Uusi 1,75 turbokone

Alfaan!

Alfa 159 on saamassa 1,75-litraisen bensaturbokoneen, jossa tehoa 200 hv ja vääntöä dieselmäiset 320 Nm (1400 kierroksesta alkaen!). Tuo moottori on varmaan mainio, ja on sitä nykyajan downsizingia. Toivottavasti tuo kone tulisi uuteen 149:ään ja vaikkapa MiTo:n välitehomalliin.

16

1517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on jo tulossa

      huhujen mukaan. Eli 1,75 litrainen, mutta on ilmoitukset olleet 230-240hv tehoisesta moottorista. Jos Mitoon tulee "välimalli" 180hv tienoille (veloce?) niin sen tehot tiettävästi otetaan nykyisestä 1.4l turbosta. Nyt jäädään jännityksellä odottamaan, että kävisikö peräti niin, että kulutus laskee nykyiseen 185hv 2.2 JTS malliin nähden, vaikka teho ja vääntö kasvaa.

      • kpkå

        1.75 TBi 8.1 L,combined eu 2.2 jts 9.2 L ,combined eu


      • jo myynnissä

        hollannissa.


      • ole kummoiset
        kpkå kirjoitti:

        1.75 TBi 8.1 L,combined eu 2.2 jts 9.2 L ,combined eu

        kulutuslukemat. Audin uusi 2.0TFSI vie puolitoistalitraa vähemmän ja työntää pihalle 211hv ja 350Nm.


      • A3SB
        ole kummoiset kirjoitti:

        kulutuslukemat. Audin uusi 2.0TFSI vie puolitoistalitraa vähemmän ja työntää pihalle 211hv ja 350Nm.

        Luulenmpa että Audi on suunniteltu vähän eri lähtökohdista. Audin moottorien suunnittelussa lienee ollut ohjenuorana mahdollisimman pieni kulutus ja siti korkea tai kohtalainen huipputeho. Suunnittelun lähtökohdat näissä merkeissä ovat vähän eri. Nyky Alfat kuluttavat kilpailijoihin verrattuna yleensä jokin verran enemmän, mutta ovat moottorien puolesta onneksi vielä tunnokkaita ja kierrosherkkiä.


      • sitä onkaan
        ole kummoiset kirjoitti:

        kulutuslukemat. Audin uusi 2.0TFSI vie puolitoistalitraa vähemmän ja työntää pihalle 211hv ja 350Nm.

        Audin 2.0TFSIllä päästy luvattuihin lukemiin? Ei nyt tule yhtään testiä mieleen jossa olisi päästy edes litran päähän luvatusta, hyvä jos kahden. Tyhjiä markkinalupauksia. Voihan se tietysti olla ettei Alfallakaan päästä luvattuun, mutta vahvasti epäilen että paremmin pitää paikkansa.


      • teho/l
        ole kummoiset kirjoitti:

        kulutuslukemat. Audin uusi 2.0TFSI vie puolitoistalitraa vähemmän ja työntää pihalle 211hv ja 350Nm.

        on 105,5hv/l kun taas Alfalla se on 114,3/l eli huomattavasti kehittyneempi moottori. Vag'in 1,4tsi moottorin yhdistetyksi kulutuslukemaksi ilmoitetaan 6,0l/100km. Vagniikan maailman testissä auto kulutti keskimäärin 7,7l/100km.


      • gsdgas
        jo myynnissä kirjoitti:

        hollannissa.

        se on hollannin maahantuojan malli ei tehtaan.


      • testistä
        teho/l kirjoitti:

        on 105,5hv/l kun taas Alfalla se on 114,3/l eli huomattavasti kehittyneempi moottori. Vag'in 1,4tsi moottorin yhdistetyksi kulutuslukemaksi ilmoitetaan 6,0l/100km. Vagniikan maailman testissä auto kulutti keskimäärin 7,7l/100km.

        Golf Variant TSI kulutti 6,7l/100km, eli puolisen litraa vähemmän kuin luvattu.


      • ennemmin että
        testistä kirjoitti:

        Golf Variant TSI kulutti 6,7l/100km, eli puolisen litraa vähemmän kuin luvattu.

        riippuu moottorista? Variant TSI:llähän ei ole mitään tekemistä tuon Audin 2 litraisen kanssa. Mikä variant tsi on muuten sellainen jolle luvataan 7.2 litraa? Uusi 90kw malli on sellainen, jolle luvataan 6.4 litraa, ja 118kw mallille 6.6 litraa? Niitä testejä on turha katsoa, jotka on testattu siltä ajalta, kun missään maassa ei vielä pienestä kulutuksesta saanut alennusta veroissa, koska silloin ei vielä huijattu tuloksissa. Kuulostaa markkinapuheelta Audin osalta, jos kulutusta luvataan alemmaksi kuin selvästi pienempitehoisessa/kokoisessa golffissa luvataan, ilman että on oleellisia kulutusta säästäviä ratkaisuja lisätty. Ei ihme jos ei pidä paikkaansa lupaukset.


      • se moottoristakin
        ennemmin että kirjoitti:

        riippuu moottorista? Variant TSI:llähän ei ole mitään tekemistä tuon Audin 2 litraisen kanssa. Mikä variant tsi on muuten sellainen jolle luvataan 7.2 litraa? Uusi 90kw malli on sellainen, jolle luvataan 6.4 litraa, ja 118kw mallille 6.6 litraa? Niitä testejä on turha katsoa, jotka on testattu siltä ajalta, kun missään maassa ei vielä pienestä kulutuksesta saanut alennusta veroissa, koska silloin ei vielä huijattu tuloksissa. Kuulostaa markkinapuheelta Audin osalta, jos kulutusta luvataan alemmaksi kuin selvästi pienempitehoisessa/kokoisessa golffissa luvataan, ilman että on oleellisia kulutusta säästäviä ratkaisuja lisätty. Ei ihme jos ei pidä paikkaansa lupaukset.

        Testattu Variant oli 103kw TSI, ja luvattu kulutus oli 7,1l/100km. Sen verran olen TM:ää lukenut että olen oppinut suhtautumaan hieman kriittisesti noihin koeajojen kulutuslukemiin. Mm. 1,6-litrainen Auriskin saatiin kuluttamaan yli 8l/100km vaikka omien kokemuksieni mukaan sellainen vaatii jo aikamoista polkemista. Audin kaksilitrainen liittyy TSI:hin siten että ne kuuluvat samaan EA888 moottoriperheeseen. Eroina on tässä tapauksessa iskutilavuus, kompressorin poisjättö ja Audista löytyvä muuttuva pakoventtilien nosto. On kyllä aika todennäköistä ettei alle 7 litran keskikulutukseen sekalaisessa ajossa yllä kukaan. Maantiellä voi mennä vähällä mutta kaupungissa turbo on yleensä aika janoinen. En epäile etteikö tuo Alfan uusi kone voisi olla hyväkin, jos se vaan on ihan uutta mallia eikä mikään T-jetistä porattu suurennos. T-jet on nimittäin ominaisuuksiltaan sen verran vanhanaikainen että siihen perustuvia koneita ei kannattaisi enää tänäpäivänä tehdä.


      • kulutukset
        se moottoristakin kirjoitti:

        Testattu Variant oli 103kw TSI, ja luvattu kulutus oli 7,1l/100km. Sen verran olen TM:ää lukenut että olen oppinut suhtautumaan hieman kriittisesti noihin koeajojen kulutuslukemiin. Mm. 1,6-litrainen Auriskin saatiin kuluttamaan yli 8l/100km vaikka omien kokemuksieni mukaan sellainen vaatii jo aikamoista polkemista. Audin kaksilitrainen liittyy TSI:hin siten että ne kuuluvat samaan EA888 moottoriperheeseen. Eroina on tässä tapauksessa iskutilavuus, kompressorin poisjättö ja Audista löytyvä muuttuva pakoventtilien nosto. On kyllä aika todennäköistä ettei alle 7 litran keskikulutukseen sekalaisessa ajossa yllä kukaan. Maantiellä voi mennä vähällä mutta kaupungissa turbo on yleensä aika janoinen. En epäile etteikö tuo Alfan uusi kone voisi olla hyväkin, jos se vaan on ihan uutta mallia eikä mikään T-jetistä porattu suurennos. T-jet on nimittäin ominaisuuksiltaan sen verran vanhanaikainen että siihen perustuvia koneita ei kannattaisi enää tänäpäivänä tehdä.

        Voi olla enemmänkin, kuin ajotietokoneen näytön lukemat. Omassa AR2.0JTS litran enemmän kuin ajotietokoneessa(7,7l tietokone/ 8,7l mitattu tankkauksen yhteydessä). Matka ajossa pääasiallisesti, jopa 4,5 litran lukemia koneesta.


      • tehot eivät
        teho/l kirjoitti:

        on 105,5hv/l kun taas Alfalla se on 114,3/l eli huomattavasti kehittyneempi moottori. Vag'in 1,4tsi moottorin yhdistetyksi kulutuslukemaksi ilmoitetaan 6,0l/100km. Vagniikan maailman testissä auto kulutti keskimäärin 7,7l/100km.

        ole mikään kehittyneen koneen merkki.Tehoja osaa jokainen valmistaja turbolla tuottaa.Mutta kulutus on paljon tärkeämpi tänä päivänä.Taitaa tuo alfan "tehot" mennä tuon painavan 159:n massan liikutteluun...ja ainahan ne hepat voivat olla poneja...Ihan vaan vertailunvuoksi uusi 535iGT 3,0i,yksi turbo,306hv,vääntöä otettu maltilliset 400nm mutta jo 1200kierroksesta alkaen!(1200-5600r/min),EU kulutus ainoastaan 8,9litraa,auto tosin yli 5metriä pitkä ja painaa yli 2000kg.Tuossa teho,paino,kulutus ja auton koko on erinomaisessa suhteessa.Niin ja autossahan on 8nopeuksinen automaatti.0-100km 6,3s ja huiput rajattu 250kmh.


      • jrrr
        tehot eivät kirjoitti:

        ole mikään kehittyneen koneen merkki.Tehoja osaa jokainen valmistaja turbolla tuottaa.Mutta kulutus on paljon tärkeämpi tänä päivänä.Taitaa tuo alfan "tehot" mennä tuon painavan 159:n massan liikutteluun...ja ainahan ne hepat voivat olla poneja...Ihan vaan vertailunvuoksi uusi 535iGT 3,0i,yksi turbo,306hv,vääntöä otettu maltilliset 400nm mutta jo 1200kierroksesta alkaen!(1200-5600r/min),EU kulutus ainoastaan 8,9litraa,auto tosin yli 5metriä pitkä ja painaa yli 2000kg.Tuossa teho,paino,kulutus ja auton koko on erinomaisessa suhteessa.Niin ja autossahan on 8nopeuksinen automaatti.0-100km 6,3s ja huiput rajattu 250kmh.

        159 ei ole sen painavanpi kuin muut tuon lu9okat autot, tuon moottorin data on melkoisen hyvä, mutta jos otat saman tehon 1.7 litraisesta kuin esim Audi ottaa 2 litraisesta kai se nyt kuluttaa enemmän, tuosta moottorista on mitattu 217 hv (http://tinyurl.com/ktt4nw) , noihin Bemun kulutuksiin kannattaa suhtautua varauksella kun erittäinusein ovat testeissä vieneet enemään kuin luvattu.


        Alfa 159, 1.8 1742 cc TBI:
        200 hp,
        320 Nm /1400 rpm
        1430 kg,
        235 km/h;
        0-100 km/h: 7,7 s;
        8,1 l/100km; 189g/km



        Audi A4 Sedan 1.8 1798cc TFSI
        160 hp
        250 Nm /1500-4500
        1440 kg,
        225 km/h;
        0-100 km/h: 8,6 s;
        7,1 l/100km;
        164g/km

        2,0 TFSI 155 1984cc
        211 hp
        350 Nm/1500
        1455 kg
        250 km/h
        0-100 km/h: 6.9 s;
        6,4l l/100km;
        149g/km

        pienemmällä viritysasteella on paljon helpompi päästä pieniin kulutuksiin ja päästöihin, kyllä luulisin että jos ton tehoja pudotetaan 50 hevosvoimaa että kulutus tippuisi.....


      • tonnia...
        tehot eivät kirjoitti:

        ole mikään kehittyneen koneen merkki.Tehoja osaa jokainen valmistaja turbolla tuottaa.Mutta kulutus on paljon tärkeämpi tänä päivänä.Taitaa tuo alfan "tehot" mennä tuon painavan 159:n massan liikutteluun...ja ainahan ne hepat voivat olla poneja...Ihan vaan vertailunvuoksi uusi 535iGT 3,0i,yksi turbo,306hv,vääntöä otettu maltilliset 400nm mutta jo 1200kierroksesta alkaen!(1200-5600r/min),EU kulutus ainoastaan 8,9litraa,auto tosin yli 5metriä pitkä ja painaa yli 2000kg.Tuossa teho,paino,kulutus ja auton koko on erinomaisessa suhteessa.Niin ja autossahan on 8nopeuksinen automaatti.0-100km 6,3s ja huiput rajattu 250kmh.

        ...painavassa tankissa eivät teho ja paino voi koskaan olla erinomaisessa, tai edes hyvässä suhteessa.


      • missäq
        tonnia... kirjoitti:

        ...painavassa tankissa eivät teho ja paino voi koskaan olla erinomaisessa, tai edes hyvässä suhteessa.

        köhän se 2 tonnia painava tankki oikee on, onko näkö mennyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1433
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      50
      1226
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1199
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      214
      1110
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1066
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      994
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      315
      981
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    Aihe