saas näkee minkälainen hökötys sitä pihassa kohta seisoo kun lähtee rakentamaan :)


      • äiti-ihminen!!!
        Pikkarainennn kirjoitti:

        Jösses... Kiitosta vaan vinkistä. Äkkiseltään kuulosti monimutkaiselta, mutta tarkemmin lukien ei sittenkään. Lupa kyllä on rakentaa tai laittaa vaja. Saas näkee minkälainen hökötys sitä pihassa kohta seisoo kun lähtee rakentamaan :)

        ei se vaikeaa ole. paljon vaikeampaa on laittaa ohje kirjalliseen (ja ymmärrettävään muotoon) kuin itse rakenaminen. Jos minäkin osaat, niin osaat sinäkin ;)


      • äitihenkilö

        Eli oven tolppien alle tietenkin harkot ja huovanpalat. Nämä seinät on paaaaaaaljon helpompi tehdä maassa, siis vaakatasossa ja nostaa sitten valmiina pystyyn ja sitoa toisiinsa. (ei tarvii rakennella väliaikaisia vinotukia)


    • Puutarhamasa

      ...varmista kuitenkin ensin yhdistykseltä, että palstallesi voi rakentaa haluamasi kopin. Siirtolapuutarhoissa on omat sääntönsä.

    • Henduksi

      On niitä pieniä kyllä valmiinakin. Olen nähnyt semmoisen ihan pienen pellistä valmistetun. No tästä ei tainnut olla apua kun en tiedä mistä saa ostaa :)

    • vaikkapa
    • jos löytyisi

      Savenmaan kotisivuilta.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe